[nohtml]
Fused schreef op 31 juli 2002 @ 22:50:
Letterlijk vinden is moeilijk, maar er staan ontzettend veel negatieve dingen gerelateerd aan seks in, wat uiteindelijk op hetzelfde neerkomt, omdat je alles rond seks beschamend en onmogelijk maakt. Lichaamsvloeistoffen zijn vies: Leviticus 15, vanaf vers 16. Naaktheid is vies: oa. Leviticus 20, vers 19 (ik ben echt niet minder geworden van het naakt zien van mijn ouders of zus). In Deutoronomy 22 gaat het helemaal los: vrouwen moeten maagd zijn als ze het huwelijk ingaan (niets over houden van, alleen huwelijk) en op vreemdgaan staat de doodstraf. Deutoronomy 23, vers 1 en 2 zijn ook leuk: fijn dat mensen om zulke redenen, waar ze waarschijnlijk niets aan kunnen doen, worden uitgestoten uit de kerkelijke gemeenschap.
In het oude testament word inderdaad veel gesproken over de dingen die je niet moet doen als het op sex aankomt. Men is echter ook redelijk, en iets als een scheiding is bijvoorbeeld gewoon toegestaan. Je moet het ook wel een beetje in de tijdsgeest zien he. De wetten zijn geschreven en komen erg absoluut over. Dat geldt net zo goed voor onze eigen wetten. Je weet ook dat je geen kauwgom op straat mag gooien en dat je daar een geldboete voor kunt krijgen. We weten echter allebei ook dat je in het dagelijks het meerdere keren per dag kunt doen, en zelfs als een agent het ziet, dan zul je eerder een waarschuwing krijgen. Niet iedereen is even slim om zelf te beseffen waarom dingen wel en niet kunnen, en daar zijn strikte regels voor nodig. De meeste dingen die je noemt vind ik acceptabel (behalve dat bloot vies is en dat je geen sex mag hebben voor het huwelijk), maar ik vind de straf niet acceptabel. En hier kom ik terug op de opmerking dat de bijbel een boek uit oude tijden is, en dus niet 1-1 op deze wereld moet worden toegepast. Zo is het niet bedoeld. Je neemt het nu net zo letterlijk als de extremisten waar je zo tegen bent. Moet je niet doen.
Corinthians I, 7.1 en 7.2 : beter geen sex, maar omdat men dan risico loopt te vervallen in zonde (en priesters dan?) moet met toch maar sexuele relaties aangaan. Zie het stigma: bij voorkeur niet. Op skepticsannotatedbible is trouwens een grotere lijst te vinden en, hoewel vele een beetje zwak zijn en dit wel de duidelijkste zijn, is het vooral het geheel aan opmerkinkjes en dingen die bepaalde interpretaties oproepen dat schade doet. Het geheel over homosexualiteit laat mij weinig twijfel over het idee erachter.
Het letterlijk opvatten, dus zonder enig gezond verstand slikken, is iets wat kwalijk te nemen valt. En dat is wat hier gebeurt. Je moet de bijbel niet letterlijk in deze tijd interpreteren. Het gaat om de gedachte. Dat je het daar niet overal mee eens bent, ala, maar je kunt de bijbel niet afrekenen op het aandragen van slechte straffen. Zou jij een bijbel zien waarin werkstraffen worden toegekend? Dat is typisch iets van onze maatschappij. In het middeloosten worden nog steeds handen afgehakt bij diefstal. Ik bedoel, het gaat daar gewoon anders aan toe. Verkeerd of niet...
Veel mensen geloven niet meer zoals de gelovigen. Het is vrij lastig om aan te duiden wat je verkeerd vind aan geloof als je niet mag aangeven dat je wat een grote groep gelovigen doet verkeerd vindt. Ik kan wel overal 'een deel van', 'een grote groep', etc. gaan bijzetten, maar dat helpt niet, want dan moet ik er een 'kleine groep' van maken. Wat ik voor een deel probeer te zeggen is dat ik sterk de indruk heb dat een groot deel van gelovigen onderhuids, nog steeds de extreme denkbeelden aanhangt, omdat hij daarmee zijn hele leven bestookt is. Onder een laagje beschaving, zoals wel van alle mensen gezegd wordt dat ze brute moordende holemannen zijn onder het laagje beschaving, zit dat beeld nog steeds en daar ontlenen de extremere gelovigen (bij 'extremisten' stel je je denk ik een kleinere groep voor dan ik bedoel) de goedkeuring voor hun daden aan. Wanneer je zou spreken van een universeel menselijk bewustzijn, is dat een aspect dat nog levend wordt gehouden en dat moet verdwijnen.
