[bluetooth] jewel bluestick

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-05 16:35
Heb deze dingen al een paar keer ergens in een advertentie zien staan,
http://www.jewelnotebooks.nl/index.php?page=products-etc
hieft iemand een id of deze dingen het ook onder linux doen , voor internet sharing ed. En wat de range is van deze dingen?

heb met google gezocht, maar denk dat ze in het buitenland onder een ander naam verkocht worden of helemaal niet.

cd /pub && more beer

• wens
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:58
Ha,

ik heb zo'n setje van 2 draaien onder Windows XP en Windows 2000. Tijdens de installatie wordt er MiniBluelet geinstalleerd. Dit leid mij terug naar BlueGear: http://www.bluegear.com/b091h1.html.

Op http://bluez.sourceforge.net/ vind je een Bluetooth protocol stack voor Linux. Via de link naar Hardware support vind je de info over de BlueGear USB Adapter.

Ik heb het dus niet zelf aan de praat, maar het zou dus moeten werken ;) .
Succes.

• ny-hardcore
uhm.. heb even op de bluez pagina gekeken, ziet er allemaal straight forward uit allemaal,
staat zelfs bij hoe je internet sharing moet doen, en daar ging het mij om.

Maar staat bij dat de andere bluetooth adapters een ppp verbinding maken met de de server ,
als die andere adapter onder win98 of winxp draait, maakt hij dan ook een PPP verbinding of gaat dat via een ander protocol?

Niet dat ik alleen die dingen alletwee onder linux of alletwee onder windows kan gebruiken en niet een onder windows en een onder linux.

cd /pub && more beer

• Abu
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-04 13:24

Abu

Abu!

Stel nou dat je een telefoon hebt die ook is voorzien van bluetooth, kan je die dan ook laten communiceren met je pc?

Insanus sum

• ny-hardcore
Als ik het allemaal goed begrepen heb van hoe bluetooth werkt moet je dan ook met je telefoon kunnen babbelen of met je pda, alles wat maar bluetooth heeft ..
daarom, en voor internet heb ik geen 11Mbit nodig , en bluetooth is goedkoper, alleen de range in minder :(

cd /pub && more beer

• Abu

Abu

Abu!

range lijkt me genoeg toch?

Insanus sum

• ny-hardcore
tja, ze geven 50 meter op, maar dat is line of sight, ik heb geen huis dat 50 meter lang is en geen muur in de weg zit ...

maar daartegenover staat, een setje van 2 kost E 127,- , geen bult aan te vallen, iig goedkoper dan die WIFI dingen, en je kan strax mischien nog wel veel meer dingen erop aansluiten als die blauwtand rage hopelijk doorzet.

cd /pub && more beer

• Abu

Abu

Abu!

Werkt op afstanden tot 80 meter (line of sight)

Staat op jewel website.

Insanus sum

• wens
Als de server Windows is en je gebruikt de standaard Externe Toegang / Dail Up Networking dan maakt Windows een PPP verbinding met internet.

Je kunt dus 1 onder Linux gaan gebruiken en de ander onder Windows.

• ny-hardcore
hoe? ik wil mijn desktop (die gentoo draait en via router met internet is verbonden) gebruiken als een soort acces point voor mijn laptop.

dus de server is linux en de client windows.

cd /pub && more beer

• wens
Als de Linux-bak de server is en hij via een router zo het internet op kan, heb je geen ICS nodig.

Zorg ervoor dat de ene Bluetooth adapter een ander netwerksegment/IP-range krijgt dan je huidige netwerkkaart die met de router is verbonden. Installeer hier ook de PAN software van BlueZ.

Installeer de andere Bluetooth adapter op de Windows client en geef hem een IP-adres in dezelfde range als de eerste Bluetooth adapter. Installeer hier de meegeleverde PAN software (MiniBlueLet_Pan van BlueGear).

Momenteel heb ik het zelf draaien met WinXP op server en Win2000 op client (dus 2x met de meegeleverde MiniBlueLet_Pan van BlueGear) en WinRoute als router software. De server heeft IP-adres 10.0.0.1 en de client heeft 10.0.0.2. Ze zien elkaar bij het opstarten (nog) niet, want eerst moet de PAN-software ervoor zorgen dat de 2 Bluetooth adapter met elkaar mogen praten; dit is wachtwoord beveiligd. De PAN-software op de server heb ik een fixed wachtwoord gegeven. De PAN-software op de client vraagt om dit wachtwoord. Na het valideren kan ik pingen vanaf de client naar de server en heb ik een internet-route via WinRoute.

