Win NT server vervangen door Linux. Exchange functies ook

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-04 10:57
Aan gezien de search (nog) niet werkt, weet ik niet of het al vaker voorbij is gekomen.

Het probleem:
We hebben op het bedrijf een NT server staan, die een internetrouter, DNS-server, File-server, domain-controller en mailserver is (Exchange)

Nu moeten er een aantal uitbreidingen komen (VPN, grotere HDD en nog wat zaken)
Nu willen we kijken of het eventueel mogelijk is om die machine op Linux over te zetten, of dat we voor de uitbreidingen licenties moeten gaan aanschaffen voor de betreffende windows apps.

Het enige wat ik zo gauw niet een oplossing voor weet, is de mail server.
Men gebruikt namelijk Outlook (niet Outlook Express) op alle computers en leest aan de hand van het inlog account op de windows bakken, zijn/haar eigen mail.
Hiernaast zijn ook een aantal mailboxen voor anderen toegankelijk en wordt door 1 a 2 personen de memo- en afspraken functie in outlook gebruikt.
Verder is het dus noodzakelijk dat vanaf verschillende computers ingelogged kan worden en dan de eigen afspraken en mail te lezen is. (is nu ook het geval)

Ik heb bij het zoeken op internet al dingen als Evolution en Connector (zelfde bedrijf) gezien, maar is daarmee de vervanging van Exchange mogelijk? (Evolution is toch meer een agenda en outlook clone, voor Linux?)
Of zijn er andere oplossingen?
De mensen moeten wel op de windows bakken Outlook kunnen blijven gebruiken.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-05 12:57

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Wat je hier wilt is een vervanger van de Exchange mailserver. En op client-side mag er niks veranderd worden. Dit is heel goed mogelijk.
Met sendmail en pop3d kun je een mailserver opzetten. Je kunt voor elke gebruiker een account aanmaken welke gewoon met outlook-express of wat dan ook binnen te halen zijn. Je kunt er ook een SMTP van maken. Met fetchmail zou je dan ook externe mail kunnen ophalen en dit doorsturen naar interne mail.
Hiervan is heel veel te vinden op internet. Kijk anders even op http://www.linux-nl.cx . Daar heb ik heel veel vanaf gehaald in mijn begin-periode met linux. Staat ook uitgelegd hoe je een mailserver opzet :)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 14:00

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

en wordt door 1 a 2 personen de memo- en afspraken functie in outlook gebruikt.
Dit kan mogelijk een probleem worden, maar de rest is allemaal vrij snel & simpel te realiseren met bestaande applicaties

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• TD-er
imdos schreef op 31 juli 2002 @ 19:50:
[...]
Dit kan mogelijk een probleem worden, maar de rest is allemaal vrij snel & simpel te realiseren met bestaande applicaties
Mischien dat ik die afspraken functie wel kan skippen, want de enige die er echt gebruik van zegt te maken, is mijn baas en die zit altijd achter dezelfde PC.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:36
Bill workgroup server is een redelijke opensource server, maar je hebt nog steeds connector licenties nodig, en de enige software die ermee kan communiceren is dus Outlook met zo'n plugin. Verder vreet dat servertje resources en is het dus niet echt een oplossing voor je probleem.

Mail: gewoon Sendmail + QPopper ofzo, liever zelfs Courier mailserver, of Courier-IMAP en qmail (Courier mailserver is een suite met sqwebmail, maildrop, aangepaste qmail, courier-IMAP en nog wat extras zoals een fax-gateway)

Zoals eerder gezegd: alles moet wel lukken, behalve die calendaring zooi van Outlook, daarvoor zou je peer-to-peer moeten werken met opslag op een FTP servertje ofzo, ideaal is het niet.

• TD-er
_JGC_ schreef op 31 juli 2002 @ 19:55:
Bill workgroup server is een redelijke opensource server, maar je hebt nog steeds connector licenties nodig, en de enige software die ermee kan communiceren is dus Outlook met zo'n plugin. Verder vreet dat servertje resources en is het dus niet echt een oplossing voor je probleem.
Hoeveel resources hebben we het dan over? de server is een PIII 450 en gemiddeld zitten er zo'n 6 mensen tegelijk aangelogged voor de mail (continue open op een werkstation)
Mail: gewoon Sendmail + QPopper ofzo, liever zelfs Courier mailserver, of Courier-IMAP en qmail (Courier mailserver is een suite met sqwebmail, maildrop, aangepaste qmail, courier-IMAP en nog wat extras zoals een fax-gateway)

Zoals eerder gezegd: alles moet wel lukken, behalve die calendaring zooi van Outlook, daarvoor zou je peer-to-peer moeten werken met opslag op een FTP servertje ofzo, ideaal is het niet.
Eventueel kan ik de kalender functie van outlook dus voor die ene persoon op z'n eigen computer gebruiken. (hoeft dus niet percee op de server en anders kan een samba connectie eventueel ook.)

