[SDRAM] geheugen doet niet

Pagina: 1
Acties:

• SuperPaddo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
(overleden)
Ik heb laatst een biosupdate uitgevoerd (zie deze pagina: PC is stuk door bios update ) en daarna deed de helft van mn geheugen het niet meer. Ik heb 3 geheugenreepjes, 2 van 64 sdram en 1 van 128 sdram, alles loopt op PC100 (de snelheid op de pc is PC66). Na de update gaf de PC aan dat er nog 196 MBram inzat, toen heb ik alle reepjes los gehaald en erin gestopt, en toen gaf de PC aan dat er nog 128 in zat! De 2 andere van 64 mbram doen niet meer, in een andere PC is het getest en daar deed het geheugen het wel. Als ik nu 1 of 2 reepjes meer erin stopt dan start de PC niet op.

Mijn Specs:
Intel Pentium 2 300MHz
PCchips M709 mobo
128 mbram (op dit moment)
7 GB hard disk
TNT2 M64 32MB PCI

De rest is niet belangrijk.

Wie helpt hiermee?

Er staat ook nog een andere topic open over mijn TNT2 probleem:
[rml][ TNT2] Quake engine draait niet[/rml]

Grolsch Royce!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

PCchips M709 mobo
Het is toch PCChips M729?

Het is inderdaad een vaag probleem.. Heb je de BIOS eigenlijk wel gereset? Al geprobeerd om de geheugentimings minder agressief te zetten? Werkt alles nog wel naar behoren als je de originele BIOS terugflasht? Reepjes in andere volgorde geplaatst?

• MixingMastersM
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-07 23:21

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Heb je al geprobeerd om het geheugen in een ander slot te zetten. Ook al komt het niet veel voor het kan natuurlijk zo zijn dat 2 van je sloten op de 1 of andere manier kapot zijn.

Verwijderd

PcChips slachtoffer, PCChips is de wereldkampioen der brakke hardwares.

• SuperPaddo
  • Niet online
(overleden)
MixingMastersM schreef op 22 augustus 2002 @ 14:57:
Heb je al geprobeerd om het geheugen in een ander slot te zetten. Ook al komt het niet veel voor het kan natuurlijk zo zijn dat 2 van je sloten op de 1 of andere manier kapot zijn.
geprobreerd. de 128 reep doet wel in andere sloten

Grolsch Royce!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hmm.. Ik heb net in de handleiding van je moederbord gekeken en het blijkt dat je moederbord ook 5V DIMM's ondersteunt. Ik ben bang dat die nieuwe reepjes 3,3V exemplaren zijn en dat ze dus zijn gefrituurd.. :/

Volgens de handleiding zou je dan JP5 moeten omzetten van 5V naar 3,3V. Alleen zal die 128MB (hoogstwaarschijnlijk dus een 5V exemplaar) misschien niet (stabiel) werken op 3,3V.

• SuperPaddo
  • Niet online
(overleden)
BalusC schreef op 23 augustus 2002 @ 09:33:
Hmm.. Ik heb net in de handleiding van je moederbord gekeken en het blijkt dat je moederbord ook 5V DIMM's ondersteunt. Ik ben bang dat die nieuwe reepjes 3,3V exemplaren zijn en dat ze dus zijn gefrituurd.. :/

Volgens de handleiding zou je dan JP5 moeten omzetten van 5V naar 3,3V. Alleen zal die 128MB (hoogstwaarschijnlijk dus een 5V exemplaar) misschien niet (stabiel) werken op 3,3V.
ze zijn niet gefrituurd. De reepjes zijn in een andere pc getest. Eerst werkte het wel.

Grolsch Royce!

Verwijderd

Wat ik denk dat het is:

Jij hebt drie banken voor geheugen:

Als je nou op 1e (de linkse) geheugen-bank 64 doet en de 2e (de middelste) 64 mb en de 3e (de rechtse) 128 mb doet dan kijken of hij wel 256 herkent.

