Toon posts:

Monitorkoeling: Waar haal ik 12 volt vandaan

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn monitor gaan coolen. Nu zijn er wel items beschikbaar van 3Dcool, maar dat is lellijk en onhandig.
De fan die je op je monitor plaatst haalt zijn stroom van de PC, dus dan loopt er een stroomdraad van de top van je monitor naar je kast.

Wat ik wil doen is een fan op de monitor plaatsen en de stroom van de monitor vandaan halen. Een grote case-fan, heeft 12 volt nodig, maar hij draait al heel langzaam bij 4.5 volt(3 penlight batterijtjes achterelkaar)
Het gaat er mij voornamelijk om, dat het stof wat aan de binnenkant van je monitor niet de binnenkant van de monitor-case beslaat.
Dat wordt helemaal zwart.
Je moet maar eens voor de grap de case van je monitor afhalen, dan zul je zien(als je monitor vaak heet laat worden) dat de binnenkant erg zwart is.

Heeft iemand ideen hoe je max 12 volt van je monitor kan trekken.
ik zelf heb (helaas) geen verstand van elektronica, maar ik ken wel gasten die dingen in elkaar kunnen solderen voor me, als er wat spanning moet worden omgezet enzo.

gaarne uw mening :) :)

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Pas erg op met het opereren van een monitor. Hier gaat wel even wat meer volt dan 12v doorheen. Denk eerder aan duizenden tot 10KV. Dit is nodig om elektronen vrij te maken waardoor je beeldscherm leuke plaatjes kan laten zien. Ga je per ongeluk tegen zo een onderdeel aan waar hoogspanning opstaat dan is het raadzaam 112 te bellen of meteen de begrafenisondernemer.

Ontopic: Geen idee waar je 12v vandaan haalt uit je monitor. Overigens heb ik nog nooit gehoord van monitoren die je moet koelen. Nergens voor nodig. Wordt je monitor toch zo warm dat die gaat uitvallen/kuren vertonen. Dan kan je beter een nieuwe kopen of je monitor ter reperatie aanbieden. Maar in ieder geval, kijk uit bij het openen van je monitor!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:20

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

9V batterij kan een 12V fan wel draaien.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:24
Dit lijk me een erg domme mod. Een CRT monitor wordt gewoon ontiegelijk warm en als je er dan een fannetje (120mm) in gaat stoppen verandert er eigenlijk niks. En de binnenkant van je monitor behuizing wordt zwart maar ff vraagje. Als jij achter je pc zit/hangt/ligt dan zie je die binnenkant toch helemaal niet?

;t is maar wat je belangrijk vind, ik vind de koeling van me cpucase veel belangrijker...

Strava | AP | IP | AW

• Lethal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-04-2019
Zoek naar adapter 10000V -> 12 V lol

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-08 14:57

Caveman

whahoehaha

tsss, je krijgt eigenlijk helemaal geen antwoord op je vraag.... >:).
Maare op je USBpoort zit 12v (4 polige stekker, de buitenste als ik het wel heb) en in je pc ook (geel/zwart). FF een draatje trekken naar de monitor. Overigens ben ik het wel eens met de rest, monitor koelen is een beetje onzin, je maakt er alleen maar je kamer mee warmer, :)

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Verwijderd

Als producenten van beeldshermen vinden dat deze te warm worden hadden ze er heus wel een fan ingezet.
Imo onnodige mod dus.

• Lethal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-04-2019
Usb is 5 volt

Verwijderd

Cavie schreef op 07 augustus 2002 @ 10:50:
tsss, je krijgt eigenlijk helemaal geen antwoord op je vraag.... >:).
Maare op je USBpoort zit 12v (4 polige stekker, de buitenste als ik het wel heb) en in je pc ook (geel/zwart). FF een draatje trekken naar de monitor. Overigens ben ik het wel eens met de rest, monitor koelen is een beetje onzin, je maakt er alleen maar je kamer mee warmer, :)
DUH!!

Wel even de juiste dingen na zoeken he?

linkje

edit ik moet sneller typen.