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
misschien ff een compleet ander id. Kan je die mensen daar geen webmail laten gebruiken ipv outlook. Dan kan je namelijk een webmail client gebruiken waar calender zut enzo inzit. maw je bent van outlook en de MS standaard af...

Verwijderd

Een klant van mij draait een Linux bak met een soortgelijke mailapplicatie als Exchange.
Alle mail wordt opgeslagen in een MySQL database en er zijn ook gedeelde agenda's mogelijk net als bij Exchange Server.
Ook zag ik pas dat SuSE iets soortgelijks heeft.

Zie:

http://www.suse.de/en/pro...s/email_server/index.html

en voor een demo:

http://emailserver.suse.d...gin.pl?doit=login&lang=EN

ziet er echt gelikt uit, maar ik moet alles nog testen.
Als ik meer weet / getest heb post ik het hier wel :)

• klbob
  • Laatst online: 29-04 07:57
openmail van HP is misschien iets. dit is echt een exchance vervanger. helaas niet gratis maar wel goedkoper en goed. je moet wel veel verstand van linux hebben. wij draaien er al 4 jaar mee. hij doet alles wat exchange ook kan.
http://www.openmail.com/cyc/om/00/showfile.cgi?100-1330

Verwijderd

HP stopt met openmail.

• TD-er
Verwijderd schreef op 31 juli 2002 @ 20:19:
Een klant van mij draait een Linux bak met een soortgelijke mailapplicatie als Exchange.
Alle mail wordt opgeslagen in een MySQL database en er zijn ook gedeelde agenda's mogelijk net als bij Exchange Server.
Ook zag ik pas dat SuSE iets soortgelijks heeft.

Zie:

http://www.suse.de/en/pro...s/email_server/index.html

en voor een demo:

http://emailserver.suse.d...gin.pl?doit=login&lang=EN

ziet er echt gelikt uit, maar ik moet alles nog testen.
Als ik meer weet / getest heb post ik het hier wel :)
Die Suse mailserver ziet er erg gelikt uit.
Die ga ik van de week echt ff testen. (met mn baas ernaast om te kijken wat hij ervan vind.)
Ik denk dat ik 'm thuis in elk geval wel ga gebruiken.
Dit is namelijk ook een prima oplossing voor de nabije toekomst waarbij m'n baas ook vanaf thuis of het andere kantoor makkelijk bij de mail wil kunnen.
Nooit gedacht dat een vorm van webmail zo makkelijk zou werken met attchments enzo.

Verwijderd

TD-er schreef op 31 juli 2002 @ 21:36:
[...]

Die Suse mailserver ziet er erg gelikt uit.
Die ga ik van de week echt ff testen. (met mn baas ernaast om te kijken wat hij ervan vind.)
Ik denk dat ik 'm thuis in elk geval wel ga gebruiken.
Dit is namelijk ook een prima oplossing voor de nabije toekomst waarbij m'n baas ook vanaf thuis of het andere kantoor makkelijk bij de mail wil kunnen.
Nooit gedacht dat een vorm van webmail zo makkelijk zou werken met attchments enzo.
Yep, ziet er echt super uit.
Alleen jammer dat ie 1000 dollar kost.
Ik heb wel een illegale kopie om hem te testen, maar ik mis CD2 (De Source)
Ik wil namelijk kijken of ik hem ook op andere linuxdistro's aan de praat kan krijgen.
Ik ben niet zo gecharmeerd van SuSE, maar ach enkel als mailserver is het wel
te doen.

• TD-er
Dat is vervelend en zal voor een deel uitmaken of ik een dergelijk systeem zou willen gaan gebruiken in een werk-omgeving.

linux kennis om te configgen en installeren is waarschijnlijk wel voldoende aanwezig bij mij, dit als reactie op een eerdere post.

• TD-er
Verwijderd schreef op 31 juli 2002 @ 21:38:
[...]

