Tech-mod met n00b-mod ondersteuning?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:46

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
N.a.v. van de zoveelste discussie (in dit geval nare bijsmaak Modje) over wat wel en niet gevraagd mag worden en de daaropvolgende simpel/search/slotje kreten, vraag ik me af of er een andere benadering mogelijk is.

Het probleem:
- In bepaalde tech-fora zijn veel users van gevorderd niveau. De moderators van die betreffende fora komen doorgaans uit die groep, het is immers goed te modden als je weet waar het over gaat.
- In diezelfde fora komen ook newbie users die willen leren en zodoende regelmatig hulp nodig hebben. Die hulp is vaak te geven met hele voor de hand liggende oplossingen. Helaas heeft onze newbie daar overheen gekeken of kan door het bos de bomen niet meer zien.

Het resultaat:
- "zuchtende" users, die de vraag echt te simpel vinden en gaan roepen over niveau-verlaging.
- Een tech-mod die het daar wel mee eens is en het topic op slot gooit (al dan niet vergezeld van een "zuchtende" opmerking.
- Een newbie die geen oplossing heeft, maar wel een gevoel van onredelijkheid.

Mijn mogelijke oplossing:
- stel een extra moderator aan die geen know-how heeft over het betreffende tech-fora (een z.g. n00b-mod).
Deze n00b-mod zal veel "frisser" tegen een vraag en vraagstelling aankijken dan de tech-mod, en zal dus ook veel opener kunnen reageren. Het lijkt dus een beetje op een mini-bemiddelaar.

Een klein probleem ontstaat wel als de n00b-mod ook steeds meer info meekrijgt, dan is 'ie immers niet zo n00b meer.
Ook zal het op mogelijke problemen kunnen stuiten om n00b-mods in bepaalde fora te krijgen omdat dat betreffende fora hem/haar nu eenmaal niet bijster veel interesseert.

Al bij al lijkt het idee een bruikbare basis te hebben om de sfeer (waar nodig!) te verbeteren.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
denk niet dat 't 'n goe idee is
iemand die er niet veel van weet, zal immers niet goed kunnen bepalen wat 'ie met zo'n topic moet doen

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

wie wou je daar voor aanstellen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 09:12

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Lijkt mij geen goed plan omdat een moderator moet weten waar hij/zij over praat.
Als je een moderator aanstelt die minder kennis heeft dan denk ik dat deze mod aardig gefrustreerd zal raken omdat hij/zij niet snel serieus genomen zal worden.

Trouwens, zie je de LA-topics al komen?
De mod sluit een topic en de topicstarter komt even verhaal halen in LA omdat die mod niet zou weten waar hij het over heeft.

Nee, ik denk dat dit plan niet lang zal leven. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:47
nah, maak dan een paar n00b subfora aan. Dat lijkt me een stuk beter.
BTW een n00b mod weet niet veel, denk niet dat ie weet hoe 'ie moet modden >:) Valt wel aan te leren maar toch.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zich zelf natuurlijk <+:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik denk dat mods toch aan moeten leren wat n00bvriendelijker te reageren.
Gooi een topic niet op slot door met de mededeling 'ZUCHT', SLOTJE, of alleen maar een smile..
vaak ontbreekt dus een goede motivatie waarom iets dicht is, waardoor ik het ook niet raar vind als zo'n user weer verder gaat op die manier.

anyways; zoiets moeten IMO de mods die er nu zijn gewoon doen, daar hoef je echt niet een speciaal persoon voor aan te stellen.

[ Voor 0% gewijzigd door kamerplant op 10-08-2002 10:58 . Reden: typo ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Laatst online: 07-10 17:50

Sponge

Serious Game Developer

Het probleem is vaker dat men geen zin heeft om zelf te zoeken...zo komt het wel over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 09:12

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

NitroX_infinity schreef op 10 augustus 2002 @ 10:55:
nah, maak dan een paar n00b subfora aan. Dat lijkt me een stuk beter.
BTW een n00b mod weet niet veel, denk niet dat ie weet hoe 'ie moet modden >:) Valt wel aan te leren maar toch.
We hebben toch al n00b-subfora?
Hij maar eens op beginnersweb ofzo, daar kunnen de n00bistische vraagjes wel gesteld worden hoor. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
41.6C.6D.61.72 schreef op 10 augustus 2002 @ 10:57:
Het probleem is vaker dat men geen zin heeft om zelf te zoeken...zo komt het wel over
Als dat vaker gebeurt lijkt het mij slim om eens een mailtje te sturen. :o

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:01

Exirion

Gadgetfetisjist

DataBeest schreef op 10 augustus 2002 @ 10:58:

Wat denk jij dat we dagelijks veelvuldig doen :+

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
DataBeest schreef op 10 augustus 2002 @ 10:58:
[...]

