Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad
http://www.brainjar.com laat wat koele dhtmlstuff zien als je het functioneel kunt toepassen kan een webinterface best in de buurt komen van een "normale" gui...
Trying is the first step towards faillure...
Wil je dat we reageren op de stelling, of dat we je vraag beantwoorden?...
ik heb pas van Pelle een CMS gezien waarvan ik denk dat ie zich kan meten met standalone/program GUI's...
Ik ben het dus niet eens met de stelling
Ik snap wel wat je bedoeld maar wat denk je dan van een java applet dat via je browser wordt weergegeven? Wel webbased en toch een 'normale' qui.
heb je een paar screenshots?Hangloozz schreef op 19 augustus 2002 @ 12:40:
ik heb pas van Pelle een CMS gezien waarvan ik denk dat ie zich kan meten met standalone/program GUI's...
nee, tenminste, niet voor schriftelijke goedkeuring van Pelle
Wat bedoel je met een webbased gui en een normale gui.....
offtopic:
imo heeft "GUI" als zodanig niet zoveel met (non-)webbased te maken...
Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz
GUI = Graphical User Interface
Denk dat de topicstarter meer heeft over beheerapplicaties (content management systemen en dergelijke).
Denk dat de topicstarter meer heeft over beheerapplicaties (content management systemen en dergelijke).
Je kan een webbased GUI net zo mooi/goed/snel maken als een normale GUI, dus ik zie niet in waarom een webbased GUI per definitie slechter zou zijn.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Is Flash volgens jou een webbased GUI?
Is XUL volgens jou een webbased GUI?
Is een java applet volgens jou een webbased GUI?
Op het moment dat je je tot pure XHTML + CSS beperkt kan ik me voorstellen dat webbased het niet haalt bij een normale GUI (aannemende dat mijn definitie van een normale GUI de zelfde is als die van jou). Maar als je een van bovenstaande technieken er bij betrekt dan denk ik dat er weinig tot geen verschil is in functionaliteit.
Wel zal een webbased GUI vaak beheersbaarder, meer portable en goedkoper (geen client licenties vereist) zijn.
Op het moment dat je je tot pure XHTML + CSS beperkt kan ik me voorstellen dat webbased het niet haalt bij een normale GUI (aannemende dat mijn definitie van een normale GUI de zelfde is als die van jou). Maar als je een van bovenstaande technieken er bij betrekt dan denk ik dat er weinig tot geen verschil is in functionaliteit.
Wel zal een webbased GUI vaak beheersbaarder, meer portable en goedkoper (geen client licenties vereist) zijn.
idd. daarin tegen zal ontwikkelen veel duurder zijn. Met Visual C++ klik je zo een aantal schermen in elkaar...jochemd schreef op 19 augustus 2002 @ 14:39:
Is Flash volgens jou een webbased GUI?
De reden van mijn post:
Ik zit op de ontwikkelstaat van een groot bedrijf, ik merk dat met hier wel naar nieuwe technieken kijkt maar dat met in overwegingen webbased mogelijkheden niet meeneemt.
"Het zou toch niet interessant en gebruiksvriendelijk zijn".
Ik claim niet dat webbased beter is ik vind alleen dat het ontwikkeld genoeg is om in iedergeval overwogen te worden.
met een goede webinterface, Java servlets etc. moet er toch een volwaardige applicatie neer te zetten zijn.
(* xychix bedenkt zich nu dat hij zijn afstudeer project in januarie hier mogelijk op kan richten...)
Dit is niet offtopic !! je hebt idd gelijk met een "gewone GUI" bedoel ik een door bijv. Microsoft Visual Studio inelkaar geklikte GUI.drm schreef op 19 augustus 2002 @ 14:14:
offtopic:
Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad
Verwijderd
Ik ben het hier wel mee eens. Je kunt met DHTML en eventuele plug-ins een behoorlijk eind komen qua gebruikersgemak. Maar je blijft altijd beperkt tot de browser, een beperking die conventionele applicaties niet hebben.xychix schreef op 19 augustus 2002 @ 11:53:
Stelling:
Een webbased gui verliest het op gebruikersvriendelijkheid altijd van een normale gui
Toch denk ik dat de webbased applicatie meer toekomst heeft. Een van de belangrijkste voordelen is de plaats-onafhankelijkheid. Overal ter wereld kun je op een computer met een internet-connectie gebruik maken van de applicatie. Ook is de scheiding tussen data en presentatie (en binnenkort ook interactie) scherper, wat de uitwisselbaarheid ten goede komt.
Een van de betere voorbeelden kwam kortgeleden voorbij in een topic van Clay. Een webbased email-client die functioneel zowat gelijk is aan Outlook.kan iemand mij een site geven (bij voorkeur van een grote webapp demo oid) waar met dhtml pulldown menu's ed gemaakt zijn zodat ik kan laten zien dat een webbased gui wel goed kan zijn...
