Waar vui zit, zit geen glans!
Kan je ook een pic maken van de schakeling in het echt ?
Verwijderd
Zeggu, Dibbuz, had die iemand geen naam?Dibbuz schreef op 11 augustus 2002 @ 18:48:
Een tijdje geleden vroeg ik op dit forum hoe ik een vu meter voor audio kon maken maar niet te moeilijk voor een n00b... iemand stuurde mij een printplaatje op en de rest heb ik zelf gesoldeerd, wat een priegelwerkmaar het is het zeker waard geweest denk ik.
Geef U mening aub..
http://home.planet.nl/~fran1154/vuaudio.avi
Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get
Hoezo exter heb jij uhm gemaakt ? zoja kan je een pic posten van de schakeling ? en heb je nog meer printplaatjes liggen ?
Verwijderd
Kun je beter aan Bart Banaan vragen, die heeft de stereo uitvoering, ik kan geen piccies maken, heb hier geen camera.fleppuhstein schreef op 11 augustus 2002 @ 19:54:
[...]
Hoezo exter heb jij uhm gemaakt ? zoja kan je een pic posten van de schakeling ? en heb je nog meer printplaatjes liggen ?
Maar PCBtjes daar heb ik nog wel een paar van.
Nogmaals:BEDANKT!!
Dus als ik er daar twee van kan krijgen dan kan ik net zoiets maken en hoef ik alleen de onderdelen te kopen ? Heb je er twee over die je kwijt wil ? mail staat in mn profileVerwijderd schreef op 11 augustus 2002 @ 20:12:
[...]
Kun je beter aan Bart Banaan vragen, die heeft de stereo uitvoering, ik kan geen piccies maken, heb hier geen camera.
Maar PCBtjes daar heb ik nog wel een paar van.
Maar het is echt heel simpel te maken... mijn broer had een vu meter pakket van Velleman gekocht en daar zaten tig weerstandjes bij en ic's terwijl je bij deze maar 4 onderdeeltjes hebt, en de ledjes natuurlijk...
Verder ziet het er erg leuk uit...
Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com
Ziet er erggBart_Banaan schreef op 11 augustus 2002 @ 21:20:
Een piccie?? Kijk eens aan: links achteraan zitten de Ledjes (stereo 2x 4 blauw/6rood), en het mannetje rechts staat op het printje
afbeelding
Werkt
Dus ik kan van de week ook ff die dingen voorop mn case gaan vrotten
Verwijderd
Wil je m'n nickname gebruiken please?fleppuhstein schreef op 11 augustus 2002 @ 21:41:
Ik heb mail gehad van exter, en gelijk ff twee besteld
Dus ik kan van de week ook ff die dingen voorop mn case gaan vrotten
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Verwijderd
Mmmm, kan wel weer een paar gaan maken dan...Prammenhanger schreef op 11 augustus 2002 @ 22:25:
zeg, exter, heb je niet nog zo'n printje liggen dan?
Wie iets wil hebben moet maar even mailen, 'k maak ze in verschillende uitvoeringen.
mono, 10 kathodeaansluitingen + 1 anode (LEDs kunnen niet op de PCB)
mono, 10 k + 10 a (LEDs kunnen op de PCB worden gesoldeerd)
stereo 20 k + 20 a (LEDs kunnen niet op de PCB)
stereo 20 k + 20 a (LEDs kunen op de PCB gesoldeerd worden)
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2002 02:02 . Reden: cosmetisch ]
Verwijderd
Waar heb je die led bar gekocht die zoek ik namelijk voor diverse schakelingen..Dibbuz schreef op 11 augustus 2002 @ 18:48:
Een tijdje geleden vroeg ik op dit forum hoe ik een vu meter voor audio kon maken maar niet te moeilijk voor een n00b... iemand stuurde mij een printplaatje op en de rest heb ik zelf gesoldeerd, wat een priegelwerkmaar het is het zeker waard geweest denk ik.
Geef U mening aub..
http://home.planet.nl/~fran1154/vuaudio.avi
want das veel mooier
Verwijderd
Een PCBtje, mono waar de LEDs niet bij op kunnen maar wel 10 kathode-aansluitingen + 1 anode, kost 2 euro. (no 1)MauriX schreef op 12 augustus 2002 @ 14:47:
Zou mooi zijn als je een paar van die printjes kon maken Exter. WAt kost zoiets nog?
