Toon posts:

Minder geluid?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Duron 600@900 en een kast met 5x 80 mm fans allen hij maakt een beetje lawaai :( niet dat ik er last van heb...maar me ouders op zolder horen heel zacht wat brommen :)
wat is goed dempend materiaal wat ook nog eens de kast koel houd?

bvd

• HighLander
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-12-2020

HighLander

One day you will see

maw,
geluidisolatie zonder warmteisolatie...

geen idee, je zou je fans wat langzamer kunnen laten spinnen, of stillere zoeken, geluid maken ze toch en neem aan dat je geen isolatie over je fans heenplakt.

Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience.

Verwijderd

Topicstarter
nee ik wou graag de kast van binnen "behangen" zonder over de koelers te plakken uiteraard..maar wat dempt goed?

• mxhans196
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-08 18:24
Een soortgelijke vraag heb ik ook al eens gesteld:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/54612

Helaas schijnen weinig tweakers hierin geinteresseerd te zijn, gezien de lage respons hierop. Ik wil ook grotere fans met een lagere rpm installeren, maar kan maar weinig vinden hier in nederland.
Voorbeeld:
80x80x25 fan, 58 m3/h, 26 dB(A) 1.3 watt.
92x92x25 fan, 61 m3/h, 23 dB(A) 1.2 watt.
zie m'n vraag bij:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/55098

Ik ben op zoek, en als ik wat vind, zoek ik deze topic weer op en bericht je.

Deze tekst niet lezen !

Verwijderd

in mn 19" racks zitten van die stoffilters uit afzuigkappen (kun je gewoon halen in de supermarkt en op maat knippen)
dit scheelt een hoop stof en lawaai, natuurlijk word de koelende kracht ook wat minder (maar das minder erg dan zeurende ouders)

verder is er wel een soort schuimrubber te koop met aan 1 kant een plaklaag, dit kun je tegen de binnenkant van je kast plakken, zodat ie minder resoneert...

• mxhans196
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-08 18:24
Ben ik nog ff.
Om de geluidsproduktie te verminderen kun je ook het volgende doen:
Als je fans voor een rooster zitten in je kast (ik bedoel een gatenkaasje in de plaat van de kast) moet je die helemaal open zagen/boren. Een groot gat maakt minder herrie dan allemaal kleine gaatjes. De fans die direct aan de buitenkant zitten kun je dan voorzien van "fingerguards". Verder heb ik de fans die voluit draaien in rubber opgehangen, zodat eventuele resonantie niet doorgegeven wordt aan de kast.
PC op zolder met een houten vloer? Geluiddempend matje onder de kast voorkomt dat gedreun doorgegeven wordt naar de vloer.
suc6...

Deze tekst niet lezen !

• 504
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-05 15:37

504

Ik kan mijn 4 8X8cm -fans schakelen op 12 of 7 Volt, dus tijdens internetten staan de fans op 7 Volt (lekker stil) en Als ik ga gamen zet ik ze op 12 Volt

"I think there is a world market for maybe five computers." (Thomas Watson Jr., Chairmain of IBM, 1943)

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 07:38
ipv 80 mm fan's 120 mm fan's en die op 6 v (of nog lager, als ze het aankunnen) laten lopen.

ikzelf heb het zo gebouwd dat ik mijn 120mm traploos kan instellen van 6 tot 12 volt.
het geluid van de golden orb is harder dan dat van de 120mm in zijn laagste stand.
en als de extra capaciteit nodig is dan overstemd het lawaai uit de luidsprekers dat van de fan (die op 12v echt een straaljager nadoet, is een 6.5 watt fan)

• diekstra
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-12-2025
504, hoe heb je dat gedaan dat je kan kiezen of je fans op 7v of op 12v draaien?
Want mijn celly600@855 heeft bij zware belasting de 12v wel nodig, maar als ik zit te leren heb ik geen zin in de herrie

The Matrix is everywhere, It is all around us, Even now in this very room

• 504
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-05 15:37

504

Als je op de + van je fan +12 Volt zet en op de - van je fan +5 Volt, dan hou je netto 7 Volt over. Voila....

"I think there is a world market for maybe five computers." (Thomas Watson Jr., Chairmain of IBM, 1943)

Verwijderd

In de conrad heb ik wat gezien over een soort filt gezien wat je zo op maar kan knippen het is warmtevast ( correct me if i'm wrong maar dat betekend toch dat hij de warmte van de binnen kant van de kast aan houd ?? )
Op pagina 410 van de nieuwste ( 2001 ) conrad boek staat hij !
Als je geen boek hebt kan je hem aanvragen : 0800-0996600 volgens mij.
Ik weet niet of dit geweldig spul is ik heb het zelf namelijk ook niet uitgetest !

Verwijderd

Topicstarter
504 zou je dat mischien wat uitgebreider kunnen uitleggen van die voltages en + en - (kleuren van de voeding?!)

want das indd wel interessant

Atos: ipv 80 mm fan's 120 mm fan's en die op 6 v (of nog lager, als ze het aankunnen) laten lopen.

Maken de 120 mm fans minder geluid dan? why??

bvd

Taco

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 07:38
120 mm fans maken minder geluid dan 80 mm fans bij dezelfde luchtverplaatsing.

of anders gezegd:

bij een bepaald acceptabel geluidsniveau kan je door een 120 mm fan meer lucht jagen dan door een 80 mm fan.

dit komt doordat een 80 mm fan meer luchtturbulentie veroorzaakt en daar krijg je lawaai van.

over voedingen en kleuren e.d.:

de draadjes die uit je atx voeding komen en nuttig zijn om extra stroom af te tappen zijn:

geel (+12v)
rood (+5v)
oranje (+3.3v)
zwart (aarde)

je kan zo de volgende voltages creeeren:

neem draadje geel en zwart (12v)
draadje geel en oranje (8.7v)
draadje geel en rood (7v)
draadje rood en zwart (5v)
draadje oranje en zwart (3.3v)
draadje rood en oranje (1.7v)

of je neemt gewoon geel en zwart en een dikke potmeter dan kan alles traploos tussen 0 en 12 v (zoals in mijn kast)

oh ja, tap vooral geen stroom af van de andere kleuren draadjes, er staat hier wel spanning op, maar als je er te veel stroom van trekt dan vind je voeding het niet meer leuk. (en houdt er mee op)
Pagina: 1