Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[IR] LIRC ontvanger met LED

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pastinakel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-11 19:46

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
Naar aanleiding van dit topic ben ik eens gaan zoeken naar een manier om een IR ontvanger met LEDje te maken. Het LEDje licht op als er een signaal ontvangen wordt.
Ik heb het schema van LIRC en MP3BOX:IR "gecombineerd" en ben met een beetje experimenteren op het volgende uitgekomen:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/ir.gif

Opmerkinkjes:
1 Als je al een LIRC-type ontvanger hebt, kun je gewoon het gedeelte met de transistor en de LED toevoegen.
2 Die C2 zit een beetje raar in het schema maar die zit bij mij op de IR-module gesoldeerd, was een tip van de fabrikant van de TSOP: om zoveel mogelijk storing te vermijden zou je een condensator zo dicht mogelijk bij de ontvanger moeten plaatsen.
3 De search doet het niet, anders had ik wel het topic kunnen vinden waar men op zoek was naar een schema met LED.
4 Draadkruisingen zonder rood puntje zijn GEEN verbindingen!
5 Werkt als een tierelier!!!

[ Voor 0% gewijzigd door Pastinakel op 04-08-2002 13:27 . Reden: andere img-host ]

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

Verwijderd

Misschien ben ik een beetje naief, maar.. wat nu?

Verwijderd

vraagje..

weet iemand of dit schema ook kan werken met een extrene voeding?? want de voeding van me com poorten is brak en geeft dus zo de verkeerde spanning...

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 augustus 2002 @ 13:16:
Misschien ben ik een beetje naief, maar.. wat nu?
Tja...dat vraag ik me ook af...ik heb per slot van rekening nog een enorme afwas staan. ;)

Maar het is natuurlijk wel leuk om te zien dat er een LEDje oplicht als je een knopje op je remote indrukt. Althans, dat vind ik zelf persoonlijk een zeer verrijkende ervaring.
Je moet het natuurlijk niet overdrijven: Als je de hele dag op knopjes gaat drukken en genieten van het oplichtende LEDje, tja, dan zou ik professionele hulp gaan zoeken... :+

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 21:08

w00Dy

Make soap, not war

veel toestellen geven tegenwoordig aan wanneer er een knop van de AB ingedrukt is. Is best wel leuk vind ik. good job dus :Y)

Als ik nu mijn ontvanger nog maar eens aan de praat kon krijgen :(

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 augustus 2002 @ 13:30:
vraagje..

weet iemand of dit schema ook kan werken met een extrene voeding?? want de voeding van me com poorten is brak en geeft dus zo de verkeerde spanning...
Je zou iets kunnen verzinnen met een stel penlights / 9 Volt-blokje en eventueel nog een diode. Die LM78L05 kan volgens de specs maximaal 35 volt hebben. Dan zou ik wel de pull-up weerstand R1 na de LM78L05 zetten...
Op eigen risico natuurlijk...

Verwijderd

op de ground en rds 9 volt zetten hebbik al geprobeerd maar op die manier krijgt hij helemaal geen data binnen als ik op de ab druk

dat werkt dus niet :(

maar kzal ff zeggen wat me prob. is

de rds moet een wisselspanning leveren normaal gesproken maar omdat me mobo beetje oud is en paar dingetjes beetje dood wisselt hij niet meer een geeft een - 17,58 op de rds en dat werkt dus niet moet ook een posi hebben en die diode blokt de nega. dus werkt hij hier niet op..

iemand die me kan helpen?

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
Hoe heb je het geprobeerd? RTS losgehaald en daar 9 Volt opgezet?
Ik zou het proberen door de RTS aansluiting los te halen, de diode weg te laten en 9 volt aasluiten op de LM-ingang en de GND

Verwijderd

Niep schreef op 04 augustus 2002 @ 13:59:
Hoe heb je het geprobeerd? RTS losgehaald en daar 9 Volt opgezet?
Ik zou het proberen door de RTS aansluiting los te halen, de diode weg te laten en 9 volt aasluiten op de LM-ingang en de GND
dat had ik gedaan maar werkte ook niet

kan het btw niet liggen aan de dcd van me mobo??

op het moment dat alleen de dcd aangesloten is krijg ik wel raw data voor een paar sec. en als ik er dan tegen aan tik weer ff

maar dan is de nega. spanning nog steeds niet opgelost maja..