Ja, lekker, volgens Exirion's verhaaltje in de discussie hier in LA gaan er dan 10 - 20 mails per dag de deur uit >:)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
Flat© schreef op 10 augustus 2002 @ 10:50:iemand die er niet veel van weet, zal immers niet goed kunnen bepalen wat 'ie met zo'n topic moet doen
Beste Flat, zoals je uit mijn verhaaltje op kan maken, is het juist de bedoeling om iemand zonder tech-know-how de vraag te laten beoordelen op de vraagstelling zelf.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
botoo schreef op 10 augustus 2002 @ 11:00:
[...]Beste Flat, zoals je uit mijn verhaaltje op kan maken, is het juist de bedoeling om iemand zonder tech-know-how de vraag te laten beoordelen op de vraagstelling zelf.
Ja hallo! Een n00b zal dan van 90% zeggen "slim" terwijl in het echt (bijvoorbeeld) slechts 40% "slim" is.

Maaruh, dit had je IMHO beter in de al gaande discussie kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:51
Zoals in de FAQ staat http://www.beginnersweb.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

botoo schreef op 10 augustus 2002 @ 11:00:
Beste Flat, zoals je uit mijn verhaaltje op kan maken, is het juist de bedoeling om iemand zonder tech-know-how de vraag te laten beoordelen op de vraagstelling zelf.

Lijkt me geen slim plan. Daar kun je dan beter regulars voor gebruiken die 'een wat minder niveau' hebben. Als we daadwerkelijk crew gaan inzetten die geen kaas hebben gegeten van hun eigen forumgebied, dan neem je je forum (GoT) niet serieus, en je bouwt een dubieuze reputatie op. Als we onze crew gaan verlagen tot het niveau van "Piet met z'n Computer Idee", waar gaat het dan heen met GoT.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
DataBeest schreef op 10 augustus 2002 @ 10:57:
Ik denk dat mods toch aan moeten leren wat n00bvriendelijker te reageren.
<knip>
anyways; zoiets moeten IMO de mods die er nu zijn gewoon doen, daar hoef je echt niet een speciaal persoon voor aan te stellen.
Imo doen de mods er hun best voor om zoveel mogelijk n00bvriendelijk te reageren, maar zo nu en dan kan (en mag) er best weleens een gevoelsreactie plaatsvinden.
<knip>
Voor een tech-mod is het best wel lastig om steeds weer dezelfde vragen opnieuw te zien, voor hem is het antwoord immers duidelijk, maar voor de vraagsteller kan het heel moeilijk zijn om een vraag goed te stellen, zeker als je niet voldoende op de hoogte bent van het onderwerp.

[algemeen] Oppositie tegen een idee is heel makkelijk te voeren, maar probeer de mogelijkheden er eens van te bekijken.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
Exirion schreef op 10 augustus 2002 @ 11:06:
Als we daadwerkelijk crew gaan inzetten die geen kaas hebben gegeten van hun eigen forumgebied, dan neem je je forum (GoT) niet serieus...
Niet mee eens, je neemt immers de users juist wel serieus, en dat kan nooit een slechte insteek zijn.

De regulars zullen deze taak niet kunnen vervullen omdat zij juist weer teveel inhoudelijk van de materie weten.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
botoo schreef op 10 augustus 2002 @ 11:09:
[...]
[algemeen] Oppositie tegen een idee is heel makkelijk te voeren, maar probeer de mogelijkheden er eens van te bekijken.
Er zijn betere oplossingen, kijk maar in onze andere LA discussie. Dit is onrealistisch; een n00b mod heeft geen idee van het onderwerp van het forum. Het hele idee achter een mod is dat ze weten waar ze het over hebben. Dat is al vanaf het begin van fora zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
botoo schreef op 10 augustus 2002 @ 11:09:
[...]
Imo doen de mods er hun best voor om zoveel mogelijk n00bvriendelijk te reageren, maar zo nu en dan kan (en mag) er best weleens een gevoelsreactie plaatsvinden.
<knip>
Voor een tech-mod is het best wel lastig om steeds weer dezelfde vragen opnieuw te zien, voor hem is het antwoord immers duidelijk, maar voor de vraagsteller kan het heel moeilijk zijn om een vraag goed te stellen, zeker als je niet voldoende op de hoogte bent van het onderwerp.

