El Cheapo FireWire kaart versus DV capture

Pagina: 1
Acties:

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11-08 17:54
Ik heb onlangs een digitale videocamera gekocht en wil nu het zootje via FireWire naar de PC brengen. Voldoet een gewone Firewire PCI kaart dan of moet ik zo'n Pinacle DV studio kaart van 300 ballen kopen om een beetje video editing te doen ?

Specs : Via KT133a mobo, Duron 650@1Ghz, 32 MB Geforce MX 400 (+tv out), 384 MB PC133 SDRAM, 60 GB hdd, Ricoh 12x cdwriter, Windows 98 SE, Sony Digital 8 (DCR-TRV140), Maxtor 20 + 40 GB (beide 5400 rpm)

Ik weet dat hier al topics over zijn. Echter werkte de search functie niet (nieuwe s/w?) en de enige nuttige topic na lang zoeken (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/535946) hierover kon me ook niet zoveel uitsluitsel geven. Ik zie pakketten van Pinnacle express voorbij schieten en DV capture kaarten DV200/DV500 maar geen duidelijkheid over wat deze kaarten nu echt doen (buiten compressie/decompressie MPEG 2). Ook word er ergens iets beweerd dat voor het 'huis-tuin-en-keuken-video editing' niet echt een aparte DV capture kaart met h/w compressie/decompressie nodig is. Is dit waar ? Het zal wel een n00b vraag ;)

In het kort : Heeft iemand ervaring met DV filmpjes capturen met een simpele firewire kaart, knippen & plakken en dat wegschrijven naar DivX (Mpeg4?) of VCD/SVCD ? En mocht de proc te langzaam zijn zou een upgrade naar Athlon XP voldoende zijn ?

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

Verwijderd

Pinacle DV studio = Firewire PCI kaart + Software

en daar betaal je dan ook voor.

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

wil je toch ook aanraden hier te kijken. Staat al een hoop info.

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 20:04
Hier volgt mijn mening (waar vast vele anderen het niet mee eens zullen zijn... ;) )

Als je genoeg CPU power hebt* en je wilt op huis-tuin-etc niveau videobewerken ga dan absoluut voor een cheapass firewire kaartje.

Ik heb op de PC van mijn huisgenoot een 1,5 uur durende film gecaptured en ge-edit en dat is een:

Duron 700
384Mb. RAM
1x maxtor 20gb. 7200Rpm.
1x maxtor 40gb. 5400Rpm.
Dynalink firewire kaartje
sb live

dit ging echt prima! Met de gratis tool AVI-IO heb ik alles gecaptured en daarna alles bewerkt in adobe premiere. Uiteindelijk een Divx 4.12 film van gemaakt.

Als je PC snel genoeg is voor het encodeer werk en je geen behoefte hebt aan de software die bij de echte capturekaarten zit, ga dan voor goedkoopie!

https://www.strava.com/athletes/10490675

• Spam
okee, maar dat is dan ook -alleen- een Firewire kaart...toch ? m.a.w. een simpele firewire kaart voldoet en de s/w die kan ik wel op andere manieren krijgen.....

of redeneer ik nu verkeerd ?

• Raymond
  • Laatst online: 14-08 08:55
ikzelf ben er ook mee aan het stoeien geweest:

DV op de pc

• Spam
Kijk...DAAR heb ik wat aan ;-) Thx !

• Spam
Goldielox,

Als je een schatting zou moeten doen : hoe lang was dat systeem bezig met encoderen ? Hebben we het hier over een paar uur laten reutelen of een half uurtje koffie lurken ?

En het editen ? Ik kan me voorstellen dat zo'n zware DV stroom niet snel heen en weer spoelt. Of is het juist omdat dit nog ruwe ongeencodeerde video informatie is -juist- een fluitje van een cent voor de CPU ?

• [BoSS]
  • Laatst online: 14-08 13:03

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Spam schreef op 31 juli 2002 @ 19:18:
Goldielox,

Als je een schatting zou moeten doen : hoe lang was dat systeem bezig met encoderen ? Hebben we het hier over een paar uur laten reutelen of een half uurtje koffie lurken ?

