Internet delen wil niet, wat ik ook probeer

Pagina: 1
Acties:

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Topicstarter
We hebben een kabelinternetverbinding die we willen delen met twee computers, verbonden met een crosslinkcable. kHeb gisteren 8 uur geklooid om de boel aan de gang te krijgen, maar het wil gewoon niet. Ik heb de hele tweakers handleiding doorgenomen, de FAQ van wingate, de GoT-handleiding, niks werkt. Allerlei manier geprobeerd, met Wingate, Winproxy, ICS, maar nooit de gouden tip.... :( Afijn, eerst maar eens ff wat details:

Comp 1: win98SE (server) met twee (verschillende) netwerkkaarten, 192.168.0.1/255.255.255.0
Comp 2: win98/winXP pro, 192.168.0.2/255.255.255.0

Crosscable ertussen, pingen lukt wel (maar in network omgeving zien we elkaar niet. Tijdens het opstarten van comp.1 (server) krijg ik een foutmelding, "fout(heleboel rare tekentjes) Niet nader omschreven fout", die er voorheen nog niet was.
De laaste keer dat probeerde om de internetverbinding te delen, was met ICS, van windows zelf dus. Die lijkt me ook wel handig, maar je mag me ook wat anders aanraden.
Als ik de handleiding van GoT volg over ICS, dan leidt dat tot het verdwijnen van de internetmogelijkheid op de server, waarom weet ik niet, maar ik moet ICS deinstalleren om weer te kunnen internetten. Klopt die handleiding wel?

Om kort te zijn, ik ben ten einde raad... kan iemand mij vertellen waar het aan ligt en hoe het dan wel moet?

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 12:45

job

als je internet gaat delen, zorg er dan als eerste voor dat het interne netwerk werkt.
een ip/tcp netwerk is niet eens moeilijk om te installeren.
gewoon protocollen er op gooien.
bij de protocol instelling iedere pc een eigen ip geven.
dus in de 192.168.xxx.xxx range

dan op de pc waar het internet binnenkomt winroute installeren.
dan zou het moeten werken.

maar omdat je dus al eerst hebt geprobeerd het netwerk te delen, kan je heb beste ics en winroute er helemaal afgooien. dus met een schoon netwerk te beginnen

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
Nou, dat heb ik gedaan, de server heet 192.168.0.1, de tweede computer heet 192.168.0.2, en dan kunnen we elkaar pingen, maar elkaar niet zien.

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
Hij is nu helemaal clean, ik heb alles er weer afgegooid zodat ik weer overnieuw kan beginnen.
Ik heb nu Wingate, Winproxy en ICS geprobeerd, inclusief allerlei handleidingen, maar niks werkt...

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
He bah, nu ben ik zo doorgedraaid van dat internetgedoe dat ik 'm ook nog op de verkeerde plek plaats... [IT] --> [NT]

Verwijderd

-----> NT

Verwijderd

Ik heb een netwerkje draaien met Win2k als server. Misschien handige tips:

Zorg dat je op elke pc een map geshared hebt (bij Win2k en XP onder rechtemuisknop in Explorer).
Zorg dat je bij dezelfde werkgroep aangemeld staat (ergens in control panel > system te vinden bij Win2k/XP default is "MSHOME")
Zorg dat naast IP (192.168.x.x) en subnet mask ook je DNS (1 en 2) en je default gateway (netwerk ip van pc waar inet op zit) goed staan.
Verder: begin bij het maken van een netwerk voor de zekerheid zonder firewall.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:42

Predator

Suffers from split brain

en wij hebben hier ook een edit knop ->
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif

Dus niet zo schoppen graag :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• littledreamer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2025

littledreamer

Dingen enzo!

Bestands- en printerdeling aan??
Toen ik nog een crosslink netwerkje gehad gebruikte ik altijd Sygate Manager om mijn internet te delen, ideaal.
Misschien heb je er wat aan....
Als je verder hulp nodig hebt kan je me e-mailen.

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
Bestandsdelen is geinstalleerd, staat op allebei de computers in het netwerkrijtje.

• Jimanez
  • Laatst online: 09-05 07:10
erm wat draait er op je tweede pc > win98/ xp staat er maar wat draai je op het moment van testen/proberen?

win98 en win98 zal zonder meer moeten werken, win98 en xp wordt al wat lastiger(naar mijjn ervaring). Is echter wel mogelijk.

• MBV
  • Laatst online: 18:07

MBV

winxp als server werkt (als de wizard het doet) prima. Ik zou gewoon nog eens alle instellingen weghalen en de wizard thuisnetwerk draaien. vervolgens handmatig je ip's instellen, en het zou moeten werken. maarja, het is M$-zooi, dus je weet het maar nooit

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
Nu op dit moment staat WinXP aan (maar ik kan ook rebooten hoor), maar ik wil het graag op beiden. Maar als er 1tje het doet, dan is dat tenminste al wat. :) Maakt het trouwens ook uit als ik van Win98 wil connecten naar een Win98SE?

