wat zij zei dan?

Wat betreft skeptisch: dat spreek ik ook met een k uit. Zou degene die het als septisch uitspreekt me kunnen vertellen hoe hij de naam van G.Julius Caesar uitspreekt?
joelioes kaisar? tenminste, daar komt 't woord 'kaiser', 'keizer' vandaan.
nu even on-topic. het viel mij op dat het niveau van de engelse taal in chatrooms over het algemeen al bedroevend was. daar valt mee te leven; waar bestaat AOL anders voor? dit was echter niet alleen zo voor de niet-engelse bezoekers - over het algemeen deden zij beter hun best om correct te typen dan de amerikanen zelf.
nu zijn hiervoor een aantal argumenten aan te voeren. zoals eerder al opgemerkt was, de internationale samenstelling van de room (niet iedereen heeft engels als moedertaal), en het feit dat je vrij snel moet tikken om de conversatie gaande te houden. echter, de 'internationale samenstelling' valt als argument weg - zie dezelfde AOL voor de meest gruwelijke verminkingen van de taal die je je kunt indenken - en dat met amerikanen die zo lang als ze al leven engels spreken en schrijven! het 'snel tikken' valt voor forums weg - bij chatrooms krijg je er op een gegeven moment handigheid in, en op die manier zou je dus minder tijd spenderen aan tikken dan aan controleren (mensen, we hoeven ook niet 10 seconden 'backspace' in te houden en dan alles opnieuw te tikken - daar is een zogenaamde "cursor" toets voor).
ook is het mogelijk om (redelijk) standaard afkortingen te gebruiken, maar dat getuigt eerder van luiheid. verder zijn deze weer zinvoller bij SMS-berichtjes, bij chatrooms zit er wel een grens aan het aantal tekens, maar daar kom je over het algemeen niet aan.
maar dan nu mijn grootste ergernis : your/you're - kom op nou! dat zijn toch de meest fundamentele begrippen van een taal! er is hier geen excuus voor, behalve dat je nog te stom bent om de apostrof-toets op je toetsenbord te vinden. dit leer je als eerste in je lesje engels, en het komt in elke 5 zinnen vast wel eens een keer voor!
dan is er verder nog de uitspraak van somethingawful.com - "the internet makes you stupid". en helaas is deze uitspraak volledig correct - de mensen tikken vaker your/you're of there/their/they're (ook al weer zo'n schandaal) en gaan er dan over nadenken.
probeer het zelf maar eens; het was ooit eens het thema van een stripje van jan, jans en de kinderen. spreek het woord 'santekraam' maar eens vaak genoeg uit, en dan gebeuren er vreemde dingen. je gaat er over nadenken wat het eigenlijk voor een onzin-woord is, en hoe men toch in vredesnaam de gedachte heeft gekregen om het te verzinnen.
hetzelfde gebeurt met your/you're (en het gruwelijke youre/ure

). ze gaan erover nadenken, en dan gaat het fout. een leuk voorbeeld (of eigenlijk niet leuk, maar diep triest) is "could have". mensen maken hier "could of" van.
"could." "of."
"had van kunnen"? op een dergelijk moment verdienen ze het om aan het schandblok genageld 10 jaar verplichte verbeteringscursussen te volgen! we hebben er zin an!
wat m'n eigen nederlands/engels betreft - de word-spellingscontrole schakel ik over het algemeen uit. bill gates is ook niet nederlands, en heeft geen idee waar ik wel of niet hoofdletters neer wil zetten (of dat ik niet elke zin ermee wil beginnen - elke 'zin' is dan 'alles wat na een harde 'enter' komt). achteraf laat ik 'm er een keertje overheen lopen, en als er al fouten worden gevonden, dan zijn deze vooral in plaatsnamen, jargon, achternamen (nog zoiets dwaas) en misschien een enkele snelheidsfout. ik zal in het groot nederlands dictee minder hard blunderen dan de meeste 'bekende nederlanders' - sinds wanneer is het aantal mensen dat jou weet te benoemen een maatstaf voor intelligentie? - maar ik zal evengoed blunderen. (een van de redenen dat ik er niet aan mee doe). wat forums betreft, ik heb zelf tot nu toe nog niemand horen zeuren, en zelf alleen maar het krakende geluid van krullende tenen gehoord toen er een paar zeer boude en ongelofelijk foutgespelde statements over evolutie werden gedaan. om dan die persoon nog aan te gaan vallen op een gebrekkige taalkundige opleiding, samen nog met een volstrekte afwezigheid van enig benul van biologie en geologie is dan eigenlijk niet aardig meer. net als iemand een curb-kick geven terwijl hij al diverse interne bloedingen heeft.
mijn engels is in dergelijke mate acceptabel dat het een jaar of anderhalf duurde eer dat de mensen in de room doorkregen dat ik NIET uit engeland of amerika kwam. over het algemeen had ik een grotere woordenschat dan de gemiddelde persoon daar - en natuurlijk, op circa 6 miljard mensen waarvan er toch wel 1/6e iets in de richting van engels spreekt (met een monster van 50) betekent dit niet echt veel, maar het is toch leuk om te horen.
wat de forums hier betreft - ja, ik oordeel op spelling. het is over het algemeen een maatstaf voor intelligentie en opleiding, en het geeft een hoop extra 'credit' als men min of meer foutloos het argument naar voren kan brengen. dat mensen dyslexisch zijn snap ik ook wel, maar het wordt soms een beetje misbruikt als een 'discriminatie!' argument. dat mensen verder nog andere talenten kunnen hebben ondanks hun gebrek aan taalkundige kennis - daar ben ik me ook van bewust, maar redevoeren en debatteren terwijl er over het algemeen van een tekstmedium gebruik wordt gemaakt (de smilies uitgezonderd) lijdt over het algemeen door een slordige of slechte opbouw en uitvoering.
ik snap ook wel dat er nu mensen naar mij gaan wijzen voor mijn gebrek aan hoofdletters, maar het is tenminste redelijk consequent, en vette of cursief gedrukte tekst vind ik ook weer zo overbodig als ALLES IN HOOFDLETTERS al wil zeggen dat ik schreeuw.
pot, ketel, zwart?