[disc] Opera: Hot or Not?

Pagina: 1
Acties:
  • 456 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
Nee, dit is geen crosspost; ik leg straks wel uit waarom ;)

Regelmatig lees ik op GoT threads over (het gebruik van) Opera; ik krijg hieruit het idee dat Opera onder tweakers nogal populair is (het wordt ook vaker aangeraden als alternatieve browser dan bv Mozilla). Aan de andere kant is bekent (bij webdesigners voornamelijk) dat Opera nogal wat bugs en tekortkomingen heeft.

Een aantal feiten:

-Opera ondersteund nog steeds maar een beperkt deel van de DOM en CSS standaard (hoeveel weet ik niet precies, HTML lijkt over het algemeen wel goed ondersteund te worden).
-Opera ondersteund nog steeds niet het dynamisch wijzigen van content via scripting, ook het dynamisch wijzigen van style-properties is uitermate buggy.
-Opera mist de activeX ondersteuning die IE wel heeft, en de ingebouwde XML support die bijvoorbeeld Mozilla weer heeft. Dit maakt bijvoorbeeld het maken van een Opera-compliant CMS of een XML-parsing applicatie onmogelijk.
-Opera parsed snel, alleen vraag ik mij af of dat nog zo zou zijn als Opera alle mogelijkheden in zich zou hebben die IE en Mozilla bieden.

Webdesigners hebben dus nogal een aversie t.o.v. Opera, en ondersteunen het niet of in beperkte mate - zie ook dezelfde discussie in W&G in een andere context - daarom dus ook geen crosspost; kwestie van ander publiek ;)

Kortom: Opera, Hot or Not?; dat is de vraag. En voor degenen die die vraag met 'Hot' beantwoorden, waarom dan Opera en niet bijvoorbeeld IE of Mozilla?

aub geen ongefundamenteerde flames; je mag een subjectieve mening geven, maar onderbouw die dan ook!

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 00:09

Sick Nick

Drop the top!

Heb t een tijdje gebruikt, beviel prima totdat ik crazybrowser ontdekte. Dat is een shell voor IE, het grote voordeel van opera (de tabs) zit hier ook in. Dus ik ben weer terug naar IE met een schilletje :)

www.crazybrowser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-06 12:04
Ik gebruik meestal Opera. Mozilla heeft een betere ondersteuning van DOM en CSS, maar niet veel site gebruiken alle toeters en bellen.
Opera heeft gewoon een aantal features die ik erg mag, zoals mouse gestures. Ook zijn er simpel en snel allerlei dingen in te stellen.
Het grote nadeel aan Mozilla vind ik nog steeds de fonts. Net als onder linux worden vaak fonts gescaled en daardoor blokkerig.

Ik gebruik in 90% van de gevallen Opera 6.04 en in 8% IE 6 en 2% Mozilla 1.1a

Kortom, Opera vind ik de lekkerste browser om me te werken.

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.U.B.A.R
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-05 16:53
Ik gebruik liefst Opera, voornamelijk omdat het geen M$-product is en omdat ik verliefd ben op de mouse gestures. Pagina's die niet ondersteund worden open ik gewoon in IE.

Ook is de Hotlist (bookmarks) veel handiger dan bij IE, alhoewel ik nooit de moeite heb genomen om er bij IE mee te werken, dus dat kan ook aan mij liggen.

Verder _lijkt_ Opera sneller en stabieler bij het bekijken van sites. Het is iig zeker sneller bij het downloaden, omdat de download van een file al gestart wordt terwijl je nog bezig bent met het bepalen van de plaats waar je hem wil opslaan. IE begint pas als je de directory+filename hebt gekozen en op "Opslaan" klikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
Nog niet veel reacties (maar dat zal wel aan het tijdstip liggen), maar de algemene tendens lijkt hier wel te zijn dat de mensen over het algemeen Opera toch een prettige browser vinden.
Mijn vraag is dan ook: hoe vaak ondervind je nou eigenlijk problemen bij het browsen met Opera, en waar denk je dan dat dat aan ligt?
Zelf ben ik een DHTML-maniak, en ondervind dus mega-veel problemen als ik dingen uitprobeer in Opera...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.U.B.A.R
DHTML zorgt toch voor die "leuke" menu's op HTML-pagina's? In v6.04 worden ze _soms_ weergegeven, maar het klikken op een link in zo'n menu heeft meestal geen enkel resultaat.

Opera is iig _veel_ prettiger dan IE, en de ingebouwde Google-search schopt reet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

fubar, daar is dus crazybrowser ook goed voor ;)

ik heb m op shift+enter in gesteld, je tikt wat je wilt zoeken in, drukt de knoppen in en hij zoekt in google. Zit ook verwerkt in de searchbar trouwens
Afbeeldingslocatie: http://www.crazybrowser.com/screen/tour4.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.crazybrowser.com/screen/tour2.gif

En nog veel meer opties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61980

ja crazybrowser rox man net gedowned

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.U.B.A.R
Aaaaaaah, rot op met die gore M$-shit! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
F.U.B.A.R schreef op 12 augustus 2002 @ 00:32:
DHTML zorgt toch voor die "leuke" menu's op HTML-pagina's? In v6.04 worden ze _soms_ weergegeven, maar het klikken op een link in zo'n menu heeft meestal geen enkel resultaat.

