omg wreed
dat groene stipje boven is dat waar die de wolken raakt?
Nee daar vloog n kruisraket van saddam en die heeft ie uit de lucht gebeamt goed he?!Verwijderd schreef op 27 February 2003 @ 18:46:
omg wreeddat groene stipje boven is dat waar die de wolken raakt?

inderdaad het is ingezoomd omdat anders die stip erg klein is vergeleken met de straal enz, als je omhoog kijkt zie je een een soort groene ster (niet zo fel maargoed) als je trouwens heel dicht bij de straal zelf staat die omhoog gaat overstemd dat licht van de straal de stip, zodat die amper zichtbaaris, dus om hem te zien moet je een paar meter verder staanVerwijderd schreef op 27 February 2003 @ 18:46:
omg wreeddat groene stipje boven is dat waar die de wolken raakt?
toegeven: hijs wel cool
Maaaaarrrrrrrrrrr volgens mij als je echt gaat scannen met dat ding zie je t nie meer
Maaaaarrrrrrrrrrr volgens mij als je echt gaat scannen met dat ding zie je t nie meer
jawel hoor, het hangt geheel af van de openings hoek, de grote van de ruimte, de hoeveelheid nevel of rook, trouwens deze is wel fel genoeg voor een show in een huis kamer bijvGiblet schreef op 28 februari 2003 @ 10:53:
toegeven: hijs wel cool
ik moet ook nog mijn DAC afbouwen enz, galvos heb ik al, en dan zal ik ook wel filmpjes maken als die scant.
Trouwens ik zoek nog een prog die ook blanking ondersteund, misschien kan iemand wat programmeren?
[ Voor 22% gewijzigd door MrOizo op 28-02-2003 16:55 ]
ik heb ook nog een vergelijking van 5mW rood 650 nm laser pointer en 532nm 5mW groen:

[ Voor 3% gewijzigd door MrOizo op 28-02-2003 17:07 ]
you've got beautiful hands!

Maar t was toch n 8 mw die je had
[ Voor 6% gewijzigd door Giblet op 28-02-2003 18:42 ]
nou geweldigGiblet schreef op 28 February 2003 @ 18:42:
you've got beautiful hands!![]()
Nou, het is een 5 tot 8 mW MAX
Verwijderd
ziet dr uit als eentje van medialass
en wat was je dr nou nog voor kwijt 600 euro ofzo
mijn 10 mw kosten 200 euro ;-)
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 14:16 ]
Ik had nog een leipe controller gevonden voor de steppers:

Skip het deel van de Camera
Ik heb de volgende info gevonden over deze IC:
ULN2003 / MC1413
7-bit 50V 500mA TTL-input NPN darlington driver.
The drivers need no power supply; the VDD pin is the common cathode of the seven integrated protection diodes
Zo ziet de ic er uit:
Nu vraag of deze in NL te verkrijgen zijn, want ik heb al verschillende winkels geprobeerd maar zonder suc6
D.m.v drivers kun je heel mooi een DMX scanner maken (niet precies het zelfde maar kwa gedrag het zelfde)

ULN2003 / MC1413
The drivers need no power supply; the VDD pin is the common cathode of the seven integrated protection diodes
Zo ziet de ic er uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| +----------+ +-------+ A0 |1 +--+ 16| /Y0 | A |/Y | A1 |2 15| /Y1 |---+---| A2 |3 14| /Y2 | 0 | Z | A3 |4 ULN 13| /Y3 | 1 | 0 | A4 |5 2003 12| /Y4 +-------+ A5 |6 11| /Y5 A6 |7 10| /Y6 GND |8 9| VDD +----------+ |
Nu vraag of deze in NL te verkrijgen zijn, want ik heb al verschillende winkels geprobeerd maar zonder suc6
D.m.v drivers kun je heel mooi een DMX scanner maken (niet precies het zelfde maar kwa gedrag het zelfde)
"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."
Verwijderd
uln 2003 is toch niet zo'n probleem display electronica heeft ze en stuut en de bruin ook gewoonchromeeh schreef op 03 March 2003 @ 19:31:
Ik had nog een leipe controller gevonden voor de steppers:
[afbeelding]
ULN2003 / MC1413
Zo ziet de ic er uit:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 +----------+ +-------+ A0 |1 +--+ 16| /Y0 | A |/Y | A1 |2 15| /Y1 |---+---| A2 |3 14| /Y2 | 0 | Z | A3 |4 ULN 13| /Y3 | 1 | 0 | A4 |5 2003 12| /Y4 +-------+ A5 |6 11| /Y5 A6 |7 10| /Y6 GND |8 9| VDD +----------+
zijn quad darlington drivers
Dat moest ik ff weten....
Ik kon niet meer die naam komen.... Ik ga ze direct bestellen
Verwijderd
perfect ze moeten vrij makkelijk aan te komen zijn nogchromeeh schreef op 04 March 2003 @ 12:00:
Dat moest ik ff weten....
Tja Conrad had ze niet...Verwijderd schreef op 04 March 2003 @ 13:16:
[...]
perfect ze moeten vrij makkelijk aan te komen zijn nog
Ik heb ze nu bij Stuud en Bruin besteld (De kosten bedragen Euro 0,70 per stuk + 2,00 verzend kosten. Het totaal komt op Euro 3,40.)
Dus dat valt wel mee
Ik ga dus een soort DMX scanhead maken die via de parallele poort aant te sturen is.... Zodra ik wat heb post ik pics....
is hier al software voor dan??? Dan ben ik eigenlijk ook wel geïnteresseerdchromeeh schreef op 04 March 2003 @ 15:46:
[...]
Tja Conrad had ze niet...
Ik heb ze nu bij Stuud en Bruin besteld (De kosten bedragen Euro 0,70 per stuk + 2,00 verzend kosten. Het totaal komt op Euro 3,40.)
Dus dat valt wel mee
Ik ga dus een soort DMX scanhead maken die via de parallele poort aant te sturen is.... Zodra ik wat heb post ik pics....
Verwijderd
software ja moet je zelf schrijven helaasGiblet schreef op 04 March 2003 @ 15:53:
[...]
is hier al software voor dan??? Dan ben ik eigenlijk ook wel geïnteresseerd
al is dat voor stappen motors niet echt moeilijk
ja van medialas ja.. nee een stuk minder...Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 14:14:
[...]
ziet dr uit als eentje van medialass
en wat was je dr nou nog voor kwijt 600 euro ofzo
mijn 10 mw kosten 200 euro ;-)
ja leuk voor je je had me maandenlang gezegt te kunnen bestellen voor me.

