Theoretische beste koeler

Pagina: 1
Acties:
  • 1.382 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61803

Topicstarter
Hi`yall
Ik zat een beetje te denken wat nou theoretisch de best koeler
(met het grootste koelvermogen) zou zijn voor je processor.
En dan denk ik niet aan eentje die er te koop is ofzo, maar zelf gemaakt.
(Ook niet zo`n extreme met stikstofgekoelde)
Wel eentje met een vloeistof, want met lucht zijn de beperkingen wel aardig bereikt.
Het is nog een totaal concept en ik zou jullie mening er wel een over willen horen.

voila, tabellenboek

# Als je een sterk koelend vermogen wilt moet je materialen gebruiken met een lage soortelijke warmte, want het kost dan minder energie om het materiaal te verwarmen, dus beter warmtetransport.#

Geschikte materialen: Zink, koper, lood.
(messing, niet gevonden soortelijke warmte) En oja alluminium heeft een soortelijke warmte van 0,880 de rest zit rond de 0,3/0,4 dus relatief wel hoog.

De bewerkbaarheid en het voorkomen van de materialen zijn ook wel goed.

Geschikte koelvloeistof: Olijfolie > 1.65
kwik > 0.182
siliconenolie > 1.6
Nou lijkt me olijfolie wel een goeie, omdat het wel goedkoop is. En het bederft alleen als het in contact is met zuurstof, maar ervanuitgaande van geen lekkages :)

Dus nu de koeler zelf op de proc.
(Ik heb geen url oid, dus icq me maar ff voor een plaatje, eerst verder lezen)

Zoals je ziet is het koellichaam op de proc. helemaal gevult met die vloeistof en loopt het langs verschillende vinnen verticaal op en neer door de kubus, totdat het de uitgang weer vind. (Plaatje is zijaanzicht) Let ook een op hoe het koellichaam een stukje langs de proc. loopt voor optimale warmteafgifte.
(Hoe het dan gaat met de bevestiging van het koellichaam ben ik nog niet uit)

Voordat het toevoerslangetje het koellichaam heeft bereikt zit het aan een pompje vast, en die zit weer vast aan het resevoir, dat zich in de koelgedeelte of diepvriesgedeelte bevind van de koelkast. Het resvoir kan in princiepe een bak metaal zijn.
Het pompgedeelte zou ook achter de koelkast geplaatst kunnen worden voor weinig herrie, en misschien zou de pomp van de koelkast ook wel die andere pomp kunnen aansturen. Maar daar ben ik nog niet uit.

graag reacties :)
B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
Olijfolie lijkt me niet zo goeie plan. Olie kookt al bij 70 graden toch ? Stel je is voor dat het sneller warm word dan dat het afkoelt. Dan heb je een frituurpan op je proc ! :+

Een combo van koper en aluminium lijkt me beter. Misschien meer stoffen onderzoeken. suc6

dikzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Kijk hier maar eens :)

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

slaolie lijkt me niet echt handig...

maybe hydrauliekolie ofzo?? ik weet niet hoe goed dat warmte geleid...
enneh, nogeen id`tje: maak een waterkoelelement met een luchtkoeling erbij:

als je geen zin in gedoe hebt kun je em uit laten (je pomp)

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38918

Wat is er ineens mis met water :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6882

kwik is natuurlijk nog veel geiler dan water... maar verder kan ik geen vloeistoffen verzinnen die het beter dan water zouden doen... verder is koper een goed plan... maar nog beter is zilver of als je het echt geil wil doen CuSil... nou weet ik niet wat je budged is.... :P en of kwik reageerd met CuSil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-07 08:48

Whuzz

Dodgeball!

Waarom in hemelsnaam olie in je koeling? Slechtere warmtecoëfficient, hogere viscositeit (moeilijker rond te pompen, dus je pomp zal het zwaar krijgen).

Ik zie geen énkel voordeel van olie boven water...

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Water heeft een soortlijke warmte van 4.18, en zeewater 30%zout 3.93.
Dan zijn die andere toch wel een stuk lager (1,65). Dus olie heeft een beter warmtegeleiding als water.
En ja, m`n pomp gaat wel aardig wat meer toeren draaien met olie, heeftie wel gelijk smering van de lagers ;)
Met kwik, tja dat zou wel helemaal leuk zijn, maar dan zit je erweer mee dat het giftig is... Maar het is opzich wel mogelijk.
Olijfolie kookt pas bij 570 graden Kelvin, dus bij 297 graden Celsius. (tabellenboek)
Al met al komt je dus volgens mij beter uit met olijfolie dan water.
En het koellichaam met zilver zou ook wel goed zijn, maar dan zit je weer met de prijs...
Maar het zou er wel super uitzien, en ik heb het voordeel dat ik er ook nog aan kan komen er ermee kan omgaan. (Bewerking)

>>>>Heeft iemand een homepage waar ik ff m`n .bmptje kan droppen, ik heb zelf geen url.
Het geeft dan een beter beeld van het koellichaam. contact me maar via icq.<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Waarom worden auto's dan watergekoeld en niet olie gekoeld?
Er zit toch al gauw een liter of twee olie in een motorblok.
Dan was je al mooi klaar.

