Okay, ik wist niet dat dit zoveel stof zou doen opwaaien. Mijn verontschuldigingen als ik iemand heb gekwetst ofzoiets.
Hoe dan ook, ik ga even een voor een alle replies langs, voorzover ik ze nu voor me heb liggen.
lasker:Goed, je vindt geloof achterhaald en je eigen levensvisie superieur, want je gelooft niet in sprookjes.
Bullocks. Ik vind mijn eigen levensvisie niet superieur.
Dus de zebra had al een moraal voordat de mens afscheid nam van zijn vriendjes de chimpansees?
Beweer ik niet. Vind ik derhalve een drogreden.
Het feit dat we moraalregels hebben impliceert al dat dit niet van nature geregeld is, anders waren deze overbodig en hoefden we ze ook onze kinderen niet aan te leren.
Heh? Nu begrijp ik je niet. Ik mis hier een argumentatie. Je maakt volgens mij de denkfout te veronderstellen dat wanneer A = B en B = C dat A = C. (Alle mussen zijn vogels, maar niet alle vogels zijn mussen.)
De grootste fout die gemaakt wordt is te veronderstellen dat deze regels vanzelfsprekend zijn.
Dat zeg ik al de hele tijd. Maar kom eens met een alternatief dan? Dat ze niet vanzelfsprekend zijn. Dat ze
verzonnen zijn? Als jij veronderstelt dat ze verzonnen zijn kan ik keihard stellen dat dit niet zo is. Dan is het jouw woord tegen het mijne, want we hebben beide geen argumenten om dit uberhaupt te kunnen onderbouwen.
Pas in extreme situaties kun je zien of mensen zich deze regels eigen hebben gemaakt. Dan blijkt het echt moeilijk te zijn om moraalregels te volgen, vooral omdat mensen zichzelf heel goed voor de gek kunnen houden, zoals alexandra terecht opmerkte.
Dat was inderdaad een goede contributie. Dit ook, hier ben ik het met je eens. Toch zijn er mensen die de ander niet om hun moraalregels heen gaan en de ander wel. Hoe komt dat dan?
imdo & Schoen:Ik geef Lasker hierin groot gelijk.
Ook al ga ik er van uit dat God de mens die moraalregels gegeven heeft en de mens heeft geschapen met enig besef ervan (=geweten), ieder mens heeft wel z'n eigen verantwoordelijkheid, moet steeds zelf kiezen wat te doen.
Vooral in onverwachtse situaties blijkt dan of iemand zich aan z'n normen en waarden houdt, of niet.
Als je er, als gelovige, van uitgaat dat het regels van God zijn en dat ze dus "buiten discussie" staan, dan geeft dat een iets sterkere motivatie om je er aan te houden, ook in moeilijke situaties.
Theoretisch, logisch gezien wel ja, maar het aantal gelovigen dat zich niet aan de geloofsregels houdt is enorm. Ik zie ook niet in waarom het een sterkere motivatie geeft als 'God het wil' dan als 'ik het wil'. Als iets tegen je geweten indruist zal je volgens mij eerder geneigd zijn er problemen mee te hebben dan als het tegen bijvoorbeeld de Bijbel indruist.
Zelfs als je hele levenshouding in dienst van God is, volgens mij zijn (de meeste) mensen niet nobel genoeg om een objectief onderscheid te maken tussen goede en kwade acties, er blijft altijd een mate van egoïsme over waardoor je slechte kan gaan doen.
Eigenlijk wil ik me niet hierin mengen. Ik denk dat het meer afhankelijk is van de persoon, of hij nu geloofd of niet maakt niet zoveel uit. Als de persoon sterk is, is de verleiding beter te weerstaan dan wanneer de persoon zwak is (vermoed ik). Zoals Schoen aardig demonstreerd:
Vereist het dan geen sterke wil om je aan geloofsregels te houden? De kuise moraal bijvoorbeeld, of afgunst..
Vanuit mijn perspectief als agnost is zowel bij gelovigen als bij atheïsten als bij agnosten (leuk ertussen in) een sterke wil nodig om je aan de -voor jou- goede normen en waarden te houden. Ieder mens die op wat voor manier dan ook regels van gedrag en houding heeft 'opgesteld' krijgt vervolgens last van zijn geweten (if present) bij een breuk met deze regels.
mietje:NEE dus. Er is geen inherente moraal in de mens aanwezig die hem belet een ander mens te vermoorden, er zijn genoeg morele stelsels waar dat geen probleem is, of zelfs een plicht! Heb je wel eens nagedacht over het morele stelsel van koppensnellers? Of er wel eens bij stilgestaan dat wij hier een paar duizend jaar geleden ook nog kannibalistische trekjes vertoonden?
