Silacoid: nee nee, ik ook van Bose301-III naar B&W DM602. Die bose's waren trouwens wit en die heb ik aan een gast op de UT-campus verkocht, ruim twee jaar geleden.
Even over dat modificeren. Ik heb het ten eerste niet zelf gedaan, maar ik werkte toen bij een Hifizaak en een jongen van de technische dienst was altijd wel voor het zelf bouwen van speakers. Hij schroefte ze ook altijd open om commentaar op die dingen te geven. Nu kwam op een gegeven momen van B&W een S2 versie uit en wij waren geinteresseerd in de verschillen, dus openschroeven

. Toen begon hij commentaar op de interne bekabeling het wisselfilter en de demping te leveren.
We hebben toen uiteindelijk de (goedkope) weerstanden door andere vervangen (die een stuk dikker/zwaarder waren) van een merk dat veel kleinere foutmarges aanhoud (zou niet meer weten welke. Iets met zilverwikkel geloof ik

). Verder zat er een spoel in het laagfilter, en dat leek wel een penlite met daaromheen een heel dun draadje gewikkeld. Die hebben we toen doorgemeten (voor de nodige gegevens) en daarvoor in de plaats zit nu een dikke spoel met een luchtkern, die ook nog eens 4x groter is. (ik ben helemaal geen electrotechneut dus ik vond het allemaal wel best). De componenten hebben we geloof ik bij speakerland besteld. Verder zit nu aan de binnenkant van de kast rondom een soort loodmatje, maar dan is het heel zwaar dempingsmateriaal. Daarna hebben we op gehoor met demping geexperimenteerd (met simpele eiermatjes). De interne bedrading hebben we vervangen door een dikkere IXOS luidsprekerkabel, die wat rustiger is...
Zo dat is zo'n beetje het verhaal. Het heeft me zo'n 180 gulden plus een fles Jack Daniels gekost.
Maar de verbeteringen zijn (zeker na inspelen, waar ik daarvoor ook niet in geloofde) echt goed. Het hoog is net zo "open" en toch een stuk minder scherp en het laag lijkt iets dieper door te lopen, maar dat komt denk ik omdat die enorme bult die normaal bij 60-65 hz zat (de beukbult, die eigenlijk wel lekker was

) een heel stuk minder is.
Maaaaaaaaaaaaaarrrrr... Ik werk daar niet meer (ik ben, vind ik, onbeleefd aan de kant geschoven en ben daar tijdens werk weggegaan en ben er nooit meer teruggekomen...). Die jongen spreek ik ook nooit meer, maar misschien dat er nog meer zelfbouwers zijn die je ermee kunnen helpen. Het ontwerp is namelijk echt heel goed. De ophangingen van de speakers zijn goed stijf en de drivers zelf zijn vrij duur/goed.
Koop idd tweedehands een B&W DM602 (geen s2 dus) en zoek iemand op
als iemand nog geïteresseerd is naar de verschillen tussen 602 -S1 en -S2. Dan komen ze hier: Tweeter is een nep-nautilus tweeter (
www.bwspeakers.com voor uitleg). De stofkap van de woofer is nu een nep-faseplug geworden. Het wisselfilter heeft nu een (goedkope) luchtspoel bij het laagfilter en een extra weerstand bij het hoogfilter, omdat die tweeter een veel te hoog rendement heeft. Standaard klinkt de s2 wat minder rauw, is het laag wat strakker maar vind ik 'm minder homogeen klinken als de S1 (fase-draaiïngen/-verschuivingen????). En gemodificeerd is de S1 helemaal drie klasse's hoger...
PS de 601 is ook minder geworden in mijn optiek, alleen de 603 is een hele grote sprong mooier geworden (lees: klinkt wat meer als een 602). De 604 is ongeveer hetzelfde gebleven: in theorie heel leuk, maar drieweg is in die prijsklasse door het filter altijd kut. Wellicht valt daar dus ook veel aan te doen...