Maargoed de kwaliteit van deze is iniedergeval goed!
[ Voor 3% gewijzigd door MrOizo op 04-03-2003 18:42 ]
Nog niet met deze drivers / setup, maar zodra ik de heb ga ik software maken...Giblet schreef op 04 maart 2003 @ 15:53:
[...]
is hier al software voor dan??? Dan ben ik eigenlijk ook wel geïnteresseerd
Denk dat het VisualBasic wordt met een mooie GUI enzo...
Hierbij wil ik graag ff een wishlist maken:
* Voorbeeld animaties van de scans <-- dit komt later
* Manual stepping (d.m.v on-screen buttons + keypresses)
* Max. movement (dus laagste + hoogste angle)
* Eventueel later nog een mogelijk om custom progs op te slaan...
Verwijderd
dan heb je hem niet bij medialass zelf gehaald want die heeft geen dpss onder de 600 euroMrOizo schreef op 04 maart 2003 @ 18:36:
[...]
ja van medialas ja.. nee een stuk minder...
ja leuk voor je je had me maandenlang gezegt te kunnen bestellen voor me.![]()
En opeens zeggen dat je er geen zin meer in hebt.
Gek he dat ik nu zelf opzoek ben gegaan bij een ander?
![]()
Maargoed de kwaliteit van deze is iniedergeval goed!
ja helaas risico is te groot met Amateurs
Ik heb m'n driver IC's ontvangen vandaag en ga morgen ff de setup in elkaar bouwen....
Dan kan ik morgen avond beginnen met het proggen van de soft
Dan kan ik morgen avond beginnen met het proggen van de soft
Ik ga vanmiddag / vanavond ff het printje in elkaar solderen 
Ik maak pics zodra ik wat af heb....
lukt t??chromeeh schreef op 06 March 2003 @ 09:02:
Ik ga vanmiddag / vanavond ff het printje in elkaar solderen
Hmmm..... mkay.... Ik heb een probje....
Ik wil dit schema:

op de volgende manier gebruiken:

Maar het werkt niet op de een of andere manier.....
Ik heb ook 7V gebruik maar dat werkt ook niet
Ik heb nu de volgende steppers van Velleman besteld:
MOTS1 -- STEPPER MOTOR 12VDC 32mA (ANGLE 5.625° / 64 STEPS)
In de hoop dat dit wel gaat werken.....
Ik wil dit schema:

[ Voor 29% gewijzigd door chromeeh op 07-03-2003 11:48 ]
nou vreemd dan zouden ze voor mij dan een uitzondering gemaakt hebben en de prijzen maar ff omlaag hebben gegooit?Verwijderd schreef op 05 March 2003 @ 21:52:
[...]
dan heb je hem niet bij medialass zelf gehaald want die heeft geen dpss onder de 600 euro
ja helaas risico is te groot met Amateurs

en ja, ik heb hm voor minder dan 400 euro. (en nee ik droom nu niet)
hmm ja risico te groot tja jammer dat je zo laat daarmee kwam snap je?

Maargoed over paar maanden hoop ik een 35 mW te halen ofzo misschien 50
[ Voor 8% gewijzigd door MrOizo op 07-03-2003 03:18 ]
Same old story...MrOizo schreef op 07 maart 2003 @ 03:17:
[...]
nou vreemd dan zouden ze voor mij dan een uitzondering gemaakt hebben en de prijzen maar ff omlaag hebben gegooit?![]()
![]()
en ja, ik heb hm voor minder dan 400 euro. (en nee ik droom nu niet)
hmm ja risico te groot tja jammer dat je zo laat daarmee kwam snap je?

Meet je wel 5V op de uitgangen als je ze aanstuurt? Dit zou moeten werken.chromeeh schreef op 06 maart 2003 @ 22:42:
Hmmm..... mkay.... Ik heb een probje....
Ik wil dit schema:
[afbeelding]
[afbeelding]
Weet alleen niet meer of dat ic ook een pull-up/down weerstand nodig had.
Heb 'm ooit zelf toegepast met stappenmotoren en er zelfs 24 volt opgezet
Was nog een commodore64 en gemodde daisywheel printer projectje
owja: heb nog een voeding staan voor een iridium-jag laser (hoe schrijf je dat?). Iemand die er een laser voor heeft?
Zitten twee super grote trafo's in. Komt iets van 30kV uit.
[ Voor 10% gewijzigd door Dr.Roelski op 07-03-2003 16:15 ]
Wat voor steppers waren dat? Bi-Polaire of Uni-Polaire?Dr.Roelski schreef op 07 March 2003 @ 16:12:
[...]
Meet je wel 5V op de uitgangen als je ze aanstuurt? Dit zou moeten werken.
Weet alleen niet meer of dat ic ook een pull-up/down weerstand nodig had.
Heb 'm ooit zelf toegepast met stappenmotoren en er zelfs 24 volt opgezet
Was nog een commodore64 en gemodde daisywheel printer projectje(poging om er een plotter van te maken).
Ik heb deze nu besteld:

Afmetingen:

[ Voor 14% gewijzigd door chromeeh op 07-03-2003 16:41 . Reden: pics ge-add ]
iridium Yag laserDr.Roelski schreef op 07 March 2003 @ 16:12:
[...]
owja: heb nog een voeding staan voor een iridium-jag laser (hoe schrijf je dat?)
[ Voor 44% gewijzigd door Giblet op 07-03-2003 16:49 ]
Dat waren stappenmotoren met een aparte massa/voedings aansluiting. Dus 1 gemeenschappelijke draad voor voeding, en 4 draden naar de uln2003. Volgens mij was het trouwens een ULN2803. Kon iets van 500mA schakelen, was meer dan zat.
Kan zo snel het printje niet vinden helaas, maar het moet nog ergens rondslingeren
Kan zo snel het printje niet vinden helaas, maar het moet nog ergens rondslingeren
Verwijderd
Waar kan ik een beetje goedkoop galvo's bestellen en over welke bedragen praten we dan.
A) 100 euro per setje
250 euro per setje
C) 500 euro per setje
D) >500 euro per setje
A) 100 euro per setje
C) 500 euro per setje
D) >500 euro per setje
Kan ik hier nou ook gewoon een klein lasertje kopen (laserpen achtig ) maar dan met een nog wat groter bereik ???
gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo
Uhm... om je 17 pagina's aan post-lezen te besparen:twit schreef op 07 maart 2003 @ 22:51:
Kan ik hier nou ook gewoon een klein lasertje kopen (laserpen achtig ) maar dan met een nog wat groter bereik ???
Nee, we hebben het hier over laser / scan systemen wat dus boven de 'normale' laser-crab kastjes ligt:

Typisch voorbeeld van een 'laser-crab'
We discuseren hier over:

Meer in de richting van dit soort set-ups en hoe we dit gaan aansturen etc.
Voor laserpointers kun je eens een bezoekje brengen aan Conrad deze verkopen wel laser pointers die nog wettelijk zijn toegestaan....
Waar kan ik een beetje goedkoop galvo's bestellen en over welke bedragen praten we dan.
A) 100 euro per setje
250 euro per setje
C) 500 euro per setje
D) >500 euro per setje
Nopez... en als je echt geïnteresseerd bent, moet je ff de topics helemaal doorlezen (tja, t leven is hard) en daar staan meer dan genoeg links naar diverse sites waar je dat allemaal kan kopen... dan kun je het zelf samenstellen naar je eigen specifieke wensenKan ik hier nou ook gewoon een klein lasertje kopen (laserpen achtig ) maar dan met een nog wat groter bereik ???
Ik heb nu m'n nieuwe steppers en heb dus de setup gebouwd die ik wou maken 
Ik post morgen of overmorgen wel filmpjes....
Ik post morgen of overmorgen wel filmpjes....
Ok ok zoals belooft:

Beetje brakke pic van de setup

Het printje met daarop de 7-Bit Darlinton drivers
And last but not least een filmpje
DMX Movie (Coded with Xvid)
*EDIT* --> Ff snel op de link in het venster klikken
Dit is gefilmd recht tegen over de scanner op ongeveer 30 cm boven de beam

