[3DMX] renderen voor drukwerkdoeleinden

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tham
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-03-2015
Ik ben bezig met een achtergrond voor een brochure, low budget (geen tijd snel snel) dus ik dacht daar kan ik wel met mijn nieuw-opgedane-3d-kennis vlug iets gelikts voor maken.

ik heb hiervoor een logo gebruikt dat ik vanuit een Adobe illustrator bestand gemerged heb in een 3dmax bestand het illustrator bestand ziet er zelf strak uit, ook als ik het in 3dmax importeer en de patch extrude mag ik niet klagen, maar zodra ik het file render naar eps 300dpi (want dat is bruikbaar voor drukwerk) krijg in het gerenderde document lelijke hoeken.

wat doe ik verkeerd?
1. moet ik op een andere manier renderen of nog groter?
2. is de conversie van illustrator vs 3dmax niet in orde en is het verstandiger om de objecten na te bouwen in max zelf?
3. moet ik van mijn bestaande patch iets anders maken
(ik heb geprobeerd een mesh te maken en die bij de beziers van de vertex aan te passen maar dat leverde geen beter resultaat)

het voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://thamar.bitfactory.nl/posts/golven.jpg

ook andere tips n tricks omtrend 3d vs high-res-export zijn welkom!
thanx!, NOOBgrl

thams portfolio: www.thamar.nl

Verwijderd

volgens mij zit je probleem bij het aantal vertices op die ronde randen, die zou je eens moeten verhogen.

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 22:10
ziet eruit als te weinig polygonen

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Geregistreerd op Sunday 04 August 2002 19:51
Welcome @ GoT :)

--
Je kunt in max ook .ai-files importeren. Misschien is dat een idee?
(zie ook [rml][ 3DSMAX] zwart-wit image--->Lines/Nurbs[/rml] )

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Scipionyx schreef op 13 augustus 2002 @ 17:21:
[...]

Welcome @ GoT :)

--
Je kunt in max ook .ai-files importeren. Misschien is dat een idee?
(zie ook [rml][ 3DSMAX] zwart-wit image--->Lines/Nurbs[/rml] )

Volgens mij is dat precies wat ze gedaan heb, importeren vanuit .ai als ik het zo lees ;)

• ZOMERZON
  • Laatst online: 13-03 11:45

ZOMERZON

Voor Geen Cent Gaat De Zon Op

Rebuilt surface jongen :)

oftewel.... MEER vertices erin knallen (weet MAX term er niet voor)

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Je moet zorgen dat je op 300 dpi het juiste aantal CM's over houdt. 3dMax rendert op 72dpi en die plaatjes kun je dus zeg maar voor 1/4 van formaat op het scherm gebruiken voor drukwerk. Dus zorgen dat je genoeg pixels hebt voor 300dpi. Gewoon even in Photoshop checken hoeveel dat er moeten zijn.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Tham
Bedankt voor jullie racties ik denk dat ik hier wel verder mee kom!

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 18:09

SillyJW

der Gemutlichkeit

Denk erom dat je ook de resolutie van het illustrator document kunt aanpassen:
file -> document setup -> printing&export -> output resolution
(illustrator 10 btw)

• Oogst
  • Laatst online: 04-01 21:29
Het probleem heeft niks te maken met de resolutie, het gaat duidelijk om een tekort aan polygonen. Dus stel bij je patch meer polygonen in en als het goed is, is je probleem opgelost.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• OzBoz
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Oogst schreef op 13 augustus 2002 @ 20:07:
Het probleem heeft niks te maken met de resolutie, het gaat duidelijk om een tekort aan polygonen. Dus stel bij je patch meer polygonen in en als het goed is, is je probleem opgelost.
Hij wil renderen tbv drukwerk, reken maar dat resolutie dan belangrijk is. Dat je je max model genoeg polygonen mee moet geven das logisch, maar dat is ook zo wanneer je gewoon een still voor op het scherm rendert. Max spuugt standaard 72dpi uit dus kom je er niet met 1024x768 om maar wat te noemen. Dus wanneer je het voor drukwerkdoeleinden wilt gebruiken zul je genoeg pixels moeten hebben.

Overigens zou je ook nog rekening met kleurgebruik moeten houden omdat Max in RGB rendert en je het om zult moeten zetten naar CMYK voor drukwerk. Dat wordt al snel een vlakke bende.. beetje klooien met contrast werkt wel.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• HunterPro
  • Niet online
OzBoz schreef op 13 augustus 2002 @ 23:52:
[...]

Hij wil renderen tbv drukwerk, reken maar dat resolutie dan belangrijk is. Dat je je max model genoeg polygonen mee moet geven das logisch, maar dat is ook zo wanneer je gewoon een still voor op het scherm rendert. Max spuugt standaard 72dpi uit dus kom je er niet met 1024x768 om maar wat te noemen. Dus wanneer je het voor drukwerkdoeleinden wilt gebruiken zul je genoeg pixels moeten hebben.

