[alg] Niveau van HBO/Uni Informatica opleidingen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.708 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOneLLama
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-01-2022

TheOneLLama

A llama like no llama before

Topicstarter
Dit topic is bedoeld voor alles wat je kwijt wilt over deze opleidingen. Of je er nu op zit, op gezeten hebt of erover denkt dit te gaan doen, niet enkel alleen voor reageren op wat ik hier schrijf dus. Maar hier komt mijn ervaring ermee:

Ik zit zelf nu ergens tussen het 2,5 en 3,5e jaar van de Hogere Informatica opleiding op de HAN in Arnhem. Waar vroeger het voornamelijke doel van deze HBO opleiding toch leren progammeren was is dat tegenwoordig niet meer zo zelfsprekend. Vooral het woord projectonderwijs is erg belangrijk geworden vandaag de dag, in mijn geval wordt 50% van tijd (en dus studiepunten) hieraan besteed. De motivatie hierachter is dat je in de praktijk ook veel projectwerk gaat doen (zeker in de ICT) en dat je daar dus mee om moet kunnen gaan.
Er wordt ook aangevoerd dat ze je nu wel bepaalde dingen kunnen gaan leren maar dat tegen de tijd dat je afstudeerd die toch wel verouderd zijn. Dat een ICTer toch z'n hele leven moet leren etc. etc.

Naar mijn mening raken door dit projectwerk de andere (met name ook de projectvakken) dingen zo ondergesneeuwd dat het nauwlijks nog een Informatica opleiding genoemd mag worden. De kwaliteit van de leraren, het les matriaal en de toetsing is zeer slecht betreffende met name de technische vakken. Het is eerder regel dan uitzondering dat bij de tentamens van te voren de antwoorden al bekend zijn (!).

Bovendien vind het het projectwerk *niet* een correcte afspiegeling van de praktijk. Ten eerste is de opzet altijd hetzelfde: 8 man met een looptijd van een half schooljaar. De organisatie is zeer chaotisch en er is geen duidelijke beslissings structuur om maar wat te noemen.. ook erg storend is de manier van opdrachtgeving.

Voorbeeld van wat het resultaat van dit alles kan zijn.
Een project om een StudentenAdministratie op te zetten in MSSQL7/Delphi. :/ :O :O was mijn eerste reactie. Mijn tweede was, ach je moet je toch een beetje orienteren en overal tenminste een beetje ervaring mee hebben.

Probleem met de opdrachtgeving: iedere fase heeft een vastgestelde datum, van de 6 maanden kun je dus bijna niks zelf indelen. Bij iedere volgende opdracht wordt je in de richting van een bepaalde oplossing gedreven. Doe je dit niet dan heb je een probleem.

Probleem met les geven / beoordelingen: ver onder de maat. Redelijk aandacht voor detail maar totaal geen aandacht voor het geheel. Dus je moet wel je code netjes opmaken enzo.. |:( hungarian |:(
Maar dat je totaal geen OO ontwerp hebt en de helft van je code 2 of meer keer gecopypaste is daardoor maakt weer geen zak uit. Zelfde bij database "ontwerp", er wordt nog een beetje les gegeven over normalisaties etc. (op een vrij belarred niveau) maar je wordt er niet op afgerekend of je het gebruikt of niet.

Spreiding van werk: Het is de bedoeling dat iedereen van alles een beetje doet, maar het komt er uiteindelijk natuurlijk op neer dat iedereen 1 onderwerp doet. Sommige mensen zijn er ook erg op gebrand hun eigen stukje compleet voor zichzelf te houden.

Vergaderingen / Overleg: Ik heb soms het gevoel dat het belangrijker gevonden wordt dat er een agenda en notulen zijn dan dat er goede inhoudelijke discussie gevoerd word. Ondanks alle lessen communicatie ed. die we gehad hebben heb ik nog nooit iets gehoord over beslissingen maken in een groepsproces. Discussie (zelf over de meest cruciale punten) word meestal als tijdsverspilling gezien: resultaat, brakke designs etc. Maar dat is niet erg want daar rekent de school niet op af, het gaat immers om het project werk.

En dan als laatste probleem, m'n medegroepsleden en last but not least mezelf.. :)

Als ik dit soort projecten in m'n bedrijf zou hebben lopen zou ik of iedereen ontslaan of m'n bedrijf opheffen... ik kan me ergens ver weg nog voorstellen dat er bij met name de wat grotere IT projecten ergens dit soort projectgroepen rondlopen, eeuwig bezig met duffe matige projectjes. Echter: aangezien ik daar later niks mee te maken wil hebben (of kan hebben, aangezien ik het simpelweg niet volhoud op die manier) snap ik niet waarom ik om mijn diploma te halen 4x zo'n zelfde project moet doorlopen...

'k zal nu maar stoppen het word wel een erg lange rant zo.. benieuw of er nog meer mensen iets over kwijt willen
Is er ook nog iemand die voornamelijk goede ervaringen heeft met project-onderwijs?

Opera OpenOffice.org Jabber Psi jabber://llama@mordax.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is niet alleen zo bij informatica hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Het is in het bedrijfsleven precies hetzelfde hoor ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 20:56

Exirion

Gadgetfetisjist

HBO en uni kun je niet echt met elkaar vergelijken qua niveau. Hoewel er natuurlijk veel overeenkomsten en raakvlakken zijn, hebben ze verschillende benaderingen en ligt de nadruk op verschillende dingen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10-2022
Tja, het belangrijkste verschil tussen een HBO en een universitaire opleiding is eigenlijk vrij kort samen te vatten:

op een HBO opleiding leer je (als het goed is) (op een hoog niveau) de technieken van vandaag toepassen (MSSQL, Delphi, RationalRose gebruiken, een parser generen met behulp van een bepaalde parser-generator). Bij slechtere opleidingen zijn dit wellicht te vaak de technieken van gisteren.

Bij een universitaire opleiding ligt de nadruk minder op de concrete technieken, maar is het de bedoeling dat je toekomstige technieken snel kunt oppakken, kunt analyseren, beoordelen of wellicht zelfs zelf aan toekomstige technieken kan werken. Dit alles moet mogelijk zijn dankzij een groter analytisch denkvermogen en een grote nadruk op de formele basis van de informatica.

Dit is grofweg het onderscheid wat je kan maken in doelstelling. Omdat opleidingen echter sterk verschillen op zowel het HBO als de Universiteit is de lijn natuurlijk veel minder sterk dan hiermee wordt gesuggereerd. Dan heb ik het nog geeneens over de verschillen tussen de studenten die een opleiding volgen....

Dat er op het HBO veel nadruk op project-werk wordt gelegd is misschien niet zo raar omdat goede samenwerking, coordinatie en samenwerking in een project ook juist een groot probleem is in het bedrijfsleven. Het HBO wordt geacht mensen op te leiden voor dit bedrijfsleven en als ze dus extra aandacht leggen op centrale problemen is dat goed. Dat niet alles even soepel loopt bij zo'n projectje op school is niet zo raar: is het slecht om met vallen en opstaan te leren?

Helaas is het denk ik zo dat op een universiteit de motivatie van de docenten vaak (lang niet altijd uiteraard) een stuk groter is. Docent-onderzoekers hebben vooral uit passie voor de informatica voor dit vak gekozen en zijn daarom wellicht meer betrokken bij het vak wat ze geven. Omdat ze vaak ook zeer specifiek met dit vak bezig zijn, zitten ze diep in de materie en weten ze goed wat er spelen.

Helaas is het ook zo dat de informatica in de praktijk op dit moment nog zo'n grote chaos is, dat de bedrijven deze chaos trachten te beperken door zo hoog mogelijk opgeleid personeel aan te trekken. Hierdoor krijg je twee effecten: unversitair opgeleid personeel op plekken waar HBO opgeleid personeel eigenlijk meer op z'n plaats zou zijn, maar nog erger: universitaire informatica opleidingen komen sterk in de verleiding om zich meer op het bedrijfsleven te richten in niet primair te werken aan het opleiden van wetenschappers.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ^Mo^
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-07 22:25
Ik denk dat het niveau van een opleiding ook heel erg aan jezelf ligt. Je bent bijvoorbeeld niet geheel tevreden over de lesgeving; te laag niveau. Maar het is aan jezelf of je wel of niet de geleerde methoden toepast en zelf je kennis daarvan uitbereidt. Ik doe zelf de HIO bij de HvA, daar krijg je in totaal 3 blokken C++ op matig niveau (vind ik zelf), maar dan is het aan jezelf of je daar verder op wilt bouwen. Je kunt niet 100% vertrouwen dat de lessen het allemaal voor je doen, de lessen duren maar ongeveer 10 weken (1 blok), en daarin kunnen ze maar een beperkt deel behandelen.
Bovendien vind het het projectwerk *niet* een correcte afspiegeling van de praktijk. Ten eerste is de opzet altijd hetzelfde: 8 man met een looptijd van een half schooljaar. De organisatie is zeer chaotisch en er is geen duidelijke beslissings structuur om maar wat te noemen.. ook erg storend is de manier van opdrachtgeving.
Dat kan ook niet, het is en blijft een situatie op school. Het is een leerproces waar sommige personen misschien erg ervaren in zijn, maar ook velen niet. Daarom is de organisatie een chaos, omdat er geen goed beeld is over hoe het beter moet. En tja, er is al een bepaalde vorm van oplossing door de opleiding geven, bijvoorbeeld dus MSSQL + Delphi. Als ze ieder z'n eigen richting zouden laten wordt de toetsing onmogelijk, de ene keer Delphi, dan weer C++, de volgende doet het in Java en misschien dan nog wel iemand in PHP ofzo.
Ik denk dat de vergaderingen en het overleg beter gaat naarmate er meer ervaring is bij jezelf en bij je medestudenten. Helemaal geen discussie is niet goed, maar teveel is zeker niet goed. Ik weet nog wel dat ik in een team heb gezeten en dat we een gehele dag over een presentatie hadden gediscuseerd. Uitkomst, pas 10 minuten voor de presentatie de sheets vlug gezien en weinig kennis van de verloop van de presentatie.
Groepsprojecten blijven moeilijk, ieder heeft z'n eigen mening en ervaring. Heb je geluk, dan is jou mening en ervaring redelijk gelijk aan je medestudent, is dat niet zo, dan heb je een potentieel probleem.
Maar ik denk dat groepsprojecten op school net even hun doel voorbij schieten (als je pech hebt), zo heb ik eens in m'n eentje de backoffice van een e-commerce site in elkaar gezet omdat de rest geen PHP kon. Toen die kennis er wel was, was het eigenlijk al te laat. Daarmee krijg je toch weer individualisme binnen de groep, een paar programmeren (meestal een of twee personen) en de rest doet andere dingen. En omdat je de groep meestal niet voor het uitzoeken hebt kan dat wel eens voor problemen zorgen.

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOneLLama

TheOneLLama

Topicstarter
Ik heb ff je posting verplaats Alarmnummer, hopelijk vind je het niet erg :P
Alarmnummer schreef op 17 augustus 2002 @ 00:15:
Maar er zijn nog allerlei leuke andere dingen die HTS allemaal moet leren:
procedureel programmeren (meestal c)
C wordt nog maar zeer beperkt gegeven: linklistje schrijven en dat was het. Verder komt het later natuurlijk terug in vakken als Unix programeren en DataStructuren.. maar bij die vakken is vaak het probleem al dat de basis kennis van C en C++ te laag is. C gaat overigens in de nieuwe opzet nog minder gegeven worden geloof ik (zo mogelijk)
Datastructuren
Ah, 1 van de betere vakken.. momenteel wordt hiervoor de STL gebruikt.. alleen C++ gaat uit het programma, dit vak dus ook.
recursie :P
backtracken
concurrency control
Ik durf de schatting aan dat minstens 30% van de leerlingen die hier afstudeerd geen van deze 3 begrippen begrijpt. Ja, zelf recursie.
-oo proggen
met objecten/interfaces om leren gaan
Momenteel, 1 half jaar theorievak C++ en 1 half jaar projectvak JAVA. C++ gaat eruit en dat halve wordt vervangen door JAVA.
uml
Zit aan het begin van 1 van de projecten. Probeer maar eens met acht mensen een UML model te maken waarvan 70% nog nooit van UML gehoort heeft. Lessen beginnen pas *na* dat men aan het model begint, wordt meestal weggegooit tegen de tijd dat men gaat implementeren.
-logisch proggen - prolog
Dat bestaat nog steeds... :) Wederom geld hier echter: net als met Unix programeren / Datastructuren / Besturingssystemen (RTKernel zooi onder DOS, het filosofen probleem etc. :P). Meeste mensen halen dit door practica te kopieren en antwoorden uit de proeftoesten te leren.
-functioneel - haskell of clean
Keuzevak, werd vorig jaar zo naar ik begreep niet gegeven, keert nu weer terug!
-client server gebeuren
Mwah.. beetje Delphi / MSSQL enzo..
En het meest intressante project was nog een multiplayer spelletje/simulatie maken met UML/Java
dit waren de 1e dingen die me te binnen schoten :)
Je vergeet assembly.. :) 68k (w00t) en x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOneLLama

TheOneLLama

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 00:42:
Dit is niet alleen zo bij informatica hoor..
Welke opleiding doe je? Heb je daar ook het gevoel dat het groep proces de andere leerdoelen onderdrukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOneLLama

TheOneLLama

Topicstarter
Exirion schreef op 17 augustus 2002 @ 00:46:
HBO en uni kun je niet echt met elkaar vergelijken qua niveau. Hoewel er natuurlijk veel overeenkomsten en raakvlakken zijn, hebben ze verschillende benaderingen en ligt de nadruk op verschillende dingen.
Deze thread mag ook over de verschilen tussen die twee gaan natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOneLLama

TheOneLLama

Topicstarter
crisp schreef op 17 augustus 2002 @ 00:45:
Het is in het bedrijfsleven precies hetzelfde hoor ;)
Ik zit ook in het bedrijfsleven.. het lijkt er totaal niet op hier.. ik zou me schamen als ik mijn uurloon betaald zou krijgen om in zo'n situatie als op school te zitten!
Maar ja d'r staat een ;) achter dus ik zou je wel niet al te serieus moeten nemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

TheOneLLama schreef op 17 augustus 2002 @ 01:03:
Ik heb ff je posting verplaats Alarmnummer, hopelijk vind je het niet erg :P
C wordt nog maar zeer beperkt gegeven: linklistje schrijven en dat was het. Verder komt het later natuurlijk terug in vakken als Unix programeren en DataStructuren.. maar bij die vakken is vaak het probleem al dat de basis kennis van C en C++ te laag is. C gaat overigens in de nieuwe opzet nog minder gegeven worden geloof ik (zo mogelijk)
We krijgen nog een redelijk aantal vakken in c:
concurrency control
modern operating systems
hmmzz.. ff denken..
Ik durf de schatting aan dat minstens 30% van de leerlingen die hier afstudeerd geen van deze 3 begrippen begrijpt. Ja, zelf recursie.
Recursie weten de meesten nog wel, bij backtracken krijg je de vraag daar geen tandards voor nodig is, en voor concurrency control kan toch overal een sychronized om heen? |:( |:( Of ze weten niet wat een race probleem is, das zeker bij formule 1? ;)
Momenteel, 1 half jaar theorievak C++ en 1 half jaar projectvak JAVA. C++ gaat eruit en dat halve wordt vervangen door JAVA.
Als we oo proggen op de Hanze dan doen we dat (gelukkig) in java. Alhoewel ObjectC ook er wel mee doorkan.
Zit aan het begin van 1 van de projecten. Probeer maar eens met acht mensen een UML model te maken waarvan 70% nog nooit van UML gehoort heeft. Lessen beginnen pas *na* dat men aan het model begint, wordt meestal weggegooit tegen de tijd dat men gaat implementeren.
Iedereen weet wat het is, maar ze kunnen het niet in de praktijk toepassen. Ik heb het zelf niet als vak gehad (vorig jaar gewerkt), maar denk dat ik het dit jaar wel krijg. Misschien kan ik hen nog iets leren ;)
Dat bestaat nog steeds... :) Wederom geld hier echter: net als met Unix programeren / Datastructuren / Besturingssystemen (RTKernel zooi onder DOS, het filosofen probleem etc. :P). Meeste mensen halen dit door practica te kopieren en antwoorden uit de proeftoesten te leren.
Yep :) Maar gelukkig hebben we een hele fijne docent die die vakken dus geeft. De man die heeft snel genoeg in de smiesen of je het zelf geschreven hebt. En als je het wel zelf geschreven hebt, dan is het meestal toch om te huilen :D Had je misschien beter kunnen zeggen dat je het gecopieerd had, was je minder dom over gekomen.
Keuzevak, werd vorig jaar zo naar ik begreep niet gegeven, keert nu weer terug!
Functioneel programmeren is kewl ;)
Mwah.. beetje Delphi / MSSQL enzo..
En het meest intressante project was nog een multiplayer spelletje/simulatie maken met UML/Java
Gelukkig hebben we nooit iets met Delphi hoeven doen. Het is bij ons vrijwel alleen maar Java (eventueel mag ook taal naar keuze in overleg). Maar als ze met Java bezig gaan lopen ze allemaal te prutsen in JBuilder en de docent die moddert ook maar een beetje aan.
Je vergeet assembly.. :) 68k (w00t) en x86
[/quote]
Dat was bij ons wel het toppunt van triestheid. We moesten iedere byte van ons zelf geschreven asm programma uitleggen. Dat was op zich wel heel aardig, maar als je zag wat mensen inleverden. Hun naam op het scherm met een bios call!!! 8)7 Daar wou ik niet aan en heb een vuur gemaakt, het enigste waar ik problemen mee had was een goeie random nummer generator :D

Maar de hbo`s zijn over het algemeen triets naar mijn mening. Mensen krijgen veel te makkelijk punten en al die projecten maken het er ook niet beter op. Volgens mij doen ze het omdat ze dan minder uren kwijt zijn. Hetzelfde geld voor al die onnodige stages (2e jaar 8 week, 3e jaar 1/2 jaar en 4e jaar 1/2 jaar afstuderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

TheOneLLama schreef op 17 augustus 2002 @ 01:08:
[...]

