Toon posts:

Nieuwe speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 610 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan binnenkort een paar nieuwe main-speakers aan te schaffen, omdat mijn Bose :r 301s me de neus uitkomen en half gaar zijn....

Mijn budget varieert van f1000,- tot echt uiterst f2000,- (moet wel heel speciale speaker zijn dan)....

Ik had al wat rondgesnuffeld hier en daar (o.a. audioreview.com) en had een aantal speakers op 't oog:

B&W DM603 S2 (vloerstaand)
B&W DM602 S2 (bookshelve)
B&W DM601 S2 (bookshelve)
B&W CDM 1SE (bookshelve)
Tannoy M5 (kan ik voor f800,- p. paar krijgen!, vloerstaand)
Tannoy R2 (vloerstaand)

Wie heeft er evt wat meningen en/of tips voordat ik ze ga beluisteren? Of evt andere speakers die echt de moeite waard zijn om te beluisteren?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Mmm, ff denken... als je ze nog kan krijgen (wat best een moeilijk kan worden) zou ik gaan voor Tanny Definition D100. Normaal waren ze 1500/stuk geloof ik, maar heb ze ook gezien voor 1095/stuk...

Het zou het zoeken waard zijn, want ze klinken ongehoord goed voor hun formaat en prijs

snap je um? ongehoord? WHAHAHAHAHAHA :)

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Ik vind zelf tannoy/b&w/mission het mooiste klinken.
Maar ga gewoon luisteren joh ! en neem vooral de cd's die je het meeste luistert mee.

Wees niet bang om ff te vragen of je met de tone-instellingen mag kloten,.. en neem er gerust een hele middag voor, laat je geen onzin door verkoper aanpraten, en luister gewoon.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
Ik heb een tijdje terug 2 JBL LX 1000 MKII pilaren bij radio Roelandschap gekocht.
( http://www.radioroelandschap.nl )
Koste me 750,- per stuk, klinken echt verassend mooi!
Echter is deze serie er al een tijdje uit, wellicht is de nieuwe serie de moeite waard eens naar te luisteren.

Groet.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• JvS
  • Laatst online: 20-08 16:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

Chario syntar200Tower... dat vind ik wel een leuke speaker.. mag je ook best wel een aardige versterker bij gebruiken trouwens...

Hij ziet er ook nog eens vet uit... (www.chario.it geloof ik, en die is "under construction")

mocht je op die B&W serie uitkomen, neem dan de 602. Ik vind de "kleintjes" uit die serie veel mooier klinken. En koop er dan voor 900 piek een lekkere rotel/NAD versterker bij. Dan doe je het gelijk helemaal goed.
De 602 heeft een wat indrukwekkendere bas dan de 601. De 603 is wat donkerder, maar ik vind het laag zelf minder mooi.

als je van 301 naar 602 gaat, doe je hetzelfde als ik, twee jaar geleden :)
Die 602 kan je trouwens ook leuk modificeren, waardoor de scherpe randjes (bij de hoge tonen) en het "logge" laag er flink afgaan (wisselfiltercomponenten zijn vrij brak, drivers en kast zijn zeer goed).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

De Tannoy R2 is zeker de moeite waard om ff te beluisteren :)

Verwijderd

Topicstarter
het gaat me eigenlijk niet direct om hoe geweldig de speaker nou wel niet is in z'n laag....heb ook nog backup van een Rel Quake...

BTW...<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>als je van 301 naar 602 gaat, doe je hetzelfde als ik, twee jaar geleden [/quote]Niet de B&W 30x he, maar de Bose:r 301...

Verwijderd

Nou ik heb laatst 2 B&W DM602's 2dehands gekocht voor fl 500,- en ik moet zeggen dat ze me zeer goed bevallen!
Wel altijd eerst gaan luisteren.

JvS:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Die 602 kan je trouwens ook leuk modificeren, waardoor de scherpe randjes (bij de hoge tonen) en het "logge" laag er flink afgaan (wisselfiltercomponenten zijn vrij brak, drivers en kast zijn zeer goed).[/quote]Hier ben ik ook wel in geintresseerd. Kan je er wat meer info over geven?

Verwijderd

Heb hier de B&W 603's (de serie van voor de S2) bevallen ERG goed.

Verwijderd

Topicstarter
iig bedankt voor je reply :)

ben eigenlijk ook wel benieuwd naar dat modificeren

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:45

Fisico

by Fabian

Hoi

Naast bovengenoemde speakers zou ik zeker nog luisteren naar de KefQ55.2 en de B&W603. Ik zelf ben erg onder de indruk van de Kefspeakers, heel zuiver zijn de speakers van dynaudio maar ook erg saai naar mijn idee. Mission vond ik net als Dali minder klinken en zou daar niet voor kiezen. Tijdens het luisteren merk jezelf snel zat welke jij het mooist vind en daar gaat het om, dus luister naar alle merken.