Beetje brakke pic van de setup

Het printje met daarop de 7-Bit Darlinton drivers
And last but not least een filmpje
DMX Movie (Coded with Xvid)
*EDIT* --> Ff snel op de link in het venster klikken
Dit is gefilmd recht tegen over de scanner op ongeveer 30 cm boven de beam
[ Voor 17% gewijzigd door chromeeh op 13-03-2003 19:15 ]
OK jammer ik zie nu idd dat het hier over een "ietswat "ingewikkelder onderwerp gaat maar aan de hand van dit topic zal ik eens even gaan zoeken. Ik neem aan dat die van conrad een stuk minder krachtig zijn als ze legaal zijn ? IK hoopte eigenlijk hier een soort van laserpen te vinden maar dan met een bereik dat 3x zo groot was en wat door een a4tje heen kan branden of zo maar dat zit er dus niet in
gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo
wordt wel n hele grote pen dantwit schreef op 14 March 2003 @ 16:29:
OK jammer ik zie nu idd dat het hier over een "ietswat "ingewikkelder onderwerp gaat maar aan de hand van dit topic zal ik eens even gaan zoeken. Ik neem aan dat die van conrad een stuk minder krachtig zijn als ze legaal zijn ? IK hoopte eigenlijk hier een soort van laserpen te vinden maar dan met een bereik dat 3x zo groot was en wat door een a4tje heen kan branden of zo maar dat zit er dus niet in
Uhm... dat soort pointerszijn overal verboden 
Maar dat maakt verder ook niet uit, want daar gaat het ook niet over....
Maar dat maakt verder ook niet uit, want daar gaat het ook niet over....
[ Voor 3% gewijzigd door chromeeh op 18-03-2003 08:53 ]
Verwijderd
Een collega van mij heeft He-Ne buisjes van 2mw te koop, deze zijn afkomstig van phillips.
ze zijn allemaal werkend en hebben ook een voeding en een soort van geschakelde voeding erbij, deze kosten dacht ik iets van 60 euro.
ze heeft er ook 1 van 20mw maar die weet ik niet of ze die weg deed en wat die koste.
dan heeft ze oook nog een paar losse buisjes liggen zonder voeding deze waren als ik het me goed herinner 30 euro, en ze heeft ook een paar show buizen waar je het glazen binnenwerk helemaal kunt zien.
dan heeft ze ook nog een 5 watt argon lazer maar deze is dan alleen voor iemand die er iets van af weet maar wat deze kost weet ik zo niet... ik weet wel dat hij werkt op krachtstroom, en 40amp stoppen nodig heeft bij de krachtstroom, en dat omdat hij even (lang) uitgestaan heeft hij een keer flink warm gestookt moet gaan worden.
je kan me mailen naar cneeskens AT hotmail.com als je intresse hebt.
ze zijn allemaal werkend en hebben ook een voeding en een soort van geschakelde voeding erbij, deze kosten dacht ik iets van 60 euro.
ze heeft er ook 1 van 20mw maar die weet ik niet of ze die weg deed en wat die koste.
dan heeft ze oook nog een paar losse buisjes liggen zonder voeding deze waren als ik het me goed herinner 30 euro, en ze heeft ook een paar show buizen waar je het glazen binnenwerk helemaal kunt zien.
dan heeft ze ook nog een 5 watt argon lazer maar deze is dan alleen voor iemand die er iets van af weet maar wat deze kost weet ik zo niet... ik weet wel dat hij werkt op krachtstroom, en 40amp stoppen nodig heeft bij de krachtstroom, en dat omdat hij even (lang) uitgestaan heeft hij een keer flink warm gestookt moet gaan worden.
je kan me mailen naar cneeskens AT hotmail.com als je intresse hebt.
Je vergeet een waterleiding aansluitingVerwijderd schreef op 21 March 2003 @ 07:16:
(...)
(...)
ja nu het geld nog hebben om de energie rekening te betalen
Maar euh.... Gaat iemand nog nieuwe pics posten of moet ik dat morgen weer doen
Verwijderd
binnekort veel nieuwe pics van mijn opstelling!!!
alles is klaar en vrijdag heb ik de presentatie op school
ik ga zo op weg naar de TH Rijswijk om het ontwerp
te laten testen op veiligheid (eis van mijn school)
dus pics zijn binnekort te verwachten!!
alles is klaar en vrijdag heb ik de presentatie op school
dus pics zijn binnekort te verwachten!!
wrom dat danVerwijderd schreef op 24 March 2003 @ 07:54:
Verwijderd
nee 10 mw maar mijn school heeft daar al problemen mee
maar ben er dus geweest en ze waren er echt ZUPER positef over!!
ik denk dat het probleem met de school nu ver opgelost is.
dus binnekort (in weekeinde) meer foto's (nu staat alles mooi ingepakt voor presentatie)
dus binnekort (in weekeinde) meer foto's (nu staat alles mooi ingepakt voor presentatie)
Is ook niet zo vreemd, een korte tijd een 10 mW straal in je oog kan zeker permanente schade veroorzaken.Verwijderd schreef op 24 maart 2003 @ 20:35:
nee 10 mw maar mijn school heeft daar al problemen mee
(met bijv 8 mW kan je sommige dingen wat laten roken met een lens, en in je oog zit ook een lens, dus je kan je bedenken wat er dan met je netvlies zou gebeuren)
bij 5 mW is het nog net 'veilig'
(enne over je opstelling, ik ben iniedergeval benieuwd
[ Voor 15% gewijzigd door MrOizo op 24-03-2003 21:57 ]
Ik moet m'n nieuwe driver kaart ook nodig eens wat beter verpakken want het printje ligt nu gewoon los 
Binnenkort ff alles mooi in een Alu casing bouwen

Binnenkort ff alles mooi in een Alu casing bouwen
alle lasers zijn veilig, mits er goed mee gewerkt wordtMrOizo schreef op 24 March 2003 @ 21:54:
[...]
Is ook niet zo vreemd, een korte tijd een 10 mW straal in je oog kan zeker permanente schade veroorzaken.
(met bijv 8 mW kan je sommige dingen wat laten roken met een lens, en in je oog zit ook een lens, dus je kan je bedenken wat er dan met je netvlies zou gebeuren)
bij 5 mW is het nog net 'veilig'
(enne over je opstelling, ik ben iniedergeval benieuwd
Zo is dat, daarom lieten ze je hem ook keuren of er goed mee gewerkt kan wordenGiblet schreef op 25 maart 2003 @ 17:44:
[...]
alle lasers zijn veilig, mits er goed mee gewerkt wordt
(
[ Voor 5% gewijzigd door MrOizo op 26-03-2003 05:07 ]
Verwijderd
ok toestemming is er nu!!
bij de TH Rijswijk waren ze erg positief
een stukje uit het verslag dat hun gemaakt hebben:
Zij hebben hier hun lasershow vertoond en ik moet zeggen:
ik ben diep onder de indruk.
Wat een enthousiasme en doorzettingsvermogen.
Want ze hebben ongelooflijk veel voor elkaar gekregen.
Er is bij de veiligheid gelet op verschillende punten
en alles was veilig, zeker de manier van presenteren
vrijdag heb ik de presentatie op school
en worden er uiteraard pics gemaakt
te verwachten dus is het weekeinde hiero
bij de TH Rijswijk waren ze erg positief
een stukje uit het verslag dat hun gemaakt hebben:
vrijdag heb ik de presentatie op school
en worden er uiteraard pics gemaakt
te verwachten dus is het weekeinde hiero
slijmballen zegVerwijderd schreef op 26 maart 2003 @ 16:44:

nee hoor, geintje... was zeker wel leuk om te horen
LOL ik zit er zelf aan te denken dat ik heel m'n sys. in een koffer bouw 
Een soort koffer-laser-mod
Hoe origineelchromeeh schreef op 26 maart 2003 @ 22:00:
LOL ik zit er zelf aan te denken dat ik heel m'n sys. in een koffer bouw
LOL Ja I know, maar ik wil een systeem hebben dat een beetje makkelijk mee te nemen is.... Maar maybe maak ik ook wel een heel andere casing, dat weet ik nog niet
How about n flightcase op wieltjeschromeeh schreef op 27 March 2003 @ 11:02:
LOL Ja I know, maar ik wil een systeem hebben dat een beetje makkelijk mee te nemen is.... Maar maybe maak ik ook wel een heel andere casing, dat weet ik nog niet
Ik ben er nog steeds niet helemaal uit....
Ik denk dat ik gewoon begin de hele beamtable op een stabiele base-plate plant en dan wel kijk waar ik 'm in zet
Ik denk dat ik gewoon begin de hele beamtable op een stabiele base-plate plant en dan wel kijk waar ik 'm in zet
Ik ben begonnen met het rebuilden van m'n beamtable 
Ik zal maandag ofzo ff pics posten
Pics:

M'n laser in de nieuwe behuizing

Laser + steppers gemonteerd op de base plate (right side view)

Laser + steppers gemonteerd op de base plate (back view)

Laser + steppers gemonteerd op de base plate (front view)

Laser + steppers gemonteerd op de base plate (left side view)
Ik ga maandag bezig met de rest van de beamtable.....
Meer pics volgen dan
Ik zal maandag ofzo ff pics posten
Pics:

M'n laser in de nieuwe behuizing

Laser + steppers gemonteerd op de base plate (right side view)

Laser + steppers gemonteerd op de base plate (back view)

Laser + steppers gemonteerd op de base plate (front view)

Laser + steppers gemonteerd op de base plate (left side view)
Ik ga maandag bezig met de rest van de beamtable.....
Meer pics volgen dan
[ Voor 81% gewijzigd door chromeeh op 29-03-2003 11:53 . Reden: Damn typo's ]
Thnx, het is een metalen 'bakje' wat normaal voor het lassen van kabels wordt gebruikt 
Alles paste er netjes in....
Voor de liefhebbers: (brakke paint pic
)

Dit moet m'n nieuwe beamtable gaan worden
Met de actuators wil ik kunnen kiezen hoe de beam verder loopt:
1). Alleen op de effect grating
2). 50% power op de grating & 50% power op de scanhead (d.m.v een beamsplitter)
3). Alleen op de scanhead
Tevens wil ik er nog een inverted actuator op zetten voor een black-out functie....
Wel cool in beam effecten + voor de safety
*UPDATE* m'n scanner werkt nu helemaal naar behoren....
Ik ga nu beginnen met het proggen van de software
Alles paste er netjes in....
Voor de liefhebbers: (brakke paint pic

Dit moet m'n nieuwe beamtable gaan worden
Met de actuators wil ik kunnen kiezen hoe de beam verder loopt:
1). Alleen op de effect grating
2). 50% power op de grating & 50% power op de scanhead (d.m.v een beamsplitter)
3). Alleen op de scanhead
Tevens wil ik er nog een inverted actuator op zetten voor een black-out functie....
Wel cool in beam effecten + voor de safety
*UPDATE* m'n scanner werkt nu helemaal naar behoren....
Ik ga nu beginnen met het proggen van de software
[ Voor 11% gewijzigd door chromeeh op 01-04-2003 12:03 . Reden: *UPDATE* ]
ook ik heb de laser doos maar weer eens uit het stof gehaald.
Samen met een collega van me zijn we aan het kijken voor een kaart om de galvo's direct aan te sturen. Dus met een DAC op een insteek pci kaart
. Hij is echt een electronica freak en ik denk wel dat hij het voor mekaar krijgt.
Alle wensen / ideen en andere brainwaven over die print hoor ik graag. Dus heb je ideen voor de kaart wat er zeker niet op mag missen dan wil ik het weten.
Hoeveel PPS moet hij aankunnen enzow.
Het is de bedoeling dat de kaart een eigen microprocessor krijgt, waardoor hij zelf kan blijven doorsturen en je pc in de tussentijd de software om het aanstuurgedeelte te controlen bewerkt.
Samen met een collega van me zijn we aan het kijken voor een kaart om de galvo's direct aan te sturen. Dus met een DAC op een insteek pci kaart
Alle wensen / ideen en andere brainwaven over die print hoor ik graag. Dus heb je ideen voor de kaart wat er zeker niet op mag missen dan wil ik het weten.
Het is de bedoeling dat de kaart een eigen microprocessor krijgt, waardoor hij zelf kan blijven doorsturen en je pc in de tussentijd de software om het aanstuurgedeelte te controlen bewerkt.
[ Voor 18% gewijzigd door Guvner op 01-04-2003 22:04 . Reden: Te snel klikken ]
Verwijderd
geheugen erop om er voorgedefineerde dingen in te zetten als je zelf met de software bezig bentGuvner schreef op 01 April 2003 @ 22:03:
ook ik heb de laser doos maar weer eens uit het stof gehaald.
Samen met een collega van me zijn we aan het kijken voor een kaart om de galvo's direct aan te sturen. Dus met een DAC op een insteek pci kaart. Hij is echt een electronica freak en ik denk wel dat hij het voor mekaar krijgt.
ennuh misschien een killswitch ofzo voor als windows crasht?
Verwijderd
moet zeggen dat het zelfbouw gebeuren hier nog niet echt interesanten vormen aan begint te nemen

