Mijn server forward Netbios (maar niet helemaal goed)??

Pagina: 1
Acties:

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb 2 hubs.

In de ene hub zit in de uplink de kabel en in de andere aansluitingen
-Server (netwerkkaart1)
-werkstation1
-werkstation2
Deze hebbe alle3 een eigen internet ip via dhcp van @home gekregen.
Alle ipadressen liggen in de zelfde range.
Al deze pcs kunnen met elkaar bestanden delen.

Hub 2 is de lokale hub, voor pcs met een lokaal ip adres. Er zit in:
-Server (netwerkkaart 2)
-werkstation3
-werkstation4
-werkstation5 (heeft printer)
Nu is het geval dat alle computers elkaar kunnen zien. Maar werkstation1 en werkstation2 kunnen NIET op de werkstationnen komen in de andere hub. Maar ze zien het andere netwerk wel, en ook de namen van de pcs en de opmerkingen. Dus er is wel een soort van verbinding. Maar als ik op een pc in het andere netwerk dubbelklik, kan hij het netwerkpad niet vinden. Is hier een oplossing voor?
Het belangrijkst is dat ik vanaf werkstation1 op werkstation5 kan printen. Maar ook zou het handig zijn bestanden te kunnen sturen naar werkstation5, omdat deze een cdwriter heeft. Ik kan de printer niet op de server aansluiten ivm ruimte gebrek.

Op mijn server draai ik Linux Slackware 8, met samba. Samba zo ingesteld dat hij de internet ips van werkstation1&2 ook accepteerd.

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:48

Brazza

Byte me!

Wat heb je 2 IP adressen aangevraagt bij @home? Je had beter 1 hub kunnen nemen en 1 server hadden al je pc;s en internet en lokaal netwerk.

De pc's kunnen elkaar niet zien omdat ze een ander gateway hebben. (hub1 naar hub 2) Ze zien het internet van @home als netwerk.

[ Voor 0% gewijzigd door Brazza op 25-08-2002 02:01 . Reden: bijlage ]

• robbertb
  • Niet online
Brazza schreef op 25 augustus 2002 @ 01:59:
Wat heb je 2 IP adressen aangevraagt bij @home? Je had beter 1 hub kunnen nemen en 1 server hadden al je pc;s en internet en lokaal netwerk
Als dat echt zo was had ik dat wel gedaan. Maar aangezien het gratis was, en ik graag mijn eigen ip heb op mijn bak en die van me broertje heb ik het zo geregeld. Zo kun je bv games als starcraft tegelijk in zelfde potje spelen zonder lag (vertraagd kennelijk als je beide zelfde ip hebt) en meer van dat soort redenen. Maare nou weer ontopic aub.

Hms met een gateway heeft dit volgens mij niet zoveel te maken. Ze zien elkaar wel. Ik zie op mijn pc hier de @home werkgroep (inet ips) en thuis werkgroep. en als ik op thuis klik zie ik alle pcs hier in huis. Volgens mij moet er wel een oplossing zijn die het helemaal werkend maakt. Maar ik had niet eens verwacht dat ik dit allemaal al zou zien, want ik heb verder niks speciaals ingesteld

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Is dit niet (ongeveer) het zelfde probleem als dit: [debian] 3 netwerkkaarten verbinden

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

• robbertb
  • Niet online
Mijn geval is iets anders, maar komt wel op hetzelfde neer, ff verder lezen :)
Thanx btw

Edit: heb het door gelezen:
Dat met domain master klinkt interessant en werkt misschien wel? heeft iemand het geprobeerd? Maar een bridge maken zoals jij zegt klinkt helemaal stoer :9~
Maar dat lijkt me ook vrij ingewikkeld eigenlijk..
Jammer dat die topic is doodgelopen, weet nu niet hoe het is afgelopen :(

• Buffy

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Een bridge maken is denk ik niet van toepassing op jouw situatie aangezien je twee verschillende subnets wilt houden (home en je lokale subnet).

In dat andere draadje had de topic starter twee lokale sub nets die je dan door een bridge te maken kan vervangen door 1 subnet.

PS: de eenvoudige oplossing (maar niet de goedkoopste :)) is natuurlijk twee extra nic's aan te schaffen en workstation 1 en 2 ook in de lokale hub te prikken.

When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

• robbertb
  • Niet online
Dawns_sister schreef op 25 augustus 2002 @ 02:19:
Een bridge maken is denk ik niet van toepassing op jouw situatie aangezien je twee verschillende subnets wilt houden (home en je lokale subnet).
Ja dat dacht ik ook al..
In dat andere draadje had de topic starter twee lokale sub nets die je dan door een bridge te maken kan vervangen door 1 subnet.