Opera is iig _veel_ prettiger dan IE, en de ingebouwde Google-search schopt reet!
DHTML kan veel meer dan simpele menu's laten zien; zo heb ik bijvoorbeeld de GoT Tracker gemaakt die ongeveer dezelfde functionaliteit biedt als HotTopic, maar volledig HTML en JavaScript is. Dit soort dingen kan je dus *absoluut* niet met Opera doen; net zomin als bijvoorbeeld mijn DHTML shoot the smilies game.
IE en Mozilla zijn wat dat betreft superieur aan Opera, en voor mijn gevoel wordt dat gat steeds groter...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

F.U.B.A.R schreef op 12 augustus 2002 @ 00:41:
[hap-flaimbait-modus]
Zo zo, dus meneer draait alleen bsd varianten en gebruikt geen office van microsoft? :D
[/] <-- lang leve parse! scheelt mij weer een heel stuk intikken :P

Maar eh, ik vertrouw mijn server ook toe aan linus dus dat scheelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
F.U.B.A.R schreef op 12 augustus 2002 @ 00:41:
En Mozilla dan?

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.U.B.A.R
Sick Nick schreef op 12 augustus 2002 @ 00:43:
[...]
[hap-flaimbait-modus]
Zo zo, dus meneer draait alleen bsd varianten en gebruikt geen office van microsoft? :D
Fuck MS Office! Ik gebruik Corel WordPerfect Suite 2000!

En voorlopig ken ik nog niet genoeg om helemaal van Windows af te stappen... :(
Ik gebruik het dus uit noodzaak, niet echt uit vrije wil. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.U.B.A.R
Daar was ook iets kuts aan, alleen weet ik niet meer wat. En waarom zou ik van Opera afstappen als het zo hard rult? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
F.U.B.A.R schreef op 12 augustus 2002 @ 00:47:
[...]

Daar was ook iets kuts aan, alleen weet ik niet meer wat. En waarom zou ik van Opera afstappen als het zo hard rult? :P
Ik geloof dat ik in mijn 1e post zoiets gezet had als 'alleen gefundamenteerde meningen'; die fundamenten mis ik eigenlijk enigszins in jouw posts....

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-06 10:24

bloasfist

Slot-A Crew

Ik gebruik 99% opera, en als het niet anders kan open ik ff een IE windowtje. Ik ben ooit over gestapt omdat animated icons in IE enorm veel processor kracht vergde. Dit probleem ontstond van de een op de andere dag (is een topic van mij over op GoT, maar met de huidige brakte van de search kan ik die niet vinden).
Toen ben ik op zoek gegaan naar een snelle browser, en dat was opera. (geen idee waarom niet mozilla oid, dat was gewoon de eerste die genoemd werd geloof ik.)
Ik moet zeggen dat als je eenmaal een dagje opera gebruikt je niet meer terug wil! Zo lekker snel vooral!
Verder veel goede features als google balk, hotlist, gestures, interne tasbalk en is de browser in z'n geheel skinnable.

Een groot nadeel is idd dat een toch behoorlijk groot aantal sites slecht of niet wordt weergegeven. Maarja, dan start ik wel ff een IE venstertje.
Just my ¤0.02

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.U.B.A.R
crisp schreef op 12 augustus 2002 @ 00:51:
[...]
Ik geloof dat ik in mijn 1e post zoiets gezet had als 'alleen gefundamenteerde meningen'; die fundamenten mis ik eigenlijk enigszins in jouw posts....
Sja, ik heb al uitgelegd waarom ik Opera zo geweldig vind. En omdat ik Opera zo geweldig vind, heb ik nooit de nood gehad om over te stappen op Mozilla. Dus ik kan de twee niet echt met elkaar vergelijken.

Oh ja, nog een te gekke feature van Opera: meerdere pagina's tegelijk openen in een browser: scheelt een hoop plaats op de taakbalk en RAM!

Gefundeerd genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

F.U.B.A.R schreef op 12 augustus 2002 @ 01:07:
[...]
Oh ja, nog een te gekke feature van Opera: meerdere pagina's tegelijk openen in een browser: scheelt een hoop plaats op de taakbalk en RAM!

Gefundeerd genoeg?
Je bedoelt de tabs? Daarom ben ik in eerste instantie opera gaan gebruiken maar je raad t al, crazy browser heeft t ook :)

Verder zal ik CB hier niet meer promoten, begin op een tell sell figuur te lijken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
bloasfist schreef op 12 augustus 2002 @ 01:02:
Ik gebruik 99% opera, en als het niet anders kan open ik ff een IE windowtje. Ik ben ooit over gestapt omdat animated icons in IE enorm veel processor kracht vergde. Dit probleem ontstond van de een op de andere dag (is een topic van mij over op GoT, maar met de huidige brakte van de search kan ik die niet vinden).
Toen ben ik op zoek gegaan naar een snelle browser, en dat was opera. (geen idee waarom niet mozilla oid, dat was gewoon de eerste die genoemd werd geloof ik.)
Ik moet zeggen dat als je eenmaal een dagje opera gebruikt je niet meer terug wil! Zo lekker snel vooral!
Verder veel goede features als google balk, hotlist, gestures, interne tasbalk en is de browser in z'n geheel skinnable.

Een groot nadeel is idd dat een toch behoorlijk groot aantal sites slecht of niet wordt weergegeven. Maarja, dan start ik wel ff een IE venstertje.
Just my ¤0.02
En dat bevreemd mij een beetje; als hier in SA gevraagd wordt naar een alternatieve browser antwoord misschien 90% wel Opera, en maar 10% Mozilla.
Als ik rond ga surfen met Opera, dan schakel ik vaak binnen 10 minuten alweer terug naar IE omdat de meeste sites die ik bezoek (ja, DHTML) brak zijn in Opera (figures). Met Mozilla heb ik dat probleem veel minder snel. Mozilla is in mijn ogen dan ook echt qua engine een echte concurrent voor IE. Opera blijft gewoon behoorlijk achter, en gaat steeds meer achterlopen. imho worden nieuwe technieken en standaards veel sneller geimplementeerd in Mozilla en IE dan in Opera.
Wat is je toekomst-visie wb Opera?

