[EL] Laser aansturen deel 3

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 2.676 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sorry dat ik niet gemaild heb heb het erg druk gehad :S
maar je kan mij ff mailen op cneeskens(AT)hotmail.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

email is eindelijk verstuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok ik heb je terug gemaild weer

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 09:50

No13

/me was here

mijn laserpointer is doorgebrand en ik ben dus nu van plan bij de conrad (of als hier iemand een betere/goedkopere zaak weet?) een 5mw 650nm diode te kopen (bij conrad 7,87 euro)

echter is dit volgens mij nog niet compleet, kan iemand mij zo vertellen welke onderdelen ik nodig heb om deze aan een 5 volt voeding te hangen met als resultaat een stipje (driver? lens? koeling?)

ik hoop dat dit topic nog niet helemaal dood is want om hier nou een nieuwe voor te beginnen :s

owja als iemand anders nog een goedkope plek weet waar ik een kant-en-klaar 5 mw diode kan halen is die info ook zeer gewenst :)

• MrOizo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-02-2024
No13 schreef op 26 december 2002 @ 03:08:
mijn laserpointer is doorgebrand en ik ben dus nu van plan bij de conrad (of als hier iemand een betere/goedkopere zaak weet?) een 5mw 650nm diode te kopen (bij conrad 7,87 euro)

echter is dit volgens mij nog niet compleet, kan iemand mij zo vertellen welke onderdelen ik nodig heb om deze aan een 5 volt voeding te hangen met als resultaat een stipje (driver? lens? koeling?)

ik hoop dat dit topic nog niet helemaal dood is want om hier nou een nieuwe voor te beginnen :s

owja als iemand anders nog een goedkope plek weet waar ik een kant-en-klaar 5 mw diode kan halen is die info ook zeer gewenst :)
doorgebrand? hoe doe je dat dan? conrad? conrad is redelijk slechte kwaliteit... je kan trouwens op de zwarte markt hele goed kope laser pointers halen kant en klaar die halen ook nog es 7 mW... en die koste minder dan 7,87 euro...

nee klopt je hebt een driver nodig, die moet precies ingesteld zijn op de waardes van de laser... en 5 volt is teveel, meestal moeten die drivers iets van 3 volt hebben, en graag zo precies mogelijk, dus misschien is het ook nog een idee om een voltage regelaar te gebruiken (bijv lm317)... ohja als je alleen de laser besteld heb je inderdaad ook nog een lens nodig, en eventueel een passende behuizing anders moet je die ook nog maken... de behuizing, bijv een koperen pijpje is voldoende voor 5mW te koelen

• Giblet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:25

Giblet

Dingen

MrOizo schreef op 26 December 2002 @ 14:27:
[...]

doorgebrand? hoe doe je dat dan?
Gewoon ff je voltage opschroeven... eerst wordtie feller en daarna gaatie uit >:)

• LeonM
  • Laatst online: 26-08 08:22
Giblet schreef op 26 December 2002 @ 17:41:
[...]

blabla...voltage opschroeven... blabla
t is SPANNING!!!!!111

noep :P

[ Voor 1% gewijzigd door LeonM op 26-12-2002 20:43 . Reden: kwoot gefix0rd ]

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 09:50

No13

/me was here

inderdaad, er zaten 3 knoopcellen in a 1,5 volt, maar 5 volt (via zo'n 7805 ic) was blijkbaar teveel en nu geeft hij haast geen licht meer

Op die zwarte markten kom ik eik alleen de normale laserpennen tegen, die heb ik zelf dus ook een gehad en die dingen kunnen nix hebben

Maargoed het hele setje bestaat dus uit driver, lens en diode (in een koper buisje)...dat tikt wel aan als ik da bij de conrad ga bestellen... maar aan de andere kant kan ik dan eens eindelijk verder met me scanner :) zsm eens de gids bij iemand opspeuren :)

tips zijn uiteraard nog welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet

Giblet

Dingen

LeonM schreef op 26 december 2002 @ 20:43:
[...]

t is SPANNING!!!!!111

noep :P
stfu... t was nog vroeg ja! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben dus ook nog steeds bezig maar hoe krijg ik die blanking voor elkaar, welke software gebruikten jullie hier allemaal. Ik gebruik Laser Show Editor en als hardware gebruik ik het DAC0832 schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

woepie ik heb eindelijk wat dac0832's GEKREGEN :D kan ik ook nog beetje experimenteren ook nog :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet

Giblet

Dingen

Verwijderd schreef op 04 January 2003 @ 10:19:
Ik ben dus ook nog steeds bezig maar hoe krijg ik die blanking voor elkaar, welke software gebruikten jullie hier allemaal. Ik gebruik Laser Show Editor en als hardware gebruik ik het DAC0832 schema.
Moet je uuuuhmmmz pin 1 (of 25, degene die vrij is) van je lpt poort gebruiken... die kan je zo op je aom aansluiten of ff n klein schakelingetje maken dat je er n apart galvo'tje (motortje) mee kan aansturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet

Giblet

Dingen

Verwijderd schreef op 04 januari 2003 @ 13:52:
woepie ik heb eindelijk wat dac0832's GEKREGEN :D kan ik ook nog beetje experimenteren ook nog :D
Nou, doe r s iets leuks mee en post t hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Giblet schreef op 04 januari 2003 @ 19:56:
[...]