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 augustus 2002 @ 14:05:
[...]
dat had ik gedaan maar werkte ook niet

kan het btw niet liggen aan de dcd van me mobo??

op het moment dat alleen de dcd aangesloten is krijg ik wel raw data voor een paar sec. en als ik er dan tegen aan tik weer ff

maar dan is de nega. spanning nog steeds niet opgelost maja..
Dat lijkt me gewoon storing dan.
Je zult op een of andere manier toch positieve spanning (>= +3V) op die DCD moeten krijgen om een logisch 0 aan te geven...

Verwijderd

ja maar kzou niet weten hoe..
die ontvanmger werkt btw wel op me gewone comp maar kwil hem op me mp3 kast aansluiten (kan dat pokke toetsenbord weg)

Verwijderd

Hoeveel kost die schakeling ongeveer ? Als het niet al te veel is ga ik er ook wel 1tje maken :)

Verwijderd

hij heeft mij 3,89 euro gekost bij de lokale elektroboer

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:39

Harrie

NederVlaming

ik heb ook ooit eens zo'n ding gemaakt, maar wilde niet werken, waarschijnlijk omdat de kabel naar mijn com-poort te lang was. Maar het kan ook zijn dat mijn TSOP kapot gegaan is met solderen. Er kwamen wel signalen binnen, maar winLIRC en andere software kon erniets mee. Het leek meer op ruis....

Ik vind de rol van C1 en C2 een beetje vaag, die zijn gewoon 'parallel' gezet, dan kan je net zo goed 1 C plaatsen vlak voor de TSOP.. Die C van 200nF heeft nu haast geen invloed.

Verwijderd

dat had ik toen er geen spanning op stond dus waarschijnlijk los kontaktje

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Verwijderd schreef op 04 augustus 2002 @ 14:49:
dat had ik toen er geen spanning op stond dus waarschijnlijk los kontaktje
Dat kan haast niet zijn. Ik had alles doorgemeten en het klopte. Keurig 5 Volt op de TSOP.. Hij ligt nu in de kast, in afwachting tot ik een goede soldeerbout heb/koop.

Verwijderd

hmmzz das raar ja..dat snap ik niet..
bij mij op de mobo waar hij op moet komen is de rts negatief ipv posi dus hij werkt niet gvd

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Verwijderd schreef op 04 augustus 2002 @ 14:52:
hmmzz das raar ja..dat snap ik niet..
bij mij op de mobo waar hij op moet komen is de rts negatief ipv posi dus hij werkt niet gvd
Zoiets heb ik ook gehad volgens mij, maar op het moment dat de software start, verandert ie volgens mij...

Verwijderd

bij mij verandert hij dus niet is het probleem :S :?

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Verwijderd schreef op 04 augustus 2002 @ 14:59:
ja, want nu krijg je geen 5Volt uit je LM78L05... en werkt het dus niet. Je zou het met een 9 volts batterij moeten proberen, zoals hierboven uitgelegd...

sorry, ik lees net dat je dat al geprobeerd hebt...

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:54
Nu lijkt het wel een beetje op een Trust IR-muis ontvanger :Y)

Verwijderd

die kennik niet en wil ik niet kennen denk ik

(heb fm draadloos geval)

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
philippi14 schreef op 04 augustus 2002 @ 14:47:
[...]
Ik vind de rol van C1 en C2 een beetje vaag, die zijn gewoon 'parallel' gezet, dan kan je net zo goed 1 C plaatsen vlak voor de TSOP.. Die C van 200nF heeft nu haast geen invloed.
Klopt. Ik heb nogal veel met die C's zitten klooien omdat ik met mijn eerdere printjes heel veel ruis binnen kreeg en mijn aandacht vooral uitging naar de stabiliteit van de voeding.
Er is ook een schakeling in de omloop waarbij (nog) een C voor de LM geplaatst wordt. Die 4u7 zat eerst voor de LM maar het bleek beter te werken (= minder ruis) als ik hem erna plaatste.

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 augustus 2002 @ 14:59:
Welke software gebruik je? Als je LIRC met Linux gebruikt, kun je namelijk in je logs (dmesg oid) het een en ander zien als je je drivers laadt:
code:
1
lirc_serial: auto-detected active high receiver
Da's foute boel: verkeerde compoort of kapotte schakeling: er staat in ieder geval geen >= + 3Volt op je DCD.
code:
1
lirc_serial: auto-detected active low receiver
Die moet je hebben: dan heb je in ieder geval het goede signaal op je DCD.

