PNS discussie huis is geopend ;)

Pagina: 1
Acties:
  • 359 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Een goedenmorgen/middag/avond allen!

Via dit draadje willen we (Negotiator, Predator en * Koffie ) een positieve discussie starten rondom de perikelen die er zijn van dit geweldige PNS forum :Y)
Wat we dus niet willen, is elkaar afzeiken of alleen maar depressieve reply's waar niemand wat aan heeft en de mods alleen maar suicidale neigingen van krijgt.

We willen hier dus een positieve discussie houden.
Verder wil ik iedereen verzoeken om eerste rusitg eens de LA draadjes op z'n gemak te lezen (bijvoorbeeld [rml][ PNS] Is er nog hoop voor /24 :?[/rml] of [rml][ PNS] Niet zo druk?[/rml] er zijn er wel meer, maar die kan ik door de search zo snel niet vinden).
Uiteraard zitten we ook niet te wachten op reply's als "Zie mijn reply van toen en toen in dat en dat draadje".
Onderbouw je reply, geef aan wat je graag verander wilt hebben c.q. anders wilt zien.

We gaan er met zeer frisse zin en schone lei tegenaan, dus dit verwachten we ook van degene die mee discusieren.

Om meteen de aftrap te geven;

- Er is recentelijk een vergadering geweest waar het e.e.a besproken is over de voortgang van PNS.
De klachten zijn enerzijds dat de technische lat veelste hoog licht, en anderzijds dat de meest n00bistische (<- scrabbelwoord) topics toegestaan zijn.
Verder is de lijn van 'advanced' of 'professional' zeer persoonlijk.
De een vind het installeren van Windows98 al zeer moeilijk, terijwl de ander met zijn ogen dicht en een peuk in de hand in z'n lunchpauze complete WAN verbindingen maintenance geeft.
Er is dus besloten dat de lijn van 'wat is advanced' min of meer grijzer is geworden.
Hier dient echter wel in het achterhoofd gehouden te worden dat je zelf zeer actief moet hebben gezocht c.q. info hebben gegeven.

Een topic als "Windows 2000 wil niet installen, HELP" gaat regelrecht richting trashcan, terwijl een soortgelijk probleem (het niet willen installen van W2KS) best in PNS kan, als er duidelijk word aangegegeven wat er misgaat, wat voor technische oplossingen je al hebt geprobeerd en wat je al allemaal van TechNet gezeuld hebt.

PNS is namelijk niet alleen advanced/professional als het om de te behandelen onderwerpen gaat, maar ook als het om de omgang en manier van replyen/posten gaat.

- Lijst van voorbeeldtopics
In het verleden is er eens aangerdragen dat het handig kan zijn als er een lijsdt van voorbeeld topics komt.
Deze is er nog steeds niet, echter twijfel ik aan het nut ervan.
Uiteraard is het voor ons mods alleen maar makkelijker: Zie die lijst jou topic staat daar als zijnde "niet in PNS", echter betwijfel ik persoonlijk of beide partijen hier wat mee opschieten.
Volgens mij worden er al best veel voorbeelden in de bestaande PNS FAQ's gegeven ?

De bal is geschoten ... wie pakt 'm op ?

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 17:44
vind het prima gaan de laatste tijd.
De topics die blijven staan in PNS vind ik persoonlijk van redelijk niveau.
De topics die hier niet thuis horen, worden of gemoved, of gelocked. Echter wil het zich wel eens voordoen dat hierop niet al te snel word gereageerd door de mod's, maar wat wil je, je kan niet 24/24 aanwezig zijn.

Wat misschien het "misposten" wat verminderd, is de topics meteen op slot te gooien, ipv verplaatsen. Dan ontmoedig je mensen om het "even snel" in PNS te gooien.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
hehe ... laat dat nu al een tijd geleden de policy geweest zijn.
Al had je bij wijze van spreken je schoenveters verkeerd geknoopt dan had je al een slotje te pakken.
Resultaat: Niemand durfde meer in PNS te posten en wat er gepost werd kreeg bijna onherroepelijk een slotje.

Inmiddels word er met een mengeling hiervan gemod.
In de eerste instantie willen we zoveel mogelijk moven, maar in de echt uiterste gevallen komt er gewoon een slot op.
Kom nog bij, dat move's door bijna niemand opgemerkt worden, dus is het een soort 'stille kracht' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:22

Arno

PF5A

Als ik vanavond thuis ben, zal ik een poging doen tot een goede en onderbouwde post :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem zit een beetje in de naam.

"Professional" houdt in professioneel.

Windows 98 voor een bedrijf installeren is professioneel
Thuis een server opzetten is niet professioneel

Professional zegt niets over het niveau, wel over het gebruik.

IMHO is advanced een betere optie, maarjah..wat is advanced ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Laatst online: 21:34

Predator

Suffers from split brain

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 22:06:
Het probleem zit een beetje in de naam.

"Professional" houdt in professioneel.

Windows 98 voor een bedrijf installeren is professioneel
Thuis een server opzetten is niet professioneel

Professional zegt niets over het niveau, wel over het gebruik.

IMHO is advanced een betere optie, maarjah..wat is advanced ;)

Dat hebben we ook al een keer gehad :P :+

Dat is op zich veranderd omdat veel users dan hun probleem posten in ANS (huidige PNS dus) omdat als je kan kiezen tussen NT & advanced NT je natuurlijk dat laatste kiest ;)

Professional was gekozen om erop te duiden om toch iets minder die indruk te wekken.
Maar ja een naam alleen is natuurlijk geen oplossing.

Wellicht beter als we momenteel meer op de inhoud toespitsen :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-08 23:13

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

tot nu toe heb ik in pns alleen gekeken naar de dingen over de wat grotere systemen en ik vindt dat het eigenlijk zo wel goed gaat. Het is nu een beetje rustig maar ik denk dat dat meer komt omdat het vakantie (zoals eerder professional allias werk) en warm is.

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goshimaplonker298
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-05 11:45

Goshimaplonker298

BOFH Wannabee

Om meteen de aftrap te geven;

- Er is recentelijk een vergadering geweest waar het e.e.a besproken is over de voortgang van PNS.
oke, das inderdaad een goed idee geweest. ik kan alle posts van de laatste 14 dagen op een scherm kwijt ( 1600 bij 1200 ) dus echt veel gepost word er dus niet
nu is dat op zich niet erg mits er maar gepost word op nivo B)
De klachten zijn enerzijds dat de technische lat veelste hoog licht, en anderzijds dat de meest n00bistische (<- scrabbelwoord) topics toegestaan zijn.
van mij persoonlijk mag de technische lat hoog neergelegd worden. professionall / advanced zegt dat al. ik "waag" me zelf ook niet in Programming & Webscripting aangezien ik daar gewoon geen kaas van heb gegeten.
ik denk zelf dat mensen voor zichzelf zouden moeten toegeven dat ze de kennis wel of niet bezitten
Verder is de lijn van 'advanced' of 'professional' zeer persoonlijk.
De een vind het installeren van Windows98 al zeer moeilijk, terijwl de ander met zijn ogen dicht en een peuk in de hand in z'n lunchpauze complete WAN verbindingen maintenance geeft.
Er is dus besloten dat de lijn van 'wat is advanced' min of meer grijzer is geworden.
Hier dient echter wel in het achterhoofd gehouden te worden dat je zelf zeer actief moet hebben gezocht c.q. info hebben gegeven.
ik denk dat het duidelijk posten van wat je bedoelt een goed begin is. Ik maak me zelf ook wel eens schuldig aan een beetje "luiheid" wat dat betreft. Wat dus beloond word met een slotje. niet vreemd trouwens. Maar ik denk zelf dat er wel voor gewaakt moet worden dat het "smijten met slotjes" niet de drempel voor het posten te hoog maakt. "laat ik maar niets posten want het krijgt toch wel een slotje"
naar mijn mening moet er nog wat aandacht besteed worden aan het opvoeden van de forum gebruikers. dit is natuurlijk heel makkelijk om te roepen zonder met oplossingen aan te komen draven. een van de dingen die hier natuurlijk al aardig in voorzien zijn de FAQ en de Readme die op elk forum onderdeel te vinden is.
daarnaast lijkt het onderschrift van de link naar PNS op de hoofdpagina mij ook vrij duidelijk. toch blijft het een feit dat sommige mensen of een loden plaat voor hun hoofd hebben. of het gewoon negeren |:(
maar ik moet zelf ook toegeven dat ik nog wat zal moeten nadenken om met een uitvoerbare suggestie te komen.
Een topic als "Windows 2000 wil niet installen, HELP" gaat regelrecht richting trashcan, terwijl een soortgelijk probleem (het niet willen installen van W2KS) best in PNS kan, als er duidelijk word aangegegeven wat er misgaat, wat voor technische oplossingen je al hebt geprobeerd en wat je al allemaal van TechNet gezeuld hebt.
well said kan ik niet veel aan toevoegen. ik blijf er bij dat er toch gewaakt moet worden om de drempel voor het posten niet te hoog neer te leggen
(wat je eigenlijk zelf ook zegt)
PNS is namelijk niet alleen advanced/professional als het om de te behandelen onderwerpen gaat, maar ook als het om de omgang en manier van replyen/posten gaat.
is een hele goede. een ding wat me hier aardig kan storen
( ook op andere delen van het forum ) is het affakkelen ( flamen ) van mensen die gewoon een zinnig antwoord proberen te geven.
op de " ohh zeker nog nooit met product X gewerkt" manier. heel storend. nu kunnen sommige mensen best een lading onzin uitkramen. maar naar mijn mening is het beste wat je dan kan doen. je eigen lading "onzin" er tegenover zetten desnoods met quotes. en elkaar voor de rest met rust laten.
ik heb geen idee wat KOFFIE in het dagelijkse leven doet. ik weet niet precies waar hij allemaal kennis van heeft. oke oke het zal heus wel iets te maken hebben met PNS anders word je er geen MOD.
maar het is net zo goed het zelfde als dat jullie niet weten wat ik voor de kost doe
en wat ik allemaal weet.
laat elkaar gewoon in de waarde. ben je het niet eens met een mening of stelling. post dan jouw tegen argument en laat het dan daarbij. speel het niet op de persoon.
- Lijst van voorbeeldtopics
In het verleden is er eens aangerdragen dat het handig kan zijn als er een lijsdt van voorbeeld topics komt.
Deze is er nog steeds niet, echter twijfel ik aan het nut ervan.
Uiteraard is het voor ons mods alleen maar makkelijker: Zie die lijst jou topic staat daar als zijnde "niet in PNS", echter betwijfel ik persoonlijk of beide partijen hier wat mee opschieten.
Volgens mij worden er al best veel voorbeelden in de bestaande PNS FAQ's gegeven ?
lijkt me niet echt nodig. zou wel een aardige was lijst worden. ik denk dat de meeste mensen hier wel doorhebben wat er bedoeld word
De bal is geschoten ... wie pakt 'm op ?
ben bezig. ben alleen helaas niet zo een voetballer :P

de richting die ik PNS op zou willen zien gaan is. dat het een plaats word waar. mensen die in de IT werken als BV,
netwerk beheerder ( like me ) , systeem beheerder. en weet ik wel niet wat voor een titels je nog meer kan bedenken.
hun vragen kwijt kunnen.
dit gedeeld met de mensen die op het huis tuin en keuken vlak bezig zijn met wat meer Profi dingen. die hier ook hun vragen kwijt kunnen
om zo samen een afdeling van GoT te bouwen waar mensen terecht kunnen als ze echt niet meer uit een moeilijke vraag komen.

dit is iets dat we samen zullen moeten doen. eg wat meer tolerantie voor elkaar. en wat meer geduld. en wat meer begrip dat dit een forum is dat bedoeld is voor de diepgaande vragen.

het is jammer dat je PNS niet zou kunnen splitsen in een Professionall Server stuk en een Professionall Networking stuk.
ik denk zelf namelijk dat ook weer wat duidelijkheid brengt in de struktuur.
maar je kan altijd te ver gaan met het definieeren van je struktuur. en ik denk dat zo een stap op het moment niet nodig is omdat er gewoon weg niet genoeg word gepost.

afijn het begint weer laat te worden en het schijven van een plan voor een Exchange 2000 cluster daar moet ik ook nog aan verder.

misschien dat er straks nog iets zinnigs tot mij gaat komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddog33hummer
  • Laatst online: 03-08 23:13

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Goshimaplonker schreef op 07 augustus 2002 @ 23:36:
het is jammer dat je PNS niet zou kunnen splitsen in een Professionall Server stuk en een Professionall Networking stuk.
ik denk zelf namelijk dat ook weer wat duidelijkheid brengt in de struktuur.
maar je kan altijd te ver gaan met het definieeren van je struktuur. en ik denk dat zo een stap op het moment niet nodig is omdat er gewoon weg niet genoeg word gepost.
Dat er niet genoeg gepost wordt zou een eerste zijn.
Een ander probleem is dat de grens tussen netwerkbeheer en serverbeheer hier nogwel eens heel erg dun wordt.

