Veel vastlopers, waar ligt het aan?

Pagina: 1
Acties:

• Vrieskist
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-04 09:28
Hier had ik mijn probleem ook al voorgesteld, maar daar werd me aangeraden zelf maar een topic te openen. Dus hier issie. Nou, ik heb dus de laatste tijd ook probs met mijn pc, en dan vooral onder games.

De specs van mijn pc:
Elitegroup K7S5A (laatste agp drivers geinstalled), AMD 1800Xp, 384mb pc133 noname ram, Creative pci 128 geluidskaartje, 2x realtek nics, Club3d Ati radeon 8500 Pro 64mb (met laatste omega drivers) en tenslotte en 300 watt noname voeding. (HD en Cdrom spelers zijn niet van toepassing dacht ik)

Wat gegevens over temperaturen en voltages:

Cpu temp (idle): 45
Case temp: 34

Core 0 = 1,78 V
Core 1 = 2.48 V
+3.3 = 3.26 V
+5 = 5.04 V
+12 = +12.46 V
-12 = -12.49 V
-5 = 0 V

Mijn probleem is dus veel vastlopers en dan vooral onder hevige belasting zoals games en soms zelfs divx kijken. Na een paar minuten bevriest het beeld en hoor je het geluidje van de game / divx schokken ... je kan dan wachten tot je een ons weegt maar hij doet verder niets Laatst ging ook zomaar mijn pc uit en soms gaat de pc gewoon zonder reden op standby (onder gamen enzo).

Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen?

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Draai eens even BURNK7, en kijk wat er met de temps en voltages gebeurd...
Aan idle voltages en temps heb je niet echt wat.

• Vrieskist
Dat programma werkt gewoon onder windows xp?

-edit

Zo te zien wel, de temp gaat al iets omhoog :)

• Vrieskist
Ok. deze temps zijn na ongeveer 10 minuten het draaien van Burnk7

Cpu temp: 54
Case temp: 35

Core 0 = 1,78 V
Core 1 = 2.48 V
+3.3 = 3.25 V
+5 = 4.91 V
+12 = +12.78 V
-12 = -12.43 V
-5 = 0 V

[ Voor 0% gewijzigd door Vrieskist op 12-08-2002 01:32 . Reden: 10 min. i.p.v 8 minuten draaien burnk7 ]

Verwijderd

Die temperaturen zijn vrij normaal/goed. Heb je weleens ander geheugen geprobeerd?

• Vrieskist
Nou, nee dan zou ik het eerst moeten kopen ofzo. Ik was al van plan ddr aan te schaffen (handig die support voor sdr en ddr) maar eigelijk pas later dit jaar. Maar als ik daarmee mijn vastlopers oplos, dan moet ik dat maar eens bestellen. Maar misschien weet iemand anders nog een andere oplossing? Brakke voeding misschien?

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
hmmm, hoe warmt wordt je videokaart?
Die zou nog wel eens te heet kunnen worden...

Verwijderd

Wat je kunt proberen zonder te investeren is je geheugenreepjes 1 voor 1 te proberen, misschien is 1 vd 2 brak en is je probleem opgelost

• Vrieskist
SH007 schreef op 12 augustus 2002 @ 01:32:
hmmm, hoe warmt wordt je videokaart?
Die zou nog wel eens te heet kunnen worden...
Hoe kan ik dat zien?
Verwijderd schreef op 12 augustus 2002 @ 01:35:
Wat je kunt proberen zonder te investeren is je geheugenreepjes 1 voor 1 te proberen, misschien is 1 vd 2 brak en is je probleem opgelost
Dat zal ik morgen eens proberen, het begint al wat laat te worden :D

Verwijderd

Je bent die hard of je bent t niet ;)

• Vrieskist
Dat is waar :)

Ik vind het alleen een beetje )*(#$)(# dat ik met mijn toch wel goeie gamers pc niet eens kan gamen! ... want om steeds na 5 minuten je pc te starten is toch niet echt een leuke manier om een leveltje uit te spelen :)

• Vrieskist
Ik heb het geheugen eruit gehad en dus los van elkaar geprobeerd, maar dit maakt niks uit. Waar moet het dan aan liggen? De voeding misschien? Moederbord?

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Geheugen hoef je niet te kopen... je hebt 128 en 256, dus je kunt makkelijk 1 van de 2 verwijderen en je pc proberen. als ie nog steeds vastloopt, swap ze dan ff. als ie nog steeds vastloopt, can zou ik ervan uit gaan dat het niet je geheugen is... 2 dimms die vastlopers veroorzaken is niet onmogelijk, maar de kans wordt wel klein.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• Vrieskist
Dat heb ik al geprobeerd en dat hielp ook niet echt ... Zijn er nog andere mogelijkheden dan brak geheugen??

