Deja vu & paralele dimensie ?

Pagina: 1
Acties:
  • 495 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11841

Topicstarter
Heeft iemand hier weleens overnagedacht.
Ik heb vrij vaak de ervaring van een deja vu,
soms zo letterlijk dat ik het gevoel heb of een soort helderziende ben of zo...
Het is vooral met dingen die ik echt niet had kunnen weten
Ik wordt er zelf niet goed van.
Ook heb vaak zulke realistiche dromen alsof ik in een paralele dimensie zit(alles is vreemd maar voelt heel vertrouwd aan.)

Heb ik een klap van de molen gehad of wat...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi Master Ronald Vonk55
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Jedi Master Ronald Vonk55

3DMark 2000: 8454

Sorry vriend, maar ik denk dat je teveel Star Trek en The Matrix kijkt

Tbird 1000@1133 (11.0 x 103), Zalman CNPS3100-G, 3D Prophet II GTS 64MB (246MHz core,401MHz mem), Asus A7V, 512MB Corsair CAS2-2-2, Philips 109P20, Seagate Cheetah 18XL, Adaptec 19160, Pioneer DVD 304S, Iomega Jaz 2GB, Supermicro SC-760-A (300W) (modded).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 17 oktober 2000 15:27 schreef Jedi Master Ronald Vonk het volgende:
Sorry vriend, maar ik denk dat je teveel Star Trek en The Matrix kijkt[/quote]Wat heeft startrek en the matrix met dit soort ervaringen te maken ??
En kijk jij soms niet te veel STARWARS vriend Jedi Master ???

Echte argumenten graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9200

Deja vu kreeg je volgens mij als je hersenen iets eerst in het geheugen op nemen voordat ze het verwerken waardoor het lijkt of je het je herinnert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12707

De uitleg die hier vorige week ofzo werd gegeven was dat het het ene oog iets eerder zag dan de andere, maar dat heeft hier niks mee te maken volgens mij, wat wel deja vu's zou kunnen uitleggen is wat volgens mij de chaos theorie heet(kan er ook helemaal naast zitten)dat je alleen iets kan herinneren dat in een meer georderde positie bevind, nu zal het bijna nooit voorkomen dat de toekomst meer geordend is dan het verleden, maar het kan eens voorkomen

Ik ben tegen parralele dimension omdat ik tegen het onzekerheids principe ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ik ben tegen parralele dimension omdat ik tegen het onzekerheids principe ben[/quote]Behalve dan dat ik wel eens wil weten wat er mis is met het onzekerheidsprincipe en met al het onderzoek dat dit principe gewoon bevestigd, hebben deze twee ook nog eens niets met elkaar te maken.

"ik ben tegen vanillevla omdat gras groen is" is precies even geldig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lost-Viking
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-12-2024

Lost-Viking

Log off, Live Life

Deja Vu : The Matrix wordt hergeprogrameerd. Voor je het weet bestaat je vriendin niet meer en is je computer een blok hout geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Captain Proton:

Misschien moet je die andere uitspraak van Einstein maar eens gaan quoten.

"Only two things are infinite. The universe and human stupidity, and I'm not sure about the former"

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=Confuzer=-
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Metal: je hebt gelijk ja, soms ken je een gezicht... maar dit komt omdat ie al in je geheugen gestopt werd voor dat je hem acceste...<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Behalve dan dat ik wel eens wil weten wat er mis is met het onzekerheidsprincipe...[/quote]Te makkelijke gedachte om bepaalde dingen "op te lossen" vind ik persoonlijk...

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het is geen oplossing... het is een conclusie die volgt uit de quantummechanica. Gewoon een wiskundige relatie die je echt niet kunt weerleggen zonder maar gelijk de hele quantummechanica te weerleggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12723

Wat jij bedoelt met Deja Vu is: je ziet een beeld (kan vanalles zijn) vervolgens kan je precies zeggen wat er gaat gebeuren. Wie wat zegt en wat wie doet. Tot in de kleinste details.
Duurt meestal seconde of 10. Meestal oorzaak van gruwelijke kippenvel over ruggenwerf en een angstgevoel.

