[XP] Run with different credentials - vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 268 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:54
Ik heb hier een systeem met 1 gebruiker met administrator rechten, en een aantal gebruikers met limitited rechten. Nu is het probleem dat bepaalde spelletjes (The Sims, Bejeweled, Alchemy, enz.) alleen maar werken onder een administrator account...

Ik heb dit opgelost door een nieuwe gebruiker aan te maken ("Games") met administrator rechten die níet op het XP login scherm staat. In de shortcuts naar de spelletjes heb ik aangegeven dat ze "with different credentials" gedraaid moeten worden. De gebruiker hoeft dan uit het rijtje met accounts alleen maar even "Games" te kiezen.

Nadeel hieraan is natuurlijk dat dit niet echt veilig is, omdat de gebruiker ook programma's zou kunnen installeren als deze "Games" gebruiker en zelfs in zou kunnen loggen als "Games" (door in het inlogscherm op ctrl-alt-delete te drukken).

Mijn vraag is dus: is het mogelijk om een programma "under different credentials" te draaien, zonder dat de eindgebruiker hier iets van ziet? Misschien middels een script dat de "Games" account vanzelf uitkiest?

Ik weet 0,nix over scripts in Windows, en of het überhaupt mogelijk is, maar er is hier vast wel iemand die mij dit kan vertellen.

Een andere oplossing is natuurlijk ook welkom!

omniscale.nl

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• CoRrRan
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-06 09:35

CoRrRan

Don't Panic!!!

Hey, dat is uitermate handig. Hartelijk dank blackd, ook ik had problemen met een spel (Sail Simulator) dat niet wilde draaien onder power user of gewoon user. Hiermee moet het wel lukken.

Kan ik de admin rechten weer weghalen bij de andere gebruikers van mijn PC... :)

-- == Alta Alatis Patent == --

• posttoast
Dankje :) , maar wat er in dit document staat had ik zelf al uitgevonden (er staat alleen hoe je een programma als een andere gebruiker kan starten). Het gaat mij er dus om dat ik dit kan doen zonder dat de gebruiker dit kan zien!

omniscale.nl

• blackd
  • Niet online
Dan maak je toch een snelkoppeling met 'runas' ervoor + username + password:
C:\Documents and Settings\Administrator>runas
RUNAS USAGE:

RUNAS [/profile] [/env] [/netonly] /user: program

/profile if the user's profile needs to be loaded
/env to use current environment instead of user's.
/netonly use if the credentials specified are for remote access only.
/user should be in form USER@DOMAIN or DOMAIN\USER
program command line for EXE. See below for examples

Examples:
> runas /profile /user:mymachine\administrator cmd
> runas /profile /env /user:mydomain\admin "mmc %windir%\system32\dsa.msc"
> runas /env /user:user@domain.microsoft.com "notepad \"my file.txt\""

NOTE: Enter user's password only when prompted.
NOTE: USER@DOMAIN is not compatible with /netonly.
Staat Program Windows Are Blank When You Use the RUNAS /USER:ADMINISTRATOR Command in Windows XP hier beschreven.

• posttoast
blackd schreef op 15 augustus 2002 @ 09:34:
Dan maak je toch een snelkoppeling met 'runas' ervoor + username + password:

[...]

Staat Program Windows Are Blank When You Use the RUNAS /USER:ADMINISTRATOR Command in Windows XP hier beschreven.
Kijk, dat is nog eens top! :)

Een vraagje dan nog: je zegt dat ik in die snelkoppeling dan ook gelijk het password kan stoppen, maar hoe doe ik dat? Er is wel een "/user:", maar waar zet ik het wachtwoord?

omniscale.nl

• blackd
  • Niet online
VincentB schreef op 15 augustus 2002 @ 09:41:
[...]

Kijk, dat is nog eens top! :)

Een vraagje dan nog: je zegt dat ik in die snelkoppeling dan ook gelijk het password kan stoppen, maar hoe doe ik dat? Er is wel een "/user:", maar waar zet ik het wachtwoord?