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
F.U.B.A.R schreef op 12 augustus 2002 @ 01:07:
[...]

Sja, ik heb al uitgelegd waarom ik Opera zo geweldig vind. En omdat ik Opera zo geweldig vind, heb ik nooit de nood gehad om over te stappen op Mozilla. Dus ik kan de twee niet echt met elkaar vergelijken.

Gefundeerd genoeg?
Is een argument die ik al voorzien had; tabbed browsing bedoel je dus. Of het RAM scheelt weet ik niet (geen last van hier @512MB), en ik ben zo iemand die toch nooit meer als 3 applicaties open heeft, dus is de taakbalk genoeg.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maniakje
  • Laatst online: 02-06 21:34
Opera gebruik ik alleen voor sites met veel popups. Als je dan de browser sluit, is alles ook meteen weg. En bovendien kun je alle popups op de achtergrond laten openen zodat je er geen last van hebt. Dat is de enige reden dat ik af en toe Opera gebruik. Voor de rest ben ik reuze tevreden met Internet Explorer.

Waarop Opera en niet bv Mozilla? Omdat Opera het enige is wat ik geprobeerd heb, en het voldeed. :)

The sentence below is true.
The sentence above is false.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.U.B.A.R
Sick Nick schreef op 12 augustus 2002 @ 01:09:
[...]
Je bedoelt de tabs? Daarom ben ik in eerste instantie opera gaan gebruiken maar je raad t al, crazy browser heeft t ook :)

Verder zal ik CB hier niet meer promoten, begin op een tell sell figuur te lijken 8)7
Die CrazyBrowser lijkt me echt geweeeeeeldig, Mike! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
F.U.B.A.R schreef op 12 augustus 2002 @ 01:18:
[...]

Die CrazyBrowser lijkt me echt geweeeeeeldig, Mike! :+
eeehhhhmm, op dit soort replies zit ik niet echt te wachten hoor Mike! :(

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloasfist

bloasfist

Slot-A Crew

crisp schreef op 12 augustus 2002 @ 01:13:
[...]
En dat bevreemd mij een beetje; als hier in SA gevraagd wordt naar een alternatieve browser antwoord misschien 90% wel Opera, en maar 10% Mozilla.
Als ik rond ga surfen met Opera, dan schakel ik vaak binnen 10 minuten alweer terug naar IE omdat de meeste sites die ik bezoek (ja, DHTML) brak zijn in Opera (figures). Met Mozilla heb ik dat probleem veel minder snel. Mozilla is in mijn ogen dan ook echt qua engine een echte concurrent voor IE. Opera blijft gewoon behoorlijk achter, en gaat steeds meer achterlopen. imho worden nieuwe technieken en standaards veel sneller geimplementeerd in Mozilla en IE dan in Opera.
Om eerlijk te zijn bezoek ik niet veel verschillende sites. Veel GoT en tweakers.net, soms hotmail (die overigens alleen in opera werkt als je "identify als msie5.x" aanzet in de prefs--> MS weert bewust opera op z'n eigen sites, ook al is er browsertechnisch gezien niks aan de hand). Windowsupdate werkt niet, en housecall (m'n online virusscanner) ook niet. Verder kom ik niet op exotische sites, dus ik heb er niet veel last van.
Ook geloof ik dat ze bij opera echt wel bezig zijn om het meer compatible te maken (zie bv http://www.opera.com/press/articles/english.html), maar worden ze door bedrijven als MS stevig dwarsgezeten.
Ik blijf opera in ieder geval gebruiken, zo lang ik de meeste sites er gewoon (beter) mee kan viewen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.U.B.A.R
crisp schreef op 12 augustus 2002 @ 01:13:
[...]
Idd, het wordt toch eens tijd dat ze dat goed doen in Opera. Maar op hun site heb ik gelezen dat hun browser de strikte W3C-standaarden ondersteunt. Sites die niet goed worden weergegeven in Opera zijn dus specifiek voor IE/Netscape geschreven, wat ik gewoon beperkt vind. Een degelijke webmaster zorgt ervoor dat zijn pagina in iedere browser goed te gebruiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.U.B.A.R
bloasfist schreef op 12 augustus 2002 @ 01:23:
[...]
en housecall (m'n online virusscanner) ook niet
Dat is een ActiveX applet. En dat wordt enkel door IE ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.U.B.A.R
crisp schreef op 12 augustus 2002 @ 01:21:
[...]
eeehhhhmm, op dit soort replies zit ik niet echt te wachten hoor Mike! :(
Een beetje lichtzinnigheid is niet aan je besteed he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloasfist

bloasfist

Slot-A Crew

F.U.B.A.R schreef op 12 augustus 2002 @ 01:25:
[...]

Dat is een ActiveX applet. En dat wordt enkel door IE ondersteund.
Is dat zo omdat andere bedrijven axtiveX onderdelen niet mogen gebruiken? Of is er gewoon nog niemand op het idee gekomen om een plugin voor bv opera te maken?
edit:

Hmm... ik lees dat netscape ook ActiveX ondersteund. Waarschijnlijk dus gewoon het niet kunnen maken van een plugin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
F.U.B.A.R schreef op 12 augustus 2002 @ 01:24:
[...]