Ik weet niet zo goed wat ik hier tegen in moet brengen. Het is een aardig argument waar ik zo 1-2-3 nog geen antwoord op heb. Je houdt er nog een van mij tegoed.
Wat een zebra meestal belet een andere zebra te vermoorden, is dat een zebra primair een vluchtdier is, en geen "wapens" heeft die in staat zijn dat vlug voor elkaar te krijgen. Ik heb niet veel ervaring met zebra's, maar wel met paarden; en ik kan je uit persoonlijke ervaring mededelen dat er wel eens een veulen het leven laat in een wei met hengsten: het wordt tot de dood verkracht...
Die scharen wij gemakshalve onder het kopje 'Ongelukjes' in de catagorie 'No hostile intend'. Je gaat er van uit dat het expres gebeurd, terwijl je het ook voorplantingsdrift zou kunnen noemen. Ik heb het over de intentie waarmee kwaad wordt gedaan.
imdo:Is dat "links gebrabbel"? Heb ik eerder in dit topic ook niet gezegd dat "kwaad" dat is wat anderen schaadt ? En haalde ik daarbij niet een bijbeltekst aan? Is de bijbel "links"?
En iets wat jezelf schaadt dan? Is dat goed of slecht? Rook je? (Drogreden mijnerzijds...

)
Mietje zegt iets over "koppensnellers", die niet de norm zouden hebben dat ze niet mogen moorden. Maar ook "koppensnellers" hebben een moraal. Ze vermoorden niet zomaar iemand! Er zijn / waren verschillende volkeren die het "koppensnellen" beoefen(d)en. Maar er zat altijd een "norm" achter. Wie je wel en wie je juist niet mocht of moest doden om z'n kop er af te snijden. En wat je daarna met die kop moest doen, en met de rest van de gedode persoon. Dus ook deze mensen hebben/ hadden "een moraal", maar wel een heel andere dan de "moderne Nederlandse" moraal.
/me zucht. Dat wilde ik juist niet gezegd hebben!
lasker:Ik vergelijk het wel eens met het verschil tussen een gewone studie en een zelfstudie. Bij een gewone studie draai je mee met de klas. Je gaat op gezette tijden naar school en je steunt elkaar. Bij een zelfstudie moet zelf een studieschema maken, jezelf motiveren en je zelf aan je eigen afspraken houden. Op een mooie dag schijnt de zon en je vrienden vragen of je mee uit gaat. In het eerste geval zeg je: sorry ik moet naar school, in het tweede geval krijg je het erg moeilijk.
En wat is beter dan? Gehersenspoeld worden in een klaslokaal of je mening over alledaagse dingen delen met je vrienden? Het gaat er niet om hoe je wilt leren, het gaat erom wat je het best op welke manier kunt leren.
Een mooi spreekwoord zegt: Veel mensen leven slecht omdat veel slechte mensen leven.
Mahahaha! Wat een uitspraak. Daar zijn die mensen toch zelf bij? Verschrikkelijk, wat tragisch dat dit onder jou naam staat. Een beetje eigen verantwoordelijkheid is toch niet teveel gevraagd?
Kom op zeg, dat doet me denken aan de crimineel die zijn ouders de schuld geeft van zijn dubbele moord 'omdat ze hem niet goed hebben opgevoed'.
Ten onrechte worden regels gezien als beknellend. De waarheid is dat regels in de meeste gevallen juist bevrijdend werken. Veel mensen beschouwen het als een zware last om allerlei keuzes zelf te moeten maken. Het is heerlijk dat dingen voor je geregeld zijn. Sterker nog je kunt niet vrij zijn, als je je eigen gedrag niet kunt binden aan regels. Ik denk dat mensen die regels geleerd hebben en ook de zin daarvan en ze daarom vrijwillig aanvaarden, veel vrijer zijn en een minder zware last hoeven torsen dan mensen die dat missen.
Mag ik hieruit concluderen dat jij vindt dat geloof het vrije denken belemmerd? Immers, de keuzes worden voor je gemaakt. Of begrijp ik je nu niet verkeerd.
