[alg] Niveau van HBO/Uni Informatica opleidingen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.708 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

LordLarry schreef op 18 augustus 2002 @ 13:37:
Voor een Bachelor titel hoef je niet meer naar de uni. HBOers zijn ook bachelor als ze klaar zijn met hun studie. Daarna kunnen ze ook nog voor de master titel.

Zoals je ziet worden de verschillen tussen HBO en Uni steeds kleiner. Als je het mij vraagt is het grootste verschil dat je op de HBO praktijk gerichter werkt en op de Uni meer richting theoretische onderzoeken.
Het is nu toch zo dat HBOers na 5 (4??) jaar een bachelors graad krijgen, maar op de uni krijg je na 5 jaar een masters graad. Dan is de keus toch eigenlijk makkelijk als je VWO+ hebt gedaan, je gaat natuurlijk voor de hogere graad in dezelfde studie tijd.

En ja, VU amsterdam is erg goed ;) Ik hoor altijd een stuk beter dan de UvA, kan het alleen niet persoonlijk bevestigen. Maar op sociaal gebied vond ik het niet zo. Had een erg "ieder voor zich" gevoel, maar misschien kwam dat omdat ik niet mee deed aan die uitstapjes in adam enzo (woon er al mn hele leven, heb geen 3e jaars groninger nodig die mij de stad wel even laat zien hehe ;) ) Het beta gebouw wordt door de rest van de VU als "eng" gezien haha B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_a_Gamer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:45
Verwijderd schreef op 18 augustus 2002 @ 13:34:
[...]

omdat de lessen saai zijn , en heel oninteressant loopt iedereen van elkaar te kopieren, denk zon beetje 75% van alle studenten. ik doe zelf thuis veel im mn vrijetijd. en ik vind ook dat ik thuis in 1 uur meer leer dan 3 uur op school.

en wat stage betreft , ik heb geen stageplek kunnen vinden, wel 2x sollicitatie gesprek gehad, maar omdat de stage eisen zo streng waren, hadden die bedrijven geen geschikte opdracht. en nu heb ik de leraar gemaild 10X die verantwoordelijk is voor stageregeling, en je krijgt gewoon geen mail van hem terug. zo lekker gaat dat dus op school. :(

en die zip drives tja, zijn stelletje oplichters, vorige jaar mocht je zip drives gebruiken, dus iedereen toen een zip drive gekocht thuis om makkelijker zooi mee te nemen, en ineens waren ze uitgeschakeld. dus zit iedereen mooi met die kut investering van 200 piek(inc zips)
Als de mensen die de lessen oninteressant en saai vinden dan hebben zij misschien verkeerde opleiding gekozen of ze zijn al whizzkids die de opdrachten eigenlijk zelf al kunnen maken zonder copy/paste. (volgens mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiliconError
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-06 13:21

SiliconError

:(){ :|:& };:

Wat ben ik blij om dit verhaal eens (gedeeltelijk) door te lezen!
Ik heb vorig jaar het eerste jaar op dezelfde school als de topicstarter (HAN/ICA) *met gemak* gehaald, en af en toe dacht ik dat ik gek zou gaan worden van het projectwerk en de enorme wazigheden die je door de leraren in je schoot geworpen krijgt. Ik wil meer gewone vakken en minder project :r !!

Maargoed,
Ik ben dus NIET de ENIGE die GEK wordt van dat projectwerk *D

Mooi dan, verder wilde ik nog kwijt aan TheOneLLama en ftjansen dat het eerste project zeker geen statische webpagina was, maar een dynamische... met ASP en Personal Webserver (yay).

Ftjansen:
Het eerste jaar daar op de HAN is ff doorzetten, het is heel simpel en soms toch heel moeilijk om te volgen (kom je wel achter wat ik bedoel >:)).

Volgens mij is het 1e jaar bedoeld om de hiervoor genoemde 'in-1-jaar-halflife-willen-maken'-figuren eruit te filteren, en omdat het voor ALLE richtingen (I/TI/BI/CS) is, is het ook veel te algemeen (je krijgt dus misschien BI/CS dingen die je geen ruk boeien).

Het hoogtepunt (dieptepunt mag ook, alleen je moet er de humor van inzien) was een les User Interface Design, waar we sheets te zien kregen van: Toetsenbord, bedoeld om... Muis, apparaat met wieltje eronder... leraar: "Wie weet wat een MUIS doet?"
Dan zit je echt ff zo van: :? ;(

Er zijn er dan ook *HEEL* veel mensen gestopt in het afgelopen jaar (omdat ze er achter kwamen dat het niet is wat ze hadden verwacht, en ook omdat ze het niveau niet aankonden (ja die bestaan ook, al is het niveau nog zo laag)).

Ik hoop dus dat het 2e jaar beter gaat worden, ook qua leraren (leraren Delphi die zelf niet verder zijn dan een schriftelijke cursus ofzo...) en leerstof (veel te veel project, veel te weinig aandacht voor "het echte werk").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Zoijar schreef op 18 augustus 2002 @ 14:40:
[...]
Het is nu toch zo dat HBOers na 5 (4??) jaar een bachelors graad krijgen, maar op de uni krijg je na 5 jaar een masters graad. Dan is de keus toch eigenlijk makkelijk als je VWO+ hebt gedaan, je gaat natuurlijk voor de hogere graad in dezelfde studie tijd.
Na 4 jaar Bachelor. Dan nog 2 voor Master, maar ik geloof dat ze (HvA/UvA) ook bezig zijn met een Master vanaf HBO in 5 jaar.

Tja, als je alleen voor de titel gaat is de Uni misschien sneller inderdaad, maar ik denk toch dat je veel meer praktijk en sociale kennis verkrijgt op de HBO. Daarintegen denk ik dat de Uni iets diepere theoretische kennis behandeld, wat ook niet slecht is.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_a_Gamer
Silicon Error schreef op 18 augustus 2002 @ 16:04:
Wat ben ik blij om dit verhaal eens (gedeeltelijk) door te lezen!
Ik heb vorig jaar het eerste jaar op dezelfde school als de topicstarter (HAN/ICA) *met gemak* gehaald, en af en toe dacht ik dat ik gek zou gaan worden van het projectwerk en de enorme wazigheden die je door de leraren in je schoot geworpen krijgt. Ik wil meer gewone vakken en minder project :r !!

Maargoed,
Ik ben dus NIET de ENIGE die GEK wordt van dat projectwerk *D

Mooi dan, verder wilde ik nog kwijt aan TheOneLLama en ftjansen dat het eerste project zeker geen statische webpagina was, maar een dynamische... met ASP en Personal Webserver (yay).

Ftjansen:
Het eerste jaar daar op de HAN is ff doorzetten, het is heel simpel en soms toch heel moeilijk om te volgen (kom je wel achter wat ik bedoel >:)).

Volgens mij is het 1e jaar bedoeld om de hiervoor genoemde 'in-1-jaar-halflife-willen-maken'-figuren eruit te filteren, en omdat het voor ALLE richtingen (I/TI/BI/CS) is, is het ook veel te algemeen (je krijgt dus misschien BI/CS dingen die je geen ruk boeien).

Het hoogtepunt (dieptepunt mag ook, alleen je moet er de humor van inzien) was een les User Interface Design, waar we sheets te zien kregen van: Toetsenbord, bedoeld om... Muis, apparaat met wieltje eronder... leraar: "Wie weet wat een MUIS doet?"
Dan zit je echt ff zo van: :? ;(

Er zijn er dan ook *HEEL* veel mensen gestopt in het afgelopen jaar (omdat ze er achter kwamen dat het niet is wat ze hadden verwacht, en ook omdat ze het niveau niet aankonden (ja die bestaan ook, al is het niveau nog zo laag)).

Ik hoop dus dat het 2e jaar beter gaat worden, ook qua leraren (leraren Delphi die zelf niet verder zijn dan een schriftelijke cursus ofzo...) en leerstof (veel te veel project, veel te weinig aandacht voor "het echte werk").
Kijk ik weet dat projectwerk zeer butt is. Ik ken het (zie profile :P ) Maar hoe bedoel je "het echte werk"??

En zoals ik al eerder zei: Als je zeker weet dat die leraar geen butt weet van delphi vraag dan ook niet aan die leraar. Zonder van je tijd. Gewoon naar een andere leraren stappen. Je bent niet vastgebonden aan een leraar. (een van de betere leraren (vind ik persoonlijk) op de han is S. Leer) Of je post je probleem hier in tweakers en dat je betere oplossing van je probleem krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiliconError

SiliconError

Just_a_Gamer schreef op 18 augustus 2002 @ 16:27:
Kijk ik weet dat projectwerk zeer butt is. Ik ken het (zie profile :P ) Maar hoe bedoel je "het echte werk"??
Hmm, met het "echte werk" bedoel ik iets waarbij je het gevoel krijgt dat je ook echt iets leert en echt iets zinnigs doet. In project 2, vorig jaar dan, moesten we in MS Access een database applicatie bouwen. Mijn eerste reactie was: "Waaat?! In Access?!", nadat het toch wel iets uitdagender bleek, kwam de volgende teleurstelling... de leraar ging in de lessen alleen in op de Wizards... en raadde ons met klem aan ook 'zo veel mogelijk gebruik te maken van de Wizards'.
Ja maar, DAT WIL IK NIET... als ik dan met VBA moet werken, dan wil ik het verdomme ook zelf schrijven ook! En niet dat een of andere wizard je code produceert... (dat kan je ook leren met een boek van €12,50, mijn studie kost meer... dacht ik)
En zoals ik al eerder zei: Als je zeker weet dat die leraar geen butt weet van delphi vraag dan ook niet aan die leraar. Zonder van je tijd. Gewoon naar een andere leraren stappen. Je bent niet vastgebonden aan een leraar. (een van de betere leraren (vind ik persoonlijk) op de han is S. Leer) Of je post je probleem hier in tweakers en dat je betere oplossing van je probleem krijgt.
Zal ik onthouden en zeker doen :) Ik zoek m'n dingen toch altijd al graag zelf uit, evt met hulp van deskundige mensen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:06

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Nu dit topic er toch is...ik zit ook met een dergelijke vraag. Aankomend jaar zit ik in 6V, dus volgend jaar moet ik een studie gekozen hebben. Ik ben er wel uit dat dat een universitaire studie wordt en ook dat ik graag Technische Informatica wil gaan doen, maar ik moet nog beslissen wáár ik dat ga doen. De keuze is tussen Delft, Eindhoven (TU/e) en Enschede (UT). Zijn er mensen die met één van deze studies ervaring hebben of zelfs een mening kunnen geven over de verschillen tussen die plaatsen? Het volgende is ongeveer wat ik tot nog toe aan informatie heb verzameld, maar in hoeverre dat klopt weet ik niet. Over hoe de lessen lopen weet ik nog helemaal niets, dat soort informatie is bijzonder welkom.

Delft: groter dan de andere twee. Bekend, maar het onderwijs schijnt minder te zijn dan bij de TU/e en UT. Gezellige stad.
Eindhoven: studie staat goed aangeschreven, maar de stad schijnt niet echt een studentenstad te zijn. Er zit geloof ik ook nog een HBO, dat zijn weer wat extra mensen om te ontmoeten :).
Twente: min of meer hetzelfde als Eindhoven, maar misschien iets gezelliger om te wonen. Heeft een campus, al weet ik niet goed of het nu een voor- of nadeel is om daarop te zitten.

Als er iemand met informatie zou kunnen komen over de lessen aldaar dan helpt dat mijn keuze misschien wat vergemakkelijken :). Als extra vraag: hebben jullie het idee dat het verschil tussen deze universiteiten (of: tussen deze opleidingen) groot is?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ^Mo^
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-07 22:25
Silicon Error schreef op 18 augustus 2002 @ 17:32:
[...]