Yep, ziet er echt super uit.
Alleen jammer dat ie 1000 dollar kost.
[..]
Dat had ik nog niet gezien..... Nou valt die ook af. (dan kan ik nog beter VMware, met NT en Exchange gaan draaien.... bij wijze van spreken)

Voor thuis gebruik zou ik 'm eventueel wel nog eens willen proberen... Maar 1000$ is toch net ff een beetje te idioot veel voor een mailservertje.:(

Verwijderd

TD-er schreef op 31 juli 2002 @ 21:41:
[...]

Dat had ik nog niet gezien..... Nou valt die ook af. (dan kan ik nog beter VMware, met NT en Exchange gaan draaien.... bij wijze van spreken)

Voor thuis gebruik zou ik 'm eventueel wel nog eens willen proberen... Maar 1000$ is toch net ff een beetje te idioot veel voor een mailservertje.:(
Tja, als je liever 10.000 gulden betaald voor een Exchange Server met 10 clients.
En Vmware lijkt me nou ook niet echt zo'n superoplossing.
Dan heb je nog de instabiliteit van Windhoos en het vreet systeemrecourses.
Als je Open Source software zoekt, ik heb ook hele goede verhalen gehoord
over www.qmail.org

• TD-er
Ik kan zo gauw geen prijzen vinden van HP open mail.
Wat kost dat ongeveer (orde van grootte...)

• TD-er
Verwijderd schreef op 31 juli 2002 @ 21:44:
[...]

Tja, als je liever 10.000 gulden betaald voor een Exchange Server met 10 clients.
En Vmware lijkt me nou ook niet echt zo'n superoplossing.
Dan heb je nog de instabiliteit van Windhoos en het vreet systeemrecourses.
Als je Open Source software zoekt, ik heb ook hele goede verhalen gehoord
over www.qmail.org
We hebben een Exchange licentie draaien, de vraag is alleen of er een vervanger voor is voor onder linux, omdat daar alle andere uitbreidingen die gewenst zijn, geen extra geld kosten qua licenties. Dat van VMware was ik de ":)" achter vergeten :)
qmail zal ik ff bekijken.

Verwijderd

Ik weet niet precies wat je met exchange functionaliteit bedoelt, maar als je de mail via een imap server wilt beheren is het dan misschien niet aan te raden om eens te kijken naar kant en klare distro´s als clarkconnect of e-smith en aanverwante artikelen?

btw bij de suse email server oplossing komt ook support. Handig bij het opzetten van de server. Ik weet alleen niet nu of de suse oplossing ook alle andere taken default kan opnemen of dat je die moet toevoegen. Bij een klant van ons gingen ze serieus kijken naar suse, ze vonden de prijs alleen veel te laag, dat kon toch nooit wat zijn... ZUCHT.

(en nee ik heb niets met suse)

• klbob
  • Laatst online: 29-04 07:57
ja, HP stopt met ontwikkelen en supporten (2006) van openmail. maar je kan het nog wel kopen (dacht ik) ik weet geen prijzen. je kan ze wel bellen. als je interesse hebt kan ik je een telefoon nummer mailen.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

klbob_ schreef op 01 augustus 2002 @ 08:46:
ja, HP stopt met ontwikkelen en supporten (2006) van openmail. maar je kan het nog wel kopen (dacht ik) ik weet geen prijzen. je kan ze wel bellen. als je interesse hebt kan ik je een telefoon nummer mailen.
Nee, je kan het ook niet meer kopen. Bestaande licensies blijven bestaan, maar nieuwe licensies krijgen is niet meer mogelijk.

Verwijderd

Samsung heeft HP Openmail plus staf overgenomen, product heet Samsung Contact. Maar ook hier heb client connect licenties nodig, gratis is deze oplossing zeker niet.

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-05 21:56

Pogostokje

* twiet *

Mja, en je zou altijd nog kunnen bepalen dat je, mocht je er niet uitkomen met de mail, een exchange server dedicated inricht en alle andere zooi op een linux masjientje zet. Die exchange server kan dan een stuk lichter zijn omdat er alleen exchange op komt en alle andere zooi gooi je lekker op een linux server.
Licenties voor Exchange hebben jullie toch al begrijp ik, dus weggooien daarvan is misschien ook zonde.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

je zou ook een naar ConnecTux kunnen kijken, is wel geen gratis Linux oplossing, maar bevat wel de Exchange functionalteit in Outlook via hun eigen ontwikkelde plugin.
voor de rest draait het opbasis van suse.