Nou, doe r s iets leuks mee en post t hier ;)
na wat zullen we doen
vuurwerk
of laser scanner met ingebouwde rookmachine >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet

Giblet

Dingen

de onderste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

he de topics leven nog ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet

Giblet

Dingen

ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
No13 schreef op 26 December 2002 @ 21:29:
inderdaad, er zaten 3 knoopcellen in a 1,5 volt, maar 5 volt (via zo'n 7805 ic) was blijkbaar teveel en nu geeft hij haast geen licht meer

Op die zwarte markten kom ik eik alleen de normale laserpennen tegen, die heb ik zelf dus ook een gehad en die dingen kunnen nix hebben

Maargoed het hele setje bestaat dus uit driver, lens en diode (in een koper buisje)...dat tikt wel aan als ik da bij de conrad ga bestellen... maar aan de andere kant kan ik dan eens eindelijk verder met me scanner :) zsm eens de gids bij iemand opspeuren :)

tips zijn uiteraard nog welkom
Uhhh conrad= duur kwa lasers en de kwaliteit is nou niet echt super, maybe kan je beter bestellen bij grote bedrijven die eerder zijn genoemd in deze draden, zoals roither laser (ofzoiets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
wow en jij ook nog? :+

ik wou wat bestellen weet je nog heb je het al gedaan hoor al WEKEN niets meer :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vraagje..
ik wil een zwaardere laser gaan halen
gewoon een rode laser diode.. maar ik heb de mogelijkheid gekregen van een kennis om de koeling enzo door hem te laten maken..
nu is mijn vraag.. als ikdie koeling maak wil ik hem voor zwaardere lasers geschikt maken, maar zijn die diodes allemaal even groot? en hoe zit het met die lens die nodig is??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet

Giblet

Dingen

Verwijderd schreef op 09 januari 2003 @ 14:18:
vraagje..
ik wil een zwaardere laser gaan halen
gewoon een rode laser diode.. maar ik heb de mogelijkheid gekregen van een kennis om de koeling enzo door hem te laten maken..
nu is mijn vraag.. als ikdie koeling maak wil ik hem voor zwaardere lasers geschikt maken, maar zijn die diodes allemaal even groot? en hoe zit het met die lens die nodig is??
Dit kan je vast wel ff zelf uitzoeken O-)
Gewoon ff van n paar fabrikanten de maten bekijken van verschillende diodes...

succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou ik wil als het kan via laserguy een diode bestellen dus dan is het wel makkelijk te weten welke maten hij ze heeft/kan krijgen

en verder zou ik ook graag de tekening van zijn behuizing zien aangezien ik die in de 3 topics niet meer terug kan vinden :(

en dat tl084 ic kanik trouwens ook zeer slecht terug vinden..
kom niet verder dan dat hij van ti is en niet te samplen en niet door conrad verkocht word en de lokale shop heeft ze ook niet

owja verder nog iets...
die lens.. kan ik die ook uit een oude laserpointer pakken als de laser diode die ik wil pakken 15 mW is??
of is die uit een laserpointer niet goed genoeg??
en hij moet verstelbaar zijn dat weet ik maar hoe ver moet die er dan van af zitten??

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2003 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
Verwijderd schreef op 09 January 2003 @ 15:00:
nou ik wil als het kan via laserguy een diode bestellen dus dan is het wel makkelijk te weten welke maten hij ze heeft/kan krijgen

en verder zou ik ook graag de tekening van zijn behuizing zien aangezien ik die in de 3 topics niet meer terug kan vinden :(

en dat tl084 ic kanik trouwens ook zeer slecht terug vinden..
kom niet verder dan dat hij van ti is en niet te samplen en niet door conrad verkocht word en de lokale shop heeft ze ook niet
roither laser is zo bedrijf (maargoed waarom niet gelijk een goedkope DPSS ofzo? :? die is gelijk al veeeeel feller je hebt ze al vanaf 150 euro ofzo), uhm laserguy doet zover ik weet alleen DPSS maarja(ik wacht nog op een dpss al een half jaar ofzo :'( )

die tekeningen kan ik momenteel ook ff niet vinden.. :?
farnell heeft die tl084 wel dacht ik, maar dat is voor bedrijven tja :/

kan je ze dan niet laten bestellen bij je shop? :?

[ Voor 4% gewijzigd door MrOizo op 09-01-2003 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrOizo schreef op 09 januari 2003 @ 15:39:
[...]

roither laser is zo bedrijf (maargoed waarom niet gelijk een goedkope DPSS ofzo? :? die is gelijk al veeeeel feller je hebt ze al vanaf 150 euro ofzo), uhm laserguy doet zover ik weet alleen DPSS maarja(ik wacht nog op een dpss al een half jaar ofzo :'( )

die tekeningen kan ik momenteel ook ff niet vinden.. :?
farnell heeft die tl084 wel dacht ik, maar dat is voor bedrijven tja :/

kan je ze dan niet laten bestellen bij je shop? :?
ik kan bestellen als ik er 250 af neem...
die dingen verkopen ze normaal niet dus om er voor alleen mij 250 te kopen willen ze niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
Verwijderd schreef op 09 January 2003 @ 15:43:
[...]

ik kan bestellen als ik er 250 af neem...
die dingen verkopen ze normaal niet dus om er voor alleen mij 250 te kopen willen ze niet :(
ohwwwwww dat is wel jammer zeg, misschien heeft display het? sterkte...
ik bestel via iemand bij farnell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ff een tipje..