Maar goed, ik heb dus op de tweede computer de IP en de subnet ingesteld, moet ik nog wat meer instellen? Gatway of DNS?

• MBV

MBV

dat doet de wizard automatisch (als het goed is). Weet het, slechte tip voor tweakers, maar soms moet je het gewoon makkelijk proberen als het niet moeilijk gaat ;) win98se en win98 is eigenlijk hetzelfde, dus zou geen probleem moeten zijn. se werkt alleen iets beter/stabieler door bugfix etc.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Okay, pingen lukt dus? Elkaar "zien" maakt geen PEEP uit voor het delen van de netwerk, als ze kunnen pingen dat is in ieder geval 1 ding.

Okay: je kijkt nu naar de instellingen van TCPIP van je client, wat staat daar allemaal?

O wacht, laat maar als je dit "Maar goed, ik heb dus op de tweede computer de IP en de subnet ingesteld, moet ik nog wat meer instellen? Gatway of DNS?" vraagt, dan moet je toch echt de HOW-TO's eens goed doorlezen.

Als extra update : reviews: Thuisnetwerken: een uitgebreide beginnersguide klopt ook niet, want er staat niets over een gateway... slechte documentatie dus.

Dus, zal ik je maar weer een handje helpen..

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Rob
  • Niet online

Rob

Zet in je client de volgende ip adressen als gateway: 192.168.0.1 en als DNS:192.168.0.1

Simpel he.

Als je dit ingesteld hebt, doe dan eens een traceroute naar 213.239.154.35
Werkt dus: Vier een feestje en probeer gelijk een traceroute naar gathering.tweakers.net

Werk dat ook: ga internetten, werkt dat niet......dan niet... :)

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
Ik heb de ICS nogmaals gedraaid, en de diskette op de client, nu zie ik met de client wel de server, maar andersom niet, en internetten wil op de server ook niet meer. ICS weer gedeistalleerd, ik blijf de server zien via de client maar andersom zie ik niks. Vreemd.. :?

Ok, Rob, nu heb ik bij DNS op de client staan: Host: Otje (die mag ik zelf bedenken, toch?), domain: (leeg)
DNS S.S.O.: 192.168.0.1 en bij de gateway deze laatste ook. M'n ip-adres is verdwenen (door de client-diskette) en staat op "automatisch", maar aangezien ik de server nu kan zien lijkt het mij niet erg (toch?).

Maar internetten willie nog steeds niet! :(

Edit: op de server staat bij de 'LAN-nic' bij de DNS gegevens hetzelfde als bij de 'internet-nic', dit klopt wel?

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
En die handleiding had ik al gevolgd, maar die werkte ook niet, ik had 't idee dat er wat miste, maar dat klopt dus..?

• Rob
  • Niet online

Rob

Edit: op de server staat bij de 'LAN-nic' bij de DNS gegevens hetzelfde als bij de 'internet-nic', dit klopt wel?
Ja en de gateway hoeft daar niet ingevuld te worden.

Maar voer de traceroutes eens uit

dus in een dos box : tracert 213.239.154.35

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
Op de server doetie dat wel (logisch), maar op client zie ik alleen maar een zwart scherm...

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
'k Heb de client maar van 'automatisch ip' afgehaald en er 192.168.0.2 ingevuld, maar nog steeds geen verandering. Ik kan nog steeds de server zien, maar de server ziet geen client. Hoe kan dat toch? Heeft dat er niets mee te maken dat ik niet kan internetten via de client?

• pimpimmers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hey TerraGuy is het nu al gelukt ?
Ik had gister net zo'n soort vraag als jou, ik kreeg het ook niet voor me kaar zie Topic Internet (kabel) en netwerk tegelijk software maar ik kreeg direct een slotje :( en ik ben er nog niet eens uit.
Ik heb ook de handlleiding gebruik maar werk niet :(
Nouja ik had wel internet en netwerk maar het netwerk gin heel sloom, hij gebruikt maar 0,05% van de verbinding.
Ik heb er nu 2 netwerkkaarten in gedaan, omdat ik dat veel zag in die handleidings.
Weet misschien iemand wat ik fout heb gedaan?

• pimpimmers
  • Niet online
Ik heb net deze guide goed doorgelezen Microsoft Internet Connection Sharing en nu zie ik weer dat ik 2 netwerkkaarten moet gebruiken, dat heb ik nu dus ook. Maar mijn vraag is: Is het internet nu ook beveiligd dat @home niet kan zien dat ik het netwerk gedeeld heb ?