Succes. :)

• ny-hardcore
Ik ga maandag op vakantie, en als ik terug kom bestel ik het setje denk ik wel. Twijfelde eerst nog aangezien mijn desktop meeste tijd onder linux draait. En een goede linux ondersteuning is wel van belang. de develop. van de bluez stack is volgens mij wel actief, en gezien de hardware die in de stick zou moeten zitten moet het geen prob. zijn want de driver die je moet laden is de standaard usbdriver.

Als ik de set heb, en het werk zal ik wel hier een bericht posten met ervaring en howto etc.

cd /pub && more beer

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 14:59

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Ik ben geintereseerd in een Bluetooth USB adapter, maar kan allen maar een setje van 2 adapters vinden..
Weet iemand waar ik 1 adapter kan kopen? en zoja, hoeveel dit ongeveer kost?
Zo nee is er iemand die ook maar 1 adapter wilt en er met mij een setje van 2 wilt delen?

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

• XKB
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-04-2021

XKB

Anonymous functional

ik wil opzich ook wel 1 adaptor als ze niet te duur zijn

Choose for Choice! Choose Linux! | src van icon

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 14:59

Ginz

Trek Superfly 5 powered

ik heb een setje van 2 gezien voor `k dacht € 139

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

• XKB
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-04-2021

XKB

Anonymous functional

mail me anders maar op xkb@hybernation.net

Choose for Choice! Choose Linux! | src van icon

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35

Exirion

Gadgetfetisjist

ny-hardcore schreef op 07 augustus 2002 @ 00:13:
heb met google gezocht, maar denk dat ze in het buitenland onder een ander naam verkocht worden of helemaal niet.

Stom toevallig heb ik vandaag voor m'n werk twee van die dingen gekocht, en voor ons zijn ze alleen maar bruikbaar als ze onder Linux kunnen draaien omdat we er zelf aan sleutelen.

Op de sticks staat een code: B091H1, en met google kom je er dan snel achter dat ie onder vele merken wordt verkocht. De fabrikant is echter Uniwill, en ik weet inmiddels ook dat ie door BlueZ onder Linux ondersteund wordt :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• ny-hardcore
dus je kan simpel een adhoc netwerkje opzetten met die sticks? dat is nl. voor mij ook een voorwaarde voordat ik ze aanschaf ..

hoe zijn de ervaringen tot nu toe met die dingen?
was het installen een probleem? welk systeem gebruik je? welke toepassingen etc?

cd /pub && more beer

Verwijderd

Meer algemeen, nog niet goed onder Linux getest (komt nog). Ik heb er thuis een in mn Windows XP desktop gedaan en in mn laptop (windows 2000). Met de bijgeleverde software geen enkel probleem om te internetten op de laptop. Bereik viel wel wat tegen, ik had gehoopt dat de afstand zolder-beneden te overbruggen was, maar dat is niet het geval. Waarschijnlijk door de vloeren/deuren/muren.

Wat me ook opvalt is dat op mijn laptop die ik nu zakelijk gebruik iedere keer de normale netwerk verbinding op DHCP staat (ik heb nu de bluetooth dongle verwijderd).

Communicatie tussen XP en mijn Ericsson T68 is ook nog niet gelukt. De T68 software moet communiceren over een COM poort. Het is mij nog niet gelukt een Virtuele COM poort aan te maken met Bluetooth (iemand anders?).

Als ik meer nieuws heb zal ik het hier posten.

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 16:32

rik

He, dus de afstand van zolder naar beneden gaat dus niet lukken? heeft iemand al geprobeerd om die dingen te retourneren of ben je gewoon je geld kwijt? :(

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Vlak na m'n laatste post heb ik ze geinstalleerd in Linux. Het geheel is vrij makkelijk aan de praat te krijgen met een recente kernel en de Bluez bluetooth stack voor Linux. Ik heb het geheel draaien met Debian 3.0 (kernel 2.4.18) en de laatste Bluez release (zie bluez.sf.net).

Ik heb de bluetooths nu als virtuele ethernet devices staan, en je kunt er dus IP adressen aan toekennen en er IP verkeer overheen sturen. Vlak bij elkaar kwam ik aan zo'n 75KB/s en op een redelijke afstand (ik schat 50 meter) was het nog ongeveer 8KB/s. Dit overigens in een kantoor omgeving, maar zonder hindernissen tussen de bluetooths in.