• Sjadow_
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-06-2024

Sjadow_

wassup?

Als je pc tijdens gamen en divx kijken enzo vast loopt zou ik toch zeker wel effe je video kaart checken, hoe kan je de temp zien? sommige kaarten hebben een sensor ingebouwd en kan je via een prog bekijken hoe hoog je temp is, zoniet, gewoon je hand op je heatsink leggen en voelen hoe warm ie is. Zit er er btw wel een fan op je vid kaart? zonee kijk eens of het helpt wanneer je er wel een op zet..
Ik had voor m'n Geforce ook deze problemen met een Savage4 kaart :(, en dat kwam doordat ie gewoon een beetje TE heet werd :X

• ZaWoot
  • Laatst online: 18-08 15:16

ZaWoot

Red Is The Color

..heb momteel ongeveer hetzelfde probleem. Computer blijft vaak hangen als ik CS speel (enige spel dat ik speel) Beeld blijft hangen en geluid kom in een soort loopje van ongeveer een seconde => ik vermoed zelf het geheugen ?

• Sjadow_
  • Laatst online: 05-06-2024

Sjadow_

wassup?

ZaWoot schreef op 12 augustus 2002 @ 15:35:
..heb momteel ongeveer hetzelfde probleem. Computer blijft vaak hangen als ik CS speel (enige spel dat ik speel) Beeld blijft hangen en geluid kom in een soort loopje van ongeveer een seconde => ik vermoed zelf het geheugen ?
Ik had dit dus ook met Unreal Tournament, ik kon alleen op 640*480 spelen, maar na een tijd liep ie toch vast en kreeg je idd een loop geluidje :(, dit gebeurde binnen een paar seconde wanneer ik op 800*600 probeerde te spelen :X. Het ligt waarschijnlijk toch gewoon aan je vid die te warm wordt, waardoor het beeld freezed

• baviaan
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

probeer anders eens memtest86

• Tsuranim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:48

Tsuranim

There is only one

Heb je bij de laatste agp-drivers ook de 4-in-1 drivers van via geïnstalleerd.
Verder: geen conflicten bij systeem beheer, bijv. de 2 netwerk-kaarten. Het is zowieso als je je probleem niet kan oplossen alle kaarten behalve: vga / geheugen eruit te halen.
Als je dan nog niet verder komt alles opnieuw formateren / installeren (ik weet het: veel werk).
Die omega drivers zijn toch 3rd party drivers, of niet? Zou het ook zo kunnen zijn.

• Vrieskist
Tsuranim schreef op 12 augustus 2002 @ 15:49:
Heb je bij de laatste agp-drivers ook de 4-in-1 drivers van via geïnstalleerd.
Ik heb een SiS Chipset, geen VIA
Verder: geen conflicten bij systeem beheer, bijv. de 2 netwerk-kaarten. Het is zowieso als je je probleem niet kan oplossen alle kaarten behalve: vga / geheugen eruit te halen.
Goed idee, ik zal het eens proberen!
Als je dan nog niet verder komt alles opnieuw formateren / installeren (ik weet het: veel werk).
Heb ik al gedaan
Die omega drivers zijn toch 3rd party drivers, of niet? Zou het ook zo kunnen zijn.
Ik heb de drivers van ATI zelf en van Omega geprobeerd, maakt niets uit in stabiliteit. De omega drivers geven alleen meestal een betere kwaliteit.

• Vrieskist
Sjadow_ schreef op 12 augustus 2002 @ 15:33:
Als je pc tijdens gamen en divx kijken enzo vast loopt zou ik toch zeker wel effe je video kaart checken, hoe kan je de temp zien? sommige kaarten hebben een sensor ingebouwd en kan je via een prog bekijken hoe hoog je temp is, zoniet, gewoon je hand op je heatsink leggen en voelen hoe warm ie is. Zit er er btw wel een fan op je vid kaart? zonee kijk eens of het helpt wanneer je er wel een op zet..
Ik had voor m'n Geforce ook deze problemen met een Savage4 kaart :(, en dat kwam doordat ie gewoon een beetje TE heet werd :X
Op mijn Club3d Ati Radeon 8500 64mb ddr pro (hele mond vol ja) zit een heatsink en fan op ... Ook heb ik nog een 12v fan op mijn moederbord gericht ter hoogte van de videokaart. De lucht die daar word geblazen is overigens redelijk warm, maar dat komt omdat de casetemp ook redelijk warm is ...

• Vrieskist
Baviaan schreef op 12 augustus 2002 @ 15:48:
probeer anders eens memtest86
Ik heb dit gedraaid, en er zijn geen fouten gevonden ... Lijkt erop dat het geheugen dus niet echt het probleem is ...