[ Voor 0% gewijzigd door reddog33hummer op 08-08-2002 00:01 . Reden: teipvouten ]

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ik denk dat PNS de plaats zou moeten waar diskussies gevoerd kunnen worden over design/architectuur van netwerk(component)en. De meeste fora op GoT hebben een sterk helpdesk karakter; iemand heeft iets stuk gemaakt en "de deskundige" lost het wel effe op (en een half dozijn would-be deskundigen geeft een verkeerde oplossing, maar dat terzijde).

Wat dat betreft doen Predator en Koffie goed werk; topics van mensen die alleen geïnteresseerd zijn in een zo snel mogelijke oplossing en geen enkele moeite willen doen om zelf iets te gaan begrijpen, worden keurig gemoved of gesloten.

Een criterium voor een goed topic in PNS zou kunnen zijn dat de topic starter niet alleen een vraag stelt, maar ook zelf al weet te vertellen hoe hij het op denkt te kunnen lossen. Op zo'n manier krijg je een interessante diskussie tussen gelijkwaardige partijen en da's voor de meelezers ook leerzaam

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCyber
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-05-2018
Ik kom nog niet zo lang in PNS, maar wil toch even mijn 2 cent in deze discussie loslaten.

Het niveau van PNS vind ik op dit moment heel goed. De topics die hier niet thuis horen worden keurig netjes gemoved of gesloten, terwijl in de topics die hier wel horen zinnige discussies worden gevoerd en mensen met echte problemen meestal redelijk snel geholpen worden.

Ik ben het overigens wel eens met de "angst" om iets in PNS te plaatsen. Ik kan me voorstellen dat iemand eerst liever ergens anders post voordat PNS geprobeerd wordt omdat een topic hier inderdaad een grotere kans loopt gemoved of gesloten te worden. Wat overigens wat mij betreft alleen maar betekend dat de mods hun werk goed doen.

Heb niet echt een idee anders dan "wat minder streng modereren" om meer mensen naar PNS te krijgen. Misschien moet er wat aan PR voor PNS gedaan worden. Niet alleen onder de forumbezoekers, maar misschien juist onder diegene die nog niet op het forum komen omdat ze denken dat het forum er alleen voor "the kids" is om te spelen. Ik moet zeggen dat ik zelf bijna nooit op het forum kwam totdat ik een paar weken geleden eens een keer in PNS ging kijken en nu kijk ik er meestal 1 a 2 keer per dag. (dacht ook dat het alleen maar wat spielerij was)

Just my 2 cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10 10:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Over het algemeen vind ik het niveau van PNS goed. Ik denk dat een nette post al een criterium is om een topic PNS waardig te laten zijn. Dus een goede omschrijving van het probleem en duidelijk aangeven wat de user al gedaan heeft. Indien de user zelf nog niks heeft gedaan dan mag hij wat mij betreft op slot. Het enige wat ik jammer vind is dat er steeds meer Microsoft gerelateerde vragen langs komen. Dat zal echter ongetwijfeld komen omdat er gewoon meer Microsoft software gebruikt wordt dan Andere leveranciers :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-09 20:38
Ik denk ook dat het nivo nu behoorlijk OK is; er staan inderdaad de laatste tijd wat weinig posts en wat veel Microsoft en Novell dingen maar dat lijkt me niet meer dan logisch. Dat wordt gewoon veel gebruikt en het is nu vakantie dus bij veel bedrijven gebeurt niet zo veel.

Ik denk dat de belangrijkste richtlijn voor PNS moet zijn dat je een probleem hebt waarvan je zelf denkt dat het heel ingewikkeld is. Als je dan duidelijk aangeeft wat het probleem is, wat je geprobeerd hebt om het op te lossen en waar je allemaal al gezocht hebt, dan kan het wat mij betreft in PNS. Als het dan voor iemand hier iets heel simpels blijkt te zijn is het probleem opgelost en is er weer iemand blij; is het echt iets lastigs dan hebben we hier weer een leuke topic.

Als het inderdaad zo rustig blijft moet er misschien wat afgesproken worden met de moderators van WOS, NOS en NT; dat topics die daar "te moeilijk" zijn hierheen gemoved worden, en andersom de simpele dingen hiervandaan naar die topics. Als dat een beetje consequent wordt toegepast wordt het voor de meeste gebruikers vanzelf wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10 10:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

mischien heel extreem maar mischien moet je eerst wat krediet opbouwen voordat je in PNS mag posten. Het komt ook best vaak voor dat mensen met slechts een post in PNS terecht komen vaak hebben de gewoon vaak niet door welk niveau vereist is. Denk dat het maar een lage drempel moet zijn. Maar ik denk dan bijvoorbeeld aan 20 techposts in NT/WOS/NOS en 30 dagen geregged.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-10 12:33

jep

Ik vind dat PNS een beetje een MCSE-forum is geworden. Vragen over 'mijn DPC doetut niet' blijven staan (mits geformuleerd alsof 't professioneel is), maar geavanceerde netwerk-vragen over Linux/UNIX/whatever worden gelijk naar NOS gemoved.

Domein controller zaakjes, mijn NT-server crashed en dat soort topics vind ik hier persoonlijk niet horen, maar dat kan aan mij liggen :).

Wat denken jullie hier van? :) Het is niet zo dat ik helemaal single-minded wil zijn hoor, maar de Windows-'server' topics zijn hier al snel professional, terwijl ze IMHO gewoon in WOS kunnen.

Vraag is alleen, of er dan nog wat van PNS over blijft :(.

[ Voor 0% gewijzigd door jep op 08-08-2002 09:49 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavink
jep schreef op 08 augustus 2002 @ 09:47:
Ik vind dat PNS een beetje MCSE is geworden. Vragen over 'mijn DPC doetut niet' blijven staan (mits geformuleerd alsof 't professioneel is), maar geavanceerde netwerk-vragen over Linux/UNIX/whatever worden gelijk naar NOS gemoved.
Dat is inderdaad wel een goed punt. Er komen vaak topics langs met "ik heb m'n microsoft XXX stukgemaakt en nu moet ik opnieuw installeren, HELP!" terwijl vergelijkbare UNIX-problemen naar NOS worden verplaatst.

Maar ik weet niet of dat alleen een kwestie van policy / moderators is; het nivo in NOS is gewoon (IMHO uiteraard :)) 10x hoger dan in WOS. In NOS heb je simpele en moeilijke problemen door elkaar; voor Windows heb je NT en PNS. Zoals ik al zei is het misschien een idee om de meer geavanceerde topics af en toe hierheen te moven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:42
vink schreef op 08 augustus 2002 @ 09:42:
Als het inderdaad zo rustig blijft moet er misschien wat afgesproken worden met de moderators van WOS, NOS en NT; dat topics die daar "te moeilijk" zijn hierheen gemoved worden, en andersom de simpele dingen hiervandaan naar die topics. Als dat een beetje consequent wordt toegepast wordt het voor de meeste gebruikers vanzelf wel duidelijk.
Misschien is het een idee dat alleen modjes nieuwe topics in pns mogen posten/moven. User posten in andere fora, hebben ze na een bepaalde tijd (enkele dagen?) nog geen oplossing, verzoeken ze in SM een move naar PNS. Voldoet de post naar het idee van de mod aan bepaalde criteria, wordt het topic gemoved.

Kost wel weer een boel werk voor de modjes denk ik, hoewel alle slotjes en moves de andere kant op nu ook veel tijd kosten.

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Dat van *nix/windows topics durf ik tegen te spreken.
Het valt mij ook op dat er de laatste tijd veel 'MCSE-topics' zijn, echter zijn deze vaak redelijk PNS.
Hier moet ik wel de kanttekening bij plaatsen dat mijn kennis van Exhcange en AD nihil is, dus is het soms lastig voor mij om dat soort topics te beoordelen.
Uiteraard is de kennis in NOS vele malen hoger, echter als zou je een apart forum voor alleen NetWare neerzetten, dan is die kennis ook veel hoger dan WOS.
Dat is nu eenmaal een feit, waar je weinig aan kunt doen.

In mijn opinie doe ik zo goed als nooit een move van PNS - NOS met *nix topics.
Hoe goed bedoeld zo'n idee ook kan zijn, dit is al meerdere malen, op meerdere manieren voor diverse fora voorgesteld.
Dit soort praktijken behoren echter niet tot de doelstelling van GoT, en zullen dus IMHO dan ook nooit geimplementeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-07 14:53

Quinie

.nl

Ik wacht op de post van traag, ben benieuwd wat hij er van gaat maken.

en ook ik zit nog te broeden op een goede tekst.

om alvast maar een voorzetje te geven ;) PNS gaat volgens mij best wel goed op het moment. Echter volgens mij worden er op dit moment best wat topics bij SA, WOS, NOS en NT weg gesnoept.

Ik zou dan ook liever zien dat er wat meer in groter verband wordt gekeken. PNS is tenslotte een verder uitwerking van de bovengenoemde fora's

goed zal nog even verder denken hoe dit goed te verwoorden met een duidelijke onderbouwing.

http://www.Quinie.nl
http://soundcloud.com/quinie
https://www.wereoutthere.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
goed zal nog even verder denken hoe dit goed te verwoorden met een duidelijke onderbouwing.
Graag, want ik snap weinig van je post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinie

Quinie

.nl

Koffie schreef op 08 augustus 2002 @ 10:08:
[...]
Graag, want ik snap weinig van je post ;)
goh jij nu ook al ;) :P

Mijn inziens is PNS een uitbreiding geworden van SA, Wos, NT, etc. als het boven het gemiddelde niveau van die fora's komt mag het naar PNS

of was een ander deel niet duidelijk :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Mja, ben ik toch niet echt met je eens.
Stel dat PNS de pro versie van SA zou zijn, dan kun je hier dus ook topics posten over errors die je krijgt tijdens de installatie van Paint Shop Pro/Photoshop :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavink
In SA staan af en toe dingen die daar gewoon niet horen; dat geldt eigenlijk voor alle forums wel. Ik denk dat Quinie gedeeltelijk wel gelijk heeft; als er in wat voor forum dan ook een post staat die qua nivo hier thuis hoort en daar te weinig reacties krijgt dan moet de moderator van dat forum hem gewoon hierheen kunnen verplaatsen.

