Toon posts:

[RH72] 3 NICS hoe het beste in te stellen.

Pagina: 1
Acties:
  • 244 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heren,

De search gaf mij wel wat antwoorden maar niet wat ik zocht.

Ik heb RH 7.2 proffesional met 3 3com 905 kaartjes
Dezen zitten allen op een aparte irq.
Ik heb veel windows gebruikers die naar deze server komen en die zitten op een 10.100.x.xxx reeks subnet 255.255.248.0
Het lieft wil ik hier 2 ip's aanknopen zodat de load een beetje verdeelt wordt, kan dit ?
De 3de is voor een totaal ander ip en subnet maar ik wil 2 kaartjes inzetten voor het windows gebeuren
Wat raden jullie aan en hoe ?

liefst geen xtra hardware gezien de kosten.

<ploit>

Verwijderd

Uhmm, ik heb dit wel eens op de NLLGG mailinglist langs zien komen, je zou even in het archief moeten kijken op http://mail.nllgg.nl/ en dan de normale Linux-lijst. Daar heeft die discussie vorig jaar gelopen.

De gein is dat Linux dan maar een van de drie kaarten gaat gebruiken, als ze allemaal in hetzelfde subnet zitten. Een mogelijke oplossing heeft Kees misschien wel, want tweakers had een dergelijke situatie geloof ik (meerdere nics), volgens mij moet het best te regelen zijn... misschien met routed ofzo... Suc6! En ik blijf het volgen natuurlijk ;)

Verwijderd

Zorg gewoon voor 2 aparte subnetten i.p.v. dat 10.100 subnet. Elk met hun eigen gateway.

Je kunt ook de nics gaan trunken als de switch dat ondersteund.
Of je gaat packets marken en dan kijken met behulp van de source over welke interface je ze wil routeren (ip2). Zie vooral ook de Advanced Routing HOWTO. :)

Verwijderd

Topicstarter
dat zijn er veel messy's zag ik.
en geen search :(

De vraag is ook kan ik in contact komen met kees ?

of heeft iemand nog een idee want ik moet er echt 2 heben op zelfde subnet mask
of ik moet het netwerk gaan opsplitsen maar daar worden we NIET ECHT blij van zeg maar

Dat apart routen is een idee maar ofdat met windows packets gaat werken :?

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 18:53 schreef lemac4444 het volgende:
Geen search?????????? Dan ben jij knap scheel! ;)
Hiero staat die search voor die Linux mailinglist, en als je dan ook nog zoekt op 'Meerdere nics', dan staat er op de helft van de lijst zo'n beetje het bericht wat je zoekt (8> :Y) >:) :)
Vreemd dat die searches altijd zo moeilijk te vinden zijn |:( ;)

Verwijderd

:?
Euh kun je me die even uitleggen? :o

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:05

Kettrick

Rantmeister!

Op donderdag 28 februari 2002 23:40 schreef nelske het volgende:

[..]

:?
Euh kun je me die even uitleggen? :o
Waarschijnlijk niet :)

• spine
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

spine

VISHUDDHI

Op donderdag 28 februari 2002 23:41 schreef RoeLz het volgende:

[..]

Waarschijnlijk niet :)
LOL!
die rare windows packets toch ook altijd >:)

[BSDFreaks.nl] [www.Dark-Future.org] [Alizarin.nl]

Verwijderd

Multipath routing met behulp van iptables en iproute2 is mogelijk. Ik heb 3 externe ips endigend 133,134,135 en die zitten allemaal in hetzelfde subnet. Afhankelijk van wat je wilt kun je op allerlei criteria packets marken in iptables. Die markering kan iproute2 gebruiken om je traffic te regelen via een andere dan de standaard gateway. Wat ik wel moest instellen was een default route met meerde gateways. Ook dat is met iproute2 geen punt.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Zie vooral ook de Advanced Routing HOWTO. :)
Neem dat wel een paar dikke bakken koffie, d'r staat vrij stevige materie in :)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 01 maart 2002 00:20 schreef janjanjansen het volgende:
Multipath routing met behulp van iptables en iproute2 is mogelijk. Ik heb 3 externe ips endigend 133,134,135 en die zitten allemaal in hetzelfde subnet. Afhankelijk van wat je wilt kun je op allerlei criteria packets marken in iptables. Die markering kan iproute2 gebruiken om je traffic te regelen via een andere dan de standaard gateway. Wat ik wel moest instellen was een default route met meerde gateways. Ook dat is met iproute2 geen punt.
Hmmm ik heb .106 .111 en .112

