Geniaal idee

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-10 23:26

Rival24

I'll Be Back

Topicstarter
Ik heb een geniale ingeving gehad van de computergod. Is het geen verschrikkelijk goed idee om wat spellingsregels aan de/een FAQ toe te voegen. Zo krijgen we weer een leefbaar/leesbaar GoT :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-10 00:40

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

en de mensen met dyslexie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonT
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Regels om van te leren of om aan te houden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog meer aan de FAQ die toch niemand leest lijkt me niet zo'n fijn plan.
En ik denk niet dat je het kan verplichten om goede spelling te gebruiken. Ik weet dat ik zelf ook redelijk wat spel/grammaticafouten maak, maar dat is niet echt een probleem.

Een groter probleem is triest taal gebruik :
"hee tsjek mun keile keesmod" is gewoon zielig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rival24

Rival24

I'll Be Back

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 14:32:
Nog meer aan de FAQ die toch niemand leest lijkt me niet zo'n fijn plan.
En ik denk niet dat je het kan verplichten om goede spelling te gebruiken. Ik weet dat ik zelf ook redelijk wat spel/grammaticafouten maak, maar dat is niet echt een probleem.

Een groter probleem is triest taal gebruik :
"hee tsjek mun keile keesmod" is gewoon zielig
Nieuwe users krijgen tegenwoordig toch de faq('s) voorgeschoteld als ze registreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

je kan hooguit vragen of ze het een beetje overzichtelijk willen houden enzo. En correct me if im wrong maar ik dacht dat er al zoiets stond in de faq.
Meer hoeft er ook niet bij trouwens, want er zijn nou eenmaal mensen die problemen hebben met spelling. En tegenover hen vind ik het zelfs lullig om zoiets te eisen. hooguit van: doe je best erop en raffel het niet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _MaLa_
  • Laatst online: 18-12-2022
spellings controle@GOT sjees het is een forum .. chat you no :?

maar sommige mensen hier die zijn echt iri met die breezer progies etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
BreEzaH TaAl SuCkS!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-10 17:54

Floor-is

5.2

We zouden in principe wel kunnen vragen om zoveel mogelijk ABN te gebruiken, niet overdreven netjes gaan lullen, maar de teksten als:

"Nah iig hebbik nouw een nije compu"
of
"D'r is 1 jumper op muh mamahplank vurandurt en nu doet muh heule PeuCeu niks meer is i kapott?"

Dat soort crap wil ik gewoon niet hebben hier, sim-pel.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

_MaLa_ schreef op 14 augustus 2002 @ 14:38:

volgens mij is op dit forum het breezergehalte vrij laag, en ik denk dat je vooral buiten de HK daar errug weinig last van hebt. Als een user in een techforum rare breezershit uitslaat wordt hij/zij daar meestal vrijwel meteen opaangesproken door een user omdat het irriteert. dat zal wel loslopen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Laatst online: 08-10 17:54

Floor-is

5.2

_MaLa_ schreef op 14 augustus 2002 @ 14:38:

Schrijf dan tenminste goed engels |:(

no -> know!

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is hier geen school ofzo hoor, er wordt alleen van je verwacht dat je daar goed (hebt) op(ge)let :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rival24

Rival24

I'll Be Back

Topicstarter
Schrijf dan tenminste goed engels
Dat was een grapje neem ik aan :).

Waar ik me eigenlijk het meeste aan stoor is mensen die hun berichten niet fatsoenlijk in kunnen delen zeg maar. Netjes paragrafen maken en interpuntie zijn wel belangrijk om het bericht een beetje lekker te lezen. Maar als er niets aan gedaan kan worden, jammer maar helaas :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is wat anders dan spellingregels waar je het in je eerste post over hebt natuurlijk...

Op zich heb je gelijk vind ik, echter zou het natuurlijk vanuit de gebruiker zelf moeten komen. Als je iets submit, wil je natuurlijk ook dat het gelezen wordt, dus moet het vanzelfsprekend zijn dat je het ook goed leesbaar presenteert. De vorm van communicatie hier is al zo beperkt, elk klein detail telt als het gaat om duidelijkheid.

Maar : eigen verantwoordelijkheid dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcyDarcy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-10 21:16
[beetje offtopic]
Ik weet dat jullie (de modjes) een tijdje geleden in iedere FAQ (i.i.g. in SA) een netstat tellertje hadden geplaatst. Wat was het resultaat van dit onderzoekje? Viel het aantal keren dat een FAQ per dag/week werd geraadpleegd mee of tegen met de verwachtingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MarcyDarcy schreef op 14 augustus 2002 @ 15:12:
[beetje offtopic]
Ik weet dat jullie (de modjes) een tijdje geleden in iedere FAQ (i.i.g. in SA) een netstat tellertje hadden geplaatst. Wat was het resultaat van dit onderzoekje? Viel het aantal keren dat een FAQ per dag/week werd geraadpleegd mee of tegen met de verwachtingen?