Wij leven nu in een tijd dat van jongeren verwacht wordt dat zij op steeds vroegere leeftijd al volwassen verantwoordelijkheden gaan dragen. Volgens mij hebben jongeren het nog nooit zo zwaar gehad en ik denk dat het fout is. Doe maar wat je zelf wilt is niet anders dan zoek het zelf maar uit.
Terwijl vrouwen gemiddeld op steeds latere leeftijd trouwen en kinderen krijgen om maar een sociologisch voorbeeld te geven waarom dit niet waar is.
Maar in ons kleine kringetje vergeet je gemakkelijk, dat er een hele grote groep mensen is, die over zulke dingen niet nadenkt of wil nadenken. Die leven met de dingen van alledag. Voor die grote groep is het een enorm gemis dat de geloofsopvoeding is weggevallen. Er zijn hier wel eens honend de woorden van Seneca gebruikt dat geloof er is om het gewone volk in bedwang te houden. Als je het wat positiever formuleert, zie je dat geloof juist bij die groep van de grootste waarde is. Misschien is het dan wat beter te begrijpen waarom voetbalvandalen volstrekt zinloze geweldsakties plegen.

Beetje elitair vind je ook niet?
aleksandra:Komt dit door de godsdienst ?
Of hebben de godsdiensten die dit propaganderen de juiste snaar bij de meerderheid van de mensen geraakt ? En zijn ze daarom ook de sterkste godsdiensten geworden ?
En mag ik dan ook niet concluderen dat "DE MENS" boven alles goedaardig van aard is. Het goedaardige, het zachte, het lieve, het beminnelijke geven de meeste mensen hun goedkeuring (vandaar ook goed.)
Volgens mij heeft dat te maken met lijden, pijn, verdriet enz.
Het woeste, het boze, het kwade, het agressieve, veroorzaakt meer lijden, maar wij mensen zijn nogal gevoelig van aard en vandaar.
Is er een inherente moraal in de mens aanwezig ?
Verstandelijk gezien niet.
Maar iets waarderen is vooral een gevoelskwestie en zodoende is er wel een moraal, de moraal van het gevoel.
Minder pijn is beter.
Okay dan! Mooie redenatie. Ook hier ga ik nog even over nadenken.
mietje:Mijn ervaring leert dit niet. Mijn ervaring leert dat alle kleine kinderen in principe kleine asociale, egocentrische beesten zijn. We moeten ze eerst temmen; we leren ze normen en waarden, een ethiek, een moraal. Dat temmen noemt men ook wel "opvoeden". Natuurlijk zijn er onderlinge karakterverschillen, maar ik heb nog nooit een kind gezien dat niet in staat was tot geweld of gedachteloze wreedheden.
Dan is de mens dus van nature slecht, en maken we ze goed...

nee want:
De mens in niet in wezen goed of kwaad, de mens is. Als het de mens goed gaat komt zijn zachtmoedige kant naar boven, gaat het om zijn overleven dan wordt hij een beest. Zoals Brecht in de Dreigroschenoper zei: "Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral".
Cogito ergo sum ja, ik kan ook met citaten van grote denkers gooien. Ik ben het niet met je eens. Als het een mens slecht gaat wil een mens overleven. En dat is logisch, want dat wil elk levend wezen. Er is geen enkel levend wezen dat het bijltje erbij neergooit. Maar er zijn ook mensen die willen knokken binnen de moralregels, denk aan het lichtend voorbeeld Albert Schwaitzer (hoe schrijf je dat ook weer?). Natuurlijk had hij de middelen, maar hij had ook de moed om het zo te doen. En er zijn er meer. Nelson Mandela, Mahatma Ghandi (moeilijk moeilijk allemaal, die namen!) etc.
Een godsdienst die uit gaat van een goedaardige mens, zal geen restricties of geboden aan de gelovigen opleggen, want die werken dan alleen belemmerend.
Als iedereen een anarchist was, zou het volgens jou dan goed of slecht met de wereld gaan?
lasker:Je maakt hier volgens mij een denkfout. Niet mensen zijn goed of slecht. Mensen zijn in staat tot goed en slecht. Hun daden zijn goed of slecht. Sommige mensen hebben hun karakter mee en sommigen tegen. Wat een goede en slechte daden zijn wordt inderdaad omschreven in het geloof.
Hoe komt een mens volgens jou aan zijn karakter? (Wil ik gewoon uit nieuwschierigheid weten.)
[
Voor 0% gewijzigd door
Verwijderd op 19-08-2002 01:38
. Reden: Had iets heel doms laten staan. ]