Bij Eurodisney voor de poort staan s'avonds van die verkopers die van die pointers verkopen.

Gewoon afdingen en hebben die hap (Ik heb er 1 voor 6 euro, meenemen en niet zeuren verder..)

Misschien dat iemand binnenkort gaat en kunnen we een IA opzetten??

Specs: Wavelenght635-670nM - Output Power: <1mW - 3X ag13 cell batt. en ook nog een lens of 8 erbij

Ik weet niet of 6 euro hiervoor veel is, maar ik heb er wel lol van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

6 euro vind ik veel als je in spanje voor 4 euro een 3 mW hebt...
maar deze is niet sterk genoeg voor echt mee te projecteren...

ennuh voor de mensen onder ons die op laser shows geilen..
check dit filmpje en let vooral op de laatste 3 kwart ofzo wat echt alleen maar laser is :D
en begin met dat grietje is ook niet mis :D >:) maaruh zoiets zou ik ook wel willen :P
http://www.medialas.de/data/clublaser_demo_english.wmv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens op resallaser.com.

Misschien kan je contact zoeken en hebben ze nog ergens wat onderdelen zwerven.. (en doe ze de groeten :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 20:39
Mijn Project is nu ongeveer klaar. Dus heb ik wat foto's gemaakt :P
Eerst wilde we mooie foto's maken doormiddel van krijt borstels uitkloppen en Bloem te verspreiden, maar meer nut dan onszelf vies maken had het niet.
Dus wij hebben ons een rook machine gefixed :P
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/Mvc-007x_1.jpg
(da groote zwarte ding :P)
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/MVC-002X.JPG
Daar gaan we dan :D
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/MVC-004X.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/MVC-006X.JPG
als je goed kijkt zie je een koker vormen, dit krijg je als je een rondje maakt, ziet er best wel mooi uit.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/MVC-008X.JPG
Resultaat :P
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/MVC-005X.JPG
Mooi.. een streepie :D
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/Mvc-007x_2.jpg
Andere hoek :D mooi he?
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/MVC-009X.JPG
Nu komt de acht.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/MVC-010X.JPG
Resultaat. (da was een antieke Digicam.. had moeite met donker + mist)
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/MVC-001X.JPG
hier komt de druppel.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/Mvc-002x_2.jpg
Druppel 8)7
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/Mvc-004x_2.jpg
vond ik wel mooi..
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/Mvc-006x_2.jpg
zo ziet een klein bolletje eruit in semi donker.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/Mvc-008x_2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/Mvc-010x_2.jpg
onze opstelling... ik weet hij is erg overbelicht.. maar door het vele rook, deden de TL lampen een mistlamp effect......

als laatste: Waarom krijgen wij 4 puntjes (staat ergens in dit topic)
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/wa-fout.jpg

zo, da was weer een berg aan uploaden :)

laat eens wa horen, dit topic bloed zo dood :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou een stappenmotor ipv een normale dc motor gepakt hebben, dan kan je computer gestuurde figuurtjes beter doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
Verwijderd schreef op 11 January 2003 @ 17:12:
ik zou een stappenmotor ipv een normale dc motor gepakt hebben, dan kan je computer gestuurde figuurtjes beter doen
da wilde we eerst ook.. maar nergens op school was een stappen moter te vinde :| :/ :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dala schreef op 11 January 2003 @ 17:17:
[...]

da wilde we eerst ook.. maar nergens op school was een stappen moter te vinde :| :/ :X
op school hebben ze denk ik wel floppy drives..
met een beetje knutselen kun je die ook gebruiken hier voor... en anders kan je ze ook gewoon kopen ze kosten toch haast niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Future
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-07 19:20
Dala schreef op 11 januari 2003 @ 16:56:
Eerst wilde we mooie foto's maken doormiddel van krijt borstels uitkloppen en Bloem te verspreiden, maar meer nut dan onszelf vies maken had het niet.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
als je goed kijkt zie je een koker vormen, dit krijg je als je een rondje maakt, ziet er best wel mooi uit.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Nu komt de acht.
[afbeelding]
[afbeelding]
hier komt de druppel.
[afbeelding]
Druppel 8)7
[afbeelding]
vond ik wel mooi..
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
onze opstelling... ik weet hij is erg overbelicht.. maar door het vele rook, deden de TL lampen een mistlamp effect......

[afbeelding]

Dit doet me denken aan mijn havo eindexamen natuurkunde project. :)
Ik had lissajous figuren gemaakt met 2 speakers en functiegeneratoren. Door de frequentieverhouding en fase aan te passen kan je erg leuke figuurtjes maken.

Blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 17:34

ThaHandy

Discovery Channel

iemand intresse in High Power 3W Laser diode lot GREEN dpss Yag? 8)

fikke maar :P

[ Voor 12% gewijzigd door ThaHandy op 12-01-2003 05:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
Future schreef op 11 januari 2003 @ 20:03:
[...]

