PC is stuk door bios update

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SuperPaddo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
(overleden)
Hallo, ik heb een ernstig probleem, op mijn kamer heb ik een pentium II 300Mhz, 256 mb ram en een TNT2 M64 32MB PCI. Het Mobo betreft een M729 van PCCHIPS. Ik heb van een vriend van mij een CD gekregen met een bios update, in de readme stond dit:

AMI-BIOS for M729 (ALi Pro II/ PII) Release 24.02.99

* Bugfix 3 DIMMs, 3Dfx Banshee
* Support for Pentium III, Celeron CPU (oKB/128KB Cache)
* Support for LS-120
* Boot from CD-ROM, LS-120, IDE Hard-Disk >8GB
* Anti-Virus, Windows 98

Ik wou dus die update uitvoeren er toen kwam er een eror dat ik USB moest uitzetten, ik wou de computer opnieuw opstarten om in de bios USB uit te zetten maar de pc starte niet opnieuw op, ik hoorde telkens achterelkaar piepjes, een vriend zij dat het een geheugenfout was dus ik heb die geheugenbanken eruit gehaald en er opnieuw in gestopt, als ik de pc nu opstart dan brand het lampje van de floppydrive en er piept of gebeurt niks, de monitor slaat ook niet aan. Als ik een dikette in de drive stop dan doet ie ook niks ook al is dit een opstartflop. Dit mobo valt niet te resseten, wel iets met clear c-mos, ik weet zo niet wat dit is maar het hielp niet. Help AUB.

Grolsch Royce!

• CyberTijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:00
Probeer iemand te vinden met hetzelfde mobo, en neem daar het EPROM uit. Zet dat in je eigen bak, en boot naar DOS.
Als je PC aanstaat, verwissel dan dat EPROM weer en flash die BIOS.

• CrimInalA
  • Niet online
of anders proberen het op garantie te schuiven en rma te regelen met shop waar je het gekocht hebt of moederbordfabrikant zelf

Verwijderd

Op dinsdag 18 juni 2002 12:36 schreef CrimInalA het volgende:
of anders proberen het op garantie te schuiven en rma te regelen met shop waar je het gekocht hebt of moederbordfabrikant zelf
ben bang dat er op dit oude moederbord geen garantie meer zit :?

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 17:08
Alles uit je pc trekken en alleen een simpele vga kaart erin (dus geen 3dfx of agp kaart)

floppy aansluiten en dan booten en opnieuw flashen.

Dit heb ik wel eens gebruikt toen ik de verkeerde bios in me asus had geflashed.

Wilde alleen maar booten als er geen uitbreidings kaarten meer in het moederboard zaten

• Erik1
  • Niet online
Ik ben er even heen geweest, als je de pc aan zet ratelt het diskettestation en gebeurt er verder niets, Ik ga nu een boot diskette maken met een opdracht in autoexec.bat die automagisch de BIOS Flasht en hopen dattie het weer doet.

• Memendo
  • Nu online

Memendo

V4-power/Team BSD

Altijd beginnen met een clear cmos. batterij en voedingsstekker er zeker 30 miniten uit is een goed optie.

Als je Award BIOS hebt, maak dan een bootflop met een regel in autoexec.bat waardoor BIOS automatisch wordt geflasht als je opstart.
Die ene regel moet dan zijn:

AWDFLASH.EXE BIOSFILE.BIN /PY /SN /CC /CD /CP

waarin je awdflash moet vervangen door de naam van je flashprogje (naam vd exe)
en biosfile door de naam van je *.bin file.
En je moet je bootdisk maken onder dos mbv format a:/s
Dit wil vaak nog werken als je flashen om de een of andere reden is mis gegaan. Bij mij is er 1 keer de stroom uitgevallen onder het flashen en ik had 1 keer een slechte diskette. beide keren boote de pc niet en ging piepen. Dit heeft mij echter 2 keer gered, dus ga nu niet roepen dat het nooit gaat werken.

Verder kun je proberen om je bios te dwingen te updaten, force bios flash met alt+f2. dus lege disk alleen bios *.bin file en alt f2 blijven rammen. Werkt niet bij alle award biosen, maar bij een hoop moderne biosen wel.

Ami bios:
van de MSI site:
BIOS Recovery Feature
For AMI BIOS

Rename the desired AMI BIOS file to AMIBOOT.ROM and save it on a floppy disk. e.g. Rename A569MS23.ROM to AMIBOOT.ROM

Insert this floppy disk in the floppy drive. Turn On the system and press and hold Ctrl-Home to force update. It will read the AMIBOOT.ROM file and recover the BIOS from the A drive.