Hmm, ik gebruik het zelf niet, en er staat onderaan dat stukkie tekst dat je even 't wachtwoord in moet geven voor je dan 't programma start.

Waarschijnlijk moet je dat dus invoeren @ startup van je programma. Probeer het eens zou ik zeggen, ik heb er ook nog nooit mee gewerkt ;)

• posttoast
blackd schreef op 15 augustus 2002 @ 09:43:

[...]

Hmm, ik gebruik het zelf niet, en er staat onderaan dat stukkie tekst dat je even 't wachtwoord in moet geven voor je dan 't programma start.

Waarschijnlijk moet je dat dus invoeren @ startup van je programma. Probeer het eens zou ik zeggen, ik heb er ook nog nooit mee gewerkt ;)
Dat klopt, je krijgt een command prompt waar je het wachtwoord in moet geven. Het zou natuurlijk het mooiste zijn als dat niet zou hoeven...

Iemand een idee hoe ik dát kan omzeilen?

Als ik de games user nou geen wachtwoord geef, dan hoeft er bij dat "type a password" alleen maar op enter gedrukt te worden. Kan zoiets niet in een batch file geregeld worden?

omniscale.nl

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:27
Nee, RUNAS ondersteund niet dat het wachtwoord tegelijkertijd wordt ingevoerd. Daarvoor hebben ze weer een andere set commando's, die in de resourcekit zitten. Eerst installeer je suss als een service, daarna kun je su (met naam en wachtwoord) gebruiken om een programma als een andere gebruiker te runnen.

Je kunt het wachtwoord dan invoeren door het volgende commando te gebruiken:

SU.EXE gebruikersnaam "programmanaam" domeinnaam < txtbestand_met_wachtwoord

• blackd
  • Niet online
Denk niet dat dat in een batch file kan, aangezien je input in een venstertje moet zetten (of dat nou enter is, of een wachtwoord + enter.
Misschien zou je iets met Visual basic kunnen doen ofzo, of op zoek gaan naar een andere tool.

Hier: http://www.computing.net/netware/wwwboard/forum/2324.html wordt gesproken over 'tqcrunas', dat je daar geen wachtwoord hoeft in te voeren, dat deze encrypted wordt opgeslagen. Ga daar eens naar op zoek (of alternatieven).

• posttoast
Poltergeist schreef op 15 augustus 2002 @ 09:51:
Nee, RUNAS ondersteund niet dat het wachtwoord tegelijkertijd wordt ingevoerd. Daarvoor hebben ze weer een andere set commando's, die in de resourcekit zitten. Eerst installeer je suss als een service, daarna kun je su (met naam en wachtwoord) gebruiken om een programma als een andere gebruiker te runnen.

Je kunt het wachtwoord dan invoeren door het volgende commando te gebruiken:

SU.EXE gebruikersnaam "programmanaam" domeinnaam < txtbestand_met_wachtwoord
Dankje, ik denk dat ik dit ga proberen. Die reskit staat gewoon op de XP Pro CD toch?

Jullie lezen mijn bevindingen vanavond!

omniscale.nl

Verwijderd

Wellicht schiet je je doel ver voorbij.

Het is misschien veel verstandiger uit te zoeken WELK recht de gewone gebruikers niet hebben maar wel nodig hebben om het spel te kunnen spelen.

Zo heb ik vorig jaar VMWare 2.0 uitgerold bij een klant, en om VMWare te kunnen opstarten moet je local admin zijn volgens vmware. anders werk het niet goed.
Het enige recht dat je nou daadwerkelijk nodig bleek te hebben, was NTFS change rechten op de program directory van VMware.

Het zou mij dus niet verbazen dat jou gewone gebruikers met change rechten op de programma directory voldoende kunnen. In het ergste geval moet je ze ook change rechten geven op HKLM\Software\spelletjesnaam en alls wat daaronder zit in je register.