Dit doet me denken aan mijn havo eindexamen natuurkunde project. :)
Ik had lissajous figuren gemaakt met 2 speakers en functiegeneratoren. Door de frequentieverhouding en fase aan te passen kan je erg leuke figuurtjes maken.
dis ook me havo eind project.. en ik heb ook Lissajous gebruikt, heb je nog boeken / inetsites? of misschien dat wij wat info uit het verslage kunne rippe? :D

alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou haast zeggen dat dat niet kan zo veel power in zon klein ding...
aangezien dpss veel meer power nodig heeft omdat heel veel verloren gaat in het proces van IR of UV (welke weet ik niet meer) naar groen
en dat dat dan heel veel hitte met zich mee brengt... mij lijkt het zon beetje onmogelijk zo klein maja.. zal misschien best kunnen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet

Giblet

Dingen

Hmmz... volgens mij is dit 1 onderdeel die in de diode zit... iets anders kan k r nie van maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet

Giblet

Dingen

Dala schreef op 11 January 2003 @ 16:56:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Nu komt de acht.
[afbeelding]
[afbeelding]
hier komt de druppel.
[afbeelding]
Druppel 8)7
[afbeelding]
vond ik wel mooi..
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

[afbeelding]

Leuk :)

Maar je hebt daar zulke mooie spulletjes staan... kan je vast wel wat meer mee... gebruik je puter... heathcliff erop... die geluidjes opnemen en bewerken en combineren met een of ander geluidsbewerkingsprogramma en gaan!!! en daar ook weer pics van posten, maar dat spreekt vanzelf natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
:D

ik heb al met Heatcliff gewerkt :P

edit:

die acht en die druppel is met Heatcliff

[ Voor 43% gewijzigd door Dala op 13-01-2003 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
*nu heb ik alles op school opgeruimd*

nu nog het verslag..

Future.... icq/msn?;)

[ Voor 28% gewijzigd door Dala op 13-01-2003 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Future
icq staat in m'n profile

Ik heb nog gezocht of ik nog wat kon vinden, maar helaas. Ik denk dat mijn klasgenoot van toen alles heeft (verslag enzo). Het is inmiddels ook al weer 6 of 7 jaar geleden dat ik dat projectje heb gedaan.

Maar voor informatie was ik de bieb ingedoken en heb boeken gezocht die over lasers en lissajous figuren gingen. In het verslag een beetje geprobeerd uit te leggen wat voor een figuren het zijn en hoe ze tot stand komen.

Even een hele korte samenvatting: 2 sinussen (X en Y-as) verschillende fase en periode geven bepaalde vormen.

Blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
okee :( jammeer..

dan moeten we toch maar alles zelf gaan zoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dr zijn trouwens nog steeds galvo's te krijgen
voor meer info

mvos23@hotmail.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Future
Verwijderd schreef op 17 January 2003 @ 00:02:
dr zijn trouwens nog steeds galvo's te krijgen
voor meer info

mvos23@hotmail.com
Ga eens ergens anders spammen, jij bent hier alleen maar te vinden als je wat kwijt moet.

Blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet

Giblet

Dingen

Future schreef op 17 januari 2003 @ 08:59:
[...]

Ga eens ergens anders spammen, jij bent hier alleen maar te vinden als je wat kwijt moet.
Yep idd, plaats maar wat in de 'vraag & aanbod' of op ebay of je kent ongetwijfeld vast nog wel andere 'geweldige/interessante sites'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Verwijderd schreef op 12 januari 2003 @ 12:20:
[...]

ik zou haast zeggen dat dat niet kan zo veel power in zon klein ding...
aangezien dpss veel meer power nodig heeft omdat heel veel verloren gaat in het proces van IR of UV (welke weet ik niet meer) naar groen
en dat dat dan heel veel hitte met zich mee brengt... mij lijkt het zon beetje onmogelijk zo klein maja.. zal misschien best kunnen :?
DPSS is juist een van de meest efficiente technieken om te laseren. Je kunt ermee een rendement halen van stopkontakt tot beam die in de procent ligt, en in de kleinere varianten nog veel hoger, voen de tien procent. Met een gaslaser van 10 W moet je al gauw er 10 kiloWatt of meer instoppen. De grotere DPSSFDs worden bij de weg meestal met een peltier verwarmd/gekoeld om alles op exact de goede temperatuur te houden, vaak zelfs met losse peltier koeling voor ieder onderdeel zodat de pumping LDs, het lasende materiaal, en de frequencydoubler allemaal op een andere temperatuur gehouden kunnen worden die precies goed is voor zo'n ding.