Verwijderd

monitor koelen ??? wat voor 1 is het dan ?? :o

Verwijderd

Als je nu gewoon een 9/12v adapter pakt is het probleem opgelost. Je gaat toch niet gek doen voor zo`n dom fannentje!! anders bel ik 112 wel ff voor je hoor >:)

Verwijderd

Ohja het is een 9 inch kassa monitor :)

• DrJamez
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:21
wwillem schreef op 07 augustus 2002 @ 10:31:
... Overigens heb ik nog nooit gehoord van monitoren die je moet koelen...
monitor kapot door over verhitting
Als ik jouw was zou ik kijken op het printplaatje waar alle regel-knopjes op zitten. Dat loopt niet op 10kV. Maar zoals gezegd, PAS OP, want er staat een gigantische spanning op je monitor en die is er niet gelijk af als je hem uitzet!

Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.

Verwijderd

Je hebt toch ook 220v fans, waarom gebruik je deze niet

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 12:25

AcouSE

Swedish Chef

Haal gewoon een net-adapter bij de megapool op de hoek. 12V DC voor een paar euro's. Snel, Safe en Simpel (waar heb ik dat eerder gehoord :? )

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 11:01:
monitor koelen ??? wat voor 1 is het dan ?? :o
Het is een deawoo monitor met een philips beeldbuis.

ik vindt het geen onnodige mod, want al dat stof aan de binnenkant van mijn monitor wil ik niet. Tuurlijk zie ik het niet, maar tijdens langdurig gamen, wordt dat ding echt heel heet.
En fabrikanten zullen heus nu zeker nog niet een fan in een monitor gaan stoppen, want een aantal hier, vinden het blijkbaar iets onzinnings en jullie zijn tweakers.(voor diegene die het maar niks vinden)

Er zitten overigens geen usb poorten op mijn monitor, deze is nu inmiddels zeker 3 jaar oud. Doet het perfect nog, alleen hij kan gewoon heet worden.

In de monitor gaat in principe gewoon 220 en een omvormer die krikt het op naar de 10KV. Eigenlijk moet ik dus een adapter hebben (of een printplaatje met een omvormer) die ik nog voor de omvormer plaats, die de 220 naar 12 brengt.
Alleen de vraag is, waar in je monitor gebeurt het omvormen. Ik lukte mij niet om dat te onderscheiden.
Misschien iemand die van monitoren afweet, waar je precies stroom moet/kan aftappen.
En weet iemand ook, dat als je 12 volt weghaalt nog voor de omvormer, of de monitor zelf dan niet in de problemen komt??

graag alleen berichten en speculaties waar ik iets aan heb :) :)

• DrJamez
  • Laatst online: 14:21
Als je nou eens een adaptertje uit een oud apparaat sloopt (bijvoorbeeld een cassetedeck). Die sluit je aan op de plaats waar je voedingskabel van je monitor binnenkomt (waarvan je dus zeker weet dat het 220 is) dan komt er uit de adapter 12 volt. Voila (alleen dan nog een aan en uit schakelaar, anders moet je er telkens de stroom afgooien :P)

Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

superduper schreef op 07 augustus 2002 @ 10:35:
9V batterij kan een 12V fan wel draaien.
nou .. niet echt nee :+ te weinig sterkte denk ik

right nu doet hij het wel op een 9 volt .. lol , zal toen wel brakke fan zijn geweest

4015Wp west (Dordrecht)

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Hou voor de gek eens een draaiende fan bij je monitor..

Ik heb een iiyama van een klein jaar oud; maar mooi dat het stoorveld van de fan de afbuiging van de elektronenstraal in het honderd schopt. Ook mijn tweede monitor vindt het niet leuk als er een draaiend magneetveld in de buurt is.

Met andere woorden: dit gaat niet (zomaar) lukken.
Het enige wat je kunt doen is de omgevingstemperatuur naar beneden brengen dmv een airco oid.

Verwijderd

Kaj. schreef op 07 augustus 2002 @ 12:56:
Hou voor de gek eens een draaiende fan bij je monitor..

Ik heb een iiyama van een klein jaar oud; maar mooi dat het stoorveld van de fan de afbuiging van de elektronenstraal in het honderd schopt. Ook mijn tweede monitor vindt het niet leuk als er een draaiend magneetveld in de buurt is.