When 4 beeps are heard you may remove the floppy disk and restart the computer.

is het een idee om een faq te maken voor biosflashen en problemen omtrend biosflashen want dit wordt zo vaak gevraagd

en met de search had je dit topic kunnen vinden:
[topic=525636]
een topic van nog geen week oud. ik word zo moe van dat nooit is iemand de search gebruikt al hij zijn bios heeft v*rn**kt, dat ik maar een standaard *.txt heb gemaakt (alles boven de sub)

Verwijderd

je moet een disk hebben met et bios er op en die in de dd drive douwen zodra je je pc aan zet Ctrl+home duwen dan Froce je em om et bios te flashen dat op de diskette staat, heeft mij al 2x geholpen bij een ami bios.

• Memendo
  • Nu online

Memendo

V4-power/Team BSD

Op dinsdag 18 juni 2002 17:59 schreef Chainsaw1984 het volgende:
je moet een disk hebben met et bios er op en die in de dd drive douwen zodra je je pc aan zet Ctrl+home duwen dan Froce je em om et bios te flashen dat op de diskette staat, heeft mij al 2x geholpen bij een ami bios.
Ik was lekker eerder. :+ En je moet trouwens wel renamen naar amiboot.rom

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Of gebruik www.flashbios.org

Perfecte service, en niet duur. Ik had em vrijdag opgestuurd, en maandag lag de bios chip alweer op de mat :D

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• Memendo
  • Nu online

Memendo

V4-power/Team BSD

Op dinsdag 18 juni 2002 10:23 schreef SuperPaddo het volgende:
waarom horen we niets meer van je topicstarter??

• Erik1
  • Niet online
De topicstarter zijn pc is weer heel! Ik heb de nieuwe BIOS die hij probeerde te flashen gerenamed naar amiboot.rom en op flop gezet, vervolgens automagisch geflasht et voila!

• SuperPaddo
  • Niet online
(overleden)
Sorry dat ik nog niet eerder een bericht heb gepost maar ik werk met zo'n modem en kan daarom niet altijd op internet, nu werkt mijn pc weer dankzij gebruiker erik1.
:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

Grolsch Royce!

• Syndicate
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-07 10:18
domme opmerking :S

• SuperPaddo
  • Niet online
(overleden)
Op woensdag 19 juni 2002 16:38 schreef Syndicate het volgende:
Werkt dat recover trucje ook bij Award biossen?

zou wel handig zijn om te weten omdat ik zelf een Award bios heb.. voor als t nog ns mis gaat :D
Hier ergens boven heeft iemand ook al helemaal uit gelegd hoe je dat doet met een Award BIOS

Grolsch Royce!

• Erik1
  • Niet online
Nou, hij doet het weer prima en je BIOS is weer Up to date SuperPaddo! :Y)

• Memendo
  • Nu online

Memendo

V4-power/Team BSD

Op woensdag 19 juni 2002 16:41 schreef SuperPaddo het volgende:

[..]

Hier ergens boven heeft iemand ook al helemaal uit gelegd hoe je dat doet met een Award BIOS
tja en dat ga ik niet nog eens doen ;)

• SuperPaddo
  • Niet online
(overleden)
Op woensdag 19 juni 2002 16:47 schreef Erik1 het volgende:
Nou, hij doet het weer prima en je BIOS is weer Up to date SuperPaddo! :Y)
up to date... het is een update van 1999 maar ik ben allang blij dat dat bakkie weer doet.

Grolsch Royce!

Verwijderd

dit had ik ook, heb mijn chip opgestuurd naar www.flashbios.org en had hem binnen enkele dagen terug, perfecte service !!!!

• Erik1
  • Niet online
Op woensdag 19 juni 2002 19:47 schreef SuperPaddo het volgende:

[..]

up to date... het is een update van 1999 maar ik ben allang blij dat dat bakkie weer doet.
Dat is het nieuwste BIOS voor jouw PC-Chips M729 Bordje. Ze maken nu geen nieuwe biossen meer voor zo,n oud bord ;)

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

OUD TOPIC, MAAR HETZELFDE PROBLEEM!

Welke toetsencombinatie moest je nu gebruiken?
Ctrl-Home ?
En dan in A:\amiboot.rom stoppen?

You can't have everything. Where would you put it?

• tweakerbee

tweakerbee

dus..?

Schop?

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Het staat er allemaal, je moet wel ff nauwkeurig lezen......

lees eerst de lange post van memendo en voeg daarbij de info van chainsaw. Dan verder vragen.

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Verwijderd

Goed. Ik kan idd nu dus met Ctrl-Home die FDD aanspreken, maar dan krijg ik vrij snel 1 piep, en dan even later twee piepjes...weet iemand wat dit betekend. Die laatste twee worden soms afgewisseld door 5 piepjes? :?

edit:
Sorry, op iemand anders zijn account gedaan... maakt niet uit, vraag blijft hetzelfde

• tweakerbee

tweakerbee

dus..?

BIOS update gelukt. Truc was ff CDROM loskoppelen.

Pagina: 1