(noobvraag) videobewerking

Pagina: 1
Acties:

• Daggie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-08-2025
Bij het gebruiken van de search functie kreeg ik allerlei termen naar het hoofd geslingerd waar ik weinig wijzer van werd ... Ik heb geen enkele ervaring met videobewerking, het is ook niet voor mij, maar voor de vader van mijn vriendin

Hij heeft een digitale videocamera (Hitachi) die rechtstreeks op DVD schrijft. Nu wil hij van de camera ook naar PC kunnen beelden sturen omdat deze meer bewerkingsmogelijkheden biedt

Hij wil ook analoge beelden van VHS kunnen op pc zetten, deze moeten niet kunnen bewerkt worden, enkel als opslag.

Wat ik dus (duidelijk) wil weten is wat hij allemaal nodig heeft. Het is NIET professioneel, enige wat hij moet kunnen is fragmenten van plaats doen veranderen, fragmenten verwijderen en eventueel een leuk introschermpje en andere soundtrack ...

- Hardware : ?
- Software : ? (eenvoudig en niet te duur, het is voor een persoon die geen zip bestand kan unzippen ...)

Ik hoop dat deze geen slotje krijgt want ik geraak ni wijs uit de andere threads die hier stonden. Liefst met korte duidelijke uitleg.

Verwijderd

Gewoon een standaard miro DC10/ DC30 videobewerkingskaart moet werken daar zit al de software bij om eenvoudig te monteren enzo.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:03
Ik zou toch meer gaan voor iets met dv-in + analoog-in. DV500 of zo van Pinnacle dacht ik.
Zou spijtig zijn dat je met verlies zit op je dv-materiaal door het via de DC10 op te nemen.

Ga eens kijken op de site van Pinnacle anders.

• kreator
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-11-2025

kreator

Wie niet waagt, verliest niet

Ik vraag me alleen af of je iemand die niet weet hoe winzip werkt uit kan leggen hoe die om moet gaat met videobewerkingssoftware, want dat is meestal niet de meest eenvoudige...

• Daggie
wat moet ik nu aanraden ? want er staan 2 verschillende dingen en ik weet het verschil ni echt

ik dacht da hij een firewire kaart nodig had voor camera->pc en een analoog tvkaartje voor vhs->pc

en hoe hij dat gaat doen, ik zal dat moeten uitleggen hoogst waarschijnlijk, maar ik ben ook maar leek op dat gebied (persoon in kwestie heeft wel 2 jaar AutoCad gevolgt, dus wat ze hem leren kan hij, alleen uit eigen beweging lukt ni veel op pc gebied)

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hardware : Ik hoop dat je al een pc in je bezit hebt ? Zoniet kom je met een > 1 ghz (amd of intel), 512mb ram, 60gb harddisk (7200rpm) al een heel eindje dacht ik zo. Als je digicam een dv in/out heeft kan je deze misschien aansluiten op een firewire poortje (welk type hitachi ?)

Software : ik vrees dat eenvoudige software voor videobewerking nog steeds te moeilijk is voor de vader van jouw vriendin .. winzip is stukken eenvoudiger ;)
Moviemaker van microsoft is heeeel erg eenvoudig, .. zelf gebruik ik sonic foundry, kan aardige dingen en vintet niet overdreven moeilijk als je niet teveel effecten etc wil gebruiken.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ale je zowel Firewire nodig hebt, als analoog in en uit, is er maar 1 kaart die in aanmerking komt: Pinnacle Studio Deluxe 7.0. Heb ik ook, kan m'n camcorder capturen en terugschrijven, en ook van analoge bronnen capturen en terugschrijven. Wordt geleverd met Studio 7 bewerkingssoftware, en je kan er dan ook AVI's, Mpegs of DVD streams van maken. Wellicht het bekijken waard. Zorg wel voor een grote schijf voor opslag. Het ding captured in DV formaat (ook analoog) van 720x576.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Daggie
Pc is pentium3 600,256k ram met gf2mx

misschien beetje traag voor profi bewerking, maar das dus niet de bedoeling, hij ging dit jaar ook wel "super-pc" kopen voor zichzelf (deze is van mijn vriendin)

welk model ? ik dacht dat er maar 1 model van Hitachi was dat direct op DVD schreef ... kan hij die DVD's dan eigenlijk niet gewoon in de pc steken en zo bewerken ? en dus alleen de software kopen en een analoog tv kaartje ?