Idd, het wordt toch eens tijd dat ze dat goed doen in Opera. Maar op hun site heb ik gelezen dat hun browser de strikte W3C-standaarden ondersteunt. Sites die niet goed worden weergegeven in Opera zijn dus specifiek voor IE/Netscape geschreven, wat ik gewoon beperkt vind. Een degelijke webmaster zorgt ervoor dat zijn pagina in iedere browser goed te gebruiken is.
Dit is dus precies de opmerking die ik af zat te wachten; Opera mag dan wel strikt de W3C-standaarden ondersteunen, maar zolang ze die niet 100% ondersteunen kan je ook niet verwachten dat elke pagina het goed doet in Opera.
Voor zover ik weet ondersteund bijvoorbeeld Mozilla 100% de HTML4 standaard, en de DOM level 1 standaard. Opera ondersteund misschien 60% van de DOM level 1.
Als een pagina het niet goed doet in Opera wil dat dus niet zeggen dat de pagina niet conform de W3C standaards is gemaakt; imho is het meestal een tekortkoming in Opera wb de standaards.

Het is een feit dat veel pagina's IE-gericht zijn, en het vaak ook niet doen in Mozilla; DAT noem ik een falen van de designers. Echter als het in zowel Mozilla als in IE goed werkt, maar niet in Opera, dan denk ik toch dat Opera de zwakste schakel is...
F.U.B.A.R schreef op 12 augustus 2002 @ 01:26:
[...]

Een beetje lichtzinnigheid is niet aan je besteed he?
Nou, nee. Ik houd mijn topics liever clean...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloasfist

bloasfist

Slot-A Crew

crisp schreef op 12 augustus 2002 @ 01:39:
[...]
Dit is dus precies de opmerking die ik af zat te wachten; Opera mag dan wel strikt de W3C-standaarden ondersteunen, maar zolang ze die niet 100% ondersteunen kan je ook niet verwachten dat elke pagina het goed doet in Opera.
Voor zover ik weet ondersteund bijvoorbeeld Mozilla 100% de HTML4 standaard, en de DOM level 1 standaard. Opera ondersteund misschien 60% van de DOM level 1.
Als een pagina het niet goed doet in Opera wil dat dus niet zeggen dat de pagina niet conform de W3C standaards is gemaakt; imho is het meestal een tekortkoming in Opera wb de standaards.

Het is een feit dat veel pagina's IE-gericht zijn, en het vaak ook niet doen in Mozilla; DAT noem ik een falen van de designers. Echter als het in zowel Mozilla als in IE goed werkt, maar niet in Opera, dan denk ik toch dat Opera de zwakste schakel is...[...]
Nou, nee. Ik houd mijn topics liever clean...
En toch blijf ik opera gebruiken. Al is het alleen maar om het principee B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
bloasfist schreef op 12 augustus 2002 @ 01:28:
[...]
Is dat zo omdat andere bedrijven axtiveX onderdelen niet mogen gebruiken? Of is er gewoon nog niemand op het idee gekomen om een plugin voor bv opera te maken?
edit:

Hmm... ik lees dat netscape ook ActiveX ondersteund. Waarschijnlijk dus gewoon het niet kunnen maken van een plugin.
ActiveX is volgens mij gewoon een communicatiemanier met onderdelen van het Operating System (windows dus). Daar zijn ten eerste een hoop security-risks mee gemoeid, en ten tweede wil MS niet loslaten hoe dat precies werkt.
Een plugin is volgens mij een ander verhaal...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
bloasfist schreef op 12 augustus 2002 @ 01:42:
[...]
En toch blijf ik opera gebruiken. Al is het alleen maar om het principee B)
Waarom dan niet Mozilla?

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19701

1 v/d grootste voordeel is dat het zo op zich zelf staat en niet zo sterk geintegreerd als IE. Verder: de tabs, google onder de hand, een goede recovery bij crash (IE niets toch? terwijl windows vaak op zijn .. kan gaan). Een lichte simpele e-mail client erbij (gebruik ik voor mijn snelle hotmail mail zonder te hoeven swichen/inloggen...).
Jammer van Opera dat ie crasht op bepaalde sites en moeite heeft met o.a. scripts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloasfist

bloasfist

Slot-A Crew

crisp schreef op 12 augustus 2002 @ 01:48:
[...]
Waarom dan niet Mozilla?
Tja, nooit geprobeerd. Ik probeerde opera en vond het wel prima zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.U.B.A.R
Volgens mij snapt crisp gewoon niet waarom we hardnekkige Opera-lovers zijn en nix van Mozilla hoeven te weten.

Kwestie van smaak en gemak (=luiheid)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:14
Opera werkt gewoon veel lekkerder, reageert sneller dan IE, je ziet mooie stats, alleen die #@^@# lui van Parse weigeren hun software zo te schrijven dat ook alles goed werkt onder Opera..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
F.U.B.A.R schreef op 12 augustus 2002 @ 12:31:
Volgens mij snapt crisp gewoon niet waarom we hardnekkige Opera-lovers zijn en nix van Mozilla hoeven te weten.