En voor de users is dat niet irriterend?
Ik denk dat het voor users JUIST meer irriterend is aangezien die zo'n topic wel zien, maar er niks aan kunnen doen.
Een mod kan er gelijk wat aan doen, hij is er immers voor aangesteld om ook dat soort dingen te fixen. En als ze dat zeer vervelend vinden, tja, dan moesten ze volgens mij toch minder snel JA roepen toen er gevraagd wordt of dat persoon wil modden. :o

Maarja, ik wou voorbeelden pakken uit SP waar er IMO een slechte sluitmessage gepost wordt, maar dat bleek toch wel weer mee te vallen, ik kan me herinneren dat dat anders is geweest :)

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
NitroX_infinity schreef op 10 augustus 2002 @ 11:02:Ja hallo! Een n00b zal dan van 90% zeggen "slim" terwijl in het echt (bijvoorbeeld) slechts 40% "slim" is.

Maaruh, dit had je IMHO beter in de al gaande discussie kunnen plaatsen.
Met de (zomaar willekeurig gekozen) term n00b-mod bedoel ik niet dat je een suffert moet nemen, integendeels zelfs, het moet iemand zijn met inlevingsvermogen.

Ik heb er bewust voor gekozen om het niet in een bestaande discussie te plaatsen omdat het een losstaand idee is n.a.v. veel vaker voorkomende discussies. De url is alleen als voorbeeldje.

Ik begrijp de tegenstand tegen een dergelijk idee wel, "jullie" vinden dat een moderator weet waar hij over praat terwijl een n00b het niveau onderuit haalt.
Daar ben ik het best wel mee eens, maar als je de n00b-mod nu eens ziet als "user-friendly" ondersteuning en niet als slotjeszetter o.i.d.

NitroX_infinity, ongetwijfeld zijn er betere oplossingen, ik beweer ook niet dat mijn idee een goede is, maar mogelijk kan hiervanuit wel iets bruikbaars ontspruiten?

DataBeest, ik val hiermee de modjes beslist niet aan, ik probeer juist een stukje ondersteunende hulp aan te reiken.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Daar ben ik het best wel mee eens, maar als je de n00b-mod nu eens ziet als "user-friendly" ondersteuning en niet als slotjeszetter o.i.d.
Volgens mij kan iemand met meer tech kennis toch meer user-friendly zijn dan een n00b omdat die juist beter kan helpen door z'n ervaring.

En wat bedoel jij met "inlevings-vermogen" ? Een mod moet voornamelijk tech kennis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-10 14:51

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Kijk het is zeer simpel.
Zolang een user (noob of niet) laat zien dat hij op zijn minst een goeie beginpost kan neerzetten, ben ik bereid hem een stuk op weg te helpen.
Door middel van een hint naar een search met die en die woorden die hij eventueel zou kunnen gebruiken. Of zelfs een directe link naar zijn oplossing.

Maar als een user dat niet kan/wil. Dan zeg ik ga fietsen ofzo. Ik doe geen moeite voor een ander die zelf een luie zak is.
Dat is gewoon een minimum wat je van een ander kunt verwachten.
En met dit als een user uitlegt van ik kon het niet vinden want ik weet eigenlijk niet welke criteria ik moet gebruiken of ik gebruik misschien de verkeerde.
En hij zegt erbij wat hij wel geprobeert heeft. En zeer belangrijk het komt overtuigend over!!
Dan is denk ik geen enkel persoon te beroerd om hem daarbij te helpen.

Wat nog een probleem is zijn personen die etterbakkies zijn, die het nodig vinden om zulke topics te moeten verneuken, daar mag van mij harder tegenop getreden worden.
Zeer duidelijk maken dat het niet getolereerd word, een tempban bijvoorbeeld als ze herhaalderijk dezelfde irri eigenschappen vertonen.

GoT is in mijn ogen nog altijd een forum waarin je elkaar helpt en niet elkaar afsnauwd.

[edit]
Voor de noob-mod, tsja zeer simpel te beantwoorden. en mod moet gewoon weten waar hij mee bezig is.
En niet een die zelf er geen kaas van gegeten heeft.
Misschien (heel misschien) is het een goed idee om een standaard mailtje of een search-help-faqje eronder teposten of te mailen.
Zodat de user weet van oh, dus dat doe je dus zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

botoo schreef op 10 augustus 2002 @ 11:13:
De regulars zullen deze taak niet kunnen vervullen omdat zij juist weer teveel inhoudelijk van de materie weten.

En een mod die niet thuis is in de materie die betrekking heeft op zijn eigen forum, kun je gewoon niet voor vol aanzien. Als crew niet en als users niet. De wat gevorderde users zullen zo iemand niet serieus nemen, zeker niet als er door onkunde verkeerde dingen worden gezegd, of slecht wordt gemod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
Exirion schreef op 10 augustus 2002 @ 11:48:En een mod die niet thuis is in de materie die betrekking heeft op zijn eigen forum, kun je gewoon niet voor vol aanzien. Als crew niet en als users niet. De wat gevorderde users zullen zo iemand niet serieus nemen, zeker niet als er door onkunde verkeerde dingen worden gezegd, of slecht wordt gemod.
We hebben wat ruis op de lijn :? maar ik begrijp nu waar de schoen wringt.
Mijn insteek is het centraal plaatsen van de user, die bij voorkeur handeld zoals Vae Victis omschrijft.
Jij kijkt waarschijnlijk meer vanuit een moderator standpunt.
De term n00b-mod is dus zeer ongelukkig gekozen :/ ik heb niet voor ogen dat deze n00b ook daadwerkelijk actief gaat modereren, maar meer het onbevangen klankbord van de bestaande moderator is.