PS: de eenvoudige oplossing (maar niet de goedkoopste :)) is natuurlijk twee extra nic's aan te schaffen en workstation 1 en 2 ook in de lokale hub te prikken.
Hm das ook geen oplossing, ik heb wel kabels en netwerkkaarten, maar het probleem is dat ik niet nog een kabel kan aanleggen (kabelgoten zijn al vol enzo), en tis niet echt een nette oplossing. Zou toch software matig moeten kunnen via de server.. Hoe zit het eigenlijk, dat ze elkaar wel zien, de werkgroepen, de pcnamen, maar niet de shares kunnen bekijken en een bestand kunnen kopieren? Dus bepaalde informatie kan wel worden opgevraagd.

Edit, even wat verder gezocht:
Introduction
With the Samba NetBIOS forwarder, nbfw, you can browse the local windows network transparently to and from your masqueraded network.

This will most likely be of use for people who have Windows machines on a backend network who want to browse the Network Neighbourhood on the 'normal' network though their masquarading firewall.
http://nbfw.sourceforge.net/
Misschien werkt dit :) Maar vraag me nog steeds af hoe het kan dat me pcs elkaar wel zien zonder dat ik er iets voor gedaan heb.

If you want your backend machines to be reachable from the outside you must compile a kernel with ipportfw support.

/newbie: hoe check ik of ik dat heb en hoe install ik dat als ik het nog niet heb? draai 2.2.19 kernel

Verwijderd

Het kan ook wel centraal via de server maar dan met meerdere nics die de @home ips hebben. Ik heb er in [rml][ RH72] 3 NICS hoe het beste in te stellen.[/rml] wel eens een voorbeeld van gegeven. En dat is precies zoals het bij mij draait. Het heeft als voordeel dat je 3 server nics op de hub aansluit, dus waarschijnlijk geen probleem met bedrading.

• Buffy

Buffy

Fire bad, Tree pretty

janjanjansen: Heb effe niet begrepen wat je allemaal met iproute2 en het marking doet (zal het morgen nog een keer goed doorlezen) maar kan het ook niet zo?

- De twee workstations 1 en 2 gewoon in het lokale netwerk hangen (met local ip's) en de server als gateway naar home opgeven.
- alle packetjes van workstation 1 en 2 die naar het internet gaan SNAT'en met de oude home IP's van resp. workstation 1 en 2.
- inkomende (nieuwe) connections voor workstations 1 en 2 DNAT'en naar lokale ip's van resp. workstation 1 en 2.

Op deze manier hebben de workstations 1 en 2 nog steeds hun eigen home ip's gezien van af het internet maar zitten ze toch gewoon op het lokale network/subnet.
(ook veel veiliger als je op je server een goede firewall hebt draaien).

PS: dit kan met ipchains maar is het makkelijkste met iptables dus -> 2.4.x

[ Voor 0% gewijzigd door Buffy op 25-08-2002 02:57 . Reden: inkomende connections vergeten ]

Verwijderd

Ik zag ook dat er dingen op de verkeerde plaats zijn gepaste in de genoemde posting wat het een beetje lastiger te begrijpen maakt.
- 4 nics in de server
- 3 keer @home ip , 1 keer intern
Met iproute2 kun je een multipath route maken. Met iptables kun je op diverse criteria pakketjes markeren en op grond daarvan met iproute2 bepalen via welke default route het pakketje je server verlaat.

Op deze wijze kun je dus een firewall op 1 plek onderhouden en heb je een intern netwerk waar je veel op open kunt zetten. En je houdt je 3 externe ipnummers voor de diverse interne clients.

/edit er zijn uiteraard meer wegen die naar rome leiden. :)

• Buffy

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Ik heb janjanjansen's draad nog even gelezen en begrijp nu waarom hij een multipad route gebruikt. In zijn setup heeft hij 3 nic's in zijn route zitten, 1 voor elk van zijn 3 externe ip's.
In de oplossing die ik gaf ga ik uit van 1 nic die het verkeer van alle drie de ip's van Home afhandelt.
M.a.w. Home moet weten dat je server de gateway is voor de ip's van je workstations 1 en 2. Als dat niet mogelijk is zal je linux moeten vertellen dat de interface van die ene nic ook ARP request voor de ip's van workstations 1 en 2 moet beantwoorden.
Zie bv ook Source NAT and Routing

Verwijderd

Die 3 externe nic's zijn nodig om via dhcp te kunnen werken aangezien @home officieel dynamic ipnummers toekent. Dat werkt dan ook tijdens een nodemove of een verandering van ipnummers. Als je het geen bezwaar vindt om dat te moeten wijzigen en uit te zoeken tijdens zo'n actie kun je idd ook met static ipnummers werken, hetgeen je dus 2 nics kan schelen.
Pagina: 1