Nieuwe CPU installeren > hulp needed

Pagina: 1
Acties:

• Trance-Denial
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04-2022

Trance-Denial

gestroomlijnde bassline

Topicstarter
Hoi, enkele weken geleden kocht ik 'n tweede hands celly 700.
Die werkte toen niet op m'n mobo, een Abit BH6, omdat ik met een oude convertor opgescheept zat. Nu heb ik echter een nieuwe gekocht, maar ik krijg 'm nog steeds niet aan de gang (terwijl ie wel werkte, dat heb ik gezien toen ik 'm kocht).

Probleempje is, bij deze convertor moet ik het voltage manueel instellen (jumpers). Ik had er echter niet naar gekeken, en gewoon de busspeed op 66 gezet, en de PC proberen te booten. Het voltage stond op dat moment op 2.0 volt, terwijl m'n celly (700, 66 Mhz) normaal maar 1.7 "moet". Kan het zijn dat ik de CPU verneukt heb? M'n pc will niet booten met die CPU, m'n oude geen probleem. Ook de convertor kaart werkt.

Hoe kan ik checken of die CPU nog werkt, buiten dan hem in een andere machine te steken?

En zijn er uberhaupt nog dingen die ik vergeet, waardoor die celly niet werkt?

Met den handen in het haar....

Oewa oewa

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-08 20:24
er is een grote kans dat ie het nie heeft overleefd >:)

je kunt checke of ie kapot is door naar de piepjes van jemobo te luister en te achterhalen at die betekenen

• Trance-Denial

Trance-Denial

gestroomlijnde bassline

Topicstarter
M'n mobo piept helemaal niet... ook niet "voor" dat ik die nieuwe slotconvertor probeerde.

Maar wat ik nog altijd niet snap, hoe weet ik welke uitvoering ik heb, FCPGA, PPGA of PPGA-2 ?
De bussnelheid staat netjes ingesteld op 66, het "type" op PPGA. this should work dacht ik?

Derbij komt nog, dat ik bij deze convertor blijkbaar met jumpers m'n voltage moet instellen, is dit normaal?
Op die ouderen convertor stond geen enkele jumper, ik deed alles via 't mobo.

Nog steeds niet veel snappend! B)

Ps. Ik had al eens een topic geopend over FCPGA/PPGA, zie hier

Oewa oewa

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
zonder werkende CPU kan je mobo ook niet piepen voor zover ik weet. Tsja, 2.0 volt met goede koeling moet opzich kunnen, mensen die hun celly ver overclocken zitten soms ook al tegen de 2.0 volt aan of er zelfs net overheen.

Maar als hij dus inderdaad niks doet en met een andere CPU wel, kan het zijn dat je proc doorgebrand is.

Alles staat 100% zeker goed? Op sommige converterkaartjes heb je ook een Cyrix/Intel jumper en een PPGA/Coppermine jumper. Misschien dat daar de fout in zit?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Trance-Denial

Trance-Denial

gestroomlijnde bassline

Topicstarter
Cyrix/Intel switch: niet gevonden.
Enkel een switch voor 66/100 (staat op 66), die voor voltages en eentje voor PPGA/FCPGA (staat op PPGA, maar heb al elke switch combinatie geprobeerd).

De CPU "ziet" er normaal uit, voor zover je zo'n dingen gewoon kan zien?

Oewa oewa

Verwijderd

Ik plaats even twee dingen bij elkaar:
1
De bussnelheid staat netjes ingesteld op 66, het "type" op PPGA. this should work dacht ik?
2
Ps. Ik had al eens een topic geopend over FCPGA/PPGA, zie hier[/quote]

In je FCPGA/PPGA topic was toch al duidelijk geworden dat je een FCPGA nodig hebt? :O

• Trance-Denial

Trance-Denial

gestroomlijnde bassline

Topicstarter
Of heb ik gewoon een slechte convertor (sja, dat komt ervan als je niet echt weet wat je nodig hebt?) Als ik hier lees, zijn er blijkbaar nog andere convertors ook?

Pffrt..

Oewa oewa

Verwijderd

Daar doe ik geen uitspraak over, maar in je FCPGA/PPGA topic staat een overzicht van welke Celeron welke variant nodig heeft. Voor de 700 staat daar FCPGA. En jij stelt net zo lekker weer PPGA in.

