Zelfbouw zuilspeakers

Pagina: 1
Acties:
  • 588 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Okee, in vervolg op m'n vorige topic gathering.tweakers.net/showtopic/56958 heb ik besloten om m'n Magnat speakers gewoon voortaan op m'n kamer te laten staan langs de PC en om zelf zuilspeakers te gaan bouwen. ik had voordat ik deze speakers had gekocht al wat geinformeerd, en mijn oog was gevallen op de Visaton Vox 251, omdat deze binnen mijn budget vallen, en ik ze al eens heb mogen beluisteren bij iemand die ze ook al had gebouwd
Afbeeldingslocatie: http://www.visaton.de/bilder/fotos/gross/sysvox.jpg
Heeft iemand tips voor mij betreffende het zelf bouwen? is dit te hoog gegrepen voor de eerste keer? of heeft iemand betere (goedkopere) alternatieven?

Verwijderd

Vaak kun je voor zelfbouwluidsprekers complete houtpakketten kopen, dan heb je gewoon alle wanden keurig in 19 of 22mm MDF gezaagd en gefreesd, niks aan de hand. Dat kost vaak een meier ofzo extra per luidspreker, afhankelijk van de grootte van de behuizing. Als je per sé zelf wilt zagen, neem dan een cirkelzaag en een goede workmate, anders worden de panelen schuin. Dan ziet het er a) niet uit, en b) je hebt kans dat de behuizing niet meer gesloten is (maakt natuurlijk minder uit bij een basreflex kast).

Visaton is trouwens erg goed in zelfbouw. Ik heb zelf de WSP 21 DV als driver voor mn subwoofer, ding klinkt perfect, is een 8" woofer met dubbele spoel voor 229 piek los, en klinkt beter dan veel "kant en klare" subwoofers van in de 6/700 piek.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Even ter correctie. Ook bij een Basreflex kast is het van groot belang, dat de kast goed dicht zit. De baspoort is namelijk speciaal getuned voor een bepaald bereik. Een lek in je kast geeft door het niet afgestemde gat een slechter resultaat. Of je er veel van hoort is de vraag, maar dit geld ook voor gesloten kasten, tenzij zo'n lek daar zo klein is, dat ie gaat blazen.

• Thefirstikke
  • Niet online
Nog tips over het bouwen zelf? Of heeft iemand deze toevallig al zelf gebouwd? en wat kost dat, zo'n kant en klaar pakket (tweeters, woofers, filters, isolatie, hout) ???

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-08 12:30

Shuriken

Life is all about priorities

Een pakket kun je toch zo op de Visaton Website bestellen?
Kost wel 2259 DM.....best pittig.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• qbits
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-03 13:37
Er zijn veel goede zelfbouwzaken in nederland, zelf heb ik goede ervaringen met "Speakerland" in Oss maar ook zaken als Audiodome en Natural Sound hebben een goede reputatie.
Mocht je nog specifieke vragen hebben hoor ik het wel.
Ik heb zelf overigens veel plezier van m'n EX4 set van Intertechnic.

egineers law : If it doesn't fit force it, if it breaks it needed replacing anyway.

Verwijderd

ola,

Ik heb me front speakers ook zelf gebouwd, en het beste wat je kunt doen, is Kevlar woofers nemen. Ik zelf heb Focal Kevlar Coated woofurs. 1 x 10" per systeem en een Focal Kevlar tweeter. Kosten wel veel geld, een 10" kost je zo i zo minimaal 300.-.

Heb je wel het beste geluid dat je kan hebben. Filter moet je ook zelf ff solderen, is een probleem als je zelf niet wet welke weerstandjes je nogig hebt endergelijke maar goed. En als hout, neem lekker dik zwaar MDF. MDF met aan de binnenkant dempend materiaal (schuimnoppen). Ik heb zelf de basreflex aan de voorkant zitten, met totaal een inhoud van 40 Liter, is nog iets teveel maar goed. Neem MDF hout van +/- 1.5 cd dik, hoe dikker hoe beter, en zorg dat aan de voorkant van je speakers het allemaal egaal goed afloopt, zodat het geluid niet kan vervormen tegen uitstekende objecten aan de voorkant.

En dat MDF is prima te verkrijgen bij een goeie zagerij, je tekent je speaker uit, in totaal 6 plankies die allemaal passen in elkaar. En simple done, en dan begin het plakwerk. Ik heb alles op mijn eigen gehoor gedaan. Oa, het afstellen van de diameter en lengte van het bas reflex, voor en achterkant, mbv een audio cd. Werkt prima.