Hmm, met het "echte werk" bedoel ik iets waarbij je het gevoel krijgt dat je ook echt iets leert en echt iets zinnigs doet. In project 2, vorig jaar dan, moesten we in MS Access een database applicatie bouwen. Mijn eerste reactie was: "Waaat?! In Access?!", nadat het toch wel iets uitdagender bleek, kwam de volgende teleurstelling... de leraar ging in de lessen alleen in op de Wizards... en raadde ons met klem aan ook 'zo veel mogelijk gebruik te maken van de Wizards'.
Ja maar, DAT WIL IK NIET... als ik dan met VBA moet werken, dan wil ik het verdomme ook zelf schrijven ook! En niet dat een of andere wizard je code produceert... (dat kan je ook leren met een boek van €12,50, mijn studie kost meer... dacht ik)
Dan doen je dat toch? Niemand die je tegen houdt. Je moet wel in je achterhoofd houden dat er maar een beperkt beschikbare tijd is. Dus als je aan iedereen VBA e.d. moet gaan uitleggen ben je waarschijnlijk wel wat langer bezig, en daar is gewoon geen tijd voor. Maar het lijkt mij dat als je het zonder wizards wil doen, dan kan dat ook ... het kost jou alleen meer tijd voor hetzelfde werk.

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Laatst online: 00:02
_Mo_ schreef op 18 augustus 2002 @ 08:48:
En hoeveel uur zelfstudie komt daar dan bij? Ik had het afgelopen blok ongeveer 4 uur les per week, maar daar kwam nog heel wat bij aan zelfstudie
Inderdaad ja... Ik heb het laatste theoretische halve jaar van mijn opleiding slechts 8 uur les gehad. Dit waren terug koppel uren. Hoeveel uur denk je dat ik in die periode gemiddeld per week aanwezig was? Uhm 50... 's ochtends half negen beginnen en 's avonds om 17:00 a 18:00 weer naar huis.

Iedereen zeikt zijn opleiding altijd af. Toevallig is mijn opleiding ook ruk geweest, maar vergeet nooit dat het veel belangrijker is wat je er zelf van maakt. En als die leraren zo kut zijn, haal dan een deel van je motivatie in het voor lul zetten van die lui. Simpelweg door de vleor met ze aan te vegen wat betreft kennis en inzicht. (Breng het wel op de goede manier, je geven immers wel de cijfers. Je zult net een dictator treffen die thuis te weinig sex krijgt.)

Als ik ergens ziek van wordt dan zijn dat mensen die alleen maar zeiken. Alsof ze je de kennis met een trechter je kop in gieten. Dus niet, als je denkt en handelt naar dat beeld, dan ben je als persoon net zo verrot als je opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_a_Gamer
_Mo_ schreef op 18 augustus 2002 @ 20:49:
[...]

Dan doen je dat toch? Niemand die je tegen houdt. Je moet wel in je achterhoofd houden dat er maar een beperkt beschikbare tijd is. Dus als je aan iedereen VBA e.d. moet gaan uitleggen ben je waarschijnlijk wel wat langer bezig, en daar is gewoon geen tijd voor. Maar het lijkt mij dat als je het zonder wizards wil doen, dan kan dat ook ... het kost jou alleen meer tijd voor hetzelfde werk.
klopt, mijn stagebegeleider zegt altijd: waarom 2x de wiel uitvinden 8)7 :) Ik heb hetzelfde project gehad als Silicon Error. Bij dat project is de doelstelling om een goed gestructureerde database opzetten. Daarom telt het vak informatiemodellering ook zo zwaar in dat half jaar en dat ze minder op het programmeren van VB letten. (btw VB :z )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOneLLama
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-01-2022

TheOneLLama

A llama like no llama before

Topicstarter
Silicon Error schreef op 18 augustus 2002 @ 16:04:
Ja zoals ik al zei ik had m'n info van een leraar.. dat wil zeggen 50% kans dat ie het fout heeft en 25% kans dat ie het verschil tussen "dynamisch" en "statisch" niet weet :P
Ftjansen:
:/ :| :O :z :O :z :z :z :Z :Z :Z :Z :Z :Z

Opera OpenOffice.org Jabber Psi jabber://llama@mordax.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOneLLama

TheOneLLama

Topicstarter
_Mo_ schreef op 18 augustus 2002 @ 20:49:
[...]

En dat waarderen je projectleden vaak weer niet..
er iets van leren? hoezo? het gaat toch om je studiepunten halen?
discusseren?? ja dat doen ze in het bedrijfsleven ook niet hoor!
het goed doen? maar als we het snel en slecht doen krijgen we toch hetzelfde punt?
nou wie wil er koffie?

:? :? :? :? :? :? :? (ze zijn vaak met z'n 7en)

[edt. ok, niet al te serieus nemen.. meestal zitten er wel een paar goede mensen in je project.. echter niet altijd genoeg]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ^Mo^
  • Laatst online: 26-07 22:25
TheOneLLama schreef op 18 augustus 2002 @ 22:52:
[...]

En dat waarderen je projectleden vaak weer niet..
er iets van leren? hoezo? het gaat toch om je studiepunten halen?
discusseren?? ja dat doen ze in het bedrijfsleven ook niet hoor!
het goed doen? maar als we het snel en slecht doen krijgen we toch hetzelfde punt?
nou wie wil er koffie?

:? :? :? :? :? :? :? (ze zijn vaak met z'n 7en)

[edt. ok, niet al te serieus nemen.. meestal zitten er wel een paar goede mensen in je project.. echter niet altijd genoeg]
Ik weet wat je bedoeld. Ik heb dat soort projecten ook meegemaakt. Maar dat is denk ik niet direct de schuld van de opleiding. In het voorbeeld van access/VBA kan me best wel in het standpunt van anderen vinden, niet iedereen is er goed in en het gaat toch al gauw om zo'n 20 studiepunten.
Ik denk dat het altijd een beetje een moeilijk punt blijft voor een instituut, als het niveau omhoog gaat betekend dat zijn minder te makken hebben, dus hebben ze ook niet veel te besteden als het gaat om goede leraren. Maar als het niveau te laag is, dan krijg je inderdaad mensen op de opleiding die daar "studeren" omdat het zogenaamd moet van pappie en mammie.
Samenwerken blijft moeilijk, soms tref je het, meestal zitten er toch nog een paar rotte vissen tussen. En of dat nu direct aan de opleiding ligt, dat laat ik in het midden... want de verantwoordelijkheid ligt ook bij de student.

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOneLLama

TheOneLLama

Topicstarter
_Mo_ schreef op 18 augustus 2002 @ 23:08:
[...]

Ik weet wat je bedoeld. Ik heb dat soort projecten ook meegemaakt. Maar dat is denk ik niet direct de schuld van de opleiding. In het voorbeeld van access/VBA kan me best wel in het standpunt van anderen vinden, niet iedereen is er goed in en het gaat toch al gauw om zo'n 20 studiepunten.
Hm ja.. je hebt ook wel een beetje gelijk.. het is project 2, dat was toendertijd ook nog voor BIers... Wat ik ze echter nooit zal vergeven is in het 3e jaar nog een keer hetzelfde project te doen voor HI, maar dan met Delphi/MSSQL..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEiPiE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 07:59

LEiPiE

... (ing. van weinig woorden)

LordLarry schreef op 18 augustus 2002 @ 13:37:
[vrouwen]
Er zijn enkele meiden op de opleiding, maar het percentage is erg laag. Wel veel hoger als op de Uni. Nerds zijn er op beide opleidingen natuurlijk, maar omdat HIO een veel bredere en praktijk gerichte opleiding is denk ik dat je er veel meer 'normale' sociale mensen tegenkomt. :)
Proest! :D
Ik heb juist gemerkt dat de mensen op de universiteit wat normaler zijn... hier op de HIO is de helft een stelletje boeren (no offence) dat bij pappie en mammie thuis woont, een uur met de trein en bus reist (of in een Opel Manta), sportkleding, Nikes, dure koptelefoon met dito apparaat (cd/mp3) eraan die 't ontzettend stoer vinden om op de practicum pc's te quaken/unreal/whatever te spelen en het ontzettend interessant vinden om 't te hebben over hun kabelaansluiting en wat ze allemaal wel niet van Kazaa afhalen enzo (kan ik ze gelukkig zo mee laten stoppen door terloops te vertellen dat m'n 100mbit op de campus toch wat meer aan kan >:) (al betwijfel ik of ik meer download, denk 't niet eens)).
Oh vergat bijna de Breezers.
Verder... ze hebben altijd gelijk natuurlijk wat projectwerk erg leuk maakt. De echte Tukkers kun je niet echt mee communiceren (als westerling heb ik wat last van een taalbarriere geloof ik :)) (wederom: no offence).
Um tja...
Ik hou het er nu op dat ik de opleiding aan de Hogeschool doe en de rest aan de universiteit (voorzitter borrelcommissie enzo :) da's tenminste sociaal :))

In dat opzicht heb ik nog wel een beetje het idee om de HIO toch INF aan de UT af te maken, maarja dan krijg ik twee jaar lang alleen wiskunde en de blaatvakken.

* LEiPiE doet dus HIO aan de Hogeschool Enschede en deed Informatica aan de Universiteit Twente
Heb dus aan de HIO met bovenstaand beschreven figuren "mogen" samenwerken... hiephoi. De nerds aan de UT zijn nog steeds coole mensen waar je nog es een biertje en een praatje mee kunt doen.
* LEiPiE valt overigens ook wel een beetje onder de nerds, maar ja drink cola light, heb geen bril en eet weinig pizza en snap geen f*ck van reguliere expressies en Perl :Y)

Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

gaat hier een enorme flame krijgen.

Dit komt omdat je er gigantische veel idioten van de havo en van het mbo hebt. De havo`ers zijn allemaal nog vrij jong dus allemaal een beetje puberaal, en verder is havo maar havo (ik mag het zeggen, ik heb ook de havo gedaan voordat ik vwo heb gedaan) En de mbo`ers zijn meestal vrij kortzichtig en heb je echt gevoel als je tegen een schaap aan zit te lullen als je die grote domme schapeogen ziet.

Ik ben blij dat er een speciale VWO doorstroom is op de Hanze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Veel VWO-ers gaan tegenwoordig naar het HBO hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 09:24:
Veel VWO-ers gaan tegenwoordig naar het HBO hoor :)
Dat weet ik. En ze zijn ook niet allemaal slecht, maar procentueel gezien zitten daar eigelijk de grootste gedeelte 'minder begaafden'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_a_Gamer
TheOneLLama schreef op 18 augustus 2002 @ 23:21:
[...]

Hm ja.. je hebt ook wel een beetje gelijk.. het is project 2, dat was toendertijd ook nog voor BIers... Wat ik ze echter nooit zal vergeven is in het 3e jaar nog een keer hetzelfde project te doen voor HI, maar dan met Delphi/MSSQL..
Volgens mij is project 2 meer voor HI gericht. Ontwerpen/implementeren van Database is meer HI gericht dan op BI. Wat een beetje BI was, is de bedrijfseconomie die bij het project zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiliconError

SiliconError

LOL, het verhaal over vrouwen van leipie hierboven, en de opmerkingen van Alarmnummer over HAVO/MBO'ers klinken me ook vrij bekend in de oren :D

Ik denk dat HBO opleidingen zoals het ICA/HAN daar ook veel last van hebben. De door Alarmnummer genoemde 'minder begaafden', met hun simpele, open-deur-vragen, kunnen inderdaad *erg* veel tijd kosten in een (practicum)les, waardoor de 'meer begaafde' (ik krijg het gevoel dat ik discimineer ;)) vragen niet meer aan bod komen (wat de leraar dus zou moeten opmerken...)

PS... TheOneLLama:
Aan je opmerkingen te zien heb je wel een verschrikkelijke hekel gekregen aan de ICA... heb je al ooit overwogen iets anders te gaan doen (zoja, wat?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Als een practicum niet verplicht is dan kom ik er zeker niet. Ten 1e vind ik het vaak storend omdat iedereen om je heen bezig is met dingen die niet interessant zijn, en verder hebben docenten meestal ook geen antwoord. Maar ik spreek intussen al weer over 2 jaar geleden dat ik in een schoolbankje zat en dit jaar moet ik de zaken even afronden :) Ik ga wel kijken of ik misschien kan assisteren of iets in die geest en zelfde geld voor projecten. Ik ga kijken of ik daar begeleiding kan geven. Leraren zijn daar meestal wel blij mee aangezien ze dan zelf meer tijd overhebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Laatst online: 00:02
Ik denk dat het vooral neer komt op de instelling die iemand heeft. Op zich moet je wel een bepaald minimaal niveau hebben om hbo te gaan doen (havo, MBO... Euhm... never mind)......

In ieder geval mag je van je groepsgenoten wel iets verwachten, en doen ze dat niet. Gewoon kicken die lui, weg uit je project groep. Krijg je wel wat gezeik dat je in de toekomst ook (bla bla bla.....) Maar ja, een gemiddelde hbo docent lul je ook zo onder tafel.