Dit kun je zelf bekijken door simpelweg op het icoontje te klikken. De SA-FAQ doet het overigens lang niet zo goed als De grote tv-out FAQ >:) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcyDarcy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-10 21:16
marcy had al een paar keer op het icoontje geklikt. Waar het mij om gaat, is of dit in de lijn der verwachting was. Ik neem aan dat er van te voren een plan is opgestelt om te kijken hoevaak de FAQ werd geraadpleegd. In dat plan zal er ook best wat maatregelen hebben gestaan indien het erg tegenvalt etc.

Nu is dus mijn vraag, komt het een beetje overeen met wat jullie hadden gedacht?
En dan niet met een ja/nee antwoord komen maar wel wat onderbouwd graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
  • Laatst online: 09-08-2021
Ja...zo geniaal dat ik haast zeker weet dat dat hier uit komt: Taalpurist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rival24

Rival24

I'll Be Back

Topicstarter
ChristiaanVerwijs schreef op 14 augustus 2002 @ 16:08:
Ja...zo geniaal dat ik haast zeker weet dat dat hier uit komt: Taalpurist.
Great minds think alike. (toeval dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Er stond wel iets over in de faq, maar dat is bij de nieuwe weer verdwenen. Jaymz moet het er maar weer inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrJamez
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Waar ik me aan stoor is van die mensen die een probleem hebben en het als volgt uitleggen:

hoi ik heb een probleem mijn computer doet raar als ik aan het internetten ben en dan ineens stopt ie dan krijg ik een foutmelding en dat hangt mijn pc is mijn pc nou kapot of ligt het aan de provider als het aan de provider ligt moet ik gaan bellen

Dat is zoooooooo onleesbaar en zeer storend dat die van mij bij voorbaat al een slotje mogen krijgen tot ze de punt en de shift toets hebben ontdekt...

Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DrJamez schreef op 14 augustus 2002 @ 16:35:
Dat is zoooooooo onleesbaar en zeer storend dat die van mij bij voorbaat al een slotje mogen krijgen tot ze de punt en de shift toets hebben ontdekt...

Persoonlijk had ik in bovenstaande quote zeker 2 komma's gebruikt. ;) :+
Ik begrijp wat je bedoelt, het is een bekend probleem. Maar vind je nou echt dat wij hier actief iets aan kunnen doen ? Mensen op de vingers tikken als ze hun interpunctie niet in orde hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrJamez
  • Nu online
Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 16:44:

[...]

Persoonlijk had ik in bovenstaande quote zeker 2 komma's gebruikt. ;) :+
Ik begrijp wat je bedoelt, het is een bekend probleem. Maar vind je nou echt dat wij hier actief iets aan kunnen doen ? Mensen op de vingers tikken als ze hun interpunctie niet in orde hebben ?
Niet perse actief, maar die extreme gevallen mogen toch zeker wel dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

DrJamez schreef op 14 augustus 2002 @ 16:55:
Niet perse actief, maar die extreme gevallen mogen toch zeker wel dicht?
Wat mij betreft wel ja. Dat is ook voor de topicstarter beter; niet alleen leert die er misschien van, maar een potentiele lezer haakt al snel af als de beginpost totaal onleesbaar is. Dan krijgt de topicstarter niet echt veel antwoorden, zelfs niet als het later een keertje beter wordt uitgelegd (want dan ben je al afgehaakt).

Voorbeeld: nero 5.5.
(slecht voorbeeld, want de topicstarter draait een beetje door in z'n tweede post waar hij wel hoofdletters en enters gebruikt: nero 5.5 :X)

Ook met een slechte spelling is meestal wel te begrijpen wat er nu wordt bedoeld, maar dat is minder het geval bij zinnen van drie A4tjes (of l33t H4x0r 5p34k, maar dat spreekt voor zich).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rival24

Rival24

I'll Be Back

Topicstarter
Owke, hier een mooi voorbeeld van een foute actie van iemand. Waar ik me ook aan stoor is mensen die zonodig spelfouten van mensen moeten gaan verbeteren in hetzelfde topic. Zeg dan niets.... (nou plak ik er wel een mooie flame onder overigens :)). Ik maak zelf ook wel eens spelfouten, maar over zoiets moet niet gezeken worden vind ik. Pas als het onleesbaar is zoals mensen boven mij (in dit topic) al zeggen, dan mag er wel wat van gezegd worden of een mailtje over gestuurd worden.
Sjans, aan de kassa

(Groeten aan Lunatic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Ik vind dat je wel gewoon onlijns kan praten zoals iig, btw, afaik etc etc.