Kwestie van smaak en gemak (=luiheid)?
Dat is inderdaad ook een beetje de gedachte achter dit topic. Als amateur webdesigner en DHTML-pieler heb ik altijd ruzie met Opera omdat gewoon *nix* erin werkt; met Mozilla heb ik absoluut geen problemen. Vandaar dat ik het wel eens interessant vind om eens van de 'gebruikers' kant te horen waarom Opera zo een ideale browser is en de voorkeur heeft boven bijvoorbeeld IE en Mozilla, ondanks de soms gebrekkige ondersteuning van de laatste standaards...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloasfist

bloasfist

Slot-A Crew

crisp schreef op 12 augustus 2002 @ 12:35:
[...]
Dat is inderdaad ook een beetje de gedachte achter dit topic. Als amateur webdesigner en DHTML-pieler heb ik altijd ruzie met Opera omdat gewoon *nix* erin werkt; met Mozilla heb ik absoluut geen problemen. Vandaar dat ik het wel eens interessant vind om eens van de 'gebruikers' kant te horen waarom Opera zo een ideale browser is en de voorkeur heeft boven bijvoorbeeld IE en Mozilla, ondanks de soms gebrekkige ondersteuning van de laatste standaards...
Maar wat vind je (buiten genoemde gebreken van Opera) zelf van opera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reefer
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 01:41

Reefer

madness

vanuit gebruiker: functies die ik vaak gebruik :
nicknames voor bookmarks, veel sneltoetsen, mail/news client, tabbed browsing, fullscreen die goed werkt, zoom 20 tot 1000%, ingebouwde zoekbalk voor o.a. google, altavista, mp3.com, huidige pagina..

nou zullen de meeste wel kunnen in de andere browsers maar ik vind dat opera dit het beste voor mekaar heeft.

A Breakbeat A Day Keeps Religion Away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
bloasfist schreef op 12 augustus 2002 @ 13:10:
[...]
Maar wat vind je (buiten genoemde gebreken van Opera) zelf van opera?
Goede vraag. De snufjes zoals tabbed browsing enzo zit ik niet echt op te wachten; de conventionele manier van browsen bevalt mij prima, dus daar hoef ik geen Opera voor te gebruiken.

Ik irriteer me bij Opera aan die belachelijk grote balken bovenin en de reclame banner; het 'browse' vlak is in mijn ogen veel te klein (zal vast wel een oplossing voor zijn, maar ik heb nog niet de moeite genomen om die te zoeken).

Ik denk dat mijn aversie een beetje komt doordat ik ooit na vele vruchteloze pogingen het niet voor elkaar kreeg om een simpel uitklap menuutje ook 100% in Opera te laten werken. Als ik nu surf met Opera, en ik kom maar 1 dingetje tegen op een site dat niet werkt, dan klik ik zo weer terug naar het oude vertrouwde IE.

Als ik kijk naar de huidige ontwikkeling van bijvoorbeeld Mozilla, en vergelijk dat met de ontwikkeling van Opera dan krijg ik het idee dat ze bij Opera gewoon stilstaan; voor een aantal mensen voldoet het nu misschien nog prima als browser (voor mij dus niet), maar ik denk dat dat ook steeds minder zal gaan worden...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloasfist

bloasfist

Slot-A Crew

crisp schreef op 12 augustus 2002 @ 13:23:
[...]
Goede vraag. De snufjes zoals tabbed browsing enzo zit ik niet echt op te wachten; de conventionele manier van browsen bevalt mij prima, dus daar hoef ik geen Opera voor te gebruiken.
Oke, kan ik begrijpen.
Ik irriteer me bij Opera aan die belachelijk grote balken bovenin en de reclame banner; het 'browse' vlak is in mijn ogen veel te klein (zal vast wel een oplossing voor zijn, maar ik heb nog niet de moeite genomen om die te zoeken).
?? Als je registered is die reclame banner weg, en de balken kun je tweaken, zoals je zelf al dacht. Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/l.j.n.brederode/opera.jpg
Ik denk dat mijn aversie een beetje komt doordat ik ooit na vele vruchteloze pogingen het niet voor elkaar kreeg om een simpel uitklap menuutje ook 100% in Opera te laten werken. Als ik nu surf met Opera, en ik kom maar 1 dingetje tegen op een site dat niet werkt, dan klik ik zo weer terug naar het oude vertrouwde IE.
Hieruit blijkt dus eigenlijk dat je door het nadeel van opera (slechte compatibiliteit) een persoonlijke aversie voor de browser hebt gekregen. Net zoals ik een persoonlijke (niet geheel te onderbouwen) voorkeur heb voor opera...
Als ik kijk naar de huidige ontwikkeling van bijvoorbeeld Mozilla, en vergelijk dat met de ontwikkeling van Opera dan krijg ik het idee dat ze bij Opera gewoon stilstaan; voor een aantal mensen voldoet het nu misschien nog prima als browser (voor mij dus niet), maar ik denk dat dat ook steeds minder zal gaan worden...
De toekomst zal het leren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24491

Ik ben het absoluut eens met crisp, maar ben dan ook een devver en niet een 'gewone' user. Ik beoordeel browsers dan ook naar het potentieel dat ze te bieden hebben voor 'ons' en op dat gebied komt Opera niet eens in de buurt van Mozilla en IE.

Face it, de ontwikkeling van Mozilla en in mindere mate IE ligt een factor x hoger dan die van Opera, bij Opera heb je het gevoel (wederom als devver) dat je achteruit loopt i.p.v. vooruit. Op gebieden van XML, DOM scripting, client side XSLT, SOAP , volledig CSS 1 support (hoewel IE en ook Mozilla op sommige gebieden nog falen) en andere spannende nieuwe dingen die het web steeds interessanter maken.