Ook een stom voorbeeld. Keuzevak operating systems. Erg leuke materie, ik was echt enthousiast de bijbehorende literatuur aan het lezen. Dit was ook te merken in de lessen. Ik vroeg veel en ik vroeg ook veel door. Daarnaast kon ik veel medestudenten helpen met het begrip van de stof. (soms kan een iets aangepaste uitleg iemand erg helpen) Welke reactie denk je dat ik gemiddeld kreeg? Ik moest niet zoveel vragen, want ze wouden op tijd thuis zijn. (14:00 's middags was de les afgelopen) Ze zaten gelukkig niet in mijn klas of projectgroepen. Eikels, dat is toch gewoon geen instelling?

Alarmnummer: Ik ben sinds deze zomer ook klaar. Heb nog overwogen INF in twente te gaan doen. Maar al die wiskunde had ik geen zin in. En ik had het idee dat twee jaar praktijk ervaring en de bijbehorende scholing minstens zo waardevol zou zijn voor de richting die ik op wil. (Wel redelijk uitvoerend, maar wel met een licht abstract karakter. Ik zie me in een jaar of 7-8 wel opgroeien tot ontwerper of analist. Daarna zie ik wel) Ben blij dat ik deze keuze gemaakt heb, nu nog zien hoe werken bevalt... Hellup!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Ze zijn ook niet allemaal slecht, zo nu en dan komen bij ons hele enthousiaste stagaires en dan is het gewoon leuk om iets uit te leggen (ik 'begeleid' de stagaires bij ons).

Ik zie verder niet hoe je alleen met praktijk verder kan komen. Ik heb dit jaar veel praktische dingen gedaan, maar verder ben ik veel aan het leren geweest waardoor je toch een groter overzicht krijgt. Wat voor cursus mogelijkheden heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-09 13:22

mcB

Ik probeer het kort te houden.
Ik heb zowel HIO aan de HE te Enschede gedaan als HIO aan de hanzehogeschool Groningen. (nu 3e jaar)
Mijn mening is juist dat je als student gewoon door je studie heen moet rollen. Je mag niet verwachten dat je een volleerd informaticus bent na je studie!
Er is niet 1 instelling die je volleerd afleverd aan de maatschappij.
Als je echt ergens iets vanaf wil weten en echt iets wilt leren zal je het helemaal zelf moeten doen.
Ik ben zelf ook iemand die alleen zn best doet om zn studiepunten te halen.
Om maar even een voorbeeld te geven; Assembly,.....
Het was de bedoeling dus dat ik een progje zou schrijven (extreem beperkt, dat wel) in assembly. Nu had ik hier totaal GEEN voorkennis op dit gebied en de lessen waren ook bar- en barslecht.
De enige manier om iets te leren van assembly is zelfstudie (niet via school). Aangezien dat de punten voor dit onderdeel toch gehaald moeten worden kopieer je dan maar wat en leer je voor het theorietentamen de syllabus uit je hoofd.
Zelfs daarna snap je er geen bal van (ligt echt niet aan mij! 8)7). Ik vraag me dan af of school mij wel ECHT iets wil leren.
Mijn antwoord op mn eigen vraag is dus duidelijk NEE. School is gewoon een commerciele instelling.
Mijn advies is dan ook voor iedere informaticus in spe,......stippel je eigen leerweg uit en verken je interessegebieden zodat je weet welke onderdelen balangrijk en leuk zijn en welke onderdelen je gewoon st.punten op moet scoren.

Strix (Skullflame)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Je moet Lex Meulendijk gewoon even leren warderen ;) Hij valt best wel mee. Dit vond ik wel een leuke uitspraak van hem 'Ik neem de studie van een student nooit serieuzer dan de student'. Vergis je verder niet in deze man, hij heeft veel kennis, maar is zo nu en dan een tikje argoant. Maar dat mag zo nu en dan ook wel eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog niet de gehele thread doorgelezen omdat ik daar nog geen zin had zo in de vroege ochtend maar ik geef in ieder geval een reactie op de topic starter.

Zelf ben ik dit jaar afgestudeerd aan de HAN, en ik ben best tevreden over die school, ik denk dat het een van de betere HBO IT opleidingen is. Ja ik weet dat sommige docenten slecht zijn (van diepen, van asselt) maar er zijn ook goede docenten die wel tijd aan aandacht aan studenten geven( Leer, Holwerda, Luursema, Feldbrugge enz) er zijn meer goede docenten dan slechte vind ik.

Het project onderwijs is echt heel fijn, maar dat merk je vooral pas als je van school af kom, nu ik het bedrijfleven zit vlieg ik van het ene project naar het andere en ik merk dat het eigelijk geheel vanzelf gaat. Als ik geen ervaring zou hebben met projecten dat zou ik moeilijk geweest zijn. Tijdens mijn afstuderen was er ook een leerling van de Hogeschool van Utrecht dit ook TI studeerde, daar krijgen ze hoofdzakelijk allemaal maar java en nauwelijk projecten. Tijdens zijn stage moest hij ineens in een andere taal iets maken, nou je wilt niet weten hoe moeilijk dat was omdat hij eigelijk alleen maar java kende. Verder was zijn documentatie bagger, en niet omdat hij in gemotiveerd is (zoals ik) maar omdat hij gewoon niet wist hoe het moest. Ik heb voor hem de planning maar gemaakt op een gegeven moment want dat hadden ze echt nooit gedaan daar. En op dat moment merk je pas hoeveel je eigelijk leert met project onderwijs.

Ja dat je weinig aan programmeer talen krijg is waar dat dacht ik ook altijd, maar ik merk nu dat ik met weinig problemen van de ene programmeertaal naar de andere programmeertaal ga. Ik dacht altijd van nou ik ken geen C maar nu zit ik in een of andere C variant te proggen om embedded te programmeeren, nooit gehad op de HAN maar door hun manier van opleiding kan ik het nu erg makkelijk oppakken.

Natuurlijk zijn er ook niet interresante vakken, maar ligt niet aan JOUW motivatie ? Sommige vakken vond ik echt bagger terwijl andere leerlingen het hele leuke vonden. Een school hoeft geen rekening met jou alleen houden natuurlijk.

En op de HAN heb je uitstekende technische hulpmiddelen, jullie hebben daar niets over de apparatuur te klagen, ik denk dat er weinig scholen zijn waar de leerlingen een 1 ghz machine krijgen met een snelle internet verbindingen en met een grote hoeveelheid software. Waar je ook nog eens op ergonomische stoelen van 1000 gulden per stuk achter kan zitten.

sorry voor mijn slechte taal gebruik maar het is nog vroeg voor mij (kep namelijk vakantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_a_Gamer
Ze moeten wel aan de elektriciteit voorziening werken. De laatste half jaar is er meerdere malen de stoppen doorgeslagen en al het werk kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-06-2023

Mozin

Gewoon een gamer

Motivatie is de belangrijkste factor inderdaad, ikzelf doe een HBO Bedrijfskundige Informatica opleiding, momenteel ben ik bijna klaar, maar ik moet nog wat achterstallig werk doen.

Heeeel vervelend die achterstallige vakjes, je leert er niets van, en daar ligt precies het punt. Als de student zich niet inzet, leert ie nagenoeg niets. En als de opleiding ook nog eens niet moeilijk of uitdagend is, motiveert dat voor geen meter.

Allemaal de student zijn schuld, niet van de schuld van de opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou goed, aangezien ik nogal weinig reacties zie van mensen die aan een universiteit studeren zal ik even reageren.

Zelf ben ik nu net 2ejaars Technische Informatica in Eindhoven

In het begin was het even de studie bekijken en uitproberen, het eerste trimester was dan ook niet echt heel moeilijk, maar je leert er toch wel enkele basistechnieken. Het 2e trimester schoot het niveau al omhoog en begon de wiskunde (jeuj... :)) maar ook dit was nog vrij goed te doen. Het 3e trimester lag het niveau alweer een heel stuk hoger, en deze keer had ik ook het idee dat ik echt iets intelligents aan 't leren was.

We leren erg handige programmeertechnieken (vind ik dan) waarmee men met pen en papier op een wiskundige manier snel algoritmes en dergelijken kan afleiden. Hiermee krijg je efficiente en juiste programma's, en dat nog bewezen ook (althans, als je het goed doet, dat is soms een beetje een probleem).

Op de wiskunde heb ik me enigszins verkeken, ik dacht: ik doe t wel ff, want op de middelbare school ging 't ook allemaal prima, dat viel dus tegen :). Je moet echt wel eraan werken als je niet een echte wis-knobbel hebt, en dat heb ik helaas verzuimd. Ik heb dan ook niet mijn P gehaald maar ook niet zo bar slecht gepresteerd. Het niveau is niet superhoog, maar je moet het zeker niet onderschatten, ik heb vele mensen op hun bek zien gaan die dachten 'ik kan al goed programmeren'. Zulke types vallen ook meestal snel af. Je krijgt echt wel les met een theoretische inslag, maar 't is zeker niet nutteloos, je (logisch) inzicht zal echt wel toenemen.

Ook moet je je bedenken dat 't niet alleen programmeren is, we krijgen ook een groot deel informatiesystemen, databases, querys op een wiskundige manier opbouwen en dat soort ongein. Verder natuurlijk wiskunde. Hetgeen wat je eigenlijk het meest leert is uhm ja... nadenken :). Logisch nadenken en systematisch en netjes je programma's maken. Dit klinkt misschien saai voor mensen die al programmeren vanaf hun 14e (of eerder :)) maar ik deed dat ook, en toch vind ik dit erg leuk en nuttig. Maar dat is denk ik heel persoonlijk.

Het niveau begon iig niet al teh oog, en is nu al omhoog geschoten, dus dat zit wel goed denk ik zo. Het is heel gezellig, vooral als je je ook bezig houdt met de studievereniging en de niet-studie-gerelateerde activiteiten op je faculteit en op je uni. Ik blijf het iig doen omdat ik het erg naar mijn zin heb en me ook verheug op dingen als compilerbouw, verder leren programmeren met GCL en hoe ziek het ook klinkt, meer databases :)

En owjah: ook hier is het percentage vrouwen bar slecht, 1 of 2 (daar zijn we nog niet uit :)) op de 150 is niet echt uhm... top zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Even over het vrouwen verhaal: Je bent wel ontzettend triest om je opleiding daar op te gaan beoordelen / selecteren. Je komt er toch om te leren en niet voor de miepjes geloof ik :/

• Mozin

Mozin

Gewoon een gamer

Hee Leipie, mede-Fortes-Stagiaire van vorig jaar :) Inmiddels je stageverslag al ingeleverd bij dhr Nijenhuis? :). Ghehe. Heb je het niet echt op de charmante dames bij de HIO in enschede?

Verwijderd

Om ook maar even mijn mening te plakken hier, en om de toch wel wat minder positieve reacties op HBO Informatica een beetje weg te poetsen, wil ik even wat kwijt.

Kan me trouwens met veel bovenstaande reacties aansluiten, echter vind ik de negatieve houdingen t.o.v het HBO een beetje TE af en toe.

Wat je niet moet vergeten is dat het niet voor niets HBO heet, wat geschikt is voor mensen die van het HAVO afkomen. D.w.z 17-18 jarigen "kinderen" met alle respect.

Zelf volg ik nu ook de opleiding Hogere Informatica (3,5 ste jaars) en ben op zich wel tevreden hiermee.

Nadat ik HAVO gedaan had, was ik 16 en wist niet wat ik wilde, daarna heb ik nog VWO gedaan waardoor mijn "bagage" wat groter werd, wat tot gevolg had dat er ineens meer wegen en mogelijkheden waren.

Na mijn HBO, hopelijk volgend jaar afgerond, ben ik vastberaden om nog naar de Uni te gaan.

HBO Informatica is een goede opleiding als basis voor het bedrijfsleven. Immers het enige wat je leert bij HIO is een indexpagina beheren. Een index zodat je weet waar je iets op sotfware/computer gebied kunt vinden. Het echte "kunnen" en "kennen" moet je jezelf leren. Op een HBO leer je om te leren, dat moet je niet vergeten. Op een UNI leer je het geleerde aan iemand anders te leren.

