Intel Adapter Bonding

Pagina: 1
Acties:
  • 719 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Guevara_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik heb 2 intel netwerkkaarten. 1 Intel Pro/100+ Managment adapter en 1 Intel Pro/100+ pci adapter. Nou heb ik heb programma Intel proset II gedownload en een team gemaakt. Nu heb ik een Etech ADSL router met een normale switch.

Ik krijg van de Router gewoon 1 ip adres voor die twee kaarten die ik allebei heb verbonden met de router. Alleen windows geeft aan dat ik een verbinding heb van 100mbit.

Nou heb ik even getest dat als ik een netwerkkabel eruit trek of ik dan nog internet heb. En jah.. ook als ik e'm d'r snel weer in doe en de ander er uit haal. Redundend is hij dus wel. Nu wil ik alleen graag 200mbit maken. Zodat ik een snelle ftp server kan maken op een lan met deze router. Weet iemand hoe ik kan kijken hoe snel mijn netwerk nu is. En kan iemand mij vertellen of dit mogenlijk is.

Ik weet dat ik dat moet testen door te kopieren maar daar heb ik nu niets aan. Wil graag voor de lan alles geregeld hebben. Mensen met informatie voor mij? Heel graag.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:16

Predator

Suffers from split brain

Nee dat gaat niet op die manier.
Je nics zijn wel geteamed maar de andere kant op je switch niet.
Vermits jouw switch dat ook niet gaat ondersteunen kan ze niet bundelen dmv intel z'n 'bonding'.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 09:54
Trunken, heet dat toch? Heb je dure manageable switchen voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
om een 200mbit verbinding te maken met die intel kaartjes moet je switch 'fast etherchannel' ondersteunen (of trunking). Low budget no name switches ondersteunen dit dus niet,

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Guevara_
Dat dacht ik al maar omdat ik het zo raar vind dat als ik een pakketje verstuur dat op mijn switch en op de netwerkkaart beide lampjes gaan branden van "act"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Guevara_
Ik had dit stukkie text ooit eens van iemand op GoT maar ik weet niet meer wie dat was. Hier haal ik uit dat er toch wel voordelen zijn aan het gebruik maken van 2 kaarten op een simpele switch.

Download bij intel de nieuwste drivers en installeer deze, inclusief het progje ProSet II.
Je moet trouwens wel NT4?/W2k of XP draaien.
<http://downloadfinder2.intel.com/scripts-df/confirm.asp?dfURL=http://aiedownload.intel.com/df-support/2926/eng/100pdisk.exe&URL=/2926/eng/100PDISK.exe>
In proset kan je met rechterknop op netwerkkaart kiezen voor Add to team|Create new team.
Vervolgens kan je kiezen voor AFT, ALB, FeC/ILA of 802.3ad.
AFT is niet interessant voor je, want dat verdubbled de snelheid niet.
Heb je een standaard en/of unmanaged switch, kies dan voor ALB.
Als je weet dat je switch 802.3ad ondersteund, kies dat dan.
Heb je een moderne managed Cisco, Intel of andere FEC/ILA capable switch, kies dat dan.
Vergeet niet bij FEC/ILA en 802.3ad op je switch in te stellen welke kanalen er gebundeld moeten worden, bij ALB hoeft dat niet.

Met nadruk op Dit stukkie :"Heb je een standaard en/of unmanaged switch, kies dan voor ALB." Vandaar dat ik dacht dat er wel degenlijk voordelen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

200mbit verzenden zal ie waarschijnlijk wel nog doen.
Maar niet ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Guevara_
Hmz.. denk je dat die dat wel kan.. Want hij hoeft in feiten ook alleem maar op 200mbit te verzenden. Omdat hij als een ftp server gaat werken dan. Dan heeft hij wat meer speling als mensen met zijn allen gaan downloaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:05
Kan opzich prima, ik heb het hier ook draaiend gehad..
Intel Load Balancing ofzo heette dat.

Werkt met elke switch. Je hebt dan 200Mbit output. Dus dubbel zo snel (Theoretisch).
Inkomend blijft het echter 100Mbit, dus echt dubbele performance zoals bij een FEC/ILA/802ad capable switch lukt je dus niet

Outgoing kun je dus wel eea opkrikken met die manier.
Maar of dat werkt met 2 verschillende intel kaartjes weet ik niet zeker.
Tevens heeft de etech router uit mn hoofd maar 4 ethernet aansluitingen. Als je er dan al 2 gebruikt voor je server snap ik niet echt wat het nut ervan is.. die 2 andere pctjes zullen niet echt die 200Mbit kunnen zuipen samen

AFT: Adaptive Foult Tolerance: Redundantie opbouwen door 2 lijntjes te hebben, geen snelheidswinst
ALB: Adaptive Load Balancing: verdeel de output over de kaarten, is dus snelheidswinst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Ja met ALB zoals staat in de quote van jou.
Dat klopt.