Hoef je niet werken met batchfiles, run-as en dergelijke. De kans dat de gewone gebruiker via een slinkse wijze een lokale admin gaan gebruiken is zo veel te groot...

• posttoast
Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 10:02:
Wellicht schiet je je doel ver voorbij.

Het is misschien veel verstandiger uit te zoeken WELK recht de gewone gebruikers niet hebben maar wel nodig hebben om het spel te kunnen spelen.

Zo heb ik vorig jaar VMWare 2.0 uitgerold bij een klant, en om VMWare te kunnen opstarten moet je local admin zijn volgens vmware. anders werk het niet goed.
Het enige recht dat je nou daadwerkelijk nodig bleek te hebben, was NTFS change rechten op de program directory van VMware.

Het zou mij dus niet verbazen dat jou gewone gebruikers met change rechten op de programma directory voldoende kunnen. In het ergste geval moet je ze ook change rechten geven op HKLM\Software\spelletjesnaam en alls wat daaronder zit in je register.

Hoef je niet werken met batchfiles, run-as en dergelijke. De kans dat de gewone gebruiker via een slinkse wijze een lokale admin gaan gebruiken is zo veel te groot...
Hmm, das misschien ook wel handig! Maar waar stel ik die change rechten in? Ik ben echt een newbie op dit gebied...

omniscale.nl

• blackd
  • Niet online
start -> run -> regedt32

• posttoast
:+ zover was zelfs ik al gekomen... Maar er staan nogal veel registry keys, waar moet ik ongeveer zijn?

omniscale.nl

Verwijderd

Hoeft niet meer in XP, daar zijn rechten zetten en keys opzoeken/aanmaken in 1 tool gebakken (rechtermuisknop?)

Regedit en regedt32 is in XP hetzelfde...

• blackd
  • Niet online
VincentB schreef op 15 augustus 2002 @ 10:09:
[...]

:+ zover was zelfs ik al gekomen... Maar er staan nogal veel registry keys, waar moet ik ongeveer zijn?

lol euh je moet uitvinden welke rechten je nodig hebt, dus ergens in HKLM, Software -> maker van de software of HKCU -> Software.
Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 10:10:
Regedit en regedt32 is in XP hetzelfde...

Ik werk onder win2k :)

Verwijderd

VincentB schreef op 15 augustus 2002 @ 10:09:
[...]

Had ik al geschreven:

HKLM\Software\naamvanhetspelletje

geeft niet

Verwijderd

blackd schreef op 15 augustus 2002 @ 10:10:

[...]

lol euh je moet uitvinden welke rechten je nodig hebt, dus ergens in HKLM, Software -> maker van de software of HKCU -> Software.

[...]

I know (ik ook), maar de topicstarter heeft zijn OS in de titel gezet. Anders had ik het ook niet geweten.

ps, een gewone gebruiker heeft al change rechten op HKCU :+ , het gaat hoogstwaarschijnlijk om HKLM

• posttoast
blackd schreef op 15 augustus 2002 @ 10:10:

[...]

[...]

Eilaas, hier is geen enkele verwijzing naar de titel of fabrikant van de spelletjes te vinden... Ik denk niet dat dit de manier ik. Misschien moet ik het eerst maar even met die reskit proberen?

edit:

Ai, te snel geroepen. Onder HKLM staat het wél. Even verder kijken dan maar!

omniscale.nl

• posttoast
Okay, ik weet nu hoe ik in regedit changerechten geef. Maar hoe doe ik dit met een directory?

Ik weet het, ik vraag veel van jullie, en bedank jullie dan ook nogmaals voor de goede hulp! :)

----

Okay, simple sharing uitzetten scheelt al. Dit gaat zo wel lukken denk ik, nog even proberen.

edit:

Weer iets uitgevonden.

omniscale.nl

Verwijderd

VincentB schreef op 15 augustus 2002 @ 10:18:
Okay, ik weet nu hoe ik in regedit changerechten geef. Maar hoe doe ik dit met een directory?