Ik zit ook in het bedrijfsleven.. het lijkt er totaal niet op hier.. ik zou me schamen als ik mijn uurloon betaald zou krijgen om in zo'n situatie als op school te zitten!
Maar ja d'r staat een ;) achter dus ik zou je wel niet al te serieus moeten nemen :P
Nou ja, niet al te serieus... was het maar waar!

Ik werk dus bij een gerenomeerd softwarehouse op AS/400 gebied, maar veel van het soort 'problemen' die topicstarter ondervind mbt zijn opleiding maak ik hier dagelijks in de praktijk mee.

Een paar voorbeelden:

-Project werk wordt hier ook als zeer belangrijk ervaren; echter komt het er meestal op neer dat je met brakke designs iets op poten moet gaan zetten terwijl je eigenlijk geen clue hebt waar het nu eigenlijk om gaat.
-Voorgaande laat zich misschien verklaren door de afwezigheid van business-kennis, maar ook onervarenheid speelt een grote rol. Meestal wordt er 1 ervaren persoon ingezet tesamen met 10 onervaren programmeurs.
-Krappe budgetering waardoor zaken als documentatie en 'on the job' training vrijwel altijd achterwege blijven (kortom: de junior programmeur wordt gebruikt als tiepgeit maar leert niets bij). De interessante uitdagingen blijven voor rekening van de ervaren persoon, die geen tijd heeft om echte kennis over te dragen.
-Vergaderingen worden tot een minimum beperkt; vergadertijd is immers geen productie.
-Standaarden? Quick & Dirty heeft toch de voorkeur wil het project winstgevend blijven.

Ik zou willen dat ik nog op school zat, scheelt een hoop gestress :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

*zit de komende 5 jaar nog op school* :D
dit jaar hts afronden en daarna ai deeltijd... *heeft geen zin om fulltime te gaan werken maar wil nog veel bijleren*..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOneLLama

TheOneLLama

Topicstarter
mbravenboer schreef op 17 augustus 2002 @ 00:58:
Tja, het belangrijkste verschil tussen een HBO en een universitaire opleiding is eigenlijk vrij kort samen te vatten:

op een HBO opleiding leer je (als het goed is) (op een hoog niveau) de technieken van vandaag toepassen (MSSQL, Delphi, RationalRose gebruiken, een parser generen met behulp van een bepaalde parser-generator). Bij slechtere opleidingen zijn dit wellicht te vaak de technieken van gisteren.
Dat is zeker een tijd zo geweest, afgaande op wat ik daarvan hoor. De laatste jaren is dat niveau echter hard aan het zakken. Die technieken van vandaag (of gisteren) toepassen is een kleine bijzaak geworden in het geheel.
Bij een universitaire opleiding ligt de nadruk minder op de concrete technieken, maar is het de bedoeling dat je toekomstige technieken snel kunt oppakken, kunt analyseren, beoordelen of wellicht zelfs zelf aan toekomstige technieken kan werken. Dit alles moet mogelijk zijn dankzij een groter analytisch denkvermogen en een grote nadruk op de formele basis van de informatica.

Dit is grofweg het onderscheid wat je kan maken in doelstelling. Omdat opleidingen echter sterk verschillen op zowel het HBO als de Universiteit is de lijn natuurlijk veel minder sterk dan hiermee wordt gesuggereerd. Dan heb ik het nog geeneens over de verschillen tussen de studenten die een opleiding volgen....
Dat is natuurlijk zo.. sommige uni's gaan inderdaad meer richting de HBO kant op. Voor HBO's die de andere kant opgaan hoef je niet bang te zijn :D Maar waar ik me vooral bij HBO informatica om zorgen maak is dat de informatica doelstellingen verloren gaan..
Dat er op het HBO veel nadruk op project-werk wordt gelegd is misschien niet zo raar omdat goede samenwerking, coordinatie en samenwerking in een project ook juist een groot probleem is in het bedrijfsleven. Het HBO wordt geacht mensen op te leiden voor dit bedrijfsleven en als ze dus extra aandacht leggen op centrale problemen is dat goed. Dat niet alles even soepel loopt bij zo'n projectje op school is niet zo raar: is het slecht om met vallen en opstaan te leren?
Hm.. op zich gaat het met het HBO deel van HBO informatica wel redelijk, projectwerken [i]is[/s] een praktijk gerichte aanpak. Ik denk echter dat door de opzet die in het projecten systeem zit je veel meer wordt voorgebereid op samenwerken in een school-projectgroep als een bedrijfs-projectgroep. Het gebrek aan technische invulling (wat bij een bedrijf hopelijk niet aanwezig is!) is daar slechts 1 van. Ik denk dat sommige mensen door het systeem zelfs slechte eigenschappen oppakken waar ze later in het bedrijfsleven met moeite weer vanaf moeten komen. Naast de techische onderbouwing van de projecten vind ik ook de overige ondersteunende vakken van een laag niveau. Zelf evaluatie ed. wordt op een enorm kinderachtige manier aangepakt (denk aan testjes doen die zelfs de viva nog zou weigeren).
Helaas is het denk ik zo dat op een universiteit de motivatie van de docenten vaak (lang niet altijd uiteraard) een stuk groter is. Docent-onderzoekers hebben vooral uit passie voor de informatica voor dit vak gekozen en zijn daarom wellicht meer betrokken bij het vak wat ze geven. Omdat ze vaak ook zeer specifiek met dit vak bezig zijn, zitten ze diep in de materie en weten ze goed wat er spelen.
Naar mijn ervaring loopt het heel erg uiteen met de docenten op het HBO. Je hebt echter ook de "HBO" versie van die gemotiveerde docent die betrokken is bij z'n vakgebied. Die komt vaak echter uit het bedrijfsleven in plaats van een academische achtergrond. Je hebt er echter ook docenten rondlopen van ronduit belachelijk niveau (iemand die al 5 jaar C lesgeeft en niet goed snapt wat pointers zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
ahh, dit komt me zo verdomd bekend voor :)
O wacht dat project heb ik net achter de rug @ HAN ICA HI :P

Het is hier echt een zooitje, somige leraren zijn echt super goed, maar anderen zijn zo zwaar knudde (sheets voorlezen e.d.), helaas geven die knudde figuren vaak de belangrijkste vakken.....

En de comunicatie is ook zo f*ck*ng beroerd, vrijdagmiddag 16:00 wordt er een papiertje opgehangen (wij zijn dus al weg), maandag 1ste uur presentatie/review groep 1. hmm, komen wij dus aanzetten op maandag ochtend: 'o jongens we hebben nu een presentatie zegt dit blaadje!?' hmm geen leraar, na een half uurtje komt er 1 van de 3 aan zetten 'o ja sorry de rest is er nog niet, nah vertel het mij dan maar' komt de rest later die week 'kunnen jullie het ons alsnog even vertellen?' Konden we het verhaal dus twee keer houden, echt absuurd!

de kwaliteit van de toetsen is idd heel wisselend, somige vakken hebben proeftoetsen, die vaan 75% overeenkomen met het tentamen, en bij andere vakken heb je niets en geen idee wat je voor tentamen krijgt, allebij is goed.

Kortom de kwaliteit van HAN ICA HI zuigt bigtime!
(iemand die al 5 jaar C lesgeeft en niet goed snapt wat pointers zijn).
*grin* wie zou dat toch zijn :P

(sorry voor de typo's, 't is al laat)

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Ik heb net m'n gymnasiumdiploma gehaald en ken eigenlijk niemand die Informatica op HBO of universitair niveau doet en vraag alles daarom hier maar;
Ik weet niet of ik HBO of Univ. moet gaan doen, maar ik wil graag lekker unixen/linuxen, programmeren, webben en netwerken (en securen). Is het dan slim om HBO te doen of is Univ. toch slimmer om te kiezen omdat ik een gymn. diploma heb?

En als ik Univ. kies hier in A'dam, is de VU of de UvA dan beter op informaticagebied?
Spuwt allen uw info hieronder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOneLLama

TheOneLLama

Topicstarter
Alarmnummer schreef op 17 augustus 2002 @ 01:31:
[...]

We krijgen nog een redelijk aantal vakken in c:
concurrency control
modern operating systems
hmmzz.. ff denken..
Wij hebben nog besturingssystemen gehad, wat dus MSDOS multitasking met Pascal inhield (RTKernel). Verder kan je WinNT ook onder C rekenen, als je ermee bezig bent werk je er in ieder geval in.
[...]

Recursie weten de meesten nog wel, bij backtracken krijg je de vraag daar geen tandards voor nodig is, en voor concurrency control kan toch overal een sychronized om heen? |:( |:( Of ze weten niet wat een race probleem is, das zeker bij formule 1? ;)
Tja ik kan niemand hier kwalijk nemen als ze dat soort dingen niet weten.. je krijgt er simpelweg geen les in.. recursie kom je nog wel tegen bij Data Structuren als je gelukt hebt.. maar een backtrace? concurrency? de helft van de leraren die het je zouden moeten leren weten nog niet eens wat het is..
[...]

Als we oo proggen op de Hanze dan doen we dat (gelukkig) in java. Alhoewel ObjectC ook er wel mee doorkan.
C++ gaan ze hier dus vervangen door Java, maar dat gaat nog maar om 1 blok. De 2 volgende blokken daarna worden dan gevolgd door een Java project. Dit in de hoop dat mensen deze keer al wat Java kunnen willen ze erin gaan werken. Maar verwacht geen diepgang hier.
[...]

Iedereen weet wat het is, maar ze kunnen het niet in de praktijk toepassen. Ik heb het zelf niet als vak gehad (vorig jaar gewerkt), maar denk dat ik het dit jaar wel krijg. Misschien kan ik hen nog iets leren ;)
Hm ja nu weet men hier ook wel wat het is.. maar of ze er nou op een goede manier mee in aanraking gekomen zijn?
[...]
Yep :) Maar gelukkig hebben we een hele fijne docent die die vakken dus geeft. De man die heeft snel genoeg in de smiesen of je het zelf geschreven hebt. En als je het wel zelf geschreven hebt, dan is het meestal toch om te huilen :D Had je misschien beter kunnen zeggen dat je het gecopieerd had, was je minder dom over gekomen.
Ik lever vrijwel nooit gekopieert werk in (misschien wat van die kleine miniopdrachten voor de grote opdracht als je er geen zin in hebt), maar hier is het echt een groot probleem. Zelfs in het 3e jaar is het gemiddelde aan gekopieerde verslagen nog ruim boven de 50%. Ik krijg vaak de indruk dat men er hier niks aan durft te doen. En als men er iets aan doen is het vaak opnieuw inleveren.. kopieren word zo dus een manier van je deadline verzetten.
[...]

Functioneel programmeren is kewl ;)
Ik overweeg het als keuzevak te kiezen.. heb er nog bijna geen ervaring in :)
Gelukkig hebben we nooit iets met Delphi hoeven doen. Het is bij ons vrijwel alleen maar Java (eventueel mag ook taal naar keuze in overleg). Maar als ze met Java bezig gaan lopen ze allemaal te prutsen in JBuilder en de docent die moddert ook maar een beetje aan.
Kijk zoiets zou bij ons nou nooit gebeuren... bij ons wordt iedere tool die je moet gebruiken van te voren aangeleverd. Laat staan dat ik m'n client opeens in een andere taal ga maken! Of nog erger, een andere database dan MS SQL 7.0!!
Dat was bij ons wel het toppunt van triestheid. We moesten iedere byte van ons zelf geschreven asm programma uitleggen. Dat was op zich wel heel aardig, maar als je zag wat mensen inleverden. Hun naam op het scherm met een bios call!!! 8)7 Daar wou ik niet aan en heb een vuur gemaakt, het enigste waar ik problemen mee had was een goeie random nummer generator :D

Maar de hbo`s zijn over het algemeen triets naar mijn mening. Mensen krijgen veel te makkelijk punten en al die projecten maken het er ook niet beter op. Volgens mij doen ze het omdat ze dan minder uren kwijt zijn. Hetzelfde geld voor al die onnodige stages (2e jaar 8 week, 3e jaar 1/2 jaar en 4e jaar 1/2 jaar afstuderen)
Ik vind wat ik nu mee maak zeker geen HBO niveau waardig. Er komt nu een grote hoeveelheid mensen uit die school die daar vrijwel niks geleerd hebben. Niet over de technische aspecten en niet over projectwerken. Enkel hoe je je zo slim mogelijk het school systeem kan doorworstelen.
Voor mezelf als ik er eenmaal mee klaar ben denk ik dat ik wel wat over projectwerk geleerd heb, maar op deze manier had het niet gehoeven. En ook wel wat over mezelf, dat ik in m'n werk toch zal moeten proberen de uitdaging erin te houden, want de hele dag Delphi forms inelkaar slepen en daarna dan toch nog wat moois van de paar leukere vakken maken is me tot nu toe nog niet zo goed gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twee jaar geleden heb ik na mijn havo mijn propedeuse op het hbo in Utrecht gehaald. Omdat dit (als uitzondering) in een jaar was gelukt leek het me wel leuk om naar de universiteit te gaan. Niet omdat het HBO niet leuk was maar gewoon omdat de universiteit spannender zou zijn. Ik ben twee jaar geleden begonnen met informatica op de Universiteit Twente.

mbravenboer's beschrijving van de verschillen tussen HBO en universiteit komt vrij goed overeen met wat ik op het HBO en op de universiteit heb ervaren. Op het HBO leerde je hoe je bepaalde problemen kan oplossen, zo leer je bijv. programmeren (Java), SQL, UML, C en wat algemene dingen zoals wiskunde, netwerken en zelf Engels. Het niveau van de technische vakken was vrij laag omdat ik thuis en via mijn baan ook vrij veel leer. De minder technische vakken en het werken in groepsverband was wel erg waardevol, zeker het plannen van projecten en het werken in groepsverband is iets waar niet genoeg aandacht aan gegeven kan worden.

Op de universiteit gaat het veel meer over de technieken die je kan gebruiken bij het oplossen van problemen. Het echt oplossen van een probleem door bijv. een systeem of programma is van minder belang. Zo krijg je bijvoorbeeld les in Miranda en Z, twee (wiskunde) talen die je absoluut nooit in een bedrijf zal tegenkomen. Het doel is aan de hand van deze talen enkele technieken te leren zodat je later deze technieken kan toepassen. Ook krijg je veel wiskunde om zo problemen aan de hand van wiskunde te abstraheren.

Nu twee jaar later heb ik mijn propedeuse nog steeds niet gehaald, niet omdat ik het niet kan maar simpelweg omdat ik de stof buitengewoon oninteressant vind. Ik ben iemand die veel liever met de problemen ga stoeien om hier een goed product bij te maken. Dit leer je op het HBO, niet op de universiteit.

Ik heb deze vakantie de lastige beslissing genomen om te stoppen met de studie om weer terug naar het HBO te gaan. Ik had ook fulltime kunnen gaan werken maar ik weet uit ervaring dat ik nog veel kan leren als het gaat om plannen of werken in groepsverband. Behalve dat zijn er natuurlijk ook heel veel andere dingen die ik nog op het HBO kan leren, het papierje vind ik van minder belang.

In principe betekend deze stap twee verloren jaren, gelukkig heb ik in de tussentijd veel andere dingen gedaan en geleerd. Nu maar hopen dat mijn klasgenoten niet al te jong zijn, met mijn 23 ben ik zowiezo al veel te oud voor HBO. :)

(Ik heb trouwens dinsdag mijn intekengesprek aan het Saxion college, whish me luck ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEiPiE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 07:59

LEiPiE

... (ing. van weinig woorden)

* LEiPiE doet HIO aan de Hogeschool Enschede (Saxion) en herkent hier wel verd*md veel van :/

Inderdaad die verschuiving van technische vakken naar projectgedoe komt me er erg bekend voor. In mijn eerste jaar ('98/'99) waren het praktische vakken met redelijk duidelijke opdrachten die je over het algemeen met z'n tweeen moest doen. In 1 jaar m'n P gehaald, eitje :) (*)

2de jaar ging nog wel, ook wel flink wat vakken gehaald, 2de jaars project was al wat minder (vage opdracht, docenten die niet weten wat ze willen, wel alles afkeuren maar geen hints geven hoe het dan wel moet (zodat je er dus niets van leert)).