Je leert bij en ontwikkeld jezelf, daar zorgen IE en Mozilla dus voor, hetzelfde kan ik niet zeggen van Opera. Maar goed ik gebruik browsers anders dan de meeste van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
Ziet er inderdaad een stuk beter uit zo zonder reclamebanner.

Dat ik niet met Opera browse is inderdaad puur omdat ik er niet in kan ontwikkelen, en ik gewend ben aan IE en Mozilla. Het is altijd moeilijk een gewenning te doorbreken (ik heb al een half jaar een AMD XP2000 staan met een 19" monitor, en zit nog steeds achter mijn PIII-500 met 17" monitor te werken), maar in mijn geval is het niet eens praktisch.
Ik ben echter niet zo iemand die meteen roept: Opera sucks! Ik probeer het wel degelijk uit, alleen voldoet het in mijn ogen niet.

Wb webdesign: statische webpagina's probeer ik altijd wel even uit in Opera omdat ik toch zo min mogelijk mensen wil uitsluiten of een andere browser wil opdringen. Met DHTML heb ik echter als scripter geen keus en laat ik Opera links liggen, en getuige de reacties van mede-webdesigners in de draad in W&G ben ik daarin niet de enige...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloasfist

bloasfist

Slot-A Crew

Samenvatting: Opera heeft leuke features, maar ondersteund nieuwe technieken slecht tot niet.
Oplossing zou zijn: Mozilla met de features van opera. Dat zou dan gelijk m'n primaire browser worden. Het lijkt me gezien de enorme overmacht van IE toch wel slim om krachten te bundelen. Maargoed, dat zal wel nooit gebeuren.
edit:

heb net ff mozilla gedowned, en ik moet zeggen, die is ook goed snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4288

Nog een reden om Opera te gebruiken, dat nog over is uit mijn 56k-modem-verleden, is de superieure cache. Deze is af en toe zelfs te goed. :P

Andere reden: Opera heeft niet zo veel problemen met security.

Bij mijn zoektochten naar nieuwtjes heb ik Opera leren respecteren, met de multi window, low resources en "open in background". De interne popup-killer is ook een mooie oplossing.

Nu het Flash-prestatie probleem is opgelost loopt alles weer lekker vlot.

Maar heb nog geen ervaring met Mozilla om erop over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35417

Ik gebruikte eerst Opera heeeel erg veel, maar hij crashte in Windows heel veel, en gaf idd veel pagina's niet goed weer. Nu ben ik over op Mozilla (Linux & Windows) en dat bevalt me prima. het enige wat ik mis is het makkelijk 'Tabbed browsen'. In Opera werd alles in tabs geopend, en in Mozilla moet ik steeds mn muiswiel indrukken, of Ctrl :{ Maar ja, je kunt niet alles hebben.

Mozilla is dus wel stabiel, daarom voorlopig Mozilla ipv Opera. :)

Conclusie: 50%/50% Hij wordt steeds beter :) Maar toch vind ik em Hot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParagonEnschede
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-12-2023

ParagonEnschede

Alles als een beer

JSS, als je in Mozilla naar Edit, Prefs, Navigator, Tabbed Browsing gaat, kun je daar instellen dat je bv. middle-clickt om tabbed te gaan browsen. Iets waar ik net achter ben gekomen en niemand eerder over gehoord had en wat juist steeds zo'n voordeel leek bij Opera.

De Groningse beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13308

De enige reden voor mij om Opera en soms Mozilla te gebruiken, zijn de Zoom functies voor de leesbaarheid. Maar van beide word ik redelijk hopeloos door de slechte bookmark functionaliteit.

Mjah, en MS bashing is prachtig, ik doe nog steeds aan Netscape Bashing, als je ooit in het prille begin met Netscape 0.9 en Windows 3.x hebt gewerkt, weet je waarom. ;)

Maar de enige tekortkomingen van Opera vind ik het gefrummel dus met (veel) bookmarks, wat in mijn ogen niet lekker werkt.
En soms ligt de browser compleet in eein spagaat, zodat de desbetreffende pagina dan maar naar Mozilla wordt overgeheveld.

Wil ik echter met m'n bookmarks browsen, ga ik echter weer naar IE.

Zo zit dat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35417

ParagonEnschede schreef op 12 augustus 2002 @ 16:07:
JSS, als je in Mozilla naar Edit, Prefs, Navigator, Tabbed Browsing gaat, kun je daar instellen dat je bv. middle-clickt om tabbed te gaan browsen. Iets waar ik net achter ben gekomen en niemand eerder over gehoord had en wat juist steeds zo'n voordeel leek bij Opera.
Ja, dat weet ik, en juist dat vind ik irritant, omdat ik dan alle links met mn muiswiel moet aanklikken. Ik wil gewoon iedere link in een tab :) Maarja, misschien ben ik een beetje verwend door Opera :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParagonEnschede
  • Laatst online: 30-12-2023

ParagonEnschede

Alles als een beer

Naja, ieder voorzich natuurlijk, maar Opera vliegt er bij mij altijd uit om niks en Mozilla geeft nagenoeg geen problemen. Dat tabbed-browsing in Mozilla vind ik genoeg, ik ga dus voor Mozilla, welke ik prettiger vind werken dan IE en Opera.

De Groningse beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43668

Ik vindt het gewoon snl werken. ik heb mozilla 1.0 ernaast draaien, maar die komt er kwa snelheid echt niet in de buurt. Wat ik ook heel handig vindt is de resume functie bij het downloaden. Dat mis ik echt bij internet explorer. tabbed browsing is heel fijn en ook mouse gesures zijn zeer relaxed als je eraan gewend bent.