Verwijderd
ik ben nog steeds aan het kijken naar een leuke diode ergens....Verwijderd schreef op 01 April 2003 @ 22:09:
moet zeggen dat het zelfbouw gebeuren hier nog niet echt interesanten vormen aan begint te nemen
ennuh laserguy hoe zat het nou met dat ik een keertje bij jou kwam kijken naar jou spullen??
inderdaad wel een idee dat geheugen, maar een killswitch?Verwijderd schreef op 01 April 2003 @ 22:06:
[...]
geheugen erop om er voorgedefineerde dingen in te zetten als je zelf met de software bezig bent
ennuh misschien een killswitch ofzo voor als windows crasht?
wrom dat dan om hem helemaal stop te zetten of als beveiliging?
want dat ken je gewoon als je closed loop hebt inbouwen in de kaart, die kijkt dan naar de movements en als ie te lang op 1 punt staat dondert ie hem uit
En ik moet zeggen dat ik (en wat ik uit eerdere posts begreep ben ik niet de enige) me nou onderhand toch behoorlijk begin te ergeren aan jouw gedragVerwijderd schreef op 01 april 2003 @ 22:09:
Je loopt allerlei dingen te beloven, je komt ze niet na ( leveren van lasers).
Het enige wat je kan is ouwehoeren dat er niks interessants gebeurd en dat we amateurs zijn.
Nou en, laat iedereen lekker in zijn waarde, dit is toch een forum voor amateurs, zodat die amateurs hier meer kunnen leren en op die manier toch wat gevorderde amateurs worden. Zolang iedereen die hier komt het toch lekker naar zijn zin heeft maakt het toch geen donder uit.
Zo, ik ben mijn ei ff kwijt....
Verwijderd
als beveiliging als windows crasht ofzoGuvner schreef op 01 April 2003 @ 22:15:
[...]
inderdaad wel een idee dat geheugen, maar een killswitch?
want dat ken je gewoon als je closed loop hebt inbouwen in de kaart, die kijkt dan naar de movements en als ie te lang op 1 punt staat dondert ie hem uit
en als je ziet dat eriets fout gaat iemand goot bijv water over je kast heen ofzo
gewoon noodstop om alles helemaal plat te gooien
maar als windows crashed dan ziet ie toch ook dat ie een bepaalde tijd op 1 punt staat en dondert ie hem ook uitVerwijderd schreef op 01 April 2003 @ 22:39:
[...]
als beveiliging als windows crasht ofzo
en als je ziet dat eriets fout gaat iemand goot bijv water over je kast heen ofzo
gewoon noodstop om alles helemaal plat te gooien
Verwijderd
ja ok, maar voor als er bijv iemand een glas bier over je scanner of voeding gooit?Guvner schreef op 01 april 2003 @ 22:45:
[...]
maar als windows crashed dan ziet ie toch ook dat ie een bepaalde tijd op 1 punt staat en dondert ie hem ook uit
maja je moet het zelf weten, ik zou er 1 in doen voo het geval dat........
Closed loopers doen dit alleen in samen werking met een safety driver....Guvner schreef op 01 April 2003 @ 22:15:
[...]
inderdaad wel een idee dat geheugen, maar een killswitch?
Deze checked constant de movement van de beam, en shuttert bij een te lange stilstand....
Maar goed....
Ik ga zo beginnen met de software (als eerder gemeld)
Zodra ik een werkende versie heb post ik die uiteraard....
Verwijderd
veel suc6 met de soiftware hopelijk wordt het wat :d hebben tenminste eindelijk iets fatsoenlijks :d
Na lange tijd ook weer 's een reply van mij. 
Ik heb eindelijk m'n schema's voor de voeding + dac bijna af. De onderdelen gekocht of worden binnen enkele dagen bezorgd, dus het soldeerwerk kan beginnen.
Ik zal binnenkort even een schema'tje in elkaar knutselen voor de geïntreseerden onder ons.
Ik heb eindelijk m'n schema's voor de voeding + dac bijna af. De onderdelen gekocht of worden binnen enkele dagen bezorgd, dus het soldeerwerk kan beginnen.
Ik zal binnenkort even een schema'tje in elkaar knutselen voor de geïntreseerden onder ons.
[ Voor 6% gewijzigd door Future op 01-04-2003 23:16 ]
Blaat
de plannen bloeien op... ik ga binnenkort (samen met Guvner waarschijnlijk) ff n lasertje bestellen weer
LOL heb je nog wensenVerwijderd schreef op 01 April 2003 @ 23:00:
veel suc6 met de soiftware hopelijk wordt het wat :d hebben tenminste eindelijk iets fatsoenlijks :d
Ik ga eerst de globale lay out van de knoppen e.d. maken, daarna ga ik specifieke functies inbouwen.....
Vrijdagavond meer info over de "galvo aanstuurkaart" Vrijdag middag om 4 uur stop ik met werken, dan gaan mijn collega en ik even samen om de tafel zitten om het idee uit te werken. Direct zodra ik wat weet horen jullie het hier.
Verwijderd
uhm nu je het toch vraagt
* beetje leuke aantrekkelijke gui
* leuke features om plaatjes of filmpjes te maken en op te slaan
* iets dat bijv een bmp oid om zet zodat het plaatje gebeamed kan worden
* support erin om de hardware softwarematig een beetje bij te stellen, als in je hebt een iets te kleine uitslag van de galvo's/steppers en die dan softwarematig vergroten.
uhm... kan nu niks meer bedenken maar dat komt wel weer
* owja een preview mode erop
* en een klein schermpje waarin je feedback kan zien, als in, er is wel geen galvo/stepper aangesloten, de laser werkt wel/niet, de spanning voor de steppers/galvo's is te laag/hoog gewoon al dat soort dingen.
heb je nu geen spijt van je vraag
LOL klein beetje wel 
Maar ik ga vandaag weer verder, dus...
Verwijderd
wat je met mijn "wensen" doet moet je zelf weten, en verschillende zullen heel erg lastig gaan worden, maar ik denk dat meer mensen er verschillende wel van in zouden willen hebbenchromeeh schreef op 02 april 2003 @ 09:30:
LOL klein beetje wel
Dat klopt, maar ik ga voornamelijk uit van m'n eigen setup....
Later voeg ik wel een optie toe voor andere setups...
Verwijderd
ja das logischchromeeh schreef op 02 april 2003 @ 10:09:
Dat klopt, maar ik ga voornamelijk uit van m'n eigen setup....
eerst jezelf alles goed hebben en dan de rest, maar denk dat jij verschillende functies ervan ook wel leuk/rerdelijk vind is het niet??
Precies 
Ik neem ze uiteraard mee, maar advanced funcites als bitmap tracing enz. zullen wat langer gaan duren.....
Ik maak eerst funcites als een aantal voorgeprogrammeerde figuren, manual beam richten, no. of cycles select, enz...
Ik neem ze uiteraard mee, maar advanced funcites als bitmap tracing enz. zullen wat langer gaan duren.....
Ik maak eerst funcites als een aantal voorgeprogrammeerde figuren, manual beam richten, no. of cycles select, enz...
Verwijderd
kortom de basis van het progselchromeeh schreef op 02 april 2003 @ 10:37:
Precies
en nogmaals veel suc6 ermee
ik ben benieuwd wat het gaat worden
ok ik heb nu al wat doorgelezen en nu wil ik zelf ook wel zoiets maken (die met twee gewone motertjes en een snelheids meter daarvoor (hoe dat ook maar heet))
maar ik weet niet hoe ik moet beginnen dus eerst ff een paar vraagjes:
1 hoe kom ik aan een 530 (ongeveer) golflengte 5 mw laser
2 moet daat dan nog wat bij bijvoorbeeld een lens ofso of zit die er al bij
3 moet dat gekoeld worden
4 wat is een salvo
5 kan 5 mw op plexiglas (mat) gericht word en dat als je er dat inkijkt het niet zo fel is of is 1 mw dan genoeg
6 wat voor motortjes moet ik hebben en hoe kom ik aan die kleine spiegeltjes
alvast bedankt
4 wat is een salvo
5 kan 5 mw op plexiglas (mat) gericht word en dat als je er dat inkijkt het niet zo fel is of is 1 mw dan genoeg
alvast bedankt
[ Voor 3% gewijzigd door Possstema op 02-04-2003 16:42 . Reden: typo's ]
Leest r dan niemand tegenwoordig de topics meerPossstema schreef op 02 april 2003 @ 16:41:
ok ik heb nu al wat doorgelezen en nu wil ik zelf ook wel zoiets maken (die met twee gewone motertjes en een snelheids meter daarvoor (hoe dat ook maar heet))
4 wat is een salvo
alvast bedankt
1 kopen!

