Toon posts:

Vastlopers bij sommige 3Dspellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hieronder m`n specs. en drivers:
300 Watt Ell cheapo (Maxpower)voeding zat standaard bij 50 euro kast
Msi K7T266Pro2 mobo
Amd Xp1800+ (bij het probleem natuurlijk niet ge`oced)
256 Mb Ddr Twinmos Cl 2,5
Msi Geforce 4 Ti4400
20 Gb. Hdd (Seagate Barracuda)
52"Speed Liteon Cd-Rom
Soundblaster Live!
2 Realtek netwerkkaarten

Ik draai op WinXP pro/Win98
M`n drivers zijn:
Via / 4in1 4.38(2)v(a)
Nvidia / 29.42 / Reference Drivers van Nvidia

Het probleem is dat spellen die waarschijnlijk gebruik maken van DirectX8.1 altijd voor een reboot zorgen:Gta3,Mohaa.
Ook bij de direct 3D test in Dxdiag loopt ie vast bij de direct3D 8.1 test
Ik heb al redelijk wat nieuwe/ouwe drivers geprobeerd maar niks mocht helpen, ook onder Win98 gebeurt hetzelfde.
Maar 3Dmark2001 loopt geheel vlekkeloos daar is m`n comp. nog geen 1x keer in vastgelopen, ook niet in 3 uur CS
Dus ik d8 dat het misschien aan de hardware ligt.
Vooral ook omdat m`n voeding nogal verspringt van spanning meestal om de 1,5 seconden met verschillen van 0,015 Volt
Dit systeem is overigens ook getest in PleX Z`n systeem(Tulatin 1,2, Asus Tuscl) hier werkt de Geforce4 vlekkeloos in! (daar ligt het dus niet aan)

Misschien een hardwareprobleem?????
Ik zeg dit omdat ik een keer m`n pc aan et stofzuigen was toen ie aanstond (haat namelijk stofbende in m`n pc) toen ik m`n Live aan het stofzuigen was reboote de pc opeens (ESD ? ?) Hij was iig niet uit het slot geschoven.
Maar het loopt wel goed in Windows zelf alleen in die games!. misschien iemand een oplossing ?

Zeg niet dat dat stofzuigen dom was toen m`n pc aanstond doe ik ook niet weer voorlopig

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

DX 8.1 had volgens mij een probleem met de AMD optimalisaties... Zou daar aan kunnen liggen. Er was een patch voor, maar zoek ff op de M$FT KBase, ik heb geen urlletje bij de hand.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Ja klopt heb ik ook gelezen in het tweaker nieuws na het installeren van die patch werkte die spellen nog steeds niet naar behoren.

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:32
Hahahaha ViA chipset troep, daar ligt je probleem

koop toch niet van die troep ViA = Problemen,niet stabiel te krijgen

Verwijderd

Topicstarter
Samplex schreef op 07 augustus 2002 @ 23:44:

Daar ben ik het mee eens alleen het is een van de weinige keuzes bij AMD.
Die Sys/Amd chipset`s vind ik maar zwaar kl*te.
(zijn ook mensen die wel stabiel lopen op VIA zoals ik in het begin alleen nu niet meer)

Verwijderd

wat een onzin zeg 8)7

ontopic:
In zo'n situatie haal ik altijd alle onderdelen uit de PC die niet noodzakelijk zijn en check dan of je PC nog steeds crasht.

• Samplex
  • Laatst online: 12:32
onzin, heb jij wel is servers gezien met VIA chipsets??

Goedkope bende VIA, beter intel kopen ben je wat duurder uit en paar miliseconden langzamer maar geen gezeik

ben alleen maar bezig met via 4in1 te updaten, elke keer updates omdat het zo veel bugs bevat, veel games vragen weer extra patches, je bent meer je systeem aan het updaten dan ermee zitten te werken

Verwijderd

Omdat 3DMark wel loopt, en er spontane reboots onder spellen zijn, denk ik dat jouw El Cheapo voeding die AMD cpu + GF4 kaart niet trekt. Probeer eerst eens een andere voeding.

