Kan voeding zonder kapje zonder fan?

Pagina: 1
Acties:

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 22:32

decramy

root@birdie:~#

Topicstarter
Kan een voeding (normal AT +/- 150Watt) zonder fan zonder kap?

Ik wil dus een voeding op een plank maken, maar het liefst geen fan....

kan da?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Verwijderd

Dat kan. Maar of het verstandig is?? Een onafgeschermde voeding zonder koeling staat bij mij hoog in de lijst van domme dingen, maar het kan wel.

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:28
Ik denk dat het minstens erg op het randje gaat zijn. De voeding is erop voorzien dat er continu een airflow is van de fan, en als die ineens wegvalt, gaan de spoelen, trafo's en condensatoren nogal wat heter worden.

Ikzelf heb eens een voeding met de kap eraf *idle* laten draaien, zonder belasting dus. Zelfs die was na een uurtje flink heet! De heatsink in de primaire kring was 60 tot 70 °C...

• boer Krelis
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

boer Krelis

Artificial Ignorance

bij m'n ouwelui liep de fan van de voeding aan, geen vervanging bij me dus heb ik de snoertjes doorgeknipt... draait nu al een jaar zonder problemen, maar stinkt wel naar hete elektronica.... 't is een 200W voeding.
als die klapt, zit je wel je hele pc-innerlijk onder de smurrie!

Quoten is geweldig... - boer Krelis

Verwijderd

150 watt voeding lukt nog wel denk ik..maar moe tje bij 300watt voeding nie tproberen

Verwijderd

En die plank is van hout? Lijkt me erg riskant, aangezien zo'n voeding ongekoeld vrij heet kan worden.
Met 150 W moet het idd wel kunnen, maar die fan zit er niet voor niets in he?

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 22:36
zit er tegen straling/storing en in een voeding staan een aantal onderdelen onder hoge spanning, dus levensgevaarlijk. Zonder fan is een kwestie van kijken hoe warm het allemaal wordt.

• michelc85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-07 00:06
volgens mij kan het niet,ik heb een 400w voeding en die is al 70/75 graden en als je volgens mij de fan uitzet dan sloop je hem.

Verwijderd

Niet doen!!

In een van mijn computers was de fan van de koeling (300W) niet meer 100%. Als de compu uit was geweest, bleef de fan hangen. Een licht duwtje tegen de fan bracht de zaak weer aan het draaien, maar soms vergat ik dat. Dan begon het al na 5 minuten te stinken (naar verbrande elektronica, ja).
Uit eindelijk heb ik de fan eens vervangen, maar tijdens de 'test' (kappie open, spanning erop) kreeg ik een gigantische opsodemieter. Gelukkig werkt de aardlekschakelaar goed bij mij thuis en bleef het bij de schrik en een vervelend gevoel. Ok, het is dom natuurlijk, maar het kan niet gebeuren als je kappie erop zit.

Dus:
1) Geen koeling --> stank --> brand
2) Geen kapje --> elektrische schok --> auw

Verwijderd

3) fan met beetje geluid ---> boeiuh?

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-07 20:45

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Of je laat de fan op 5/7 VOlt draaien, hoor je hem ook niet en koelt 'ie toch nog redleijk goed ;)

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Verwijderd

Je kan trouwens ook een temperatuur gestuurde fan erin gooien.

Die zat bij mij ook in me enermax (wel 350 watt dan :P ) maar ik had ff de sensor iets verplaatst.
Zodat hij idle op 1800 rpm zit en bij full-load op 2200 tot 2300 rpm.

Verwijderd

Ik weet niet hoe ver je voeding van je computer (of andere gevoelige apparatuur) af staat, maar zonder kapje zou ik in dat geval niet doen.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-07 12:11

M14

Is waterkoeling op je voeding geen optie >:) B) O-)

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• jazz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-07 00:54
waterkoeling + hoogspanning = grote frons op mijn voorhoofd

• VO-Zephyr
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 28-03-2024
als je airflow door de kast maar hoog genoeg ligt
ik heb 120mm in en 2* 80mm uit en kan me aopen 235 watt dan zonder fan koelen
(hij stond 2 dagen uit kwam ik achter, niet dat ik ermee ging experimenteren ofzow, das dom ^_^ )

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik zou het niet doet het maakt echt een slordige factor 10 kwa wamte afgifte als je een fan gebuikt

Iperf

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik draai hier op een gemodde voeding; kap eraf en gaas ervoor met een coolermaster fan er in gemonteerd... draait al een hele tijd goed :)

Toch onverstandig?