2 hangt er vanaf waar je hem besteld en wat je besteld (bij een module zit er vaak een lens bij)
3 ja, met een aluminium behuizing
4 een serie schoten toch... maar jij bedoelt n galvo... das n proffessionele scanner voor lasers
5 Dat kan je proberen, denk alleen dat je straal er niet beter op wordt
6 gewone dc-motortjes en die dingen moet je (net als die spiegeltjes) ook kopen
Ow... did i mention the fact dat je dit zelf had op kunnen zoeken???
rustig maarGiblet schreef op 02 April 2003 @ 18:16:
[...]
Leest r dan niemand tegenwoordig de topics meer
1 kopen!![]()
2 hangt er vanaf waar je hem besteld en wat je besteld (bij een module zit er vaak een lens bij)
3 ja, met een aluminium behuizing
4 een serie schoten toch... maar jij bedoelt n galvo... das n proffessionele scanner voor lasers
5 Dat kan je proberen, denk alleen dat je straal er niet beter op wordt
6 gewone dc-motortjes en die dingen moet je (net als die spiegeltjes) ook kopen
Ow... did i mention the fact dat je dit zelf had op kunnen zoeken???
ik heb vanaf deel 2 volgens mij alles gelezen (niet heel preciez)
1 volgens mij was een 5 mw laser illegaal dus dat kopen is niet zo makkelijk
als dat wel makkelijk gaat welke internetwinkel? (geen conrad)
2 nog ff afw88 dus wat ik wel of niet moet kopen
3 lekker makkelijk wat voor behuizing kan het ook gewoon in de ope lucht met fentilatortje
4 wat heeft zo'n scanner dan voor taak bij het "lazeren"?
5 ik d8 aan een mat plaxi in me pc en dan vanuit de pc een lacer die dat dan op dat matte plexiglas projecteerd zodat je een soort scher krijgt, hebbik dan geen kans dat ut plexie smelt?
6 dat zoek ik nog wel uit
ik ben nog all N00B in dit ond. maar lijkt me wel leuk dus als je gewoon de dingen wil uitleggen op een manier dat ik = dat wel handig
Nou... 5 mw is niet illegaal hoorPossstema schreef op 02 april 2003 @ 18:27:
[...]
rustig maar![]()
ik heb vanaf deel 2 volgens mij alles gelezen (niet heel preciez)
1 volgens mij was een 5 mw laser illegaal dus dat kopen is niet zo makkelijk
als dat wel makkelijk gaat welke internetwinkel? (geen conrad)
2 nog ff afw88 dus wat ik wel of niet moet kopen
3 lekker makkelijk wat voor behuizing kan het ook gewoon in de ope lucht met fentilatortje
4 wat heeft zo'n scanner dan voor taak bij het "lazeren"?
5 ik d8 aan een mat plaxi in me pc en dan vanuit de pc een lacer die dat dan op dat matte plexiglas projecteerd zodat je een soort scher krijgt, hebbik dan geen kans dat ut plexie smelt?
6 dat zoek ik nog wel uit
ik ben nog all N00B in dit ond. maar lijkt me wel leuk dus als je gewoon de dingen wil uitleggen op een manier dat ik = dat wel handig