Kijk hier ook eens:

http://www.intel.com/design/celeron/qit/update.pdf

• Trance-Denial

Trance-Denial

gestroomlijnde bassline

Topicstarter
Die PF had ik daarnet ook al bezien. Maar ja, dat ie op 1.7 Volt hoefde te draaien, had ik al (te laat?) gelezen op de CPU zelve.

En van die FCPGA/PPGA keuze, 't was/is me allemaal niet zo duidelijk (zeker niet in dat vorig topic.. tualatin, coppermine, PPGA, FCPGA, bomen en bos!). Maar dat kan toch zo geen kwaad?

Geen nieuws dus. Dan probeer ik vanavond gewoon nog eens...

Shit zeg

Oewa oewa

Verwijderd

leuk dat je het zelf wil "proberen" en wil "oplossen" maar loop/fiets/rij eens een keertje langs een computerwinkel :+ vergrote kans dat ze je daar kunnen helpen ;) want dat aanmodderen nu is ook hopeloos of je moet het leuk vinden, succes

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 09:18

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Type converter? MSI? gewoon alle J1 moet je 'shorten', J4 op 2-3 'shorten', J3 moet 'open'
alle JV jumpers 0-4 moeten op 1-2 geshort worden.

dan in je Bios van je ABIT bordje alles eens even lekker op auto zetten...of 700 (66) selecteren, Voltage op default.

Ik denk dat je proc het wel overleefd heeft, want de mijne spinde vrolijk op 2.2 volt op 1100 op een ABIT BE6-2 (werd ie wel wat heet!)
Heb mijn 700 cxelly ook eens geboot terwijl de koeler niet aangesloten zat (stom), en toen werd ie 84 graden!! uitgezet, vingers gebrand, koeler aangesloten...en booten weer....zonder problemen!

Suc6

adr opleidingen en meer adr opleidingen

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:19

Mentalist

[avdD]

Ik heb die BH6 even opgezocht en vraag me eigenlijk af of die wel coppermine ondersteund... Bios update?

Verder moet je slotket inderdaad op FC-PGA staan.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik zie 2 volt ook niet echt als een killer voor een Celeron. Die kunnen best wat klappen hebben. Hoogstens booten ze niet die ene keer dat het voltage verkeerd staat.

• Trance-Denial

Trance-Denial

gestroomlijnde bassline

Topicstarter
Die BH6 ondersteunt, volgens wat ik lees op hun website, wel degelijk coppermine.. zie hier .

Het is geen MSI converter, maar hoe je de voltage moet zetten staat er duidelijk op, en dat heb ik dus juist gedaan. In m'n bios staat alles al op automatisch... toch wil ie niet booten.

Ik kan 'm toch niet op 700(66) zetten, want dan update ie de BIOS (terwijl die oude Celly 366 erin zit) en zegt ie dat 't niet klopt.

Overall: ik hoop nog steeds dat ie niet kapot is, en volgens jullie moet ie ook nog werken..
Sebiet naar huis, nogmaals hard proberen. Bedankt voor de tips allessinds!

Oewa oewa

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Trance-Denial schreef op 21 augustus 2002 @ 17:18:
Die BH6 ondersteunt, volgens wat ik lees op hun website, wel degelijk coppermine.. zie hier .

Het is geen MSI converter, maar hoe je de voltage moet zetten staat er duidelijk op, en dat heb ik dus juist gedaan. In m'n bios staat alles al op automatisch... toch wil ie niet booten.

Ik kan 'm toch niet op 700(66) zetten, want dan update ie de BIOS (terwijl die oude Celly 366 erin zit) en zegt ie dat 't niet klopt.

Overall: ik hoop nog steeds dat ie niet kapot is, en volgens jullie moet ie ook nog werken..
Sebiet naar huis, nogmaals hard proberen. Bedankt voor de tips allessinds!
Heb je (met je oude cpu) al geflasht naar dat SS bios? (kan ik niet goed uit je verhaal opmaken, maar ik denk van niet :X)

• Trance-Denial

Trance-Denial

gestroomlijnde bassline

Topicstarter
Ja, dat heb ik. Succesfull dus!

Oewa oewa

• thettes
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05-2025
FF over de BH6, hij is werkend gekregen met de tualatin mod, dus een simpele fcpga kan ie ook aan, net zoals op de site staat.