Ik denk dat iedereen het daar wel over eens is; dingen met te weinig nivo moeten hier weg, en dingen met een hoog nivo moeten hierheen gehaald worden. Het enige probleem is het beoordelen van het nivo. Eigenlijk zou je moderators moeten hebben die verstand hebben van Linux/UNIX, Windows, Novell, Lotus, etc. kortom ieder systeem dat vaak voorkomt.

Zoals Koffie al zei:
Hier moet ik wel de kanttekening bij plaatsen dat mijn kennis van Exhcange en AD nihil is, dus is het soms lastig voor mij om dat soort topics te beoordelen
Dat maakt het gewoon lastig om de kwaliteit van de topics te beoordelen. Als er dan ook een paar mensen rondlopen die bij ieder topic roepen dat het supersimpel is dan wordt het helemaal lastig. Maar overall vind ik het nivo de laatste maanden behoorlijk OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Ik zit weer hopeloos achter :+
Brahiewahiewa schreef op 08 augustus 2002 @ 01:40:
Een criterium voor een goed topic in PNS zou kunnen zijn dat de topic starter niet alleen een vraag stelt, maar ook zelf al weet te vertellen hoe hij het op denkt te kunnen lossen. Op zo'n manier krijg je een interessante diskussie tussen gelijkwaardige partijen en da's voor de meelezers ook leerzaam

Interessant idee :)
maar de topicstarter is vaak niet zo geinteresseerd in een leuke discussie die wat afwijkt van het onderwerp maar die ziet liever z'n probleem opgelost.
MrCyber schreef op 08 augustus 2002 @ 04:18:
Ik ben het overigens wel eens met de "angst" om iets in PNS te plaatsen. Ik kan me voorstellen dat iemand eerst liever ergens anders post voordat PNS geprobeerd wordt omdat een topic hier inderdaad een grotere kans loopt gemoved of gesloten te worden. Wat overigens wat mij betreft alleen maar betekend dat de mods hun werk goed doen.

Heb niet echt een idee anders dan "wat minder streng modereren" om meer mensen naar PNS te krijgen. Misschien moet er wat aan PR voor PNS gedaan worden. Niet alleen onder de forumbezoekers, maar misschien juist onder diegene die nog niet op het forum komen omdat ze denken dat het forum er alleen voor "the kids" is om te spelen. Ik moet zeggen dat ik zelf bijna nooit op het forum kwam totdat ik een paar weken geleden eens een keer in PNS ging kijken en nu kijk ik er meestal 1 a 2 keer per dag. (dacht ook dat het alleen maar wat spielerij was)

Just my 2 cents
Ik dacht dat we juist al bezig waren met wat minder streng te zijn :)
Vroeger was verkeerd geplaatst -> slot en nu is dat gewoon move.
TrailBlazer schreef op 08 augustus 2002 @ 09:46:
mischien heel extreem maar mischien moet je eerst wat krediet opbouwen voordat je in PNS mag posten. Het komt ook best vaak voor dat mensen met slechts een post in PNS terecht komen vaak hebben de gewoon vaak niet door welk niveau vereist is. Denk dat het maar een lage drempel moet zijn. Maar ik denk dan bijvoorbeeld aan 20 techposts in NT/WOS/NOS en 30 dagen geregged.
Mja, maar aantal posts is helemaal geen garantie voor kwaliteit.
Volgens mij zijn het vaak users die door de active topics surfen die dan de iets minder kwalitatieve reacties plaatsen :)
Misschien dat PNS uit de active topics halen wel iets is...
TrailBlazer schreef op 08 augustus 2002 @ 08:41:
Over het algemeen vind ik het niveau van PNS goed. Ik denk dat een nette post al een criterium is om een topic PNS waardig te laten zijn. Dus een goede omschrijving van het probleem en duidelijk aangeven wat de user al gedaan heeft. Indien de user zelf nog niks heeft gedaan dan mag hij wat mij betreft op slot. Het enige wat ik jammer vind is dat er steeds meer Microsoft gerelateerde vragen langs komen. Dat zal echter ongetwijfeld komen omdat er gewoon meer Microsoft software gebruikt wordt dan Andere leveranciers :(
Dat idee is ook wat het meeste naar voor kwam in het recente LA topic.

Over die MS zeg ik meteen iets :)
jep schreef op 08 augustus 2002 @ 09:47:
Ik vind dat PNS een beetje een MCSE-forum is geworden. Vragen over 'mijn DPC doetut niet' blijven staan (mits geformuleerd alsof 't professioneel is), maar geavanceerde netwerk-vragen over Linux/UNIX/whatever worden gelijk naar NOS gemoved.

Domein controller zaakjes, mijn NT-server crashed en dat soort topics vind ik hier persoonlijk niet horen, maar dat kan aan mij liggen :).

Wat denken jullie hier van? :) Het is niet zo dat ik helemaal single-minded wil zijn hoor, maar de Windows-'server' topics zijn hier al snel professional, terwijl ze IMHO gewoon in WOS kunnen.

Vraag is alleen, of er dan nog wat van PNS over blijft :(.
Ik move ze wel vaak.
Waarom ?
Wel de topics die men dan hier plaatst zijn van dezelfde "moeilijkheidsgraad" als vele topics in NOS.
Het is imo dan niet nodig om hier te laten staan aangezien ze in NOS ook gewoon even snel (of zelfs sneller) opgelost worden.

Meer NOS naar hier halen vind ik niet zo'n goed idee.
NOS is 1 van de weinige fora waar het niveau nog relatief goed is.
Als je de meer "pro" topics naar hier zou halen dan verarm je NOS.
Dat kan toch nooit de bedoeling zijn.
Op een ideaal GOT (in mijn eigen ogen dan) is er ook geen PNS nodig.
Of dan enkel als discussie forum.

We behandelen hier hoofdzakelijk problemen die in SA/WOS/NT zouden wegzakken of replies krijgen die niet ter zake doen.

Ik herinner me nog een topic over iemand die advies wou over de beveiling van z'n bedrijfsnetwerk (in NT) en reactie's kreeg zoals "zet op elke pc toch gewoon zonealarm". ;(
vink schreef op 08 augustus 2002 @ 09:52:
[...]

Dat is inderdaad wel een goed punt. Er komen vaak topics langs met "ik heb m'n microsoft XXX stukgemaakt en nu moet ik opnieuw installeren, HELP!" terwijl vergelijkbare UNIX-problemen naar NOS worden verplaatst.

Maar ik weet niet of dat alleen een kwestie van policy / moderators is; het nivo in NOS is gewoon (IMHO uiteraard :)) 10x hoger dan in WOS. In NOS heb je simpele en moeilijke problemen door elkaar; voor Windows heb je NT en PNS. Zoals ik al zei is het misschien een idee om de meer geavanceerde topics af en toe hierheen te moven.
Zie hierboven ;)
sjis schreef op 08 augustus 2002 @ 09:52:
[...]

Misschien is het een idee dat alleen modjes nieuwe topics in pns mogen posten/moven. User posten in andere fora, hebben ze na een bepaalde tijd (enkele dagen?) nog geen oplossing, verzoeken ze in SM een move naar PNS. Voldoet de post naar het idee van de mod aan bepaalde criteria, wordt het topic gemoved.

Kost wel weer een boel werk voor de modjes denk ik, hoewel alle slotjes en moves de andere kant op nu ook veel tijd kosten.
Veel topics die niet worden opgelost zijn helemaal niets pro.
Dan krijg je dat mensen voor hun "ik wil internet delen" een move naar PNS vragen als ze geen antwoord krijgen :+

Ik hoop dat ik niemand overgeslagen heb :)

[ Voor 0% gewijzigd door Predator op 08-08-2002 11:04 . Reden: typos natuurlijk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Punt is gewoon dat als je 2 fora aanmaakt met hetzelfde onderwerp en het enige verschil is dat het ene forum voor normale vragen zijn en het andere voor advanced vragen je dit soort problemen die hier omschreven worden in de hand werkt. Mensen zijn dan geneigd om hun vraag in het advanced forum te zetten omdat ze dan een beter antwoord denken te krijgen. Ook al is hun probleem niet advanced.

Mijn idee is om heel PNS op te doeken. Er is geen topic in PNS wat niet zonder problemen in een ander forum geplaatst kan worden.

W2K --> WOS
W2K AD --> NT
..IX --> NOS/NT
enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Dus in jou ogen zouden topics als Citrix icm leasedlijnen over NL gewoon in NT moeten :?
Lijkt me nou niet echt wenselijk.
de n00b topics schieten over dat soort professionele software juist de pan uit, omdat de gemiddeld thuis hobbyist ff een ISO download -> setup.exe draait en zich vervolgens expert noemt.
Ben je gemiddeld nog eens 10-15 replys verder met alleen maar bullshit en bagger.

Over de angst om topics te posten, een gezonde 'angst' of 'drempel' is nix mis mee.
Ik durf ook amper tot niet in PW te posten, dit simpelweg vanwege het feit dat mijn topics absoluut niet aan de gestelde eissen van dat forum voldoen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavink
Predator schreef op 08 augustus 2002 @ 11:00:
Ik move ze wel vaak.
Waarom ?
Wel de topics die men dan hier plaatst zijn van dezelfde "moeilijkheidsgraad" als vele topics in NOS.
Het is imo dan niet nodig om hier te laten staan aangezien ze in NOS ook gewoon even snel (of zelfs sneller) opgelost worden.

Meer NOS naar hier halen vind ik niet zo'n goed idee.
NOS is 1 van de weinige fora waar het niveau nog relatief goed is.
Als je de meer "pro" topics naar hier zou halen dan verarm je NOS.
Dat kan toch nooit de bedoeling zijn.
Op een ideaal GOT (in mijn eigen ogen dan) is er ook geen PNS nodig.
Of dan enkel als discussie forum.

We behandelen hier hoofdzakelijk problemen die in SA/WOS/NT zouden wegzakken of replies krijgen die niet ter zake doen.
Noem het dan niet PNS maar "Moelijke Windows Problemen" ofzo... Of laat de moeilijke windows-problemen gewoon in WOS staan en maak hier puur een discussieforum van over netwerkbeheer/inrichting. Dus niet over specifieke Windows, Linux, Netware of wat dan ook-problemen, maar over hoe je een netwerk het beste kunt inrichten/beheren, onafhankelijk van het OS.