Das mijn ervaring met deja vu. Ook wel gewoon 'beelden' van "heej, *flits* dit ken ik"

You are not alone...neither are we
(we kunnen een vakbond oprichten ofzo..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-06 11:49

MicroWhale

The problem is choice

Een deja-vu kan volgens mij ontstaan 1/10000 seconde voordat het gebeurt. Je hersens zijn zo snel dat ze (misschien) gaan anticiperen op wat er gebeurt. Dit doe je vaker dan dat je denkt, bijvoorbeeld als er iets valt heb je het voorwerp al vast voordat je doorhebt dat je het gaat vangen....
Het zou goed kunnen dat je hersens vlak voordat iets gaat gebeuren een scenario maken. Als dat scenario dan overeenkomt met wat er werkelijk gebeurt, krijg je plotseling het idee dat je dit al eens eerder hebt gezien. Ja, dat klopt dan ook want dat scenario is 1/10000 seconde voordat het gebeurt aangemaakt.

Het is maar een gok, maar het klinkt voor mij wel plausibel.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicorn
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Ik heb Metal Militia's uitleg ook al vaker gehoord als verklaring voor deja vu's. Gewoon een glitch in je langetermijngeheugen. Maar hoe het nou precies in z'n werking ging weet ik ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudie_V
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06 21:30
Er wordt beweert dat als je iets ziet en denk dat je dat eerder heb gezien/meegemaakt dat dat komt omdat 1 helft van je hersenen die informatie net iets eerder heeft verwerkt dan de andere helft en dat je daarom denkt dat je het eerder heb gezien/meegemaakt.

Ik heb het zelf ook wel eens maar dan toch iets anders...dat ik op een ander tijdstip(kan dagen of weken later zijn) ergens aan denk en iets heb van ...hee..dat heb ik eerder meegemaakt of gedroomd, en dat gevoel is erg echt vind ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12376

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Wat jij bedoelt met Deja Vu is: je ziet een beeld (kan vanalles zijn) vervolgens kan je precies zeggen wat er gaat gebeuren. Wie wat zegt en wat wie doet. Tot in de kleinste details.[/quote]Wat jij hier beschrijft is geen deja-vu, meer een toekomstvisioen. Da's heel wat anders, en een stuk interessanter...

Deja vu is dat je een gebeurtenis al eerder denkt meegemaakt te hebben, en is een gevolg van het parallel verwerken van informatie door de hersenen, dan kan het wel eens wat minder syncroon verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als ik dit zo lees zal het dus toch aan mijn eigen hersenen liggen. (toch een klap gekregen zeker..) En zo te horen ben ik niet een of andere freak (of zijn we het allemaal??), goed om te weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudie_V
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06 21:30
TacitRed zei :
Heeft iemand hier weleens overnagedacht.
Ik heb vrij vaak de ervaring van een deja vu,
soms zo letterlijk dat ik het gevoel heb of een soort helderziende ben of zo...
Het is vooral met dingen die ik echt niet had kunnen weten
Ik wordt er zelf niet goed van.
Ook heb vaak zulke realistiche dromen alsof ik in een paralele dimensie zit(alles is vreemd maar voelt heel vertrouwd aan.)
Heb ik een klap van de molen gehad of wat...?