Gewoon normaal leesbaar ABN, maar dan veranderd.. daar zijn we tweakers voor :Y)

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nasty Nate
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 10:36
rival24 schreef op 14 augustus 2002 @ 21:43:
Owke, hier een mooi voorbeeld van een foute actie van iemand. Waar ik me ook aan stoor is mensen die zonodig spelfouten van mensen moeten gaan verbeteren in hetzelfde topic. Zeg dan niets.... (nou plak ik er wel een mooie flame onder overigens :)). Ik maak zelf ook wel eens spelfouten, maar over zoiets moet niet gezeken worden vind ik. Pas als het onleesbaar is zoals mensen boven mij (in dit topic) al zeggen, dan mag er wel wat van gezegd worden of een mailtje over gestuurd worden.
Sjans, aan de kassa

(Groeten aan Lunatic)
Ik vind jouw reactie eronder eerlijk gezegd pas vrij triest.
irriteer mezelf ook mateloos aan zulke simpele taalfouten, je kan iemand daar toch vriendelijk op wijzen?
Als niemand er wat van zegt, dan weet diegene ook niet wat hij/zij fout doet.

• Upquark
  • Laatst online: 10-09 15:11
rival24 schreef op 14 augustus 2002 @ 21:43:
Sjans, aan de kassa

(Groeten aan Lunatic)
offtopic:
Lekker ben jij zeg! :(

Van mij zou je een tijdelijke ban krijgen!

Tegen iemand zeggen 'sterf': er zijn volgens mij weinig respectlozere kreten. :(

Ik irriteer me ook vaak aan taalfouten, maar dat is dan vooral op m'n werk. Taalfouten in een document dat ook door 'externen' gelezen kan worden zijn wat mij betreft not done. Op GoT daarentegen moet het, mits de leesbaarheid er niet teveel onder lijdt, kunnen.

Verwijderd

rival24 in "Sjans, aan de kassa"

Als ik het zo lees is dit topic door de verkeerde persoon geopend. Ik kan me best voorstellen dat iemand zich aan spellingsregels stoort, maar een dergelijke flame op een spellingsfoutje getuigt niet echt van volwassenheid, wel ?

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-10 17:50

Sponge

Serious Game Developer

Ach, gisteren was er nog iemand die Alles Met Een Hoofdletter Schreef, en dat is pas irritant...

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:56

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
* We Are Borg melt zich

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

41.6C.6D.61.72 schreef op 15 augustus 2002 @ 10:51:
Ach, gisteren was er nog iemand die Alles Met Een Hoofdletter Schreef, en dat is pas irritant...
F_J_K schreef op 14 augustus 2002 @ 17:56:
Voorbeeld: nero 5.5.
(slecht voorbeeld, want de topicstarter draait een beetje door in z'n tweede post waar hij wel hoofdletters en enters gebruikt: nero 5.5 :X)
;)

Tja, om nou mensen op spelling aan te spreken vind ik wat overdreven. In de oude FAQ stond dit gedeelte er nog in:
Aangezien de reacties die je typt de enige vorm van communicatie op het forum zijn, is het van belang dat anderen jouw reacties begrijpen, zeker als het de openingsreactie van een thread is: Hoe beter men jou begrijpt, hoe beter ze je kunnen helpen. Let daarom zelf op de volgende zaken, maar probeer je niet al te druk te maken als er eens een foutje bij iemand insluipt:

- Interpunctie. Begin zinnen met een hoofdletter, eindig ze met een punt (.) en plaats waar nodig een komma.
- Layout: De forumsoftware breekt zinnen zelf af, harde returns zijn dus niet nodig. Probeer hiernaast een wat langer verhaal op te delen in allinea's (dan mag je wel enteren)
- Spelling: Niet iedereen is een taalwonder, maar probeer toch de juiste spelling aan te houden (ik wordt enzo)
- Vermijd l33t SpEaK: Sommige mensen vinden het cool met de shift-toets te spelen tijdens het typen, of cijfers in plaats van letters te gebruiken. Houd dat een beetje binnen de perken, aangezien dit niet voor iedereen even leesbaar is.
In de nieuwe FAQ kan ik het nergens vinden, ook niet in bijvoorbeeld Algemene gedragsregels (Netiquette)

• DrJamez
  • Nu online
41.6C.6D.61.72 schreef op 15 augustus 2002 @ 10:51:
DAT IS NIET ALLES MET EEN HOOFDLETTER :+
Die kerel heeft dan zeker teveel MP3's gerenamed :P

Pagina: 1