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Niep schreef op 04 augustus 2002 @ 15:28:
[...]Klopt. Ik heb nogal veel met die C's zitten klooien omdat ik met mijn eerdere printjes heel veel ruis binnen kreeg en mijn aandacht vooral uitging naar de stabiliteit van de voeding.
Er is ook een schakeling in de omloop waarbij (nog) een C voor de LM geplaatst wordt. Die 4u7 zat eerst voor de LM maar het bleek beter te werken (= minder ruis) als ik hem erna plaatste.
Hmm. Zal ik ook eens proberen. Ik heb idd dat andere schema gebruikt, met de C voor de LM... Ik zal het eens proberen zoals jij zegt, ik ontvang nl. alleen maar ruis.

Verwijderd

Niep schreef op 04 augustus 2002 @ 15:35:
[...]Welke software gebruik je? Als je LIRC met Linux gebruikt, kun je namelijk in je logs (dmesg oid) het een en ander zien als je je drivers laadt:
code:
1
Da's foute boel: verkeerde compoort of kapotte schakeling: er staat in ieder geval geen >= + 3Volt op je DCD.
code:
1
ik heb windows en dus winlirc

maar als ik meet op me compoort dan blijft de spanning gelijk altijd - (geen wissel ofzo) als ik winlirc start (voor en na en tijdenms gemeten dus) nergens een val of een piek oid blijft negatief

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Niep schreef op 04 augustus 2002 @ 15:35:
[...]Welke software gebruik je? Als je LIRC met Linux gebruikt, kun je namelijk in je logs (dmesg oid) het een en ander zien als je je drivers laadt:
code:
1
code:
1
die log-files zitten zeker niet bij winLIRC.. zou wel verrekte handig zijn.

Verwijderd

philippi14 schreef op 04 augustus 2002 @ 15:49:
[...]

die log-files zitten zeker niet bij winLIRC.. zou wel verrekte handig zijn.
zou idd lekker makkelijk zijn als die erin zat

iemand??

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 augustus 2002 @ 15:58:
[...]
zou idd lekker makkelijk zijn als die erin zat

iemand??
Als ik naar http://winlirc.sourceforge.net/overview.html kijk, denk ik dat je het met "Transmitter Settings" en "Raw Codes" zult moeten doen...helaas. Misschien kun je ergens een linux bakje gebruiken om je ontvanger te "debuggen".

Verwijderd

me ontvanger is goed alleen me mobo niet :(

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-11 18:41

klaaz

it's me!

Hallo Niep, kun je zo'n ontvangertje voor mij bouwen?
(tegen betaling uiteraard)

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
Dat kan ik wel maar ik doe het niet. Sorry. :)

Je zult hem zelf moeten bouwen of door iemand anders moeten laten bouwen.

Verwijderd

eventjes een klein beetje off-topic maybe, maar was er al software zodat je met je afstandsbediening je muis kon bewegen?

(zoniet, dan heb ik die zojuist gemaakt :P )

• Bandicoot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:58
Ja hoor, dit kan onder andere met IRex.

PVOutput: VO18

• klaaz

klaaz

it's me!

Niep schreef op 04 augustus 2002 @ 20:44:
Dat kan ik wel maar ik doe het niet. Sorry. :)

Je zult hem zelf moeten bouwen of door iemand anders moeten laten bouwen.
Flauw hoor... ;)

Is misschien ook wel slimmer het zelf te doen. Leer ik er ook nog wat van.

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-11 09:49

jvhaarst

Eendracht maakt macht

He Nico,
Ik heb even je schemaatje iets aangepast, die C2 was toch niet nodig ?
Ik hoop dat je geen bezwaar hebt :*)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jvhaarst/images/lirc_ledb.gif

[ Voor 0% gewijzigd door jvhaarst op 07-08-2002 17:20 . Reden: plaatje aangepast ]

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Verwijderd

Die condensator was toch gewoon om eventuele storinkjes eruit te halen ? Dus waarom zou je m weglaten ?

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Omdat volgens een posting hier ergens boven die C2 (200nF) in parallel met C1 (47uF) weinig zin heeft.
En verder is nu de werkelijke verandering wat duidelijker, zonder die C2. Die zit in namelijk in het origineel er ook niet in.

• klaaz

klaaz

it's me!

Niep en de anderen:

Ik heb de onderdelen in huis, inclusief een experimenteerprintje. Ter geleijkertijd gekocht met de onderdelen voor mijn L2014 schermpje. Schermpje werkt, dit was mijns inziens het simpelste schema van de twee.