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 15:52
Ik kwam laatst de Bill Workgroupserver tegen!
De BILL Workgroupserver biedt een uniek en betrouwbaar storage-platform voor MS-Outlook™ gebruikers. Alle persoonlijke en publieke workgroup-gegevens (mail, agenda’s, taaklijsten, notities en adresboeken) worden centraal opgeslagen op de BILL Workgroupserver, in een PostgreSQL database. Elke BILL-gebruiker heeft een set persoonlijke mappen op de BILL Workgroupserver. Via de functie publieke mappen kunnen centrale adresboeken, agenda’s of taaklijsten worden aangelegd en gedeeld. Gebruikers die de workgroupserver willen gebruiken via Microsoft Outlook™ hebben daarvoor een MAPI client nodig. Dit alles in de vertrouwde Microsoft Outlook omgeving.
De BILL Workgroupserver is Open Source en valt onder de GNU Public License.
:O

My weblog

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-05 15:59

FastBunny

Give it the Works !

:Y) Nice link hoor, gratis alternatief waar veel mensen naar zoeken :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 15:52
graag gedaan...

* capedro heeft er allen nog geen ervaring mee! :'(

My weblog

• _JGC_
BILL gaf ik ook al als alternatief, maar problemen:
- Alleen commerciele Outlook Connector licentie beschikbaar
- Geen overige plugins beschikbaar (Ximian is nog niet klaar, staat als future release plan)
- Vreet resources: waar een Exchange server met een P3-733 en 128MB voor 10 clients kan werken, heeft BILL het 4 voudige aan geheugen nodig om het werkbaar te maken voor minder clients

Evt zou PHPGroupware ook een oplossing zijn. Is een webbased groupware suite met mail, kalender, shared folders, shared calendars, usenet, etc:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
jgc:~# apt-cache search phpgroupware
phpgroupware - Web based GroupWare system written in PHP
phpgroupware-addressbook - The phpGrouhpWare addressbook management module
phpgroupware-admin - The phpGroupWare administration module
phpgroupware-api - The phpGroupWare API
phpgroupware-api-doc - The phpGroupWare API Documentation
phpgroupware-bookkeeping - The phpGroupWare bookkeeping module
phpgroupware-bookmarks - The phpGroupWare bookmark management module
phpgroupware-brewer - The phpGroupWare homebrewing module
phpgroupware-calendar - The phpGroupWare calendar management module
phpgroupware-chat - The phpGroupWare chat module
phpgroupware-chora - The phpGroupWare CVS interface module
phpgroupware-comic - The phpGroupWare comic strip parser module
phpgroupware-core - The phpGroupWare core module
phpgroupware-core-doc - The phpGroupWare core module documentation
phpgroupware-developer-tools - The phpGroupWare developer tools module
phpgroupware-dj - The phpGroupWare mp3 db interface module
phpgroupware-eldaptir - The phpGroupWare LDAP tree editor module
phpgroupware-email - The phpGroupWare E-Mail client module
phpgroupware-filemanager - The phpGroupWare file manager module
phpgroupware-forum - The phpGroupWare forum module
phpgroupware-ftp - The phpGroupWare ftp module
phpgroupware-headlines - The phpGroupWare headlines catcher module
phpgroupware-hr - The phpGroupWare human resource management module
phpgroupware-img - The phpGroupWare image editor module
phpgroupware-infolog - The phpGroupWare infolog applcation
phpgroupware-inv - The phpGroupWare inventory module
phpgroupware-manual - The phpGroupWare on-line manual module
phpgroupware-messenger - The phpGroupWare messenger module
phpgroupware-napster - The phpGroupWare Napster interface module
phpgroupware-news-admin - The phpGroupWare news admin module
phpgroupware-nntp - The phpGroupWare newsgroup reader module
phpgroupware-notes - The phpGroupWare notes management module
phpgroupware-phonelog - The phpGroupWare phone logging module
phpgroupware-phpsysinfo - The phpGroupWare phpSysInfo module
phpgroupware-phpwebhosting - The phpGroupWare next generation file manager module.
phpgroupware-polls - The phpGroupWare polling module
phpgroupware-preferences - The phpGroupWare preferences management module
phpgroupware-projects - The phpGroupWare projects management module
phpgroupware-registration - The phpGroupWare registration module.
phpgroupware-setup - The phpGroupWare setup III module
phpgroupware-skel - The phpGroupWare skeleton module
phpgroupware-soap - The phpGroupWare SOAP module
phpgroupware-stocks - The phpGroupWare stock management module
phpgroupware-todo - The phpGroupWare todo list management module
phpgroupware-tts - The phpGroupWare trouble ticket system module
phpgroupware-wap - The phpGroupWare WAP module
phpgroupware-weather - The phpGroupWare weather information module
phpgroupware-xmlrpc - The phpGroupWare XMLRPC module