Voor het geld zijn het dus uitstekende dingetjes :) En de software zal vanzelf wel verbeter worden, maar voor mij is alleen de Linux support van belang omdat we onze eigen software gebruiken voor tests ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-04 13:11
Exirion schreef op 21 september 2002 @ 20:38:
Vlak na m'n laatste post heb ik ze geinstalleerd in Linux. Het geheel is vrij makkelijk aan de praat te krijgen met een recente kernel en de Bluez bluetooth stack voor Linux. Ik heb het geheel draaien met Debian 3.0 (kernel 2.4.18) en de laatste Bluez release (zie bluez.sf.net).

Ik heb de bluetooths nu als virtuele ethernet devices staan, en je kunt er dus IP adressen aan toekennen en er IP verkeer overheen sturen. Vlak bij elkaar kwam ik aan zo'n 75KB/s en op een redelijke afstand (ik schat 50 meter) was het nog ongeveer 8KB/s. Dit overigens in een kantoor omgeving, maar zonder hindernissen tussen de bluetooths in.

Voor het geld zijn het dus uitstekende dingetjes :) En de software zal vanzelf wel verbeter worden, maar voor mij is alleen de Linux support van belang omdat we onze eigen software gebruiken voor tests ;)
welke Blue Tooth stick's heb? waar heb je ze gekocht? en wat kostte ze? :)

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ehh...........bluetooth was toch niet meer dan 10 meter :?

Correct me if wrong :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

nero355 schreef op 21 september 2002 @ 23:47:
Ehh...........bluetooth was toch niet meer dan 10 meter :?
In principe wel, maar die Jewel Bluesticks (komen uit de uniwill fabriek) hebben een antennetje dat het bereik vergroot tot maximaal 80 meter.

Zie ook: http://www.uniwill.com/B091H1/b090h1.htm

• nero355

nero355

Exirion schreef op 22 september 2002 @ 00:48:
[...]

In principe wel, maar die Jewel Bluesticks (komen uit de uniwill fabriek) hebben een antennetje dat het bereik vergroot tot maximaal 80 meter.

Zie ook: http://www.uniwill.com/B091H1/b090h1.htm
Kan je ze downtunen :? dus alleen 10 meter bereik ofzo :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• rik

rik

Antenne eraf slopen misschien?
Waarom zou je dat willen? Of is het uit security?

• nero355

nero355

rik schreef op 22 september 2002 @ 20:53:
Antenne eraf slopen misschien?
Waarom zou je dat willen? Of is het uit security?
Buren mogen niet mee internetten(of gedeelte van wijk!!) :+ :D :P

Nee joh, effe serieus......ik bedoelde het echt wegens security,want ik heb gehoord dat er mensen zijn die aan de buitenkant van een bedrijf(op straat makkelijker gezegd) gaan staan met hun bluetooth setje/kaartje en dan gewoon een bedrijf binnenhacken!! Of mee internetten...... :)

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:15
Het is uiteraard nog altijd de verantwoordelijkheid van de systeembeheerder om de boel goed te beveiligen :)
Het is bijvoorbeeld een goed idee om een PPPoE systeem te maken, zodat internetten alleen gaat met authenticatie.

• nero355

nero355

Dus alles is mogelijk :?

offtopic:
Wat vinden jullie van nieuwe LOGO :? van mijn Antec doos afgehaald en ingescand :D

• Solarsparc
Er zijn geen grenzen... aan wat je kunt doen. <*snap* RCC>, see what you can do...
Als je maar genoeg tijd, geld en kennis hebt :)

• ny-hardcore
Nou, ik heb de set vandaag (woensdag) besteld, bij dedicated computers; volgens de pricewatch de goedkoopste (d8 ik).

Nu maar hopen dat ze snel komen, dan kan ik mijn ervaringen hier posten

weet iemand of ze snel leveren bij dedicated computers?

[ Voor 0% gewijzigd door ny-hardcore op 26-09-2002 15:10 . Reden: levertijd? ]

cd /pub && more beer

Verwijderd

Bluetooth is alsbehalve gestandaardiseerd. Verwacht dus NIET dat b.v. je ericson telefoon het gaat doen met jewel b.t. Het kan lukken, but it depends.....