• Trance-Denial

Trance-Denial

gestroomlijnde bassline

Topicstarter
Nou, heb nog wat liggen klooien en doen, maar ik krijg 'm niet aan de praat hoort. M'n oude CPU op die nieuwe convertor: geen probleem.
Mischien toch iets positief: de CPU wortd warm... teken dat ie toch nog werkt? Of niet?

Anyway, morgen zoek ik iemand met 'n celly mobo.

Oewa oewa

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Trance-Denial schreef op 22 augustus 2002 @ 00:14:
Nou, heb nog wat liggen klooien en doen, maar ik krijg 'm niet aan de praat hoort. M'n oude CPU op die nieuwe convertor: geen probleem.
Mischien toch iets positief: de CPU wortd warm... teken dat ie toch nog werkt? Of niet?

Anyway, morgen zoek ik iemand met 'n celly mobo.
Hmm, sorry, bij Twisted Hardware hadden ze eens dood mobo+cpu expres op laten fikken (was een amd) door het geheel zonder koeler aan te zetten, zowel mobo als proc waren dus dood.

Toch ging die athlon een beetje vreemd ruiken... Die werd wel warm dus..

Verwijderd

Trance-Denial schreef op 22 augustus 2002 @ 00:14:
Je geeft aan dat de oude CPU een Celeron op 366 is en dat je de converter op PPGA hebt staan. De kans dat dat werkt is redelijk groot te noemen. Heb je die PPGA nou al eens aangepast naar FCPGA? Ik heb daar nog niks over gelezen van je.
Als je dat al gedaan hebt gaat het verder dan mijn kennis en hoop ik dat je leverancier danwel de medetweakers je kunnen helpen.

Als je dat nog niet gedaan hebt: :'( waar doen we het voor?

• Trance-Denial

Trance-Denial

gestroomlijnde bassline

Topicstarter
<na wat lange vakantie>

Update: ik heb m'n celly 700 eindelijk eens getest op een ander moederbord (eentje van een Celeron 1Ghz). Daa werkt m'n celly perfect (ondanks dat ik de voltage al eens per ongeluk hoger had gezet én 'm heel even had laten draaien zonder cooler.. harde beestjes die Celerons!).

Dus met m'n celly 700 is alles goed.. die werkt
En met m'n convertor zit ook alles goed, want die werkt in combinatie van met m'n celly 366 en m'n huidig moederbord... argl, wtf doe ik verkeerd dan?

Je zou denken: de switch PPGA/FCPGA of de switch 66/100 die niet goed staat, maar nee hoor! En ik heb m'n mobo ook geflashed naar de laatste versie, die de Celly 700 moet ondersteunen..

Nog adviesen, voor ik de hele zooi weer verkoop?

Oewa oewa

• Titanicfanatic
  • Laatst online: 19-08 18:41
Probeer eens te booten met de (linker) shift-toets ingedrukt: dan zou je bios naar defaults moeten gaan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 13:37:
leuk dat je het zelf wil "proberen" en wil "oplossen" maar loop/fiets/rij eens een keertje langs een computerwinkel :+ vergrote kans dat ze je daar kunnen helpen ;) want dat aanmodderen nu is ook hopeloos of je moet het leuk vinden, succes
Ehh....Gathering of tweakers?? ;)

Kan het wellicht ook het bios zijn wat deze proc niet ondersteund? Oftewel staat het meest recente bios erop?? Dit is inderdaad nog niet echt duidelijk.

• Linchpin
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:18
Kun je op de converter niet gewoon alles op 'auto' instellen en vervolgens in het bios de juiste waarden voor fsb, voltage etc. opgeven? Ik heb zelf namelijk ook een BH6 en ik heb er recent een celly 950 op gezet. Op mijn slocket staat de boel op 'auto', het bios had automatisch het goede voltage en fsb, alleen de multiplier moest ik zelf nog aanpassen.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
offtopic:
Gaarne even iemand naar 'Waar nog s423 p4-2.0 kopen?', zelfde soort vraag, maar nog niets fout gedaan, hoe installeer ik een p4-2.0 s423?