Verwijderd

_JGC_ schreef op 01 augustus 2002 @ 23:21:
Evt zou PHPGroupware ook een oplossing zijn. Is een webbased groupware suite met mail, kalender, shared folders, shared calendars, usenet, etc:
Ik ben zelf niet zo tevreden over de stabiliteit van PHPGroupWare...ze komen ook heel moeilijk tot een stabiele versie.

Ik opteer PHProjekt.

• TD-er
Verwijderd schreef op 02 augustus 2002 @ 09:10:
[...]
Ik ben zelf niet zo tevreden over de stabiliteit van PHPGroupWare...ze komen ook heel moeilijk tot een stabiele versie.

Ik opteer PHProjekt.
Ik heb zojuist PHProject ff bekeken, maar ik zelf vond het niet heel erg overzichtelijk. Kan wennen zijn natuurlijk, maar ik zal het de mensen ook uit moeten gaan leggen.

Is het qua systeem-belasting een beetje laag?

• TD-er
_JGC_ schreef op 01 augustus 2002 @ 23:21:
BILL gaf ik ook al als alternatief, maar problemen:
- Alleen commerciele Outlook Connector licentie beschikbaar
- Geen overige plugins beschikbaar (Ximian is nog niet klaar, staat als future release plan)
- Vreet resources: waar een Exchange server met een P3-733 en 128MB voor 10 clients kan werken, heeft BILL het 4 voudige aan geheugen nodig om het werkbaar te maken voor minder clients

Waarom hebben die programma's zo asociaal veel resources nodig?
't is me wel op gevallen dat die NT-bak vrijwel altijd 150 MB aan swap in gebruik heeft, maar niet actief gebruikt (vrij weinig HDD act.) maar dat komt dus eigelijk vrijwel alleen door exchange.
Die BILL moet ik nog gaan bekijken, al vind ik een vereiste van 512 MB wel een tikkeltje veel worden. (moet ik dus nog ergens 256 MB ECC vandaan zien te halen, wat ook nog eens in een Compaq kan werken.)

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-04 16:11
Caldera heeft toch ook iets dergelijks? volution messaging server ofzo :? afaik heeft die mail (op basis van postfix), adresboek (ldap) en calendering functies. En outlook, outlook express en nog wat clients worden ondersteund. Kost wel geld.

Verwijderd

TD-er schreef op 02 augustus 2002 @ 11:29:
Ik heb zojuist PHProject ff bekeken, maar ik zelf vond het niet heel erg overzichtelijk. Kan wennen zijn natuurlijk, maar ik zal het de mensen ook uit moeten gaan leggen.

Is het qua systeem-belasting een beetje laag?
Voor mij was het een kwestie van wennen.
En de systeembelasting is vrijwel 0.

Verwijderd

Bij ons zijn ze ook aan het kijken om een overstap te maken van Exchange naar een mailserver op het Linux platform. Er wordt bij ons gebruik gemaakt van IMAP, dus alle mail wordt ook op de server opgeslagen;

Stel, we zouden die overgang gaan maken, kan dan alle Exchange mail van de gebruikers (inclusief subfolders en adresboeken e.d.), ge-exporteerd of overgekopieerd worden naar de Linux mailserver zodat alle gebruikers hun bestaande mail kunnen behouden?

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Kijk hier eens:
http://www.horde.org/projects.php
Ik heb het hier ook in gebruik,
IMP voor de mail
Turba addresboek via LDAP en dan kun je outlook hier gebruik van laten maken zoals hier http://www.med.und.nodak....mputer/howto/OutlookLDAP/ beschreven is
en zo hebben ze nog meer dingen die vooral web based zijn.

Voor de gewone mail gebruik je dan gewoon IMAP zodat iedereen overal zijn mail kan lezen en versturen.
Ik gebruik hier de combo qmail/couier imap/courier pop3/imp volgens deze config
http://matt.cadillac.net/...toaster/toaster-2.1.shtml en die moet ook een heel eind toe te passen zijn op Linux.

Het overzetten van mail moet neem ik aan toch wel kunnen.