En het editen ? Ik kan me voorstellen dat zo'n zware DV stroom niet snel heen en weer spoelt. Of is het juist omdat dit nog ruwe ongeencodeerde video informatie is -juist- een fluitje van een cent voor de CPU ?
Een DV-stroom is geen onge-encodeerde video! Het is een video met DV-compressie, met een datarate van ong 3,5Mbyte/sec. Dat is dus een stuk minder als een echte ongecomprimeerde video!
Het "spoelen" door zo'n bestand gaat hier, op een Dual Celeron 466 (waar bij dat soort dingen maar 1 proc gebruikt word in WinXP), gewoon vloeiend. Ook het afspelen gaat p'fect.
Het editen gaat ook nog goed (met Pinnacle Studio 7), je importeert de video en gaat er leuk wat dingetjes aan toevoegen, geen probleem, ook niet qua snelheid.
Maar dan komen we bij het renderen.....Dat duurt dus op deze pc uuuuuuuuren en is niet een kwestie van "even koffie drinken". Met 10 minuten video is deze PC denk ik 3 uur bezig om hem te encoden naar MPEG-2, om later op DVD te kunnen zetten.
(maar ja, het is de PC van mijn ouders en mijn ma wil nu eenmaal haar video's bewerken erop, eigen schuld dikke bult :) op mijn AMD'tje zou het encoden wel een stukkie sneller gaan >:) )

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• Spam
Tjsa, Ik moet dus denken aan een duron met een zwik geheugen. Misschien niet snel genoeg voor Mpeg2 (helpt daar trouwens de GeForce2 ook niet een beetje mee (huffmann encoding door video) maar hoe zit het met MPEG4 ? Volgens mij is dat nog veel zwaarder. Ik heb namelijk geen DVD brander en misschien is SVCD een optie maar dat is ook MPEG 2. En anders is er nog VCD maar ik heb geen idee wat er dan nog aan kwaliteit overblijft :?)

Naja, die DV capture kaarten mogen misschien interessant zijn voor MPEG2 encoding maar MPEG4 (DivX) vind ik toch ietsje interessanter.

Wat kost een losse MPEG2 encoder kaart eigenlijk ? Volgens mij moet er toch wel een MPEG2/4 combi bestaan of zo ? Lijkt me veel interessanter ;)....

• [BoSS]
  • Laatst online: 14-08 13:03

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Spam schreef op 31 juli 2002 @ 21:28:
Tjsa, Ik moet dus denken aan een duron met een zwik geheugen. Misschien niet snel genoeg voor Mpeg2 (helpt daar trouwens de GeForce2 ook niet een beetje mee (huffmann encoding door video) maar hoe zit het met MPEG4 ? Volgens mij is dat nog veel zwaarder. Ik heb namelijk geen DVD brander en misschien is SVCD een optie maar dat is ook MPEG 2. En anders is er nog VCD maar ik heb geen idee wat er dan nog aan kwaliteit overblijft :?)

Naja, die DV capture kaarten mogen misschien interessant zijn voor MPEG2 encoding maar MPEG4 (DivX) vind ik toch ietsje interessanter.

Wat kost een losse MPEG2 encoder kaart eigenlijk ? Volgens mij moet er toch wel een MPEG2/4 combi bestaan of zo ? Lijkt me veel interessanter ;)....
Een MPEG2 encoder-kaart is vrij duur. Er zijn TV-kaarten waar een MPEG2-encoder op zit, de Hauppage WinTV PVR bijvoorbeeld, alleen die kunnen volgens mij geen "losse files" encoden, alleen binnenkomend TV-beeld wordt naar MPEG2 omgesluisd.
Een MPEG4-encoderkaart is er al helemaal niet, dus ik denk dat je gewoon een zwik geheugen + harddiskruimte in de bak moet zetten. Dan "capturen" in native DV (3,5mbyte/sec), daarna bewerken en renderen naar MPEG2 (SVCD, wat ik vroeger altijd gebruikte en op de PC er niet zo ok uit ziet, maar zodra je het in je DVD-speler afspeelt, is de kwaliteit vergelijkbaar met een VHS-videoband) of DivX (hogere resolutie en stuk betere kwaliteit als SVCD maar als nadeel dat je het niet rechtstreeks op TV kan bekijken, in de DVD-speler ofzo)

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• Spam
Ik bel net naar de winkel en die vertelde me dat er nogal wat problemen waren met verschillende DV capture pakketten in combinatie met wazige merken firewire kaarten. Hij (de verkoper) noemde Pinnacle DV express o.a.

Mijn vraag : wat voor verschillende pakketten zijn er en ondersteunen deze alle soorten merken el cheapo firewire kaarten ? Of zijn er beperkingen. Ik zou de specs op websites kunnen afzoeken maar ik weet niet wat voor pakketten er zijn.

Iemand ?