Wat geeft de 5Volt aan in de BIOS ? Het moet daar echt boven de 4,80 zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 23:50:
[...]

wat een onzin zeg 8)7

ontopic:
In zo'n situatie haal ik altijd alle onderdelen uit de PC die niet noodzakelijk zijn en check dan of je PC nog steeds crasht.
Ik heb dit al 1x geprobeerd mocht ook niet baten.
Heb trouwens zonder die apparatuur niet WinXp opnieuw geinstalleerd!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 00:13:
Omdat 3DMark wel loopt, en er spontane reboots onder spellen zijn, denk ik dat jouw El Cheapo voeding die AMD cpu + GF4 kaart niet trekt. Probeer eerst eens een andere voeding.

Wat geeft de 5Volt aan in de BIOS ? Het moet daar echt boven de 4,80 zijn.
Bij het standaard Msi (temp/volt.) programma geeft ie onderstaand

Vcore => 1,71 ~ 1,73 =>schommelt om de 2 a 3 sec.
+5v => 4,78 ~ 4,81
3.3v => 3,25 ~ 3,26
+12v => 12,00 ~ 12,10
-12v => 12,10 ~ 12,20
5v Standby => 4,86

BIOS
Bij de Bios geeft ie bij +5v => 4,862 aan

wat me opvalt in de bios is dat de waardes met elke seconde ververst worden en zo ook pieken en dalen vertonen.
Ik d8 zelf ook al aan de voeding alleen het leek me zo sterk omdat m`n pc toen ik em kocht zeer stabiel draaide ;( , Toen had ik overigens nog geen Geforce 4 ..... maar bij Sisoft Sandra de cpu benchmarks liep mijn pc altijd vast dat heeft ie nooit gedaan (dat vond ik toen ook al vaag).

• Psychops
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-08 22:43
Probleem heb ik ook gehad met een Gigabyte bordje + Celeron 400 + cheapo Voeding. Met een GF2MX400 32 MB. Alleen in 3d Apps liep hij vast. Bleek achteraf de voeding van de video kaart te zijn. Probleem kom door MB of voeding, (MB bij mij). Aangezien joi MB een GF4 wel zou moeten kunnen trekken zal het wel je voeding zijn

• Aetje
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

2X Via + TBird hier... Geen enkel probleem. Hou je vooroordelen ff voor je...

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Staat SPD aan in je BIOS? (geheugenbesturing)

Spellen lopen vast op DDR333

Verwijderd

Bij het standaard Msi (temp/volt.) programma geeft ie onderstaand

Vcore => 1,71 ~ 1,73 =>schommelt om de 2 a 3 sec.
+5v => 4,78 ~ 4,81
3.3v => 3,25 ~ 3,26
+12v => 12,00 ~ 12,10
-12v => 12,10 ~ 12,20
5v Standby => 4,86

BIOS
Bij de Bios geeft ie bij +5v => 4,862 aan
Maximale afwijkingen ATX voeding
Bron: ATX spec. v2.1 -> 4.1.4 - pagina 21
Lijnmin.nom.max.%
Vcore 1,6381,721,8063%
+5VDC 4,76255,2505%
-5VDC -4,545-5-5,50010%
+3,3VDC 3,1733,33,4324%
+12VDC 11,4291212,6005%
-12VDC -10,909-12-13,20010%
+5VSB 4,76255,2505%

Zoals je ziet tikt je 5 Volt lijn tegen de ondergrens van de specificatie aan (om iets precieser te zijn 4,60251046 % afwijking omlaag tov 5VDC), en laat die nu net door logica-onderdelen (mobo, insteekkaarten en alle i/o controllers van drives bijv.) gebruikt worden...

Wissel de voeding eens om voor een met een stabielere +5VDC en kijk of het probleem zich alsnog voordoet?

De "te hoge" +12VDC kun je met diodes omlaag brengen door een voedingmodificatie.

Heb je ook al met een multimeter gemeten?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2003 23:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 07:07:
[...]

Een voeding mag volgens de specificaties maar 5% afwijking gaan vertonen, welk dus overeenkomt met de volgende waarden:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
         - 5%   nom.     + 5%
        :   :   :
Vcore   :   1,638   1,72    1,806
+5VDC   :   4,762   5   5,250
+3,3VDC :   3,143   3,3 3,465
+12VDC  :   11,429  12  12,600
-12VDC  :   -11,429 -12 -12,600
standby :   4,762   5   5,250

Zoals je ziet tikt je 5 Volt lijn tegen de ondergrens van de specificatie aan (om iets precieser te zijn 4,60251046 % afwijking omlaag tov 5VDC), en laat die nu net door logica-onderdelen (mobo, insteekkaarten en alle i/o controllers van drives bijv.) gebruikt worden...