Voor de lezers die zich afvragen of ik al wat gekocht heb is het antwoord nee. Door de korting die ik kreeg kon ik andere speakers kopen maar geen zwaardere amp dus hadden de speaker ook geen zin. Toch wil ik de speakers en de amp dus even doorsparen en dan in een keer goed kopen lijkt me.

Mvg Fisico

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Silacoid: nee nee, ik ook van Bose301-III naar B&W DM602. Die bose's waren trouwens wit en die heb ik aan een gast op de UT-campus verkocht, ruim twee jaar geleden.

Even over dat modificeren. Ik heb het ten eerste niet zelf gedaan, maar ik werkte toen bij een Hifizaak en een jongen van de technische dienst was altijd wel voor het zelf bouwen van speakers. Hij schroefte ze ook altijd open om commentaar op die dingen te geven. Nu kwam op een gegeven momen van B&W een S2 versie uit en wij waren geinteresseerd in de verschillen, dus openschroeven :). Toen begon hij commentaar op de interne bekabeling het wisselfilter en de demping te leveren.

We hebben toen uiteindelijk de (goedkope) weerstanden door andere vervangen (die een stuk dikker/zwaarder waren) van een merk dat veel kleinere foutmarges aanhoud (zou niet meer weten welke. Iets met zilverwikkel geloof ik :)). Verder zat er een spoel in het laagfilter, en dat leek wel een penlite met daaromheen een heel dun draadje gewikkeld. Die hebben we toen doorgemeten (voor de nodige gegevens) en daarvoor in de plaats zit nu een dikke spoel met een luchtkern, die ook nog eens 4x groter is. (ik ben helemaal geen electrotechneut dus ik vond het allemaal wel best). De componenten hebben we geloof ik bij speakerland besteld. Verder zit nu aan de binnenkant van de kast rondom een soort loodmatje, maar dan is het heel zwaar dempingsmateriaal. Daarna hebben we op gehoor met demping geexperimenteerd (met simpele eiermatjes). De interne bedrading hebben we vervangen door een dikkere IXOS luidsprekerkabel, die wat rustiger is...

Zo dat is zo'n beetje het verhaal. Het heeft me zo'n 180 gulden plus een fles Jack Daniels gekost.

Maar de verbeteringen zijn (zeker na inspelen, waar ik daarvoor ook niet in geloofde) echt goed. Het hoog is net zo "open" en toch een stuk minder scherp en het laag lijkt iets dieper door te lopen, maar dat komt denk ik omdat die enorme bult die normaal bij 60-65 hz zat (de beukbult, die eigenlijk wel lekker was :)) een heel stuk minder is.

Maaaaaaaaaaaaaarrrrr... Ik werk daar niet meer (ik ben, vind ik, onbeleefd aan de kant geschoven en ben daar tijdens werk weggegaan en ben er nooit meer teruggekomen...). Die jongen spreek ik ook nooit meer, maar misschien dat er nog meer zelfbouwers zijn die je ermee kunnen helpen. Het ontwerp is namelijk echt heel goed. De ophangingen van de speakers zijn goed stijf en de drivers zelf zijn vrij duur/goed.

Koop idd tweedehands een B&W DM602 (geen s2 dus) en zoek iemand op :)

als iemand nog geïteresseerd is naar de verschillen tussen 602 -S1 en -S2. Dan komen ze hier: Tweeter is een nep-nautilus tweeter (www.bwspeakers.com voor uitleg). De stofkap van de woofer is nu een nep-faseplug geworden. Het wisselfilter heeft nu een (goedkope) luchtspoel bij het laagfilter en een extra weerstand bij het hoogfilter, omdat die tweeter een veel te hoog rendement heeft. Standaard klinkt de s2 wat minder rauw, is het laag wat strakker maar vind ik 'm minder homogeen klinken als de S1 (fase-draaiïngen/-verschuivingen????). En gemodificeerd is de S1 helemaal drie klasse's hoger...

PS de 601 is ook minder geworden in mijn optiek, alleen de 603 is een hele grote sprong mooier geworden (lees: klinkt wat meer als een 602). De 604 is ongeveer hetzelfde gebleven: in theorie heel leuk, maar drieweg is in die prijsklasse door het filter altijd kut. Wellicht valt daar dus ook veel aan te doen...

Verwijderd

Waar is ook al weer die site met vergelijkingen van speakers?