Daar zijn de afgelopen maanden ook de meest interessante discussies over geweest; met je Exchange crashes moet je dan maar een MCSE inschakelen 8). Ik denk dat er al genoeg plekken zijn voor "ik heb een probleem maar wil niet zoeken of iemand betalen om het op te lossen" topics; hier kunnen we dan gewoon leuke, interessante discussies houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Er zijn af en toe vlagen dat er veel AD en Exchange topics voorbij fietsen.
En soms zie je ze een tijdje weer niet.
Geen probleem mee IMHO, AD en Exchange topics _kunnen_ best PNS zijn.
Maar omdat het "Windows problemen" zijn zouden ze niet in PNS mogen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:22
Wat ook lastig is, dat er dus niemand post in het forum, maar er ook weinig mensen komen. Dan post ik es wat, wat na veel gemove in PNS mocht blijven, reageert er niemand op. Dan is er wel niveau, wat niet gehaald wordt :)

Dus, er zullen ook mensen moeten komen, je moet eigenlijk het topniveau van je bezoekers zien te pakken en die hiero vasthouden. Als je hoger mikt dan je bezoekers je kunnen geven, wordt het nix. Het blijft immers een forum.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koffie schreef op 08 augustus 2002 @ 11:13:
Dus in jou ogen zouden topics als Citrix icm leasedlijnen over NL gewoon in NT moeten :?
Lijkt me nou niet echt wenselijk.
de n00b topics schieten over dat soort professionele software juist de pan uit, omdat de gemiddeld thuis hobbyist ff een ISO download -> setup.exe draait en zich vervolgens expert noemt.
Ben je gemiddeld nog eens 10-15 replys verder met alleen maar bullshit en bagger.

Over de angst om topics te posten, een gezonde 'angst' of 'drempel' is nix mis mee.
Ik durf ook amper tot niet in PW te posten, dit simpelweg vanwege het feit dat mijn topics absoluut niet aan de gestelde eissen van dat forum voldoen ..
Laat ik hem omdraaien: waarom is er geen Advanced Software Algemeen forum of een Professional Audio, Video & HiFi Forum? Omdat dit naar mijn idee dezelfde problemen oplevert als in PNS nu.

Verder denk ik dat als jij mensen die de moeite nemen om op een topic over Citrix icm leasedlijnen te reageren n00bs noemt, je beter dat topic niet moet plaatsen, omdat je de mensen die het lezen bij voorbaat al niet serieus neemt.

Verder is het niveau in PNS ook weer niet zo hoog. Je kunt elk probleem in een 'professioneel' jasje hangen en in PNS dumpen. voorbeeld: Intranet server ?? en Heel vreemd IIS probleem . Dat kan je op je hobbypc thuis ook als probleem hebben, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Lekker makkelijk, laat ik het eens omdraaien.
Waarom zou een minder advanced/professional forum als NT gehandhaafd moeten worden, waar je de simpele vragen kunt stellen ?

In PW word je toch echt zwaar afgeschoten als je vraagt hoe je een file moet openen met Perl of PHP.
In WG word je afgeschoten als je komt aanzakken met vragen over de helpfunctie van FrontPage98 of over de effect mogelijkheden van pbrush.exe

In NOS hoef je echt niet aan te komen met de vraag welke distro voor jou de beste is.
...

[ Voor 0% gewijzigd door Koffie op 08-08-2002 11:43 . Reden: nuancering ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom denk je dat ik daar blij mee ben?

Als je het op die manier ziet denk ik dat mischien wel een idee is om NT en PNS te mergen en de lat hoger te leggen. Al die "mijn shared internet connection werkt niet" vragen hoeven van mij ook niet hoor. Dat staat op het internet al vrij duidelijk omschreven (zelfs in de FAQ geloof ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

vink schreef op 08 augustus 2002 @ 11:19:
[...]

Noem het dan niet PNS maar "Moelijke Windows Problemen" ofzo... Of laat de moeilijke windows-problemen gewoon in WOS staan en maak hier puur een discussieforum van over netwerkbeheer/inrichting. Dus niet over specifieke Windows, Linux, Netware of wat dan ook-problemen, maar over hoe je een netwerk het beste kunt inrichten/beheren, onafhankelijk van het OS.

Daar zijn de afgelopen maanden ook de meest interessante discussies over geweest; met je Exchange crashes moet je dan maar een MCSE inschakelen 8). Ik denk dat er al genoeg plekken zijn voor "ik heb een probleem maar wil niet zoeken of iemand betalen om het op te lossen" topics; hier kunnen we dan gewoon leuke, interessante discussies houden.

Dan zit je weer met het probleem dat mensen met een bluescreen in windows het gaan posten in euh MWP ( dat wordt het dan zeker :+) omdat een BSOD natuurlijk een moeilijk windows probleem is (in hun ogen dan).

Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 11:48:
Waarom denk je dat ik daar blij mee ben?

Als je het op die manier ziet denk ik dat mischien wel een idee is om NT en PNS te mergen en de lat hoger te leggen. Al die "mijn shared internet connection werkt niet" vragen hoeven van mij ook niet hoor. Dat staat op het internet al vrij duidelijk omschreven (zelfs in de FAQ geloof ik)

Het gros van de inet delen werkt niet wat met de FAQ's opgelost kan worden gaat gewoon dicht.

Verder krijg je dan het "probleem" wat P&W nu heeft.
Toen ik dat las kon ik erg veel van PNS in herkennen.
Met de wat makkelijker dingen moet je niet afkomen, veel slotjes, vaak een LA topic over dat slotje en mensen die het niveau nog altijd te laag vinden ...

Als je 2 groepen samenzet en het gemiddelde neemt is er een altijd een stuk die het niveau te laag vindt en de anderen te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koffie schreef op 08 augustus 2002 @ 11:43:Koffie wijzigde dit bericht 08-08-2002 11:43: nuancering...
[ultieme zeikmode]
Toch leuk dat je je mening bijschaaft na mijn post, maar dat ie dan zegt dat je het voor mijn post hebt gedaan >:) Nieuwe MOD optie in React? Voortaan alles maar quoten dus.
[/ultieme zeikmode]

Anyway, Predator wat is het probleem in P&W precies? dat het niveau te hoog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 12:54:
[...]

[ultieme zeikmode]
Toch leuk dat je je mening bijschaaft na mijn post, maar dat ie dan zegt dat je het voor mijn post hebt gedaan >:) Nieuwe MOD optie in React? Voortaan alles maar quoten dus.
[/ultieme zeikmode]

Waarom zou een minder advanced/professional forum als NT gehandhaafd moeten worden, waar je de simpele vragen kunt stellen ?
Was iets in de zin van "Zullen we NT maar meteen trashen want ....
Klonk iets botter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Quinie schreef op 08 augustus 2002 @ 10:00:
PNS gaat volgens mij best wel goed op het moment. Echter volgens mij worden er op dit moment best wat topics bij SA, WOS, NOS en NT weg gesnoept.

Zonder dat je het doorhebt volgends mij, maak je hier een verschrikkelijk interessante en belangrijke opmerking. Als je het feitelijk bekijkt overlapt PNS namelijk zo ongeveer elk ander (tech)forum, en heeft geen bestaansrecht. Dat bestaansrecht komt voort uit de manier waarop dingen hier behandeld worden.

Het gaat hier niet om een snelle oplossing, het gaat hier om het op professionele wijze bespreken van een probleem, mogelijke oplossingen zoeken, de verschillende oplossingen tegen elkaar afwegen. Kortom: méér dan een helpdesk, maar dan ook alleen voor als je méér wil dan een snelle oplossing voor je probleem.

Wat je bedoeld met "in groter verband wordt gekeken" ben ik verder nog niet uit, daar zou ik je graag nog iets over toe zien lichten :)

Rest mij slechts te zeggen dat ik het bijzonder opwekkend vind om te zien dat nu het topic in PNS zelf (en niet in LA) wordt gehouden, er ook een hele andere groep vaste PNS bezoekers is die zich op een goede manier met het forum bezig houdt. En, dat als ik het topic zo eens globaal doorkijk, het eigenlijk helemaal niet zo slecht gaat met PNS als we zelf het gevoel kregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koffie schreef op 08 augustus 2002 @ 12:57:
[...]

[...]

Was iets in de zin van "Zullen we NT maar meteen trashen want ....
Klonk iets botter :P
en nog een stukje hoe blij ik (en met mij velen) moest zijn dat jij NT voor simpele vragen in de lucht hield.

Bij deze Koffie: _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

En nu weer ontopic....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Allereerst, een profesioneel probleem imho onderscheid zich van andere problemen doordat de oplossing geen "gehobby" mag zijn, en de software afgestemd is op het gebruik.
En daarnaast dat 95% van de oplossingen waarschijnlijk al geprobeerd zijn. Hierdoor is de vraagstelling lang, uitgebreid, en meestal helder (of na een korte toelichting helder).

Windows problemen zijn meestal irritant, omdat het vaak gaat over een instelling waarover heen is gekeken of een driver issue oid. Als je dat vergelijkt met Linux, waarbij je veel meer versies hebt, soms eigen aanpassingen hebt draaien kunnen de problemen daar wat complexer zijn. Citrix problemen horen niet tussen de normale berichten, aangezien dit zeer specifiek is, en ook niet zomaar te volgen voor iedereen.

Daarnaast is de omlooptijd lang, off course, de gemiddelde systeembeheerder installeert niet iedere dag een server, of bedenkt een nieuwe verbindingsvorm met de buren.

* TheGhostInc zou het echt zo laten, de frustraties die nu spelen zijn vooral dat er weinig mensen komen, dat is makkelijker op te lossen dan dat je allemaal n00b antwoorden krijgt.

O ja, het probleem van vragen die worden gemoved? Valt wel mee, als je weet waarmee je bezig bent weet je waar je vraag thuis hoort, als je je vraag niet goed kunt opstellen, kun je er ook vanuit gaan dat je nog niet alles hebt geprobeerd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 12:54:

Dat zei ik toch in m'n post :)
Zal het ff uitgebreider typen.

De echte 'proggers' in P&W vinden het niveau van P&W bij vlagen bedroevend laag.
Echter de minder ervaring 'proggers' kunnen veel van hun vragen er niet stellen (of krijgen een slot).
Ga maar eens naar de lijst slotjes in P&W kijken.

Als je bv NT & PNS voor een deel zou mergen zal de groep uit PNS een deel van de NT topics basic networking vinden en dat liever niet zien.
Aan de andere kant is dat voor die mensen helemaal zo makkelijk niet.

Ik zie ook sommige topics in NT liever niet maar als NT mod moet ik me daar vanaf zetten en een 'gezonde' grens leggen zodat wat voor het grootste deel van het NT publiek te basic ervaren wordt en waar men zelf kan achterkomen (eventueel via FAQ & search) gesloten wordt en de rest niet.

Disclainer: Dat is toch wat ik zo opgevangen heb uit de LA draadjes over P&W en het niveau topic in P&W dat ik ff gelezen heb, dus ik beweer niet dat dit harde waarheid is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat mij wel opvalt is dat in P&W meer gebruik wordt gemaakt van [onderwerp] om de topiclijst beter leesbaar te maken. Is het geen idee om dat voor NT ook in te voeren (er wordt maar sporadisch gebruik van gemaakt) en dan PNS erbij te voegen. De 'professionals' onder de tweakers kunnen op die manier alle topics die ze niet interesseren makkelijker negeren en de voor hun belangrijke topics er uit halen. De Mods van het nieuwe NT forum zullen dan wel strenger moeten optreden om het niveau op peil te houden ("De n00bs buiten de deur houden").
NB: elk topic heeft zowieso zijn eigen niveau. En naar mijn mening kunnen die best in één forum staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 14:14:
Wat mij wel opvalt is dat in P&W meer gebruik wordt gemaakt van [onderwerp] om de topiclijst beter leesbaar te maken. Is het geen idee om dat voor NT ook in te voeren (er wordt maar sporadisch gebruik van gemaakt) en dan PNS erbij te voegen. De 'professionals' onder de tweakers kunnen op die manier alle topics die ze niet interesseren makkelijker negeren en de voor hun belangrijke topics er uit halen. De Mods van het nieuwe NT forum zullen dan wel strenger moeten optreden om het niveau op peil te houden ("De n00bs buiten de deur houden").
NB: elk topic heeft zowieso zijn eigen niveau. En naar mijn mening kunnen die best in één forum staan.