Ik zou je even gerust stellen...heel veel mensen hebben deja vu's ...niet iedereen vertelt dat alleen/of durft ervoor uit te komen ...
Alleen die dromen van jouw en je paralelle dimensies...maar daarentegen hebben meer mensen zeer realistische dromen..
En of je een klap van de molen heb gehad ?? Vraag het je ouders eens ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Onzekerheidsprincipe en Parralele dimensies hebben zeker wel wat met elkaar te maken, beide hebben te maken met de vraag "Staat de toekomst vast?", volgens het onzekerheidsprincipe niet, maar als de toekomst wel vast staat zijn er geen parralele dimensies

Ik heb veel uitleggen gehoord over deja vu en voorspellende dromen, maar niet 1 verklaard wat ik en vele anderen hebben ervaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11814

Cronus: ervaart is fout, het is ervaren... :-))

Don't mind me btw, I am high, and will probaly have a deja vu in the morning, and now i am in an Parallel universe ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Lord Proton ;)

:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>This means that if a particle exists for a very brief time, you cannot precisely determine its energy. A short-lived particle could have a tremendously uncertain energy, which leads to the idea of virtual particles. [/quote]Lijkt me dus een oplossing en ik vind het maar een vage theorie, omdat wij het niet kunnen meten, is het zo...
Als we iets niet kunnen meten, zou het niet zo zijn.. bah wat een theorie

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Acties:
  • 0 Henk 'm!

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Onzekerheidsprincipe en Parralele dimensies hebben zeker wel wat met elkaar te maken,[/quote]nee dus... het zijn 2 totaal andere dingen. het zou kunnen dat ze allebei niet bestaan, hoewel je dan een groot probleem hebt wat betreft het onzekerheidsprincipe.
Het kan ook zo zijn dat 1 van beide bestaat maar de ander niet.
Ze kunnen allebei tegelijk bestaan.
Ze ondersteunen elkaar niet.
Dus geen relatie...<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR> beide hebben te maken met de vraag "Staat de toekomst vast?"[/quote]Nee hoor. Niet beide...<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>volgens het onzekerheidsprincipe niet, maar als de toekomst wel vast staat zijn er geen parralele dimensies[/quote]Hoezo? waarom kunnen er niet oneindig veel paralelle dimensies zijn waarin de toekomst vastligt, maar dan in elke dimensie een iets andere toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Confuzer:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Lijkt me dus een oplossing en ik vind het maar een vage theorie, omdat wij het niet kunnen meten, is het zo...[/quote]Nee, het is zo omdat we (ik noem even een voorbeeldje) observeren dat een enkel deeltje door twee spleten tegelijkertijd kan vallen (onzekere positie) om daarna met zichzelf te interfereren.

Je kunt het een oplossing noemen als je dat wilt, net zoals Newton's wetten een oplossing zijn voor problemen zoals "mechanica" en "zwaartekracht".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

unicorn :
die observatie... welke is dit dan?
ik vind het nog steeds een te snelle en vage conclusie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiSiLLUSiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 16:01
TacidRed: dat van die deja-vu's heb ik ook errug vaak.. veel dingen die ik onmogelijk kan weten weet ik al.. dingen die ik onmogelijk gezien kan hebben heb ik toch eerder gezien... en dat vaak zo'n 8x per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als de toekomst vast staat en een parralele dimensie scheid zich(om het ff zo te noemen)is die dimensie toch het zelfde als de ouwe.
Dus hebben ze zeker wat met elkaar te maken, omdat het onzekerheidsprincipe de enige goede theorie is met random er in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 12:07
Het is zelfs zo, dat je in de deja vu ook het gevoel hebt dat je toen ook dacht dat je een deja vu hebt.
Misschien een causaliteitslus, zoals in star trek? dat het 3x herhaald wordt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Als de toekomst vast staat en een parralele dimensie scheid zich(om het ff zo te noemen)is die dimensie toch het zelfde als de ouwe.[/quote]Als de 2 dimensies uit scheiding zijn ontstaan wel ja... maar als ze er vanaf het begin allemaal al waren niet.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Dus hebben ze zeker wat met elkaar te maken, omdat het onzekerheidsprincipe de enige goede theorie is met random er in[/quote]Dat is afhankelijk van jouw mening... want er zijn wel andere theorien met random. Maar ik ben het met je eens dat het onzekerheidsprincipe de beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij is de meest geaccepteerde theorie over parralele dimensies dat elk moment er miljoenen nieuwe bij komen, overal is net iets anders anders.