• Fisico

Fisico

by Fabian

Hoi

JvS waarom is een drieweg in de prijsklasse van de B&W604 slecht? ik zelf denk aan de Q65.2 van kef wat in dezelfde klasse zit als de B&W's. Heb ze alleen nog niet gehoord maar zal wel goed zitten lijkt me

mvg fisico

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Oh, dat had ik eigenlijk niet mogen zeggen...

Ik maak er wederom maar weer "ik vind dat drie-weg over het algemeen minder mooi is dan twee-weg" van. Zo beter :)

Ik vind dat omdat een drieweg filter moeilijker is om goed te maken (duurdere componenten nodig). Ik vind 3weg speakers bijna altijd minder klinken dan de kleine 2wg broertjes..

Zo. Enneh, als je de speakers nog nooit hebt gehoord kan je d'r he-le-maal niets over zeggen... Ik zou eerst maar eens gaan luisteren. Ik ben niet zo'n fan van kef, vind ze wat teveel op het middengebied leunen.

• Fisico

Fisico

by Fabian

Hoi

JvS ik heb de Kef q65.2 nog niet gehoord wel de 55.2 en de B&W 603s2 verder nog wat andere merken met speakers in de zelfde klasse zoals linn, dynaudio, mission, dali e.d.

Ik had een budget waar een goede 2.5 weg speaker in paste i.c.m. een amp en een cd-speler. Door de korting die ik kreeg kon ik wel de amp verbeteren maar niet de speakers of wel de speakers maar niet de amp dus heb ik besloten maar even niks te doen. En pas wanneer ik iets meer geld heb te gaan luisteren naar de combi die ik nu wil.

dankzij jouw mening ga ik toch zeker een luistertest doen tussen de Q55 en de Q65 want als de Q55 echt beter klinkt is dat mooi meegenomen lijkt me

mvg Fisico

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Oh, dat had ik eigenlijk niet mogen zeggen...[/quote]Zeker weten niet ;). Ik heb zelf de 604, en die vond ik dus echt wel beter klinken dan de 603. En hetzelfde geldt trouwens voor de 603-II Vs 604-II. Ik en een vriend van mij vonden allebei de 604 beter klinken.
Verder vind ik de 601 en 602 echt helemaal niks. Echt saai geluid.

En Dynaudio een saai geluid?!?!?! Ik weet niet welke jij gehoord hebt (ik alleen de audience 80), en ik vond het allesbehalve saai. Sterker nog, ik vond de desbetreffende set de mooiste die ik tot nog toe heb gehoord.

Jag

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Verder vind ik de 601 en 602 echt helemaal niks. Echt saai geluid.[/quote]Dit is weer een mooi voorbeeld dat je toch zeker moet gaan luisteren:)

Ik heb zelf de 602 en 603 geluisterd en vond de 603 absoluut niet bijzonder! Bovendien is ie 400 piek duurder!
Toen ik 2 602's 2dehands te koop zag, wist ik heb wel;)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Ik heb er ook naar geluisterd natuurlijk:p.

Jag

• Fisico

Fisico

by Fabian

Hoi

Jag welke Dynaudio het waren weet ik niet maar waren ook 2 of 2.5 weg speakers in dezelfde prijsklasse als de Kef Q55 en B&W 603 dus rond de 1.100 piek per stuk. Saai is de beste term lijkt me voor speakers die niet uit blinken in laag en hoog maar gewoon puur het geluid doorgeven zoals het ontvangen wordt. Waar Dali veel hoog toevoegt en de B&W veel laag hield de dynaudio het gewoon strak. Ik vond ze alleen erg kleurloos i.c.m. een rotel amp en cd-speler de kef kwam er wat beter uit, wat meer laag en hoog maar minder middengebied. Maar zoals altijd bij audio is het puur jouw interpretatie van het geluid en kan een ander met dezelfde cd’s en set iets heel anders vinden.

JvS toen ik voorstelde om de korting om te zetten in een betere amp werd mij aangeraden om te gaan voor betere speaker oa Kef Q65 ipv de amp te verbeteren. Dus zo slecht kan een 3weg speaker niet zijn lijkt me. En luisteren naar iets wat ik niet kan betalen heeft weinig zin je gaat ook niet in een M3 proefrijden als je voor een 316compact geld hebt, alhoewel in wel in een M3 zou willen rijden.

Het echte advies was gewoon de door mij gekozen set te nemen met een goeie korting, niet zo dom helaas ben ik nogal eigenwijs.

Mvg Fisico

Verwijderd

www.remo.nl

zijn zelf bouw speakers, die je eventueel gebouwt kunt ontvangen ik zou daar maar eens gaan luisteren

ik heb zelf de Rogers Monitoren 6.0
Pagina: 1