Als je dat onderscheid gaat leggen in de topictitel kan je evengoed PNS behouden.
Want duidelijk verschil tussen [PNS] in de topictitel of ze een apart forum zetten zie ik niet zo.

Verder wordt hier enkel maar gesproken over PNS & NT maar grofweg gaat het over PNS & NT/WOS/SA/NOS/OH
In principe dan:
Van alles wat nu nog in PNS kan:
Exchange & andere soft = SA
DC's = WOS
Novell = NOS !
Hardware = OH
Netwerk = NT

grofweg gezien dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ja, maar Novell/NetWare topics raken in NOS ondergesneeuwd ;(

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Koffie schreef op 08 augustus 2002 @ 14:29:
Ja, maar Novell/NetWare topics raken in NOS ondergesneeuwd ;(

:P

Dat is dan jammer voor jou >:) :P :+

Jouw GW6 kan anders ook wel in SA hoor :* :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRose
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

RedRose

Icebear

Ik vind dat Koffie/Predator het op dit moment juist _precies_ goed doen. Alles wat er in PNS zou moeten staan blijft er staan. De rest krijgt een move of een slot. Als ik (en dat heb ik de afgelopen weken elke dag gedaan) gewoon eens de lijst in PNS met topictitels lees, dan denk ik: ja zo is het goed. Ook merk ik dat de topiclijst alweer langer gaat worden, maar dan wel degelijk van een hoger dan dat het een paar maanden geleden was. Volgens mij kan je niet zeggen: en morgen gaat we het zus en zo doen! Dingen (vooral groepen mensen op een forum) hebben de neiging langzaam te evolueren. Ik zie het de goede kant op evolueren, dus het goede gebeurt. Daarnaast is het volgens mij ook onmogelijk om te zeggen: ik wil alles houden zoals het was, want dat was toen beter of goed zo. Het is hetzelfde verhaal: naarmate de tijd vordert evolueren dingen. Moderators moeten zorgen dat een forum de goede kant opgaat en ik vind dat we nu goede kapiteins op het schip hebben.

Ik heb met aandacht ook de LA-topics doorgelezen. Ik wil niet flamen, maar veel mensen zaten te zeiken om niks. Hoezo niveau te laag? Hoezo te veel MS-topics?

Er blijft uiteraard altijd een grijs gebied wat betreft niveau van topics. Maar een echte 'professional' VOELT (jaja ;) ) als hij een topic leest in PNS of de topicstarter professioneel bezig is of niet. DAT voelen Koffie en Predator in mijn ogen de laatste tijd heel erg goed aan. Je kan aanvoelen uit de tekst van een topicstart wat PNS is en wat niet. Een daadwerkelijke lijn is niet te definieren met woorden, maar aanvoelen kun je hem wel.

Wat betreft het teveel aan MS-topics: ik vind dat wel logisch... Weet je wat het marktaandeel is van Microsoft-servers in bedrijven ten opzichte van Novell/Unix ?

Wat betreft het idee van Brahiewahiewa: goed idee! Ik zou daar nog iets aan toe willen voegen: Laat een groepje mensen daarin een voortrekkersrol spelen. Laat hen eens in de week een topic openen op de manier zoals hij dat beschrijft.

Tot zover. :P

Sundown Circus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'k bedoel niet [PNS] in de titel zetten, maar [NetWare],[W2000 AD],[3Com Switch] of [Leased line] oid en het dan lekker in respectievelijk NOS, WOS,OH of NT zetten.

En als dit inderdaad een vergaarbak is van 'Professional' problemen dan zitten er of te weinig professionals op GoT, of hebben die het te druk met het oplossen van andermans simpele problemen ;)

Nogmaals, opdoeken die handel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Dan verschillen wij van mening, en ben ik bang dat er geen ruimte meer is voor een verdere discussie in deze ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavink
Koffie schreef op 08 augustus 2002 @ 15:07:
[...]
Dan verschillen wij van mening, en ben ik bang dat er geen ruimte meer is voor een verdere discussie in deze ..
Dat was duidelijk >:) Ik vind inderdaad dat het een goed idee is om te streven naar meer discussies over leuke onderwerpen; dus niet direct problemen van mensen oplossen maar gewoon leuk brainstormen over netwerken en servers.

Dat is juist iets wat hier wel kan en in andere forums als WOS niet. Verder is er dus kennelijk geen discussie meer mogelijk, dus CU in NOS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinie

Quinie

.nl

Negotiator schreef op 08 augustus 2002 @ 13:02:
[...]

Zonder dat je het doorhebt volgends mij, maak je hier een verschrikkelijk interessante en belangrijke opmerking. Als je het feitelijk bekijkt overlapt PNS namelijk zo ongeveer elk ander (tech)forum, en heeft geen bestaansrecht. Dat bestaansrecht komt voort uit de manier waarop dingen hier behandeld worden.
.
Bedankt :)
de opmerking was zeker wel zo bedoeld (Zie LA topics van mij)
Het gaat hier niet om een snelle oplossing, het gaat hier om het op professionele wijze bespreken van een probleem, mogelijke oplossingen zoeken, de verschillende oplossingen tegen elkaar afwegen. Kortom: méér dan een helpdesk, maar dan ook alleen voor als je méér wil dan een snelle oplossing voor je probleem.

Wat je bedoeld met "in groter verband wordt gekeken" ben ik verder nog niet uit, daar zou ik je graag nog iets over toe zien lichten :)
Ik zal mij zeker verder toe willen lichten echter heb op het moment nog niet echt de juiste insteek en bewoording kunnen vinden. moet ff rustig bezinken :)
Rest mij slechts te zeggen dat ik het bijzonder opwekkend vind om te zien dat nu het topic in PNS zelf (en niet in LA) wordt gehouden, er ook een hele andere groep vaste PNS bezoekers is die zich op een goede manier met het forum bezig houdt. En, dat als ik het topic zo eens globaal doorkijk, het eigenlijk helemaal niet zo slecht gaat met PNS als we zelf het gevoel kregen.
[wou hier wat neer zetten ter aanvulling maar dit zegt genoeg ;) ]

edit: misschien een irc of icq onderonsje mogelijk. ik krijg het namelijk lastig in 1 post wat ik uit wil leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Verder is er dus kennelijk geen discussie meer mogelijk, dus CU in NOS!
Dat was niet naar iedereen, alleen richting de quote ;)
Uiteraard is er ruimte voor discussie, meer zelfs.

Als je hier een technische discussie start (zonder dat het eigenlijk een 'probleem stelling' is) zal deze veel meer replys hebben en veel langer in de index blijven eenzelfde soort in NT gok ik.
Dit is ook juist de plek waar je in-depth op een bepaalde technologie kan induiken om daarover tot op de bit met elkaar de discussieren (wat niet wil zeggen dat ik geen normale probleem topics meer wil zien ofzo, die kunnen net zo leerzaam zijn).

[ Voor 0% gewijzigd door Koffie op 08-08-2002 15:20 . Reden: kwoot erbij :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 14:50:
'k bedoel niet [PNS] in de titel zetten, maar [NetWare],[W2000 AD],[3Com Switch] of [Leased line] oid en het dan lekker in respectievelijk NOS, WOS,OH of NT zetten.
Met als doel een onderscheid op te leggen met de andere topics zodat enkel een selectere groep erop reageert.

Komt op hetzelfde neer als 2 fora vind ik.

Wat staat 3com switch daarbij te doen ?
En als dit inderdaad een vergaarbak is van 'Professional' problemen dan zitten er of te weinig professionals op GoT, of hebben die het te druk met het oplossen van andermans simpele problemen ;)
Je mag niet vergeten dat men bij de wat grotere bedrijven uitgebreide support contracten & consultancy heeft om de vuile probleempjes op te lossen.
Echter niet iedereen heeft die luxe want support & consultancy kost geld, veel geld.

GOT is grotendeels een hobbyforum maar hier wordt toch gepoogt van wat professionalisme ( raar woord :+ ) te centraliseren.

Ik heb wel opgemerkt dat de laatste paar maanden een paar nieuwe users zijn bij gekomen die ook regelmatig hier nuttige inbreng hebben.
Ik had je de eerste keer wel verstaan hoor ;)
Maar het merendeel van de mensen deelt deze mening niet ofwel lees ik erover ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koffie schreef op 08 augustus 2002 @ 15:07:
[...]
Als niemand dat een goed idee vind dan hoeft die discussie idd niet meer gevoerd te worden.

Maar voor PNS 'nieuwe stijl' vind ik vink zijn ideeen ook niet verkeerd. Lekker diep discussieren over netwerken, topologieen, waarom wel/niet bepaalde setup van een netwerk e.d. Maar dat is denk ik zowieso al mogelijk in het huidige PNS forum. Het feit dat het niet gebeurd is denk ik omdat niemand de moeite neemt of er geen behoefte is. Ik weet van mezelf dat als ik er tijd voor heb me best in zo'n discussie wil/ga mengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavink
Is het niet een idee om hier af en toe een soort "probleemstelling" te deponeren in de zin van "je wilt een netwerk maken met die-en-die opbouw, hoe zou jij het doen"? Dat we een soort startpunt hebben voor een interessante discussie? Dat lijkt me best leuk!

Dat hoeft dan niet per se op Windows/Linux/Whatever gericht te zijn, gewoon een hypothetische situatie en dan wat brainstormen over hoe je dat allemaal zou kunnen doen. Dat soort vraagstukken zijn namelijk de afgelopen maanden volgens mij de leukste topics geweest.

En problemen met wat dan ook zijn natuurlijk altijd welkom; als iemand er niet op wil reageren doet hij dat gewoon niet. Dat gebeurt nu ook al, en de echte suffe vragen worden er nu al tussenuitgehaald. Waarvoor hulde! _/-\o_

Kortom, ik denk niet dat er nu een echt nivo-probleem is in PNS. Alleen er staan weinig echt interessante topics, waardoor je er niet zo vaak kijkt en misschien mensen zelfs na een tijdje wel wegblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald__
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10-2022

Ronald__

Shit happens

Zou het niet een idee zijn om topics die een duidelijke overlap met andere fora hebben, in beide fora zichtbaar te maken ?
Zodat bijvoorbeeld een topic over de (netwerk-)problemen die je met je win2k server hebt, post in (bijvoorbeeld) PNS. Een moderator leest dit en beoordeelt dat het topic ook voor WOS relevant zou zijn. Vervolgens (na enige muisklikken :P) is het topic ook in WOS zichtbaar.

Het voordeel van dit idee is dat je de kennis van gebruikers in andere fora kan gebruiken om PNS te verbeteren. Het kan best voorkomen dat mensen die alleen maar WOS lezen ook een antwoord op de gestelde vragen kan hebben, maar zelf niet direct de behoefte voelt om PNS ook altijd netjes bij te houden.

Het nadeel daarentegen is dat het wel eens een redelijke verbouwing van de forumsoftware in kan houden >:) en dat er duidelijk in de topic titels van PNS topics, die ook in andere fora zichtbaar zijn, moet worden aangegeven dat het een netwerkprobleem betreft.