Dat alle dimensies er altijd al zijn geweest lijkt me sterk, VOLGENS MIJ heeft alles een begin, bij het onstaan van het heelal LIJKT het mij onwaarschijnlijk dat er tegelijk meerdere dimensies zijn gekomen, natuurlijk kan ik hier niks van bewijzen maar dit lijkt mij het meest logisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Volgens mij is de meest geaccepteerde theorie over parralele dimensies dat elk moment er miljoenen nieuwe bij komen, overal is net iets anders anders.[/quote]paralelle dimensies zijn geen "geaccepteerde theorie" of zelfs maar een hypothese. Alleen als ze zouden bestaan zouden ze een mooie oplossing geven voor tijdsparadoxen en voor vragen als: "waarom gebeurt dit en niet iets anders" of: "waarom hebben de natuurconstanten de waarden die ze hebben". Maar je kan er helemaal niks van bewijzen. <BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Dat alle dimensies er altijd al zijn geweest lijkt me sterk, VOLGENS MIJ heeft alles een begin, bij het onstaan van het heelal LIJKT het mij onwaarschijnlijk dat er tegelijk meerdere dimensies zijn gekomen, natuurlijk kan ik hier niks van bewijzen maar dit lijkt mij het meest logisch[/quote]het woord "begin" heeft alleen zin als er tijd is... en dat is er niet in een perfect vacuum. Zie hiervoor een andere thread.

En het meest logisch... tja, je zou hier ockham's razor op uit kunnen proberen maar volgens mij hebben beide theorien evenveel aannames dus daarmee kom je niet verder.
Als jij dat zo logisch vindt, ga vooral je gang zou ik zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Parralele dimensies is zeer zeker wel een theorie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Parralele dimensies is zeer zeker wel een theorie[/quote]alleen als je "theorie" zoals in het algemeen spraakgebruik neemt. Wetenschappelijk betekent het iets anders...
denk maar aan de relativiteitstheorie of de evolutietheorie. Een theorie in wetenschappelijke zin kan bewezen worden. en dat het niet bewezen kan worden is zo ongeveer de definitie van "parallel universum"

postulaat zou een betere omschrijving zijn, maar zelfs dat is nog veel teveel eer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat bedoel je met wetenschappelijk bewezen, als je iets hebt bewezen dan is iets absoluut zo en ik kan me toch echt herinneren dat Newton een leuke theorie had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12723

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 18 oktober 2000 16:25 schreef Zentair het volgende:
Wat jij hier beschrijft is geen deja-vu, meer een toekomstvisioen. Da's heel wat anders, en een stuk interessanter...

Deja vu is dat je een gebeurtenis al eerder denkt meegemaakt te hebben, en is een gevolg van het parallel verwerken van informatie door de hersenen, dan kan het wel eens wat minder syncroon verlopen.[/quote]Een toekomst vision die ik pas weet op het moment dat het gebeurd? Das toch een deja vu?
Hmm...misschien heb je wel gelijk. Maar goed, Deja-vu heb ik ook wel es last van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 21 oktober 2000 23:13 schreef Cyber-D het volgende:
Hier wat theorieen over dejavu :)

http://serendip.brynmawr.edu/bb/neuro/neuro98/202s98-paper2/Johnson2.html

Cool, bedankt !! :)[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3058

Lees voor de gein de nieuwste van Michael Crichton "Tijdlijn" maar eens. Naast een goed verhaal, ook nog eens een (populair) wetenschappelijke verklaring van parallele dimensies enzovoorts....een aanrader wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7529

Ik ben er van overtuigd dat Deja vu mogelijk is.