Waarschijnlijk zijn er mensen hier die hun mening nog 1 jaartje bij zich moeten dragen omdat ze anders op die manier "nieuwkomers" afschrikken met hun veronderstellingen. Je kunt niets zeggen over een opleiding als je 1-1,5 jaar bezig bent. Totaalbeeld is vereist om een objectieve mening te geven.

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-10 10:40
ik zie nog weinig mensen die de HIO in eindhoven volgen,

ik ga nu dus naar het 3e jaar.

ik zal hieronder wat over de opleiding in eindhoven vertellen :

in grote delen is het wel gelijk met de andere HIO verhalen die ik hier net gelezen heb, maar ik denk dat het niveau zo laag ligt omdat het toch voor iedereen toegankelijk moet zijn ook al ben je niet echt een super freak. Als je thuis veel met de computer bezig bent, en je vind het echt interresant dan ligt het niveau misschien wat laag, maar dit is vooral in de eerste 1 1/2 jaar, daarna wordt het toch echt interessanter.

Wij zijn hier begonnen met het leren van Delphi als eerste programmeertaal en ik moet zeggen dat dat best een goede taal is om mee te beginnen, we hebben hierna ook java en C gehad, maar ik vond de programmeer lessen van delphi toch erg goed als je nog nooit geprogrammeerd had.

verder: groepswerk, ja je kunt er niet onderuit, het is denk ik toch een belangrijk onderdeel in het bedrijfleven en het is goed dat je ervan leert, en ik heb een tip voor diegene die klagen dat sommige mensen in de groep geen f*ck doen. wij kicken die mensen gewoon uit de groep. simpel als dat. gewoon zeggen dat ze kunnen werken of opflikkeren, en dan gaan ze meestal toch wel wat doen.

het enige wat ik ERG slecht vind bij ons op school zijn de richtingen die je kunt kiezen. je kunt kiezen uit: Software engineer, Technische Informatica en Commerciele informatica.

ik heb gekozen voor software engineer. wat je hier leert is het werken als projectleider in de informatica, op zich wel interessant, maar de vakken zijn dus totaal niet interessant. ook de vakken van de andere keuze richtingen zijn zwaar klote hoor ik van de andere mensen die die richtingen hebben gekozen.

ook de voorlichting als je deze richtingen moet kiezen was erg slecht, niemand wist nu echt precies wat hij gekozen had.

als laatste even over de stages, de school regelt weinig, maar dit is in principe ook niet echt nodig als je er zelf wat voor doet, het enige slechte is dat de school zo slecht in de communicatie is met de leerlingen waardoor het moeilijk regelen is op je stage.

verder is de communicatie tussen school en leerlingen zwaar klote, veel formulieren zoals je Propedeuse komen VEEL te laat en ook je stage certificaat en zo komen wel erg aan de late kant toch binnen.

Verwijderd

Mee eens ;-)

/me zit ook in eindhoven op HIO dus ik weet precies waar je t over hebt.

• Mozin

Mozin

Gewoon een gamer

Het valt mij op dat er weinig Bedrijfskundige Informatici hier zitten. Het zijn bijna allemaal HIO-ers, ikzelf doe dus BI en ik ben vastberaden om de managementkant (projectmanagement) op te gaan (ben ik eigenlijk al gegaan). Voor de bedrijfskundigen is kennis heel anders toepasbaar in het bedrijsfleven dan kant-en-klare programmeer- of systeembeheerkennis, dus in zoverre kan ik weinig zeggen over de aansluiting van HIO op het bedrijfsleven.

Ik hoor veel geklaag over groepswerk, ikzelf klaagde daar ook altijd over. Toch is het een feit dat je in een groep (met de daarbij behorende klunzen) moet kunnen werken en is het echt wel nuttig dat je dat een tig keer meemaakt tijdens je studie. Denk je echt dat je meer realistische praktijkkennis op zou doen als je met allemaal actieve mensen in een groep zou zitten, ik denk van niet, tenminste, lang niet altijd.

Verder over de leukheidsgraad van de vakken, die zijn altijd wel ver te zoeken, maar goed, besef je wel dat als je echt met tegenzin studeert, je dat vak ook niet leuk zult vinden in je latere werk, tot op zekere hoogte. Met tegenzin dag in dag uit naar je werk gaan is het ergste wat je kan overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 14:08:
[...]

Mee eens ;-)

/me zit ook in eindhoven op HIO dus ik weet precies waar je t over hebt.
nog over het gebouw in eindhoven:

dit is echt compleet BAGGER!!!

slechter kan gewoon niet, alles is zo gammel als maar kan, en het is er echt een grote zooi. we hadden als test een plakje komkommer tegen de muur geplakt, en die heeft er een maand gehangen in de kantine. dat is toch ranzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

slechter kan gewoon niet, alles is zo gammel als maar kan, en het is er echt een grote zooi. we hadden als test een plakje komkommer tegen de muur geplakt, en die heeft er een maand gehangen in de kantine. dat is toch ranzig.
ROFL!

ja idd het gebouw is gewoon zwaar matig, vooral die wc's enzo. Naats lokaal 0.63 das helemaal gore ranzige troep. Meestal ga ik dan ook schijten op de vrouwen wc's, die zijn tenminste schoon aangezien er geen vrouwen zijn. :-) naja eentje dan. Die andere 3 zijn gewoon gemanipuleerde kerels met tieten en baardhaar.

btw: ken ik jou niet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Dan vind ik dat de Hanze Hoogeschool van Groningen er nog verdomd goed afkomt als ik deze verhalen hier zo aanhoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzity
  • Niet online
Ik begin volgende week aan mijn eerste jaar op de HHS, en met de opleiding Communicatie Technieken en Informatie Systemen (CTIS) (4-1 jaar vrijstelling :D). Dit is een nieuwe opleiding die meer ligt op de technische kant. Hiervoor heb ik MBO Technische Informatica (KA) gedaan in Gouda, waar ik geen woord meer aan vuil maak (kut school!, nu doe ik het toch).
Ik heb zelf gekozen voor CTIS omdat het toch meer in de techniek zit dat de algemene Informatica opleiding (IVIT), die weer meer aan de bedrijvenkant zit.
Toch ben ik bang, omdat dit een nieuwe opleiding is, dat alles (weer) fout gaat. dwz, leraren die hun vak niet goed kennen, plotselinge wijziging van lesstof, etc, etc..
En yup, dit is, volgens mij, werken in projectjes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozin

Mozin

Gewoon een gamer

Een nieuwe opleiding heeft vaak wel gemotiveerde docenten die graag goed les willen geven dan een opleiding die routinematig jaar in jaar uit hetzelfde vak geven. Ik vond 'nieuwe' vakken altijd de leukste om te volgen, mede omdat de docent ook de dingen nog moet leren en zicht daar goed voor inzet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een nieuwe opleiding heeft vaak wel gemotiveerde docenten die graag goed les willen geven dan een opleiding die routinematig jaar in jaar uit hetzelfde vak geven.
Lijkt me niet echt waar. Kan namelijk ook zo zijn dat de docenten achter hun rug om op een Melkert achtige wijze worden geinformeerd dat ze een ander vak moeten gaan geven in de trant van of geven of wegwezen.

Kijk naar: Prof.Dr.Hoogleraar.Ir LAK!

voor diegenen onder ons die in R2 zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 09:21:
[...]

btw: ken ik jou niet dan?
in welk jaar en klas zit je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik loop nu stage, dus atm zit ik niet in een klas.

3 + nog watste jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 12:44:
Ik loop nu stage, dus atm zit ik niet in een klas.

3 + nog watste jaar
dan zit je een half jaar hoger als ik, ik moet volgend half jaar stage lopen, ik begin nu met het 3e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij vergeet iedereen een klein detail, Concepten!!
Je leert op het HBO niet een programmeer taal je leert ze gebruiken. Ook het werken in groepen irriteerd mij enorm maar je weet nu dus wel hoe het niet moet. Alle concepten die je op het HBO leert helpen je om je gezonden verstand te gebruiken. Ik baal zelf ook altijd van dat project matig werken omdat ik gewoon zelf mijn product op tijd af wil hebben. Studiepunten halen!! Maar ook in het bedrijfsleven moet je onderhandelen en proberen samen tot een oplossing te komen onder tijdsdruk enz.

Echt soms lijkt de opleiding een waste of time maar waarschijnlijk krijg ik en iedereen meer mee dan je je nu realiseerd. Dan blijft wel volgens mij dat je doormidden van veel bezig zijn met informatica en zelf op de hoogte blijven ,buiten school om, je ook erg veel kan brengen.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2002 13:14 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:18
Ik zit (net als alarmnummer) op de Hio in Groningen en ik ben vrij tevreden.
Je krijgt van alles wat en precies datgene wat je nodig hebt om later er eventueel verder op door te kunnen breien.
Oa :logisch en functioneel programmeren, operating systems (ipc etc), c, java, netwerken, databases etc etc , 3d computer graphics, web applicaties, nieuwste ontwikkelingen en de basis van oudere technieken (bijv. printdrivers schrijven voor xinu).
Ik ben zeer tevreden. Je krijgt de meeste basale dingen en dat is logsich want informatica is een breed vak , ik heb er genoeg aan om verder te willen in een richting als ik dat wil.
waar ik alleen een rood hoofd van krijg is dat het een hbo studie is en daarom gelijk wordt getrokken met een schoevers (ja die miepenopleiding), waar je absoluut, maar dan ook echt niets, krijgt....zucht.,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ah dus je gaat nu blok 9 doen?

ik moet nog een paar van die klote vakken uit de K-fase.
SRT/RTA ofzo, IE3. en GTB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dutch Dude
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-03-2024

The Dutch Dude

Haiku Rules!

Ik ga Maandag beginnen aan de HAN met een studie informatica... 8) B)
Dat wordt dus nog een leuke 4 jaar als ik deze thread zo lees >:)

Waarom gaan ze C(++) er eigenlijk uitkeilen. Ik had meer zin in C dan in Java, java vind ik een stuk moeilijker en c is nog redelijk standaard in de industrie. Verder is hetbeen snelle, beproefde en betrouwbare taal..

Overmatig computergebruik heeft mijn fantasie gedood, dus ben ik niet in staat een interessante tekst hierneer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Dutch Dude schreef op 23 augustus 2002 @ 13:31:
Dutch Dude, Veel succes gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Laatst online: 30-09 16:40

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Waarom gaan ze C(++) er eigenlijk uitkeilen. Ik had meer zin in C dan in Java, java vind ik een stuk moeilijker en c is nog redelijk standaard in de industrie. Verder is hetbeen snelle, beproefde en betrouwbare taal..

Da's imho een beetje onzin... Je leert programmeren, niet een specifieke taal. Voordeel van Java is dat je je echt op de algoritmiek kunt storten ipv op het geheugen beheer om het zo maar ff te noemen. De uiteindelijke bedoeling is dat je na afloop eigenlijk in elke (mits wat goeie docs aanwezig) taal kunt programmeren.

Ikzelf heb eigenlijk nooit echt programmeren in een specifieke taal gehad. De taal is eigenlijk maar bijzaak. Vergelijk het met het schrijven van een verslag in het engels of het nederlands. Het gaat om de inhoud, en niet om de woorden die je gebruikt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_a_Gamer

dat snelle en betrouwbare taal hangt van de programmeur af. Als je nou steeds die pointers en de references verkeerd doet dan heb je ook een brak C programma. Ik vind persoonlijk Java stukken gemakkelijker dan C(++). Waarom ze C(++) uitkeilde weet ik niet, maar komt het niet misschien omdat 3/4 deel van 2e jaars leerlingen voor een practicum van elkaar hebben gekopieerd en bij de leraar hebben ingeleverd :? De leraar kwam erachter en ging klagen bij de leiding :P

Maar er zitten echt leraren op de HAN, die sommige vakken beter niet kunnen geven zoals Harle in combi met C(++) of Middendorp met C(++)/delphi brrrrrrrrrrrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Harribo schreef op 23 augustus 2002 @ 13:21:
waar ik alleen een rood hoofd van krijg is dat het een hbo studie is en daarom gelijk wordt getrokken met een schoevers (ja die miepenopleiding), waar je absoluut, maar dan ook echt niets, krijgt....zucht.,.
:D :D :+ (het is beiden hbo, maar verder is er dan ook niets overeenkomstigs) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dutch Dude

The Dutch Dude

Haiku Rules!