3de jaar had ik eigenlijk op stage gemoeten, maar omdat mijn bestuurswerk in wat zwaar weer terecht was gekomen (computerstichting op de rand van faillissement... kijk daar leer je nou wat van :) (en leverde me voor anderhalf jaar bestuurswerk ook nog eens 8 maanden afstudeersteun op)). Eerste half jaar dus wat 4de jaars vakken gedaan... diverse vakken van een bepaalde docent niet gehaald, allemaal vakken waar je in een ongemotiveerde projectgroep met 4 man een vage niet interessante opdracht moet doen zonder nuttige begeleiding maar wel afgezeken worden. Die vakken ga ik dus komend half jaar opnieuw doen (oh wat heb ik er weer zin in :( |:()

Andere helft van het 3de jaar gevuld met 3e jaars vakken, niet zoveel meer gehaald, meer projectonderwijs (je kunt hier geen dag zonder "PGO" - het toverwoord, docenten weten ook nog niet hoe je het moet toepassen, maar doen het toch - want onderwijsvernieuwing is goed en andere scholen doen het ook |:(|:(|:(

Toen eindelijk op stage, dat ging wel aardig, maar je komt er wel achter dat je in de voorliggende jaren eigenlijk weinig nuttigs hebt geleerd... NIAM analyse maken? van een database-to-xml-en-weer-terug-tool-in-java ??? Nee dus... op gezond verstand dan maar (dat heb ik dan gelukkig wel, misschien in plaats van een wiskundeknobbel ofzo).
Bedrijf was verder wel leuk, maar het "9-to-5" ritme was ik na een half jaar nog niet aan gewend (zie postingtijdstip... ben nog wel een paar uurtjes wakker om er morgen es rond 12en uit te komen... beetje vastgeroest in dit ritme :|)
Stageverslag werd uiteraard niet echt juichend ontvangen (waarschijnlijk teveel kritiek, maar ze gooiden het erop dat het niet precies zo was als ze wilden, wat ze weer nergens gespecificeerd hadden - toch een 7 voor de stage en 21 sp op zak).

Daarna weer opnieuw die 3e jaars, 2e helft vakken gedaan... weer niet echt lekker :( Ik schijn de verkeerde projectlui aan te trekken ofzo :( Het ene vak hebben we twee kwartielen ipv 1 over gedaan, waarbij ikzelf nog het meeste heb gedaan geloof ik. Volgende vak heb ik veel in 't begin gedaan waarna m'n practicumgenoot (niet zelf uitgekozen) er een egotrip van maakte en vrolijk alles thuis deed ("want dat was makkelijker, doe jij 't verslag?" en dan dus geen actuele sources opsturen... blijkt nu dus dat ie zelf een verslag heeft gemaakt en vrolijk heeft ingeleverd enzo... ik denk zonder mijn naam :r)

Anyway, met gezonde (?) tegenzin kijk ik op tegen het komende jaar wat in een half jaar 28 sp binnenhalen betekent en dan een half jaar afstuderen met iemand die ik vast niet zal kennen (wij hebben duo-afstuderen en solo-stage... wie dat bedacht heeft |:()

* LEiPiE hoopt op 1 juli 2003 een HIO diploma in ontvangst te nemen
(en daarna? absoluut nog geen zin om de rest van m'n leven te beginnen... ik hoop dat er een 2-jarige opleiding Media Engineering komt (nu alleen 4 jaar fulltime)... jammer dat die opleiding in '98 nog niet bestond, lijkt me interessant en (niet onbelangrijk) leuk!.... zie de www.hen.nl website ofzo)

Zo, mijn gal weer gespuid ;)
volgende!

oh nog even algemeen: op de HE weet je nou nooit wat ze willen: de ene keer wordt er verwacht dat je een brave HAVOer bent en je sommetjes maakt en inlevert, de andere keer ben je een academicus, krijg je een boek en zoek je 't zelf maar uit...
Af en toe voel je je zo machteloos dom daar :(

Oh darn, vergeten 't over 't niveau te hebben :)
de HIO aan de HE staat bekend als een van de betere, veel UNIX kennis (niet veel van gemerkt... ze geilen nu op linux, maar we draaien toch vooral Solaris op de Sparcs....) en veel aandacht voor compilerbouw (inderdaad, alleen af en toe meer een cursus JLex en Cup dan waar het echt omgaat).

* wel vals hoor, heb in '97/'98 eerst een jaar Informatica aan de Universiteit Twente gedaan... 23 sp gehaald (alle praktische vakken), maar ontzettend afgeknapt op de bak wiskunde (Wiskunde B was vereist, maar A hadden ze ook wel verplicht mogen stellen - had ik dus niet). Daarnaast niet zoveel zelfdiscipline ;)
Oh overigens *geen* vrijstellingen genomen op de HIO.

[ Voor 0% gewijzigd door LEiPiE op 17-08-2002 02:50 . Reden: niveau vergeten :) ]

Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOneLLama

TheOneLLama

Topicstarter
Stan schreef op 17 augustus 2002 @ 02:23:
Ik heb net m'n gymnasiumdiploma gehaald en ken eigenlijk niemand die Informatica op HBO of universitair niveau doet en vraag alles daarom hier maar;
Ik weet niet of ik HBO of Univ. moet gaan doen, maar ik wil graag lekker unixen/linuxen, programmeren, webben en netwerken (en securen). Is het dan slim om HBO te doen of is Univ. toch slimmer om te kiezen omdat ik een gymn. diploma heb?

En als ik Univ. kies hier in A'dam, is de VU of de UvA dan beter op informaticagebied?
Zoals al vaker gezegd, op de uni krijg je vaak een meer theoretische benadering van producten. Het enige advies wat ik je durf te geven is dat *als* je een HBO kiest, dat je dan goed onderzoekt *welke* HBO aangezien de onderlinge verschillen groot zijn. (verwacht bv geen linuxen/unixen in Arnhem.. ze zitten docenten inclusief flink onder de M$ plak hier ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andere helft van het 3de jaar gevuld met 3e jaars vakken, niet zoveel meer gehaald, meer projectonderwijs (je kunt hier geen dag zonder "PGO" - het toverwoord, docenten weten ook nog niet hoe je het moet toepassen, maar doen het toch - want onderwijsvernieuwing is goed en andere scholen doen het ook |:(|:(|:(
PGO is iid een toverwoord, het is namelijk precies de reden dat ik naar het Saxion ga. :) In het bedrijfsleven werk je ook in projecten dus is PGO een goede afspiegeling van wat er na de opleiding gaat komen. Uiteraard is het niet perfect, de opdrachten zijn vaak onduidelijk of te simpel en je groepsgenoten moeten natuurlijk ook meewerken. Toch kom je dat ook in het bedrijfsleven tegen, beter nu leren er mee om te gaan dan na de studie. De opdrachten worden vanzelf wel beter, de docenten moeten dat ook leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 02:45

Sponge

Serious Game Developer

* Sponge doet Bedrijfskundige Informatic op de NHL

Ja, het is idd bedrijfskundig, dus niet alleen informatica.

Maar hier geldt degelijk hetzelfde: Het laatste project v/h eerste jaar moesten we een site maken met een database koppeling. Niemand had ooit te horen gekregen hoe. Ik was dan ook de enige met mijn projectgroep die die koppeling had!

Verder heb ik een beetje programmeren gehad (vrijstelling :), SQL, gebruik ik sinds ik met ASP werk, Access Db's ditto. De meeste dingen die je nogidt heb voor projecten krijg je net na/of net tijdens het project/jaar later.. of ff snel in een workshop (!)

Je hebt ook heel erg gelijk dat er veel in projectgroepen gedaan moet worden, waar dus iedereen van andermans kennis meelift. (Ja het hoort niet zo, maar je weet zelf ook wel dat je altijd dingen gaat doen waar je zelf het beste in bent als anderen het niet kunnen, anders gaat het tenkoste van je eigen cijfers!).. Alleen reflecties lijken zo ongeveer de enige dingen die pp. zijn

Maar is dit niet voor een groot deel van HBO opleidingen? MBO is meer praktijk gericht, HBO is meer theorie/minder praktijk, en over Uni kan ik zelf weinig zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vroeger, toen ik nog HIO deed, waren de HIO van Enschede en van Den Haag de beste, dwz richten zich meer op een soort universitair programma, individuele begeleiding, geen veredelde cursus VB.

Universiteit Informatica was toen veel wiskunde ('86-'90), hardware en non-informatica zaken die veel aan electro gerelateerd waren.

De HIO enschede is erg veranderd, samengegaan met computertechniek als ik het goed heb, en op de UT hebben ze alle die-hard wiskunde versoepeld, de hard-core electrovakken vervangen en een meer moderne studie ervan gemaakt.

Ik denk dat dat een goed ding is. Vooral de laatste 10 jaar is er veel veranderd op het gebied van onderwijsinzicht en het klassikaal behandelen van stof is vervangen door het werken in kleine groepjes, wat men leert is steeds meer gericht op het waarom en niet op het hoe, dankzij computerhulpmiddelen e.d.

Wat ik hier zo lees is dat de opleiding over het algemeen 'tegen' valt. Maar ik vraag me dan af met wat voor verwachtingspatroon men naar de opleiding is gegaan. Ik krijg steeds meer de indruk, ook met gesprekken met 1e jaars HIO door de jaren heen blijk dat steeds weer, dat men denkt een super-developer te worden wanneer men HIO gaat doen en wanneer men Universiteit doet, men zich niet beseft dat men feitelijk tot 'onderzoeker' wordt opgeleid, behoudens de studies die meer op de praktijk zijn gericht.

Ik denk dat men met een andere veronderstelling van wat het de studie eigenlijk inhoudt, naar een opleiding moet gaan kijken. Je moet niet denken: "We leren Java!", je moet denken: "We leren het concept object oriented programmeren aan de hand van de taal Java".

Ook ik heb de universiteit (Inf., 2 jaar volgemaakt, toen wilde ik meer praktisch bezig zijn en heb verkozen verder te gaan op het HBO, de HIO) en de HIO vrij saai gevonden en me vaak afgevraagd of dit het nou was. Maar achteraf is het een goede opleiding geweest, die me meer dan voldoende bagage heeft meegegeven waarmee ik later de nieuwe technieken van tegenwoordig heb kunnen oppakken (HIO Enschede was 100% Sun / Unix , ik doe met al die 2 niets meer tegenwoordig ;) ). Ik denk als je zo tegen je opleiding aankijkt: "Het zal ongetwijfeld later van nut zijn", je meer berusting kan hebben in het wellicht saaie karakter van de opleiding zelf.

En nogmaals: heb niet de verkeerde verwachtingen van je opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit dus met precies hetzelfde probleem! Ook gymnasium (duurt nog een jaartje), en het programmeren zelf vind ik ook het leukst. Ik heb wel eens wat boeken gezien van Technische Informatica studenten op de TU/e en dan heb ik zoiets van, uhm ja... is dit geen technische wiskunde per ongeluk? ow.. leuk, hehe (not). Dat vind ik dus echt niet interessant! Aan de andere kant, er zijn ook weer onderdelen waarbij me de theoretische kant ook minstens net zo interessant lijkt en dus de uni me leuker lijkt (misschien ook qua niveau en zo). Weet iemand ook of er tussen de verschillende uni's in Nederland ook nog duidelijke verschillen zijn in informatica opleidingen? Of heeft hier nog iemand hetzelfde probleem gehad maar heeft de keuze al moeten maken en is (niet) blij dat-ie dat gekozen heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4of10: wat je ook voor opleiding kiest: niemand houdt je tegen om in je vrije tijd lekker te hobbien zoals je nu ook doet op de computer. Vergis je echter niet: het bouwen van professionele software is wat anders dan in een editor wat leuke frutsels in elkaar prakken waarbij je alleen met jezelf te maken hebt als QA manager en als projectleider. Vandaar dat die opleidingen die je aanhaalt zich richten op zaken die voor professioneel software development en de technieken / vakgebieden die daarbij komen kijken, richten.

Er zijn verschillen in informatica opleidingen. De grootste is de drs. vs ir. (maar dat verdwijnt nu in de b.sc. vs m.sc. transformatie van alle studies). De technische universiteiten bieden informaticastudies aan die meer technischer zijn, met vakgroepen die zich meer richten op de technische kant van de informatica, en resulteren in een ir titel. De wat meer algemenere universiteiten richten zich meer op de theoretische kant van de informatica en resulteren in een drs. titel. Overigens is het verschil wel wat verwaterd de laatste jaren en kan het zo zijn dat iemand van de universiteit groningen afkomt die technischer is opgeleid dan iemand van de universiteit twente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook eerst op de HAN gezeten in Arnhem. Maar ik had al snel totaal genoeg van het niveau daar. Zelfs de leraren leken niet uit hun vakken te komen. Daar komt nog eens bij dat de helft van de studenten (eerstejaars) eigenlijk ook geen zin hadden om daar te zitten. Misschien komt dat omdat het P-jaar toen een BIT/INF jaar was, maar de mentaliteit was daar ver te zoeken.

Des te leuker is het op de universiteit. Ik ben na mijn P van INF naar UTwente gegaan. Daar leerde ik dus vakken die daadwerkelijk uitdagend waren. Ik hoefde niet mee te doen aan het verplichte opdagingspercentage en dergelijke. Maar ook hier zijn sommige leraren berucht om slechte leraarcapaciteiten (ik noem "Pim van den Broek" en heel UT-INF weet waar ik het over heb :)). Maar er zijn ook heel veel goeie leraren en vooral de studenten zijn niet te beroerd om je een handje te helpen af en toe en dat viel op de HAN wel tegen.

Helaas ben ik nu voor de zoveelste keer aan het falen op mijn wiskundevakken en omdat volgend jaar de vakken niet meer gegeven worden (bachelor-master vereist een totale ombouw van de opleiding) moet ik helaas de studie nu opgeven :'(. Ik ga nu verder HBO-INF doen in Enschede. Ik ben benieuwd hoe dat is...

Wat me vooral opviel is dat INF op de uni helemaal niet over programmeren gaat. Daar gaat het om: hoe pak je iets aan. Terwijl de HBO's meer gericht lijken op de talen zelf worden die op de uni niet of nauwelijks gegeven. Van C krijg je een dun 120 pagina-tellend boekje, vanaf dan wordt verwacht dat je C kan. Maar dan ging het vooral om linux-systeemprogrammering (Het vak heette systeemprogrammering) en niet om C. Persoonlijk ben ik er ook van overtuigd dat als je C++/Delphi kan dat je dan alles kunt programmeren en ik denk dat de Uni ook zo'n idee heeft.

De projecten hebben op de uni een kleinere omvang en zijn minder waard in SP (vier bij een project waarvoor ik 160 uur werk had) dan op de HBO opleiding (ik geloof 10 per project).

Maar ook op de universiteit zijn er mensen die niets aan het project doen, alleen komen alleen wat minder voor naar mijn idee. De projecten worden ook wat serieuzer aangepakt door de leerlingen. Bovendien zijn de meeste projecten redelijk goed door de leraren opgezet.

Wat me vooral opviel is dat de universitaire leraren veel makkelijker omgaan met de studenten. Veel losser en natuurlijker bovendien vinden ze het niet zo'n moeite om even een keertje tijd voor een student uit te trekken. Bovendien zijn ze redelijk naar studenten en dat is ook iets wat ik op het HAN gemist heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEiPiE

LEiPiE

Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 11:03:
Vroeger, toen ik nog HIO deed, waren de HIO van Enschede en van Den Haag de beste, dwz richten zich meer op een soort universitair programma, individuele begeleiding, geen veredelde cursus VB.
[..]
De HIO enschede is erg veranderd, samengegaan met computertechniek als ik het goed heb, en op de UT hebben ze alle die-hard wiskunde versoepeld, de hard-core electrovakken vervangen en een meer moderne studie ervan gemaakt.
Huh? De HIO is nog steeds naast CP en BI hoor :)
Observatie van de UT klopt wel... tegenwoordig is er zelfs nog minder wiskunde.
Ik denk dat dat een goed ding is. Vooral de laatste 10 jaar is er veel veranderd op het gebied van onderwijsinzicht en het klassikaal behandelen van stof is vervangen door het werken in kleine groepjes, wat men leert is steeds meer gericht op het waarom en niet op het hoe, dankzij computerhulpmiddelen e.d.
Dit idee klopt, alleen de uitvoering is zo bagger... het is uiteraard de bedoeling dat je concepten leert, maar het lijkt alsof docenten die concepten ook niet meer snappen. Ze weten daarnaast ook niet wat ze aanmoeten met projectwerk waardoor alles halfslachtig wordt gedaan.
Computerhulpmiddelen zijn al wel langere tijd gebruikelijk op informatica opleidingen :)
(Beamers daarentegen zijn voor de meeste docenten nog steeds erg moeilijk)
Wat ik hier zo lees is dat de opleiding over het algemeen 'tegen' valt. Ik denk als je zo tegen je opleiding aankijkt: "Het zal ongetwijfeld later van nut zijn", je meer berusting kan hebben in het wellicht saaie karakter van de opleiding zelf.

Hele wijze woorden :)
Maar 't probleem is ook dat je bij de HE geen idee meer hebt wat je nou kunt verwachten:
Website HEN
Een informatica-ingenieur steunt gebruikers van softwaresystemen bij hun werk, bijvoorbeeld door het ontwikkelen van complexe, maar gebruiksvriendelijke programmatuur. De opleiding Hogere Informatica is dan ook gebaseerd op een logische benadering van problemen en een brede kennis van de informatica (zoals de programmeertaal Java). Daarmee kun je bij het bedrijfsleven en de overheid terecht als software-engineer, systeemontwerper, informatie-analist, database-expert of netwerkspecialist.
En dat vind ik dus zo jammer... bijvoorbeeld: "gebruiksvriendelijke programmatuur", we hebben een vak Human Computer Interaction, alleen leer je daar nog steeds niet wat een goede interface is. Het vak GUI: leer je alleen grafisch proggen in Java, weinig concepten erachter (alleen het MVC model).