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-08 23:13
Spam schreef op 01 augustus 2002 @ 09:52:
Ik bel net naar de winkel en die vertelde me dat er nogal wat problemen waren met verschillende DV capture pakketten in combinatie met wazige merken firewire kaarten. Hij (de verkoper) noemde Pinnacle DV express o.a.

Mijn vraag : wat voor verschillende pakketten zijn er en ondersteunen deze alle soorten merken el cheapo firewire kaarten ? Of zijn er beperkingen. Ik zou de specs op websites kunnen afzoeken maar ik weet niet wat voor pakketten er zijn.

Iemand ?
Als het goed is, zit er qualitatief geen verschil tussen een cheapass kaartje, en een merk. Het is een digitale connectie, dus hij werkt goed, of hij werkt niet :)

• estorino
De meeste cheapass kaartjes hebben een firewire chip aan boord die afkomstig is van een grote fabrikant. Als je een "GoedkoopieTech" kaart gekocht hebt, wordt die vaak gewoon herkend als een Texus Instruments Firewire controller, om maar een voorbeeld te noemen. Weinig tot geen compatibiliteitsproblemen dus...

(Mijn huisgenoot had een Dynalink kaartje gekocht, werd herkend en geinstalleerd als zijnde een Texas Instruments ding)

Nog over hoe snel je CPU en hoe groot je RAM moet zijn;

Spoelen in video's en editten was absoluut geen probleem voor de Duron 700, ging allemaal zonder haperen. De video files stonden op de 7200Rpm hd met verder niks op die schijf. Windows, applicaties en audio files stonden op een andere schijf, 5400Rpm.

Het uiteindelijke renderen (Divx 4.12; film van 1,5 uur) duurde uiteraard lang, erg lang. Maar als je ooit een DVD "gebackupped" hebt weet je dat dit niet vreemd is....

• Xandrios
GoldieLox schreef op 01 augustus 2002 @ 10:14:
Het uiteindelijke renderen (Divx 4.12; film van 1,5 uur) duurde uiteraard lang, erg lang. Maar als je ooit een DVD "gebackupped" hebt weet je dat dit niet vreemd is....
Ale andere acties die je beschrijfd zijn allemaal afhankelijk van je HDD.

Het daadwerkelijke comprimeren, dat is puur processor kracht. Dus hiervoor is het gewoon zo: 600mhz = 2x zo snel als 300 mhz qua encoden :)

• Spam
Hmmzz...dan is de investering in een Athlon XP misschien nog niet zo'n slechte. Effe de duron eruit, Athlon XP erin, bios upgraden want volgens de specs kan de VIA KT133 Mhz (MSI KT7 Pro2) chipset tot 1800+.

Want die Athlon XP heeft toch ook SSE instructies onboard he ? Ik heb begrepen dat de SSE1/2 vooral de P4 king maakt op video compressie (IDCT). Stond me iets van bij dat Tom's Hardware een test deed met flaskMpeg4 en dat intel speciaal een codec had herschreven om dit te optimalizeren.

Of zit in een gewone Athlon ook al SSE :?) Benk effe vergeten... :(

• Xandrios
Spam schreef op 01 augustus 2002 @ 12:03:
Hmmzz...dan is de investering in een Athlon XP misschien nog niet zo'n slechte. Effe de duron eruit, Athlon XP erin, bios upgraden want volgens de specs kan de VIA KT133 Mhz (MSI KT7 Pro2) chipset tot 1800+.

Want die Athlon XP heeft toch ook SSE instructies onboard he ? Ik heb begrepen dat de SSE1/2 vooral de P4 king maakt op video compressie (IDCT). Stond me iets van bij dat Tom's Hardware een test deed met flaskMpeg4 en dat intel speciaal een codec had herschreven om dit te optimalizeren.

Of zit in een gewone Athlon ook al SSE :?) Benk effe vergeten... :(
Op de AthlonXP zit inderdaad SSE. Op de oude Athlon niet.

Probleem is, dat jou moederbord de AthlonXP wel kan "aansturen", maar niet gebruik kan maken van de SSE instructies...
Dat meende ik tenminste, maar het zou kunnen dat een bios upgrade ervoor zorgt dat SSe wel enabled wordt hoor...maar dat zou je dan ff moeten uitzoeken :)

• Spam
Huh ? SSE niet ondersteund door moederbord ? Heeft het moederbord daar uberhaupt iets mee te maken dan ? Volgens mij was SSE iets interns. Tjsa, nazoeken....misschien moet ik MSI eens bellen/e-mailen

Ik zal eens een topic bij mobo's plaatsen.... ;)

• estorino
Spam, heb je een MSI K7T-Pro2? Die kan namelijk GEEN XP's aan.
Die biossen zijn ook voor de K7T-Turbo en Turbo 2, vandaar dat XP support erbij staat, maar de Pro, Pro2 en Pro2A kunnen geen XP's aan....