en dat van dat plexiglas kan, maar ik weet zeker dat je dan aan 1 mw genoeg heb (bij groen) maar ze zijn vrij prijzig voor n casemod... en je plexi smelt echt niet hoor, daar is de laser te zwak voor
[ Voor 4% gewijzigd door Giblet op 02-04-2003 19:25 ]
Wat wil je hier nou mee bereiken danVerwijderd schreef op 01 April 2003 @ 22:09:
Is zoiets: http://www.laupro.nl/ia/ia.asp?id=224&p=pi&pi=2479 nou iets of heb je daar nix aan? Zo ja ga ik eens kijken of ik er iets moois van kan maken.
eskimootje het idee is leuk, maar tja beetje erg zwak he
en giblet, tja zie mijn post hiervoor
zegt genoeg lijkt mij...
en giblet, tja zie mijn post hiervoor
Na dan clocken we hem over, nee ff serieus hoeveel watt moet een laser ongeveer zijn voordat het bruikbaar is?Guvner schreef op 02 april 2003 @ 21:44:
eskimootje het idee is leuk, maar tja beetje erg zwak he
en giblet, tja zie mijn post hiervoorzegt genoeg lijkt mij...
Ik bedoelde natuurlijk dat ik de laser op een LDR of iets soortgelijks wil schijnen en dat gebruiken als doorgangssensor voor een nog te bepalen afstand 1cm? Maar hoe zet ik de laser uit een cd-rom aan? 2,3V?hilbren schreef op 27 oktober 2002 @ 15:55:
[...]
als eerste de straal is niet kleurloos hij heeft wel degelijk een kleur, alleen jou ogen kunnen deze kleur niet waarnemen...
maar je wil dus een laser ( een gebundelde straal licht ) gebruiken als sensor... dat kan niet
ik weet wel dat er een monitor diode in een laser zit misschien kan je die gebruiken, ik weet alleen niet of het detectie gebied van de sensor hetzelfde is als van de laser zelf
Heeft er hier iemand al een fullcolor laser in een movinghead? Ik zou er wel eens een willen zien, maar die dingen zijn blijkbaar duur.
ik kan een rode AlGalnP laserdiode 3mw voor €8,60 en een rode AlGalnP laserdiode 5mw voor €12,40 aankomen, zijn dat redelijke prijzen en kan ik daar een leuk lichteffectje mee maken (op een afstand van 10 meter)?
[ Voor 12% gewijzigd door -DarkShadow- op 02-04-2003 22:58 ]
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
hangt er van af waarvoor je haar
wilt gaan gebruiken
is het om je ergste vijand zun netvlies te redesignen, dan heb je aan een 8 - 10 mW rood al genoeg, moet zijn netvlies ook nog echt een beetje gaan smelten, dan kom je toch al richting de 20 a 30 mW.
Nee ff zonder gekheid, voor leuk beamen zoals de meesten hier dat willen kun je dat in je slaapkamer doen met een 10 - 15 mW rood
.
Maar een echte must is toch eigenlijk wel de groene laser, dan kun je met een 5-8 mW
al aardig mee praten.
Hoop dat je zo genoeg weet.. anders horen we het wel weer
is het om je ergste vijand zun netvlies te redesignen, dan heb je aan een 8 - 10 mW rood al genoeg, moet zijn netvlies ook nog echt een beetje gaan smelten, dan kom je toch al richting de 20 a 30 mW.
Nee ff zonder gekheid, voor leuk beamen zoals de meesten hier dat willen kun je dat in je slaapkamer doen met een 10 - 15 mW rood
Maar een echte must is toch eigenlijk wel de groene laser, dan kun je met een 5-8 mW
Hoop dat je zo genoeg weet.. anders horen we het wel weer
Nah bedankt voor de info ik heb eerst andere dingen aan mn hoofd.
mss dat het er ooit nog van komt. Ik bouw er wel een laserpointer van allicht dat dit het beter doet als die ledrotzooi.
Hoeveel wil je er???-DarkShadow- schreef op 02 April 2003 @ 22:44:
[...]
Heeft er hier iemand al een fullcolor laser in een movinghead? Ik zou er wel eens een willen zien, maar die dingen zijn blijkbaar duur.
Nee maar zonder gekkigheid... k ben r nog geen tegengekomen die fullcolor is, maar r zijn r wel met n opto ingang en dus is het mogelijk, maar deze hebben geen aom dus kunnen ze de kleuren niet scheiden...
Heeft iemand enig idee met welk schema 'Laser Show Editor' gebruikt??
(Screenshot van LSE)
(Screenshot van LSE)

hmm, geen idee. Op het net is er ook niets meer over te vinden...chromeeh schreef op 03 April 2003 @ 15:06:
Heeft iemand enig idee met welk schema 'Laser Show Editor' gebruikt??
(Screenshot van LSE)
[afbeelding]
Blaat
Dit topic is gesloten.