Ik haal hem even omhoog, want ik heb vandaag eindelijk voor het eerst praktijkervaring opgedaan.
Vanmiddag bij Hifi Center Video langsgeweest, ben ik bijzonder goed geholpen. Ze hadden een JVC HV32D25 staan, en daar op mijn verzoek de DV4300 van Marantz op aangesloten. Ik wil eigenlijk de Philips 963SA hebben, maar die stond in bestelling.
De 4300 was niet regiovrij, en ik wist de hack niet uit mijn hoofd, dus ik heb alleen PAL PS kunnen testen. Progressive scan is op de Marantz eenvoudig via de setup aan te zetten, geen hack of iets nodig. Ik had mijn eigen SCART meegenomen, een redelijk goede IXOS. Helaas had men geen component kabel liggen, dus hebben we drie IXOS digitale interconnects gebruikt voor de componentaansluiting (niet ideaal). Gebruikte DVD: Titanic R2 (vanwege de vele problemen met de weergave van horizontale lijnen, belangrijkste reden voor mij om voor PS te gaan).
Het resultaat via component met PAL PS was, in één woord: subliem.
Iedereen die zegt dat je op een 32 inch scherm de voordelen van PS niet ziet... ga zelf kijken. Het beeld was scherper, rustiger, en, eindelijk, horizontale lijnen blijven rustig, geen gedans of kartels. Er was nog wel iets van flikkering waar te nemen op punten waar veel horizontale lijnen bij elkaar zitten (op de long shots de railing van het schip), maar dit was miniem. Algehele indruk: veruit het beste beeld dat ik ooit op een TV gezien heb.
Vergelijking met RGB bracht de bevestiging. Minder rust en scherpte, moire effecten, en ja hoor, kartels op de horizontale lijnen.
Ik ga zeker de JVC aanschaffen. Als de Philips binnen is, zal ik hem eens uitgebreid vergelijken met de Marantz, maar gezien de problemen die ik hoor over de Marantz denk ik dat het de 963 wordt.
[
Voor 4% gewijzigd door
Dr. Strangelove op 22-02-2003 17:43
]
These are my principles. If you don't like them, I have others.