Ook kan ik me wel vinden in het idee dat er een kleine (posting) vereiste wordt gesteld aan de toegang tot PNS, om zo de beginnende Got-ter buiten de deur te houden. Zoiets dat mensen 30 posts moeten hebben voordat ze een topic in PNS mogen openen. Zolang ze die posts nog niet hebben, kunnen ze alleen maar lezen.

Maareh, eigenlijk gaat het in mijn ogen wel redelijk goed met PNS _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Volgens mij is zo'n request al eens eerder geweest.
De discussie is toen afgesloten met de melding dat dit niet zou gebeuren.
Een van de punten is/was namelijk dat je op die manier heel makkelijk misbruik ervan kunt maken om zo je topic zoveel mogelijk te 'spammen'.

Ander puntje (niet bot bedoeld ofzo :P ) zou ik liever tips/opmerkingen zien die geen technisch ingrijpen in de forumsoftware vereissen ;)

Ik zal het idee van Vink vandaag/morgen eens uitproberen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald__
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10-2022

Ronald__

Shit happens

Koffie schreef op 08 augustus 2002 @ 15:52:
Volgens mij is zo'n request al eens eerder geweest.
De discussie is toen afgesloten met de melding dat dit niet zou gebeuren.
Een van de punten is/was namelijk dat je op die manier heel makkelijk misbruik ervan kunt maken om zo je topic zoveel mogelijk te 'spammen'.
Ik bedoelde dat alleen moderators deze topics in meerdere fora zichtbaar kunnen maken.. Anders maken de gebruikers er al snel een zooitje van ;)
Ander puntje (niet bot bedoeld ofzo :P ) zou ik liever tips/opmerkingen zien die geen technisch ingrijpen in de forumsoftware vereissen ;)
Ach, ik opperde ook maar een ideetje...
En nu is de kennis van het forum bij parse nog vers >:) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Traag schreef op 07 augustus 2002 @ 16:13:
Als ik vanavond thuis ben, zal ik een poging doen tot een goede en onderbouwde post :)

* Koffie wacht nog steeds op een reply :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik vind het in PNS nu ook behoorlijk goed gaan al zijn er soms uitschieters die wat negatief zijn al zijn die eigenlijk meestal vrij snel weg.

[MCSE vraagbaak]
Je hebt natuurlijk een beetje de rivaliteit van *nix mensen (NOS) die dat Windows maar niks vinden, en willen aanraden om maar een "echt" besturingssysteem te kiezen, toch zie je dat de Windows topics in PNS vaak de meeste (en beste) replies krijgen, dus de opmerking dat PNS een soort van MCSE vraagbaak wordt is niet helemaal terecht IMHO.
Bij vlagen wordt er namelijk ook wel heel veel topics gestart over het colocaten van een Cobaltje danwel Linux server oid.

[aantal posts]
Verder, een minium aantal posts voordat je PNS in kan vind ik een heel slecht idee, maar dat heeft misschien met m'n relatief laag aantal posts te maken (in vergelijking met anderen :X

Persoonlijk vind ik het grootste voordeel aan een PNS forum, dat er weinig ruis is in een thread, iets wat Predator ook al aangaf. Het lage aantal threads vind ik dan ook zeer positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Even over MCSE vraagbaak.
Ik heb MCSE, CNE en al die andere shit (computer rijbewijs 8) ), maar soms zit ik met een probleempje, die ik uiteraard gezocht heb op internet, technet enz....
Op een of andere manier kijk je er dan overheen.
Vaak helpt het om dan even met andere mensen te discuseren, om tot een oplossing te komen.
Ik kom vaak problemen tegen die je ook al heb je MCSE en gezond verstand (wel meer waard dan alle cursussen), gewoon niet beschrijven kan zo raar.
offtopic:
Vandaag ook weer 1.
@#$@# RAS

Vaak bel ik mijn collega's , maar die weten ook niet alles.
Graag wil ik dan het e.e.a. even kwijt op GOT om advies, sturing e.d. te vragen.
Vaak komt dit in WOS of SA terecht.
Ook ik kan vragen bedenken over "mcse" die een pns'er (bestaan die ?) niet 1,2,3 kan beantwoorden.
Dus ik denk dat je naast de vraagstelling, ook goed moet kijken wat er allemaal al geprobeerd is, om het probleem op te lossen. Op basis hiervan zou het een PNS vraag kunnen zijn.

B.v. DHCP [nt4]:
Gewoon een WOS vraag, maar als je al zag wat er aan gesleuteld was, had ik hem best in PNS kunnen plaatsen. (uiteraard kwam ik er zelf uit.... O-) )

Dus ik denk dat je niet meteen alle mcse vragen maar moet moven of closen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Evewn heel kort over MCSE en in dit geval DHCP ...

Je hebt DHCP en DHCP :P

Iemand die vraagt hoe die een DHCP server moet inrichten op NT4, tja dat is toch echt search/google of heel misschien NT (of WOS).
Echter een gecrashde DHCP service waarbij je DHCP lease DB moet restoren of juist de settings van je scope, dit zou best wel in PNS kunnen.

Enneuh .. 'PNSers' kunnen ook vragen bedenken die MCSE'ers niet zo 1,2,3 kunnen beantwoorden (maar wel zouden moeten) ;)

* Koffie is ook MCSE en bezig met CNE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
vink schreef op 08 augustus 2002 @ 15:41:
Is het niet een idee om hier af en toe een soort "probleemstelling" te deponeren in de zin van "je wilt een netwerk maken met die-en-die opbouw, hoe zou jij het doen"? Dat we een soort startpunt hebben voor een interessante discussie? Dat lijkt me best leuk!

Dat hoeft dan niet per se op Windows/Linux/Whatever gericht te zijn, gewoon een hypothetische situatie en dan wat brainstormen over hoe je dat allemaal zou kunnen doen. Dat soort vraagstukken zijn namelijk de afgelopen maanden volgens mij de leukste topics geweest.

* Koffie heeft een discussie gestart: Discussie: NetWare als webservices server :Y)

Ik moet uiteraard wel volledig bekennen dat ik een onderwerp heb genomen wat volledig in mijn straatje past ;)
Laten we nu niet meteen met z;n allen als een gek ieder z'n eigen voorm van discussie opstarten enzo de rest ondersneeuwen .. dan kunnen we nl. net zo goed een theekransje beginnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinie

Quinie

.nl

Dit zal een nogal grote post worden. :)

zelf heb ik nog al wat moeite gehad het goed op papier te krijgen mede omdat ik woordblind ben en dus geen lol beleef aan lange lappen tekst.

Ik maak in deze post een paar stellingen aan met conclusies. Ook geef ik er voor mij een onderbouwing aan. Ik zou graag zien dat men eens kijkt naar de stelling en voor zich zelf een antwoord op de stelling bedenkt. Misschien is mijn onderbouwing wel niet juist, maar doet dat afbreuk aan de stelling :?

Stelling 1: PNS is een uitbreiding van de andere tech fora
Conclusie : JA
Gevolg : direct geen

Onderbouwing: Alle topic’s die in PNS worden geplaatst zijn topics die ook over de andere tech fora zijn te verdelen. Enkel vanwege het niveau van de vraag maakt het een PNS vraag.

Stelling 2: PNS heeft geen bestaansrecht
Conclusie: JA
Gevolg: opheffen PNS

Onderbouwing: De topics in PNS kunnen goed worden verdeelt over andere fora’s (zie stelling 1). PNS is een uitbreiding van en dus geen noodzaak. Hierdoor is opheffen goed mogelijk.

Stelling 3: PNS wordt verdeeld over de andere fora’s, dit is mogelijk zonder problemen.
Conclusie: NEE
Gevolg: nog onbekend

Onderbouwing: PNS topics zijn hoger van niveau dan de topics in de andere fora. Hierdoor zullen de enkel topics van PNS ondergesneeuwd worden in de fora’s. Ik weet niet of dit op gaat voor alle tech foras maar een enkele is nu al aan te wijzen waar het mis zal gaan. SA op dit moment in gebruik door de tweakers om alle file-sharing, divx, bureaublad topics te open. De topics die van PNS afkomstig zullen zijn in SA zullen echter van een ander niveau zijn en niet goed op hun plaats / tot hun recht komen in SA. Je zou hierdoor snel de indruk kunnen krijgen dat PNS hierdoor wel bestaansrecht heeft. Echter ik zie dit als een probleem van SA niet een onderbouwing van het bestaansrecht PNS.

Stelling4: De andere tech fora zullen geëvalueerd moeten worden.
Conclusie: JA
Gevolg: nog niet te bepalen

Onderbouwing: Deze stelling is een uitbreiding op stelling 3 als je een Fora verhuist/merged met een ander fora is daarna de boel nog niet klaar. Je zult per fora moeten evalueren of het goed mogelijk is. Zoals ik al opmerk in stelling 3 voorzie ik problemen met SA. NT en WOS en NOS zijn voor mij nog niet helemaal duidelijk. Ik kan me voorstellen dat men gaat kiezen voor een ander forumopbouw. SA bijvoorbeeld splitsen in Server software en Software gewoon.

Vanaf stelling 2 ben ik eigenlijk koffiedik aan het kijken. Ik heb de stellingen wel opgevoerd om een gedachten gang los te maken. Als ik deze tekst dan ook kort samenvat kom ik eigenlijk tot de conclusie dat PNS er is om de problemen met andere fora’s te verdoezelen.

Nou ik heb de voorzet gegeven, wie pikt hem op ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Koffie schreef op 08 augustus 2002 @ 18:02:
* Koffie wacht nog steeds op een reply :X
O-)

Helaas heb je in je privé situatie ook wel eens onvoorziene omstandigheden. Toen ik die post plaatste zat ik bij een klant waar ik niet op mijn gemak een grote post kon tikken. Nu ben ik op de zaak, zonder een directe opdracht dus zal ik een poging gaan wagen :P Let wel, deze post is puur gebaseerd op mijn ideën en als er iets reeds is gepost door anderen, sorry maar ik denk dat er wel meer mensen zijn die een gelijke mening (kunnen) hebben.

De huidige manier van posten zoals ik het regelmatig tegenkom in PNS is enerzijds een agressieve (ik heb al geregeld in SeM melding gedaan van mensen zoals Brahiewahiewa agressief reageren in posts), en anderzijds een "n00b achtige". Met dat laatste bedoel ik dat mensen verwachten dat een topic in WOS/SA/NT/whatver moeilijk genoeg is voor PNS, maar dan ook op de "dump en wacht op antwoord" manier gaan posten. Een topic als deze is niet persé een topic dat in PNS zou horen, alleen door de manier van vraagstellen (een grote openingspost en het resultaat van eigen zoekwerk) maakt wel duidelijk dat de topicstarter zelf wat moeite heeft gedaan om e.e.a. uit te zoeken. Een slechter voorbeeld is Server !!!. Dit is een topic dat ik in de categorie "ik dump mijn probleem en wacht op antwoord" topic, dat IMO terecht door Koffie is gesloten.

Ik denk niet dat PNS een forum moet worden dat puur en alleen gebruikt moet worden voor dingen die zo moeilijk van aard zijn dat niemand ze op kan lossen, maar wel voor problemen waarvan de topicstarter denkt dat het niet zo 1-2-3 op te lossen is, mits deze een startpost maakt waar hij/zij aangeeft dat er al wat moeite zelf voor gedaan is en dat hij/zij er niet echt uitkomt.