Ik weet het, ik vraag veel van jullie, en bedank jullie dan ook nogmaals voor de goede hulp! :)

----

Okay, simple sharing uitzetten scheelt al. Dit gaat zo wel lukken denk ik, nog even proberen.

edit:

Weer iets uitgevonden.
Dat gaat je best lukken als ikk het zo zie. Succes!

• posttoast
Okay dan! Met Bejeweled en Alchemy is het al gelukt, al krijg ik nog wel een vreemde foutmelding wanneer de spelletjes worden afgesloten. Maar daar kan ik (voorlopig) wel mee leven.

The Sims ga ik vanavond testen, nu moet ik weg.

Tot zover ontzettend bedankt voor alle hulp! :)

omniscale.nl

Verwijderd

Dus zonder extra accounts nu?

• posttoast
Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 10:35:
Dus zonder extra accounts nu?
Laatste berichtje voordat ik de deur dichttrek: inderdaad, zonder extra accounts! Of dat bij The Sims ook gaat lukken merk ik vanavond.

omniscale.nl

• posttoast
Ja hoor, het werkt ook met The Sims (rechten van de directory en de registry aanpassen).

Top jongens, heel erg bedankt!

Het enige dat blijft is een foutmelding in Bejeweled en Alchemy wanneer ik deze programma's afsluit. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met een reclame pop-up die deze programma's normaal openen, maar nu dus niet. Het programma zelf (dus niet Windows) komt met een melding dat er permission-problemen zijn met ntdll.dll. Ik heb hiernaar gezocht in de registry, en het blijkt dat deze dll ook iets te maken heeft met het openen van popups. Maar: zelfs al geef ik schrijfrechten voor de hele registry, de error blijft komen...

omniscale.nl

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als je ook van de laatste foutmeldingen af wilt komen kan je gebruik maken van regmon en diskmon van www.sysinternals.com

Deze kijken welk programma wat in je register resp. naar je HDD wegschrijft. Zo kan je uitvinden welke sleutels/dir je vergeten bent.

edit:
Oeps, klein tiebvautje :+

[ Voor 0% gewijzigd door F_J_K op 16-08-2002 12:16 . Reden: Typo ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• posttoast
F_J_K schreef op 16 augustus 2002 @ 09:50:
Als je ook van de laatste foutmeldingen af wilt komen kan je gebruik maken van regmon en diskmon van www.systinternals.com

Deze kijken welk programma wat in je register resp. naar je HDD wegschrijft. Zo kan je uitvinden welke sleutels/dir je vergeten bent.
Bedankt voor de tip. Je link klopt alleen niet, dat moet waarschijnlijk www.sysinternals.com zijn (dus geen systinternals).

omniscale.nl

• posttoast
Helaas, die foutmelding krijg ik op deze manier niet weg denk ik.. In dat regmon kun je inderdaad goed zien wat er naar je register wordt wegeschreven, maar ik daar dat hele ntdll.dll of iets anders dat er verdacht uitziet helemaal niet tegen.

Diskmon blijkt voor mij weinig nut te hebben, daar er op een nogal laag niveau wordt gekeken naar het wegschrijven op de harddisks (op sector niveau). Hier kan ik dus niet mee kijken waar Bejeweled en Alchemy de mist in gaan.

Jammer, maar evengoed bedankt!

Ik heb even verder gekeken op sysinternals.com, en er blijkt ook een app 'filemon' te zijn. Waarschijnlijk moet ik die dus hebben.

[ Voor 0% gewijzigd door posttoast op 18-08-2002 10:38 . Reden: Nog even iets uitgezocht ]

omniscale.nl

• posttoast
Hoezee! Het is opgelost.

in de Windows directory staat een bestandje "popcinfo.dat", dit wordt gebruikt door Bejeweled en Alchemy en ik neem aan ook door andere PopCap games. Wanneer je alle gebruikers volledige rechten over dit bestand geeft is er geen foutmelding meer.

omniscale.nl

Pagina: 1