Toon posts:

[Schets]Karakteristieke onderdelen van een gezicht

Pagina: 1
Acties:
  • 385 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een portret van een vriendin. Nu lukt de vorm van het hoofd wel redelijk, de expressie ook wel. Ik krijg best een leuk gezicht eruit, maar om nou te zeggen dat het lijkt op de foto... nee. Wat zijn nou de karakteristieke onderdelen van een gezicht waaraan je mensen herkent? Als dat zo te zeggen is?

En anders misschien websites (ik zoek ondertussen vrolijk verder, weet de keywords alleen niet zo)? Geld voor een boek heb ik op het moment niet.

Verwijderd

oren

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-06 13:51

Clay

cookie erbij?

Als het ook van de mens ergens op getraind is is het wel het herkennen en onderscheiden van verschillende gezichten. Het kleinste verschil kan een totaal ander gezicht opleveren, en voor het oog is dat dan een wereld van verschil. Portret is dus niet bepaald de makkelijkste keuze.
Als je je hond natekent lijkt het misschien voor jouw oog perfect, maar in feite is het dan net zo "fout" als een portret van een mens :) maar dat zie je niet omdat je er niet zo op getraind bent.

denk ik dan iig

Alles uit het gezicht is dus kenmerkend. Posities van ogen, neus en mond, vorm van de neus, voorhoofd, wangen, oog- en mondvorm, kin... :D

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm tijd om m'n geo erbij te pakken?? :) Ach het blijft een leuke uitdaging en ik heb de hele vakantie...

• Nozzman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-01 15:16

Nozzman

The bastards have landed.

De ogen! ga daar eerst maar goed op studeren. Hoe je pupillen tekent en irissen en alles eromheen. En dan kom je aan bij de mond die nog moeilijker is.

»NOZZMAN.NL cartoons » portfolio

Verwijderd

Topicstarter
Thx dudes! Ik ga gewoon weer fijn tekenen en als het wat wordt zie je het wel in een of ander teken-thema-topic :)

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:22

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een mislukte kaaklijn kan het hele zwikkie verpesten

irl ook :X

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-09 17:39
Op woensdag 24 juli 2002 22:01 schreef Prammenhanger het volgende:

Prammen geven een gezicht LIJF wel mooi vorm :P

/ontopic:
Op school moeten wij ook portrettekenen. Volgens mij zijn de ogen het belangrijkst. Kijk ik iig altijd eerst naar. oren & neus zijn bij mij minder belangrijk. Mond is voor mij 2e, denk ik.

Verbouwing

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Een Twents accent ook, maar dat tekent lastig.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Topicstarter
:o

Maar is er echt niks speciaals te noemen? Het lijkt mij dat een bepaald uiterlijk afhangt van verschillende factoren (ze doen gezichtsidentificatie toch ook altijd naar jukbeenderen etc?). Of moet gewoon echt alles kloppen? Dan ben ik nog wel ff bezig.

Verwijderd

Wat Clay zegt over honden heb je volgensmij ook met Chinezen ofzo, voor ons zien die er allemaal hetzelfde uit, gewoon omdat we niet getraind zijn om de verschillen te herkennnen

Verwijderd

Op woensdag 24 juli 2002 21:44 schreef Nozzman het volgende:
De ogen! ga daar eerst maar goed op studeren. Hoe je pupillen tekent en irissen en alles eromheen. En dan kom je aan bij de mond die nog moeilijker is.
ogen zijn bijna van iedereen hetzelfde. Qua vorm dan. En een vorm is het eerste dat je ziet van een gezicht.

Oren idd zijn heel opvallend. Kijk maar eens naar een gezicht, en denk de oren weg, het kan ineens niet meer.

Uitdrukkingen worden heel vaak gevormd door de wenkbrauwen. En een mond helpt daar ook vrolijk aan mee (vooral de lijntjes om de mond zijn belangrijk)

Verder heeft iedereen zijn eigen kleine dingetjes, een lok haar die altijd zo valt, een streepje dat daar onder het oog zit. Het is dus moeilijk te zeggen waar je het meest op moet letten.

Ik zou zeggen, kijk eens weg, dan HEEL snel haar aankijken, en dan weer weg van haar. En dan de dingen die je opvielen, die uit gaan werken, en daarna pas de details. :)

Verwijderd

Dat is ook helemaal waar, maar dat hoort toch meer bij de basislijn lijkt me, de basisvorm van het gezicht, niet te rond maken, niet te strak maken... :)

Ik denk dat'ie dat stukje al wel gehad heeft...

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 10:08

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

de vorm van het hele gezicht (waarbij vooral het haar erg belangrijk is, haarlijn en vorm van het haar)

Ogen natuurlijk, ze lijken op mekaar, maar hoe groot, waar 'glimmen' ze

oren idd ook, maar niet echt radicaal (zeker niet als er haar over heen zit)

en (roffel roffel) verhoudingen hoe staan de ogen ten opzichte van de neus, hoe staat de neus ten opzichte van de mond en hoe staat alles in verhouding tot de vorm van het gezicht. dat is het belangrijkste

Stoer; Marduq

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
[url="http://www.fineart.sk/page_01.htm"]http://www.fineart.sk/page_01.htm[/url]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal. Mijn conclusie is heel secuur zijn in verhoudingen, vormen etc. Daar ga ik dan op verder.

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-08 10:31
Je gezicht is grofweg op te delen in drie delen. De mond ligt op lijn 1 de ogen op lijn 2. De bovenkant van de oren ligt op één horizontale lijn met je ogen. De onderkant ligt ongeveer gelijk met de onderkant van je neus. De buitenkant van de neus ligt op één verticale lijn met de binnenkant van de ogen. Het midden van de neus ligt ongeveer in het midden van je gezicht. De hoeken van je mond liggen ongeveer op één verticale lijn met het midden van je ogen. Vanuit dat punt moet je ongeveer verder werken. Dat is bij bijna iedereen hetzelfde. Als dat afwijkt kun je dat goed weergeven in portret.
Vanuit daar kun je de details uitwerken. Daarnaast moet je goed letten op kaaklijnen en de ogen/ wenkbrauwen. Dat zijn de meest belangrijke kenmerken denk ik.

http://hawvie.deviantart.com/

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 25 juli 2002 17:22 schreef HawVer het volgende:
Je gezicht is grofweg op te delen in drie delen. De mond ligt op lijn 1 de ogen op lijn 2. De bovenkant van de oren ligt op één horizontale lijn met je ogen. De onderkant ligt ongeveer gelijk met de onderkant van je neus. De buitenkant van de neus ligt op één verticale lijn met de binnenkant van de ogen. Het midden van de neus ligt ongeveer in het midden van je gezicht. De hoeken van je mond liggen ongeveer op één verticale lijn met het midden van je ogen. Vanuit dat punt moet je ongeveer verder werken. Dat is bij bijna iedereen hetzelfde. Als dat afwijkt kun je dat goed weergeven in portret.
Vanuit daar kun je de details uitwerken. Daarnaast moet je goed letten op kaaklijnen en de ogen/ wenkbrauwen. Dat zijn de meest belangrijke kenmerken denk ik.
Kijk! Dat soort info zocht ik eigenlijk. Ik wist het meeste behalve het precieze orenverhaal :)
Pagina: 1