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-08 09:25

ST10©DE

Dus.............

computer 1: 2 netwerkkaarten en wingate
netwerkkaart 1: ipnr. via dhcp, gateway via dhcp, dns via dhcp
netwerkkaart 2: ipnr. 192.168.0.1, gateway en dns zelfde als netwerkkaart 1

computer 2: 1 netwerkkaart
netwerkkaart: ipnr. 192.168.0.2, gateway=192.168.0.1 dns=dns van netwerkkaart 1 van computer 1

Heb je dit zo ingesteld?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• littledreamer
  • Laatst online: 15-08-2025

littledreamer

Dingen enzo!

Het wil ook nog wel eens helpen, om bij de machine die de server niet kan zien even de tcp/ip protocollen weg te gooien en even opnieuw aan te maken.

Verwijderd

ej "dat probleem ben ik eerder welleens tegen gekomen"

ik heb het opgelost met andere drivers
probeer is met oudere verz drivers

is de kabel wel goed ?

• pimpimmers
  • Niet online
Het is me eindelijk gelukt :)
Ik had gister 1 netwerkkaart er in en toen lukte het niet nu heb ik er 2 in en het is gelukt _/-\o_

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:52

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Ik heb vandaag op mijn machine win XP geinstalleerd, en dat is een client.

De (internet-)server is nog steeds win 98 met Wingate. Het netwerk doet het prima, iedereen kan elkaar zien, maar ik kom niet op internet. Kan dit uberhaupt wel met Wingate? Hoe?

Helaas zal er op de server geen win XP komen (m'n vader heeft er een hekel aan :? :() en ook andere software zal niet gauw gebeuren. Helaas.

Dus even kort samengevat:
Server: Win98, Wingate
Client: win XP

Heeft iemand een goeie tip?

is er toevallig een wingate client voor XP?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:42

Predator

Suffers from split brain

TerraGuy 2de maal:
Niet onnodig schoppen maar edit'n :(

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Hmm, ff zoeken doet ook wonderen :P er is dus ook zoiets als Wingate 4.5 die ook win XP support.

Nouheb ik alvast mijn pc op 4.5 gezet (30dagen trial) en ik kan in wingate de (4.0) server zien. Maar internet doet het niet helaas.

Komt dit door:

1) XP (want ik heb al dat XP-gedoe voor internet via LAN geinstalleerd)
2) Wingate 4.5 Client icm Wingate 4.0 Server
3)Iets anders

?

• MBV

MBV

Probeer eens bij je netwerkkaartinstellingen (netwerk --> netwerkkaart --> eigenschappen in 98) alles op handmatig te zetten. vooral de snelheid, forceren op 100mbit full duplex. en als de netwerkkaart een ip-adres heeft: uitzetten (ben er zelf uren mee bezig geweest :@ ). suc6

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

em je hebt het nou over win98, en dat is de server (die prima werkt). IP-adres uitzetten :?. Lijkt me niet echt succesvol.

Heb jij dan een xp-client en een 98-server? If so, dan kan ik eens proberen wat je zegt.

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Wingate 4.5 op de server werkt dus ook niet helaas. Toch vreemd, want 4.5 ondersteunt XP. Heeft iemand de gouden tip?

M'n vader is best bereid over te stappen op een ander 'internet sharing' progje. Dus dat wordt dan Winroute (?).

Is er iemand die verstand van heeft hoe ik dan met winroute via de win98 server internet kan delen naar de win xp client?

Tips zijn altijd zeer welkom.

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Het is gelukt via ICS: win98se op de server -> ICS geinstalleerd -> ICS op XP client geinstalleerd en nu werkt het. Alleen vreemd: de andere client draait op win98 (zonder ICS!) en kan ook gewoon op internet. Maar het werkt dus ik moet niet zeuren.

Nog een vreemd ding: ik kan iedereen zien op het netwerk, maar de server en de andere client kunnen mij niet zien. Gisteren wel nog.

• siteslammer
  • Laatst online: 21-01-2021
Router?

www.bigclan.co.uk

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

euro's?

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem. Ben best wel een netwerk-n00b, denk ik. Internet sharen met een win2k server en een win2k client werkte prima. Maar nu internet sharen met een win2k server en een winXP client lukt ineens niet meer. De "beginnershandleiding" doorgelezen, maar die is voor een win98 server ofzo geschreven en die opties en tabbladen die hierin beschreven zijn, gaan dus mooi niet op voor win2k. Winroute geprobeerd, maar weet daar net zo goed niet wat ik allemaal moet invullen. Kan iemand mij A.U.B. helpen?? Wat moet ik precies waar invullen? Mijn win2k machine heeft dus twee nic's, eentje voor internet en eentje voor mijn winxp-machine (laptop).

Ik hoop dat hier mensen een nuttige reply op posten en dat de topicstarter er ook wat aan heeft.

Verwijderd

OK, tis gelukt, na een tip uit een of andere posting. Heb effe in een command prompt ipconfig /all ingetoetst en alle benodigde gegevens kwamen tot mijn beschikking!
Pagina: 1