Dutch Dude, Veel succes gewenst.
thx
Da's imho een beetje onzin... Je leert programmeren, niet een specifieke taal. Voordeel van Java is dat je je echt op de algoritmiek kunt storten ipv op het geheugen beheer om het zo maar ff te noemen. De uiteindelijke bedoeling is dat je na afloop eigenlijk in elke (mits wat goeie docs aanwezig) taal kunt programmeren.
Dan kun je net zo goed VB gaan doen. Daar is gegeugenbeheer vrijwel helemaal afwezig. Het is heel makkelijk om te leren, en geeft goed de basis aan. Probleem is alleen dat VB heel veel fouten automatisch vergeeft (niet declareren bijvoorbeeld). Maar als je VB goed begrijpt ken je de basiswoorden en structuur van veel talen al. (ik heb vaak genoeg gehad dat ik uit een java script kan halen wat het deed, terwijl ik java helemaal niet ken). Toch leer ik liever Java of C(++) omdat je daar later meer aan hebt en omdat je er meer mee kunt.
maar idd, het uiteindelijke doel is begrijpen, en niet zoveel mogelijk woordjes van een taal uit je kop stampen. Die kun je altijd nog opzoeken en dan met j kenis toepassen.

PS: ik ben een VWO'er die HBO gaat doen. Ze bestaan dus wel, en zijn geen mythe. :D

Overmatig computergebruik heeft mijn fantasie gedood, dus ben ik niet in staat een interessante tekst hierneer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Janoz schreef op 23 augustus 2002 @ 14:10:

[...]

Ikzelf heb eigenlijk nooit echt programmeren in een specifieke taal gehad. De taal is eigenlijk maar bijzaak. Vergelijk het met het schrijven van een verslag in het engels of het nederlands. Het gaat om de inhoud, en niet om de woorden die je gebruikt.
Dit komt ook omdat groningen wiskundiger tov andere universiteiten is, als ik de verhalen een beetje aanhoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonAalscht
  • Laatst online: 23-09 12:45

VonAalscht

Raaaar

Om even terug te komen op de HIO en 's Hertogenbosch, ik zit nu in het 3e jaar,
ben nu een week bezig met mijn stage (tot eind dit jaar).
Zoals baspiepers in het begin al vertelde over de leraren die uit het bedrijfsleven komen, niets dan lof over deze mensen ! De meeste leraren die er al een tijdje zitten hebben zoiets van "Ik ben god en hou er van alles wat je maakt af te kraken" of ze weten niet waar ze het over hebben; een leraar (jaargenoten weten PRECIES waar ik het over heb) spreekt "blocked" uit als "blokhut", "ready" als "rieedie" etc. etc. De beste man schijnt dan wel weer een goed boek in C++ te hebben geschreven, RAAR :)

Zoals cONEction (said) zei,
Niveau : laaaaaag (stap voor stap java -> 1 jaar over doen) in totaal krijg je 4/5 vakken
Hoeveelheid/aantal maakt niet uit, het gaat er om WAT je leert....
leraren : bejaarde baardapen (kunnen amper cpu uitspreken)
Ik weet wat je bedoelt >:) dhr. Piet :)
wat je leert : beetje andemanswerk copy / pasten
Ligt er aan wat je zelf wilt leren natuurlijk, maar ik vind niet dat je dan kunt zeggen dat het niveau laag is op de school ;)
stageregeling : zoek het zelf uit,jouw probleem
Daar hebben ze zich inderdaad in verslikt dit jaar, maar toch zijn er niet heel erg
veel mensen die geen stageplek hebben gevonden. Een goede vriend van mij heeft ook niets gevonden, mede omdat ze "het bedrijf te klein vonden". Maar al met al kunnen ze je inderdaad niet altijd aan het handje blijven houden, je zult echt zelf bedrijven moeten benaderen, etc....
computer : geen spellen/ geen ftp / geen laptop op netwerk / ZIP drive (maar mag geen gebruik van gemaakt worden, zijn uitgeschakeld)
Het is een SCHOOL, geen speelplaats ! Je weet zelf ook goed hoe groot het tekort aan computers ooit kan zijn, stel je voor dat iedereen spelletjes gaat spelen of lekker dingen leechen (mede oorzaak van ZIP drives afsluiten, baal ik ook best van :'(). Laptops op het netwerk moeten wel toegelaten worden vind ik, maar zie de systeemknuppeltjes maar eens om te halen :)

Ik vind het al met al een goede opleiding (ook al kan ik niet vergelijken met andere opleidingen op andere scholen), ook al heeft het z'n (mindere) momenten.. :)

PS. Zijn er niet meer mensen van Hogeschool 's Hertogenbosch (HIO) hier ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rashann
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 07:56

Rashann

Zoek de hond...

THE_CR0SS schreef op 23 augustus 2002 @ 09:01:
[...]

LOL! Tja, toen ik er begon (5 jaar geleden) zou dat jaar het nieuwe gebouw in gebruik genomen worden... Van de Broek heeft het er nog over gehad dit jaar met de diploma uitreiking: Jullie mogen allemaal even komen kijken als ie volgend jaar gebruikt gaat worden... right!

Verder over de opleiding Mens & Informatica: Tja, ik heb het er leuk gehad, maar het stelt echt heel weinig voor... het meeste wat ik geleerd heb is op stages gebeurd...
Verder heb ik een gigantische hekel aan die Crombach vent die het studielandschap, ow, wacht, dat is computerlandschap beheert... die vent die laat studenten gewoon wachten terwijl hij een half uur aan het lullen is over de wedstrijd Ajax - Feyenoord van de vorige avond (en dat in EINDHOVEN!). toen ik daar iets van zei heeft ie mij daar de toegang ontzegt (kwam er ook nog z'n echte nerd aan, 2e jaars, zo van "Doe eens wat aardiger tegen [voornaam], anders sla ik je helemaal verot!" -- :o) :P Ach, was toch het laatste blok voor het afstuderen :)

Ik hoop dat ze de opleiding ondertussen wat beter hebben draaien, want de eerste keer (waar ik dus bij hoorde) ging lang niet alles netjes :)

De meeste leraren bij de fontys zijn wel OK, maar het bestuur is daar echt erg (net als op de meeste scholen).... maar daar ga ik nu niet over lullen :X)

If nothing is written below, I was the last to reply...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• judgem
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-04-2014

judgem

Lord of Metal

Verwijderd schreef op 18 augustus 2002 @ 05:11:
School : Hogeschool Den Bosch
Opleiding : HIO
Collega!!!
Niveau : laaaaaag (stap voor stap java -> 1 jaar over doen) in totaal krijg je 4/5 vakken
Ja und? Wat al eerder is aangehaald is, is dat het niet om Java te doen is maar meer om inzicht te krijgen in OOP. In het 2de jaar hebben we daar C++ en Delphi bij gekregen en ik durf er vergif op in te nemen dat je dat een heel stuk beter snapte vanwege de Java achtergrond. Java stap voor stap is inmiddels achterhaald maar als jij ook goed opgelet hebt, wordt er tijdens de lessen en de practica al ruimschoots de voorkeur gegeven aan Swing t.o.v. AWT...
leraren : bejaarde baardapen (kunnen amper cpu uitspreken)
:+ Hahaha!! Ik snap wie je bedoelt.. ("Ja?")
wat je leert : beetje andemanswerk copy / pasten
Kan inderdaad bijzonder handig zijn maar leerzaam is het allerminst.. Controle op copy/paste werk mag wat mij betreft wel wat verscherp worden op dit punt. Maar toch weten veel docenten al wel vrij snel aan te voelen of het daadwerkelijk iets van jezelf is. En daarnaast is het ook een groot gedeelte je eigen verantwoording uiteraard...
stageregeling : zoek het zelf uit,jouw probleem
Er worden je wel degelijk stageplaatsen aangeboden (lees jij de mails van Jan B. nooit?) maar dat aantal is inderdaad niet toereikend voor alle stagieres. Een stukje eigen initiatief hierin is nooit weg (je zult per slot van rekening als je straks afgestudeerd bent ook zelf je sollicitatiebrieven moeten schrijven). Denk hierbij ook even aan het feit dat gezien de huidige dip in de IT-sector veel bedrijven geen stagieres kunnen plaatsen.. Het tekort aan stageplaatsen is zeker niet alleen de Hogeschool aan te rekenen...
computer : geen spellen/ geen ftp / geen laptop op netwerk / ZIP drive (maar mag geen gebruik van gemaakt worden, zijn uitgeschakeld)
- Geen spellen lijkt me logisch.. Hoogst irritant als je wat moet uitwerken en je een computerlokaal betreedt waar de helft van de aanwezigen zit te gamen en er zodoende geen PC's vrij zijn..
- FTP mogelijkheden zijn er wel degelijk! Ik heb het hele jaar door gewoon mijn eigen site kunnen updaten op school.. Volgens mij staat WS_FTP gewoon standaard geinstalleerd op elke PC..
- Geen laptops op het netwerk is inderdaad bizar maar er is ook wel wat van te zeggen. Maar als je de laatste ICT nieuwsbrief gelezen hebt, weet je dat er gewerkt wordt aan accesspoint voor laptops (te beginnen met 2 stuks in C004). Het is nog niet veel maar het begin is er.. Verder wordt de infrastuctuur flink uitgebreid.. In mijn ogen alleen maar positief
- ZIP-drives: geen probleem mee.. Ik mis er niks mee.....
aantal lesuren per week : nog geen 15
Komt mij prima uit eerlijk gezegd.. Ik snap het probleem hiervan niet zeker omdat er ook veel projectwerk bijzit en je toch wel zeker hetzelfde aantal uren aan zelfstudie/projectwerk zou moeten bestenden...

Persoonlijk ben ik zeer tevreden met de inhoudelijke kwaliteit van onze opleiding. Ik heb ook een jaar op de HIO in Breda gezeten en daar werd niemand vrolijk van. Daar waren de colleges bijzonder leerzaam maar met name dan voor de docenten. Vakinhoudelijke kennis was daar heel ver te zoeken.

Sterke punten aan de opleiding in Den Bosch zijn wat mij betreft:
- Opbouw van de lesblokken. Per blok wordt er 1 hoofdonderwerp (vb. databases) genomen en daar worden alle vakken op gericht. Werkt in elk geval een heel stuk beter dan het "doe maar wat" idee wat ik in Breda had.

Zwakke punten zijn er zeker ook:
- Een aantal docenten heeft een didactisch vermogen waar de honden geen brood van lusten.
- Nieuwe projecten willen nog weleens te overhaast ingevoerd worden waardoor er kinderziektes kunnen ontstaan.

Verder raad ik jou (cONEction en eventuele andere ontevreden HSBOS-ers die zich hier op GoT bevinden) aan om je frustraties/suggesties/ongenoegen naar mij door te mailen (mailadres staat in mijn profiel) zodat ik het kan aankaarten tijdens de vergaderingen van de opleidingscommissie die we 4 keer per jaar beleggen. In het verleden is kritiek vanuit studenten al vaker goed geweest voor de nodige veranderingen (zo is het verplicht bestellen via Inter-E definitief passe). Jouw stem wordt zeker wel gehoord maar dan moet je wel je mond opendoen....

- Ik bespreek ook harde waren en dan wel op www.lordsofmetal.nl - en ik draai en programmeer ze in DYNAMO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu ook me vwo diploma gehaald en zat ook te twijfelen tussen uni en hbo net zoals vele anderen zag ik. Ik heb nu gekozen voor HBO en dan om precies te zijn TH rijswijk(HTS), met Technische Informatica. Omdat ik hoorde dat dit een goede opleiding was en de school ook een goede indruk maakte. Maar als ik dit zo allemaal lees zie je toch veel negatieve dingen over een behoorlijk aantal HBO's.

Nu vraag ik me af of hier ook nog mensen zijn die TI doen op de TH rijswijk en of het daar ook zo slecht is.Ik heb het topic wel snel doorgelezen maar niks gevonden over deze opleiding in rijswijk.

Verder zag ik in dit topic regelmatig dat scholen C++ door Java vervangen, wat is daart eigenlijk de reden voor(personlijk ben ik meer fan van C++ dus ik ben toch wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chieliot
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:47
Leuk zo'n topic, alleen erg lange verhalen, maar oke, mijn toevoeging:

Ik ga volgende week maandag beginnen met Informatica aan de Universiteit van Leiden,
voordat ik deze keuze had gemaakt zat ik ook te twijfelen tussen HBO en Univ, maar ja,
toch maar voor de Univ gekozen, waarom? Geen idee, misschien omdat je dan altijd een stapje terug kan, maar ach we zullen wel zien.

