[W2K] IRQs aanpassen

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Milly
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Geen matches
Volgens Microsoft support (klik) is het niet mogelijk om IRQs handmatig toe te wijzen aan hardware. "Windows 2000 does not have this ability because of the more complex hardware schemas it is designed to support."

Maar... ik heb hier een geluidskaartje (Creative AudioPCI), en die wil niet werken onder Win2K, maar doet het wel in andere computers. Nu zie ik dat die geluidskaart z'n IRQ deelt met de videokaart en de netwerkkaart (alledrie IRQ 11). De kaart heb ik al geprobeerd in andere PCI-sloten te stoppen, hielp niet. En voordat ik me ga bezighouden met het handmatig IRQs toewijzen via bios, ben ik wel benieuwd of het nou echt niet gewoon in het OS zelf kan :)

Iemand suggesties?

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 21:01

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Geen matches
In OS? wens je veel sterkte.
Zou het dus gewoon in de bios doen.
Let wel op als PCI poorten gesharde IRQ poorten hebben!
PCI poort 1 bv (de bovenste) shared hem vaak met de AGP poort en 4 en 5 sharen hem bv.
Als je een onboard controller hebt, shared die hem vaak met de 2de PCI poort.
Maar dat staat als het goed is in je moederbord boekje. :)

[disclaimer]
Niet elke mobo shared dezelfde PCI poorten, lees hiervoor dus wel je boekje van hoe het zit.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Matched: ACPI
Als je ACPI uitzet, kan je wel IRQ's toewijzen. ACPI zorgt ervoor dat o.a. de PCI devices 1 IRQ sharen, alleen zijn dit niet dezelfde IRQ's als in je bios, snap je het nog? :P

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Milly
  • Niet online
Vae victis: Ja daar was ik al bang voor, ik hoopte het in het OS te kunnen doen (zoals in Win98 wel kan)

blackd: ik meen ergens gelezen te hebben dat als je ACPI uitzet in je bios dat je dan beter heel Windows opnieuw kan installen vanwege de IRQ chaos die dat creert... klopt dat?

• BenJoep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-09 23:08
bios -> acpi uitzetten
win2k -> in install niet op F6 maar op F5 klikkerdieklik doen, en dan normal pc kiezen..
bios-> irq's instellen

het switchen van acpi kan je het beste doen in een nieuwe install.. Het kan nog wel is problemen veroorzaken, maar hoeft niet..

| I've got permission to color outside the lines |

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Milly schreef op 09 augustus 2002 @ 23:08:
blackd: ik meen ergens gelezen te hebben dat als je ACPI uitzet in je bios dat je dan beter heel Windows opnieuw kan installen vanwege de IRQ chaos die dat creert... klopt dat?

Dat weet ik niet, maar ik ben zelf geen voorstander van om ACPI uit te schakelen...

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Je kan ook irq sharing uitschakelen zonder de ACPI HAL weg te gooien: voeg gewoon /noirqrouting toe in \boot.ini (op dezelfde plaats waar /fastdetect staat).

Dit schakelt de irq routing uit, en zorgt ervoor dat al je irq's blijven staan zoals ze ingesteld worden door de bios (normaal is dit dus niet geshared). Je behoudt wel de power management functies van ACPI. Dit is een niet-gedocumenteerde optie trouwens.

• Icheb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-09 15:08
Geen matches
ik zit met een zelfde probleem... (zie ook [rml][ win2kpro] Alles staat op 1 IRQ, veranderen gaat niet[/rml] )

Tencoryn : ik heb je advies opgevolgd maar echt helpen doet het niet...

inmiddels is het me na 4x proberen gelukt een screenshot te maken en te uppen *klik*

Dus als er iemand nog een oplossing heeft hoor ik dat graag :D

sebsoft.nl

• Milly
  • Niet online
Ik heb net ACPI uitgeschakeld in W2K (en dus niet in bios) en dat heeft geholpen. Je kunt dit doen door:

# Go to Device Manager and select Computer -> Properties of ACPI PC
# Click the driver Tab and choose Update Driver
# When the wizard gets to the "What do you want the wizard to do?" page select "Display a list of the known drivers..."
# Then "Show all hardware of this device class"
# Then select "Standard PC"
# Reboot the machine
# When Windows 2000 restarts it'll redetect most of the hardware in your machine again and reassign IRQ's to them, turning off ACPI.

Alle IRQs worden opnieuw verdeeld. Dit lijstje komt van deze site onder de FAQ section "bios".

• Icheb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-09 15:08
Geen matches
Mijn comp doet het weer redelijk

Hij deed het weer toen ik me nieuwe netwerkkaart eruit haalde (Realtek RTL8139 100mbit), nu zit mijn ouwe kaart van 10mbit (Realtek ??) er weer in, traag maar crashed me comp niet 8)7

sebsoft.nl

• BenJoep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-09 23:08
Milly schreef op 10 augustus 2002 @ 12:51:
Ik heb net ACPI uitgeschakeld in W2K (en dus niet in bios) en dat heeft geholpen. Je kunt dit doen door:

# Go to Device Manager and select Computer -> Properties of ACPI PC
# Click the driver Tab and choose Update Driver
# When the wizard gets to the "What do you want the wizard to do?" page select "Display a list of the known drivers..."
# Then "Show all hardware of this device class"
# Then select "Standard PC"
# Reboot the machine
# When Windows 2000 restarts it'll redetect most of the hardware in your machine again and reassign IRQ's to them, turning off ACPI.

Alle IRQs worden opnieuw verdeeld. Dit lijstje komt van deze site onder de FAQ section "bios".
En dit kan zow mis gaan ;).. Beter al in de installartie doen van win2k.. F5 ipv F6 in installatie ;)..

| I've got permission to color outside the lines |

• Milly
  • Niet online
Geen matches
En dit kan zow mis gaan ;).. Beter al in de installartie doen van win2k.. F5 ipv F6 in installatie ;)..
Tja, bij mij ging het goed. Het was of proberen, of sowieso opnieuw installeren...
Pagina: 1