• fritsie25
  • Laatst online: 27-11-2023

fritsie25

Heeeee Fritzzzzzzzzzzie

heb je al geprobeerd je cpu langzamer te laten draaienin plaats van 1,54 Ghz 1,1 ghz

AMD 1800 ATHLON XP | 768 DDR | Asus A7N266-C | ATI 9600 XT 256 MB| Asus DVD speler | Liteon DVD writer | LG LCD scherm | 160 Gig harde schijf

• Vrieskist
Ermmm nee dat heb ik (nog) niet gedaan ... :)

• Vrieskist
Ok, ik heb nog maar eens wat geprutst met het geheugen, ik heb nu 1 X 128mb van mijn vaders pc erin ... (dane elec) en dat crasht niet, ik heb ongeveer een half uur die 3d mark 2001 se demo gespeelt en waar hij normaal al in de eerste keer crasht heb ik hem nu dus een half uur laten loopen en er kwam geen crash. De geheugen modules die dus schijnbaar het probleem waren zijn van het merk Eudar, en er staat met een stickertje PII & III op .. dus misschien werkte dat geheugen wel niet helemaal lekker met mijn athlon xp ....

Maar bedankt voor alle reacties!

• ModmaN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07-2015

ModmaN

Damn i'm good

doe een koeler op de sis chipset, dan ben je overal vanaf :P

een ventilatortje dus, had hetzelfde probleem, heb nu alleen nog last van andere vastlopers :(

get rich or die try'in

Verwijderd

welsmijten dat kl*te ding

centraal archief (grijze bak)

• ModmaN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07-2015

ModmaN

Damn i'm good

BTW koop een ander bordje, dit is low budget en het is echt laag, en dan bedeoel ik de kwaliteit :) ik heb niks anders als ellende gehad met dat bordje :(

editting : nog steeds ellende trouwens :P

get rich or die try'in

• Vrieskist
Hmmja, het moederbord werkt.. redelijk, maar er zijn ongetwijfels betere borden! Vooral die Gigabyte GA7VRX lijkt me wel wat (DDR333 ondersteuning). Maar zoveel geld heb ik nog niet :)

• RocketKoen
  • Laatst online: 11-08 11:45
vallen mij 3 dingen op.

#1 cheapass mobo en geheugen
#2 5 volt lijn loopt zwaar terug onder belasting
#3 12 volt lijn is erg hoog

btw, de sensor van je -5 volt staat niet goed ingesteld

TheS4ndm4n#1919

• Vrieskist
Ik was al van plan mijn systeem te upgraden, maar nog niet zo vroeg eigelijk.

Een mobo, geheugen en nieuwe case is nou niet echt een goedkope update :)

• Vrieskist
Welk geheugen zal ik aanschaffen? Het moet 256mb ddr pc2100 zijn ..

Ik dacht zelf aan deze 256MB PC2100 DDR SDRAM CAS2 (Kingston). Kingston geheugen is wel goed dacht ik ... Of raden jullie me een ander merk aan?

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:53

Johnny E

Dôh !!

Ik weet niet of het kan in de bios van je mobo, maar probeer eens met de timings van je geheugen te spelen. Bijv van Ultra naar Fast en van Cas 2 naar 3 ect.

Wat je ook kan doen is de OC (overclock) bios er in knaller, deze kan je vinden op:

http://forum.ocworkbench....b=get_topic&f=27&t=003724

Suc6

Specs!

• Vrieskist
Dude, als een systeem niet stabiel is ga je er natuurlijk geen oc-bios en oc-instellingen in gooien!

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:53

Johnny E

Dôh !!

Als je er een beetje in verdiept had dan was je er achter gekomen dat deze bios meer instel mogelijkheden biedt dan de standaard bios.
Ik probeer je alleen maar te helpen en geef je een suggestie welke wellicht tot de oplossing kan leiden.

Nogmaal suc6 ermee !!!!

Specs!

Verwijderd

khad eerst ook zo een sort probleem

toen ik nog een geforce2 had kon ik het alleen dr4aaien met 128 mb
toen heb ik er een geforce4 erin gezet toen werkte dit ook niet meer en moest ik me pc op 1.1 ghz draaien maar dan wel met meer gehuegen :S
en nu ik een nieuwe voeding heb aangeschaft werkt alles opeens perfect :)

• Vrieskist
Ik heb nu 256mb PC2100 CAS2 DDR geheugen van het merk Kingston besteld. En dan binnenkort nog maar eens een betere voeding erin.. Maar ik ben blij dat alles weer lekker werkt, nu kan ik tenminste eindelijk warcraft III spelen :D
Pagina: 1