Het is helemaal niet zo moeilijk als jij het doet lijken. Als je gelooft in God ben je een gelovige. Als je daarbij rekening houdt met de geboden, dan ben je een echte gelovige. En je doet voorkomen alsof die geboden zo dubieus zijn, maar dat valt echt wel mee. Bovendien wordt er echt wel enig gezond verstand verwacht van de mensen die ermee omgaan. Als God alles voor zou schrijven, dan zou hij wel robots op aarde hebben gezet oid.
De indruk die je hebt is verkeerd. Meer kan ik er niet over zeggen. Gelovigen, in ieder geval van mijn kerk, hebben een optimisch beeld van de mens. Ze geloven niet in de katholieke dogmas zoals de zondeval en hebben in principe vertrouwen in de God die voor hen een vader is, en geen scherprechter of een beul.
Misschien moet ik inderdaad wachten tot de huidige generatie oud genoeg is om priester te zijn, etc, maar zeker nu willen de 'moderne' gelovigen niet meer dat soort rollen op zich nemen, dus blijft het bewind orthodox. De mensen die daar zitten zijn ook jong geweest en dat de verandering van de jaren '60 nog niet duidelijk doorklinkt is niet erg hoopgevend. Maar je kan gelijk hebben dat het te genuanceerd is voor mijn vluchtige directe contact ermee om dat te kunnen constateren.
De kerken zijn logge moeilijke apparaten. Je kunt van hen nog minder verwachten dat ze veranderen als van regeringen. Je ziet zelf hoe moeilijk de laatste structuur wil veranderen. Toch zijn er echt bijzonder veel initiatieven van jongeren. Er is intussen een nieuw kerkgenootschap opgericht (ben de naam even kwijt) dat een hele progressieve weg bewandelt en amper een hierarchie kent. Het probleem is echter dat mensen uiteindelijk toch een hierarchie nodig hebben, zo zijn we gewoon. En aan hierarchien zitten nadelen vast: zoals logheid en inflexibiliteit. Maar je moet wel rekening houden met het feit dat jij waarschijnlijk refereert aan de katholieke kerk. Ook al is deze kerk enorm hierarchisch ingericht (met het vaticaan en de paus aan de top), toch is ook daar enorme potentie tot veranderen zichtbaar. Wat denk je van alle katholieke kerken die enthousiast uitwisselen met protestanten kerken? Dat zijn misschien kleine dingen, maar je kunt niet verwachten dat het allemaal ineens veranderd. Over de tijd is er al veel meer veranderd dan je zo denkt, en het is een stapje per keer.
Ik geloof dat de enige manier om het religieus extremisme in de wereld aan te pakken, is door degenen die zich tot dezelfde religies rekenen. Als atheist kan ik praten als Brugman, maar het levert niets op, terwijl gelovigen volgens mij de structuur van hun religie zodanig kunnen omgooien dat mensen het recht tot wandaden er niet meer aan durven te ontlenen, om dezelfde redenen dat ze nu wel wandaden plegen. De intelligente mensen binnen de religieen moeten het gros een modernere ideologie bijbrengen en ze vooral ook duidelijk maken dat veel van hun schuldgevoel onterecht is. Het lijden dat veel gelovigen doormaken doordat ze zichzelf (onterecht in mijn ogen) als zondig beschouwen moet vreselijk zijn!
Nee. Extremisten zijn niet per definitie fout. Jehovas worden als extremistisch gezien, net als de Amish in Amerika. Ik heb respect voor hen en hun denkbeelden. Terroristische groeperingen die zogenaamd handelen vanuit het geloof (want let wel; het geloof predikt liefde voor elkaar, en geen geweld!) zijn inderdaad verkeerd, en daar treden gelovigen wel degelijk tegen op door hen terecht te wijzen. Het probleem is alleen dat het mooi zou zijn als het vaticaan statements zou maken mbt bijvoorbeeld Ierland en Engeland. Dat kan helaas niet zo makkelijk.