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 01:23:
Bluetooth is alsbehalve gestandaardiseerd. Verwacht dus NIET dat b.v. je ericson telefoon het gaat doen met jewel b.t. Het kan lukken, but it depends.....
Dat is echt bullshit. De bluetooth link-layer is al jaren gestandaardiseerd, en het probleem dat jij bedoelt heeft puur met de application layer implementaties te maken. Dat staat opzich los van Bluetooth als protocol.

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-04 13:11
Exirion schreef op 26 september 2002 @ 01:28:
[...]

Dat is echt bullshit. De bluetooth link-layer is al jaren gestandaardiseerd, en het probleem dat jij bedoelt heeft puur met de application layer implementaties te maken. Dat staat opzich los van Bluetooth als protocol.
/offtopic:
oe oe, wij hebben nu ook het OSI model op school ;)

• nero355

nero355

Tomaat schreef op 26 september 2002 @ 08:00:
[...]

/offtopic:
oe oe, wij hebben nu ook het OSI model op school ;)
[lamemodeON]

Wij hebben hem al gehad >:) !!

[lamemodeOFF]

• rik

rik

Een lange tijd geleden ja ;)
Niet dat het bijzonder boeiend was :D

Maar even back on topic: Kan iemand testresultaten geven van zolder-woonkamer situaties en zolder-tuin situaties?

[ Voor 0% gewijzigd door rik op 28-09-2002 00:59 . Reden: back on topic ]

Verwijderd

verkopen ze die jewel bt dingen ook per stuk??? Ik heb eigenlijk maar 1 zon ding nodig. Voor me telefoon namelijk......

trouwens die uniwill gebruikt bmps op zijn site :P

Verwijderd

Heb sinds kort de nokia8910 en die heeft ook bluetooth.. is handig tooltje dit

• ny-hardcore
Exirion schreef op 21 september 2002 @ 20:38:

Ik heb de bluetooths nu als virtuele ethernet devices staan, en je kunt er dus IP adressen aan toekennen en er IP verkeer overheen sturen. Vlak bij elkaar kwam ik <SNIP>
Damn, krijg dat dus niet aan het draaien, heb die hci draaien,
kan ook andere stick zien als ik via hcitool doe scannen,
maar als ik het bridgen wil opzetten dan
kom ik niet verder omdat de bnep.o module niet wil laden, kan de kernel versie niet vinden etc.

En de pantools zeggen dat ze niet met de socket kunnen connecten.

[edit]
hij doet het nu wel, tenminste de bnep.o module kan in nu wel laden en
pantools kan ik ook opstarten,
nu weet ik alleen niet precies hoe ik een bridge moet maken,
ik heb bridgin aanstaan in de kernel,
internet zit via eth0 naar een router, hoe moet ik nu een route maken
van bt naar eth0?

en als ik op de laptop onder windows wil connecten via bluepan dan zegt ie dat ie geen pan kan vinden, de adapter ziet ie wel.

of kan ik niet van windows zo connecten naar de linux bak?

heb kernel 2.4.19-gentoo-r7, met gcc 3.2

??? I'm at a loss .. :(

cd /pub && more beer

• ny-hardcore
schop

cd /pub && more beer

Verwijderd

rik schreef op 28 september 2002 @ 00:57:
Een lange tijd geleden ja ;)
Niet dat het bijzonder boeiend was :D

Maar even back on topic: Kan iemand testresultaten geven van zolder-woonkamer situaties en zolder-tuin situaties?
IDD ik ben eigenlijk ook erg geinterreseerd in de zolder- woonkamer situaties, ik ga binnenkort een laptop kopen. En het ou leuk zijn als ik beneden met de laptop internet had. terwijl m'n pc op zolder staat.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 13:10:
IDD ik ben eigenlijk ook erg geinterreseerd in de zolder- woonkamer situaties, ik ga binnenkort een laptop kopen. En het ou leuk zijn als ik beneden met de laptop internet had. terwijl m'n pc op zolder staat.
Gaat zeker niet lukken. Zolang er niks in de weg staat is het bereik zoals ik eerder aangaf heel behoorlijk, maar door (betonnen) muren en vloeren heen daar is Bluetooth niet geschikt voor. Ik heb eens in de rondte gelopen met een notebook en zodra je voorbij muren komt dan is het signaal snel weg.

Daar heb je dus echt 802.11b voor nodig.

Verwijderd

hmmm jammer, dat is nieuws waar ik op zat te w88, maar blijkbaar is het wel realiteit.
dan maar eens kijken naar een betaalbare wifi oplossing.
in ieder geval bedankt voor de reply

• Sur_G
  • Niet online

Sur_G

Like u Don't Know me?