Waterverdampt ook sneller dan olie...mischien heeft het daar ook iets mee te maken.
Ook al verdampt het water in een gesloten koelsysteem niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bij auto`s gaat het om temperaturen van heeel heet, en aangezien dat koelvloeistof een hoge soortlijke warmte heeft is het dus energie absorberend, maar duurt wel langer om te verwarmen.
Bij mijn concept draait het om snelle warmte afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
quote: En ja, m`n pomp gaat wel aardig wat meer toeren draaien met olie, heeftie wel gelijk smering van de lagers

>Sorry ik heb het fout, de pomp gaat minder toeren draaien want de olijfolie is dikker als water. (Volgens mij is het wel dunner als het is opgewarmd) Wat wel de levensduur van de pomp terug brengt.
Wat nog een voordeel van olijfolie tegenover water is, is dat er geen kortsluiting komt als er een lekkage is.
Aan het soort pomp zit ik te twijfelen tussen eentje van een CV, en eentje van een aquarium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Laatst online: 26-06 20:50

Jack

MHz Matters

Anoniem: 61803 schreef op 04 augustus 2002 @ 14:58:
quote: En ja, m`n pomp gaat wel aardig wat meer toeren draaien met olie, heeftie wel gelijk smering van de lagers

>Sorry ik heb het fout, de pomp gaat minder toeren draaien want de olijfolie is dikker als water. (Volgens mij is het wel dunner als het is opgewarmd) Wat wel de levensduur van de pomp terug brengt.
Wat nog een voordeel van olijfolie tegenover water is, is dat er geen kortsluiting komt als er een lekkage is.
Aan het soort pomp zit ik te twijfelen tussen eentje van een CV, en eentje van een aquarium.
Dit gaat de verkeerde kant op.. ;(

Je kunt beter gedeïoniseerd water gebruiken! Dat geleidt niet. Pompen zijn gemaakt om water te pompen dus dat is ook beter. Stolt niet enzo als het te lang stil staat... :(
Als er geen ionen in het water zitten, dat geleidt het ook niet => geen kortsluiting.
water heeft een soortelijke warmte van 4,18 J/g/°C (dacht ik zo...) en daarmee een van de best bruikbare warmte opnemer. Het gaat hier namelijk om Hoe HOGER dit getal, hoe BETER!

En het beste materiaal is zilver, daarna koper en daarna CUSIL...
Aangezien zilver toch best duur is, gebruikt men het meest koperen koelblokken

The following are the thermal conductivity values (W/mK) used in the calculations:

Aluminum: 220
Copper: 388
Silver: 418
Silver/Copper (Cusil) Alloy: 317
Dit is volgens Overclockers.com
http://www.overclockers.com/articles305

dusse... xou toch wat anders bedenken dan olijfolie :+

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Anoniem: 61803 schreef op 04 augustus 2002 @ 12:59:
Bij auto`s gaat het om temperaturen van heeel heet, en aangezien dat koelvloeistof een hoge soortlijke warmte heeft is het dus energie absorberend, maar duurt wel langer om te verwarmen.
Bij mijn concept draait het om snelle warmte afgifte.
Tja ik begrijp wel waar je heen wil... maar je het is juist gunstig dat de vloeistof langzaam opwarmt. De radiator hoeft dan minder te doen en zal dan niet de zwakste schakel worden.

Het is namelijk niet zo dat als de vloeistof langzaam opwarmt, het ook slecht koelt.
Water kan de warmte heel snel opnemen, vandaar dat je ook een goede flow moet hebben.
Het is dus niet zo dat olie beter de warmte opneemt omdat het sneller warm wordt! :7 8)

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[qoute] # Als je een sterk koelend vermogen wilt moet je materialen gebruiken met een lage soortelijke warmte, want het kost dan minder energie om het materiaal te verwarmen, dus beter warmtetransport.# [\quote]

dit is toch niet helemaal correct, stel dat je een materiaal zou hebben met een lage soortelijke weerstand, maar die veel Joule per graden celcius nodig heeft, dan heb je als nog een minder goed rendement, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

wat je uit elkaar moet houden, is het blok en de vloeistof.
Bij het koelblok gaat het erom dat het goed de warmte door kan geven, hoge thermische geleiding moet hebben. Bij koper is dit hoog:388W/m/K, (Aluminum:220, Silver:418.)