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-06 21:22

Len

Leeg

Ik had ooit een plugin ofzo voor Mozilla, en die zorgte ook voor mouse gesures (?). Maar dat werkte toch niet zo lekker als die in Opera.

Dat vind ik zelf het handigste van Opera (en de kleine download... isdn thuis :( )

Free Tibet

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:07

Crazy D

I think we should take a look.

Anoniem: 13308 schreef op 12 augustus 2002 @ 16:23:
De enige reden voor mij om Opera en soms Mozilla te gebruiken, zijn de Zoom functies voor de leesbaarheid. Maar van beide word ik redelijk hopeloos door de slechte bookmark functionaliteit.
Het enigste nadeel van de Mozilla bookmarks vind ik dat je niet net als in IE in het menu zelf al kan sleep'n'pleuren met de links (kan wel bij manage bookmarks) maar verder vind ik de tabs zo'n voordeel dat ik dat nadeeltje voor lief neem. Ik vind m ook niet echt noemenswaardig trager of zo, mjah misschien hangt het een beetje samen met de computer en de verbinding :)

Exact expert nodig?

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:21

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Ik gebruik h'm nu al een een poosje , en helemaal up to date ( 6.05 ) Ik moest in het begin wennen maar nu gaat het steeds beter :)

Alle div. bovengenoemde funties vind ik geweldig en werken lekker snel ( vooral de muisfunties )

Geef eens een paar voorbeelden van pagina's die niet kunnen met Opera ( zoals Dom 1,CSS, DHTML ... enz ik snap daar niks van :? )

verder 100 % hot

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-06 17:34

Metzie

Nyaano !

Opera is al sinds begin versie 5 mijn favo browser. Lekker snel, en de meeste pagina's waar ik kom hebben geen irritante dhtml features, dus dat werkt allemaal Ok.

Over de DOM en andere exotische ondersteuning zie:
Opera 7 browser bevat herschreven rendering engine

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

• InZane
  • Nu online
Zelfs hier is al een foutje te zien.. De textarea onderaan de pagina heeft geen style die er dus wel hoort te zijn. :)
Mozilla geeft die wel weer.

Ik heb het idee dat Opera meer in de buurt zit van NS 4.7x dan IE/Moz.

Maar ja ook ik kijk op een andere manier naar een browser omdat ik werk als devver. Ik kan er dus ook gewoon niet tegen als ik een dingetje op een site niet zie werken zoals het hoort of zelfs helemaal niet zie werken.

Tabbed browsen vind ik trouwens wel een hele toffe feature en het zou me echt niks verbazen als MS daar ook mee komt in een volgende browser release.

Maar goed, iedereen moet maar gebruiken wat ie zelf fijn vindt :)

• InZane
  • Nu online
1 dingetje: DOM is niet exotisch!

Anoniem: 3747

Super, eindelijk eens een topic waarin ECHT gediscussieerd wordt, met onderbouwing enzo. Dat was lang geleden.

Wel. het blijkt dat een hoop mensen Opera op dezelfde manier gebruiken als ik. Dus zoveel mogelijk, en als het niet anders kan toch maar IE. Die slechte ondersteuning van Java ed vind ik best wel triest, maar misschien dat dat in v7 gaat veranderen (zie http://zdnet.com.com/2100-1104-954561.html ).
Daarnaast vind ik de ingebouwde mailclient uitstekend, met de mogelijkheid om via de dropdown meerdere mailaccounts te beheren. Het enige wat jammer is, is dat de newsclient een beetje armoedig is, daar zouden ze wel wat aan mogen doen.
Verders, dat Mozilla.... nee dank je. Bij mij zeer instabiel en langzamer dan IE. Ik blijf nog even bij Opera.

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:29
java ondersteuning is nix mis mee in opera hoor.

wat ik wel vaak heb bij sites is dat ze schots en scheef staan, maarja, hoe komt dit dan, omdat de html tags niet gesloten zijn. Maarja, IE parsed het dan topch, en de mensen die de site maken denken "zo, die doet het" terwijl in browsers die zich netjes aan de html regels houden het er niet uit ziet.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• InZane
  • Nu online
Maverick schreef op 22 augustus 2002 @ 16:29:
en de mensen die de site maken denken "zo, die doet het" terwijl in browsers die zich netjes aan de html regels houden het er niet uit ziet.
Dan denk jij helemaal verkeerd. Denk je echt dat mensen die dat als werk hebben of die daar gewoon prive heel serieus mee bezig zijn zo denken?? :?

Als ik een site maak voor een klant dan wordt ie in tenminste 5 browsers uitvoerig getest.
Ja natuurlijk is het zo dat IE veel pikt, maar niet afgesloten tags en dat soort serieuze fouten komen echt heel weinig voor. Dat zie je alleen bij supern00bs.

Het is gewoon zo dat op sommige vlakken Opera nog niet helemaal bij is. Dat valt niet te ontkennen.