AMD XP1800+, 512MB Intern, Maxtor 160Gig, Matrox G550 32 DDR Dual Head in een Chieftec DX-01-SLD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:40
Ik doe ook HBO Hogere Informatica, zit nu in mn 3e jaar, in Enschede wel te verstaan. Ik ga volgende week in Oxford op stage voor een half jaar, dus ik kan de wanpraktijken van school even opzij zetten.

PGO is goed, maar geen zaligmakerij...je moet theorie geven en praktisch te werk gaan om naast je PGO ook vakkundige kennis op te bouwen.

Mn eerste jaar was ook het eerste met PGO...wel gelijk 42 punten en propaedeuse, maar niet tevreden over het gegeven onderwijs...leraren die teveel werk op de studenten afdelegeren, weinig kennis overdragen en weinig structureel onderwijs

Afgelopen jaar iets beter, mooie en leerzame projecten (met oa JSP, PHP, SQL, java, c++) maar de leraren blijven in hun achterlijke cultuur van bureauzitten en niks doen aan KENNIS overdragen...Nu komt er al een frisse wind waaien die de huidige directie onder druk zet, de bewuste man komt uit het bedrijfsleven en insiders uit enschede weten over wie ik het heb....zo arrogant als maar kan, maar die leert je wel wat je later te wachten staat....en die ook meegaat naar het casino als het moet :) >:)

Na de stage de eerste specialisatiethemas...die BAR en BAR slecht zijn voorbereid.....de volgende lichtingen studenten hebben mooi onderwijs, maar de proefkonijnen (wij dus) niet echt :( wij mogen het uitvinden >:)

Over het gedane werk kan je weinig zeggen...op het gebied van PHP/JSP/SQL heb ik veel zelf gedaan, Java ook wel, maar dingen als c++ en vertalerbouw zijn makkelijker te copy-pasten dan te begrijpen voor een lamzak als ik :) :Z:Z

Nog een tip: als je geld hebt, koop dan een laptop, dan ben je niet afhankelijk van (brakke) systemen op school en heb je altijd de laatste en beste programmatuur bij de hand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Laatst online: 00:24
Ik heb een paar jaar op de HAN gezeten, ergerde me vooral aan het niveau van de leerlingen, de relevantie van de inhoud van bepaalde toetsen en de discrepantie tussen praktijkgedeelte en de toetsen. Ik heb er zeker leuke tijden gehad, maar ben toch blij dat ik ervoor gekozen heb om te gaan werken. Ik kan me nou eenmaal slecht inleven in gefingeerde "uitdagingen". Maar ik moet zeggen dat er toch best actief aan de opleidingen daar gewerkt wordt, hoewel ik het jammer vind dat bepaalde "ingewikkelde vakken" zoals processortechniek, uit het eerste jaar worden geschrapt.
Daarvoor heb ik 2 jaar in Nijmegen op de uni gezeten. Wat me opviel toen ik van Uni naar HBO ging, was het ontbreken van rust en opvoeding bij de medeleerlingen.
Kortom: ben je nog jong is HBO erg leuk, maar ben je wat ouder en niet zo'n 3133t h4x0r met een fraai logo + beltoontje op je mooie GSM, ga dan voor de Uni.

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankvdtillaart
  • Laatst online: 21-08 14:38
Voorbeeld van wat het resultaat van dit alles kan zijn.
Een project om een StudentenAdministratie op te zetten in MSSQL7/Delphi. was mijn eerste reactie. Mijn tweede was, ach je moet je toch een beetje orienteren en overal tenminste een beetje ervaring mee hebben.
Euj, die moesten we in Eindhoven ook (HIO). :)

Happy Blessings <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOneLLama

TheOneLLama

Topicstarter
Silicon Error schreef op 19 augustus 2002 @ 20:05:
Ik denk dat HBO opleidingen zoals het ICA/HAN daar ook veel last van hebben. De door Alarmnummer genoemde 'minder begaafden', met hun simpele, open-deur-vragen, kunnen inderdaad *erg* veel tijd kosten in een (practicum)les, waardoor de 'meer begaafde' (ik krijg het gevoel dat ik discimineer ;)) vragen niet meer aan bod komen (wat de leraar dus zou moeten opmerken...)
Tja hoe mensen soms aan dat soort vragen komen weet ik ook niet..then again als je kijkt naar de manier waarop ze les krijgen...
PS... TheOneLLama:
Aan je opmerkingen te zien heb je wel een verschrikkelijke hekel gekregen aan de ICA... heb je al ooit overwogen iets anders te gaan doen (zoja, wat?)
Overwogen ja.. maar een echt alternatief is er niet.. Naar wat je hier hoort zijn andere HI opleidingen misschien nog wat hoger qua niveau.. Ik had eigenlijk nadat ik m'n P gehaald had uni moeten gaan doen denk ik.. dus het wordt lekker doormodderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOneLLama

TheOneLLama

Topicstarter
Alarmnummer schreef op 19 augustus 2002 @ 00:33:
gaat hier een enorme flame krijgen.

Dit komt omdat je er gigantische veel idioten van de havo en van het mbo hebt. De havo`ers zijn allemaal nog vrij jong dus allemaal een beetje puberaal, en verder is havo maar havo (ik mag het zeggen, ik heb ook de havo gedaan voordat ik vwo heb gedaan) En de mbo`ers zijn meestal vrij kortzichtig en heb je echt gevoel als je tegen een schaap aan zit te lullen als je die grote domme schapeogen ziet.

Ik ben blij dat er een speciale VWO doorstroom is op de Hanze.
HAVO, VWO het is allemaal hetzelfde.. het inderdaad wel zo dat bij VWO mensen gemotiveerderd / oplettender zijn in de klas, misschien is dat het verschil wat je merkt. Maar qua lesniveau valt het allemaal wel mee. Dat is op de middelbare school toch traag & laag... met VWO zit je er een jaartje langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leipie schreef op 19 augustus 2002 @ 00:07:
[...]

Ik heb juist gemerkt dat de mensen op de universiteit wat normaler zijn... hier op de HIO is de helft een stelletje boeren (no offence) dat bij pappie en mammie thuis woont, een uur met de trein en bus reist (of in een Opel Manta), sportkleding, Nikes, dure koptelefoon met dito apparaat (cd/mp3) eraan die 't ontzettend stoer vinden om op de practicum pc's te quaken/unreal/whatever te spelen en het ontzettend interessant vinden om 't te hebben over hun kabelaansluiting en wat ze allemaal wel niet van Kazaa afhalen enzo (kan ik ze gelukkig zo mee laten stoppen door terloops te vertellen dat m'n 100mbit op de campus toch wat meer aan kan >:) (al betwijfel ik of ik meer download, denk 't niet eens)).
Verder... ze hebben altijd gelijk natuurlijk wat projectwerk erg leuk maakt. De echte Tukkers kun je niet echt mee communiceren (als westerling heb ik wat last van een taalbarriere geloof ik :)) (wederom: no offence).
Um tja...
Ik hou het er nu op dat ik de opleiding aan de Hogeschool doe en de rest aan de universiteit (voorzitter borrelcommissie enzo :) da's tenminste sociaal :))

In dat opzicht heb ik nog wel een beetje het idee om de HIO toch INF aan de UT af te maken, maarja dan krijg ik twee jaar lang alleen wiskunde en de blaatvakken.

* LEiPiE doet dus HIO aan de Hogeschool Enschede en deed Informatica aan de Universiteit Twente
Heb dus aan de HIO met bovenstaand beschreven figuren "mogen" samenwerken... hiephoi. De nerds aan de UT zijn nog steeds coole mensen waar je nog es een biertje en een praatje mee kunt doen.
* LEiPiE valt overigens ook wel een beetje onder de nerds, maar ja drink cola light, heb geen bril en eet weinig pizza en snap geen f*ck van reguliere expressies en Perl :Y)
*proest* weet je zeker dat je niet in de war bent met een lts?
Trouwens één van de weinige beetje leesbare posts in dit topic. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdiepenmaat
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-09-2022
leipie schreef op 19 augustus 2002 @ 00:07:
[...]

Beste Leipie, Ik zit ben zelf ook student aan de HIO (3e jaars dit jaar) en ga a.s. zaterdag met Beria van een paar posts hierboven naar Oxford op stage. Ik snap echter niet waar je het lef vandaan haalt om mensen zomaar "de helft" van de studenten ff af te zeiken. Misschien dat het zo is dat jou lichting niet helemaal goed in orde is, maar ok.. Ik zie geen opel manta's voor de hen, en bepaalt veel quake wordt d'r ook niet gespeeld. Ik heb juist het idee dat het merendeel van de studenten die na de afvalrace van het 1e en 2e jaar nog over is weldegelijk serieus met zijn of haar(ja we hebben ook meiden) opleiding bezig is.
Um tja...
Ok, je kunt mensen op een subtiele manier de grond in pompen, of je doe het totaal fout zonder iets te onderbouwen. Ik ben zelf een rasechte tukker en schaam me d'r niet voor. Ik ben ik, jij bent jij. Ik spreek best met m'n eigen accentje maar kan je op een papiertje geven dat hier nog nooit 1 student van mijn opleiding over geklaagt heeft. Ik heb tevens ook nog nooit een dergelijke situatie meegemaakt, zou je een voorbeeld kunnen noemen, eventuele namen in een prive mail zijn ook toegestaan. Ik ken ook aardig wat van de 3e en 4e jaars, dus brand je maar lekker los.

Over sociaal gedrag kan ik dus nog niet helemaal met je eens worden, maar dat zul jezelf ook wel beseffen.

Misschien is je nerdschap inderdaad het probleem dat je geen contact met de buitenwereld hebt en dat je daarom niet kunt communiceren met "normale" mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenba
  • Laatst online: 29-07-2024
Allereerst moet ik zeggen: fijn topic ! :)
Als Belg die net zijn eerste jaar Hogeschool Toegepaste Informatica (hoopt, heb nog herexamens van enkele blaatvakjes), vind ik het wel interessant om de Nederlandse opleidingen eens te bkijken (of toch, de ervaringen...).

Wat me vooral opvalt, is dat jullie veel projectwerk doen, en totaal andere vakken hebben dan wij... Ok, ik zit wel in een bedrijfskundige informaticaopleiding (een andere vind je hier op hogeschool niet echt...), maar ik vind toch dat er leukere vakken zijn dan Ethiek, Boekhouden, ...

Soite, ik ga niet beginnen zagen over die blaatvakjes, maar effe mijn visie op ons informatica-lessenpakket geven...

Dit jaar hebben we op informatica gebied volgende vakken gehad:
- Systeemanalyse (ERD'tjes, DFD'tjes, proceslogicadiagrammen, ..., fijn vak :))
- C (de gewone ANSI C, lekker fijn om mee te werken omdat het lekekr op PHP en Perl lijkt (ok, eigenlijk andersom maar daar gaat de discussie niet over...)
- COBOL, HTML (FrontPage 2000 :+), CCNA (voor Cisco certificaat), programmaontwerp (lekker in pseudo-code pennen), SQL (Oracle)
- Systeemsoftware (operating systems, alles over segmenteren, pagineren, virtueel geheugen, ...)

De vakken als systeemanalyse en programmaontwerp heb ik geen klagen over, echter wel over de andere...
Programmeertalen als C worden lekker theoretisch uitgelegd, en dan mag je 2 uurtjes per week gaan proggen tijdens een praktijk"les"... Ik had dit liever samen gezien: praktijk waar de les in wordt gegeven... Nu had ik goede resultaten op C, maar er zijn er velen op gebuisd, net doordat ze blijkbaar niet zagen dat de theorie en de praktijk samenhoren...
Dan het niveau van HTML was oersaai en oerlaag, heb me dit jaar wel geamuseerd met enkele JS-games en een PHP projectje...

Wat ik eigenlijk wil zeggen (sorry voor de lange tekst ;)), is dat ik dit jaar van de informaticavakken de voorbije 4 jaar meer heb geleerd op mezelf, en op korte tijd, dan we op school zien, en dat de informaticavakken een eitje waren :) (de blaatvakken niet, die kan ik allemaal lekker opnieuw doen).
Ik heb dus zowat gemengde gevoelens over de opleiding... De informaticavakken die gegeven worden zijn oersaai, of van een laag niveau...