De onderwerpen die hiervoor al dan niet PNS geschikt kunnen zijn, zijn er voldoende. Als ik de topics die hier gepost worden, is dat grofgezien in een paar categoriën verdeeld worden:
• Microsoft Backoffice produkten (Exchange/ISA etc)
• Netware producten (GroupWise/BorderManager etc)
• Routing related
• zo nu en dan een linux vraag
• ... vul maar aan :)

Met deze vier in gedachten is er per bullet een aantal dingen die in PNS tuis horen, want (mijn specialisme bekeken) bij bijvoorbeeld Microsoft producten hoort een userobject in een groep plaatsen NIET in PNS maar in WOS, maar zou een script om 1000 users automatisch aan te maken, in de juiste groepen te plaatsen en gelijk alle profile gegevens te vullen weer wel in PNS kunnen, mits de topicstarter zelf aangeeft dat hij/zij wat getest heeft, eventueel met een voorbeeld van het script waar hij/zij mee aan het werken is.

Voor de overige kennisgroepen die in PNS te vinden zijn kan ik niet goed spreken, aangezien ik daar niet voldoende kennis voor heb, maar ik denk dat er genoeg mensen zijn in PNS die daar WEL over kunnen spreken.

Mijn idee is daarom ook om per kennisgroep een aantal mensen vragen om samen met de PNS crew wat ideeën te spuien wat wel, niet en evt wel in PNS gepost kan worden. Dit hoeft niet zo te zijn dat dit een paginalang document moet gaan worden (dat past denk ik niet eens in een sticky :+), maar zoiets zou wel een indicatie moeten geven wat er aan onderwerpen en manier van topicstarten graag gezien wordt in PNS.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Koffie schreef op 08 augustus 2002 @ 22:15:

Je hebt DHCP en DHCP :P

Iemand die vraagt hoe die een DHCP server moet inrichten op NT4, tja dat is toch echt search/google of heel misschien NT (of WOS).
Echter een gecrashde DHCP service waarbij je DHCP lease DB moet restoren of juist de settings van je scope, dit zou best wel in PNS kunnen.
[knip]
Dat bedoel ik dus met mijn posting.
Je kan hele moeilijke problemen hebben, met een relatief simpele tool/software.

offtopic:
DB restoren van DHCP ?
Misschien makkelijker om deze te documenteren en even opnieuw in te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit nog niet zo lang op tweakers, maar toch ff een reactie op de hele discussie..

Ik ben zelf wel blij met het PNS forum. Ja, het is af en toe aardig flamend, maar ach, dat gebeurt in bijna elk forum wel. En over het niveau. Ik denk dat de mods het op dit moment goed doen door te moven / locken. Verder is het niveau goed, denk ik. Er komen toch regelmatig wat "complexere" vragen voorbij in de trend van hoe kan ik dit complete netwerk koppelen, of hoe kan ik dit of dat doen.
Professioneel is een lastig woord om in een topic te houden, maar de tekst "exotische netwerken" in de omschrijving treft het wel goed. En ja, recentelijk zijn er veel MCS(*) problemen naar voren gebracht. Kan twee dingen betekenen: W2k is met AD toch nog niet zo stabiel als dat iedereen zou willen, of het zit toch nog wat vreemder in elkaar.

Verder zouden brainstormthreads over complexere netwerkstructuren interresant zijn. Niet iedereen maakt gebruik van alleen microsoft, of misschien in combinatie. En dan kom je vanzelf in die exotischere netwerken terecht. Vragen over X25 of IPSec vind ik zelf niet echt 100% in Network Troubleshooting vallen op dit moment. Het merendeel van de problemen daar zijn toch help, mijn windows share of internet-sharing doet het niet.
Complexere problemen als help, mijn dsl/isdn fallback netwerk werkt niet in combinatie met mijn IPSec netwerk. Of hoe kan ik een IPSec fallback via isdn regelen. Ik verwacht hier op dit soort vragen wel wat antwoorden te kunnen krijgen, maar bij NT heb ik niet echt het idee dat er ervaring rondloopt die dat al eens heeft gedaan..

Kortom:
Ik ben tevreden met het forum zoals het is. Soms wordt er geflamed, of "eenvoudige" vragen gesteld. Ik denk dat iedereen hier professioneel genoeg hoort te zijn om over de flames heen te lezen en misschien toch even die eenvoudige vraag beantwoorden. Maar een verzoek voor duidelijkheid is wel vereist. Dus ook wat de gebruiker al heeft gedaan. Wat op google gezocht, gevonden, etc. En zeker met netwerken: alle noodzakelijke info geven, zoals netwerkdiagram, ip-configuraties, etc..
Dat helpt een jas en scheelt flames...

Mijn 2 centen voor deze discussie.
pjnef

Waar ik het wel mee eens ben, is

Wat misschien wel zou kunnen, is meer ook over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Euh.. Koffie :?

Ik weet dat ik een grote reply heb gemaakt (op jou verzoek :+), maar heb je nu echt 2 dagen nodig om die te analyseren :? :P :Y)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinie

Quinie

.nl

Traag schreef op 11 augustus 2002 @ 10:51:
Euh.. Koffie :?

Ik weet dat ik een grote reply heb gemaakt (op jou verzoek :+), maar heb je nu echt 2 dagen nodig om die te analyseren :? :P :Y)
ik werd vannochtend wakker met dezelfde vraag in mijn hoofd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Quinie schreef op 12 augustus 2002 @ 08:18:
ik werd vannochtend wakker met dezelfde vraag in mijn hoofd :P
Koffie heeft gisteren op IRC beloofd dat hij er vandaag inhoudelijk op zou reageren...

Alleen duurde dat bij mij ook anderhalve dag langer :X :+

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
De dag is nog lang :P
* Koffie is nu ff bezig met zijn functie als laptoppejopie om die klote laptops in te rollen |:( :(

[ Voor 0% gewijzigd door Koffie op 12-08-2002 09:38 . Reden: tiepo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Traag schreef op 12 augustus 2002 @ 09:24:
[...]
Koffie heeft gisteren op IRC beloofd dat hij er vandaag inhoudelijk op zou reageren...

Alleen duurde dat bij mij ook anderhalve dag langer :X :+

Dan wil ik graag bij deze ff een dag aanvragen :+
* Koffie red het niet, en wil vanavond een PC-Loze avond.

Morgen zal ik gaan replyen op de diverse berichten, trek maar aan de ICQ ( 28596918 ) als ik rond lunsjtijd nog niets gepost heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Het is je (vooralsnog) vergeven :P

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinie

Quinie

.nl

traag speek voor jezelf wil je :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Quinie schreef op 12 augustus 2002 @ 18:02:
traag speek voor jezelf wil je :P :+
Deed ik ook :D

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spifff
  • Laatst online: 18-05 02:19

spifff

Minus one f

Ik vind het ook goed gaan zoals het nu gaat.

Natuurlijk ligt het niveau hoger dan NT, dat is de bedoeling ook.
Natuurlijk zijn er minder topics dan bij NT, dat is inherent aan het hogere niveau.
Voor de rest vind ik het slotjes/move-beleid van de laatste tijd ook goed gaan. En die brainstormthreads lijken me het proberen waard!

Just my .02

-yup-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Traag schreef op 09 augustus 2002 @ 09:55:
[...]
Mijn idee is daarom ook om per kennisgroep een aantal mensen vragen om samen met de PNS crew wat ideeën te spuien wat wel, niet en evt wel in PNS gepost kan worden. Dit hoeft niet zo te zijn dat dit een paginalang document moet gaan worden (dat past denk ik niet eens in een sticky :+), maar zoiets zou wel een indicatie moeten geven wat er aan onderwerpen en manier van topicstarten graag gezien wordt in PNS.

Daar ben ik het in principe wel mee eens.
Te meer het feit dat niet iedereen alle kennis kan hebben.
Predator en ik hebben (durf ik wel te zeggen) een breed kennisgebied. Echter zou je echt alles willen aftimmeren, moet je voor elk kennisgebied een mod aannemen. Lijkt me nou ook niet echt wenselijk/hanteerbaar ;)

Ik geef gerust toe, al dat W2K met AD zut, ik snap er nix van, of anders gezegd, ik heb er nog nooit mee gewerkt.
Voor mij is het dus moeilijk om te bepalen of het aanmaken van een handjevol users in een AD net zo 'PNS' is als het scripten van 1000+users met settings in een AD.

Dus zeker op AD gebied zou ik wel een soort lijstje met basic dingen willen zien jah (ik wijs traag bij deze aan als vrijwillger :P >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Koffie schreef op 13 augustus 2002 @ 12:33:
Daar ben ik het in principe wel mee eens.
Te meer het feit dat niet iedereen alle kennis kan hebben.
Predator en ik hebben (durf ik wel te zeggen) een breed kennisgebied. Echter zou je echt alles willen aftimmeren, moet je voor elk kennisgebied een mod aannemen. Lijkt me nou ook niet echt wenselijk/hanteerbaar ;)
Dat hoeft ook niet, op een forum als PNS (qua drukte) zou twee mods voldoende moeten zijn. Jouw kennis is Novell related, en Predator.... euh...euh... ik hoop de rest :+

Een alternatief is echter wel om het begrip regulars (dat in WOS en WL redelijk goed loopt) uit te breiden naar PNS en dan voor de grotere kennisgebieden een regular toe te wijzen. Dezen kunnen dan de topics met te weinig achtergrond laten voorzien van de juiste info. Ook kunnen andere mods als deze regulars SeM postings maken, deze ook behandelen, er vanuitgaand dat die regular goed weet waar hij/zij over spreekt :)
Ik geef gerust toe, al dat W2K met AD zut, ik snap er nix van, of anders gezegd, ik heb er nog nooit mee gewerkt.
Voor mij is het dus moeilijk om te bepalen of het aanmaken van een handjevol users in een AD net zo 'PNS' is als het scripten van 1000+users met settings in een AD.
AD is niet zo veel spannender dan NDS, alleen erg Microsoft style. Het is ook maar goed dat een Novell specialist geen AD kennis heeft, anders had ik nu geen baan gehad :D
Dus zeker op AD gebied zou ik wel een soort lijstje met basic dingen willen zien jah (ik wijs traag bij deze aan als vrijwillger :P >:) )
Ik wil daar gerust deze week wat tijd insteken, zodat ik komend weekend een lijstje kan geven. Nu alleen noch slachtoffers vrijwilligers vinden voor de rest >:)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn (korte) reactie: ik vind het helemaal niet zo slecht gaan hier, het valt me alleen tegen dat er mijns inziens weinig mensen hier zitten/posten met echt verstand van zaken, in P&W of overklokforums ed. weet men superveel maar juist op echt professioneel gebied valt het mij nogal tegen... een forum met 50.000 leden maar vaak amper nieuwe vragen en antwoorden in PNS. Dit is echter iets wat moeilijk te verbeteren valt lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinie

Quinie

.nl

hmm ik voel mij vergeten

neem nog maar een bakie koffie en wacht geduldig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
* Koffie zal; vanavond een poging doen om ook op de jouwe te reageren ;)
zit midden in een herinstallatie van m'n herinstallatie van de hobby/internet bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Verwijderd schreef op 13 augustus 2002 @ 13:35:
Mijn (korte) reactie: ik vind het helemaal niet zo slecht gaan hier, het valt me alleen tegen dat er mijns inziens weinig mensen hier zitten/posten met echt verstand van zaken, in P&W of overklokforums ed. weet men superveel maar juist op echt professioneel gebied valt het mij nogal tegen... een forum met 50.000 leden maar vaak amper nieuwe vragen en antwoorden in PNS. Dit is echter iets wat moeilijk te verbeteren valt lijkt me...
Wat mijn ervaringen hierin zijn, is dat als je een goede reply post, je vaak je eigen reply moet gaan verdedigen tegenover de topicstarter of andere posters.
Dat werkt natuurlijk niet echt lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Remc0 schreef op 13 augustus 2002 @ 14:21:
Wat mijn ervaringen hierin zijn, is dat als je een goede reply post, je vaak je eigen reply moet gaan verdedigen tegenover de topicstarter of andere posters.
Dat is inderdaad een mentaliteitsprobleem, maar dat staat redelijk los van PNS, hetis een forum-wide probleem. Als je het draadje opent dat bovenaan in deze draad staat, was dat één van mijn redenen om een discussie over PNS te beginnen ;)

Ik denk dat een groep regulars hier zeker wel goed dienst kunnen doen :)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:55
Sow, Mark zal nu ook eens een keer antwoorden ;)

Zoals al vaker aangegeven in diverse topics (en in dit topic weer) kun je niet de 2 uiterste manieren kiezen van modereren. Harde moderatie levert op dat er niemand meer een topic durft te openen, slappe (zachte) moderatie levert een berg topics op welke zeker niet Prof/Advanced zijn.

