Ik heb 2 hubs.
In de ene hub zit in de uplink de kabel en in de andere aansluitingen
-Server (netwerkkaart1)
-werkstation1
-werkstation2
Deze hebbe alle3 een eigen internet ip via dhcp van @home gekregen.
Alle ipadressen liggen in de zelfde range.
Al deze pcs kunnen met elkaar bestanden delen.
Hub 2 is de lokale hub, voor pcs met een lokaal ip adres. Er zit in:
-Server (netwerkkaart 2)
-werkstation3
-werkstation4
-werkstation5 (heeft printer)
Nu is het geval dat alle computers elkaar kunnen zien. Maar werkstation1 en werkstation2 kunnen NIET op de werkstationnen komen in de andere hub. Maar ze zien het andere netwerk wel, en ook de namen van de pcs en de opmerkingen. Dus er is wel een soort van verbinding. Maar als ik op een pc in het andere netwerk dubbelklik, kan hij het netwerkpad niet vinden. Is hier een oplossing voor?
Het belangrijkst is dat ik vanaf werkstation1 op werkstation5 kan printen. Maar ook zou het handig zijn bestanden te kunnen sturen naar werkstation5, omdat deze een cdwriter heeft. Ik kan de printer niet op de server aansluiten ivm ruimte gebrek.
Op mijn server draai ik Linux Slackware 8, met samba. Samba zo ingesteld dat hij de internet ips van werkstation1&2 ook accepteerd.
In de ene hub zit in de uplink de kabel en in de andere aansluitingen
-Server (netwerkkaart1)
-werkstation1
-werkstation2
Deze hebbe alle3 een eigen internet ip via dhcp van @home gekregen.
Alle ipadressen liggen in de zelfde range.
Al deze pcs kunnen met elkaar bestanden delen.
Hub 2 is de lokale hub, voor pcs met een lokaal ip adres. Er zit in:
-Server (netwerkkaart 2)
-werkstation3
-werkstation4
-werkstation5 (heeft printer)
Nu is het geval dat alle computers elkaar kunnen zien. Maar werkstation1 en werkstation2 kunnen NIET op de werkstationnen komen in de andere hub. Maar ze zien het andere netwerk wel, en ook de namen van de pcs en de opmerkingen. Dus er is wel een soort van verbinding. Maar als ik op een pc in het andere netwerk dubbelklik, kan hij het netwerkpad niet vinden. Is hier een oplossing voor?
Het belangrijkst is dat ik vanaf werkstation1 op werkstation5 kan printen. Maar ook zou het handig zijn bestanden te kunnen sturen naar werkstation5, omdat deze een cdwriter heeft. Ik kan de printer niet op de server aansluiten ivm ruimte gebrek.
Op mijn server draai ik Linux Slackware 8, met samba. Samba zo ingesteld dat hij de internet ips van werkstation1&2 ook accepteerd.