Verwijderd

Neuh, das gewoon een ander kapje, zeg maar. Oppassen dat het gaas niet kan "indeuken" en op die manier kortsluiting kan maken, he?

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
le-vens-gevaarlijk

alles met transformators erin en hoogspanningsonderdelen is ENG, en moet je dus NIET open en bloot laten, zelf NA gebruik een tijdje niet (maak liever ook geen TV of monitor open!)

• Teun
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-10-2025

Teun

Was YoMaN

als je de fan van je voeding vervangt hoe weet je dan hoe groot de airflow moet zijn om de voeding even koud te houden als ie als is. Ik wil er bij mij namelijk een stille Papst-fan in hangen maar ik weet niet welke.

----~----~<{ Join [DPC]Division Brabant!! }>~----~-----

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
boer Krelis schreef op 19 augustus 2002 @ 10:09:
bij m'n ouwelui liep de fan van de voeding aan, geen vervanging bij me dus heb ik de snoertjes doorgeknipt... draait nu al een jaar zonder problemen, maar stinkt wel naar hete elektronica.... 't is een 200W voeding.
als die klapt, zit je wel je hele pc-innerlijk onder de smurrie!
Ik hoop dat je een goede brand-verzekering hebt en dat ze deze post van jou niet lezen!

Topicstarter:
Zo'n voeding altijd dicht laten, anders krijg je echt ongelukken. Misschien een stille fan erin monteren, maar altijd weer dichtmaken!! Je krijgt echt een doodklap van die dingen hoor.

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-07 10:14

gcb

Een 150 Watt AT voeding loopt nu ruim een jaar zonder kap en een fan op 5 V in m'n ouders computer. Het is wel mogelijk om hem zonder kap, zonder fan te laten draaien, maar dan moet je kap van de hele PC er ook af, en het moet niet te warm zijn in de kamer, anders zit je snel tegen de 50 graden (temp heatsink dat ding).

Maar probeer gewoon een beetje en zorg dat de temperatuur onder de 50 blijft en niet met je handen aan de heatsink e.d. komen!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:26

Jiffy

God, you're ugly!

Ik heb een routertje een tijdlang draaiend gehad in een ouwe minitower. Fan tijdens gebruik uitgevallen & heeft zonder problemen verder gedraaid. De bovenkant van de minitower werd echter wél behoorlijk warm. Maar hij heeft zonder problemen z'n werk gedaan tot hij vervangen werd door een krachtiger Pentium Pro systeempje.

Moet ik bij aantekenen dat het een uitgekleed systeempje was: mobo, 8x 4 MB simms, P24T/83, 210 MB harddisk, 2x 3Com ISA nic, multi I/O VLB kaartje en verder nix. Oftewel: laag stroomverbruik.

Imo: m'n router deed het, maar ik vind m'n huidige situatie prettiger... Enne: kap van de voeding afhalen? Beetje link...

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Mark_Oostdam
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Mark_Oostdam

WHATEVAH!

een keer voeding zonder kap in een geventileerde caste gedaan... toch was de ventilatie nog niet voldoende... me 5V werd 6,5 en me 12V werd 10V... niet zo raar dat me HD's (me mobo was op andere voeding) allemaal schrijffouten meldden :D

.-=:SPECS:=-. .-=:CASEMOD:=-. bijna klaar...

Verwijderd

Voeding zonder kap, op een plank?

Jij weet dat daar hoge spanning op staat... Weet je familie dat, andere huisgenoten, de kat?

Het is echt vragen om ongelukken, en wat levert het je op?

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-08 12:04
moet kunne denk ik.....

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-08 10:05

Memendo

V4-power/Team BSD

overklokje schreef op 19 augustus 2002 @ 23:42:
waterkoeling + hoogspanning = grote frons op mijn voorhoofd
En toch is het er. Zoek maar is op de frontpage, is namelijk al is voorbij gekomen.

Verwijderd

De ventilator van mijn oude systeem bleef ooit ook wel eens hangen zonder dat ik het door had maar op een gegeven moment begon ik toch lont te ruiken. Toch maar nieuwe fan gekocht want de behuizing werd ook zorgelijk heet.
Pagina: 1