Met andere woorden: dit gaat niet (zomaar) lukken.
Het enige wat je kunt doen is de omgevingstemperatuur naar beneden brengen dmv een airco oid.
ja dan heb je het over een grote fan en anders heb je gewoon brakke monitoren want al mijn monitoren hebben er geen last van :) (NOFI)

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dan heb ik het over een iiyama A201HT en een 80mm-fan.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dat van het magnetisch veld is bij elke monitor verschillend. Als ik nu bij mijn nieuwe monitor (iiyama 454pro) een speaker/telefoon hang, gebeurt er helemaal niks.

Doe ik dit zelfde grapje bij de monitoren op mijn oude school, dan zie je allemaal mooie lijnen lopen door het magnetischveld wat Kaj dus bedoeld.

Nog ff over die monitorkoeling, elke monitor wordt behoorlijk warm hoor. Zet het raam open als je er last van denkt te hebben. /me begrijpt nog steeds niet het nut van monitorkoeling

• TMoose
  • Laatst online: 27-02 14:17

TMoose

Mooooooose !!

Hmm.. Volgens mij is alle logica die aan de knoppen vastzit, en waarmee je de geometrieregelt enzo standaard 5V TTL niveau (Kan ik ook mis hebben, maar er staat zeker geen 220 of 10kV op die printjes.) Je 220V zal dus behalve naar een hoogspanningstrafo ook naar een ander gedeelte gaan waar een ander -trafo??- gedeelte 12 of 5V oid genereert die nodig is voor de logica. Daar zul je wel wat vanaf kunnen takken.

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

Sinds de opening van MyCom in Utrecht heb ik een 19"Ilyama, zitten nu 2 fans op die ik er aan de bovenkant heb opgeschroeft. Ze draaien op 5v, dus heb er geen last van. De kast voelt een stuk koeler aan dus koeler zal het ding ook wel zijn. Misschien scheelt het wel een jaar in levensduur, maar das wel de moeite waard voor mij :)

En het staat natuurlijk leuk :P

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-08 16:06
De meeste 'oude' monitoren gaan het pas echt goed doen (lees scherp en helder) als ze goed warm zijn.
Dus mischien is koelen wel niet zo'n goed idee. Ik heb trouwens ook wel grote fixed frequency monitoren gezien die een ingebouwde fan hebben. Als je een fan gebruikt dan raad ik je aan een fijne stille 220 volt fan te gebruiken. Dat scheelt je in de gevaarlijke monitor sleutelen. Bovendien zou ik de fan niet in de kast schroeven in verband met interferentie maar er buiten.

Verwijderd

Stof kan geen kwaad, maak maar eens een tv open van mensen die flink roken, daar herken je alleen componenten door de vorm.

Maar ik heb zelf ook 't probleem dat m'n monitor te heet werd. heb nu de boekenplank die er vlak boven hing hoger gezet, nu gaat 't beter maar is nog niet optimaal.
Ik wilde eerst ook een ventilator in de behuizing van de monotor bouwen. Toen ik aan 't testen ging kwam ik er achter dat 't beeld flink ging vervormen door de magnetische blaatstraling. Dus dat werkte niet echt. Wat ik toen had gedaan was een ventilator een kleine halve meter op zij boven mijn monitor geplaatst die de hete lucht weg blaast wanneer deze opstijgt uit de monitor.
Dit werkte zeer goed. Heb gewoon de 12 volt uit m'n pc gehaald, als m'n pc aan staat moet de monitor ook aan staan, ideaale voeding dus.

Verwijderd

Topicstarter
het is redelijk moeilijk volgens mij om aan een 220V fan te komen (online dan, die dingen worden geleverd bij high end servers). Ik moet echter vanavond nog wel naar de elektronica shop om te kijken of ze em daar hebben.