Ah en voor de mensen die het sociale aspect bekijken: ik heb niet alle lessen bijgewoond, omdat het sociale aspect er was :), er zitten een hoop nerds tussen, maar daar hebben we er enkele toch iets socialer van gekregen. Zij die dus enkel studeren om te kunnen drinken etc. :9, help uw medemens als je het niet kan aanzien. Verder zitten tussen die nerds wel toffe mensen, enkel beetje uit de schelp trekken...
En het percentage vrouwen is vrij laag, en net als de informaticavakken: van laag niveau :) (ok geen feministische reacties nu, het draadje gaat hier tenslotte over de opleidingen 8))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdiepenmaat
  • Laatst online: 05-09-2022
Om ook nog een "inhoudelijke" bijdrage te leveren aan dit hoogstinteressante topic volgt hier het een en ander.

Ik sluit me in principe aan bij de post van Beria ietsjes hierboven. We zitten in dezelfde lichting studenten en hebben ook ongeveer dezelfde resultaten geboekt (zelfde vakken gehaald en niet gehaald :) ) De HIO Enschede was voor mij in het eerste jaar een leuke opleiding. Ik vond m'n draai al snel, echter was de organisatie niet denderend. We kregen voorlichting over pgo van studenten die nog nooit pgo gedaan hadden, dus dat zegt wel het een en ander......

Inhoudelijk is de opleiding best aardig voor mensen die geen programmeer ervaring hadden (waaronder ik). Er zijn verschillende docenten aanwezig die totaal freak zijn op hun eigen vakgebieden. Echter vinden/vonden ze het soms nogal moeilijk om eens een wat anders te gaan doen dan wat ze 10 jaar achtereen gedaan hebben, namelijk PGO!

PGO wordt door veel studenten in het begin als een ware kwelling gezien. Metname beginnende ict studenten hebben er nog weleens een handje van dat ze niet in de hoogste categorie van sociale vaardigheden thuishoren. Dit fenomeen wordt door middel van pgo al snel afgeleerd. Wanneer je op de juiste manier aan pgo deelneemt is resultaat voor iedereen te merken. PGO onderwijs wordt mijns inziens door een groot aantal van mijn medestudenten in mijn lichting gewaardeerd.

In het tweede jaar van mijn opleiding was het proefkonijnschap weer in sterke mate aanwezig. Alle begin is moeilijk, ook voor docenten die nog geen pgo hebben gegeven omdat hun collega's dat het 1e jaar deden 8)

De laatste 10 weken van mijn 2e jaar heb ik met een projectgroep van 5 mensen als Software Engineerings groep gedetacheerd gezeten bij een defensiebedrijf in Hengelo. Vanaf dat moment konden we echt zien dat pgo gewerkt heeft. Men stond er bij het desbetreffende bedrijf behoorlijk van te kijken hoe wij als groep functioneerden, men was verbaasd en zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek
  • Laatst online: 02-10 11:59

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 11:09:
[...]

Ik zit dus met precies hetzelfde probleem! Ook gymnasium (duurt nog een jaartje), en het programmeren zelf vind ik ook het leukst. Ik heb wel eens wat boeken gezien van Technische Informatica studenten op de TU/e en dan heb ik zoiets van, uhm ja... is dit geen technische wiskunde per ongeluk? ow.. leuk, hehe (not). Dat vind ik dus echt niet interessant! Aan de andere kant, er zijn ook weer onderdelen waarbij me de theoretische kant ook minstens net zo interessant lijkt en dus de uni me leuker lijkt (misschien ook qua niveau en zo). Weet iemand ook of er tussen de verschillende uni's in Nederland ook nog duidelijke verschillen zijn in informatica opleidingen? Of heeft hier nog iemand hetzelfde probleem gehad maar heeft de keuze al moeten maken en is (niet) blij dat-ie dat gekozen heeft?
ik heb ook VWO, daarna HTS informatica (Leeuwarden, een van de beste HTS-en) gedaan (4 jaar) en nu Toegepaste Onderwijskunde (In Enschede allemaal dames om me heen beter dan op de HTS :9~) als een soort specialisatie richting educatieve software engineering (wel een redelijk lange weg, totaal 7,5 jaar)...

Uni is meer abstract en heel veel wiskunde (iig in Enschede, ik spreek dan over INF [TO is meer statistiek en ander toegepast/soft gedoe]) Proggen doe je meest op de HTS, dus: mijn advies:

Eerst HTS doen en dan specialiseren op de uni (vooral nu met dat bachelor master gedoe, dan duurt 't aanzienlijk korter... iets van 6 i.p.v. de 7,5 jaar die ik moet doen, omdat het nog niet echt is ingevoerd maar wel zal zijn als jij klaar bent met je hts...)...

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 01-10 23:36

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

TheOneLLama schreef op 23 augustus 2002 @ 22:23:
[...]

HAVO, VWO het is allemaal hetzelfde.. het inderdaad wel zo dat bij VWO mensen gemotiveerderd / oplettender zijn in de klas, misschien is dat het verschil wat je merkt. Maar qua lesniveau valt het allemaal wel mee. Dat is op de middelbare school toch traag & laag... met VWO zit je er een jaartje langer.

mwoa hier ben ik het niet mee eens. Ik ben na 2x te blijven zitten in vwo 4 (op frans, duits en godsdienst |:() havo 4 en 5 in 1 jaar gaan doen, en het niveau was behoorlijk lager dan op het vwo. Ik heb de havo dan ook gehaald zonder er ook maar enige moeite voor te doen.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dutch Dude

The Dutch Dude

Haiku Rules!

Nou, ik ben gister begonnen met de opleiding info aan de HAN, en ik heb tot nu toe niets te klagen, behalve het algemene 'weirdheid' gehalte van m'n mede klasgenoten dan, maar goed, het is dan ook een studie informatica.... ;) :D

Maar een eerste dag is niet echt meteen een goede maatstaaf.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEiPiE
  • Laatst online: 01-10 07:59

LEiPiE

... (ing. van weinig woorden)

Ok, sommige mensen zien mijn bedoeling schijnbaar niet en ook de 'no offence' dingen niet.
Even een algemeen excuus: mijn posting was ontzettend overtrokken (dat was ook de bedoeling) en als ik daar mensen mee heb gekwetst: dat was niet de bedoeling, excuus!
(Mijn felle pen komt deels door twee mislukte projecten met 't soort personen dat ik beschreef).
Dat er ook normale personen studeren mag uiteraard vanzelfsprekend zijn!
En uiteraard heb ik niets tegen Tukkers, duh, ik woon er nu 5 jaar tussen en ze zijn juist een stuk relaxter dan Hollanders (* LEiPiE is Noord-Hollander)....het enige waar ik een probleem mee heb is dat er een paar zijn die Twents blijven praten... accent ok, maar dan wel graag verder Nederlands (ABN mag je niet meer zeggen tegenwoordig), dat mag je toch van een hoger opgeleide wel verwachten.

Verder met Deepman geICQd en fijn gesprek gehad :)

[ Voor 0% gewijzigd door LEiPiE op 28-08-2002 16:38 . Reden: ff wat van mijn gezeur weggeknipt ]

Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiliconError

SiliconError

Om nog maar eens wat up-to-date info te posten over mijn school:
Project 3 (richting I) op de ICA/HAN ziet er goed uit (op papier)! De leraren lijken me erg relaxed (Bronckers en Holwerda als project-führers), betere organisatie (weg met dat klote-blackboard, gewoon een centraal vbulletin voor mededelingen, vragen en discussies).

Nu nog voor de praktijkervaring gaan, maar zo te zien komt dat wel goed met dit project (Dynamische webpage bouwen met de nadruk op dynamisch en UNIX en weinig webpage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_a_Gamer
Silicon Error schreef op 27 augustus 2002 @ 19:11:
Om nog maar eens wat up-to-date info te posten over mijn school:
Project 3 (richting I) op de ICA/HAN ziet er goed uit (op papier)! De leraren lijken me erg relaxed (Bronckers en Holwerda als project-führers), betere organisatie (weg met dat klote-blackboard, gewoon een centraal vbulletin voor mededelingen, vragen en discussies).

Nu nog voor de praktijkervaring gaan, maar zo te zien komt dat wel goed met dit project (Dynamische webpage bouwen met de nadruk op dynamisch en UNIX en weinig webpage).
Die heb ik dus vorig jaar afgerond. Het is gewoon met uncgi klooien en linux. Bronckers is idd een relaxte leraar en een van de betere leraar op de HAN. Holwerda is ook een goede leraar maar als je vragen voor hem hebt moet je goede duidelijke concrete vragen stellen. Als je dat niet doet gaat hij meer op jou zeiken dan dat hij je vragen gaat beantwoorden.

Ow vorig jaar moesten we een blackbird maken voor een of andere vage school die toevallig ook de HAN heette. En dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-10 14:23
hehe..best leuk om dit te lezen als je, zoals ik, maandag gaat beginnen met HIO in 's-herthogenbosch.

Ik weet nu niet of ik hier blij mee moet zijn na al die verhalen van jullie, maar ik heb erger meegemaakt bij de buren (hsbossers weten waar ik het over heb)

Ik ga de verkorte (2.5 jaar) HIO opleiding doen die alleen toegankelijk is voor MBO-Ti-ers..

Ik wilde eerst duaal gaan doen, maar daar was ik te laat mee. Dus nu ga ik voltijd doen. Opzich vindt ik 2.5 jaar voor een volledige HBO opleiding goed te doen, nu maar hopen dat mijn ervaringen beter zijn dan die van jullie.

Zijn hier mensen die ook de verkorte HBO opleiding doen aan hsbos? En hoe bevalt dat? Ligt het tempo ook hoger?

De rest van de GoT-ters...Ik hou de paars/blauwe schermen in de gaten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

je kan van mij hoog en laag springen maar als die HTS maar 2 1/2 jaar duurt na een MTS ti opleiding kan het in mijn ogen niet echt een al te beste opleiding zijn. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Universiteit duurt ook maar 2 jaar na een HBO. Dus de Universiteit is nog slechter?!

Je krijgt veel vrijstellingen omdat je die vakken al gedaan hebt op de MTS en ook hoef je in geen stage te lopen omdat je dat ook al gedaan hebt.

Hetzelfde geldt als je van een HBO naar een Uni gaat.

[ Voor 0% gewijzigd door LordLarry op 28-08-2002 09:12 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

godsdienst
volgens mij kun je niet op godsdienst blijven zitten, of de 2e fase heeft dat mogelijk gemaakt...
Universiteit duurt ook maar 2 jaar na een HBO. Dus de Universiteit is ook slecht?!

Je krijgt veel vrijstellingen omdat je die vakken al gedaan hebt op de MTS en ook hoef je in geen stage te lopen omdat je dat ook al gedaan hebt.

Hetzelfde geldt als je van een HBO naar een Uni gaat.
inderdaad en zelfs als je na HTS informatica Toegepaste Onderwijskunde doet krijg je bijna een jaar vrijstelling...

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Als ik eerlijk ben vraag ik me soms al af hoe verstandig het is om een HTS`er op de universiteit vrijstellingen te geven want over het algemeen gaan nauwelijks de diepte in. Dit geld ook weer voor de MTS. Ik vind het persoonlijk niet echt verstandig, maarja... de meeste MTS`er die ik kon waren ook enorme prutsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Die mening deel ik zeker niet met je. Sterker nog, ik ervaar het omgekeerde. Mensen die van het HAVO/VWO komen hebben vaak nog geen idee wat ze willen en kiezen soms een opleiding waarvan ze later achterkomen dat het niets voor ze is of veel te moeilijk. Mensen van de MTS hebben al een gerichtere opleiding achter de rug en weten meestal al wat ze willen. Ze hebben ook al een grotere parktische kennis omdat ze al vakken in die richting hebben gevolgt en ze hebben 4 jaar kunnen denken over hun keuze en die maken ze uit ervaring en aan de hand van een opendag. Ik merk dan ook dat MTSers over het algemeen veel beter en sneller presteren dan de gemiddelde HAVO/VWO ganger op dezelfde HBO opleiding. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar die heb je overal :)

Het is natuurlijk de bedoeling om alleen vrijstellinge te geven voor vakken die op redelijk vergelijkbaar niveau gedaan zijn en ik geloof ook dat dit veelal het geval is. Of ben je gewoon een beetje jaloers? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nadat ik vorig jaar mijn Gymnasium diploma (pretpakket) behaald had ben ik aan de studie Communicatiewetenschap begonnen aan de KUN (Nijmegen). Het bleek echter niets voor mij te zijn, dus ik ben een half jaar terug ermee gestopt. Nu de normen verlaagd zijn, is het mogelijk voor mij om een Informatica opleiding op HBO niveau te gaan doen. Ik heb een zelfstudie Wiskunde B gedaan om de stof die ik nooit gehad heb door te nemen.