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Linchpin schreef op 10 september 2002 @ 10:01:
Kun je op de converter niet gewoon alles op 'auto' instellen en vervolgens in het bios de juiste waarden voor fsb, voltage etc. opgeven? Ik heb zelf namelijk ook een BH6 en ik heb er recent een celly 950 op gezet. Op mijn slocket staat de boel op 'auto', het bios had automatisch het goede voltage en fsb, alleen de multiplier moest ik zelf nog aanpassen.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Hij kan de multiplier van een celeron aanpassen! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

7(8)7

• Trance-Denial

Trance-Denial

gestroomlijnde bassline

Topicstarter
Linchpin schreef op 10 september 2002 @ 10:01:
M'n convertor heeft geen "Auto setting".
Anyway, ik denk dat ik maar 'ns ga uitkijken voor 'n andere convertor

Damn #é Computers

Oewa oewa

• Trance-Denial

Trance-Denial

gestroomlijnde bassline

Topicstarter
*Zucht*

Heb eindelijk *mischien* een oorzaak gevonden waarom 't niet wil werken...
In de BH6 heb je twee versies, namelijk revision 1.x en revision 1.1 (of hoger).

Ik dacht altijd dat ik revision 1.x (de oudste) variant had, en heb m'n bios altijd geflashed met de versies voor 1.x. Zonder problemen overigens, alles heeft altijd fijn gewerkt.

Breng ik gisteren die nieuw gekochte convertor terug naar de winkel (zonder problemen trouwens, mooi geld terug). Ik kom terug thuis, en ik besluit van toch maar eens naar m'n revision te zien... argl! blijkt dus dat ik 1.1 heb...

De bios-updates afgehaald van Abit's site...
Dan wou u nog eens niet flashen! AWdflash kwam zeggen dat de image niet overeen kwam met m'n systeem..µ
Enfin, na veel gerommel kreeg ik 'm dan toch succesvol geflashed.

Nu is de vraag, gaat dit de oorzaak zijn van m'n probleem? Aha!

Een van deze ren ik dus terug naar de winkel voor 'n convertor kaartje.. wie weet werkt die CPU ooit nog!

Oewa oewa

• Linchpin
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:18
W3ird_N3rd schreef op 10 september 2002 @ 15:47:
[...]

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Hij kan de multiplier van een celeron aanpassen! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

7(8)7
Erm, ik bedoelde dus de instelling in het bios, niet dat dat er verder toe doet. Maar ik had het niet echt handig geformuleerd nee.... :+

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 15:52

nexhil

BAM!

leen anders ff een converter

• Trance-Denial

Trance-Denial

gestroomlijnde bassline

Topicstarter
nexhil schreef op 11 september 2002 @ 10:35:
leen anders ff een converter
Ken niemand die er eentje heeft...

Oewa oewa

• mcbadass
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-07 22:43
Trance-Denial schreef op 21 augustus 2002 @ 17:18:Ik kan 'm toch niet op 700(66) zetten, want dan update ie de BIOS (terwijl die oude Celly 366 erin zit) en zegt ie dat 't niet klopt.
kun je die message niet gewoon negeren of weigert hij het bios gewoon weg te schrijven?,
anders zou ik gewoon het bios op 700 instellen, saven, proc vervangen en rebooten.
mocht hij niets willen doen kun je altijd nog even je bios resetten.

bij mijn celeron 466 met slocket op een lxbord was dit ook de enige manier om het bord hem te laten slikken

edit/ik lees nu pas je revisie update, tja dat zou goed mogelijk kunnen zijn. er is maar 1 manier om er achter te komen

• Trance-Denial

Trance-Denial

gestroomlijnde bassline

Topicstarter
For the souls who give a damn: Ik heb het uiteindelijk gevonden.

Hij bleek de CPU niet te aanvaarden OMDAT er op de CPU-Fan-connector géén ventilator was aanegsloten... die had ik elders aangesloten, want die CPU-fan connector staat op 'n slechte plaats.

Ik heb ergens anders 'n slot convertor gekocht, die eerst ook niet wou werken, maar toen de CPU Fan op de CPU Fan connector werd aangesloten wél..

Raar, ik dacht dat dit er niet toe deed. Blijkbaar is dat anders..

Anyway, een leuke Celly 700 op 900 draaien nu *blij*

Oewa oewa

• Trance-Denial

Trance-Denial

gestroomlijnde bassline

Topicstarter
argl, dubbelpost

Oewa oewa

Pagina: 1