Veel oudere gelovigen zijn idd geindoctrineerd met de zondeval. Jongeren geloven hier echter niet meer in. Het is ook logisch absurd om dit te geloven. Als de mens gedoemd is toch zondigheid en uiteindelijk alleen door de ultieme vergeving van God toch de hemel in amag....waarom zou ik dat geloven als het toch niet uitmaakt? Waarom laat God ons uberhaupt leven? Er is dan absoluut geen doel. Het is net alsof je een proefwerk maakt waarvan het cijfer al vaststaat. De zondeval is niet iets waar alle christelijke stromingen in geloven - let op die generalisatie. Maar diegenen die dat doen leiden onterecht, want ik geloof niet dat God het zo wil - overigens zijn dogmas als de zondeval afkomstig van mensen (mooi voor de kassa met al die vrijkopingen) en niet direct uit de bijbel.
Gelovigen moeten hun extreme medegelovigen harder tegenwerken. In een discussie met twee gelovigen, waarvan de 1 tegen en de ander redelijk neutraal tegenover abortus staat, zal de neutrale vaak de kant van de extremist kiezen, ook als deze niet rationeel is.
Ik vind het een beetje naief. Wat moeten we (als gelovigen) meer doen dan zeggen dat het in strijd is met het geloof? Geloof is respect, en dat betekent respect voor anders denkenden. Zolang de extremisten anderen geen kwaad doen, is er niks mis. Dan roep ik ze ook niet terecht, behalve dat ik zeg dat ik het er niet mee eens ben. Wie ben ik om over hen te oordelen? Het zijn de wetenschappelijk ingestelde mensen die denken overal een mening over te moeten hebben die ook klopt voor de hele populatie. Die mening deel ik niet. Ik heb mijn mening, maar dat is ook niet meer dan dat: die van mij. Groeperingen die mensen kwaad doen worden wel degelijk aangepakt. En wat je zegt over een discussie tussen gelovigen over abortus is onzin. Overigens ben ik niet tegen abortus, om dat er even bij te vermelden. Mensen doen het anders zelf wel met een brijnaald oid.
Daar ben ik het mee eens. Ik vind alleen dat een gelovige uberhaupt nooit zijn geloof als argument ergens voor mag gebruiken, wanneer dit een ander beperkt. Je mag een zwanger meisje van 16 niet vertellen: 'volgens de Bijbel etc.' of 'ik geloof etc.', omdat je het arme kind daarmee enorm kan beinvloeden ten nadele van een rationele beslissing. Ze zal dergelijke uitspraken als argumenten accepteren, terwijl het dat domweg niet zijn. Gelovigen moeten ophouden met argumenten aanvoeren vanuit geloof en hun stelsel van normen en waarden beargumenteren zoals ieder ander dat doet: vanuit rede. Tenslotte zit er achter de Bijbel, naast tijdsgeest, ook rede.
Ratio is niet in strijd met geloof. Dat denk je, maar dat is niet het geval. Alleen het woord-voor-woord slikken van de bijbel is in strijd met geloof. De bijbel zegt zelf dat niemand ooit zal begrijpen wat de betekenis van de bijbel is. Letterlijk is het dus in ieder niet allemaal. Er is wel degelijk ratio nodig om de bijbel te begrijpen. De bijbel kent, zoals je zegt, rede. De geboden uit de bijbel net zo goed.
Maar is het ook de eigen keus van een kind dat bij hen geboren wordt?
Hoeveel keus heeft een Amish kind? Het lijkt soms veel, met die gebruiken van ze, waarin ze iemand een tijdje loslaten, maar de sociale druk is enorm en men heeft dan al jaren indoctrinatie achter de rug.
Een Amish kind heeft weinig keus. Ik ben het ook niet met hen eens. Hier (W&L) wordt vaak gezegd dat je kinderen vrij moet laten in hun geloof. Dat is best, maar ouders zullen het kind opvoeden zoals zij het goed achten. Als zij steun aan hun geloof ervaren, zullen zij het kind hier logischerwijs in onderwijzen opdat het die steun ook aan het kind kan bieden. Ik vind het niet zo erg dat kinderen automatisch hetzelfde geloof aanhangen als de ouders - mits dat geloof 'goed' aanhangen wordt en niet misbruikt wordt voor verkeerde doeleinden. Overigens breken veel mensen tijdens de puberteit vanzelf weg. Je onderschat de eigen wil en de ratio van de meeste mensen op dit punt. Ik ben ook tijdens mijn puberteit gestopt met meegaan naar de kerk. Nu ga ik weer omdat ik zelf wil.