Misschien dat het bij mij komt omdat ik altijd voor de vernieuwingsgolf zat, maar nu er helaas midden in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het echt niet weet, kies dat de universiteit, dan kan je altijd nog naar HBO overstappen (tenminste, dat dacht ik, weet ik niet zeker).

Van de onderwerpen die je noemt, zoals operating systems, netwerken, internet zal ook op de universiteit aandacht besteed worden, maar dan meer "het idee erachter" i.p.v. "hoe werk ik met linux". De praktijkervaring moet je dan maar met hobbiën opdoen.
Veel meer kan ik er niet over zeggen, heb nu net 1 jaar universiteit erop zitten. Een collega van mij gaat naar het derde jaar van HBO (in rotterdam dacht ik) maar wat hij in die twee jaar gehad heeft is nou niet echt spectaculair te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Ik heb altijd het idee dat je op het HBO leert iets te gebruiken, en op de uni leert hoe het werkt. Bv op het hbo zal je waarschijnlijk een tool gebruiken om diagrammen in the tekenen die dan automatisch naar een database schema worden omgezet. Op de uni krijg je een wiskundige set functionele afhankelijkheden voor je neus op papier, en dan moet je daar bv minimal cover en 3nf decompositie van geven.
Maar dat is ook logisch, hbo is namelijk een beroeps opleiding, dus je leert dingen te gebruiken zoals die in het bedrijfsleven gaan. Bij de uni krijg je niet voor niks de titel Drs. wat letterlijk staat voor "hij die doctor moet worden", het is dus de bedoeling dat je verder leert en dan bv research gaat doen. Uni is in principe ook een hogere opleiding...ik zou niemand die vwo/gymnasium heeft gedaan aanraden om naar het hbo te gaan ipv uni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Laatst online: 12:40
Ik heb zelf Hogere Informatica gestudeerd aan de Hoge School van Amsterdam. Hoewel ik ook veel heb geklaagd over de opleiding (heeeeel veeeeel geklaagd :) ), ben ik achteraf nu een jaar na afstuderen toch wel tevreden over de opleiding. Ze hebben je toch met veel vakgebieden laten kennismaken. Dit is zeer belangrijk voor je orientatie in het bedrijfsleven.

Voor de mensen die ontevreden zijn over de kwaliteit van de leraren. Je moet het ook een beetje van hun kant bekijken. Als je ziet hoe druk sommige leraren zijn en hoe relatief weinig ze verdienen, is het voor hun ook moeilijk geinspireerd te blijven.

Ook het opleidingsinstituut zelf heeft het vaak moeilijk om geld te vinden om hun leraren te scholen. Het instituut krijgt een bepaald bedrag voor een student die binnen een bepaalde tijd hun opleiding afrondt. Haalt deze student het niet binnen zeg vijf jaar dan krijgen ze minder en kost die student je meer geld dat het oplevert.
Dit is ook precies de reden waarom ze zo streng zijn dat je je propedeuse binnen een bepaald termijn haalt, anders zijn ze bang dat je te lang blijft doormodderen.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Laatst online: 21:58
Even een leuk voorbeeldje van wat ik meegemaakt heb. Ik vertel rustig dat ik de zomervakantie bezig ben geweest met het leren van C++ basis. (Eerst Teach yourself C++ in 21 days en daarna voor meer diepgang de nederlandse editie van Stroustrup's boek doorgewerkt (aanrader overigens), wordt ik me toch door collega studenten voor gek verklaard. Ik stond echt te kijken, waarom doen sommigen van hen deze opleiding uberhaupt. (Vervolgens heb ik diegenen die me voor gek verklaarden in de schijt laten zakken toen ze voor hulp bij mij kwamen, betreffende C++, we hadden er destijds een vak over.)

Wat ik hiermee aan wil geven is het volgende: Hoeveel mensen kiezen een opleiding met de verkeerde motivatie? Daarin is geld te verdienen, och laat ik dat dan maar doen of ik moest het van pa en ma. Nou als je het mij vraagt heel veel. En aangezien we in Nederland een systeem hebben wat scholen beloond voor het aantal afgelverde geslaagden in zo min mogelijk tijd, gaan de scholen wel het programma aanpassen. Zeker op het HBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 20:15

igmar

ISO20022

Aangezien ik zelf van de HIO Arnhem afkom : Wik vind zeer spijtig dat er nu wordt overgegaan in projectonderwijs, het gaat ten koste van de technische diepgang in de opleiding. Het bedrijfsleven bestaat ook uit veel projecten, maar er wordt ook van je verwacht dat je enige technische diepgang hebt, en die diepgang is bij de HIO in Arnhem nu ver te zoeken. C kennen ze amper nog, en zaken zoals Operating Systems, Netwerken, UNIX, etc kennen ze nog amper.

Ink heb in Arnhem ook het idee dat de projectgroepen te groot zijn, wat het erg lastig maakt om kennis te krijgen van alle materie in een project. Ik had de opleiding wat technische gewild : Minder onzinvakken (Bedrijfseconomie), en meer technische diepgang.

Ik ben benieuwd wat de toekomst brengt wat dit betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ^Mo^
igmar schreef op 17 augustus 2002 @ 15:10:
Aangezien ik zelf van de HIO Arnhem afkom : Wik vind zeer spijtig dat er nu wordt overgegaan in projectonderwijs, het gaat ten koste van de technische diepgang in de opleiding. Het bedrijfsleven bestaat ook uit veel projecten, maar er wordt ook van je verwacht dat je enige technische diepgang hebt, en die diepgang is bij de HIO in Arnhem nu ver te zoeken. C kennen ze amper nog, en zaken zoals Operating Systems, Netwerken, UNIX, etc kennen ze nog amper.

Ink heb in Arnhem ook het idee dat de projectgroepen te groot zijn, wat het erg lastig maakt om kennis te krijgen van alle materie in een project. Ik had de opleiding wat technische gewild : Minder onzinvakken (Bedrijfseconomie), en meer technische diepgang.

Ik ben benieuwd wat de toekomst brengt wat dit betreft.
Maar technische diepgang is iets wat je jezelf ook bij kan brengen. Ik heb op school bijvoorbeeld nooit MFC gehad, maar ik ben er wel mee bezig. Het klopt dat techniek ten koste gaat aan de projecten, maar projectmatig werken is niet iets wat je jezelf in je vrije tijd kan aanleren. En om daar nou pas mee te beginnen als bij een bedrijf komt werken is ook weer te laat.
Een mix van de twee maken is moeilijk, er gaat veel tijd in projecten zitten en om dan ook nog eens een heel technisch vak er naast te hebben kan wel eens tijdsproblemen opleveren. Nu is de definitie wat technisch is en wat niet enigszins verschillend :Y)

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOneLLama

TheOneLLama

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 11:03:
Wat ik hier zo lees is dat de opleiding over het algemeen 'tegen' valt. Maar ik vraag me dan af met wat voor verwachtingspatroon men naar de opleiding is gegaan. Ik krijg steeds meer de indruk, ook met gesprekken met 1e jaars HIO door de jaren heen blijk dat steeds weer, dat men denkt een super-developer te worden wanneer men HIO gaat doen en wanneer men Universiteit doet, men zich niet beseft dat men feitelijk tot 'onderzoeker' wordt opgeleid, behoudens de studies die meer op de praktijk zijn gericht.

Ik denk dat men met een andere veronderstelling van wat het de studie eigenlijk inhoudt, naar een opleiding moet gaan kijken. Je moet niet denken: "We leren Java!", je moet denken: "We leren het concept object oriented programmeren aan de hand van de taal Java".
Ik zou met alle liefde willen denken dat ik het concept object georienteerd programmeren geleerd heb. Dat is echter niet zo.. mijn mede studenten hebben in 1 les misschien in 5 minuten uitgelegd gekregen wat extends en implements doen. Tentamens bestaan uit typische vragen als: waar staan de letters Java voor, en welke AWT class moet je gebruiken om dit en dat te doen. Plus nog wat open "vul de code op de lege plek aan vragen". Je leert dus vooral Java specifieke dingen (is een array 0 of 1 index based?) maar aan het grotere geheel word nauwlijks aandacht geschonken. "Maak niet 1 grote class met daar al je dingen in". Resultaat bij veel groepen: een zooi classes met 50% static methods, die vooral direct andere classes manipuleren ("het ruimteschip beweegt de zon" en dat soort dingen).
Ook ik heb de universiteit (Inf., 2 jaar volgemaakt, toen wilde ik meer praktisch bezig zijn en heb verkozen verder te gaan op het HBO, de HIO) en de HIO vrij saai gevonden en me vaak afgevraagd of dit het nou was. Maar achteraf is het een goede opleiding geweest, die me meer dan voldoende bagage heeft meegegeven waarmee ik later de nieuwe technieken van tegenwoordig heb kunnen oppakken (HIO Enschede was 100% Sun / Unix , ik doe met al die 2 niets meer tegenwoordig ;) ). Ik denk als je zo tegen je opleiding aankijkt: "Het zal ongetwijfeld later van nut zijn", je meer berusting kan hebben in het wellicht saaie karakter van de opleiding zelf.

Ik vind dat ik wel wat meer van mijn opleiding had mogen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 11:09:
[...]

Ik zit dus met precies hetzelfde probleem! Ook gymnasium (duurt nog een jaartje), en het programmeren zelf vind ik ook het leukst. Ik heb wel eens wat boeken gezien van Technische Informatica studenten op de TU/e en dan heb ik zoiets van, uhm ja... is dit geen technische wiskunde per ongeluk? ow.. leuk, hehe (not). Dat vind ik dus echt niet interessant! Aan de andere kant, er zijn ook weer onderdelen waarbij me de theoretische kant ook minstens net zo interessant lijkt en dus de uni me leuker lijkt (misschien ook qua niveau en zo). Weet iemand ook of er tussen de verschillende uni's in Nederland ook nog duidelijke verschillen zijn in informatica opleidingen? Of heeft hier nog iemand hetzelfde probleem gehad maar heeft de keuze al moeten maken en is (niet) blij dat-ie dat gekozen heeft?
Gezellig, kom je ook naar A'dam? Ik doe nu een jaar neus-eten (en leren, hopend een CCNA of zo te krijgen en een rijbewijs :) ), dus we beginnen allebei volgend jaar I guess...

Ik ben op alle open dagen geweest, en de meeste al meerdere keren en het plaatje klopt echt precies nu. Wat ik ZEKER weet is dat ik geen Technische Univ. ga doen, want dat is gewoon echt TE technisch en wiskundig. Ik zie een 'normale' univ. als ergens tussen TU en HBO in (dichter bij TU uiteraard).
Ik heb inderdaad GEEN zin in projecttoestandjes zoals ik dat ook bij een vriend zag (8 man, en dan een multiplay java dingetje maken, BAH) en in het leren van kunstjes (java, maar over 2 jaar leer je zelf weer wat anders) ipv IT-thinking en theorie waarmee je vervolgens zelf de kunstjes kunt leren, de rest van je leven (een IT-er blijft z'n leven leren zoals gezegd) met een Bachelor of Master titel. Ik dacht het vooraf al, maar nu nog zekerder; ik ga eerst volgend jaar universiteit doen (GEEN TU), dan kun je altijd nog terug en kan ik ook nog eens mn pa zeggen; ik heb het geprobeerd. Nu heb ik nog steeds enkele vragen;

1. Hoe gaat het zitten met de bachelor en master titels en de TU's? Krijgen TU's nu opeens dus dezelfde titels als een 'normale univ.' of blijft ir. bestaan of zo??

2. Als ik informatica ga studeren (was m'n primary plan al) hier in A'dam, welke univ. is dan het best/leukst etc.??

3. Als ik over zou stappen van univ. naar HBO toch, welke HBO hier in/om Amsterdam is dan het best/leuskt etc.??

4. Zijn er eigenlijk ook mogelijkheden in het buitenland? Welke? Ervaringen??

5. Hoe zit het met de vrouwen? Meer op HBO dan op univ. geloof ik he? Is het nog steeds drama wat percentages (op inform.) betreft? (dit zou de voornaamste reden zijn een ANDERE opleiding dan inform. te kiezen, geen grap)(extreme geval; VEEL autistische nerds zonder social life waarmee ik absoluut geen vrienden zou worden en geen (lees: NUL) leuke meiden zoals bij rechten en economie ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dit persoonlijk een heel interessant topic. Ik heb niet alle berichten helemaal gelezen vanwege de lange teksten dus neem mij niet kwalijk als ik in herhaling val. Ik wil hiermee alleen even mijn ervaring kenbaar maken voor wat betreft de opleiding HIO (Hogere Informatica).

Ik ben net afgesturdeerd aan de HIO op de Hogeschool 's-Hertogenbosch. Wat bij ons vooral lastig was, was dat wij bij elk jaar dat we op die opleiding zaten een soortement van proefkonijnen waren. Wij waren op die opleiding bijvoorbeeld de eersten die met Java begonnen. Procedureel programmeren hebben wij in het geheel niet gehad. Het feit dat je met wat nieuwere technieken mag werken is een voordeel want op die manier blijf je min of meer bij de tijd. In ons geval kwam een nadelige kant ook naar voren. Namelijk dat het voor de leraren daar ook allemaal nieuw was. De leraren wisten dus, net zoals ik dat hier ook gelezen heb, niet altijd hoe de vork in de steel stak en dat leidde weleens tot hilarische momenten.

Verder hebben wij op school veel te maken gehad met een leegloop van leraren en het aantrekken van nieuw personeel. Dit personeel kwam dan voornamelijk uit het bedrijfsleven. Deze mensen zijn ontzettend goed in wat ze doen maar de eerste lessen die zij geven zijn nogal slecht. Het geven van les is namelijk ook een vak appart. Naar verloop van tijd werd dit gelukkig wel beter.

De vakken waren soms inhoudelijk van een beperkt niveau en op het moment dat men heel diep op de stof inging haaste men zich dikwijls te zeggen dat dit niet tot de tentamenstof behoorde. Dikwijls kregen we een open boek tentamen waar ik nu nog steeds het nut niet van snap. Er zijn zelfs tentamens bij geweest waar ik niet voor geleerd had omdat het een open boek tentamen was en waar ik volledig vertrouwde op de inhoudsopgave en het register. Er waren ook blokken bij waarin je bijna geen les kreeg en ook geen project had. Op dat moment is de motivatie zo ontzettend laag om voor de vakken die je dan hebt wel iets te doen, dat je voor tentamens ook geen bijster hoge cijfers haalt. Werden de blokken drukker en had je meer vakken, dan was de prestatiedruk hoger en dan deed ik ook altijd meer voor school.

Over het algemeen vind ik het jammer dat je van alle vakken maar een beetje krijgt. Natuurlijk is dit ook logisch want ook bij ons waren de blokken tien weken lang en men kan nu eenmaal maar een beperkt gedeelte onderrichten. Wel is het zo dat ik nu het idee heb dat ik helemaal niets kan. Om de doodeenvoudige reden dat ik veel dingen gewoon niet meer kan herrinnere. Op bepaalde vakken werd ook veel meer de nadruk gelegd dan anderen. Zo hebben wij bij veel projecten UML diagrammen moeten maken maar kregen we maar bij één project "Design Patterns".

Projecten werden wel steeds beter en steeds professioneler. Men ging daar inderdaad niet alleen inhoudelijk op de stof in maar probeerde een echte situatie na te bootsen. Van leraren die net van het bedrijfsleven af komen leer je dan juist weer heel veel. Ieder kreeg een eigen rol toebedeeld in de projecten en men keek niet alleen naar de ontwikkeling op technisch gebied van studenten maar ook naar persoonlijke leerdoelen.

Vakken die we hebben gehad hadden weinig weg van wiskunde. Wel hebben wij algoritmiek en logica gehad. Dit had al wat meer weg van wiskundige vraagstukken. Wat ik me vooral afvraag en waar ik heel erg benieuwd naar ben is wat voor een waarde ik straks heb voor een bedrijf? Dit moet allemaal nog maar blijken als ik eenmaal een baan gevonden heb. En ik kan je zeggen: dat valt in deze periode nog niet mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Komputilo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 12:22
Ik ga dit jaar (volgende week :) ) beginnen aan dezelfde opleiding als TheOneLLama. Dat is de ICA (informatica & Communicatie Academie). Ik heb afgelopen jaar al een 40 uur durende module gevolgd daar om te kijken of de opleinding iets voor mij was.
Het doel in de module was om een e-card te maken. Dit was echt supersimpel maar dat was meer gericht op de kant van communicatie en ik wil de TI kant gaan doen.

Alleen omdat ik nu niks van TI heb gezien tijdens die module vroeg ik mij af of het niet te moeilijk voor me zou zijn.
Nu ben ik aan de ene kant blij om te lezen dat het niet al te moeilijk wordt. Maar aan de andere kant zit ik wel te balen dat hier gezegd wordt dat er slecht lesgegeven wordt. Toen ik de module volgde heb ik met leerlingen gesproken en die zeiden al dat alle opleidinge slecht zijn, maar dat dit toch een van de betere is.