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 13:12
[Enorme schop] Weet iemand ook of de server-based agendafuncties van Exchange Server vervangen kunnen worden door een Open Source oplossing - anders dan Bill Workgroupserver?

Met die laatste ben ik nu aan het experimenteren. Ik houd jullie op de hoogte.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-04 13:07
rlensen schreef op 15 augustus 2002 @ 14:15:
Kijk hier eens:
http://www.horde.org/projects.php
Ik heb het hier ook in gebruik,
IMP voor de mail
Turba addresboek via LDAP en dan kun je outlook hier gebruik van laten maken zoals hier http://www.med.und.nodak....mputer/howto/OutlookLDAP/ beschreven is
en zo hebben ze nog meer dingen die vooral web based zijn.

Voor de gewone mail gebruik je dan gewoon IMAP zodat iedereen overal zijn mail kan lezen en versturen.
Ik gebruik hier de combo qmail/couier imap/courier pop3/imp volgens deze config
http://matt.cadillac.net/...toaster/toaster-2.1.shtml en die moet ook een heel eind toe te passen zijn op Linux.

Het overzetten van mail moet neem ik aan toch wel kunnen.
Je vergeet SquirrelMail :)
http://www.squirrelmail.org

Verwijderd

Prochange emerging as an open-source alternative to Microsoft Exchange Server
http://www.prochange.org/www/ lijkt wel wat (= iig open source...)

Verder:
http://linux.tucows.com/internet/mail_servers.html
of andere verzamel sites.
DaveCentral.com is helaas gesloten zag ik net (stond erg veel)

• mavink
  • Laatst online: 06-05 09:52
Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 13:37:
Bij ons zijn ze ook aan het kijken om een overstap te maken van Exchange naar een mailserver op het Linux platform. Er wordt bij ons gebruik gemaakt van IMAP, dus alle mail wordt ook op de server opgeslagen;

Stel, we zouden die overgang gaan maken, kan dan alle Exchange mail van de gebruikers (inclusief subfolders en adresboeken e.d.), ge-exporteerd of overgekopieerd worden naar de Linux mailserver zodat alle gebruikers hun bestaande mail kunnen behouden?
Mail importeren/exporteren moet niet zo'n probleem zijn; je kunt heel makkelijk een scriptje maken (of downloaden, ik heb er wel eens een gezien) dat via imap een mailbox kopieert.

• noshit
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-02 08:08

noshit

Als ik jou was zou ik ook eens naar e-smith kijken (www.e-smith.org) Dat is een makkelijk te configureren server voor midden en kleinbedrijf: Mailserver, domeinserver, webmail en ga zo maar door. Kan worden geconfigureerd door middel van een webbrowser. Ik heb hem al op verschillende plekken (ook bedrijfskritisch) opgezet, naar volle tevredenheid.

Verwijderd

Een goede vervanging van de Small Business Server van Microsoft met Exchange, is ConnecTUX gebasseerd op SuSE linux. (Commercieel). In combinatie met de module Team-Link van ConnecTUX kan de zelfde functionaliteit in Outlook behaald worden.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 13:12
Op zich wel interessant, maar het is een kickje van een slordige 3/4 jaar...

Wat wil je zeggen, dezelfde functionaliteit als Exchange? (Incl. agenda etc.?)

Overigens mis ik nogal wat functionaliteit in Exchange (zie Hoe heet deze Exchange Add-on?).

Als je nou een link geeft of zo, en... Hoeveel kost dat?

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• igmar

igmar

ISO20022

Openmail is overgekocht door Samsung, en gaat verder onder de naam Sansgun Contact. Kwa functionaliteit 100% gelijk aan Exchange 5.5, en niet zo foeilelijk als Bill Workgroup. Da's misschien over 3 jaar een optie indien het eens stabiel wordt.

Mijn advies : Ga voor Contact.

• igmar

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 18 June 2003 @ 17:00:
Een goede vervanging van de Small Business Server van Microsoft met Exchange, is ConnecTUX gebasseerd op SuSE linux. (Commercieel). In combinatie met de module Team-Link van ConnecTUX kan de zelfde functionaliteit in Outlook behaald worden.
En werkt ook alleen met SuSE. Geen alternatief dus, aangezien SuSE d'r hier niet opkomt :)

• TD-er
pinockio schreef op 18 June 2003 @ 19:08:
Op zich wel interessant, maar het is een kickje van een slordige 3/4 jaar...