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op donderdag 27 juni 2002 11:47 schreef Daggie het volgende:

misschien beetje traag voor profi bewerking, maar das dus niet de bedoeling, hij ging dit jaar ook wel "super-pc" kopen voor zichzelf (deze is van mijn vriendin)

welk model ? ik dacht dat er maar 1 model van Hitachi was dat direct op DVD schreef ... kan hij die DVD's dan eigenlijk niet gewoon in de pc steken en zo bewerken ? en dus alleen de software kopen en een analoog tv kaartje ?
Het gaat er niet echt om of het voor prof gebruik is, maar het moet lukken, ook voor amateur gebruik. Ik neem aan dat je ook als amateur graag hebt dat het beeld vloeiend loopt en niet om de 5 sec begint te haperen omdat je pc de data niet meer krijgt verwerkt ?! Zelf heb ik al ondervonden dat m'n disken net iets te traag zijn, dan krijg je schokjes en dit is niet aangenaam om naar te kijken :(
Ook je HD moet groot genoeg zijn, met 20gb kan je het wel vergeten (uurtje video is snel ettelijke giga's groot)

Normaal zou je idd van dvd naar pc moeten kunnen. Maar hoe krijg je deze data dan weer terug op je video ?! ;)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-03 09:52
ik ben een tijdje terug zelf ook op zoek geweest naar zoiets, lees mijn topic ook maar even door, ik zeg behoorlijk zinnige dingen :D

[topic=433353/1/100]

• chemistone
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-12-2025
Als je camera DV-uit heeft heb je aan een simpele firewire-kaart genoeg. Wil je het weer naar VHS zetten, heb je een kaart nodig met analoog uit of een camera met DV-in.

Mijn pa heeft totaal geen verstand van computers, heeft uberhaupt nog nooit van winzip gehoord. Met Studio 7 had hij binnen een half uur zijn eerste film bewerkt. Studio 7 kan ik dus van harte aanraden.

• Daggie
Dus als het niet de bedoeling is weer naar de camera te schrijven (wat ook niet de bedoeling is dacht ik) heeft hij genoeg met de kleine DVDschijfjes van de camera (als die in DVDspeler passen ...) Deze kan hij dan opslaan op PC en bewerken met een programma naar keuze

-> dus enkel programma dient aangekocht te worden, geen firewire kaart nodig ? Als hij de edited beelden terug op camera wil, moet hij wel firewire kaart aanschaffen ?

Een DV200/DV500 is enkel nuttig omdat ze zelf kunnen converteren naar Mpeg2 zonder CPU te belasten, maar is dus niet nodig voor "vakantiefilmpjes op VCD te zetten en te voorzien van een titel"

Qua software is Pinaccle Expres (65€) goed genoeg voor zijn behoeften gezien het vrij grote prijsverschil met Studio Deluxe. PE kan converteren naar VCD/AVI ?

Voor VHS-> PC heeft hij genoeg met een gfx-kaart met TVout ? deze beelden dienen niet kunnen bewerkt te worden.

Klopt alles wa ik zeg ?

Verwijderd

Volgens mij lees ik het toch heel anders. De camera schrijft weg op DVD, dus dat kan al makkelijk in de computer gelezen worden, zonder dat deze firewire heeft. Volgens mij was dat een van de uitgangspunten bij de ontwikkeling van deze camera.
Mocht later een andere camera gebruikt gaan worden, dan kan men altijd nog een simpel firewire-kaartje inbouwen.

Als het materiaal van een analoge bron komt, zoals VHS, dan heb je meer dan genoeg aan een DC10 van Pinnacle. Volgens mij willen ze er ook geen kapitalen aan uitgeven.
Dit zeg ik even voordat men verder gaat met het noemen van kaarten die bij de meeste mensen boven hun budget zitten, zoals de DV500, Matrox RT2500 of RT.X100, Canopus Storm of Raptor.

Kijk even op www.nonlineair.nl deze site geeft best wat info over videomontage op hobby niveau of bij de verschillende fabrikanten:
www.matrox.com/video
www.pinnaclesys.com
www.canopuscorp.com
www.dazzle.com
http://www.xtrm.nl/index_nl.html

Verwijderd

Op donderdag 27 juni 2002 11:47 schreef Daggie het volgende:
Je kan er beter eerst wat geheugen bijprikken. :P

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Op donderdag 27 juni 2002 14:41 schreef Daggie het volgende:
Dus als het niet de bedoeling is weer naar de camera te schrijven (wat ook niet de bedoeling is dacht ik) heeft hij genoeg met de kleine DVDschijfjes van de camera (als die in DVDspeler passen ...) Deze kan hij dan opslaan op PC en bewerken met een programma naar keuze

-> dus enkel programma dient aangekocht te worden, geen firewire kaart nodig ? Als hij de edited beelden terug op camera wil, moet hij wel firewire kaart aanschaffen ?

Een DV200/DV500 is enkel nuttig omdat ze zelf kunnen converteren naar Mpeg2 zonder CPU te belasten, maar is dus niet nodig voor "vakantiefilmpjes op VCD te zetten en te voorzien van een titel"

Qua software is Pinaccle Expres (65€) goed genoeg voor zijn behoeften gezien het vrij grote prijsverschil met Studio Deluxe. PE kan converteren naar VCD/AVI ?