Je nics balancen dan wel en je switch stuurt ze allemaal gewoon door.
Hij krijgt gewoon 200mbit aan data op de 2 poorten samen die hij forward naar de juiste poorten.

Maar data naar je server toe niet want je switch weet niet dat die poorten gebundeld zijn en gaat dan ook niet de data balancen over die poorten (en kan dat ook niet in jou geval).

Dus met ALB kan je wel 200mbit naar je clients pompen.

edit:

Ik ben te laat ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Guevara_
Euh het is niet alleen op die etech router. Daar doe ik een andere switch aan koppelen alleen heelaas is dit ook een normale zullen we maar zeggen.

Dus ik kan niet van alle clients downloaden maar hij kan wel als bijvoorbeeld Ftp server dienen en dan 200mbit sturen. Zodat er wat meer mensen kunnen rippen van mijn server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

_Guevara_ schreef op 05 augustus 2002 @ 22:51:
Euh het is niet alleen op die etech router. Daar doe ik een andere switch aan koppelen alleen heelaas is dit ook een normale zullen we maar zeggen.

Dus ik kan niet van alle clients downloaden maar hij kan wel als bijvoorbeeld Ftp server dienen en dan 200mbit sturen. Zodat er wat meer mensen kunnen rippen van mijn server?

Je gaat dus 2 switches koppelen ?
Dan heb je wel een probleem.
Bv
op switch 1 zit je FTP server met z'n 2 nics + x clients
op switch 2 zitten y clients.

De x clients kunnen samen (theoretisch) 200mbit downen van je FTP server.
Maar de y clients kunnen samen maximum 100mbit downen van je FTP server want je link tussen je 2 switches is maar 100mbit.
Steek dus zeker de meeste clients op dezelfde switch als je FTP server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
overigens is het met PROset II van intel (die je bij die kaarten hebt) niet mogelijk om ALB te doen zonder tenminste 1 Intel 'server' adapter..

heb dit namelijk gisteravond nog even geprobeerd... werkt dus niet ;(

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28145

Niet voor het een of ander, maar als de hele boel achter een Etech ADSL router hangt (waar vast een ADSL of kabelverbinding aan vast zit), wat heeft dan voor nut om te gaan trunken :?

Je upload (en ook je download trouwens) ligt waarschijnlijk ver onder de 10 Mbit/s...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Guevara_
Okei mensen ik zal het nog 1 keer uitleggen:

Ik heb een Etech router met 4 poorten. Deze is alleen maar voor internet. Ik heb een FTP server met 2 intel kaarten. Ik daar op die server Windows 2000. Ik heb Proset II geinstalleerd en ik kan met die twee kaarten een team maken. Ik heb dit al eens eerder gedaan met 2 managment adapters maar dit kon niet. Dan ging die vragen om een server adapter. Nu kan ik het dus wel.

Aan die Etech router koppel ik een 16ports Cisco Switch. Daar ga ik dan 15 utp verbindingen aan maken. Eerst had ik deze switch nog niet tot mijn beschikking maar nu dus wel. Dit is dus ook al geregeld voor mij lanparty.

Nou is mijn laatste vraag hoe kan ik op de switch de poortjes 8 en 9 bonden(bijvoorbeeld). Op deze Cisco switch zet ik mijn ftp server en alle andere computers op mijn lan.

Nog even de punten op een rijtje:

1 Ik heb een FTP server werkend met 2 intel kaarten. (Ook het teamen is gelukt)
2 Ik heb een etech router voor de internet verbinding
3 Ik heb een Cisco 2900 switch voor de lan zelf

Nou is mijn vraag.

1 kan ik op mijn ftp server zien dat ik een verbinding heb van 200mbit.
2 Hoe stel ik op mijn Cisco switch in dat ik twee poorten wil bonden.
3 Hoe stel ik mijn Proset II in als ik het op mijn Cisco Switch hang.

Moet ik dan een groep maken in de int fa0/8 en fa0/9 weet iemand dat?

Sorry dat ik zoveel vraag maar ik kom d'r zelf gewoon niet helemaal uit en ik kan het allemaal niet echt testen. En dit weekend is de lan al.
Mensen bijvoorbaad dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Antw:
1) DU meter en downloaden met een hoop clients :+
2) Je moet er een poort group van maken.
Ben ff aan het zoeken naar doc op cisco...

Viola -> http://www.cisco.com/univ.../sc/swgports.htm#xtocid13

3) Je moet dan wel FEC (= Fast EtherChannel) gebruiken ipv ALB (voor je intel nics).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Guevara_
Predator hardstikke bedankt man.. ik weet niet of het me allemaal gaat lukken maar je hebt mij iig heel erg geholpen en daar ben ik je echt heel erg dankbaar voor.

Ook de andere mensen bedankt :) nou ga ik het allemaal maar eens testen
Pagina: 1