Vlak voor kerst kreeg ik nog een mailing van HB Laserkomponenten, waarin ze DPSSFDs aanboden van 3 en 5 W voor 18 en 20 duizend euro, en voor slechts 6000 meerprijs scanning erbij :).. Deze apparaten prik je gewoon in een standaard stopkontakt, trekt maximaal 600 Watt. Is niks. :)

Maar wees wel snel want dit gaat maar tot 31 januari! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
Ik zie als ik de thread(s) (BTW, thread 1 is verdwenen van got) doorkijk diverse schema's voor zelfbouw dacs en zo, maar erg weinig aansturings software en *heel* erg weinig goede zelfbouw galvo trukendozen. Dus wat bij mij eeen beetje rijst zo qua vraag is a) welke software gebruiken jullie zoal om de boel aan te sturen? en b) waar halen jullie betaalbaar goede galvo's vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet

Giblet

Dingen

a) die zwerft nog rond op internet en ik weet dat er iemand uit dit draadje bezig is met zijn eigen software (volgens mij was het crashhoverride of hoe je dat ook spelt :P)
b)zelfbouw he ;) dus sloop alles wat motortjes heeft uit elkaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-09 19:08
Afbeeldingslocatie: http://www.skytronic.com/rsc/img/100/160_675.jpg
Zo kan het uiteraard ook...

Maar ik zat even bij conrad te kijken.. B) ...

CW-89serdiode uitermate geschikt voor het inbouwen van lichtsluizen met extreem hoge reikwijdte.
Technische spec.: CW-89serdiode 5 mW · Golflengte 670 nm zichtbaar rood.
Type SLD1122VS = DL3149-056

Voor 16eurotjes... maar heb je dan nog een lens nodig.. ?
Op hoeveel volt werkt dat ding dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-08 02:14

Koenzie

Never leave, just go

is gewoon een lasercrab... dus waarschijnlijk 9volt en geen lens meer nodig, maakt van die leuke makelijke figuurtjes :)

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blup
Koenzie schreef op 20 januari 2003 @ 12:39:
is gewoon een lasercrab... dus waarschijnlijk 9volt en geen lens meer nodig, maakt van die leuke makelijke figuurtjes :)
Dat plaatje hoort niet bij die text.. 8)7

Die text is dus van een CW-LASERDIODE 5MW 670NM

[ Voor 6% gewijzigd door blup op 20-01-2003 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet

Giblet

Dingen

je hebt r nog n aparte driver bij nodig
je kan m namelijk niet direct op n spanningsbron aansluiten en je hebt idd ook nog n lens nodig... alles bij elkaar zal t wel onder de 45 euro blijven (dacht ik :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vraagje...
ik ben nu een redelijk eind met het allu blok maken voor de laser maar dan komt er een vraagje weer..
als ik de straal gewoon zichtbaar (overdag) wil hebben hoe sterk moet de straal dan zijn?? red je dit met 20 mW?? of moet je dan eerder aan 40 a 50 mW denken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
blup schreef op 20 January 2003 @ 12:28:
[afbeelding]
Zo kan het uiteraard ook...

Maar ik zat even bij conrad te kijken.. B) ...

CW-89serdiode uitermate geschikt voor het inbouwen van lichtsluizen met extreem hoge reikwijdte.
Technische spec.: CW-89serdiode 5 mW · Golflengte 670 nm zichtbaar rood.
Type SLD1122VS = DL3149-056

Voor 16eurotjes... maar heb je dan nog een lens nodig.. ?
Op hoeveel volt werkt dat ding dan ?
ja, het is alleen de laser diode je hebt ook nog een driver nodig, lens, behuizing enzo enzo, dan zou die werken op 3 volt, trouwens, 5 mw en 670 nm is het effect mooi genoeg om ene laser show te geven tergrote van een 3x3 meter in het donker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BachW
  • Laatst online: 27-07 21:05

BachW

Tweaker in Noorwegen

Verwijderd schreef op 20 januari 2003 @ 19:24:
vraagje...
ik ben nu een redelijk eind met het allu blok maken voor de laser maar dan komt er een vraagje weer..
als ik de straal gewoon zichtbaar (overdag) wil hebben hoe sterk moet de straal dan zijn?? red je dit met 20 mW?? of moet je dan eerder aan 40 a 50 mW denken??
Giblet @ BachW's pc:

dat ligt r n beetje aan wat voor laser dat het is (kleur/golflengte). als het namelijk een groene is (533nm) dan issie wel zichtbaar... maar volgens mij is dit allemaal al eens eerder voorbijgekomen in dit topic (of het vorige deeltje)

niet TE lui zijn he ;)

[ Voor 3% gewijzigd door BachW op 20-01-2003 20:49 ]

BOINC stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blup
Ja leuk en aardig maar een 50mW laser is mij te duur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die zijn idd al voorbij gekomen maar dat was in deel 1 en die schijnt niet meer te vinden te zijn
en om nou zo veel repleys te gaan lezen dat schiet ook niet op..

en de golflengte waar ik aan zat te denken is 670 of 635

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
Verwijderd schreef op 21 januari 2003 @ 16:02:
die zijn idd al voorbij gekomen maar dat was in deel 1 en die schijnt niet meer te vinden te zijn
en om nou zo veel repleys te gaan lezen dat schiet ook niet op..

en de golflengte waar ik aan zat te denken is 670 of 635
Als je ECHT rood wilt gebruiken dan raad ik je sterk aan 635nm te gebruiken dat is een stukkie feller dan 670nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrOizo schreef op 22 januari 2003 @ 04:13:
[...]