Voor VHS-> PC heeft hij genoeg met een gfx-kaart met TVout ? deze beelden dienen niet kunnen bewerkt te worden.

Klopt alles wa ik zeg ?
Vergeet die simpele videokaarten met een video in. Ik heb een Geforce2 GTS met video-in, maar zelfs met mijn systeem (zie specs) zuigt dat flink onder XP. Je zal echt een dedicated capturekaart moeten hebben met een eigen processortje aan boord. Deze zijn er in diverse vormen en maten.

Je hebt de conclusie correct: als je al een firewire hebt, hoef je er geen bij te kopen. Als software is Studio Express of Studio Deluxe geschikt. Wil je analoog capturen, dan raad ik een capturekaart aan (zie ook mijn vorige reply).

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Ik denk niet dat de de camara naar DVD schrijft, maar dat het gewoon een digitale camera betreft die opneemt op mini DV cassetes. De camera heeft waarschijnlijk een digitale uitgang (firewire) en geen analoge. Verder wil hij volgens mij vanaf een andere bron (S)VHS capturen. De terechte veronderstelling van enkele andere reacties is dus dat hij een capturing device nodig heeft met een DV-in en een SVHS in. Voor het mooie wil je dan ook weer een DV out en een (S)VHS out om de zaak terug te kunnen zetten naar (S) video of naar DV tape. Wellicht een tip als je weinig weet van PC's JVC verkoopt ook videorecorders met een harddisk en de benodigde in en uitgangen. O ja en daarnaast verkopen ze ook videorecorders met zowel mini DV als SVHS (niet goedkoop maar dat is de oplossing met een DV captering kaart en een analoge capturing kaart ook niet! Zeker niet de kaarten die meerdere in en uitgangen combineren. Hier komt nog bij dat de PC ook erg aan de onderkant zit, videobewerking is en blijft een zware toepassing!)

• Daggie
camera schrijft op kleine DVDschijfjes

http://www.hitachi.com/tv/browse/camcorders/dvd/dvd_index.shtml

ik veronderstel dat die kleine dvd'jes wel in normale dvdlezer te krijgen zijn

dan kan hij bewerken wat hij wil, omzetten naar VCD en afspelen op DVDspeler (waar TV aanhangt)

voor VHS zal ik hem DV10 aanraden, aangezien het idd niet te veel geld moet kosten en het toch maar voor vakantiefilmpjes ed is.

Verwijderd

Op donderdag 27 juni 2002 16:05 schreef Daggie het volgende:
camera schrijft op kleine DVDschijfjes

http://www.hitachi.com/tv/browse/camcorders/dvd/dvd_index.shtml

ik veronderstel dat die kleine dvd'jes wel in normale dvdlezer te krijgen zijn

dan kan hij bewerken wat hij wil, omzetten naar VCD en afspelen op DVDspeler (waar TV aanhangt)

voor VHS zal ik hem DV10 aanraden, aangezien het idd niet te veel geld moet kosten en het toch maar voor vakantiefilmpjes ed is.
Oké weer wat geleerd zie ik. Die camera is niet verkeerd :9~! In dat geval kan ik niet anders dan wildmedia volledig gelijk geven. Het overigens juist leuk om met een studio DC10+ van pinnacle wat te monteren, is ook niet zo gek duur en hoeft in SVHS zeker niet onder te doen voor DV montage! Zorg wel voor voldoende harddisk ruimte en voor voldoende geheugen in de PC! suc6 ermee!

• Daggie
Ik heb de camera via USB aan de pc gehangen en ik kon de vro bestanden openen met POWERDVD (haar vader was dolgelukkig, want vreesde reeds dat hij een zware miskoop ha gedaan)

het enige dat ik nu nog wil weten is of ik de .vro bestanden kan openen met Pinaclle Express en kan bewerken (en omzetten naar VCD-formaat zodat het kan worden afgespeeld op DVDspeler)

Indien dit kan zijn al mijn vragen beantwoord en stuur ik hem morgen achter dat programma :)

IEDEREEN al heel erg bedankt voor de info !

• Daggie
Iemand ? tis mss niet echt een makkelijke vraag ...

Verwijderd

Ik zou niet weten wat VRO-bestanden zijn. Ik neem aan dat er wel het een en ander over in de handleiding staat die je bij de camera kreeg.
Zou het kunnen dat dit foto's zijn ipv videobestanden. Bij de meeste camera's wordt USB namelijk voor het transporteren van foto's gebruikt en niet voor video. Daarvoor is firewire. USB zou hier te traag voor zijn (DV is iets meer dan 4MB/s).
Pagina: 1