Hoe dan ook, nu heb ik me voor het komende jaar ingeschreven voor Technische Informatica aan het Fontys in Eindhoven. Deze studie is nog erg nieuw daar (1 jaar oud geloof ik), en ik vroeg me af of iemand hier TI daar studeert en me er zijn/haar ervaringen over zou kunnen vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

he hallo, doe 'ns ff normaal, topic zit al bijna jaar dicht... maar goed, heb HTS Inf. in Leeuwarden gedaan en afgerond en ga nu misschien naast onderwijskunde lerarenopleiding Inf. doen (is Master programma). Ken trouwens wel een docent van Fontys die net als mij meewerkt aan het opzetten van de lerarenopleiding.

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Het maakt toch niet uit dat hij dit topic gebruikt voor zijn vraag? Daar is het topic voor en het gaat hier nou niet echt om ervaringen die binnen een jaar verouderd zijn eigenlijk :)

Back ontopic plz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

da's waar... TI komt meestal voort (iig op de Hogeschool Enschede) uit Computer Techniek. HIO is meer programmeren, TI is ook meer richting hardware. Huisgenoot doet het @ Saxion, lijkt mij niets, ik programmeer liever...

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Glimi schreef op 25 juli 2003 @ 13:23:
Het maakt toch niet uit dat hij dit topic gebruikt voor zijn vraag?
*kuch* Ik ben een zij. ;)

Het schijnt inderdaad meer op hardware gericht te zijn dan enig andere Informatica opleiding. Technische Informatica aan het Fontys in Eindhoven is ontstaan uit de opleidingen Elektrotechniek en Hogere Informatica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroxcool
  • Laatst online: 19-09 09:59
Het is daar inderdaad een mengeling van. Ik ben bij Fontys in Venlo wezen kijken naar Computertechniek, dat leek heel veel op technische informatica in Eindhoven. Dat was trouwens niet geheel mijn richting, ik ga nu zelf hogere informatica ook in Eindhoven (Fontys) doen. Aangezien ik verders niet echt veel reacties op die opleiding in dit topic heb gezien vroeg ik me af of dat postitief of negatief was ;).

Ik bedoel Hogere Informatica eigenlijk :s...

[ Voor 6% gewijzigd door zeroxcool op 25-07-2003 16:33 ]

zeroxcool.net - curity.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:44
Ik heb dus een jaartje in Venlo Computertechniek gedaan (4 jaar terug) en daar was het hele eerste jaar gewoon een electro propedeuse. Ik ben dus gestopt en ben HIO in Den Bosch gaan doen wat stukken beter bevalt (nog 1 jaartje te gaan). Aangezien er voor mijn gevoel te weinig informatica in de Computertechniek opleiding zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
Als ik naar mijn collega's kijk zie ik dat daar een groot deel uit de hardware hoek komt, terwijl het toch allemaal nu software engineers zijn. Die achtergrond is dus zeker geen bezwaar als je in de IT door wil.

Maar zou je (Yousei) kunnen aangeven wat je van je opleiding verwacht?

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigtree
  • Laatst online: 16-08 17:16
jopiek schreef op 28 August 2002 @ 09:11:
[...]
volgens mij kun je niet op godsdienst blijven zitten, of de 2e fase heeft dat mogelijk gemaakt...
Been there, done that! |:(

Lekker woordenboek, als je niet eens weet dat vandalen met een 'n' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrizzly
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-09 19:06
Mijn ervaring op de universiteit was dat de vakken saai waren, te veel vage theorie en te weinig programmeren. Na een half jaartje ben ik toen maar naar de hbo gegaan en dan merk je echt een mega verschil in niveau. Dat merk je in de dictaten, manier van lesgeven, de lessen die veel te traag zijn, enz.
Op de hbo leer je wel programmeren waar ik de studie eigenlijk voor gekozen had en op de universiteit zijn er te veel mensen die slagen en amper kunnen programmeren.

Maar 4of10, jij hebt al zo veel geprogrammeerd dat je op het hbo alle programmeervakken van de eerste 2 jaar tegelijk kunt doen. Als je al die lessen echt gaat volgen dan val je echt in slaap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Chrizzly schreef op 28 juli 2003 @ 11:33:
Mijn ervaring op de universiteit was dat de vakken saai waren, te veel vage theorie en te weinig programmeren.
Het is denk ik wel belangrijk dat je erbij verteld welke universiteit het was. Ik heb namelijk een soortgelijke ervaring met die van Groningen. Maar niet iedere universiteit hoeft zo te zijn, bv die van Utrecht is heel anders.

[ Voor 11% gewijzigd door Alarmnummer op 28-07-2003 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MSalters schreef op 28 July 2003 @ 00:28:
Maar zou je (Yousei) kunnen aangeven wat je van je opleiding verwacht?
Ik verwacht heel veel programmeerwerk, dat de studie zich niet alleen op software maar ook op hardware richt en dat er redelijk wat van de opleiding elektrotechniek in deze opleiding zit. Ik verwacht ook dat de studie nog rommelig in elkaar zal zitten omdat ie nieuw is, dat er niet zoveel studenten het zullen studeren, en dat ik een van de weinige vrouwen zo niet de enige vrouw zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Laatst online: 01-10 11:28

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Verwijderd schreef op 28 July 2003 @ 12:41:
[...]

Ik verwacht heel veel programmeerwerk, dat de studie zich niet alleen op software maar ook op hardware richt en dat er redelijk wat van de opleiding elektrotechniek in deze opleiding zit.
Technische informatica (heet tegenwoordig CTIS op de HHS), is zeker niet _veel_ programmeerwerk. Gewoon Informatica is dat wel. En vergeet niet, bij Informatica leer je niet programmeren, maar je wordt opgeleid tot Software Engineer. Een significant verschil. Bij Technische Informatica wordt je ook engineer. Je zal dus ook met ontwikkelprocessen te maken krijgen. Echter zal de nadruk met name liggen op Infrastructuur en faciliteiten. Netwerken en computer-clusters zijn voorbeelden van hetgeen je leert ontwerpen (en produceren) op technische informatica. Uiteraart kennen Technische Informatic en Informatica veel overlap en zul je bij Informatica met technische infrastructuren te maken krijgen, alsmede Software Engineering op Technische Informatica. Maar waar de nadruk ligt moet je wel goed in acht houden. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotjeknor
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-04-2023
Ik heb op Fontys Eindhoven, Elektrotechniek gedaan. Bij mijn opleiding waren mijn ervaringen met programmeren vrij slecht. Enorm oppervlakkig qua inhoud, niks gehad met databases, eigenwijze docenten. Nu heb ik niet voor de TI kant gekozen tijdens 4e semester, dus het kan zijn dat het erna wel beter werd. Als dat gedeelte van de nieuwe opleiding TI afkomstig is van de Informatica opleiding, zal dat wel beter zijn. Voorderest weet ik niet precies welke onderdelen van Elektro ze overgenomen hebben, kan me voorstellen dat dingen als Telematica (vak onder andere over protocollen ed) ook wel in die nieuwe opleiding terugkomen.

Voorderest ben ik blij dat ik van Fontys af ben (net afgestudeerd)... Klote organisatie die Fontys. Maar goed, veel dingen zijn zelf te regelen als je een beetje op kan schieten met de docenten.

Ook kan ik je adviseren eens op TISI (TI Site) te kijken, of op ELSI (Elektro Site). Wellicht kan je hier het een of ander uithalen, je kan iig de roosters van dit jaar bekijken.

Ook Knor is aangestoken met het ligfietsvirus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb alle informatie nog eens goed bekeken en zo te zien is het echt een combinatie van hardware en software, en is de studie gericht op het aansturen van apparaten. Dat lijkt me op zich wel leuk, alhoewel software alleen me ook erg leuk lijkt. Ik ben bang dat ik met Hogere Informatica later geen baan zal vinden. Ik hoor nu al van veel mensen die dat hebben gestudeerd dat ze niks kunnen vinden. Ik denk dat ik toch wel goed zit met m'n keuze voor Technische Informatica. Dan heb ik van alles een beetje en kan ik later wat meer kanten op. Bovendien denk ik dat het wat afwisselender is dan Hogere Informatica. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrizzly
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-09 19:06
Alarmnummer schreef op 28 July 2003 @ 11:35:
[...]

Het is denk ik wel belangrijk dat je erbij verteld welke universiteit het was. Ik heb namelijk een soortgelijke ervaring met die van Groningen. Maar niet iedere universiteit hoeft zo te zijn, bv die van Utrecht is heel anders.
Het was de TU Eindhoven. <-- technisch :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:42
Verwijderd schreef op 28 juli 2003 @ 14:10:
Ik ben bang dat ik met Hogere Informatica later geen baan zal vinden. Ik hoor nu al van veel mensen die dat hebben gestudeerd dat ze niks kunnen vinden.
Ik zou daar niet m'n keuze van laten afhangen, als je nu voor een studie kiest betekent het dat je over 4 of 5 jaar de arbeidsmarkt betreedt. Het is moeilijk om te voorspellen hoe de markt dan zal zijn (alhoewel iedereen toch naar de huidige situatie kijkt..). Bovendien vraag ik me af in hoeverre er markt-technisch gezien een verschil tussen tech. inf en HIO zit, volgens mij is dat nihil.

Toen ik 5 jaar geleden aan technische informatica op de UT begon was qua inf niets te gek. Tijdens de intro (dus nog voor het begin van de studie) werden we gesponserd door een bedrijf en tijdens zo'n verplicht praatje kregen allemaal gratis bier en snacks etc en of we na het afstuderen alsjeblieft aan hun zouden denken om daar te gaan werken. Tijdens het eerste en het tweede jaar elke keer postvakje compleet volge'spamd' door bedrijven die je banen aanboden als je zou stoppen met je studie, compleet met leaseauto etc. En nu? (nu ik dat soort spam nodig heb :)); niets meer (duh). De kans is gewoon erg groot dat over 5 jaar ze weer veel mensen zoeken, niet in de laatste plaats omdat er nu erg weinig mensen inf gaan studeren (bij de UT 66% minder dan 5 jaar geleden!).

Kies een studie waarvan je denkt dat die leukt lijkt en bij je past, niet een studie waarvan je verwacht dat die goed in de markt ligt.

* CubicQ heeft ondanks de kloterige markt-situatie nu geen seconde spijt gehad van de beslissing om inf te gaan studeren, zou als ik vandaag opnieuw mocht kiezen het direct weer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parcye
  • Laatst online: 24-08-2017

Parcye

Mr C

Ik vind HBO Informatica in Eindhoven rampzalig SLECHT! erg LAAG! niveau, ik had een half jaar aan vrij stellingen oke... maar dan doe ik nog steeds maar 2.5 jaar over de studie v an 4 jaar het is TE simpel

"Als je het kan bedenken, kan het gemaakt worden" Parcye - 14 januari 2002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abeker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:38

abeker

...

Volgens mij is dat wel de algemene trend op HBO Informatica opleidingen. Ik doe nu een (Hogere) Informatica opleiding op Windesheim en het niveau is ver te zoeken... Het eerste jaar was nog wel van aardig niveau (om van de prutsers af te komen, ~50% komt niet verder dan 1e jaar), maar daarna is het echt achteruit gegaan. 't is nog een geluk dat we veel vrijheid hebben om onze studie zelf in te richten met stage-opdrachten en keuzemodulen. Het moet best mogelijk zijn om een HI studie in twee,drie jaar af te ronden. Als ik zo kijk naar het niveau van (sommige) afstudeerders bij ons, dan moet ik concluderen dat ik ook best had kunnen afstuderen.

the less one forgets, the less one remembers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parcye
  • Laatst online: 24-08-2017

Parcye

Mr C

Sommige doen er 7 jaar over en dan denk ik... leef ik nog wel op de zelfde planeet? :S

"Als je het kan bedenken, kan het gemaakt worden" Parcye - 14 januari 2002

Pagina: 1 2 Laatste