Warmte, geluid en veiligheid met Celeron of Duron?

Pagina: 1
Acties:

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
Bij gebrek aan een werkende search start ik dan toch maar een topic.

Ik ben bezig met het samenstellen van een HTPC ofwel HomeTheatre PC. Primaire functie van dit ding wordt DVD afspelen, mogelijk heel af en toe een DivX'je. Hu heb ik alles wel voor mekaar, een a-open h340d kast (grootte van een cd-speler), 80gb HD (heb ik nog), ati radeon, 256mb sdram (heb ik nog), enz. Om het wat in te korten, ik moet nog het mobo (micro-ATX) en processor. En ik twijfel tussen een Duron en Celeron (rond 1GHz, het moet ook niet al te duur worden).

Gezien het voor films is moet alles zo stil mogelijk zijn. Voedingsfan zal bijv. op half voltage gaan draaien (draait ie nu ook goed). Maar ik vroeg me af hoe het zit met de warmte en tevens geluidsproductie van een Celeron t.o.v. een Duron. En daarnaast de veiligheid. Van de p4 weet ik dat deze zelf uitschakelt als een max. temperatuur wordt bereikt (los van mobo?). Bij een Athlon heb ik al ervaren dat deze gewoonweg doorbrandt. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?

En wat betreft de koeling, klopt het dat een Duron beter gekoeld moet worden? Met in de meeste gevallen als gevolg een hogere geluidsproductie...

Mijn Home Cinema in aanbouw

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-08 20:24
ik zou voor een duron gaan met en ecs bordje ik weet niet precies welk bordje moet je ff googlen of searchen >:)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als je de temperatuur, stilte en veiligheid belangrijk vindt, dan zou ik je een Celeron aanbevelen. Ik heb zelf ook een Celeron900 systeem draaien met een Asus TUV4X. De Celeron is een boxed versie en dus voorzien van de ultrastille 2500rpm draaiende Intel Retail cooler. Vergis je niet, het is ondanks de relatief lage toerental (bij 12V!) echt een zeer goede koeler. Met deze koeler hangen de temperaturen rond de 30 graden idle en 40 graden stressed. In tegenstelling tot de Duron gaat de CPU niet in rook op als de koeler op een of andere manier van de CPU losraakt en eraf valt. Maar deze situaties doen zich zeer zelden voor, of je moet erg onhandig zijn geweest met het monteren van de koeler. Als de temperatuur desondanks boven de grenzen van de CPU uitstijgt, dan loopt de hele systeem simpelweg vast zonder enige beschadigingen aan de CPU :)

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-08 20:24
had niet goed gelezen dat het om een dvd/divx bak ging :|

Dan moet je voor een celly gaan veel koeler dan een duron

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:36

Memendo

V4-power/Team BSD

gfo schreef op 02 augustus 2002 @ 19:57:
had niet goed gelezen dat het om een dvd/divx bak ging :|

Dan moet je voor een celly gaan veel koeler dan een duron
Tja goed lezen is toch wel een vereiste voordat je een reply post.

Maar idd zou ik ook voor de celeron gaan, misschien wel iets minder waar voor je euro's, maar voor een divx bakje maakt dat minime verschil weinig uit.
Celeron blijft over het algemeen makkelijker te koelen dan een gelijkgeklockte duron.
Celeron heeft wel als nadeel dat er imho 2e hands vaak veel te veel voor gevraagt word.

• ShittyOldMan
Divx bak is weer zo'n minderwaardige naam voor m'n systeem :{ :) :P

Een celeron is dan inderdaad wat beter. Kost misschien iets meer, maar voor die extra zekerheid wil ik best wat neerleggen. Het is trouwens een ongelooflijke kloteklus om een goed microATX bord te vinden. Uiteindelijk gaat het een Gigabyte GA-6IEM worden, met intel chipset. Moet lukken toch? Dat voor 250,- euro.

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
misschien is de asus tusl2-m een optie

AGP, 3xpci, Lan (3com), sound en video onboard en volgens mij kun je ook nog een tv-out op de onboard chip aansluiten

anywayz, ik heb het bordje hier al een half jaartje probleemloos draaien

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Een Duron 1GHz doet qua warmte ontwikkeling 46.1~42.4W en een Tualatin Celeron 1Ghz doet 27.8W (bron: datasheets), dat scheelt dus nogal wat zou ik zeggen. Wil je écht voor stilte gaan dan is de Celeron dé keuze.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Je hoeft niet een Celeron te nemen als je stilte wilt, neem gewoon een Duron met een koeler van Arctic Silver. Die zijn zeer stil.

http://www.arctic-cooling.com/

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-08 20:17
Ik ben ook bezig om een dvd/divx/mp3 bak te maken. Ik weet het, het is al een oud topic, maar de vraag is actueel.

Ik heb momenteel een Duron 1300 thuis liggen en ben dus op zoek naar een micro-ATX board met 133 mhz geheugen (zag wel een gave EPOX met DDR) en kan deze eigenlijk niet vinden. Via motherboards.org kom ik een flink aantal exemplaren tegen, maar kan ze nergens kopen. Ik hoef geen onboard Geluid en Video (LAN zou wel prima zijn). Ik heb namelijk nog een SB Live! en MAtrox G550 liggen.

Ander probleem wordt de koeling, uiteraard moet het systeem erg stil zijn en ik lees hier dat de duron toch redelijk wat koeling behoeft. Ik heb op de arctic-cooling site gekeken, maar die koelers zijn nogal groot. Het geheel moet in deze (http://www.pc-case.de/det...detail=cal-013&index.html) kast passen. Andere oplossingen om het systeem koel te houden?

• ShittyOldMan
Ik denk dat de Gigabyte GA-7VKML een geschikt moederbordje is. Socket A, DDR geheugen, udma133, AGP, micro ATX, enz enz, in de pricewatch al te vinden voor 85,- euro.

Als je nog niet helemaal zeker bent van de kast, hier staan er nog een paar die wat mooier zijn ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.crtcinema.com/store/shop_image/product/f467c1748d23b785c1e548f1619e021a.jpg

(Mijn htpc is er nog steeds niet, ik draai nu met een grotere kast en mobo (en p3 450) welke op den duur een celly met kleine kast wordt. Waarschijnlijk ook met een RGBHV BNC uitgang mod ipv VGA)

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-08 20:17
Ik wil eigenlijk geen DDR, ik heb nog 512 MB SDRAM liggen. Die kasten zijn wel een stuk groter, voordeel is wel weer dat ik geen nieuw moederbord nodig heb (er past zag ook een full-size ATX-moederbord in). Kun je die kasten ook ergens in Europa krijgen?

Ik zit dan alleen nog met het probleem om het geluid te reduceren en de processor toch koel te houden, maar daar is wel weer wat op te vinden.

Ik weet nog niet wat ik ga doen, had die andere kast al bijna besteld, maar nu twijfel ik toch weer.

• Ermo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 18:08

Ermo

the syntax is painful...

http://www.mini-itx.com/

misschien is dit iets voor je?
in een test van de laatste pc active okt. 2002
Pagina: 1