Laat ik beginnen met het toegeven van een (behoorlijk grote) miskleun.Dr. RiPsaw schreef op 25 december 2002 @ 23:52:
[...]
Elektromagnetische straling is geen licht!
Bovendien zijn alle afleidingen van Einsteins theorie gebaseerd op het constant zijn van de lichtsnelheid (anders is het ook geen constante meer!). En dat is nou juist de discussie die astronomen en natuurkundigen op dit moment voeren: is de lichtsnelheid nou eigenlijk wel constant?
En magnetische straling (in de ruimte vooral de aantrekkingskrachten van grote massa's als sterren en planeten etc.; op aarde kun je zo'n enorme kracht voorlopig nog niet opwekken) zou volgens de laatste waarnemingen wel degelijk van invloed kunnen zijn op licht. In een post van mij hierboven sprak ik over een bepaalde waarneming die recent werd gedaan, namelijk een roodverschuiving in het spectrum van de straling van een bepaalde bron. Een bepaalde bron (ster of andere gasmassa) zendt straling uit die wij kunnen opvangen met telescopen. In bepaalde spectra die zijn gemeten werden echter roodverschuivingen waargenomen (verschuiving in de golflengte van de straling), die alleen te verklaren zijn door het afwijken van de snelheid van het stralingsdeeltje. Dit is echter een vrij simpel uitgelegde verklaring; de precieze verklaring weet ik ook niet meer, maar het haalt in feite de relativiteitstheorie van Einstein onderuit.
Een foton is nou niet bepaald een 42He2+-deeltje. Mijn fout. Sorry.
Dan nu over de constante van de lichtsnelheid. Is die constant? Nee! Tijd is geen constante, dus we hebben een probleem. Of een oplossing.
Wat wij waarnemen als tijd is eigenlijk een opeenvolging van gebeurtenissen (sequence of events). Als er niets gebeurt, dan is er ook geen tijdsprogressie. Althans niet voor de waarnemer, de waarnemer kan namelijk niet alles tegelijk waarnemen. Dus als je de waarnemer in een zwarte doos plaatst, is er voor de waarnemer niets om waar te nemen - er gebeurt niets - dus er is geen tijdsprogressie in de zwarte doos.
Ga er in dit geval wel vanuit dat het waarnemen bij 0 (nul) Kelvin plaatsvindt, dwz de waarnemer heeft een temperatuur van 0 K!