en 1 gateway

1 eth moet verbinding maken met alleen de AS/400 up/down

en 2 eth moeten voor de windows machientjes.

Maar in feite zou je alles kunnen laten binnenkomen op eth0
als hoofd IP en alles weg sturen via eth1 en eth2 op de AS/400 connecten

Zou dit goed gaan of kan dit uberhaupt :?

Verwijderd

Ik verwacht dat dat wel moet kunnen. Je zult op een criterium je pakketjes middels iptables moeten markeren. Dat kan op source port/destination port/netwerk/mac address etc. Ik zal mijn voorbeeld uitwerken zodat wellicht inzichtelijk wordt hoe je het kunt aanpakken.

Situatie.

De situatie is dat ik hier 3 pc's op Internet heb aangesloten die allemaal achter 1 firewall/router hangen. Om clones te voorkomen op IRC bijvoorbeeld heb ik 3 externe ip van @home. Dus de firewall/router heeft 4 nics, waarvan 3 een opeenvolgend extern ipnummer hebben en een interne waarop alle inte
rne verkeer wordt afgehandeld. Normaal gesproken zal een Linux machineip rule add fwmark 1 table nert.out echter een default gateway zetten op slechts 1 van de netwerkkaarten en wordt dus alles via die nic naar buiten gestuurd.

Oplossing.

De stappen die ik heb genomen om dit te bereiken waren de volgende:
• In de firewall een aantal rules toegevoegd die pakketjes markeren op basis van source mac address

Voorbeeld code:
iptables -A PREROUTING -i eth0 -t mangle -m mac --mac-source 00:01:02:03:04:05 -j MARK --set-mark 1

• Met iproute2 een aantal extra routingtables aangemaakt die dienen voor het zetten van de default route, voor elke voorkomende markering (1 2 of 3) een table dus.

Voorbeeld
#cat /etc/iproute2/rt_tables
201 nert.out
202 nsknarie.out
203 mar.out

• Activeren van de functionaliteit die eerst checked op een fwmark (markering van iptables) en die afhankelijk daarvan naar een routing table verwezen

Voorbeeld code:
ip rule add fwmark 1 table nert.out

• Default multipath routing activeren met iproute2 door een multipath default gateway te zetten

Voorbeeld code:
ip route change default nexthop via ip.van.gateway.1 dev eth1 nexthop via ip.van.gateway.2 dev eth2 nexthop via ip.van.gateway.3 dev eth3

• De extra routing tables voorzien van een default gateway

Voorbeeld code:
ip route add default via ip.van.gateway.2 dev eth2 table nert.out
[/einde voorbeeld]

Dit voorbeeld is niet helemaal uitgewerkt, zo heb ik alleen de commando's voor 1 van de 3 tables laten zien. Maar ik hoop dat het zo wat duidelijker wordt en dat je er iets mee kunt.
:)

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad een goed idee alleen via mac denk ik dat het niet geheel zal lopen maar de constructie is duidelijk
zolang ik maar 1 eth de rest laat lopen. zodat er geen problemen komen met software wat wil connecten...

tnx

Verwijderd

De vraag is ook kan ik in contact komen met kees ?

of heeft iemand nog een idee want ik moet er echt 2 heben op zelfde subnet mask
of ik moet het netwerk gaan opsplitsen maar daar worden we NIET ECHT blij van zeg maar

LMAO.. Patje, misschien zit je wel in het verkeerde vak :)
Pagina: 1