[..]
Wat mij betreft helemaal niet erg dat juist dit oude topic van mij gekicked wordt, want het zal voor mij in de nabije toekomst toch weer een hot-item worden, als ik op de nieuwe lokatie weer een server moet gaan inrichten/opzetten etc.
Voor die server is nog niets aanwezig, dus speelt het aspect software en bijbehorend kostenplaatje weer mee.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

is OpenExchange misschien iets? Geen ervaring mee ofzo, maar wellicht kun je ook naar deze kijken :?

It’s the economy, stupid!

Verwijderd

igmar schreef op 18 June 2003 @ 19:26:
[...]

En werkt ook alleen met SuSE. Geen alternatief dus, aangezien SuSE d'r hier niet opkomt :)
Nou ja als je ook niet weet waar je het over hebt!! 8)7

Verwijderd

Heeft iemand Bynari al genoemd? 8)7

• _JGC_
Ik zal maar weer es ff schoppen...

Voor een bedrijf ben ik op zoek geweest naar een opensource multiplatform exchange vervanger. Deze heb ik eindelijk gevonden voor de eisen die we eraan stellen:

- Mail moet mogelijk zijn
- Centrale mail ook
- Adresboek
- Centraal agenda

mail: qmail + courier-imap met gebruik van shared maildirs waar dat nodig is
adresboek: openldap, er draait immers toch al een LDAP server voor de useraccounts van samba, waarom niet voor adresboek gebruiken?
centraal agenda: Apache+mod_dav en mozilla calendar

Alhoewel Mozilla Calendar nog een beta-project is, werkt het flex. Het publiceert je hele agenda met DAV in iCal formaat op de apache server, en gebruikers die subscriben op dat ding krijgen ook die planning te zien :)

Ik zal maandag even demonstreren bij dat bedrijf, als het inslaat, kunnen Outlook 2000, Outlook Express en Exchange de deur (eindelijk) uit :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14
peeti, een topic van 3/4 jaar oud kicken dat schiet niet op lijkt me (ook al gaat het wel over hetzelfde onderwerp). De kans dat de topicstarter nu nog reacties gaat lezen op z'n vraag lijkt me een tikje klein.

_JGC_, het kan dus blijkbaar wel inmiddels, woei :)

Maar ik doe dit topic toch dicht.

Edit: en weer open op verzoek van topicstarter, blijkbaar is dit nog steeds vrij relevant.

Nou, leef je dus uit in het noemen van nog niet genoemde alternatieven en oplossingen, en hoe goed ze werken :)

[ Voor 26% gewijzigd door Wilke op 22-06-2003 19:50 ]

Verwijderd

Wij hebben voor school ook naar een alternatief moeten kijken voor Exchange. Wij kwamen op SuSe OpenExchange.

Het is op zich best aardig. Je kan evaluatie cd's bestellen om het te testen. Ik had er wel moeite mee het aan te passen naar onze LDAP server (ander soort BaseDN).

Het heeft alle functionaliteit van Exchange, en een schaalbaarheid tot iets van 5000 gebruikers. Als het je interesseert heb ik eventueel (een relatief simpel) onderzoeksrapport voor je :)

• igmar

igmar

ISO20022

Ik heb nu voor een aantal klanten ook een migratie van simpel IMAP based -> Exchange alike server moeten doen. Aantal trajecten doorlopen :

* Bill Workgroup

Nadelen :

- Vreet resources
- 1 uitgaand SMTP domein mogelijk
- Niet flexibel tov uitbreidingen
- Geen packages beschikbaar

Voordelen

- Goedkoop

* SuSe OpenExchange

Nadelen:

- Draait alleen op SuSE, en da's hier geen optie ivm eigen distrib

* Samsung Contact aka HP OpenMail

Nadelen :

- De prijs

Voordelen :

- Volledig Exchange 5.5 compatibel
- Uiternate flexibel
- Vraagt weinig resources
- Actief onderhouden, goede community

* Bynari connector

Nadelen

- Alleen ondersteuning voor hun eigen server distributie

Zowel OpenExchange als Bynari vielen af door hun eisen kwa platform / server. Bill workgroup lust resources rauw, met een paar gebruikers is het snelheidsverlies duidelijk merbaar, en de beperking kwa uitgaand SMTP domein was voor een klant niet acceptabel.

Ik ben dus voor Contact gegaan, ook omdat er tot 5 users geen licentie hoeft worden betaald.