Wissel de voeding eens om voor een met een stabielere +5VDC en kijk of het probleem zich alsnog voordoet?

De "te hoge" +12VDC kun je met diodes omlaag brengen door een voedingmodificatie.

Heb je ook al met een multimeter gemeten?
Lil Bw de geheugen timings zijn in orde staat op SPD.

Ik heb een keer met een volt meter gemeten alleen dit was een oud ding uit Rusland zal ff kijken of ik ergens in de buurt een elektronische/digitale kan weg scharrelen.
Ik denk dat je met zo`n ouwe die schommelingen nooit te voorschijn kan halen.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Laat ff weten wanneer je er uitkomt en hoe ?
Heb nml. een soortgelijk probleem met een

MSI KT3 Ultra -512mb DDR 333mhz
Geforce2 MX 400 (Orchid)
300watt voeding (enermax?)

3D Spellen klappen eruit binnen paar minuten (varieert)
3D Mark soms 5 minuten ofzo, klapt er dan ook uit.
Soms reboot, meestal terug naar desktop.
Alles geprobeert, laatste bios/oude bios. Laatste Via 4 in 1, andere 4 in 1 ...etc.etc.

Het wil gewoon niet draaien.....

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Ik heb ook zo'n soort probleem.

Ik heb een Msi K7T266Pro2 mobo, Athlon XP 2000+, 512 DDR geheugen en een Geforce 2 Pro (64mb)

Ook een kast van 52 euro gekocht met 300 Watt voeding omdat ik heel wat problemen had met m'n ouwe kast (250 watt)
Ik draai WinXP en als ik 3d-spellen wil spelen dan klappen ze of terug naar desktop of ik krijg een blauw scherm met de volgende melding: driver_irql_not_less_or_equal.

Ik heb alles geupdate (behalve me bios, floppydrive werkt niet)

Please help me want ik wordt er helemaal gek van, het enige wat ik kan doen is surfen en verder niets.
Tis zonde dat ik zo'n snel ding heb staan maar er nix mee kan.

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:43
ik heb een tip: verkoop je kast en geef die 52 euro uit aan een echt goeie voeding
bv een Chieftech 340 prima kastje :)

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Verwijderd

Topicstarter
Jah ik wil wel een nieuwe voeding kopen alleen ik moet et ff zeker weten waar het aan ligt.
Zal die voeding wel ff van een vriend van me lenen.

• Glorificationer426
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 22:25

Glorificationer426

come we hero rush yes?

wat een gelul zeg, ik draai nu bijna een jaar op een msi k7t266 (dus niet de k7t266A) en heb eigenlijk nooit problemen met stabiliteit gehad, in het begin wel ff, maar toen had ik niet de 4in1 drivers geinstalleerd. Sinds die 4in1 drivers zijn geïnstalleerd heb ik geen rare problemen meer gehad.

Beetje domme post imo...

(@DiscWout) omg
(@DiscWout) bijna over mn nek :D
(@DiscWout) echt zo een boer laten, hele mond vol kots :D

Verwijderd

Ik heb nu ECHT alles geupdate! (me bios dus ook)

En nog werken games niet.
Telkens lopen ze vast, ik ben nu dus ook gedowngrade naar WinME ik dacht dat dat zou helpen, nee dus...

Zou het soms ook aan me geheugen kunnen liggen? Want als ik de computer opstart vanaf cd-rom en ik wil Windows Setup doen van WinME dan zegt tie dat ik Onvoldoende geheugen heb en als ik hem in Dos opstart en ik doe daar de setup dan doet tie het gewoon.

Please help me want ik wordt gek van dit probleem.

Verwijderd

Samplex schreef op 07 augustus 2002 @ 23:56:

Goedkope bende VIA, beter intel kopen ben je wat duurder uit en paar miliseconden langzamer maar geen gezeik

ben alleen maar bezig met via 4in1 te updaten, elke keer updates omdat het zo veel bugs bevat, veel games vragen weer extra patches, je bent meer je systeem aan het updaten dan ermee zitten te werken
Het zegt meer over jou dan over de chipset ;) Heb hier een KT266A die retestabiel is. En nog oc'ed ook. :O
Enne, welke bugs dan? Totaal geen problemen hier..