Een stereouitvoering, LEDs weer niet op print maar wel weer de aansluitingen 10x kathode + 10x anode, kost 4 euro (no 2)
De mono uitvoering waar de LEDs wel op de PCB kunnen gesoldeerd, rechtopstaand of over de zijkant gebogen, kost 2.75 euro. (no3)
En als laatste stereo, LEDs kunnen op de print worden gesoldeerd, kost 5.5 euro. (No 4)
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Verwijderd
Het PCBtje waar 10 kathodeaansluitingen en 1 anode aansluiting op zit is 46 x 24 mm,
en het PCBtje waar de LEDs op kunnen gesoldeerd is 60 x 32 mm
Iets soortelijks geldt voor de dubbele uitvoering, de één is 100 mm breed en de ander 128.
Bij conrad bestellen is gewoon een losse 10led's houder kan je ook gewoon blauwe indoen maar ik vond dit mooier (en een heel stuk goedkoper) omdat mengpanelen dit ook zo hebben...Verwijderd schreef op 12 augustus 2002 @ 00:38:
[...]
Waar heb je die led bar gekocht die zoek ik namelijk voor diverse schakelingen..
Verwijderd
Heeeeeeeeeel ver bij jou vandaan.w00Dy schreef op 12 augustus 2002 @ 17:10:
exter waar woon je ? Want ik ga geen 4 euro overschrijven met 7 euro bankkosten omdat printje in belgië te krijgen
'k heb vanmorgen nog 2 PCBtjes naar Belgie verstuurd.
Er komen toch nog verzendkosten bij, dus dan stuur je gewoon 5 euro per post.
Ben je 60 eurocent meer kwijt, maar dan heb je ze wel.
Dan bestelt * Thijsmans een mono-audio met print om de ledjes op te solderen en een hdd-vu-meter-print
Laat maar horen hoe en wat
Verwijderd
Wil je ook een LED-print bij de HD-VUmeterprint?
Nee, die ledjes gaan in de voorkant van m'n kast. M'n huidige meter is nl. gesneuveld, en ik wil een nieuwe omdat hij wel erg cool wasVerwijderd schreef op 12 augustus 2002 @ 18:36:
De mailserver van @home doet weer moeilijk, ze zijn bezig met onderhoudswerkzaamheden denk ik...
Wil je ook een LED-print bij de HD-VUmeterprint?
Maar goed, m'n mail is prammenhanger@planet.nl, dus doe wat je niet laten kunt en stuur me je gegevens
Verwijderd
Belgie ligt nog verder weg dan ik dacht, no mail...w00Dy schreef op 12 augustus 2002 @ 18:42:
u heeft elektronische post
en nog steeds niet...
Verwijderd
Verwijderd
Regards,-
Alle ledjes zitten op een vaste afstand van elkaar.MauriX schreef op 14 augustus 2002 @ 10:32:
Wat is nou het voordeel van een ledbar ipv 10 losse led's? (buiten het solderen om)
branden ze wel minder fel, en woorden ze per twee aangestuurd ipv per 1Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 11:09:
ipv 10 leds kan ik toch ook 20 leds gebruiken en die per 2 aansluiten ??
Verwijderd
Verwijderd
Een mono-uitvoering waar de LEDs niet op de PCB worden gesoldeerd, maar wel 10 kathode-aansluitingen + 1 anode, kost 2 euro. (no 1)
afm 46 x 24 mm
Een stereo-uitvoering, LEDs weer niet op print maar wel de aansluitingen 10x kathode + 10x anode, kost 4 euro (no 2)
afm 100 x 39 mm
De mono-uitvoering waar de LEDs wel op de PCB kunnen gesoldeerd, rechtopstaand of over de zijkant gebogen, kost 2.75 euro. (no3)
afm 60 x 32 mm
En als laatste stereo, LEDs kunnen op de print worden gesoldeerd, kost 5.5 euro. (No 4)
afm 128 x 32 mm
Verwijderd
Verwijderd
En zeg nu niet dat dit te moeilijk is...
(PCB no3)
He exter,Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 02:29:
Ha nee hè, je zult het PCBtje zelf moeten opbouwen, zoveel zit er niet op en je krijgt er een tekening bij...
(PCB no3)
[afbeelding]
ik heb nu al die spullen gehaald, maar mn condensator heeft maar 2 aansluitingen en er zitten drie gaatjes ?
Hoe ken dat ?
Verwijderd
dat is voor als er een andere condensator/elco in moet dan kan die andere afstand tussen pootjes hebben. Daarom zit er dan vast een extra gaatje in het PCBfleppuhstein schreef op 15 augustus 2002 @ 19:32:
[...]
He exter,
ik heb nu al die spullen gehaald, maar mn condensator heeft maar 2 aansluitingen en er zitten drie gaatjes ?