Als je ECHT rood wilt gebruiken dan raad ik je sterk aan 635nm te gebruiken dat is een stukkie feller dan 670nm
ja ok dat is zo, maar dan is mijn vraag nog niet beantwoord... want hoe sterk moet de laser dan zijn om een straal zichtbaar te hebben bij daglicht zonder rook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Nu online

chromeeh

the Gnome

Verwijderd schreef op 22 January 2003 @ 16:32:
[...]
ja ok dat is zo, maar dan is mijn vraag nog niet beantwoord... want hoe sterk moet de laser dan zijn om een straal zichtbaar te hebben bij daglicht zonder rook
Vergeet het dat je voor elkaar krijgt met een 635 / 650 nm laser....
Je moet dan in de richting gaan denken van 532 nm (groen), aangezien deze golflengte het best zichtbaar is voor het menselijk oog....

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet

Giblet

Dingen

chromeeh schreef op 23 January 2003 @ 10:56:
[...]

Vergeet het dat je voor elkaar krijgt met een 635 / 650 nm laser....
Je moet dan in de richting gaan denken van 532 nm (groen), aangezien deze golflengte het best zichtbaar is voor het menselijk oog....
Das onzin! Als je rode laser maar sterk genoeg is (ik weet NIET hoe sterk ie precies moet zijn) dan zie je die ook wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
Volgens mij moet je denken in de orde van een 50-200 mW voordat een beam zichtbaar wordt zonder rook. Is ook sterk afhankelijk van de hoeveelheid stof in de ruimte en het omgevingslicht natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet

Giblet

Dingen

Jasper Janssen schreef op 23 januari 2003 @ 19:46:
Volgens mij moet je denken in de orde van een 50-200 mW voordat een beam zichtbaar wordt zonder rook. Is ook sterk afhankelijk van de hoeveelheid stof in de ruimte en het omgevingslicht natuurlijk.
wat denk je ook van de kijkrichting... je ziet m beter als je naar de module toekijkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Giblet schreef op 23 januari 2003 @ 22:38:
[...]

wat denk je ook van de kijkrichting... je ziet m beter als je naar de module toekijkt :)
vooral met 1 oog dicht en dat de beam recht op je iris valt
als je hem dan niet ziet :P

please dont try this i'm not responcible for any demages or injury's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
kijk en daarom had ik ook al die tip gegeven om een DPSS te gebruiken (of YAG) maarjah :)
(voor dat geld dat je een grote rode heb koop je net zogoed een minder grote DPSS, maar die even fel is)

[ Voor 38% gewijzigd door MrOizo op 24-01-2003 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Nu online

chromeeh

the Gnome

Giblet schreef op 23 January 2003 @ 19:43:
[...]Das onzin! Als je rode laser maar sterk genoeg is (ik weet NIET hoe sterk ie precies moet zijn) dan zie je die ook wel
Ja dat is waar, maar bij deze golflengtes heb je minder power (mW) nodig om 'm te zien....

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet

Giblet

Dingen

MrOizo schreef op 24 januari 2003 @ 11:10:
kijk en daarom had ik ook al die tip gegeven om een DPSS te gebruiken (of YAG) maarjah :)
(voor dat geld dat je een grote rode heb koop je net zogoed een minder grote DPSS, maar die even fel is)
DPSS is YAG |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

he jongens nog ff voor de laatste aanbiedingen

7 mw 15 mw Hene Laser + voeding 632 nm (oranja-rood)
heb dr nog een aantal

Galvo's (scanners) heb dr nog een heleboel

voor prijs en info ff mailen naar mvos23@hotmail.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

das niet helemaal waar eigenlijk
dpss kan yag zijn maar niet altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

15 mW 632nM wat moet dat kosten??? + voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
Verwijderd schreef op 24 January 2003 @ 20:07:
he jongens nog ff voor de laatste aanbiedingen

7 mw 15 mw Hene Laser + voeding 632 nm (oranja-rood)
heb dr nog een aantal

Galvo's (scanners) heb dr nog een heleboel

voor prijs en info ff mailen naar mvos23@hotmail.com
joo euhh... weet je al meer ondertusse? na al die weken moet je toch wel kunnen zeggen of het kan als ik overmaak en jij kan bestellen? :z

ps: het gaat over die DPSS

[ Voor 4% gewijzigd door MrOizo op 26-01-2003 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-06-2024
:+:+:+:+:+:+:+:+
waar gaan jullie door heen ''laseren''
opzicht wel cool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 januari 2003 @ 11:45:
15 mW 632nM wat moet dat kosten??? + voeding
ff mailen dan he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet

Giblet

Dingen

Wortel schreef op 26 januari 2003 @ 20:20:
:+:+:+:+:+:+:+:+
waar gaan jullie door heen ''laseren''
opzicht wel cool
watte :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
Ahjoh hij heeft net weer een aflevering van star wars gezien (8> :o 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

na dan laat maar..
draait zeker weer op hetzelfde uit als eerst..
ook flink zitten mailen en doen en toen eindigde het dat je op geen enkel mailtje meer reageerde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
Verwijderd schreef op 27 January 2003 @ 13:51:
na dan laat maar..
draait zeker weer op hetzelfde uit als eerst..
ook flink zitten mailen en doen en toen eindigde het dat je op geen enkel mailtje meer reageerde...
die kans is wel zeer groot ja, als ik uit ga van me eigen ervaaring
erg jammer :'( (ben ook al een halfjaar bezig 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dpss jes doe ik niet meer aan risico is te groot
bestel ze alleen nog voor me zelf