Ik ben zeer benieuwd of de nieuwe school me gaat bevallen, maar wat ik hier zo lees bevalt me helemaal niet :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOneLLama

TheOneLLama

Topicstarter
ftjansen schreef op 17 augustus 2002 @ 16:32:
Ik ga dit jaar (volgende week :) ) beginnen aan dezelfde opleiding als TheOneLLama. [knip]
Ik ben zeer benieuwd of de nieuwe school me gaat bevallen, maar wat ik hier zo lees bevalt me helemaal niet :'(
Toen ik m'n P deed was het nog puur HI/BI, hoewel 1 week voor het einde bekend werd dat je ook TI kon gaan doen (ongeveer 10% van de leraren wist dat.. na vele uren / snuffelstages / etc. om je in je keuze te helpen komen de opeens daarmee aan als je dat allemaal gehad hebt.)

Naar wat ik begrepen heb is de opzet nu enigzins veranderd. Het eerste half jaar is een erg algemeen project, en het tweede halve jaar mag je kiezen tussen een BI/HI/TI project. Het eerste half jaar zal dus vooral een introductie zijn met projectwerk. Vorig jaar heb ik vernomen van 1 van de docenten dat dat het maken van een statische webpage zou worden. Veel plezier daarmee dus :P Misschien is het TI project wat leuker.. TI hoort officieel nu bij de ICA geloof ik, maar het deelt nog steeds veel vakken met electro (waar ook een paar goede docenten rondlopen)..

Tja wat kan ik er van zeggen.. qua organisatie is het er ook niks (maar dat schijnt overal een puinzooi te zijn). De invulling van HI vind ik de naam Hogere Informatica niet waardig.. over TI weet ik het niet :) Als je van makkelijk houd.. ik had m'n P in 1 jaar... heb naast projecten misschien 10% van de lessen meegemaakt.. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyeZ
  • Laatst online: 10-09 03:41

CyeZ

Vroem vroem!!!

Hmm ja.
Zoals TheOneLLama het vertelt komt het allemaal wel erg negatief over.
Ik zit zelf ook op de HTS Arnhem & Nijmegen, begin 4e jaar Hogere Informatica en in ben best tevreden over de opleiding.

Goed er zijn altijd dingen die beter kunnen, zo hadden we het allereerste project (delphi) een leraar die net zelf 3 of 4 weken cursus had gehad van die taal en gewoon nog te weinig kennis voor het vak had.

Maar het is natuurlijk ook afhankelijk van je eigen instellen. Sommige mensen komen op de opleiding met als enige voorkennis een paar spelletjes spelen op de pc en verwachten dat ze dat na 1 jaartje opleiding zelf in een paar uurtjes kunnen schrijven ofzo.

Zolang je zelf voldoende voorkennis hebt en ook zorgt dat bij blijft leren buiten school om dan leer je voldoende. De hts moet je puur zien om een middel om kennis te maken met het projectwerk en eventueel basis programmeer skills. De uiteindelijke kennis moet toch voornamelijk uit jezelf komen.

Zo zie ik hier ook dingen als 'mensen halen de opleiding door te copy-pasten'. Lekker boeiend ofzo! Laat ze lekker. Later hebben ze er maar 1 persoon mee te pakken: zichzelf. Dus of een docent z'n tijd verspilt aan het letten op dat soort dingen maakt mij persoonlijk niets uit. Zolang ik maar bij dingen die ik niet weet naar die docent toe kan stappen voor hulp. En nee, dan hoeft die docent het antwoord niet uit z'n hoofd te weten maar door je gezamelijke kennis kom je er meestal toch wel uit.

Ik zie ook dingen van: Wij mogen hier niet zelf een taal kiezen. :'( Dit is echter niet waar. Voor het project klopt het, dan willen ze graag een gelijke basis hebben om het te kunnen nakijken en beoordelen. Echter voor alle vakken waar programmeren aan te pas komt is het heel normaal dat je zelf kunt voorstellen om het in een andere taal te mogen doen. Nuttig is echter anders, je kunt het beste zoveel mogelijk programmeren in de talen die je niet kent om die te leren ipv verder te klooien met de talen die je al wel kent.

Mijn idee: ik vind het een prima opleiding. Er zijn dingen die beter kunnen (en ja het wordt ook steeds beter, wij waren gewoon 1 van de eerste groepen waarop het projectonderwijs van toepassing is) maar dat is op andere hts opleidingen net zo goed het geval. Ik denk dat deze opleiding tot een van de betere opleidingen behoort wat Hogere Informatica betreft. (En als als mede-HTS-student weet je waarschijnlijk ook wel dat ik een van de personen ben die zo'n beetje overal commentaar op heb, alleen is dat niet bedoeld om de HTS af te kraken maar om te zorgen dat de docenten daar op gewezen worden en daar in de toekomst rekening mee kunnen houden. Zoals ik de reacties van jou hier lees heb ik eigenlijk alleen het idee dat je de HTS in discrediet wilt brengen, terwijl ik daar geen reden voor zie.)

[18:54] <Prammenhanger> |HunterPro|eet
[18:55] <Prammenhanger> lijkt best op
[18:55] <Prammenhanger> |HunterProFeet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me kreeg een keer een email van de Docent Visual Basic aan de NHL 's informatica variant, of ik even de bugs wilde oplossen in zn project programmaatje (in VB), want hij kwam er niet uit.

Die gozer had mn mailadres uit een nieuwsgroep. :) Heb hem maar geholpen, maar ik weet niet of het ook de studenten geholpen heeft. IMHO had de beste broeder beter iets anders kunnen gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:14
Ik begin dit jaar met BI ( bedrijfskundige informatica hbo) heeft iemand ervaring met deze opleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb voordat ik fulltime begon te werken een 4jarige opleiding electronica/informatica gedaan, maar uiteindelijk is het gewoon zonde van mijn tijd geweest. De lesstof sluit totaal niet aan op de praktijk helaas, en het enige waar je het dan voor doet is het papiertje.

Ik denk dat ik in die 4 jaar in de praktijk meer ervaring had kunnen opdoen, en meer had kunnen leren dan op school. Maar dat papiertje verpest de boel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:40
Hey allemaal.. ik zit net snel te lezen, maar ik moet al weer weg. Ik merk dat iedereen de ervaring van zijn of haar opleiding spiegelt als zijnde de waarheid voor iedereen. Dat geld voor verschil uni <-> hbo, maar ook tussen verschillende opleidingen. Ik roep iedereen dan ook op goed in de gaten te houden dat je niet generaliseert.

Morgen snor ik dit topic weer op en zal ik mijn ervaringen mbt hbo en uni uit de doeken doen :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik roep iedereen dan ook op goed in de gaten te houden dat je niet generaliseert.
Als er maar voldoende reply's op dit topic komen, dan ben je van dat probleem vanzelf af ;)

Wat betreft niveau: ik zie bij veel vakken dat soms relatief veel mensen eenvak niet halen....

en neem je ook optimaal kennis van de stof die je aangeboden wordt? E.g. een boek bevat soms meer hoofdstukken dat je hoeft te lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOneLLama

TheOneLLama

Topicstarter
CyeZ schreef op 17 augustus 2002 @ 19:03:
Hmm ja.
Zoals TheOneLLama het vertelt komt het allemaal wel erg negatief over.
Ik zit zelf ook op de HTS Arnhem & Nijmegen, begin 4e jaar Hogere Informatica en in ben best tevreden over de opleiding.

Goed er zijn altijd dingen die beter kunnen, zo hadden we het allereerste project (delphi) een leraar die net zelf 3 of 4 weken cursus had gehad van die taal en gewoon nog te weinig kennis voor het vak had.

Maar het is natuurlijk ook afhankelijk van je eigen instellen. Sommige mensen komen op de opleiding met als enige voorkennis een paar spelletjes spelen op de pc en verwachten dat ze dat na 1 jaartje opleiding zelf in een paar uurtjes kunnen schrijven ofzo.
Het is in ieder geval goed ook iemand anders over de HAN te horen die er wel positief over is.. :) Ik kwam daar zeker niet met een instelling dat ik binnen 1 jaar ff HalfLife opnieuw in elkaar draai, ik wist van te voren al dat kennis voornamelijk van jezelf moet komen op zo'n school. Ik vind echter de naam "Hogere Informatica" niet meer gerechtvaardigd omdat het niveau simpel op informatica gebied zo laag ligt. De reden die hiervoor wordt opgegeven door de docenten / bedenkers van deze opzet is dat in de praktijk groeps/project werk belangrijk is. Om dan vervolgens 4 keer een project te moeten doorlopen, 4 keer in diezelfde opzet dat stoort mij. Ik wil best een technisch deel van de opleiding inleveren voor werken met projecten maar de manier waarop rechtvaardigd dat niet.
Zolang je zelf voldoende voorkennis hebt en ook zorgt dat bij blijft leren buiten school om dan leer je voldoende. De hts moet je puur zien om een middel om kennis te maken met het projectwerk en eventueel basis programmeer skills. (ed. mijn nadruk) De uiteindelijke kennis moet toch voornamelijk uit jezelf komen.
Ik vind niet dat op een Hogere Informatica opleiding basis programmeer skills een eventueel extra moet zijn. Dat komt ook niet overeen met de manier waarop de opleiding zich profileert tegenover (toekomstig) studenten, de leerdoelen van de opleising etc.
Zo zie ik hier ook dingen als 'mensen halen de opleiding door te copy-pasten'. Lekker boeiend ofzo! Laat ze lekker. Later hebben ze er maar 1 persoon mee te pakken: zichzelf.
Ik vind niet dat in het 2e jaar nog mensen moeten zitten die daar met CPMen gekomen zijn.. wat ik al helemaal niet wil is dat ik met 7 van die mensen in een projectgroep kom (zo erg is het gelukkig nog niet geweest). Op een opleiding horen mensen studiepunten te krijgen voor hun eigen werk, niet dat van anderen. Als vervolgens ook nog het hele niveau omlaag getrokken wordt om deze mensen binnenboort te houden...
Dus of een docent z'n tijd verspilt aan het letten op dat soort dingen maakt mij persoonlijk niets uit. Zolang ik maar bij dingen die ik niet weet naar die docent toe kan stappen voor hulp. En nee, dan hoeft die docent het antwoord niet uit z'n hoofd te weten maar door je gezamelijke kennis kom je er meestal toch wel uit.
Er lopen zowel goede als slechte docenten rond op de HAN. Als mensen vind ik ze allemaal wel gaan en er lopen ook echte goede mensen rond. Als docent schieten sommige echt drastisch terkort *kuch* Middendorp *kuch*
Ik zie ook dingen van: Wij mogen hier niet zelf een taal kiezen. :'( Dit is echter niet waar. Voor het project klopt het, dan willen ze graag een gelijke basis hebben om het te kunnen nakijken en beoordelen.
Een erg belangrijk aspect van projectwerk is als groep beslissingen nemen. In plaats daarvan probeert de school je zelfs in je 4e project nog steeds je handje vast te houden. Binnen veel projectgroepen onstaat daar zelf de sfeer dat discussie over implentaties een slecht iets zou zijn... je moet immers doen wat de school het goed genoeg vind en of het je product beter of slechter maakt maakt ze geen zak uit.
Echter voor alle vakken waar programmeren aan te pas komt is het heel normaal dat je zelf kunt voorstellen om het in een andere taal te mogen doen. Nuttig is echter anders, je kunt het beste zoveel mogelijk programmeren in de talen die je niet kent om die te leren ipv verder te klooien met de talen die je al wel kent.

Mijn idee: ik vind het een prima opleiding. Er zijn dingen die beter kunnen (en ja het wordt ook steeds beter, wij waren gewoon 1 van de eerste groepen waarop het projectonderwijs van toepassing is) maar dat is op andere hts opleidingen net zo goed het geval. Ik denk dat deze opleiding tot een van de betere opleidingen behoort wat Hogere Informatica betreft. (En als als mede-HTS-student weet je waarschijnlijk ook wel dat ik een van de personen ben die zo'n beetje overal commentaar op heb, alleen is dat niet bedoeld om de HTS af te kraken maar om te zorgen dat de docenten daar op gewezen worden en daar in de toekomst rekening mee kunnen houden. Zoals ik de reacties van jou hier lees heb ik eigenlijk alleen het idee dat je de HTS in discrediet wilt brengen, terwijl ik daar geen reden voor zie.)
Zoals ik in m'n openingspost al zei, alle commentaar goed/slecht is welkom.. het gaat niet alleen om afzeiken.. Zoals ik al zeg, ik heb niets tegen projectwerk, ik vind alleen dat de manier waarop dit bij ons geimplementeerd word onvolledig en daarom slecht. Bovendien vind ik dat het de technische aspecten teveel verdrukt en dat is jammer... misschien kunnen ze de opleiding beter middelmatige informatica en projectwerk noemen ofzo..

Ik heb het gevoel dat jij het ook liever anders had gezien op veel punten, maar dat je je erbij neergelegd hebt en er toch nog het beste van maakt wat je uiteindelijk nog best bevalt. Dat vind ik knap van je en ik heb daar respect voor.. :)
Ik kon dat kennelijk niet opbrengen...

[ Voor 0% gewijzigd door TheOneLLama op 18-08-2002 04:32 . Reden: Middeldorp -> Middendorp ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga naar Utrecht(net terug van de UIT) om Informatica te gaan studeren. Mijn algemene indruk was wel goed. Ik ben er drie keer geweest. En ook nog een keer bij de het nieuwe Aardwetenschappengebouw (waar ik de simulatie heb geprogrammeerd :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_a_Gamer
  • Laatst online: 22:45
TheOneLLama schreef op 17 augustus 2002 @ 21:26:
[...]

...

Er lopen zowel goede als slechte docenten rond op de HAN. Als mensen vind ik ze allemaal wel gaan en er lopen ook echte goede mensen rond. Als docent schieten sommige echt drastisch terkort *kuch* Middeldorp *kuch*

...
Hahahaha het is Middendorp ;) . Maar als je een beetje slim ga je echt niet bij hem aankloppen voor problemen (ervaring). Andere leraren die daar zitten zijn ook bereikbaar ook al zit je niet in zijn/haar klas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashdotter
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

VU kiezen, is zo ongeveer de beste van Nederland terwijl de UvA ergens in de middenmoot zit. Zie Keuzegids 2002 voor toelichting over de kwaliteiten van beide studies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
Als je de IT richting op wil, staar je dan niet blind op een informatica studie! Ook vanuit bv. Elektro kun je de IT kant op. Sterker nog, voor een embedded software development is dat misschien zelfs de betere studie.
Wat hier al vaker is opgemerkt, leren leren is misschien wel belangrijker dan Java leren. Of PGO daarbij helpt, dat kan ik niet beoordelen - en bovendien denk ik dat het van persoon tot persoon verschilt.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
Slashdotter schreef op 18 augustus 2002 @ 00:05:
[...]

VU kiezen, is zo ongeveer de beste van Nederland terwijl de UvA ergens in de middenmoot zit. Zie Keuzegids 2002 voor toelichting over de kwaliteiten van beide studies.
Thanks, goeie tip!
Nog andere antwoorden op m'n hersenkrakers?
( [rml]Stan in "[ alg] Niveau van HBO/Uni Informatica opl"[/rml] )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

School : Hogeschool Den Bosch

Opleiding : HIO

Niveau : laaaaaag (stap voor stap java -> 1 jaar over doen) in totaal krijg je 4/5 vakken
leraren : bejaarde baardapen (kunnen amper cpu uitspreken)
wat je leert : beetje andemanswerk copy / pasten
stageregeling : zoek het zelf uit,jouw probleem
computer : geen spellen/ geen ftp / geen laptop op netwerk / ZIP drive (maar mag geen gebruik van gemaakt worden, zijn uitgeschakeld)
aantal lesuren per week : nog geen 15

algemene discussie : tijdverspilling :( :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_a_Gamer
Verwijderd schreef op 18 augustus 2002 @ 05:11:
School : Hogeschool Den Bosch

Opleiding : HIO

Niveau : laaaaaag (stap voor stap java -> 1 jaar over doen) in totaal krijg je 4/5 vakken
leraren : bejaarde baardapen (kunnen amper cpu uitspreken)
computer : geen spellen/ geen ftp / geen laptop op netwerk / ZIP drive (maar mag geen gebruik van gemaakt worden, zijn uitgeschakeld)

algemene discussie : tijdverspilling :( :r
wat je leert : beetje andemanswerk copy / pasten ==> Hoe bedoel je?? Dat je over kopieert van iemand anders is echt niet wat je leert. De leraar geeft als het goed is een opdracht en probeer je te maken. Mensen gaan geen codes/documentaties kopieeren in opdracht van die leraren IMO

stageregeling : zoek het zelf uit,jouw probleem ==> Dat is op de HAN ook en ik denk op meerdere hogescholen is het ook zo. Ik vind dat zelf eigenlijk wel goed. Je ziet dan heel goed welke mensen goed voor zich zelf kan zorgen en wie niet.

computer : geen spellen/ geen ftp / geen laptop op netwerk / ZIP drive (maar mag geen gebruik van gemaakt worden, zijn uitgeschakeld) ==> geen spellen (no comment) Natuurlijk wel stom van de systeembeheerders dat de zip drive uitgeschakeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ^Mo^
Verwijderd schreef op 18 augustus 2002 @ 05:11:
Dat ligt dan toch echt aan jezelf. Kennelijk ben jij niet bereidt om jezelf technische kennis aan te leren en ga je dus copy/pasten.
Zelfde op de HVA, en vast nog wel meer scholen. Ze zullen vast wel een database hebben met contacten, waar mensen dus voorheen stage hebben gelopen. Maar je kan niet verwachten dat ze eeuwig je handje vasthouden en alles regelen.
Wat de laptop/zip drive betreft geef ik je gelijk, dat moet gewoon kunnen. Maar de spellen en FTP .. tja... aangezien je het niveau toch te laag vind, kun je net zo goed dan je eigen spel programmeren in Java ofzo :)
En hoeveel uur zelfstudie komt daar dan bij? Ik had het afgelopen blok ongeveer 4 uur les per week, maar daar kwam nog heel wat bij aan zelfstudie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Just_a_Gamer schreef op 18 augustus 2002 @ 08:36:
[...]