• TD-er
igmar schreef op 23 June 2003 @ 09:21:
[..]
* Bill Workgroup

Nadelen :

- Vreet resources
- 1 uitgaand SMTP domein mogelijk
- Niet flexibel tov uitbreidingen
- Geen packages beschikbaar

Voordelen

- Goedkoop

[..]
Wat versta je onder "vreet resources"? veel CPU-power en veel memory neem ik aan, maar wat noem je veel?
Tegenwoordig kun je volgens mij al vrijwel niets meer onder de 1.6 GHz krijgen (duron mischien nog) en geheugen kost ook vrijwel niets meer. Aangezien ik een compleet nieuwe server neer moet gaan zetten, zijn dat tot op zekere hoogte dus geen issues meer , tenzij het echt veel is en >1GB noodzakelijk is.
Dus wat is veel?
Voor de rest van de nadelen zou ik even moeten nagaan of dat voor ons een issue is.
Verwijderd schreef op 22 June 2003 @ 22:14:
Wij hebben voor school ook naar een alternatief moeten kijken voor Exchange. Wij kwamen op SuSe OpenExchange.

Het is op zich best aardig. Je kan evaluatie cd's bestellen om het te testen. Ik had er wel moeite mee het aan te passen naar onze LDAP server (ander soort BaseDN).

Het heeft alle functionaliteit van Exchange, en een schaalbaarheid tot iets van 5000 gebruikers. Als het je interesseert heb ik eventueel (een relatief simpel) onderzoeksrapport voor je :)
Ik heb zeker wel interesse.
zou je het willen mailen naar gijs at fmf punt nl ?

Verwijderd

Ik ben dus voor Contact gegaan, ook omdat er tot 5 users geen licentie hoeft worden betaald.
Op welke distro draai je contact ?

• igmar

igmar

ISO20022

TD-er schreef op 23 June 2003 @ 11:49:
[...]

Wat versta je onder "vreet resources"? veel CPU-power en veel memory neem ik aan, maar wat noem je veel?
Dat je voor bv 50 users een gruwelijk stevige machine nodig hebt.
Tegenwoordig kun je volgens mij al vrijwel niets meer onder de 1.6 GHz krijgen (duron mischien nog) en geheugen kost ook vrijwel niets meer. Aangezien ik een compleet nieuwe server neer moet gaan zetten, zijn dat tot op zekere hoogte dus geen issues meer , tenzij het echt veel is en >1GB noodzakelijk is.
Dus wat is veel?
Voor de rest van de nadelen zou ik even moeten nagaan of dat voor ons een issue is.
De machine in kwestie is onbruikbaar voor overige doeleinden. Ik vermoed dat Bill intern erg slecht in elkaar zit, de onleesbaarheid van de code bevestigd dit, evenals het feit dat alle intelligentie in de clients zit waarschijnlijk.

Dan heb ik niet eens over de bugs die d'r nog inzitten.

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Maar wat ik niet begrijp is waarom je Exchange überhaupt wil vervangen door een houtje touwtje Open Source oplossing?
Je hebt toch een licentie voor Exchange? Die kun je gewoon hergebruiken op een nieuwe of andere server hoor, zolang je maar 1 installatie overhoud.
Volgens mij haal je je meer ellende op je hals dan nodig is. Blijft wel een leuke uitdaging overigens.

• _JGC_
Ik heb de Mozilla oplossing even bekeken vandaag, en het lijkt erop dat het een beetje overeenkomt met een .PST van outlook op een netwerkshare en met zn allen erin schrijven. enige verschil: het is nu via DAV met ondersteuning van locking :P

Edit:
Waar Evolution mooi een LDAP boom kan gebruiken om adressen in op te slaan, vertikken zowel Outlook als Outlook Express dit, en Mozilla mail is read only :(

[ Voor 26% gewijzigd door _JGC_ op 23-06-2003 18:00 ]

• TD-er
regmaster schreef op 23 June 2003 @ 13:01:
Maar wat ik niet begrijp is waarom je Exchange überhaupt wil vervangen door een houtje touwtje Open Source oplossing?
Je hebt toch een licentie voor Exchange? Die kun je gewoon hergebruiken op een nieuwe of andere server hoor, zolang je maar 1 installatie overhoud.
Volgens mij haal je je meer ellende op je hals dan nodig is. Blijft wel een leuke uitdaging overigens.
Dit is nodig, omdat het bedrijfje waar de exchange server staat nu verkocht is (incl server) en mijn baas toch wel graag weer zo'n oplossing wil hebben, alleen mag het niet te veel kosten.

Pagina: 1