Hene's liggen hier al dus hoeven alleen nog maar weg
maar goed moeten jullie zefl maar ff kijken ergens anders vindt je ze niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
Verwijderd schreef op 27 januari 2003 @ 21:27:
dpss jes doe ik niet meer aan risico is te groot
bestel ze alleen nog voor me zelf

Hene's liggen hier al dus hoeven alleen nog maar weg
maar goed moeten jullie zefl maar ff kijken ergens anders vindt je ze niet
Waarom had je dat niet een half jaar geleden verteld? |:(
al die tijd heb je me allemaal redenen verteld waarom het nog niet kon en nu dit :'(

[ Voor 12% gewijzigd door MrOizo op 28-01-2003 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
MrOizo schreef op 28 januari 2003 @ 13:11:
[...]

lekker dan, nouja dan moet ik maar zelf verder opzoek :(

shit drukte perongeluik op quite :( :(

[ Voor 9% gewijzigd door MrOizo op 28-01-2003 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet

Giblet

Dingen

MrOizo schreef op 28 January 2003 @ 13:11:
[...]

al die tijd heb je me allemaal redenen verteld waarom het nog niet kon en nu dit :'(
Kijk dit vind ik dus echt lullig... volgens mij heeftie gewoon een groot luchtkasteel dat laserguy'tje...

Laserguy: Je zal er ongetwijfeld veel vanaf weten maar blijf gewoon normaal doen man! En zeker dit soort onzin vind ik niet kunnen... Eerst iemand lekker maken dat het kan en m dan n hele tijd aan t lijntje houden om m vervolgens te vertellen dat t toch niet kan. Nogmaals, ik heb best wel respect voor je dat je zoveel van lasers weet, maar als persoon lijk je me echt n misbaksel :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Future
Laserguy komt inderdaad zijn afspraken niet na. Allemaal grootspraak, volgens mij kan hij niets waarmaken van wat hij allemaal beloofd heeft.

Blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:06

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb een Soundlab LS300 laser ding hier staan. Hij doet het alleen niet :(
De spiegeltjes bewegen wel leuk enzo, en ik kan zien dat de laser wat doet. Maar volgens mij is ie niet sterk genoeg ofzo... Weet iemand of ik hier nog wat mee kan, en vooral hoe en wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet

Giblet

Dingen

Beekforel schreef op 01 februari 2003 @ 00:11:
Ik heb een Soundlab LS300 laser ding hier staan. Hij doet het alleen niet :(
De spiegeltjes bewegen wel leuk enzo, en ik kan zien dat de laser wat doet. Maar volgens mij is ie niet sterk genoeg ofzo... Weet iemand of ik hier nog wat mee kan, en vooral hoe en wat?
Kan je ff wat meer vertellen of n piccie posten want hier kunnen we niet veel mee... als het een laserbuis is kan het zijn dat die spiegel aan de voorkant beschadigd is... dan brandt ie dus wel maar lasert ie niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik volg deze tropics over lasers al van het begin, en heb nu eindelijk
een proefopstelling af. Ik doe dit project gelijk voor mijn profielwerkstuk.
Ik maak nu gebruik van een 10 mw laser (tnx lasergay) en stappenmoters
uit een oude laserprinter. Verder heb ik gewone spiegels gebruikt.
Frond side spiegels heb ik net uit een oude spiegel reflex camera gehaald
en die moet ik nog proberen. Alles word nu nog aangesloten via een versterker
maar dit moet nog via een dac worden (schema van lasergay) en is in de maak.
Ik heb MOT1 stappenmoters besteld bij een duits bedrijf. Deze moeten denk wel
snel genoeg zijn.

Ik ben nog op zoek naar geluidsbestanden waarmee je kan "beamen"
Weet iemand waar ik deze kan vinden? Verder zou ik nog wel wat tips
kunnen gebuiken met software!! (nu via geluidskaart later via dac)

Dus zoals je lees komt er nog een beter resultaat dan ik nu heb.
Ik kom het echter niet laten om al wat foto's te laten zien.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC00586.JPG
tijdelijke opstelling met stechtere motors

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC00594.JPG
een vierkantje (met nog een te lage remspanning
(afstand van laser tot muur is 8 meter)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC00608.JPG
nogmaals vierkantje nu wat beter

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC00595.JPG
foto richting laser (das mijn pa die de laser vasthoud)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC00650.JPG
reperatie aan de laser (ik had de kabel gebroken)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC00681.JPG
tunnel effect (rondje)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC00706.JPG
nog een grappig plaatje

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC00707.JPG
en nog een

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC00710.JPG
en de laatste

wat kan je nog verwachten:
nog meer plaatjes (betere)
misschien figuurtjes zoals een mannetje of misschien letters (maximaal 1 in 1keer)
een sterkere straal (door betere spiegels)
en fimpjes!! (iemand een idee waar ik deze kan uploaden) ik heb er al

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2003 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

edit:

weer lekker fout bezig
dubbel post :/

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2003 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
nou, je hebt dus ook je profiel werkstuk gemaakt erover :D.....

jij hebt wel wat betere motoren, dus je kun inderdaad meerdere figuren maken. Maar kijk eens naar jou laserpuntje (laat hem gewoon op de muur vallen door weerspiegeling van de spiegels....... Ik denk dat jij dan 4 puntjes ziet, dit komt doordat je eigenlijk aparte spiegels ervoor moet gebruiken, want nu weerkaatst het glas zelf ook wat.

