Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 17:28:
Bij yuv worden de luminantie (helderheid, y) en chrominantie (kleuren, uv) apart verstuurd over verschillende draadjes. Meestal een draadje voor helderheid(y) en een voor draadje chrominantie(uv). Y/C connectors (SVHS) zijn yuv aansluitingen.
Bijna

Hoe het ook alweer precies zat, weet ik even niet uit m'n hoofd, maar bij YUV heb je 3 signalen/draadjes, één luminantie (Y) en twee chrominantie (ik meen voor rood en blauw, vandaar volgens mij Cr en Cb) componenten. S-video heeft de kleurcomponenten Cr en Cb niet gescheiden en is daarom net iets minder dan YCrCb (of YUV). YUV (vaak 'component' genoemd) wordt in Europa niet vaak voor gewone tv's gebruikt, in Amerika is het volgens mij bijna net zo standaard als hier RGB (wat ze daar weer bijna niet kennen).
Zoiets was 't, als ik 't mis heb, corrigeert iemand me vast wel weer

.
Tentacle1 schreef op 09 augustus 2002 @ 09:22:
[...]
Okee, maar let er dan ook op of er ook RGB over gaat, want dit is lang niet zo en moet echt staan aangegeven, ook op je TV! Om gebruik te maken van RGB op je scart moet je een full connected scart nemen (dus alle 21 pinnen verbonden) en het liefst nog ook afgeschermd. Zowiezo zijn deze scart kabels duurder dan de 'gewone' huis tuin en keuken exemplaren

Niet alle 21 hoeven verbonden te zijn, maar dan heb je inderdaad in ieder geval wel de garantie dat 't werkt. Als je écht optimaal qua RGB wilt gaan, bestaan er ook specifieke RGB scart kabels, zoals
deze QED Sqart. Bij die kabel zijn juist alle voor RGB niet benodigde verbindingen weggelaten, om zo min mogelijk negatieve beïnvloeding van bijv. audio signalen die over één van de andere draadjes gaan te voorkomen. Heel mooi, maar heel duur

.