Allereerst moet ik zeggen: fijn topic !

Als Belg die net zijn eerste jaar Hogeschool Toegepaste Informatica (hoopt, heb nog herexamens van enkele blaatvakjes), vind ik het wel interessant om de Nederlandse opleidingen eens te bkijken (of toch, de ervaringen...).
Wat me vooral opvalt, is dat jullie veel projectwerk doen, en totaal andere vakken hebben dan wij... Ok, ik zit wel in een bedrijfskundige informaticaopleiding (een andere vind je hier op hogeschool niet echt...), maar ik vind toch dat er leukere vakken zijn dan Ethiek, Boekhouden, ...
Soite, ik ga niet beginnen zagen over die blaatvakjes, maar effe mijn visie op ons informatica-lessenpakket geven...
Dit jaar hebben we op informatica gebied volgende vakken gehad:
- Systeemanalyse (ERD'tjes, DFD'tjes, proceslogicadiagrammen, ..., fijn vak

)
- C (de gewone ANSI C, lekker fijn om mee te werken omdat het lekekr op PHP en Perl lijkt (ok, eigenlijk andersom maar daar gaat de discussie niet over...)
- COBOL, HTML (FrontPage 2000

), CCNA (voor Cisco certificaat), programmaontwerp (lekker in pseudo-code pennen), SQL (Oracle)
- Systeemsoftware (operating systems, alles over segmenteren, pagineren, virtueel geheugen, ...)
De vakken als systeemanalyse en programmaontwerp heb ik geen klagen over, echter wel over de andere...
Programmeertalen als C worden lekker theoretisch uitgelegd, en dan mag je 2 uurtjes per week gaan proggen tijdens een praktijk"les"... Ik had dit liever samen gezien: praktijk waar de les in wordt gegeven... Nu had ik goede resultaten op C, maar er zijn er velen op gebuisd, net doordat ze blijkbaar niet zagen dat de theorie en de praktijk samenhoren...
Dan het niveau van HTML was oersaai en oerlaag, heb me dit jaar wel geamuseerd met enkele JS-games en een PHP projectje...
Wat ik eigenlijk wil zeggen (sorry voor de lange tekst

), is dat ik dit jaar van de informaticavakken de voorbije 4 jaar meer heb geleerd op mezelf, en op korte tijd, dan we op school zien, en dat de informaticavakken een eitje waren

(de blaatvakken niet, die kan ik allemaal lekker opnieuw doen).
Ik heb dus zowat gemengde gevoelens over de opleiding... De informaticavakken die gegeven worden zijn oersaai, of van een laag niveau...
Ah en voor de mensen die het sociale aspect bekijken: ik heb niet alle lessen bijgewoond, omdat het sociale aspect er was

, er zitten een hoop nerds tussen, maar daar hebben we er enkele toch iets socialer van gekregen. Zij die dus enkel studeren om te kunnen drinken etc.

, help uw medemens als je het niet kan aanzien. Verder zitten tussen die nerds wel toffe mensen, enkel beetje uit de schelp trekken...
En het percentage vrouwen is vrij laag, en net als de informaticavakken: van laag niveau

(ok geen feministische reacties nu, het draadje gaat hier tenslotte over de opleidingen

)