Het schema van de ontvanger is op zich ook niet moeilijk, maar nu ik de onderdeeltjes op een rijtje zie vindt ik het toch lastig om te beginnen.

Heeft iemand een foto beschikbaar van deze ontvanger (naakt)?

Dan kan ik als Noob beter bepalen hoe groot mijn printje moet zijn en waar de onderdeeltjes geplaatst moeten worden. Bij voorbaat dank!

• Sine
  • Laatst online: 08:57
jvhaarst schreef op 07 augustus 2002 @ 17:19:
Omdat volgens een posting hier ergens boven die C2 (200nF) in parallel met C1 (47uF) weinig zin heeft.
En verder is nu de werkelijke verandering wat duidelijker, zonder die C2. Die zit in namelijk in het origineel er ook niet in.
:|

Dat heeft dus wel degelijk zin

die elco filtert de hoogfrequent storing er niet uit
en dat condesatortje wel (en gaat oscillatie van de 7805 tegen)

Ik zou zelfs voor de 7805 nog een elco van 10uF zetten

Repareren doe je zo.

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

• klaaz

klaaz

it's me!

thanks. Al kan ik er niet zoveel van maken... Webcamplaatje.

Toch bedankt :)

Verwijderd

ok, je hebt een ontvangertje.
kan je dan ook een zender maken?
dus een IRDA zender/ontvanger?
die windows herkennen kan/gebruiken?
makkelijk voor me pda :9

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Ahhh pr0n!!! :)

Ey maar ik had het idee om hier een printje voor te etsen, heb het al vaker gedaan. Maar dan zit ik met die kruisingen die geen kruisingen mogen zijn, snappie :?
Want ik kan alleen enkelzijdig printjes ontwerpen nog, mijn skillz zijn beperkt...
Iemand ideeen?

• Jorn
  • Laatst online: 28-11 16:58
insan1ty schreef op 11 augustus 2002 @ 01:37:
[...]

Ahhh pr0n!!! :)

Ey maar ik had het idee om hier een printje voor te etsen, heb het al vaker gedaan. Maar dan zit ik met die kruisingen die geen kruisingen mogen zijn, snappie :?
Want ik kan alleen enkelzijdig printjes ontwerpen nog, mijn skillz zijn beperkt...
Iemand ideeen?
Bruggetjes of 0 ohm weerstanden?

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Als ik naar mijn ontvanger kijk, dan is ie eigenlijk gewoon enkelzijdig :
Afbeeldingslocatie: http://vanhaarst.net/images/LIRC-front.jpg
Afbeeldingslocatie: http://vanhaarst.net/images/LIRC-back.jpg

En ja, dit is zonder de LED, dat moet nog een keer.
En m'n webcam kan helaas niet beter :)

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
Wow! Even het topic niet gevolgd en gelijk een hele hoop reacties. :)
jvhaarst:
He Nico,
Ik heb even je schemaatje iets aangepast, die C2 was toch niet nodig ?
Ik hoop dat je geen bezwaar hebt :*)
Zeker niks geen bezwaar, alleen zou ik voor die paar dubbeltjes die extra C er wel inhouden, zie:
Sine:
[...]

:|

Dat heeft dus wel degelijk zin

die elco filtert de hoogfrequent storing er niet uit
en dat condesatortje wel (en gaat oscillatie van de 7805 tegen)

Ik zou zelfs voor de 7805 nog een elco van 10uF zetten
Daar sluit ik me volledig bij aan.
Verwijderd schreef op 11 augustus 2002 @ 01:34:
ok, je hebt een ontvangertje.
kan je dan ook een zender maken?
dus een IRDA zender/ontvanger?
die windows herkennen kan/gebruiken?
makkelijk voor me pda :9
IRDA en een zender zijn gelijk weer heel andere koek, zie de LIRC Website.
Vrije Quote uit dit draadje:
PICS!!!
Ik zal vanavond ff kijken of ik me webcam aan de pruttel kan krijgen.

• klaaz

klaaz

it's me!

Met wat aanloopproblemen, ook gemaakt:
[rml][ IR] LIRC ontvanger met LED (werkt niet)[/rml]

Niep Bedankt voor het schema! :)

Verwijderd

Ik heb ook zo'n schakelingetje gemaakt (met led) alleen nou heb ik nog een vraagje :
Heeft een IR-lensje (te koop op Conrad) nou nut ? Als dat zo zou zijn dan hoef ik m niet los van het printje te maken, want ik heb gewoon een klein printje + stekker en ontvangert in een doosje direct op de compoort hangen.
Pagina: 1