Ik hoop dat er een dag komt dat gelovigen (die dat nu nog niet doen) niet-gelovigen niet meer als minder moreel zullen zien. Dat ze geen prostituees meer zullen veroordelen en gaan moslims meer zullen vermoorden.
Grove generalisatie. Ik heb in principe respect voor prostitutie, maar vind wel dat het probleem eigenlijk bij mannen ligt. Maar dat is een andere discussie. Het vermoorden van moslims is een voorbeeld van exces. Ik loop niet met een mes rond om op moslims in te hakken. Integendeel! Ik ben zeer geinteresseerd in de Koran. Waarom? Omdat de Islam en het christendom dezelfde oorsprong hebben!!!! De boeken zijn zeer vergelijkbaar (bijbel - koran) en prediken dezelfde God. De Koran verwijst zelfs naar Jezus als een bijzonder profeet. Het is fout van de christenen die wel een hekel aan moslims hebben (en moslims die christenen verachten): Zij snappen niet dat we allemaal hetzelfde geloven.
Ik heb er alleen niet veel vertrouwen in, omdat het geloof gebouwd is op een doctrine die vanaf het begin de basis van intolerantie is geweest.
De basis van het geloof is tolerantie. Mensen vormen alleen groepen, en groepen hebben de neiging andere groepen niet te mogen. Dat is een menselijke eigenschap. De basis van het geloof, en ik herhaal dit, is respect voor elkaar. Punt. Het staat letterlijk in de bijbel, is een gebod en is gewoon een keihard feit. Dit is geen punt van discussie. Mensen zoeken altijd wel iets voor intolerantie, als het geloof niet is, dan is het nationaliteit, voetbalclub, e.d.
Anti-semitisme werd kort na het ontstaan van de christelijke kerk sterk door die kerk gevoed, hoewel men wist dat een deel het geloof van de Joden afkomstig was (terwijl het andere deel uit de vermenging van de Griekse met de Oosterse godsdiensten komt).
Joden vervolgden de christenen. Ze verachtten Jezus. Vind het dan vreemd dat christenen, toen ze eenmaal groter werden, een hekel hadden aan Joden. Het is net als bij de palestijnen en de isrealiers. Je moet iets realistischer kijken naar de feiten. Het is absoluut niet goed te praten, maar het is als mens zijnde wel degelijk begrijpelijk!
Nee, ik heb het over het veranderen van vrijwel alle gelovigen. Elke gelovige heeft wel 1 denkbeeld behouden vanuit zijn doctrine waarmee hij schade aan kan richten als hij het niet loslaat. Dat geldt voor niet-gelovigen ook, dat ze zulke verkeerde denkbeelden hebben, alleen bij religieen kan je ineens een grote groep mensen ervan bewustmaken en daarom praat ik in deze draad over religie.
Je blijft op dit punt vaag. Wees concreet. Hoe kan ik een discussie met je voeren als je argumenten aanvoert die niet toetsbaar zijn door mij? Welke standpunten zou ik er als gelovige op na kunnen houden waar ik schade mee aan kan richten?
Terwijl de enige macht bij God zou moeten liggen. Zou een Christen kapitalist moeten kunnen zijn? [vraag ik me zo ineens af, omdat dat altijd ten koste van anderen gaat; communisme klinkt Christelijker ;)]
De enige macht ligt helemaal niet bij God. Je hebt het over een ander soort macht. God heeft macht over het leven, niet macht als in Geld oid. Handel wordt in de bijbel gezien als iets noodzakelijks, net als de jacht (waarbij je dieren kwaad doet).
Ik snap jou, maar er komen hier ook mensen als Beauchamp langs. Ik zie meer van die types dan genuanceerde types die het wel begrepen hebben. Christenen, moslims en andere gelovigen zijn gemiddeld niet slechter of beter dan de rest van de wereld, maar omdat ze een relatief hechte groep vormen zijn ze makkelijker aan te pakken. Verandering in de wereld kan bij hen beginnen denk ik.
Ik probeer duidelijk te maken dat dat excessen zijn. Ik ken heel veel gelovige jongeren, en geen van hen loopt de dingen te verkondigen die hij verkondigd (met alle respect overigens).