Idealiter zou het moeten zijn zoals Vae Victis beschrijft, dan staat de user centraal _en_ worden goede vragen door de andere users beantwoord.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 17:45
Ik zie dit n00b-mod idee echt niet zitten, al was het maar omdat beide soorten mod's elkaar dan flink in de weg gaan zitten. Trouwens, zulke zaken zouden ook gewoon door de mede users gedaan moeten worden (met als eventuele voorwaarde dat de mod er minder snel een slot op gooit).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Waarom wordt het altijd als aanval gezien als er naar www.beginnersweb.nl verwezen wordt? Dat is een prima forum waar je vaak ook best geholpen wordt bij de wat simpelere vragen. Dit is nu eenmaal meer een gevorderdenforum.... sim-pel

Stel dat je ergens al wat tijd in hebt gestoken (beginnersweb, google, GoTsearch) en er toch steeds niet uitkomt kun je het altijd nog proberen hier. Maar vertel dan gewoon goed uitgebreid wat je probleem is, wat je precies gedaan hebt en op welke termen je gezocht hebt. Dan si het duidelijk dat je niet lam geweest bent, en willen de meer gevorderden vaak ook best nog wel helpen.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Ik weet nix van linux :D nos-noob mod?
btw; in C&E ben ik ook niet echt bekend, :D :D >:)
maar ken de 'algemene' got rulez wel aardig (op die twee ow-tjes na :D)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
En? :?

(reactie op scarecrow)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Nou ik bedoel er een beetje mee te zeggen.
Dat 't opzich niet zo gek idee is. Maar om nou iemand zoals mij; die nix van linux weet, daar een beetje mod te laten spelen. Ik denk niet dat iedereen daar zo op zit te wachten.
En dan nog, als mod zijnde lees je 'ieder' :X topic. Waarmee je je kennis ook weer vergroot. Met andere woorden, over 6maanden heb je weer een nieuwe n00b-mod nodig omdat de 'huidige' n00b-mod dan zijn kennis al weer heeft opgedaan

//edit
tja dat had je natuurlijk ook niet kunnen snappen :D

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Ik wil die taak wel op me nemen is dat goed? >:)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-10 00:40

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ik denk eik niet dat er noob ondersteuning moet komen, natuurlijk mogen er niewbies zijn, maar nog steeds op een bepaald niveau. tis duidelijk dat GoT zich richt op de gevorderde groep van de computeraars :P
en natuurlijk. ooit ben je n00b en wil je iets leren. maar als je een beetje met google en de FaQ overweg kan kom je al een heel eind.
Zo wou ik een tijdje geleden wat van Php gaan leren. Dan plaats ik ook geen topic van, "hoe leer ik php" want dan wordt je toch meteen doorverwezen naar php.net en dat is ook de plek waar ik ben gaan zoeken. Het feit dat ik nogsteeds zuig met php en er geen kut van snap boeit verder niet, want dat is niet mijn point :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

AtomicShockwave schreef op 10 augustus 2002 @ 23:07:
ik denk eik niet dat er noob ondersteuning moet komen, natuurlijk mogen er niewbies zijn, maar nog steeds op een bepaald niveau. tis duidelijk dat GoT zich richt op de gevorderde groep van de computeraars :P
en natuurlijk. ooit ben je n00b en wil je iets leren. maar als je een beetje met google en de FaQ overweg kan kom je al een heel eind.
Zo wou ik een tijdje geleden wat van Php gaan leren. Dan plaats ik ook geen topic van, "hoe leer ik php" want dan wordt je toch meteen doorverwezen naar php.net en dat is ook de plek waar ik ben gaan zoeken. Het feit dat ik nogsteeds zuig met php en er geen kut van snap boeit verder niet, want dat is niet mijn point :D
precies, je leert tenslotte het meest door gewoon te proberen en te zoeken, en als je er toch niet uitkomt, kan je altijd nog een topic openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-10 11:40

Bosmonster

*zucht*

Ik stem op HlpDsk als n00b HMG

Maar lijkt me niet te werken.. ben het wel met je eens dat dingen als *zuchten* achterwege gelaten mogen worden, al is het soms moeilijk om je in te houden.
Pagina: 1