[Win2k] Programma's zonder admin rechten

Pagina: 1
Acties:

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
Allereerst even dit: De FAQ stond het niet in.

De search had ik geprobeerd, normaalgesproken zal deze best wat nuttige topics kunnen vinden, maar in zijn huidige staat vind hij niets ;(

De topics die op dit moment in WOS staan snel nagecheckt, zit ook niets tussen.

Genoeg om er geen slot op te krijgen :?

Mooi dan het probleem...

Wij hebben hier in totaal, inclusief mijzelf, 5 gezinsleden.
Nou hebben we 1 freesco-server en 2 windows bakken, waarvan ééntje voor mij alleen (zie sig).

Op de PC beneden heeft tot nu toe altijd Windows 98 gedraaid, maar omdat m'n zusje en co. nog wel eens zelf spul willen installeren en downloaden, wilde ik, trouwens ook vanwege de stabiliteit, Windows 2000 erop zetten...
Alles goed en wel, het werkt.

NTFS rechten vanaf C:\ opnieuw ingericht:

Administrators >> alles
Iedereen >> lezen only...

Maarja toen waren dus de documents & settings met alle submappen verneukt :( |:(

Waarna het inloggen op een niet-admin account (één van m'n gezinsleden) resulteerde in een compleet nieuw profiel ;(

Via via de oude teruggezet, deze bestond nog wel en dat werkt ook redelijk, behalve dan dat hij bij het deleten van een file zeurt dat de prullenbak kaduuk is (deze staat niet op het bureaublad, met tweakui uitgezet), als ik dan op OK klikt en dan de vraag of ik het bestand echt permanent van het systeem wil verwijderen met 'ja' beantwoord, verwijdert hij hem gewoon :P

Nou zijn er een aantal applicaties die ik heb geïnstalleerd (lees: spelletjes van m'n zusje, telebankieren voor m'n pa, NOS Teletekst browser ook voor pa) die het ZONDER admin-rechten niet doen.

Ik heb geprobeerd:

1. In het account van een "gebruiker" met "uitvoeren als...", mijn accountinfo (admin) invullen en dan installeren,
2. gewoon vanuit mijn account installeren
3. gebruiker die het programma nodig heeft tijdelijk admin maken en dan installeren.

Geen van allen werkt :(

Het ene programma wil bepaalde data ergens opslaan, wat dus niet mag (immers, Iedereen >> alleen lezen), dit is simpelweg op te lossen door de gebruikers schrijfrechten te geven in de directory van dat programma...

Maar daarna begint de één te zeuren over het feit dat er geen cd in zit (spel van m'n zusje, origineel :)), de ander (telebankieren) geeft aan dat ie vanwege "LastUser" niet kan inloggen oid, en nog weer een andere (NOS Teletekst) zegt "Bad Failure"...

In alle gevallen is het zo dat als ik de betreffende gebruiker Admin maak, dat de programma's wel werken.

Zelf suggereer ik dat ik alle NTFS rechten in hun originele staat herstel, maar deze optie zie ik in windows zelf niet zitten, bestaat er een programma die alle NTFS rechten weer op "standaard" zet of zit de functie ergens op een onlogische plaats in windows :?

Algemeen: Het is dus de bedoeling dat alleen ik Administrator ben en de rest gewoon gebruiker (geen hoofdgebruiker dus) en dat als ik zelf onder mijn account een bepaald programma installeer dat de rest deze ook kan gebruiken.
Dit probleem heb ik wellicht wat vreemd omschreven, maar het omschrijven van een probleem op een forum is moeilijker dan je denkt (8>

Ik hoop op spoedige hulp _/-\o_

en remember: het gaat hierbij NIET om de pc uit mijn specs :|

Hoi

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Voor dat admin probleem: je kan met runas je programma als admin draaien, eventueel met vergelijkbare tools hoef je geen password in te geven. Laatst (gister/vandaag) nog een topic over geweest ;)

[rml][ XP] Run with different credentials - vraagje[/rml]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
ja dat wist ik...

net de post even bijgeschaafd met wat ik nog meer gepoogd heb :)

Hoi

Anoniem: 28145

Lees dit topic even door, gaat exact over jouw probleem.

blackd je was me voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
hmm ja dat met run as heeft wel wat, behalve dan voor het probleem dat als m'n zusje het spel wil opstarten en ik er niet ben, zij dus dan m'n paswoord moet weten...

Maar... in de topic waarnaar verwezen wordt in de topic die jij en blackd noemden, wordt wel verwezen naar een paar programma's die al dan niet standaard in windows zitten...

hier zal ik morgenavond eens mee aan het kloten. Mocht het niet lukken dan kom ik hier wel weer blêren }:O

tot zover bedankt :)

edit:

oh ja laat ik vooral niet vergeten te vermelden dat dos-based spelletjes (pa), ICQ (2000b) en MSN (zusje) wel werken onder elk account...

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
Nou het probleem is dus opgelost via die link van jullie 8)

Voor de mensen die met hetzelfde probleem zitten (zie bovenste post) en die via de search of op andere wijze hier terecht zijn gekomen, dit programma lost al die problemen (ook met XP) op: TqcRunas (klik om te downloaden, het is freeware, mooier kan niet lijkt me 8)

Hoi

Pagina: 1