Hoe ken dat ?
En de waarde van R2? Waarom kan die weggelaten worden? In de FAQ staat dat er altijd een weerstand voor de LED-jes moet, omdat hij anders exponentieel oplaadt ofzo.Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 02:29:
Ha nee hè, je zult het PCBtje zelf moeten opbouwen, zoveel zit er niet op en je krijgt er een tekening bij...
(PCB no3)
20 watt ofzo?
Verwijderd
Nee, als je een LEDje aansluit op een spanning moet je wel een weerstandje gebruiken omdat je de overtollige spanning kwijt moet.
De LEDjes aangesloten op een LM3914 of LM3915 worden door het IC stroomgestuurd, dus geen weerstand nodig, de overtollige spanning valt nu over het IC.
Als de voedingsspanning hoog is, valt er dus veel spanning over het IC en omdat vermogen het produkt is van spanning en stroom, zal het ICtje behoorlijk heet worden.
Vandaar een weerstandje.
Het is in dit geval dus niet een voorschakelweerstand voor de LED, maar voor het IC.
ik heb nog niks ontvangen, stuur het anders eens naar mijn hotmail: b00mHauer@hotmail.com
Verwijderd
Heb je wel genoeg aan.Taliesin schreef op 15 augustus 2002 @ 21:26:
Wat voor soldeerbout heb je hier voor nodig?
20 watt ofzo?
"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"
Verwijderd
Je kunt het ook meten, meter op weerstand, als je tussen een van de zwarte draden van je Molexsteker en een andere draad 0 Ohm meet, is dat GND, oftewel massa.
Verwijderd
en op GND naast sign. in moet toch gewoon zwarte draadje van je molex ?
mag R1 ook lager zijn zodat de ledjes feller branden of heeft dat daar niets mee te zien ?? of is slecht voor ic ? want wil die nie doorbranden
Verwijderd
De waarde van R1 bepaalt hoe fel de LEDs oplichten.
Bart Banaan bijvoorbeeld heeft de VUmeter op 12V zonder weerstand R2 en voor R1 een waarde van 330 Ohm gebruikt.
Dat schijnt goed te gaan, dus.....
2 trimpotten 50k ohm
2 IC's LM3915
(2 weerstanden R= 470)
1 elco 2.2 uF 25V staand
20 (blauwe) (3)mm leds
(*) moet niet mag
(edit: laat maar, ik zie al dat dat de elco is :
Meh!
In mijn DesignLine Prism topic staan zelfs wat piccies van de stereo VU meter.Verwijderd schreef op 16 augustus 2002 @ 17:26:
In de datasheet van de LM3915 staat dat er geen weerstand voor de LEDspanning hoeft als de voedingsspanning niet hoger dan 7V is.
De waarde van R1 bepaalt hoe fel de LEDs oplichten.
Bart Banaan bijvoorbeeld heeft de VUmeter zonder weerstand R2 en voor R1 een waarde van 330 Ohm gebruikt.
Dat schijnt goed te gaan, dus.....
En als aanrader, als je echt 'el cheapo' wilt, dan kan je die potmeter er ook wel tussen uithalen, want zelfs bij geen weerstand slaat die meter niet vol uit. Pas bij een oversturing van 30dB (!) En dat is heel veel vervorming
Hmmmm we hebben het hier over gewoone VU meters, met een analoog signaal, en van 10 leds. Lijkt me dat je een beetje offtopic zit.SunnyD schreef op 21 augustus 2002 @ 00:33:
Heb je geen HDVUmeters met 20 LEDs?
Verwijderd
Of ik die heb, of dat ze bestaan?SunnyD schreef op 21 augustus 2002 @ 00:33:
Heb je geen HDVUmeters met 20 LEDs?
Ze bestaan wel en ik heb ze ook.
Zijn daar speciale stekkertjes voor ofzo ?
Hier een pic om het wat duidelijker te maken :

Weet iemand wat ik verkeerd heb gedaan ?
12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput
12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput
Verwijderd
Zal wel een niet helemaal goed gesoldeerd contactje zijn...
Piccie:

Dit plaatje moet nog anchter het deurtje van mijn Chieftec kast komen, dat dan dus alleen de ledjes te zien zijn. Zit nu nog over een manier te denken om het gaatjes boren zo simpel mogelijk voor elkaar te krijgen... Ik dacht momenteel aan het boren door een stukje printplaat heen, daar de ledjes ook via dezelfde gaatjes verbonden zijn... Iemand anders een beter idee?
Verwijderd

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben
Verwijderd