Toon posts:

Hoe UMDA op max zetten in WinXP?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
(Mede-) jongelui,

Ik heb een AMD 1200 met een ASUS A7A266-moederbord, 2 HD's (Maxtor <ATA100> & Quantum Fireball <ATA 66>) en 2 CD-branders (Sony 8x4x32x & Lite-On 20x12x28x).

Ok, nu mijn probleem:
Ik gebruik dus Windows XP;
Ik heb op de Primary IDE de Maxtor-HD als master en de Sony CD-brander als slave.
Ik heb op de Secondary IDE de LiteOn-brander als master en de Quantum-HD als slave.

:? Probleem is nu dat ALLE devices (HD's en CD-branders) op ATA 33 (UDMA mode 2) staan... :'(

Heb ik iets verkeerd verbonden!? Ik heb de Ali Integrated driver 1.04 gevonden op de ASUS-site en geinstalleerd. Maar, geen verandering. Nog steeds UDMA mode 2 (volgens mij is dat ATA33).

Wat doe ik fout!??? HELP ME! HELP ME! _/-\o_

• SiHiDa
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-03-2023
Je moet op de Primary IDE je harddisks zetten en op de Secondary IDE je branders. Volgens mij wordt de snelheid van EEN IDE-channel bepaald door de LAAGSTE snelheid van de componenten. Dus als je brander sloom is, is je harddisk dat ook.

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07-2025
Pas trouwens heel erg op met de Ali Integrated Drivers in WinXP.
Met de 1.04 had ik geen problemen, maar met de 1.07 krijg je verschrikkelijke datacorruptie.

Mijn advies: installeer nooit de Ali drivers, degene die in windows zitten zijn prima.
Je hebt dit bord toch niet voor z'n performance gekocht. Dan had je er een met Via chip moeten nemen.

Verwijderd

Vanaf ATA100 is dit probleem er niet meer hoor.
Ga naar Control panel -> System -> Hardware -> Device manager

Klap IDE ATA/ATAPI CONTROLLERS open.
Rechtermuisklik op primary + secondary -> Advanced setting -? Transfermode = DMA If available.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, als schrikreactie op Quark's melding gelijk maar mijn ALI-drivers eruit gehaald! ;p

Verwijderd

Topicstarter
Arno, bij mij staat beide poorten al op 'DMA IF AVAILABLE', maar bij "current transfermode" staat er doodleuk 'Ultra DMA Mode 2'. Dat betekent (zover ik weet) ATA33. Dat is wel 'erg' traag vergeleken met de ATA100 mogelijkheid.

Ook in de BIOS staat er doodleuk Mode 2. ;(

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... ik dacht inderdaad ook dat de HD de DMA-snelheid van de CD-ROM over zou nemen (doet ie ook), maar bij anderen zie ik dat zij gewoon doodleuk de CD-ROM en de HD op 1 IDE poort hebben maar gewoon met verschillende DMA-snelheden werken..

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-04 20:56
Verwijderd schreef op 04 augustus 2002 @ 18:44:
Hmm... ik dacht inderdaad ook dat de HD de DMA-snelheid van de CD-ROM over zou nemen (doet ie ook), maar bij anderen zie ik dat zij gewoon doodleuk de CD-ROM en de HD op 1 IDE poort hebben maar gewoon met verschillende DMA-snelheden werken..
klopt, dat kan ook zo werken.
ik had eens op prim-master een zipdrive op pio-o ( :D ) zitten en met slave een harddisk op udma 66. werkte gewoon goed.

ik zou eens in het bios gaan rommelen.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

De controller bepaalt of de DMA van de traagste gebruikt wordt. Zelf draait me Via Northbridge gewoon een PIO3 naast een UDMA-100 op zowel de primaire als de secundaire controller.

In WinXP aanzetten: Eerst de laatste WinXP/2K IDE drivers voor je chipset downloaden en installen. Daarna in de device manager, bij de properties van de Primaire en Secundaire IDE controller UDMA if available aanzetten. Dan moet het na een reboot werken.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Misschien dat je geen Ultra-DMA 100/133 kabel gebruikt?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 augustus 2002 @ 18:43:
Arno, bij mij staat beide poorten al op 'DMA IF AVAILABLE', maar bij "current transfermode" staat er doodleuk 'Ultra DMA Mode 2'. Dat betekent (zover ik weet) ATA33. Dat is wel 'erg' traag vergeleken met de ATA100 mogelijkheid.

OOps dat staat er bij mij ook. Eigenlijk nog niet op gelijk aangezien UDMA2 = 33Mb/s = 220x CDROM en die heb ik helaas niet. Ik heb zowel de DVD als CDRW getest en de snelheden kloppen (Nero cdspeed)

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Voor zover ik weet moet je dit gewoon in de BIOS instelllen(nog nooit in winXP hiermee gerommeld).

Of heb je dit al gedaan/geprobeerd?(staat er niet)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-03 14:12

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

Verwijderd schreef op 04 augustus 2002 @ 18:43:

Of je gebruikt 40 aderige kabels, of je moet je cd-roms op IDE2 zetten (pakken ze beide ATA33) en je HDD's op IDE1, dan pakken ze de langzaamste ATA als snelste...

Succes...

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-03 08:45
[n00b]
Kan iemand me uitleggen wat nou het verschil tussen U-DMA en ATA is ??
Of is dat een debiele vergelijking ?
Ik wil namelijk een Promise IDE controller aanschaffen, maar die is ATA133.

• Rickets
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

Even gegoogled:
There is no difference. Ultra DMA is a transfer mode in ATA-3 which is why some call the interface Ultra-ATA.
http://groups.google.com/...1F46558%40qntm.com&rnum=3

Is dat het antwoord op je vraag?

If some cunt can fuck something up, that cunt will pick the worst possible time to fucking fuck it up, because that cunt’s a cunt.

• Jaded
  • Laatst online: 16-03 08:45
Dan moet ik het boekje van mn Seagate nog maar eens doorlezen want op U-ATA deed ie het niet.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... ik zal eerst kijken of ik inderdaad 40-aderige FLAT-cable heb gebruikt.. (lijkt me sterk). De BIOS herkende de Maxtor-HD nl wel als ATA100 toen ik de Sony-brander uitschakelde (die eveneens aan de prim. IDE zit, <als SLAVE>).
Pagina: 1