• Spam
Tjsa, daar zeg je zoiets :(

Ik vond het al een beetje vreemd dat ik turbo en pro2 door elkaar zag. Wel leuk trouwens dat daar helemaal niets meer over op de website staat. In mijn herrinering was de pro2 ook gebasseerd op de KT133A chipset. Maar nu ik eens goed rond heb gekeken staat er KT133 wat waarschijnlijk anders is dan de KT133A apollo chipset. Nuja, dan maar een gewone athlon op de kop proberen te tikken :-(

Een beetje graven in mijn geheugen herriner ik me dat de Pro2 een 100 Mhz FSB had en een 133 Mhz memory bus en dat de turbo2 een 133Mhz FSB/Memory bus had. Tsk..dat ik DAT ben vergeten |:(

Waar kun je eigenlijk nog oude athons op de kop tikken ?

• Spam
Okee, dat was dus weer een domme vraag |:( (heb mijn dag niet denk ik)

Pricewatch geeft overigens veel betere prijzen voor de snellere durons, maar ik denk dat dat halveren van de cache ook invloed heeft op je performance :(

• Xandrios
Spam schreef op 01 augustus 2002 @ 17:33:
Okee, dat was dus weer een domme vraag |:( (heb mijn dag niet denk ik)

Pricewatch geeft overigens veel betere prijzen voor de snellere durons, maar ik denk dat dat halveren van de cache ook invloed heeft op je performance :(
De snellere durons hebben ook een AthlonXP core. Alleen minder cache.

Dus die zullen ook niet super in je mainbord gaan werken, waarschijnlijk zal SSE het dan niet doen.
(elke duron die sneller dan 1Ghz is, heeft opzich SSE ondersteuning, maar als je mobo dat niet heeft, kan het gewoon niet gebruikt worden...)

• Spam
Tjsa, ik las een review dat in de duron set ook 3DNow professional zit. Zit dat ook in de t-bird core ? Anders is de duron nog steeds een betere koop. En hoe zit het met overklokken ?

• Spam
CuteBritney : heb net de technische dienst van MSI opgebeld en die verzekeren dat SSE wel werkt. SSE is namelijk processor intern. Niets anders dan een speciale instructieset die naar de CPU gestuurd word waardoor de CPU begrijpt dat het door een aparte pipeline moet met speciaal daarvoor gereserveerde registers. Daar heeft het moederbord niets mee van doen.

Werkt wel dus, fijn ;) En heb effe een bios versie gekregen waar alles openstaat, waarmee ik dus ook wat kan spelen met de multiplier....

• estorino
Spam schreef op 02 augustus 2002 @ 14:57:
Werkt wel dus, fijn ;) En heb effe een bios versie gekregen waar alles openstaat, waarmee ik dus ook wat kan spelen met de multiplier....
Helaas pindakaas! Zo makkelijk gaat dat niet... :) De multiplyer aanpassen kan pas zodra je je CPU unlocked heb (L1 bruggen met elkander verbinden), dit moet wel bekende kost zijn voor een AMD gebruikende tweaker hoor.... :)

Btw, dit wordt meer een PMG topic... :)

• Spam
Err...dat weet ik en ik weet ook hoe ik 'm moet unlocken ;) Destijds heb ik de L1 bruggen van de Duron 650 ook aan elkaar verbonden met een HB potloot om 'm op te klokken en via software menu naar 950 opgeklokt. Was de reden destijds waarom ik juist een MSI kocht omdat het een van de weinige gemakkelijke opklok mobo's was.

Ben dus niet helemaal n00b :*) ...hoop ik

• Spam
Hmm...er schijnt er toch wel een interessante optie te zijn voor Mpeg4 encoding in hardware. De MSI TV@nywhere (MS-8876) schijnt MPEG4 realtime encoding te doen (dat kan dus niet in software) en dus moet er een MPEG4 encoder op zitten. Zie hier voor specs : http://www.msi.com.tw/pro...detail.php?UID=342&MODEL=

Er is al een topic over : http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/561448

Als er een codec bijzit moet daar misschien wel iets interessants mee te doen zijn. Heeft iemand deze kaart wel eens gezien :?

Pagina: 1