Mocht je problemen of hulp nodig hebben, dan kun je me mailen. Succes...

Audio Ruleeeeerdddd!!

PS: vergeet niet wat voor audiosysteem je hebt, al maak je nog zooo enorm koele speakers, je versterker moet het wel trekken :))

Verwijderd

Kijk eens bij www.speakerland.nl
Daar staan leuke zelfbouw paketten.
Vifa is een leuk merk.
Vriend van me heeft de Format zelf gebouwd.
Geweldig lomp gaaf geluid zit er in dat ding.
Met de juiste versterkers e.d. natuurlijk

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Er is ook een heel simpel programmaatje om speakers te simuleren. gesloten en basreflex komen aan bod. Daarmee kan je dan speakerparameters invoeren en zo aan de hand van verkregen frequentiekrommen en behuizingsmaten (inhoud) een paar speakers bij elkaar zoeken. Als je het wil hebben, moet je me maar effe mailen. Wil je makkelijk en goed, ga dan inderdaad naar een zaak, zoals speakerland. Gegarandeerd een fanaat achter de balie, die je graag helpt met je project..

Verwijderd

Wekkel, ik zei ook dat het MINDER uitmaakte bij een reflexkast. Niet dat het NIKS uitmaakte. Natuurlijk verstoort een gat in je kast naast de normale poort de tuning, maar _veel_ minder ingrijpend dan bij een gesloten kast.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Oke oke, doe maar rustig hoor....ik verslijt je niet als newbie, peace man!:)

Verwijderd

LOL :)

nee weetik ook wel...

it's all good man! :)

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:28
kijk eens in een elektuur (of iets dergelijks) daar staan namelijk vaak complete workshops om een zelfbouwspeaker te maken.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Ik weet niet wat die dingen van die foto kosten, maar ik vind ze wel erg mooi..

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Thefirstikke
  • Niet online
Ik heb geinformeerd: het hele pakket kost 2600,- daarvoor heb je: 2x tweeter 4x middentoon/woofer 2x woofer, hout (gefreesd en al) filters, interne bekabeling en isolatie materiaal. En ik heb ze al beluisterd en het klinkt echt GEWELDIG. is dit teveel geld? En de grootste vraag is het uberhaupt te doen als beginneling? ik heb namlijk nog nooit zelf m'n speakers gebouwd.

Verwijderd

Tsja, wat vind jij "of het te doen is"?
Je moet zeker voldoende tijd uittrekken als je het écht goed wilt doen, elk paneel moet je lang en goed schuren, frezen etc. en dan nog lijmen, lakken, nog een x lakken, grondverf, nog een keer verf, noem maar op... kan best nog wel eens tegenvallen denk ik!

of je kunt gewoon net zoals ik 6 paneeltjes tegen elkaar lijmen, dan ben je met een weekendje klaar, LOL :) maar dan heb je dus wel foeilelijke blankhouten kasten staan ...
Maar aangezien dit al een compleet pakket is, is er niet zoveel aan. Zorg gewoon voor goede houtlijm (Bison will do) en een paar mooie lijmklemmen, en flink wat tijd, dan moet het wel in orde komen :)

Verwijderd

Zelfbouwspeakers... Dat heb ik ook gedaan. Ik ben naar de zaak bij Haarlem-station gegaan, Speaker&co. Hun site is speakerland.nl. Echt, daar staan fanaten achter de balie. Je moet de tijd nemen en je flink inlezen. Dat hoeft overigens niet, maar als je op je budget moet letten en er het maximale uit wil halen is dat wel aan te raden.

Het bouwen zelf is niet moeilijk. Ik ben een paar maal naar die zaak gegaan, heb flink geluisterd en gevraagd. Neem ook een paar cd's mee die je goed kent, die mag je dan zo luisteren. Ga ook niet op drukke dagen (zaterdag ofzo...), dan kan je nog niet rustig luisteren. En als je dan een set hebt gevonden die je gaaf vind, dan kun je kiezen:
- alleen de speakerset (de woofer/tweeter/midrange)
- speakers plus filters
- speakers, filters en houtpakket
Je kunt het zo prijzig maken als je zelf wilt.