De vloeistof moet juist veel warmte kunnen opnemen, dus een hoge soortelijke warmte.
Bij water is dit getal een van de hoogsten, (en bruikbaarst).

_ferry_ zegt: een lage soortelijke weerstand, maar die veel Joule per graden celcius nodig heeft, bij de koelblokken is de soortelijke warmte niet interessant...
en hier hoef je ook geen rekening mee te houden met onze blokkies...

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

En de koelvloeistof moet de warmte ook weer snel afstaan.
Want je wilt tenslotte niet een vloeistof verwarmen maar afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-07 23:08

Epsilon

Siris schreef op 04 augustus 2002 @ 17:46:
wat je uit elkaar moet houden, is het blok en de vloeistof.
Bij het koelblok gaat het erom dat het goed de warmte door kan geven, hoge thermische geleiding moet hebben. Bij koper is dit hoog:388W/m/K, (Aluminum:220, Silver:418.)

De vloeistof moet juist veel warmte kunnen opnemen, dus een hoge soortelijke warmte.
Bij water is dit getal een van de hoogsten, (en bruikbaarst).

_ferry_ zegt: een lage soortelijke weerstand, maar die veel Joule per graden celcius nodig heeft, bij de koelblokken is de soortelijke warmte niet interessant...
en hier hoef je ook geen rekening mee te houden met onze blokkies...
yup, klopt als een bus

Als de theorie van de topic starter zou kloppen, zou lucht beter moeten koelen dan water. Want water heeft een hele lage soortelijke warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-03 18:35
Even voor de duidelijkheid; er bestaat warmte en temperatuur.

De temperatuur van een stof geeft aan hoe snel de moleculen/atomen bewegen (jaja , ik weet dat dit een versimpeling van de waarheid is, maar voor de strekking van het verhaal maakt het niet uit).

Warmte is een maat voor energie, het geeft dus aan hoeveel energie er in een stof zit.

Soortelijke warmte geeft aan hoeveel warmte je in een stof moet doen om de temperatuur van die stof te verhogen.

De soortelijke weerstand geeft aan hoe snel een bepaalde stof energie (lees:warmte) af kan staan; deze wil je zo laag moglijk hebben, want een hoger getal geeft aan dat het meer moeite kost.

Warmte overdracht is afhankelijk van het temperatuurveschil tussen 2 stoffen.

Alles samengevoegd zijn de volgende punten gunstig voor een goede koeling:
1) een zo groot mogelijk temperatuurverschil
2) een zo hoog mogelijke soortelijke warmte van het koelmiddel (want dan kan het koelmiddel veel warmte opnemen zonder in temperatuur te stijgen zodat 1) zolang mogelijk van kracht blijft
3) een zo laag mogelijke soortelijke weerstand van alle materialen (de warmte moet minimaal zo snel doorgegeven worden als dat de warmtebron aanmaakt)

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok, in ieder geval iedereen bedankt voor jullie commentaar.
ik ga denk eens een berekening maken wat nou het beste is.
en dat moet wel lukken want m`n pa is NA leraar 8)
ik post hem wel als hij klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

HK modus: pics!!

ben benieuwd, of het echt veel uitmaakt, een zilveren blok TO een koperen blok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

_ferry_ schreef op 05 augustus 2002 @ 20:46:
HK modus: pics!!

ben benieuwd, of het echt veel uitmaakt, een zilveren blok TO een koperen blok
Weetie dat nie?
Hmmm... kheb het al wellus gelezen op i-net... Ff link zoeken...

Jaaaaa! Eureka ;)

Overclockers.com | Silver vs Copper Plates Does it make a waterblock better?
http://www.overclockers.com/articles452

[voor de luie lezers onder ons] iig blijkt uit het artikel dat zilver ± 5% beter werkt en 100x zo duur is :| [/voor de luie lezers onder ons]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hmm... kmoet maaris een beetje meer rondneuzen op het net zeg... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13308

Ehh, de beste theoretische koeling is een oneindig grote plaat van een supergeleidend metaal, in de donkerste hoek van het heelal.

En messing is een legering, vandaar dat je het niet kunt vinden in de periode tabel.

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 13308 op 06-08-2002 16:46 . Reden: "s"je vergeten. ]

Pagina: 1