Overigens zou je ook nog rekening met kleurgebruik moeten houden omdat Max in RGB rendert en je het om zult moeten zetten naar CMYK voor drukwerk. Dat wordt al snel een vlakke bende.. beetje klooien met contrast werkt wel.
Dat is hier het probleem niet ;) het klinkt of zij (ja, een zij :+) wel genoeg kennis heeft van hoeveel pixels er op het blaadje moeten. Idd gaat het om een tekort aan vertexen, dat heb je altijd als je in extreem hoge resoluties gaat renderen voor iets wat er zo op het oog goed uit ziet. Waarom denk je dat bioscoop-3d-films zo enorm lang moeten renderen? Niet alleen door de hoge resolutie en de hoogwaardige atmosferische effecten, maar ook de enorme lading vertexen die met die hoge resolutie gepaard komen. Overigens, als je een vergelijkbaar plaatje in 72 dpi op je scherm weer kunt geven (zoals het formaat ongeveer wordt op in je folder) en je ziet daar de genoemde hoeken niet in, kan je rustig renderen; dan zal je toch goed moeten kijken (wat niet zo snel zal gebeuren voor een achtergrond) wil je die hoeken zien. Probeer anders eens gewoon een print-out met je deskjetje oid, dan kan je iig zien hoe het in print er uit gaat zien, en of die hoekjes erg storend zijn.

Overigens over dat kleurengebruik heeft OzBoz wel een punt; zorg dat je de kleuren goed omzet en een goed contrast houdt; deze plaat kan als je het fout doet volgens mij in een nogal blauwe waas eindigen :P

• Oogst
  • Laatst online: 04-01 21:29
Het gaat haar duidelijk om de lelijke hoeken, dat zegt ze, en dat komt enkel en alleen door een tekort aan polygonen. Inderdaad is de resolutie ook een issue, maar dat is niet de vraag.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Tham
Jullie hebben allemaal gelijk!!

Ten eerste moest er wel iets aan de polygonen/vertexen gebeuren maar meer toevoegen maakt het niet mooier, ik moest terug naar de basics, dus lijntje trekken en aanpassen in max zelf, er moeten zo min mogelijk punten gebruikt worden om een zon mooi mogelijk resultaat te krijgen iets wat ik met (járen) ervaring in vectoren-programma's als Illustrator en flash wel geleerd heb.

ik dacht dat mijn illustrator bestand goed genoeg was om te importeren in 3D max
maar dat bezat denk ik te weinig punten om het mooi te maken nl alleen op de hoekpunten (1) max heeft er graag ook een op de rondingen om het mooi te maken (2) en daarna extruden (het extruden levert waneer ik extrude en line colapse to editeble mesch doe een groot aantal polygonen op zoals ik ze wil hebben) en dan op het juiste (zeer grote) formaat renderen gaf een goed resultaat!

Afbeeldingslocatie: http://thamar.bitfactory.nl/posts/vertexpunten.jpg

minder=meer

Afbeeldingslocatie: http://thamar.bitfactory.nl/posts/bggolf.jpg

nogmaals bedankt HEREN :P

• Minos111
  • Laatst online: 05-03-2012
Da's nou het fijne van NURBS. Helaas zijn die nog steeds niet best in 3DSMAX...

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Bosmonster schreef op 13 augustus 2002 @ 17:44:

[...]

Volgens mij is dat precies wat ze gedaan heb, importeren vanuit .ai als ik het zo lees ;)
Oops... :X
niet zo'n goede 1st impression :|

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• maratropa
  • Niet online
Tham, je had je originele lijnen kunnen selecteren, die met 2 vertexen, en dan had je naar het "interpolation" gedeelte van de "modifier panel" kunnen gaan, en daar de "steps" omhoog kunnen zetten, of "adaptive" aan kunnen vinken, dan was je klaar geweest. :)

specs

• Tham
gladiool schreef op 14 augustus 2002 @ 14:30:
Tham, je had je originele lijnen kunnen selecteren, die met 2 vertexen, en dan had je naar het "interpolation" gedeelte van de "modifier panel" kunnen gaan, en daar de "steps" omhoog kunnen zetten, of "adaptive" aan kunnen vinken, dan was je klaar geweest. :)
ah kijk, ik ga het proberen!
thnx

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 18:09

SillyJW

der Gemutlichkeit

Tham schreef op 14 augustus 2002 @ 12:09:ik dacht dat mijn illustrator bestand goed genoeg was om te importeren in 3D max maar dat bezat denk ik te weinig punten om het mooi te maken ..
:) Ik had al zo'n vermoeden. Precies dit zelfde effect zie ik namelijk ook wel eens met 2D werk. In bijvoorbeeld 'ge-outline-de' letters in een illustrator bestand, dat in bepaalde gevallen omgezet wordt naar PDF door onze printer.
Pagina: 1