Al kwam het vroeger vaker voor dan het nu voorkomt; tijdens de slaap droomde ik over dingen die je binnen een bepaalde tijd weer in werkelijkheid terugkeren. Al was het niet te bepalen wanneer dit weer terug komt/kwam. Als het voorkomt/voorkwam dat deze situatie zich voordoet zoals het gedroomd is, lopen de rillingen over je lijf.

Als ik tegenwoordig een droom heb, al komt dit niet meer zo vaak voor, en ik kan me dat de volgende dag of tijdens de nacht nog herinneren, dan schrijf ik dit op.

Ik weet niet of je Deja vu aan de parallel dimensie kan koppelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheEagle
  • Laatst online: 07-04 11:14

TheEagle

Master (of my own) universe

Deja vu Yep daar heb ik ook problemen mee. Klinkt heel erg vreemd en ik geloof mezelf ook nooit. Maar soms droom ik iets "Engs" en schrik er natuurlijk weer wakker van. Zo'n herrinerinkje blijf bij me zitten. En dan opeens midden op de dag maak ik weer mee wat ik dus gedroomd heb. Het zij altijd van die klijne dingetjes zoals een glas wat omvalt maar ik zit daarna altijd een heletijd na te denken over wat er nu precies gebeurt is en zo. Anyway ik raak helemaal in de war. En als ik deze forum startks weer lees krijg ik ook weer een deja vu. Had ik dat klijne tekstje niet al een keer geschreven :-)

Vanwege een gebrek aan logica slaat dit bericht helemaal nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheEagle

TheEagle

Als je deja vu's hebt kan je gewoon heel erg snel na denken. Net zo iets al dual processor systeem. Je hersenen verwerken informatie parallel. Dan kan de informatie op de verkeerde volgorde in het geheugen komen en lijkt het net alsof je het al hebt meegemaakt. Mensen met een deja vu zijn gewoon heel erg slim. Alleen door het snelle reken vermogen en het gevolg daarvan (het deja-vu) raak je door de war. Wat weer een wait-state oplevert. Wat niet meer betekend dat je door de war raakt en een blauw scherm krijgt (het systeem is bezet). Het hele computer systeem loopt dus vast. GElukkig zijn wij geen pc's en kunnen onze hersenen de schade hestellen. Dus als je een deja vu krijgt moet je gewoon even rustig aan gaan doen voordat je hersenen over hun toeren gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheEagle

TheEagle

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 18 oktober 2000 19:52 schreef -=Confuzer=- het volgende:
Lord Proton ;)

:Lijkt me dus een oplossing en ik vind het maar een vage theorie, omdat wij het niet kunnen meten, is het zo...
Als we iets niet kunnen meten, zou het niet zo zijn.. bah wat een theorie[/quote]Wacht effe. de positie van een elektron kun je niet bepalen. Want als je de positie gaat bepalen ge je het elektron met licht beschijnen(das nodig om de positie te bepalen). Maar door het beschijnen van het elektron verplaatst het zich. Daardoor is het onmogelijk om de positie te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 12:12
Het onzekerheidsprincipe van Heisenberg

Chaos_Eagle gaf al een eigenlijk perfect voorbeeld. Voor diegenen die het allemaal maar vaag vinden heb ik even een uitleg ingetikt.