Ik heb nu sinds enkele weken, een wave linker bluetooth dingle.. Ik heb deze gekocht voor mn nokia 7650 en tot nu toe ben ik erg tevreden over mn dongletje...
Als mn laptop op zolder staat, en ik ben 2 verdiepingen lager, dan kan ik mijn laptop nog aansturen, ik bijv een programma voor mn telefoon waarmee ik via bluetooth op mn telefoon mijn winamp kan aansturen, dus welk nr, hard of zachter de hele meuk, en werkt goed ook al sta ik beneden. Dus na deze ervaring dacht ik zelf van om ene 2e dongle aan te schaffen en die te gebruiken op mn server, en 1 op mn laptop voor ja ene draadloos netwerk, maar dat gaat niet lukken? of ligt het weer aan welke dongle je aanschaft? Ik bedoel met die Jewels lukt het dus NIET... als ik het goed begrepen heb...
Dit is trouwens die dongle die ik zelf heb:
Afbeeldingslocatie: http://www.ivmm.com/eio/images/product_wave_linker.jpg

Op onderstaande link meer info:
http://www.ivmm.com/eio/products_wave_link.html

Ik had hem voor maar 55€ tjes dus was niet duur...

• Solarsparc
Ik had hem voor maar 55€ tjes dus was niet duur...
Waar? :)

Verwijderd

Met mijn Epox bluetooth dongles kom ik ook zonder problemen van woonkamer naar zolder.
En die is al voor € 44,- bij BBS Nederland te koop: pricewatch

• ny-hardcore
Ik heb die jewel bluestick dus,
en ik kan er een netwerk mee maken, wel alletwee onder linux ,
de software voor windows is alleen voor met elkaar te communiceren,
kan onder windows dus niet mijn telefoon (t68i) bereiken met de drivers.
Onder linux werkt het allemaal perfect , na een hoop gezoek.

de jewel dingen worden door bluez.sf.net ondersteund.

voor de verbinding met de telefoon heb ik een pagina opgezet, (under construction)

www.linux-t68i.tk

cd /pub && more beer

• mughato
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-05 11:15
jewel ondersteunt dus niet alle bluetooth profielen.
de bleutooth standaard voorziet in een aantal profielen zoals, headset, dialup, datatransfer, etc.....
de software bepaalt welke profielen aanwezig zijn. standaard ondersteunt jewel deze dus niet allemaal.

wat betreft de afstand
class 1 : 1 m (oid)
class 2 : 10 m
class 3 : 100 m

• ny-hardcore
Nu kijk ik vandaag op de bluegear site om te kijken of er mischien een nieuwe
driver is voor die dingen voor XP.

hebben ze nu ook 1 losse dongle, en hier zit wel software voor de telefoon bij
geloof ik. maar het hardware nummer is anders.

zou deze software mischien dan wel werken met de netwerk kit?

cd /pub && more beer

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-05 16:03

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Heeft iemand de drivers hiervan voor mij ? Ben ze kwijt en ik kan ze nergens krijgen. Liefst mailen ( xandalf@sprint.nl )

• ny-hardcore
hm.. . de windooz drivers?

ff googlen op bt500 widcomm

ik heb em nu aan het draaien onders 98 met de bt500 driver van widcomm.

alleen de hooftelefoon funtctie krijg ik niet goed ( dat ik de mic en de speakers als headset kan gebruiken) ...

cd /pub && more beer

• Red Sonja
  • Laatst online: 03-05 19:27

Red Sonja

Linux: power to de wortel

offtopic:
ny-hardcore: heb jij nog die T68i+Linux site liggen? K wil binnenkort ook wel zoiets doen en je site was ni meer in de lucht...

And the beast shall be made legion. Its numbers shall be increased a thousand thousand fold. The din of a million keyboards like unto a great storm shall cover the earth, and the followers of Mammon shall tremble. from The Book of Mozilla, 3:31

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14
Xandalf schreef op 23 June 2003 @ 20:19:
Heeft iemand de drivers hiervan voor mij ? Ben ze kwijt en ik kan ze nergens krijgen. Liefst mailen ( xandalf@sprint.nl )
Que!?

Je schopt een topic van bijna een jaar oud, met een software request:

NOS policy - updated 01/04/03

"Wat zien we liever niet in NOS:

Software requests"

Dit soort dingen zijn dus 'not done' zoals ook in de NOS Policy te lezen is. Zoek zelf met google!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.