Ikzelf heb uit de ene box de woofers en uit de ander de midrange en tweeters gekocht. Vervolgens een zuil ontworpen (1.20m hoog, 25 cm breed en 30 cm diep) en deze laten zagen in een houtzagery. Met van die facetranden eraan. Vervolgens alles in elkaar gelijmd met witte houtlijm. In de kast een compartiment gemaakt voor de midrange. De volumes voor de midrange en de baskast krijg je als je de speakers koopt. Tevens krijg je een advies voor het filter. En de elementen (weerstanden/spoelen) kun je ook bij hen kopen.

Het is niet moeilijk. Je moet er gewoon de tijd voor nemen. Ik heb er zelf erg lang over gedaan om de kasten mooi te maken. Die heb ik in 3 lagen grondverf gezet en 2 deklagen. En tussendoor maar schuren, schuren. En niet spuiten, gewoon met een mooi rollertje. En de kast platleggen, dan krijg je (bijna) geen druipers. Werkt prima.

Dan bouw je de speakers in, soldeer je de filters in elkaar en klaar.

Overigens kun je ook de kast bouwen, de speakers erin schroeven en dan een afspraak maken met Speaker&co. Ze gaan dan aan je speaker meten en geven je dan een filter advies. Als je dan, na het filter een tijd gebruikt te hebben, bij ze langs gaat en zegt: 'dit filter zit erin, deze speakerset zit erin, maar ik wil iets meer laag..' dan geven zij aan wat je aan je filter moet veranderen.

In short: gewoon doen. Neem er de tijd voor, werk netjes en je zult een kick krijgen als je voor het eerst je favoriete cd over je zelfbouw set hoort schallen. Echt waar, iedere keer als je die cd later bij iemand anders hoort zul je je aan het geluid ergeren en denken: 'als ik thuis kom ga ik mooi weer naar mijn spullen luisteren'... Het is zoals ze bij speaker&co zeggen: echt niet moeilijk...

p.s. ik heb verder niets met Speaker&co te maken ofzo, ik ben gewoon erg tevreden over de zaak. En zo zijn er meer, hoe dacht je anders dat ik aan hun adres ben gekomen..

Veel succes

• Auke
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ja ik ben ook zo'n tevreden klant van Speaker & Co. Erg vriendelijke mensen die bereid zijn alles uit te leggen.

Verwijderd

Daar hebben jullie gelijk in. Ik heb nog nooit drivers bij hun gekocht, alleen accesoires (baspijp, aansluitklemmen) en ze leveren binnen 24 uur, zijn niet duur en hebben een overzichtelijk aanbod. Goeie zaak.

• Thefirstikke
  • Niet online
Ik denk dat ik komende zaterdag (morgen dus :) ) maar eens moet gaan kijken. Want DAMN wat klonken die dingen lekker.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>PS: vergeet niet wat voor audiosysteem je hebt, al maak je nog zooo enorm koele speakers, je versterker moet het wel trekken )[/quote]Hmm, jaja, hoezo dan wel?

Jag

Verwijderd

Tsjongejongejonge, ik dacht dat je ZELF je speakers wilde maken, maar nee dus...
Voordeel bij pakketten is dus wel dat al je speakers,filter en kast op elkaar afgestemd zijn.

Succes

• Thefirstikke
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 21 oktober 2000 03:03 schreef St&er het volgende:
Tsjongejongejonge, ik dacht dat je ZELF je speakers wilde maken, maar nee dus...
Voordeel bij pakketten is dus wel dat al je speakers,filter en kast op elkaar afgestemd zijn.

Succes[/quote]Ik vind het gewoon leuk om zelf iets te bouwen, ookal zit het in een pakket. En ze zien er zo ongelooflijk cool uit en het klinkt zeer goed. Het hout ga ik zelf verzorgen. Ik vind het gewoon leuk om er zelf iets moois van te maken.

Verwijderd

Ik zelf heb voor de front speakers eens setje Vifa Vivace's 94 en voor de rear een setje Vifa Korrekt.

Totaal 2600,-
Als eerste zelfbouw zou ik een kant-en-klaar pakket adviseren, en nu ben ik er zelf ingedoken, met "The loudspeaker Cookbook" en leer nu alle techniek achter het ontwerpen van een speaker.

Later zal ik zelf wel iets ontwerpen , zal wel de centerspeaker worden.

Speaker&Co is zeker een aanrader en de Vifa's ook btw. Vifa klinkt heel erg neutraal. Geen hoog of laag luistervermoeidheid..

Succes met je keus
Pagina: 1