wat je leert : beetje andemanswerk copy / pasten ==> Hoe bedoel je?? Dat je over kopieert van iemand anders is echt niet wat je leert. De leraar geeft als het goed is een opdracht en probeer je te maken. Mensen gaan geen codes/documentaties kopieeren in opdracht van die leraren IMO

stageregeling : zoek het zelf uit,jouw probleem ==> Dat is op de HAN ook en ik denk op meerdere hogescholen is het ook zo. Ik vind dat zelf eigenlijk wel goed. Je ziet dan heel goed welke mensen goed voor zich zelf kan zorgen en wie niet.

computer : geen spellen/ geen ftp / geen laptop op netwerk / ZIP drive (maar mag geen gebruik van gemaakt worden, zijn uitgeschakeld) ==> geen spellen (no comment) Natuurlijk wel stom van de systeembeheerders dat de zip drive uitgeschakeld zijn.
omdat de lessen saai zijn , en heel oninteressant loopt iedereen van elkaar te kopieren, denk zon beetje 75% van alle studenten. ik doe zelf thuis veel im mn vrijetijd. en ik vind ook dat ik thuis in 1 uur meer leer dan 3 uur op school.

en wat stage betreft , ik heb geen stageplek kunnen vinden, wel 2x sollicitatie gesprek gehad, maar omdat de stage eisen zo streng waren, hadden die bedrijven geen geschikte opdracht. en nu heb ik de leraar gemaild 10X die verantwoordelijk is voor stageregeling, en je krijgt gewoon geen mail van hem terug. zo lekker gaat dat dus op school. :(

en die zip drives tja, zijn stelletje oplichters, vorige jaar mocht je zip drives gebruiken, dus iedereen toen een zip drive gekocht thuis om makkelijker zooi mee te nemen, en ineens waren ze uitgeschakeld. dus zit iedereen mooi met die kut investering van 200 piek(inc zips)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Ik heb inderdaad GEEN zin in projecttoestandjes zoals ik dat ook bij een vriend zag (8 man, en dan een multiplay java dingetje maken, BAH)
Afgezien van de opdracht, denk je niet dat het heel leerzaam is met mensen te moeten samenwerken? Leren van hun (on)kunde en het het samen tot een resultaat komen? Of denk je niet dat je ooit met mensen wil samenwerken? Het niveau van je opdracht kan je zelf zo hoog maken als je (met je team) wilt. School bepaald het minimum, maar als je meer wil doen dan de opdracht is dat alleen maar beter.
en in het leren van kunstjes (java, maar over 2 jaar leer je zelf weer wat anders) ipv IT-thinking en theorie waarmee je vervolgens zelf de kunstjes kunt leren,
Dat IT-thinking, hoe denk jij dat te leren? Programmeren leer je door te programmeren. Meestal wordt er door scholen tegenwoordig in het eerste jaar voor Java gekozen. Die taal wordt gebruikt als leer taal. Als je kan programmeren dan maakt het niet uit welke taal je daarna krijgt. Het is dan een kwestie van een ander dialect. Je denkt dan al als een programmeur. De taal specifieke kunstjes zoals jij dat noemt leer je dan vanzelf inderdaad.

Scholen zorgen er voor dat je niet de Java taal uit den treure van binnen en van buiten uit je hoofd moet kunnen, want zoals al gezegt: Dingen veranderen zo snel in deze branch, grote kans dat je geen Java programmeerd later.
de rest van je leven (een IT-er blijft z'n leven leren zoals gezegd) met een Bachelor of Master titel
Voor een Bachelor titel hoef je niet meer naar de uni. HBOers zijn ook bachelor als ze klaar zijn met hun studie. Daarna kunnen ze ook nog voor de master titel.

Zoals je ziet worden de verschillen tussen HBO en Uni steeds kleiner. Als je het mij vraagt is het grootste verschil dat je op de HBO praktijk gerichter werkt en op de Uni meer richting theoretische onderzoeken. In de praktijk komen mensen van beide studies gewoon veelal in de zelfde banen terecht en verschilt het start salaris wat.
1. Hoe gaat het zitten met de bachelor en master titels en de TU's? Krijgen TU's nu opeens dus dezelfde titels als een 'normale univ.' of blijft ir. bestaan of zo??
Je mag beide titels gebruiken. Ir/Drs en Bachelor/Master of Science.
2. Als ik informatica ga studeren (was m'n primary plan al) hier in A'dam, welke univ. is dan het best/leukst etc.??
Geen idee. 1 ding weet ik wel, open dagen stellen niets voor, daar kan je niet zien hoe goed een studie is. Je kan inderdaad beter de mening vragen van studenten op die opleidingen.
3. Als ik over zou stappen van univ. naar HBO toch, welke HBO hier in/om Amsterdam is dan het best/leuskt etc.??
HvA natuurlijk, is er een andere dan? ;)
4. Zijn er eigenlijk ook mogelijkheden in het buitenland? Welke? Ervaringen??
Vast
5. Hoe zit het met de vrouwen? Meer op HBO dan op univ. geloof ik he? Is het nog steeds drama wat percentages (op inform.) betreft? (dit zou de voornaamste reden zijn een ANDERE opleiding dan inform. te kiezen, geen grap)(extreme geval; VEEL autistische nerds zonder social life waarmee ik absoluut geen vrienden zou worden en geen (lees: NUL) leuke meiden zoals bij rechten en economie ;) )
Er zijn enkele meiden op de opleiding, maar het percentage is erg laag. Wel veel hoger als op de Uni. Nerds zijn er op beide opleidingen natuurlijk, maar omdat HIO een veel bredere en praktijk gerichte opleiding is denk ik dat je er veel meer 'normale' sociale mensen tegenkomt. :)

PS: Mijn ervaringen vanuit de studie HIO aan de HvA (HBO) en het bedrijfsleven

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatMan
  • Laatst online: 30-09 15:30
Ik ben 2 jaar geleden afgestudeerd aan de KUN en (zeker de eerste twee jaren) wordt uitgebreid aandacht aan de theoretische kant besteed. Inmiddels is het daar allemaal behoorlijk veranderd, maar "in mijn tijd" (nu voel ik me oud ;) ) kreeg je in de eerste twee jaar 6 wiskundevakken van minimaal 4 studiepunten en nog een serie theoretische vakken over Turingmachines, cryptografie, complexiteit van algoritmen, etc. Na die 2 jaar kon je kiezen uit Bedrijfsgerichte Informatica, Technisch Gerichte Informatica (realtime systemen, telecommunicatie, enz) en Theoretische Informatica (daarbij heb je aan pen en papier vaak al voldoende ;) ).

Wat ik - in het algemeen - heel leerzaam en leuk vond was het GeIntegreerd Practicum (GiP), dat opgesplitst was in 4 vakken. In GiP1 implementeerde je een ontwerp dat in het half jaar daarvoor door studenten bij GiP2 was gemaakt. Daarbij werd je gemanaged door de voormalige-GiP2-studenten-en-inmiddels-dus-GiP3-studenten die rollen vervulden als projectmanagers, technische managers, QA, etc. De GiP1-studenten schoven vervolgens door naar GiP2, waarin dan zij een ontwerp moesten maken. De GiP3-ers schoven door naar GiP4 waarin ze opnieuw een managementtaak kregen, maar vaak wel een andere dan in GiP3 natuurlijk. De toplaag van het management werd gevormd door een aantal docenten.

Bij de GiP-projecten werd (voor zover mogelijk) zoveel mogelijk met externe klanten gewerkt. Die kregen dus (nagenoeg) gratis software, terwijl zulke opdrachten voor studenten vaak veel aansprekender zijn dan een theoretische opdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

LordLarry schreef op 18 augustus 2002 @ 13:37:
Voor een Bachelor titel hoef je niet meer naar de uni. HBOers zijn ook bachelor als ze klaar zijn met hun studie. Daarna kunnen ze ook nog voor de master titel.

Zoals je ziet worden de verschillen tussen HBO en Uni steeds kleiner. Als je het mij vraagt is het grootste verschil dat je op de HBO praktijk gerichter werkt en op de Uni meer richting theoretische onderzoeken.
Het is nu toch zo dat HBOers na 5 (4??) jaar een bachelors graad krijgen, maar op de uni krijg je na 5 jaar een masters graad. Dan is de keus toch eigenlijk makkelijk als je VWO+ hebt gedaan, je gaat natuurlijk voor de hogere graad in dezelfde studie tijd.

En ja, VU amsterdam is erg goed ;) Ik hoor altijd een stuk beter dan de UvA, kan het alleen niet persoonlijk bevestigen. Maar op sociaal gebied vond ik het niet zo. Had een erg "ieder voor zich" gevoel, maar misschien kwam dat omdat ik niet mee deed aan die uitstapjes in adam enzo (woon er al mn hele leven, heb geen 3e jaars groninger nodig die mij de stad wel even laat zien hehe ;) ) Het beta gebouw wordt door de rest van de VU als "eng" gezien haha B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_a_Gamer
Verwijderd schreef op 18 augustus 2002 @ 13:34:
[...]

omdat de lessen saai zijn , en heel oninteressant loopt iedereen van elkaar te kopieren, denk zon beetje 75% van alle studenten. ik doe zelf thuis veel im mn vrijetijd. en ik vind ook dat ik thuis in 1 uur meer leer dan 3 uur op school.

en wat stage betreft , ik heb geen stageplek kunnen vinden, wel 2x sollicitatie gesprek gehad, maar omdat de stage eisen zo streng waren, hadden die bedrijven geen geschikte opdracht. en nu heb ik de leraar gemaild 10X die verantwoordelijk is voor stageregeling, en je krijgt gewoon geen mail van hem terug. zo lekker gaat dat dus op school. :(

en die zip drives tja, zijn stelletje oplichters, vorige jaar mocht je zip drives gebruiken, dus iedereen toen een zip drive gekocht thuis om makkelijker zooi mee te nemen, en ineens waren ze uitgeschakeld. dus zit iedereen mooi met die kut investering van 200 piek(inc zips)
Als de mensen die de lessen oninteressant en saai vinden dan hebben zij misschien verkeerde opleiding gekozen of ze zijn al whizzkids die de opdrachten eigenlijk zelf al kunnen maken zonder copy/paste. (volgens mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiliconError
  • Laatst online: 17-06 13:21

SiliconError

:(){ :|:& };:

Wat ben ik blij om dit verhaal eens (gedeeltelijk) door te lezen!
Ik heb vorig jaar het eerste jaar op dezelfde school als de topicstarter (HAN/ICA) *met gemak* gehaald, en af en toe dacht ik dat ik gek zou gaan worden van het projectwerk en de enorme wazigheden die je door de leraren in je schoot geworpen krijgt. Ik wil meer gewone vakken en minder project :r !!

Maargoed,
Ik ben dus NIET de ENIGE die GEK wordt van dat projectwerk *D

Mooi dan, verder wilde ik nog kwijt aan TheOneLLama en ftjansen dat het eerste project zeker geen statische webpagina was, maar een dynamische... met ASP en Personal Webserver (yay).

Ftjansen:
Het eerste jaar daar op de HAN is ff doorzetten, het is heel simpel en soms toch heel moeilijk om te volgen (kom je wel achter wat ik bedoel >:)).

Volgens mij is het 1e jaar bedoeld om de hiervoor genoemde 'in-1-jaar-halflife-willen-maken'-figuren eruit te filteren, en omdat het voor ALLE richtingen (I/TI/BI/CS) is, is het ook veel te algemeen (je krijgt dus misschien BI/CS dingen die je geen ruk boeien).

Het hoogtepunt (dieptepunt mag ook, alleen je moet er de humor van inzien) was een les User Interface Design, waar we sheets te zien kregen van: Toetsenbord, bedoeld om... Muis, apparaat met wieltje eronder... leraar: "Wie weet wat een MUIS doet?"
Dan zit je echt ff zo van: :? ;(

Er zijn er dan ook *HEEL* veel mensen gestopt in het afgelopen jaar (omdat ze er achter kwamen dat het niet is wat ze hadden verwacht, en ook omdat ze het niveau niet aankonden (ja die bestaan ook, al is het niveau nog zo laag)).

Ik hoop dus dat het 2e jaar beter gaat worden, ook qua leraren (leraren Delphi die zelf niet verder zijn dan een schriftelijke cursus ofzo...) en leerstof (veel te veel project, veel te weinig aandacht voor "het echte werk").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Zoijar schreef op 18 augustus 2002 @ 14:40:
[...]
Het is nu toch zo dat HBOers na 5 (4??) jaar een bachelors graad krijgen, maar op de uni krijg je na 5 jaar een masters graad. Dan is de keus toch eigenlijk makkelijk als je VWO+ hebt gedaan, je gaat natuurlijk voor de hogere graad in dezelfde studie tijd.
Na 4 jaar Bachelor. Dan nog 2 voor Master, maar ik geloof dat ze (HvA/UvA) ook bezig zijn met een Master vanaf HBO in 5 jaar.

Tja, als je alleen voor de titel gaat is de Uni misschien sneller inderdaad, maar ik denk toch dat je veel meer praktijk en sociale kennis verkrijgt op de HBO. Daarintegen denk ik dat de Uni iets diepere theoretische kennis behandeld, wat ook niet slecht is.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_a_Gamer
Silicon Error schreef op 18 augustus 2002 @ 16:04:
Wat ben ik blij om dit verhaal eens (gedeeltelijk) door te lezen!
Ik heb vorig jaar het eerste jaar op dezelfde school als de topicstarter (HAN/ICA) *met gemak* gehaald, en af en toe dacht ik dat ik gek zou gaan worden van het projectwerk en de enorme wazigheden die je door de leraren in je schoot geworpen krijgt. Ik wil meer gewone vakken en minder project :r !!

Maargoed,
Ik ben dus NIET de ENIGE die GEK wordt van dat projectwerk *D

Mooi dan, verder wilde ik nog kwijt aan TheOneLLama en ftjansen dat het eerste project zeker geen statische webpagina was, maar een dynamische... met ASP en Personal Webserver (yay).

Ftjansen:
Het eerste jaar daar op de HAN is ff doorzetten, het is heel simpel en soms toch heel moeilijk om te volgen (kom je wel achter wat ik bedoel >:)).

Volgens mij is het 1e jaar bedoeld om de hiervoor genoemde 'in-1-jaar-halflife-willen-maken'-figuren eruit te filteren, en omdat het voor ALLE richtingen (I/TI/BI/CS) is, is het ook veel te algemeen (je krijgt dus misschien BI/CS dingen die je geen ruk boeien).

Het hoogtepunt (dieptepunt mag ook, alleen je moet er de humor van inzien) was een les User Interface Design, waar we sheets te zien kregen van: Toetsenbord, bedoeld om... Muis, apparaat met wieltje eronder... leraar: "Wie weet wat een MUIS doet?"
Dan zit je echt ff zo van: :? ;(

Er zijn er dan ook *HEEL* veel mensen gestopt in het afgelopen jaar (omdat ze er achter kwamen dat het niet is wat ze hadden verwacht, en ook omdat ze het niveau niet aankonden (ja die bestaan ook, al is het niveau nog zo laag)).

Ik hoop dus dat het 2e jaar beter gaat worden, ook qua leraren (leraren Delphi die zelf niet verder zijn dan een schriftelijke cursus ofzo...) en leerstof (veel te veel project, veel te weinig aandacht voor "het echte werk").
Kijk ik weet dat projectwerk zeer butt is. Ik ken het (zie profile :P ) Maar hoe bedoel je "het echte werk"??