Online "outlook" mail clients
Niet noodzakelijkerwijs. Ook als je met Visual C++ aan de gang gaat zal je vaak moeten zorgen voor een deugdelijke scheiding tussen front-end en backend. Als jij je backend als een stel webservices inricht zal het je verbazen hoe snel je daar in Flash een GUI voor plakt. Met als bijkomend voordeel dat je die GUI weer kan recyclen voor een website.xychix schreef op 19 augustus 2002 @ 14:55:
[...]
idd. daarin tegen zal ontwikkelen veel duurder zijn. Met Visual C++ klik je zo een aantal schermen in elkaar...
En die webservices kan je ook weer aanspreken in een XUL, Java of Visual C++ applicatie.
Als je je systeem echter zodanig in elkaar kan zetten dat de front-end rechtstreeks met LDAP/ADS/database etc. praat dan zal iets met Visual C++ klikken best veel sneller zijn. De vraag is of je dat wil.
IMHO zal qua functionaliteit en werkbaarheid een webbased gui het altijd afleggen tegen een 'native' gui. Dit komt door een aantal redenen.
1. Een native is meer realtime terwijl je bij webbased nog vaak een nieuwe pagina moet opvragen. (uitzondering is misschien flash)
2. Native heeft standaard meer componenten tot zijn beschikking (Dit is misschien op te lossen door allerlij activeX componenten, maar persoonlijk wil ik daar mijn gebruikers niet mee opzadelen)
3. Native heeft meer mogelijkheden op de client. Denk aan printen, bestanden enz enz.
Maar, webbased heeft ook enorme voordelen.
1. Je hoeft maar 1 plek te updaten, en iedereen werkt met de nieuwe versie
2. Veel platform onafhankelijker aangezien het gewoon een webpagina is. (let dan wel op het gebruik van je javascript)
Ikzelf ben van mening dat in veel gevallen de voordelen van webbased zwaarder wegen dan de voordelen van 'native', maar dit is ook erg afhankelijk van de applicatie. Voor het configureren van een router of het onderhoud van een simpel CMS is webbased natuurlijk uitstekend, maar voor bijvoorbeeld het uitgebreide onderhoud van een DB gebruik ik liever een applicatie dan PhpMyAdmin.
Over de stelling: Daar ben ik het niet mee eens. Gebruikersvriendelijkheid hangt niet alleen af van de beschikbare componenten en de tijd die een bepaalde actie in beslag neemt. imho zijn ze bij jou bedrijf niet zo slim bezig door niet op zijn minst de mogelijkheden van webbased GUI te bekijken.
1. Een native is meer realtime terwijl je bij webbased nog vaak een nieuwe pagina moet opvragen. (uitzondering is misschien flash)
2. Native heeft standaard meer componenten tot zijn beschikking (Dit is misschien op te lossen door allerlij activeX componenten, maar persoonlijk wil ik daar mijn gebruikers niet mee opzadelen)
3. Native heeft meer mogelijkheden op de client. Denk aan printen, bestanden enz enz.
Maar, webbased heeft ook enorme voordelen.
1. Je hoeft maar 1 plek te updaten, en iedereen werkt met de nieuwe versie
2. Veel platform onafhankelijker aangezien het gewoon een webpagina is. (let dan wel op het gebruik van je javascript)
Ikzelf ben van mening dat in veel gevallen de voordelen van webbased zwaarder wegen dan de voordelen van 'native', maar dit is ook erg afhankelijk van de applicatie. Voor het configureren van een router of het onderhoud van een simpel CMS is webbased natuurlijk uitstekend, maar voor bijvoorbeeld het uitgebreide onderhoud van een DB gebruik ik liever een applicatie dan PhpMyAdmin.
Over de stelling: Daar ben ik het niet mee eens. Gebruikersvriendelijkheid hangt niet alleen af van de beschikbare componenten en de tijd die een bepaalde actie in beslag neemt. imho zijn ze bij jou bedrijf niet zo slim bezig door niet op zijn minst de mogelijkheden van webbased GUI te bekijken.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Dat valt mij nog altijd flink tegen! De dialoogjes zelf klik je inderdaad zo inelkaar, maar het kost nog aardig wat moeite om ze goed te laten werken, zorgen dat ze netjes resizen, irrelevante controls op de juiste momenten gedisabled zijn, etcetera.xychix schreef op 19 augustus 2002 @ 14:55:
Met Visual C++ klik je zo een aantal schermen in elkaar...
Ik denk dat Janoz de nadelen van een webbased applicatie mooi opsomt. Ik zie dus meer toekomst in een combinatie van een client-side GUI door middel van bijvoorbeeld XUL (met JavaScript voor de functionaliteit en XML-RPC voor de connectiviteit) of Java applicaties (met Swing GUI en CORBA/RMI connectiviteit), of als 't niet anders kan Flash (met ActionScript en de mogelijkheid om HTTP requests uit te voeren) die zich goed laten integreren met webapplicaties (Java servlets of stand-alone applicaties) die de databases e.d. met de daadwerkelijke gegevens beheren.
Pagina: 1