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:29
InZane schreef op 22 augustus 2002 @ 19:18:
[...]Dat zie je alleen bij supern00bs.
die maken erg veel sites, die supern00bs, vergis je daar niet in.

en voor anderen is het gewoon niet intresant om dat ding in 5 browsers te testen, tuurlijk, de mensen die het echt goed willen doen wel, maarja meer dan 90% van de beezoekers komt met IE aan, dus sommige mensen intreseert het nix dat andere browsers hem niet slikken.

edit:
ik ontken wat je zegt trouwens niet.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• InZane
  • Nu online
Maverick schreef op 22 augustus 2002 @ 19:21:
[...]

die maken erg veel sites, die supern00bs, vergis je daar niet in.

en voor anderen is het gewoon niet intresant om dat ding in 5 browsers te testen, tuurlijk, de mensen die het echt goed willen doen wel, maarja meer dan 90% van de beezoekers komt met IE aan, dus sommige mensen intreseert het nix dat andere browsers hem niet slikken.

edit:
ik ontken wat je zegt trouwens niet.
Ik vind dat een site op z'n minst goed leesbaar en navigeerbaar moet zijn over het algemeen. Als je zelf nou een site in elkaar prutst voor de lol dan kan ik me voorstellen dat je er niet zo over denkt natuurlijk. :)

Ik heb verder eigenlijk nog geen klanten meegemaakt die een IE-only site wilden hebben. Alleen in gevallen van een CMS gebeurt dat regelmatig.

• wslagendijk
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hier spreekt een geregistreerde ex-opera gebruiker :)
Ik heb lang gebruik gemaakt van Opera als enige browser, mail client en zelfs een tijdje (toen het nog kon) als icq client. Om een of andere reden is vanaf 6.02 Opera bij mij (op meerdere pc's) zo instabiel en crashte zo vaak dat er echt niet meer mee te werken was. Helaas hebben 6.03 en 6.04 er geen verandering in kunnen brengen.

Ik heb, omdat ik altijd problemen had, altijd de beta's direct geinstalleerd wanneer Sue Sims ze aankondigde in de news group. En altijd netjes mijn bug reports geplaats maar het houd een keertje op....

Nu ben ik een Mozilla aanhanger. Mozilla 1.1beta draai ik momenteel. Hoewel ik het gevoel heb dat 1.1alpha iets soepeler draaide ?!?. Mozilla is echt veel beter in het weergeven van pagina's. Alleen Postbank Girotel via internet wil niet helemaal. Maar dat kan ook aan java liggen (ik draai nieuwste java, bij configureren geeft hij melding in de trend van: "netscape browser niet gevonden of niet toegankelijk").

Ik mis in Mozilla de fijne news client uit Opera (de trap gewijze weergave vond ik erg prettig). Mail client in Mozilla is mooier, zij het trager.

Kortom nu ben ik over naar Mozilla maar wanneer Opera met versie 7 uitkomt ben ik weer wel een van de eerste om te testen.

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Opera is wel koel, Mozilla minder, maar de reden waarom ik toch bij IE blijf ipv Opera is die ongelofelijk irritante advertentie!! Voor IE heb ik toch al betaald maar Opera niet ;)

ps. zit die ad er in de Linux versie ook!?

• Wimmel
  • Laatst online: 10:12

Wimmel

Hello

Ik gebruik Opera sinds december 2000 en ben er nog steeds gek op.
Er zijn weinig sites waar ik problemen ondervind maar ik kom ook maar op een paar sites. Het enige manko van opera vind ik het organiseren van de bookmarks maar daar heb ik een elegante oplossing voor:
Bookmarkpriest Een freeware tool waarmee je bookmarks van en naar Opera - Netscape/Mozilla - IE kunt im- en exporteren. Ik exporteer ze naar IE favorites, sleur en pleur een eind heen en importeer ze dan weer naar Opera.

De ini bestanden van Opera zijn perfekt voor het veiligstellen van o.a. je bookmarks op een andere disk/partitie waardoor ik ze niet kwijtraak na een herinstall van mijn OS.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funk414
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01-2022
Ik was altijd Opera gebruiker totdat ik in dit topic iets las over Crazy Browser (hoe ironisch). Nou ja, dat is niet de enige reden; nu heb ik mijn eigen laptop en tot voor kort moest ik de computer nog delen en dan is het geintegreerde e-mail programma van Opera wel relaxed. Maar nu gebruik ik Incredimail. Wat ik wel erg mis zijn de mouse gestures, want die heeft ook Crazy Browser niet. Verder niets dan lof over Opera, absoluut hot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36690

opera HOT omdat ik zo het gevoel heb alsof ie sneller is. Misschien wel omdat je de snelheid kan zien hoe snel hij de website download. Maar af en toe wilt het nou niet zo super werken. Maar over het algemeen. Zeer tevreden mee. sinds netscape veel ste veel system resources vreet. en mosilla vind ik gewoon netscape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyprexa
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-07-2013
gebruik al tijden opera, bevalt erg goed. Het is lekker snel, en speed dial bevalt me wel...
1 nadeel dat is dat topdesk voor mn werk niet correct werkt in opera :S

//offtopic
iemand een idee hoe ik een speed dial kan aanmaken die doorlinkt naar IE of FF???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-05 22:14

ScSi

Belg.

Anders kik je even een topic van 5 jaar oud..

Om toch nog even wat 'materiaal' aan te brengen.. Ik ben net overgeschaled van Opera naar FireFox. Terwijl opera zo'n 112Mb geheugen nodig heeft, komt FF toe met 25Mb. Ook laden de pagina's sneller in dan Opera. Genoeg argumenten dus om over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
De Opera browser uit 2002 is in niets te vergelijken met de browser van anno 2007. Zeker met versie 9.5 voor de deur is Opera uitgegroeid tot een van de snelste browsers die ook nog eens enorm goede ondersteuning biedt voor de meeste webstandaarden. Chapeau!

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik vindt ^ wel een mooie afsluiter; topics van 5 jaar oud opgraven om een offtopic vraag te stellen vindt ik een minder goed idee; hierbij het verzoek dit in het vervolg na te laten :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.