Het stellen van een aantal richtlijnen welke mensen door moeten nemen voor ze een topic openen vind ik een heel goede zet. Dus inderdaad niet alleen maar posten dat je een probleem hebt, maar ook wat je allemaal al gedaan hebt om het op te lossen. PNS/ANS is geen dumpplek voor al je vragen waarvan jij geen zin hebt om ze zelf uit te zoeken (net als overige fora van Got imo).
Echter het stellen van regels waaraan mensen moeten bepalen of hun probleem hier al dan niet hier kan/mag staan vind ik weer iets minder. Wat voor Jantje advanced is, is dat voor Pietje weer absoluut niet.
Gevaar is nu namelijk dat je bepaalde eisen laat samenstellen door guru's (bijvoorbeeld over AD door Traag _/-\o_ ) je de lat automatisch vrij hoog plaatst. Natuurlijk zullen er eisen per materiegebied moeten komen, echter lijkt het mij beter dat je deze laat opstellen door een meer dan gemiddelde gebruiker van deze materie.

Hoog leggen van de lat betekend weinig topics en dat betekend in mijn ogen weer dat ANS geen (of weinig) bestaansrecht heeft.

Risico van het weer laag leggen (of houden) van de lat brengt misschien ook weer het risico met zich mee dat een aantal guru's hier minder vaak komen, omdat ze geen of weinig uitdagende zaken tegenkomen hier. Deze mensen zul je dus ook op een manier tevreden moeten stellen (en houden). Dit zou je wellicht kunnen doen door een status (regular zoals Traag al voorstelde), maar wellicht ook door een idee wat door Koffie als is geroepen (en wat hij ook al heeft geprobeerd in een topic) om mensen hier de ruimte te geven om te discusieren over bepaalde zaken.
Mijn mening is dat dit niet perse in aparte topics hoeft. Wanneer er dus een topic door iemand word geopend die een probleem heeft en dit topic draait uit op een licht 'offtopic' technisch onderonsje tussen mensen die ook daadwerkelijk verstand hebben van de materie over dat probleem of iets wat daaraan gerelateerd is, dan moet men dit niet zien als offtopic, maar als een discussie tussen mensen over een bepaald iets.
Het offtopic raken moet natuurlijk niet zijn dat het een topic is welke begint over RIS en waar men het uiteindelijk heeft over Groupwise. Wat wel moet kunnen is een topic welke begint over RIS en uitloopt in een discussie over wat de beste manier is van Software deployment of welke gaat over het bespreken van de eventuele vervangers van RIS, deze zaken hebben namelijk indirect veel met elkaar te maken
Dat de topicstarter hier dan misschien niet direct mee geholpen is is op zo'n moment een beetje jammer voor hem (imo), maar het bied andere mensen wel de ruimte om over zaken na te denken en te discusieren zonder hiervoor weer een nieuw topic te openen.

Verder moet mij wel van het hart dat het de laatste tijd zeer goed loopt en dit mag dan ook wel een keer gezegd worden (zelfs door een negatieveling als mij :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark
Remc0 schreef op 13 augustus 2002 @ 14:21:
[...]

Dit kun je ook opnemen als discuseren over jou manier van aanpak met iemand anders. Als iemand er lomp tegen in gaat liggen schoppen (denk aan topic Traag vs. Brawiedinges) mag dat van mij resulteren in een officiele waarschuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

OW's gaan IMO wel wat ver, maar die Brahawahilli staat er wel om bekend zulke lompe opmerkingen te maken :)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark
Traag schreef op 13 augustus 2002 @ 22:50:
OW's gaan IMO wel wat ver, maar die Brahawahilli staat er wel om bekend zulke lompe opmerkingen te maken :)
Als mensen er al bekend staan doen ze het dus vaker. Op een gegeven moment moet er dan dus iets aan gebeuren. Als ik op mijn werk tegen 2 klanten een grote bek heb (bij 1 trouwens al) dan sta ik vermoedelijk op straat. Als ik op straat/kroeg/disco tegen iedereen een grote bek heb krijg ik waarschijnlijk uiteindelijk wel een tik op me smoel. Zo gaat het nu eenmaal in de grote mensen wereld. Ik mag hopen dat iedereen die op GoT komt (en al helemaal in PNS) dit principe kent en dus ook weet hoe hij/zij zich moet gedragen.
Ik kan me niet voorstellen dat mensen hier in PNS zitten te wachten op 16-jarige pubers (NOFI tegen mensen van die leeftijd die dit niet doen) die altijd alles beter weten (en wie in de praktijk alleen thuis nog maar eens een W2K server hebben geinstalleerd) en hiermee een nuttige thread/discussie om zeep helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk vind ik dat bepaalde *nix vragen hier ook kunnen deze worden standaard doorverwezen naar NOS. Misschien moeten de Mods zich ook eens afvragen waar de "harde kern" van het oude forum heen is.........

Want zie jij ze hier in PNS nog, ikke niet........ Het is IMO een veredeld Windows / NT forum geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 01:33:
Persoonlijk vind ik dat bepaalde *nix vragen hier ook kunnen deze worden standaard doorverwezen naar NOS. Misschien moeten de Mods zich ook eens afvragen waar de "harde kern" van het oude forum heen is.........

Want zie jij ze hier in PNS nog, ikke niet........ Het is IMO een veredeld Windows / NT forum geworden.

Dat *nix vragen snel doorverwezen worden naar NOS heeft eigenlijk weer te maken met de overlapping:

PNS overlapt andere fora, dat stelde we hiervoor al vast. Het verschil zit 'm in de manier waarop vragen worden besproken. Dat *nix vragen al vrij snel in NOS terecht kunnen is meer een compliment voor NOS dan een minpunt van PNS: het niveau in NOS wijkt verdacht weinig af van PNS, en dat komt misschien voort uit het feit dat veel *nix gebruikers op een hele andere manier bezig zijn met hun systeem dan de doorsnee computer gebruiker.

Ik zie dat in ieder geval niet als een probleem in PNS.

Verder: een deel van de oude (HWS) kern mag misschien vertrokken zijn, maar dat is iets wat direct gevolg is van de reorganisatie. Daarbij veranderd het forum, de onderwerpen, het beleid, en *vanzelfsprekend* ook de mensen die er komen.

Op dat moment is het forum voor die mensen gewoon niet meer "hun" forum. Ze voelen zich er niet meer thuis. Dan kan je doen wat ze willen, maar de enige manier om die mensen weer tevreden te krijgen is weer terug gaan naar HWS, of PNS omvormen tot iets wat er zo dicht mogelijk bij komt.

Ik hoop dat je met me eens bent dat het op z'n minst een vreemde zet zou zijn als we een stukje ontwikkeling van het forum tegenhouden (of in dit geval: terugdraaien) om de oude kern te behouden.

Vasthouden aan "hoe het was" biedt geen oplossing. Het verleden is een klein forum, met een hechte groep vrienden die elkaar allemaal kende. Het bezoekersaantal is gegroeit en het forum groeit ("ontwikkelt") mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ik hoop dat je met me eens bent dat het op z'n minst een vreemde zet zou zijn als we een stukje ontwikkeling van het forum tegenhouden (of in dit geval: terugdraaien) om de oude kern te behouden.
Zeker als je bekijkt dat we nu juist volgens de doelgroep/klanten de goede weg van verbetering ingeslagen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Koffie,

Doen we deze niet vergeten :? ;)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 17:12
Wellicht een wat late reactie, maar goed:

Zoals ik het zie, zit de meerwaarde van PNS hem in de uitgebreidheid van de vragen, en de onderbouwdheid van de antwoorden. Idealiter zou het zo moeten zijn, dat als je een PNS topic leest, je na afloop meer inzicht in het topic hebt. Ik denk persoonlijk dat er best een aantal topics in bv NT, die in PNS niet zouden misstaan. Dat zal voor de andere groepen ook wel zo zijn.

Ik denk dat PNS nu aardig daar in de buurt zit. Wellicht dat inderdaad wat voorbeeld topics, of een soort van template, de drempel voor nieuwe posts iets lager legt, zonder hem meteen te laag te leggen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinie

Quinie

.nl

Traag schreef op 19 augustus 2002 @ 19:41:
Koffie,

Doen we deze niet vergeten :? ;)
stilte voor de storm misschien :?

wacht al weken op reactie :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Quinie schreef op 20 augustus 2002 @ 11:14:
stilte voor de storm misschien :?
Hopelijk :+

wacht al weken op reactie :/
Hij ook op een reactie van mij, maar ik heb weinig tijd gehad. Ook zie ik Koffie nog maar weinig op ICQ, waardoor ik ook weinig met hem kan afspreken ;)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinie

Quinie

.nl

Traag schreef op 20 augustus 2002 @ 14:31:
[...]

Hopelijk :+

[...]

Hij ook op een reactie van mij, maar ik heb weinig tijd gehad. Ook zie ik Koffie nog maar weinig op ICQ, waardoor ik ook weinig met hem kan afspreken ;)
hopelijk idd :)

voor de rest vind ik het jammer (let op wel begrijpelijk) dat het zo lang duurt heb hier eerder al eens een opmerking over geplaatst dat dit tot irritatie leid.

vind het dus voornamelijk jammer. begin een beetje het gevoel te krijgen van oke laat maar, denk wel niet meer mee, ik red me wel en waar maak ik me ook druk om het is mijn probleem niet. en das jammer

[ Voor 0% gewijzigd door Quinie op 20-08-2002 15:17 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Traag schreef op 13 augustus 2002 @ 22:50:
misschien, maar meestal wel goede... :) (en nee ik ken die kerel niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 15:41:
misschien, maar meestal wel goede... :) (en nee ik ken die kerel niet)
Ik had het ook niet over zijn kennis, want uit zijn opmerkingen is wel te lezen dat hij wel wat kennis heeft over dingen die hier worden besproken, ik had het meer over zijn houding, die in PNS (en op GoT) niet erg gewenst is ;)

Jeremy Clarkson

Pagina: 1