Topicstarter:

Een stresstest met Burnk7 al gedaan? Kijk es wat ie dan doet. In MBM5 kun je ook de high/low ff checken. Als je pc eruit klapt wist MBM de gegevens weer. Wat je dus ff moet doen is bij high/low naar settings gaan en daar "Write high/low log to a file" aanvinken en "write high/low on interval" aanvinken. Zo maakt hij een logfile en kun je die bekijken nadat je pc weer geboot is. Dan zie je dus de temps en voltages vlak voor hij vastliep. Ghandig! 8)7

Succes.

Edit: Geheugen is het niet. Niet het aantal MB's iig. Draai memtest om het geheugen te checken..

Edit: Ow, wat ik dus vermoedt is dat de 5V niet tegen de ondergrens aantikt maar er gewoon overheen gaat bij zware games. Dit kun je alleen niet zien, omdat de pc dan hangt. Vandaar dat verhaal over MBM5. Dan kun je het wel zien. Waarschijnlijk is dat het gewoon zoals al eerder gemeld hier, maar dan weet je het zeker.

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-08 13:09
N00b!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 14:36

Bezulba

Formerly known as Eendje

stoute jongen!

heeft gamesbot je nooit verteld dat dat niet mag :)

blup

• thettes
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05-2025
Samplex schreef op 07 augustus 2002 @ 23:56:

Ik heb ook nog nooit Amd 1800+ gezien op en intel chipset :+

• Abbadon
  • Laatst online: 16-08 23:05

Je bent gewaarschuwd, dit soort dingen niet meer uiten! :(

Ik heb ff je 'conduitestaat' bekeken :/ Check straks je mail, want het is nu een OW.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-08 13:09
mja, gamesbot is niet echt zwaar literaire aangelegt, dit is meer iets voor Siegfried, maar die ignored mij :(

Anyway, beetje ontopic blijven, we vermoeden dat T3rr0r zijn probleem de warmte is, hij gaat een nieuwe cooler proberen. Ik weet zeker dat hij de uitkomsten van zijn termale experiment met jullie zal delen.

• Glorificationer426
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 22:25

Glorificationer426

come we hero rush yes?

Misschien had je t al gedaan, maar probeer dit eens, die directx patch :)
http://download.microsoft...06676_WXP_SP1_x86_NLD.exe (NL)
http://download.microsoft...06676_WXP_SP1_x86_ENU.exe (ENG)

lijkt me stug dat t door de warmte komt, aangezien je die andere games wel kan doen, die zouden na een tijdje ook wel crashen dan. Probeer t eens zou ik zeggen :)

(@DiscWout) omg
(@DiscWout) bijna over mn nek :D
(@DiscWout) echt zo een boer laten, hele mond vol kots :D

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik had met mijn systeem ongeveer hetzelfde probleem, alleen kreeg ik bij elk 3d spel na 1 á 2 seconden 3d een blauw scherm, met welk 3d-spel dan ook. Mijn enige conclusie was: via-4-in-1 niet gebruiken.

In ieder geval na een frisse install (de games werden al na de eerste frisse install geïnstalleerd). Met precies dezelfde drivers maar zónder via-drivers heb ik nooit meer last van gehad.

Specs:
AMD AthlonXP 2200+
Gigabyte 7VRXP
512 MB PC2100 DDR
Asus V7100 Combo-Deluxe (Geforce 2MX) 32MB
WD 10GB 7200 RPM (ja ik weet het, is erg klein)
Asus 56x CD-ROM
HP 8100i 4x/2x/24 (ja ik weet het, is traag en oud)
AOpen HQ-48Pro met 300 Watt AOpen voeding
Win98SE, met nvidia 29.42 en F8 BIOS.
De via-4-in-1 in kwestie: 4.36 of 4.37 in ieder geval wat een paar weken geleden de nieuwste was.

Ik hoop dat dit een oplossing biedt, je kan het in ieder geval proberen.

Verwijderd

Gloridinges, geen enkel spel doet het bij mij.

Ik denk dus dat het OF aan mijn koeler ligt (kheb een athlon xp 2000+ = 1666mhz en ik heb een koeler die net 1666mhz aankan) of aan mijn memory, dus ik doe eerst ff een memory test en als daaruit blijkt dat me memory gewoon goed is dan koop ik een nieuwe koeler.
Pagina: 1