Want de eerste en de tweede horen bij elkaar twee verschillende waarden passen niet bij elkaar, dus zo:

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~wouterwi/poep.bmp

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:18
Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 11:20:
Wat ik denk dat het is:

Jij hebt drie banken voor geheugen:

Als je nou op 1e (de linkse) geheugen-bank 64 doet en de 2e (de middelste) 64 mb en de 3e (de rechtse) 128 mb doet dan kijken of hij wel 256 herkent.

Want de eerste en de tweede horen bij elkaar twee verschillende waarden passen niet bij elkaar, dus zo:

[afbeelding]
Mag die op *.jpg :)

Hij bedoeld dus, de eerste 2 banken, worden 64 mb, en de laatste 128 mb :)

Dat zou kunnen...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

SuperPaddo schreef op 23 augustus 2002 @ 11:05:
[...]

ze zijn niet gefrituurd. De reepjes zijn in een andere pc getest. Eerst werkte het wel.
Nou.. werken die nieuwe reepjes wel als je de jumper op 3,3V zet?

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
BalusC schreef op 23 augustus 2002 @ 12:56:
[...]
Nou.. werken die nieuwe reepjes wel als je de jumper op 3,3V zet?
Het zijn geen nieuwe reepjes denk ik, want het werkte voor de bios update wel. toch? :)

• SuperPaddo
  • Niet online
(overleden)
DjGeRo schreef op 23 augustus 2002 @ 12:33:
[...]

Mag die op *.jpg :)

Hij bedoeld dus, de eerste 2 banken, worden 64 mb, en de laatste 128 mb :)

Dat zou kunnen...
In deze opstelling zat alles in het begin ook. Toen gaf na de pc na update aan dat er 192mb in zat. (Ik had trouwens in de tijd dat hij NIET deed de reepjes los gehaald en ze erop nieuw ingestopt. Iemand had mij hiervoor getipt.) Ik dus alles los halen en erop nieuw inzetten, geeft die bak aan dat er nog maar 128 in zit! Ik alles in ELKE volgorde proberen, en dat zonder resultaat.

Oja, gebruiker "de achtduizende", plaats invervolg geen poep.bmp bestanden van een halve MB groot... lastig voor modemgebruikers.

Grolsch Royce!

Verwijderd

Als je nou je oude BIOS terug probeerd te flashen dan zou misschien je geheugen wel weer goed weer gegeven worden.
Tenminsten als je nog je oude BIOS nog hebt bewaard.
Waarom heb je een BIOS update gedaan als alles nog gewoon goed werkte?

• SuperPaddo
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op 24 augustus 2002 @ 18:49:
Als je nou je oude BIOS terug probeerd te flashen dan zou misschien je geheugen wel weer goed weer gegeven worden.
Tenminsten als je nog je oude BIOS nog hebt bewaard.
Waarom heb je een BIOS update gedaan als alles nog gewoon goed werkte?
Dan kon ik er grotere harde schijven in stoppen (8GB+), die ik mischien nog wil kopen. De oude bios is niet bewaard.

Grolsch Royce!

Verwijderd

Je kan op de site van de fabrikant nog wel aan de oorspronkelijke BIOS versie van je moederboord komen.
Als tenminsten ook nog oude BIOS versie bewaren.
En voor dat hardeschrijf probleem daar heb je programma`s voor, om je hardeschrijf goed te herkennen.

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Ik heb de release info gelezen over de verschillende BIOSen ( ftp://210.17.18.14/bios/M729/RELEASE.TXT ) (ging ervan uit dat dit de m729 is, daar de 709 niet gelist is op pcchips' site). Geen van de BIOS releases is om grotere harddisks te supporten. Ik zou inderdaan proberen om terug te flashen. Als je systeem op het moment geen grote hdds kan gebruiken, en je in de toekomst toch grotere harddisks wil gebruiken, dan zal je waarschijnlijk een PCI IDE controller moeten kopen.

[ Voor 0% gewijzigd door Device Manager op 26-08-2002 14:54 . Reden: typfoutjes :) ]

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• SuperPaddo
  • Niet online
(overleden)
Het is inderdaad een m729.

Grolsch Royce!

Pagina: 1