Maar wellicht dat ik idd bij de logica 5 volt vandaan kan halen.
ik heb al wel eens een casefan op mijn monitor gezet en ik zag geen vervorming, ik zal nog eens wat testjes uitvoeren om te kijken wanneer er vervorming op treed. De extreme hitte van mijn monitor gebeurt alleen wanneer ik aan het lannen ben met vrienden, dan wordt ie superheet. Laatst op Campzone2, zat ik in de tent en het was echt snikjebloedheet. Dus vandaar eigenlijk dat ik em wil koelen. Eventueel een schakelaartje ertussen zodat ik em aan en uit kan zetten.

iig bedankt voor de tips. Ik ga eens ff fijn knutselen.

Verwijderd

een goede monitor heeft geen last van draai velden :)

/me O+ zun 15\" Hyundai

Verwijderd

een monitor moet warm zijn, anders werkt het electronenkanon niet. Check de schemas maar; op zoek naar de gleoispiraal

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:24
kun je de monitor niet met waterkoeling gaan koelen zit ik me nu af te vragen dat koelt toch veel beter :P

Strava | AP | IP | AW

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-08 19:13

Rival24

I'll Be Back

Imo onnodige mod dus.
Imo onnodige mod dus.

• TMoose
  • Laatst online: 27-02 14:17

TMoose

Mooooooose !!

rival24 schreef op 08 augustus 2002 @ 14:58:
[...]
Imo onnodige mod dus.
Ligt er maar net aan wat je belangrijk vindt... blauwe leds ipv rooie in je keybord modden volgens een hoop mensen onnodig, en voor anderen toch echt essentieel.

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Verwijderd

die 10.000 kilovolt ga je niet dood aan hoor das echt een laag amperage ik heb meerdere malen de hoogspannings transformator aangeraakt van een tv en dat is nou niet echt een "schokkende ervaring"ofzo

Verwijderd

Matsu_matsu schreef op 07 augustus 2002 @ 16:48:
De meeste 'oude' monitoren gaan het pas echt goed doen (lees scherp en helder) als ze goed warm zijn.
Dus mischien is koelen wel niet zo'n goed idee. Ik heb trouwens ook wel grote fixed frequency monitoren gezien die een ingebouwde fan hebben. Als je een fan gebruikt dan raad ik je aan een fijne stille 220 volt fan te gebruiken. Dat scheelt je in de gevaarlijke monitor sleutelen. Bovendien zou ik de fan niet in de kast schroeven in verband met interferentie maar er buiten.
klopt en sterker nog je nieuwe monitor heeft ook warmte nodig om goed beeld te geven anders verandered de snelheid van de deeltjes {electroden} die je scherm klaten oplichten. dus laat die monitor met rust. o en als je er een fan inbouwd krijg je opbouw van stof en word alles nog heter en gaat hij eerder stuk dan je hem met rust had gelaten.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

2 belangrijke punten !

1) een ventilator word aangedreven door (bewegend) een magnetisch veld!
Als dat veld te dicht in de buurt komt van de buis gaat dat dus heel hinderlijk trillend beeld geven

2) Michien is het je nooit opgevallen maar juist aparaten waar in ventilator inzit sparen veel stof op

(stof wordt oof aangetrokken door hoogspanning dus je monitor gaat werken als een soort stoffilter)

Iperf

Verwijderd

Ik heb er een bij Mycom rotterdam gekocht op een restverkoop.

Echt een handy ding je heb gewoon zo'n plaatje zoals bij je PCI sloten met een power doorvoer erin dus aan de binnen kan power er op en buiten heb je stroom.
Die fan had een draad van 1.5 Meter d8 ik maar ik heb heel het zooitje gemod naar een externe Neon van koolance >:) Ze hebben ze nu trouwens niet meer denk ik!

Verwijderd

Topicstarter
een monitor moet warm zijn, anders werkt het electronenkanon niet. Check de schemas maar; op zoek naar de gleoispiraal
het verschilt volgens mij echt per monitor waar ik de fan plaats. Het principe voor mij is dat het stof zich niet kan huizen in de monitor. het maakt eigenlijk niet uit dat dat ding stof aantrekt, want stof komt er zowiezo toch wel in, die monitor staat open en bloot.
Nu als ik het er in blaas komt het aan de andere kant weer hard uit. dat ding heeft aand e onderkant en achterkant gaten zitten. En wat betreft de hitte van de gloeispiraal, dat ding wordt heet genoeg voor mij om em te koelen.
Pagina: 1