tsja, ik verkoop vrij regelmatig 2de hands netwerk spul ook switches en zo.
het is eigenlijk de volgende vraag die je jezelf zou moeten stellen.
wat wil ik er mee doen.
veel professionele switches hebben allerlij functionaliteit ingebouwd die je dan kan managen. maar de doorsnee huis tuin en keuken gebruiker wil eigenlijk alleen maar dat als hij zijn kabeltje er in plugt het ook werkt zonder dat hij er dingen aan moet gaan instellen
(oke oke we be tweakers dus wij zijn anders

)
als je switch gigabit poorten heeft ( glas of copper) en het enige wat je doet is internet delen over een aantal pc's lijkt het me een beetje overkill. maar ben je van plan om samen met een aantal vrienden op een lan party in een tent te gaan zitten en je wilt perse bandbreedte hebben. tsja dan zou ik me wat kunnen voorstellen.
maar even als vergelijk
een 3com superstack II 3000 switch 12 poorten 10/100 die gaan normaal voor iets van 150 euro
een 3com superstack II 3300 switch 24 poorten 10/100 gaat normaal voor iets van 300 euro
maar een
cisco 2924 XL switch ( fixed config) 24 poorten 10/100 gaat toch voor rond de 500 euro de deur uit.
zowel de 3300 en de 2924 xl is een 24 poorts 10/100 switch. nu maakt het merk verschil uit in de prijs en de mogenlijkheden. aan de cisco kan je gewoon meer instellen ( lees verzieken ) en de 3com is makkelijker te configureren. en zo zijn er nog vele andere merken
ook is het zo dat een professionele switch meestal 19" formaat is en ze doorgaans ook allerlij herriemakende fannetjes er in hebben zitten voor de koeling
my point being. ik verkoop iemand graag een switch.
maar denk toch eerst eens goed na wat je er mee wilt. ik kan zelf de meest waanzinnige switches uitkiezen om thuis te gebruiken. maar ik heb gewoon een 10mbit hubje tussen mijn internet pc's staan. om de simpele reden dat het lekker stil is ......
ik zou dus nog even goed nadenken wat je er mee wilt doen.