.. trouwens je motors kunnen nog wa dichter op elkaar... de spiegeltjes moeten elkaar net niet kunnen raken.

[ Voor 13% gewijzigd door Dala op 10-02-2003 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet

Giblet

Dingen

uncleworm, als je me ff mailt, heb ik nog wel al mijn .wav-files voor je... geven wel een leuk effect denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dala schreef op 10 February 2003 @ 08:22:
nou, je hebt dus ook je profiel werkstuk gemaakt erover :D.....

jij hebt wel wat betere motoren, dus je kun inderdaad meerdere figuren maken. Maar kijk eens naar jou laserpuntje (laat hem gewoon op de muur vallen door weerspiegeling van de spiegels....... Ik denk dat jij dan 4 puntjes ziet, dit komt doordat je eigenlijk aparte spiegels ervoor moet gebruiken, want nu weerkaatst het glas zelf ook wat.

.. trouwens je motors kunnen nog wa dichter op elkaar... de spiegeltjes moeten elkaar net niet kunnen raken.
je hebt helemaal gelijk met die spiegels
er komt een hele waas op de muur
maar als je wat beter gelezen had wist je
dat ik al wel front side spiegels heb
alleen deze nog gemonteerd moeten worden
en deze motors zijn erg slecht (3,8 graden)
en die nieuwe die ik besteld heb zijn 18 graden

giblet:
en mail is verstuurd tnx alvast

hier nog een klein filmpje van mijn laser
is brakke kwaliteit omdat met fotocamera is opgenomen
beter kwaliteit komt er nog aan (nog ff geen tijd)
beeld staat niet stil omdat ik liever de laserstraal niet in
de camera wilde hebben
http://members.home.nl/vagemail
(codec is xvid)

tnx to bierkameel EN DALA :o

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2003 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
Verwijderd schreef op 10 februari 2003 @ 19:01:
[...]

je hebt helemaal gelijk met die spiegels
er komt een hele waas op de muur
maar als je wat beter gelezen had wist je
dat ik al wel front side spiegels heb
alleen deze nog gemonteerd moeten worden
en deze motors zijn erg slecht (3,8 graden)
en die nieuwe die ik besteld heb zijn 18 graden

giblet:
en mail is verstuurd tnx alvast

hier nog een klein filmpje van mijn laser
is brakke kwaliteit omdat met fotocamera is opgenomen
beter kwaliteit komt er nog aan (nog ff geen tijd)
beeld staat niet stil omdat ik liever de laserstraal niet in
de camera wilde hebben
http://members.home.nl/vagemail
(codec is xvid)

tnx to bierkameel ;)
waar is de tnx Dala... (8mb mpeg --> 0,7 mb avi? :D) 8)7 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vraagje.. bij sommige mensen zie ik dat ze een versterker achter de opamp van hun dac systeem hebben, is dit nodig??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet

Giblet

Dingen

Verwijderd schreef op 12 February 2003 @ 01:17:
vraagje.. bij sommige mensen zie ik dat ze een versterker achter de opamp van hun dac systeem hebben, is dit nodig??
Hangt van je scanners af... het is iig raadzaam en bij profi-scanners een must

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoeveel vermogen/amps mag deze opamp dan hebben??

Verwijderd

Giblet schreef op 12 February 2003 @ 20:05:
[...]

Hangt van je scanners af... het is iig raadzaam en bij profi-scanners een must
ja is zowiezo altijd nodig opamps zijn nioet gemaakt om meer dan 1 watt te gooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
zo leuk zeg net met me 5-8mW YAG de wolken geraakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrOizo schreef op 24 februari 2003 @ 01:56:
zo leuk zeg net met me 5-8mW YAG de wolken geraakt :)
dat lijkt me stug dat haal je niet met 8 mw nog niet al zou je het willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guvner
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-04-2022
eej laserguy, ik kreeg van een gozer uit duitsland de tip om die dac, waar jij me de layout van hebt gegeven, niet te gebruiken, want deze zou niet juist werken.
Heb jij al gewerkt met de opstelling zoals jij hem aan mij hebt gestuurd?
ik heb die 2 galvo's toen jij je gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Guvner schreef op 25 februari 2003 @ 20:13:
eej laserguy, ik kreeg van een gozer uit duitsland de tip om die dac, waar jij me de layout van hebt gegeven, niet te gebruiken, want deze zou niet juist werken.
Heb jij al gewerkt met de opstelling zoals jij hem aan mij hebt gestuurd?
ik heb die 2 galvo's toen jij je gekocht.
welke van de 3 heb 3 verschillende ik heb alleen de engelse gebruikt die van die duitser die klopt inderdaad niet beste is om deze aan te houden
Afbeeldingslocatie: http://piazza.iae.nl/users/martyn3d/laser/da.gif
die werkt perfect

• MrOizo
Verwijderd schreef op 25 February 2003 @ 19:18:
[...]

dat lijkt me stug dat haal je niet met 8 mw nog niet al zou je het willen
haha ik zal zo ff pic posten

• MrOizo