En zoals ik al eerder zei: Als je zeker weet dat die leraar geen butt weet van delphi vraag dan ook niet aan die leraar. Zonder van je tijd. Gewoon naar een andere leraren stappen. Je bent niet vastgebonden aan een leraar. (een van de betere leraren (vind ik persoonlijk) op de han is S. Leer) Of je post je probleem hier in tweakers en dat je betere oplossing van je probleem krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiliconError

SiliconError

Just_a_Gamer schreef op 18 augustus 2002 @ 16:27:
Kijk ik weet dat projectwerk zeer butt is. Ik ken het (zie profile :P ) Maar hoe bedoel je "het echte werk"??
Hmm, met het "echte werk" bedoel ik iets waarbij je het gevoel krijgt dat je ook echt iets leert en echt iets zinnigs doet. In project 2, vorig jaar dan, moesten we in MS Access een database applicatie bouwen. Mijn eerste reactie was: "Waaat?! In Access?!", nadat het toch wel iets uitdagender bleek, kwam de volgende teleurstelling... de leraar ging in de lessen alleen in op de Wizards... en raadde ons met klem aan ook 'zo veel mogelijk gebruik te maken van de Wizards'.
Ja maar, DAT WIL IK NIET... als ik dan met VBA moet werken, dan wil ik het verdomme ook zelf schrijven ook! En niet dat een of andere wizard je code produceert... (dat kan je ook leren met een boek van €12,50, mijn studie kost meer... dacht ik)
En zoals ik al eerder zei: Als je zeker weet dat die leraar geen butt weet van delphi vraag dan ook niet aan die leraar. Zonder van je tijd. Gewoon naar een andere leraren stappen. Je bent niet vastgebonden aan een leraar. (een van de betere leraren (vind ik persoonlijk) op de han is S. Leer) Of je post je probleem hier in tweakers en dat je betere oplossing van je probleem krijgt.
Zal ik onthouden en zeker doen :) Ik zoek m'n dingen toch altijd al graag zelf uit, evt met hulp van deskundige mensen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Laatst online: 23:06

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Nu dit topic er toch is...ik zit ook met een dergelijke vraag. Aankomend jaar zit ik in 6V, dus volgend jaar moet ik een studie gekozen hebben. Ik ben er wel uit dat dat een universitaire studie wordt en ook dat ik graag Technische Informatica wil gaan doen, maar ik moet nog beslissen wáár ik dat ga doen. De keuze is tussen Delft, Eindhoven (TU/e) en Enschede (UT). Zijn er mensen die met één van deze studies ervaring hebben of zelfs een mening kunnen geven over de verschillen tussen die plaatsen? Het volgende is ongeveer wat ik tot nog toe aan informatie heb verzameld, maar in hoeverre dat klopt weet ik niet. Over hoe de lessen lopen weet ik nog helemaal niets, dat soort informatie is bijzonder welkom.

Delft: groter dan de andere twee. Bekend, maar het onderwijs schijnt minder te zijn dan bij de TU/e en UT. Gezellige stad.
Eindhoven: studie staat goed aangeschreven, maar de stad schijnt niet echt een studentenstad te zijn. Er zit geloof ik ook nog een HBO, dat zijn weer wat extra mensen om te ontmoeten :).
Twente: min of meer hetzelfde als Eindhoven, maar misschien iets gezelliger om te wonen. Heeft een campus, al weet ik niet goed of het nu een voor- of nadeel is om daarop te zitten.

Als er iemand met informatie zou kunnen komen over de lessen aldaar dan helpt dat mijn keuze misschien wat vergemakkelijken :). Als extra vraag: hebben jullie het idee dat het verschil tussen deze universiteiten (of: tussen deze opleidingen) groot is?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ^Mo^
Silicon Error schreef op 18 augustus 2002 @ 17:32:
[...]

Hmm, met het "echte werk" bedoel ik iets waarbij je het gevoel krijgt dat je ook echt iets leert en echt iets zinnigs doet. In project 2, vorig jaar dan, moesten we in MS Access een database applicatie bouwen. Mijn eerste reactie was: "Waaat?! In Access?!", nadat het toch wel iets uitdagender bleek, kwam de volgende teleurstelling... de leraar ging in de lessen alleen in op de Wizards... en raadde ons met klem aan ook 'zo veel mogelijk gebruik te maken van de Wizards'.
Ja maar, DAT WIL IK NIET... als ik dan met VBA moet werken, dan wil ik het verdomme ook zelf schrijven ook! En niet dat een of andere wizard je code produceert... (dat kan je ook leren met een boek van €12,50, mijn studie kost meer... dacht ik)
Dan doen je dat toch? Niemand die je tegen houdt. Je moet wel in je achterhoofd houden dat er maar een beperkt beschikbare tijd is. Dus als je aan iedereen VBA e.d. moet gaan uitleggen ben je waarschijnlijk wel wat langer bezig, en daar is gewoon geen tijd voor. Maar het lijkt mij dat als je het zonder wizards wil doen, dan kan dat ook ... het kost jou alleen meer tijd voor hetzelfde werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
_Mo_ schreef op 18 augustus 2002 @ 08:48:
En hoeveel uur zelfstudie komt daar dan bij? Ik had het afgelopen blok ongeveer 4 uur les per week, maar daar kwam nog heel wat bij aan zelfstudie
Inderdaad ja... Ik heb het laatste theoretische halve jaar van mijn opleiding slechts 8 uur les gehad. Dit waren terug koppel uren. Hoeveel uur denk je dat ik in die periode gemiddeld per week aanwezig was? Uhm 50... 's ochtends half negen beginnen en 's avonds om 17:00 a 18:00 weer naar huis.

Iedereen zeikt zijn opleiding altijd af. Toevallig is mijn opleiding ook ruk geweest, maar vergeet nooit dat het veel belangrijker is wat je er zelf van maakt. En als die leraren zo kut zijn, haal dan een deel van je motivatie in het voor lul zetten van die lui. Simpelweg door de vleor met ze aan te vegen wat betreft kennis en inzicht. (Breng het wel op de goede manier, je geven immers wel de cijfers. Je zult net een dictator treffen die thuis te weinig sex krijgt.)

Als ik ergens ziek van wordt dan zijn dat mensen die alleen maar zeiken. Alsof ze je de kennis met een trechter je kop in gieten. Dus niet, als je denkt en handelt naar dat beeld, dan ben je als persoon net zo verrot als je opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_a_Gamer
_Mo_ schreef op 18 augustus 2002 @ 20:49:
[...]

Dan doen je dat toch? Niemand die je tegen houdt. Je moet wel in je achterhoofd houden dat er maar een beperkt beschikbare tijd is. Dus als je aan iedereen VBA e.d. moet gaan uitleggen ben je waarschijnlijk wel wat langer bezig, en daar is gewoon geen tijd voor. Maar het lijkt mij dat als je het zonder wizards wil doen, dan kan dat ook ... het kost jou alleen meer tijd voor hetzelfde werk.
klopt, mijn stagebegeleider zegt altijd: waarom 2x de wiel uitvinden 8)7 :) Ik heb hetzelfde project gehad als Silicon Error. Bij dat project is de doelstelling om een goed gestructureerde database opzetten. Daarom telt het vak informatiemodellering ook zo zwaar in dat half jaar en dat ze minder op het programmeren van VB letten. (btw VB :z )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOneLLama

TheOneLLama

Topicstarter
Silicon Error schreef op 18 augustus 2002 @ 16:04:
Ja zoals ik al zei ik had m'n info van een leraar.. dat wil zeggen 50% kans dat ie het fout heeft en 25% kans dat ie het verschil tussen "dynamisch" en "statisch" niet weet :P
Ftjansen:
:/ :| :O :z :O :z :z :z :Z :Z :Z :Z :Z :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOneLLama

TheOneLLama

Topicstarter
_Mo_ schreef op 18 augustus 2002 @ 20:49:
[...]

En dat waarderen je projectleden vaak weer niet..
er iets van leren? hoezo? het gaat toch om je studiepunten halen?
discusseren?? ja dat doen ze in het bedrijfsleven ook niet hoor!
het goed doen? maar als we het snel en slecht doen krijgen we toch hetzelfde punt?
nou wie wil er koffie?

:? :? :? :? :? :? :? (ze zijn vaak met z'n 7en)

[edt. ok, niet al te serieus nemen.. meestal zitten er wel een paar goede mensen in je project.. echter niet altijd genoeg]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ^Mo^
TheOneLLama schreef op 18 augustus 2002 @ 22:52:
[...]

En dat waarderen je projectleden vaak weer niet..
er iets van leren? hoezo? het gaat toch om je studiepunten halen?
discusseren?? ja dat doen ze in het bedrijfsleven ook niet hoor!
het goed doen? maar als we het snel en slecht doen krijgen we toch hetzelfde punt?
nou wie wil er koffie?

:? :? :? :? :? :? :? (ze zijn vaak met z'n 7en)

[edt. ok, niet al te serieus nemen.. meestal zitten er wel een paar goede mensen in je project.. echter niet altijd genoeg]
Ik weet wat je bedoeld. Ik heb dat soort projecten ook meegemaakt. Maar dat is denk ik niet direct de schuld van de opleiding. In het voorbeeld van access/VBA kan me best wel in het standpunt van anderen vinden, niet iedereen is er goed in en het gaat toch al gauw om zo'n 20 studiepunten.
Ik denk dat het altijd een beetje een moeilijk punt blijft voor een instituut, als het niveau omhoog gaat betekend dat zijn minder te makken hebben, dus hebben ze ook niet veel te besteden als het gaat om goede leraren. Maar als het niveau te laag is, dan krijg je inderdaad mensen op de opleiding die daar "studeren" omdat het zogenaamd moet van pappie en mammie.
Samenwerken blijft moeilijk, soms tref je het, meestal zitten er toch nog een paar rotte vissen tussen. En of dat nu direct aan de opleiding ligt, dat laat ik in het midden... want de verantwoordelijkheid ligt ook bij de student.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOneLLama

TheOneLLama

Topicstarter
_Mo_ schreef op 18 augustus 2002 @ 23:08:
[...]

Ik weet wat je bedoeld. Ik heb dat soort projecten ook meegemaakt. Maar dat is denk ik niet direct de schuld van de opleiding. In het voorbeeld van access/VBA kan me best wel in het standpunt van anderen vinden, niet iedereen is er goed in en het gaat toch al gauw om zo'n 20 studiepunten.
Hm ja.. je hebt ook wel een beetje gelijk.. het is project 2, dat was toendertijd ook nog voor BIers... Wat ik ze echter nooit zal vergeven is in het 3e jaar nog een keer hetzelfde project te doen voor HI, maar dan met Delphi/MSSQL..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEiPiE

LEiPiE

LordLarry schreef op 18 augustus 2002 @ 13:37:
[vrouwen]
Er zijn enkele meiden op de opleiding, maar het percentage is erg laag. Wel veel hoger als op de Uni. Nerds zijn er op beide opleidingen natuurlijk, maar omdat HIO een veel bredere en praktijk gerichte opleiding is denk ik dat je er veel meer 'normale' sociale mensen tegenkomt. :)
Proest! :D
Ik heb juist gemerkt dat de mensen op de universiteit wat normaler zijn... hier op de HIO is de helft een stelletje boeren (no offence) dat bij pappie en mammie thuis woont, een uur met de trein en bus reist (of in een Opel Manta), sportkleding, Nikes, dure koptelefoon met dito apparaat (cd/mp3) eraan die 't ontzettend stoer vinden om op de practicum pc's te quaken/unreal/whatever te spelen en het ontzettend interessant vinden om 't te hebben over hun kabelaansluiting en wat ze allemaal wel niet van Kazaa afhalen enzo (kan ik ze gelukkig zo mee laten stoppen door terloops te vertellen dat m'n 100mbit op de campus toch wat meer aan kan >:) (al betwijfel ik of ik meer download, denk 't niet eens)).
Oh vergat bijna de Breezers.
Verder... ze hebben altijd gelijk natuurlijk wat projectwerk erg leuk maakt. De echte Tukkers kun je niet echt mee communiceren (als westerling heb ik wat last van een taalbarriere geloof ik :)) (wederom: no offence).
Um tja...
Ik hou het er nu op dat ik de opleiding aan de Hogeschool doe en de rest aan de universiteit (voorzitter borrelcommissie enzo :) da's tenminste sociaal :))

In dat opzicht heb ik nog wel een beetje het idee om de HIO toch INF aan de UT af te maken, maarja dan krijg ik twee jaar lang alleen wiskunde en de blaatvakken.

* LEiPiE doet dus HIO aan de Hogeschool Enschede en deed Informatica aan de Universiteit Twente
Heb dus aan de HIO met bovenstaand beschreven figuren "mogen" samenwerken... hiephoi. De nerds aan de UT zijn nog steeds coole mensen waar je nog es een biertje en een praatje mee kunt doen.
* LEiPiE valt overigens ook wel een beetje onder de nerds, maar ja drink cola light, heb geen bril en eet weinig pizza en snap geen f*ck van reguliere expressies en Perl :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

gaat hier een enorme flame krijgen.

Dit komt omdat je er gigantische veel idioten van de havo en van het mbo hebt. De havo`ers zijn allemaal nog vrij jong dus allemaal een beetje puberaal, en verder is havo maar havo (ik mag het zeggen, ik heb ook de havo gedaan voordat ik vwo heb gedaan) En de mbo`ers zijn meestal vrij kortzichtig en heb je echt gevoel als je tegen een schaap aan zit te lullen als je die grote domme schapeogen ziet.

Ik ben blij dat er een speciale VWO doorstroom is op de Hanze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Veel VWO-ers gaan tegenwoordig naar het HBO hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 09:24:
Veel VWO-ers gaan tegenwoordig naar het HBO hoor :)
Dat weet ik. En ze zijn ook niet allemaal slecht, maar procentueel gezien zitten daar eigelijk de grootste gedeelte 'minder begaafden'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_a_Gamer
TheOneLLama schreef op 18 augustus 2002 @ 23:21:
[...]

Hm ja.. je hebt ook wel een beetje gelijk.. het is project 2, dat was toendertijd ook nog voor BIers... Wat ik ze echter nooit zal vergeven is in het 3e jaar nog een keer hetzelfde project te doen voor HI, maar dan met Delphi/MSSQL..
Volgens mij is project 2 meer voor HI gericht. Ontwerpen/implementeren van Database is meer HI gericht dan op BI. Wat een beetje BI was, is de bedrijfseconomie die bij het project zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiliconError

SiliconError

LOL, het verhaal over vrouwen van leipie hierboven, en de opmerkingen van Alarmnummer over HAVO/MBO'ers klinken me ook vrij bekend in de oren :D

Ik denk dat HBO opleidingen zoals het ICA/HAN daar ook veel last van hebben. De door Alarmnummer genoemde 'minder begaafden', met hun simpele, open-deur-vragen, kunnen inderdaad *erg* veel tijd kosten in een (practicum)les, waardoor de 'meer begaafde' (ik krijg het gevoel dat ik discimineer ;)) vragen niet meer aan bod komen (wat de leraar dus zou moeten opmerken...)

PS... TheOneLLama:
Aan je opmerkingen te zien heb je wel een verschrikkelijke hekel gekregen aan de ICA... heb je al ooit overwogen iets anders te gaan doen (zoja, wat?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Als een practicum niet verplicht is dan kom ik er zeker niet. Ten 1e vind ik het vaak storend omdat iedereen om je heen bezig is met dingen die niet interessant zijn, en verder hebben docenten meestal ook geen antwoord. Maar ik spreek intussen al weer over 2 jaar geleden dat ik in een schoolbankje zat en dit jaar moet ik de zaken even afronden :) Ik ga wel kijken of ik misschien kan assisteren of iets in die geest en zelfde geld voor projecten. Ik ga kijken of ik daar begeleiding kan geven. Leraren zijn daar meestal wel blij mee aangezien ze dan zelf meer tijd overhebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Ik denk dat het vooral neer komt op de instelling die iemand heeft. Op zich moet je wel een bepaald minimaal niveau hebben om hbo te gaan doen (havo, MBO... Euhm... never mind)......

In ieder geval mag je van je groepsgenoten wel iets verwachten, en doen ze dat niet. Gewoon kicken die lui, weg uit je project groep. Krijg je wel wat gezeik dat je in de toekomst ook (bla bla bla.....) Maar ja, een gemiddelde hbo docent lul je ook zo onder tafel.

Ook een stom voorbeeld. Keuzevak operating systems. Erg leuke materie, ik was echt enthousiast de bijbehorende literatuur aan het lezen. Dit was ook te merken in de lessen. Ik vroeg veel en ik vroeg ook veel door. Daarnaast kon ik veel medestudenten helpen met het begrip van de stof. (soms kan een iets aangepaste uitleg iemand erg helpen) Welke reactie denk je dat ik gemiddeld kreeg? Ik moest niet zoveel vragen, want ze wouden op tijd thuis zijn. (14:00 's middags was de les afgelopen) Ze zaten gelukkig niet in mijn klas of projectgroepen. Eikels, dat is toch gewoon geen instelling?

Alarmnummer: Ik ben sinds deze zomer ook klaar. Heb nog overwogen INF in twente te gaan doen. Maar al die wiskunde had ik geen zin in. En ik had het idee dat twee jaar praktijk ervaring en de bijbehorende scholing minstens zo waardevol zou zijn voor de richting die ik op wil. (Wel redelijk uitvoerend, maar wel met een licht abstract karakter. Ik zie me in een jaar of 7-8 wel opgroeien tot ontwerper of analist. Daarna zie ik wel) Ben blij dat ik deze keuze gemaakt heb, nu nog zien hoe werken bevalt... Hellup!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Ze zijn ook niet allemaal slecht, zo nu en dan komen bij ons hele enthousiaste stagaires en dan is het gewoon leuk om iets uit te leggen (ik 'begeleid' de stagaires bij ons).