De gemakkelijkste manier om dit principe te begrijpen is door na te denken over wat het betekend als men zegt iets te 'zien'. Om bijvoorbeeld de letter van een boek te zien moet licht van een andere bron (zon of lamp) op het boek vallen en dan naar ons oog reizen. Via een ingewikkeld chemisch proces in het netvlies wordt de energie van licht omgezet in een signaal dat naar onze hersenen gaat.
Denk je nu aan de wisselwerking tussen het licht en het boek, dan ze je het boek niet wegschieten als er licht op valt. Ondanks dat er stromen fotonen tegenaan botsen om het zichtbaar te maken. Je kunt veronderstellen dat de meting (in dit geval het laten vallen van licht op het boek)het voorwerp op geen enkele manier veranderd. Dit omdat de energie van het licht velen malen zwakker is (bijna verwaarloosbaar) dan de energie die nodig is om het boek te verplaatsen. (je flikkerd zelf ook niet achterover als je je monitor aanzet :) )
Maargoed, in de ultrakleine wereld van het atoom is dit heel anders. We zien een boek door er licht op te laten vallen en dit licht heeft een verwaarloosbare invloed op het boek. We 'zien' een elektron door er een ander elektron (of een ander klein deeltje) tegen aan te laten botsen en dat zal het oorspronkelijke (te meten) elektron niet onveranderd laten. Oftewel, je kunt niks meten zonder het te veranderen (hoe klein die verandering ook mag zijn).

Om maar even met een voorbeeld te komen wat wellicht meer duidelijkheid schept:
Stel dat er een lange, donkere tunnel door een berg heen loopt en dat men wil weten of er in die tunnel zich een auto bevindt. Stel verder dat men de tunnel zelf niet kan betreden en dat men alleen zekerheid kan krijgen door een andere auto de tunnel in te laten gaan en te luisteren of er een botsing plaatvindt. Als men het geluid van een botsing zou horen, zou men zeker eten dat er inderdaad nog een auto in de tunnel was. Echter kun je dan niet zeggen dat de auto na de 'meting' nog hetzelfde is als ervoor. Alleen al door het meten, in dit geval het laten botsen van die ene auto tegen die andere, veranderd men de oorspronkelijke auto. Als men nog een auto de tunnel in zou sturen, om een tweede meting te verrichten, zou men niet meer de oorspronkelijke auto meten, omdat die door de eerste meting is veranderd.

Dus door te meten verandert dat wat men weet, zodat men altijd met een bepaalde onzekerheid blijft zitten.
En dat is het onzekerheidsprincipe...

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheEagle

TheEagle

Leuke uitleg shittyoldman. Ik denk dat dat onzekerheids principe wel klopt. HEt enige naadeel daarvan is dat we er nu nooit achter zullen komen of parralelle dimensies bestaan. Of wat de positie van een elektron is. Das best klote. Wat dan kunnen we ook nooit bepalen wat er weer na een parrallel universium of elektron komt. Of we moeten een andere manier van meten vinden. Een meting waar geen licht bij nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2841

Het is wel een leuk voorbeeld.
Maar dat van een foton een meting verstoord is niet een gehele uitenzetting van de onzekerheidsrelaties. Want wat je dan zegt is dat de meting de waarneming verstoort. Maar deze onzekerheid is er ook al voor de meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Precies, de onzekerheid zit 'm niet alleen in de metingen, het is een fundamentele eigenschap. Vandaar dat we ook rare verschijnselen hebben zoals Hawking straling, het Casimir effect, en deeltjes die met zichzelf interfereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2841

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 31 oktober 2000 09:27 schreef Chaos_Eagle het volgende:
Leuke uitleg shittyoldman. Ik denk dat dat onzekerheids principe wel klopt. HEt enige naadeel daarvan is dat we er nu nooit achter zullen komen of parralelle dimensies bestaan. Of wat de positie van een elektron is. Das best klote. Wat dan kunnen we ook nooit bepalen wat er weer na een parrallel universium of elektron komt. Of we moeten een andere manier van meten vinden. Een meting waar geen licht bij nodig is.[/quote]Waarom is het klote om iets vast te willen stellen wat niet bestaat: positie van elektron.
En wat is de link tussen de onzekerheidsrelatie en de vele-werelden theorie waar je op doelt.
En wat betreft meten zonder fotonen
physics.about.com/science/physics/gi/dynamic/offsite.htm?site=http%3A%2F%2Fp23.lanl.gov%2FQuantum%2Fkwiat%2Fifm-folder%2Fifmtext.html
Pagina: 1