Ik zie verder niet hoe je alleen met praktijk verder kan komen. Ik heb dit jaar veel praktische dingen gedaan, maar verder ben ik veel aan het leren geweest waardoor je toch een groter overzicht krijgt. Wat voor cursus mogelijkheden heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-09 13:22

mcB

Ik probeer het kort te houden.
Ik heb zowel HIO aan de HE te Enschede gedaan als HIO aan de hanzehogeschool Groningen. (nu 3e jaar)
Mijn mening is juist dat je als student gewoon door je studie heen moet rollen. Je mag niet verwachten dat je een volleerd informaticus bent na je studie!
Er is niet 1 instelling die je volleerd afleverd aan de maatschappij.
Als je echt ergens iets vanaf wil weten en echt iets wilt leren zal je het helemaal zelf moeten doen.
Ik ben zelf ook iemand die alleen zn best doet om zn studiepunten te halen.
Om maar even een voorbeeld te geven; Assembly,.....
Het was de bedoeling dus dat ik een progje zou schrijven (extreem beperkt, dat wel) in assembly. Nu had ik hier totaal GEEN voorkennis op dit gebied en de lessen waren ook bar- en barslecht.
De enige manier om iets te leren van assembly is zelfstudie (niet via school). Aangezien dat de punten voor dit onderdeel toch gehaald moeten worden kopieer je dan maar wat en leer je voor het theorietentamen de syllabus uit je hoofd.
Zelfs daarna snap je er geen bal van (ligt echt niet aan mij! 8)7). Ik vraag me dan af of school mij wel ECHT iets wil leren.
Mijn antwoord op mn eigen vraag is dus duidelijk NEE. School is gewoon een commerciele instelling.
Mijn advies is dan ook voor iedere informaticus in spe,......stippel je eigen leerweg uit en verken je interessegebieden zodat je weet welke onderdelen balangrijk en leuk zijn en welke onderdelen je gewoon st.punten op moet scoren.

Strix (Skullflame)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Je moet Lex Meulendijk gewoon even leren warderen ;) Hij valt best wel mee. Dit vond ik wel een leuke uitspraak van hem 'Ik neem de studie van een student nooit serieuzer dan de student'. Vergis je verder niet in deze man, hij heeft veel kennis, maar is zo nu en dan een tikje argoant. Maar dat mag zo nu en dan ook wel eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog niet de gehele thread doorgelezen omdat ik daar nog geen zin had zo in de vroege ochtend maar ik geef in ieder geval een reactie op de topic starter.

Zelf ben ik dit jaar afgestudeerd aan de HAN, en ik ben best tevreden over die school, ik denk dat het een van de betere HBO IT opleidingen is. Ja ik weet dat sommige docenten slecht zijn (van diepen, van asselt) maar er zijn ook goede docenten die wel tijd aan aandacht aan studenten geven( Leer, Holwerda, Luursema, Feldbrugge enz) er zijn meer goede docenten dan slechte vind ik.

Het project onderwijs is echt heel fijn, maar dat merk je vooral pas als je van school af kom, nu ik het bedrijfleven zit vlieg ik van het ene project naar het andere en ik merk dat het eigelijk geheel vanzelf gaat. Als ik geen ervaring zou hebben met projecten dat zou ik moeilijk geweest zijn. Tijdens mijn afstuderen was er ook een leerling van de Hogeschool van Utrecht dit ook TI studeerde, daar krijgen ze hoofdzakelijk allemaal maar java en nauwelijk projecten. Tijdens zijn stage moest hij ineens in een andere taal iets maken, nou je wilt niet weten hoe moeilijk dat was omdat hij eigelijk alleen maar java kende. Verder was zijn documentatie bagger, en niet omdat hij in gemotiveerd is (zoals ik) maar omdat hij gewoon niet wist hoe het moest. Ik heb voor hem de planning maar gemaakt op een gegeven moment want dat hadden ze echt nooit gedaan daar. En op dat moment merk je pas hoeveel je eigelijk leert met project onderwijs.

Ja dat je weinig aan programmeer talen krijg is waar dat dacht ik ook altijd, maar ik merk nu dat ik met weinig problemen van de ene programmeertaal naar de andere programmeertaal ga. Ik dacht altijd van nou ik ken geen C maar nu zit ik in een of andere C variant te proggen om embedded te programmeeren, nooit gehad op de HAN maar door hun manier van opleiding kan ik het nu erg makkelijk oppakken.

Natuurlijk zijn er ook niet interresante vakken, maar ligt niet aan JOUW motivatie ? Sommige vakken vond ik echt bagger terwijl andere leerlingen het hele leuke vonden. Een school hoeft geen rekening met jou alleen houden natuurlijk.

En op de HAN heb je uitstekende technische hulpmiddelen, jullie hebben daar niets over de apparatuur te klagen, ik denk dat er weinig scholen zijn waar de leerlingen een 1 ghz machine krijgen met een snelle internet verbindingen en met een grote hoeveelheid software. Waar je ook nog eens op ergonomische stoelen van 1000 gulden per stuk achter kan zitten.

sorry voor mijn slechte taal gebruik maar het is nog vroeg voor mij (kep namelijk vakantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_a_Gamer
Ze moeten wel aan de elektriciteit voorziening werken. De laatste half jaar is er meerdere malen de stoppen doorgeslagen en al het werk kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-06-2023

Mozin

Gewoon een gamer

Motivatie is de belangrijkste factor inderdaad, ikzelf doe een HBO Bedrijfskundige Informatica opleiding, momenteel ben ik bijna klaar, maar ik moet nog wat achterstallig werk doen.

Heeeel vervelend die achterstallige vakjes, je leert er niets van, en daar ligt precies het punt. Als de student zich niet inzet, leert ie nagenoeg niets. En als de opleiding ook nog eens niet moeilijk of uitdagend is, motiveert dat voor geen meter.

Allemaal de student zijn schuld, niet van de schuld van de opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou goed, aangezien ik nogal weinig reacties zie van mensen die aan een universiteit studeren zal ik even reageren.

Zelf ben ik nu net 2ejaars Technische Informatica in Eindhoven

In het begin was het even de studie bekijken en uitproberen, het eerste trimester was dan ook niet echt heel moeilijk, maar je leert er toch wel enkele basistechnieken. Het 2e trimester schoot het niveau al omhoog en begon de wiskunde (jeuj... :)) maar ook dit was nog vrij goed te doen. Het 3e trimester lag het niveau alweer een heel stuk hoger, en deze keer had ik ook het idee dat ik echt iets intelligents aan 't leren was.

We leren erg handige programmeertechnieken (vind ik dan) waarmee men met pen en papier op een wiskundige manier snel algoritmes en dergelijken kan afleiden. Hiermee krijg je efficiente en juiste programma's, en dat nog bewezen ook (althans, als je het goed doet, dat is soms een beetje een probleem).

Op de wiskunde heb ik me enigszins verkeken, ik dacht: ik doe t wel ff, want op de middelbare school ging 't ook allemaal prima, dat viel dus tegen :). Je moet echt wel eraan werken als je niet een echte wis-knobbel hebt, en dat heb ik helaas verzuimd. Ik heb dan ook niet mijn P gehaald maar ook niet zo bar slecht gepresteerd. Het niveau is niet superhoog, maar je moet het zeker niet onderschatten, ik heb vele mensen op hun bek zien gaan die dachten 'ik kan al goed programmeren'. Zulke types vallen ook meestal snel af. Je krijgt echt wel les met een theoretische inslag, maar 't is zeker niet nutteloos, je (logisch) inzicht zal echt wel toenemen.

Ook moet je je bedenken dat 't niet alleen programmeren is, we krijgen ook een groot deel informatiesystemen, databases, querys op een wiskundige manier opbouwen en dat soort ongein. Verder natuurlijk wiskunde. Hetgeen wat je eigenlijk het meest leert is uhm ja... nadenken :). Logisch nadenken en systematisch en netjes je programma's maken. Dit klinkt misschien saai voor mensen die al programmeren vanaf hun 14e (of eerder :)) maar ik deed dat ook, en toch vind ik dit erg leuk en nuttig. Maar dat is denk ik heel persoonlijk.

Het niveau begon iig niet al teh oog, en is nu al omhoog geschoten, dus dat zit wel goed denk ik zo. Het is heel gezellig, vooral als je je ook bezig houdt met de studievereniging en de niet-studie-gerelateerde activiteiten op je faculteit en op je uni. Ik blijf het iig doen omdat ik het erg naar mijn zin heb en me ook verheug op dingen als compilerbouw, verder leren programmeren met GCL en hoe ziek het ook klinkt, meer databases :)

En owjah: ook hier is het percentage vrouwen bar slecht, 1 of 2 (daar zijn we nog niet uit :)) op de 150 is niet echt uhm... top zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Even over het vrouwen verhaal: Je bent wel ontzettend triest om je opleiding daar op te gaan beoordelen / selecteren. Je komt er toch om te leren en niet voor de miepjes geloof ik :/

• Mozin

Mozin

Gewoon een gamer

Hee Leipie, mede-Fortes-Stagiaire van vorig jaar :) Inmiddels je stageverslag al ingeleverd bij dhr Nijenhuis? :). Ghehe. Heb je het niet echt op de charmante dames bij de HIO in enschede?

Verwijderd

Om ook maar even mijn mening te plakken hier, en om de toch wel wat minder positieve reacties op HBO Informatica een beetje weg te poetsen, wil ik even wat kwijt.

Kan me trouwens met veel bovenstaande reacties aansluiten, echter vind ik de negatieve houdingen t.o.v het HBO een beetje TE af en toe.

Wat je niet moet vergeten is dat het niet voor niets HBO heet, wat geschikt is voor mensen die van het HAVO afkomen. D.w.z 17-18 jarigen "kinderen" met alle respect.

Zelf volg ik nu ook de opleiding Hogere Informatica (3,5 ste jaars) en ben op zich wel tevreden hiermee.

Nadat ik HAVO gedaan had, was ik 16 en wist niet wat ik wilde, daarna heb ik nog VWO gedaan waardoor mijn "bagage" wat groter werd, wat tot gevolg had dat er ineens meer wegen en mogelijkheden waren.

Na mijn HBO, hopelijk volgend jaar afgerond, ben ik vastberaden om nog naar de Uni te gaan.

HBO Informatica is een goede opleiding als basis voor het bedrijfsleven. Immers het enige wat je leert bij HIO is een indexpagina beheren. Een index zodat je weet waar je iets op sotfware/computer gebied kunt vinden. Het echte "kunnen" en "kennen" moet je jezelf leren. Op een HBO leer je om te leren, dat moet je niet vergeten. Op een UNI leer je het geleerde aan iemand anders te leren.

Waarschijnlijk zijn er mensen hier die hun mening nog 1 jaartje bij zich moeten dragen omdat ze anders op die manier "nieuwkomers" afschrikken met hun veronderstellingen. Je kunt niets zeggen over een opleiding als je 1-1,5 jaar bezig bent. Totaalbeeld is vereist om een objectieve mening te geven.

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:40
ik zie nog weinig mensen die de HIO in eindhoven volgen,

ik ga nu dus naar het 3e jaar.

ik zal hieronder wat over de opleiding in eindhoven vertellen :

in grote delen is het wel gelijk met de andere HIO verhalen die ik hier net gelezen heb, maar ik denk dat het niveau zo laag ligt omdat het toch voor iedereen toegankelijk moet zijn ook al ben je niet echt een super freak. Als je thuis veel met de computer bezig bent, en je vind het echt interresant dan ligt het niveau misschien wat laag, maar dit is vooral in de eerste 1 1/2 jaar, daarna wordt het toch echt interessanter.

Wij zijn hier begonnen met het leren van Delphi als eerste programmeertaal en ik moet zeggen dat dat best een goede taal is om mee te beginnen, we hebben hierna ook java en C gehad, maar ik vond de programmeer lessen van delphi toch erg goed als je nog nooit geprogrammeerd had.

verder: groepswerk, ja je kunt er niet onderuit, het is denk ik toch een belangrijk onderdeel in het bedrijfleven en het is goed dat je ervan leert, en ik heb een tip voor diegene die klagen dat sommige mensen in de groep geen f*ck doen. wij kicken die mensen gewoon uit de groep. simpel als dat. gewoon zeggen dat ze kunnen werken of opflikkeren, en dan gaan ze meestal toch wel wat doen.

het enige wat ik ERG slecht vind bij ons op school zijn de richtingen die je kunt kiezen. je kunt kiezen uit: Software engineer, Technische Informatica en Commerciele informatica.

ik heb gekozen voor software engineer. wat je hier leert is het werken als projectleider in de informatica, op zich wel interessant, maar de vakken zijn dus totaal niet interessant. ook de vakken van de andere keuze richtingen zijn zwaar klote hoor ik van de andere mensen die die richtingen hebben gekozen.

ook de voorlichting als je deze richtingen moet kiezen was erg slecht, niemand wist nu echt precies wat hij gekozen had.

als laatste even over de stages, de school regelt weinig, maar dit is in principe ook niet echt nodig als je er zelf wat voor doet, het enige slechte is dat de school zo slecht in de communicatie is met de leerlingen waardoor het moeilijk regelen is op je stage.

verder is de communicatie tussen school en leerlingen zwaar klote, veel formulieren zoals je Propedeuse komen VEEL te laat en ook je stage certificaat en zo komen wel erg aan de late kant toch binnen.

Verwijderd

Mee eens ;-)

/me zit ook in eindhoven op HIO dus ik weet precies waar je t over hebt.

• Mozin

Mozin

Gewoon een gamer

Het valt mij op dat er weinig Bedrijfskundige Informatici hier zitten. Het zijn bijna allemaal HIO-ers, ikzelf doe dus BI en ik ben vastberaden om de managementkant (projectmanagement) op te gaan (ben ik eigenlijk al gegaan). Voor de bedrijfskundigen is kennis heel anders toepasbaar in het bedrijsfleven dan kant-en-klare programmeer- of systeembeheerkennis, dus in zoverre kan ik weinig zeggen over de aansluiting van HIO op het bedrijfsleven.

Ik hoor veel geklaag over groepswerk, ikzelf klaagde daar ook altijd over. Toch is het een feit dat je in een groep (met de daarbij behorende klunzen) moet kunnen werken en is het echt wel nuttig dat je dat een tig keer meemaakt tijdens je studie. Denk je echt dat je meer realistische praktijkkennis op zou doen als je met allemaal actieve mensen in een groep zou zitten, ik denk van niet, tenminste, lang niet altijd.

Verder over de leukheidsgraad van de vakken, die zijn altijd wel ver te zoeken, maar goed, besef je wel dat als je echt met tegenzin studeert, je dat vak ook niet leuk zult vinden in je latere werk, tot op zekere hoogte. Met tegenzin dag in dag uit naar je werk gaan is het ergste wat je kan overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 14:08:
[...]

Mee eens ;-)

/me zit ook in eindhoven op HIO dus ik weet precies waar je t over hebt.
nog over het gebouw in eindhoven:

dit is echt compleet BAGGER!!!

slechter kan gewoon niet, alles is zo gammel als maar kan, en het is er echt een grote zooi. we hadden als test een plakje komkommer tegen de muur geplakt, en die heeft er een maand gehangen in de kantine. dat is toch ranzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nog over het gebouw in eindhoven:

dit is echt compleet BAGGER!!!

slechter kan gewoon niet, alles is zo gammel als maar kan, en het is er echt een grote zooi. we hadden als test een plakje komkommer tegen de muur geplakt, en die heeft er een maand gehangen in de kantine. dat is toch ranzig.
ROFL!

ja idd het gebouw is gewoon zwaar matig, vooral die wc's enzo. Naats lokaal 0.63 das helemaal gore ranzige troep. Meestal ga ik dan ook schijten op de vrouwen wc's, die zijn tenminste schoon aangezien er geen vrouwen zijn. :-) naja eentje dan. Die andere 3 zijn gewoon gemanipuleerde kerels met tieten en baardhaar.

btw: ken ik jou niet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Dan vind ik dat de Hanze Hoogeschool van Groningen er nog verdomd goed afkomt als ik deze verhalen hier zo aanhoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzity
  • Niet online
Ik begin volgende week aan mijn eerste jaar op de HHS, en met de opleiding Communicatie Technieken en Informatie Systemen (CTIS) (4-1 jaar vrijstelling :D). Dit is een nieuwe opleiding die meer ligt op de technische kant. Hiervoor heb ik MBO Technische Informatica (KA) gedaan in Gouda, waar ik geen woord meer aan vuil maak (kut school!, nu doe ik het toch).
Ik heb zelf gekozen voor CTIS omdat het toch meer in de techniek zit dat de algemene Informatica opleiding (IVIT), die weer meer aan de bedrijvenkant zit.
Toch ben ik bang, omdat dit een nieuwe opleiding is, dat alles (weer) fout gaat. dwz, leraren die hun vak niet goed kennen, plotselinge wijziging van lesstof, etc, etc..
En yup, dit is, volgens mij, werken in projectjes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozin

Mozin

Gewoon een gamer

Een nieuwe opleiding heeft vaak wel gemotiveerde docenten die graag goed les willen geven dan een opleiding die routinematig jaar in jaar uit hetzelfde vak geven. Ik vond 'nieuwe' vakken altijd de leukste om te volgen, mede omdat de docent ook de dingen nog moet leren en zicht daar goed voor inzet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een nieuwe opleiding heeft vaak wel gemotiveerde docenten die graag goed les willen geven dan een opleiding die routinematig jaar in jaar uit hetzelfde vak geven.
Lijkt me niet echt waar. Kan namelijk ook zo zijn dat de docenten achter hun rug om op een Melkert achtige wijze worden geinformeerd dat ze een ander vak moeten gaan geven in de trant van of geven of wegwezen.

Kijk naar: Prof.Dr.Hoogleraar.Ir LAK!

voor diegenen onder ons die in R2 zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 09:21:
[...]

btw: ken ik jou niet dan?
in welk jaar en klas zit je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik loop nu stage, dus atm zit ik niet in een klas.

3 + nog watste jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 12:44:
Ik loop nu stage, dus atm zit ik niet in een klas.

3 + nog watste jaar
dan zit je een half jaar hoger als ik, ik moet volgend half jaar stage lopen, ik begin nu met het 3e.
Pagina: 1 2 Laatste