Wat vraagjes over speakers...

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008

• BierKoning
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-06-2023

BierKoning

Bier 4 Ever!!

Topicstarter
Hallo,
Ik heb sinds kort kabel en nu download ik behoorlijk wat muziek via internet, maar ik begin me steeds meer te ergeren aan mijn boxjes...dat zijn van die standaard dingetjes en het geluid wat eruit komt is nou ook niet zo denderend...

Nu ben ik dus naar een aantal (computer)zaken geweest om te kijken naar nieuwe speakers en ben tot de conclusie gekomen dat ik eigenlijk wel surround sound wil...

Maar dan heb ik ook een nieuwe geluidskaart nodig (ik heb nu Ess Solo, ofzo)omdat ik dan meerdere boxjes heb.
Dat is opzich niet zon probleem om te kopen maar ik wil wel een goede maar niet al te duur... (Creative Soundblaster Live! Player 5.1 --->een optie?)

En dan nieuwe boxjes kopen, daarbij leken me 2 sets wel goed de:
-Creative FPS-1600, vooral om de prijs (ik zag ze ergens voor ¤59
-Creative Inspire 5.1 5300, hier gaat dan mijn 2e vraag over, Omdat ze toch redelijk geprijst zijn, en ik op mijn kamer niet zo heel veel ruimte heb (kleine ruimte dus de boxjes kunnen het makkelijk aan), zou ik dan de boxjes niet op mijn stereo/tv aan kunnen sluiten? Of gaat dit niet ivb geluidssterktes ofzo...

En als dit niet kan, kan ik het dan niet andersom doen, boxjes kopen voor mijn stereo en dan mijn computer daar op aansluiten?

Even in het kort:
-Wat is een goede geluidskaart, maar is niet al te duur
-Kan ik mijn pc speakers aansluiten op mijn stereo

Ik hoop dat jullie de tijd willen nemen om het even te lezen :)

Alvast bedankt!

Ik stem voor alcohol als 5e voedselgroep

Verwijderd

Het ligt er allemaal aan wat voor aansluitingen je hebt op je stereo anders zou ik gewoon via een jackplug => 2 x tulp kabel je computer op je stereo aansluiten. Je TV zou je ook op je computerboxjes kunnen aansluiten dmv de koptelefoon output.. Denk er wel aan dat standaard tv uitzendingen in stereo zijn en je dus geen surround geluid hebt ook al heb je 4 boxen. Ik vind dit zelf heel irritant omdat je dan stemmen van achter hoort komen enz

edit:

om even je vraag te beantwoorden : je zou de soundblaster live 5.1 kunnen proberen wel goed maar niet te duur

Verwijderd

gewoon kabeltje in de line-out van je geluidskaart, andere kant moet tulip-stekkertjes hebben, die prik je bijv. op de video-in van je versterker. Aanzetten, klaar. Geen surround, wel heftig geluid. Op je tv aansluiten weet ik niet. Moet die dus audio-in hebben, plus wat versterking. kwestie van proberen.

Goede geluidskaart weet ik niet, maar voor boxen is de luistertest nog altijd het beste. Ieders gehoor is anders, dus ga gewoon voor wat jij het mooiste vindt! (bij Mdeiamarkt in Rotterdam kun je bijv. luisteren naar diverse sets; vast ook wel bij andere winkels. Bovendien kun je altijd ruilen)

Verwijderd

Tuurlijk kun je je computer op je stereo aansluiten. Lijkt mij ook de beste oplossing. De speakers van je stereo zijn 9 van de 10 keer stukken beter dan die flutboxen bij je comp.

Verwijderd

en dan gewoon je tv op je computer aansluiten.... heb je tv geluid via je stereo speakers lijkt me beter dan surround in dit geval

• BierKoning

BierKoning

Bier 4 Ever!!

Topicstarter
Op zondag 21 juli 2002 17:24 schreef Zenow het volgende:
gewoon kabeltje in de line-out van je geluidskaart, andere kant moet tulip-stekkertjes hebben, die prik je bijv. op de video-in van je versterker. Aanzetten, klaar. Geen surround, wel heftig geluid.

Goede geluidskaart weet ik niet, maar voor boxen is de luistertest nog altijd het beste. Ieders gehoor is anders, dus ga gewoon voor wat jij het mooiste vindt! (bij Mdeiamarkt in Rotterdam kun je bijv. luisteren naar diverse sets; vast ook wel bij andere winkels. Bovendien kun je altijd ruilen)
Maar het moet dus wel kunnen? Stereo op pc? Maar kunnen die boxjes dat wel aan dan? Mijn stereo boxjes zijn 50+watt en die kleine dingetjes zullen niet meer dan 5 watt zijn...

• BierKoning

BierKoning

Bier 4 Ever!!

Topicstarter
Op zondag 21 juli 2002 17:27 schreef kappiesjon het volgende:
en dan gewoon je tv op je computer aansluiten.... heb je tv geluid via je stereo speakers lijkt me beter dan surround in dit geval
Dan haal ik toch gewoon bij normale programma's de stekker er uit :)
Of is dat nou dom gedacht van mij :)

Verwijderd

Nou, zoals gezegd kan je inderdaad vrij eenvoudig je SB live op je stereo aansluiten.

Compu boxjes kan ook, maar sluit ze niet op je speakeruitgangen aan.

Als tip voor goeie PC speakers wil ik je toch nog effe wijzen op de Logitech Z-540.

Dit is weliswaar een 4.1 set, maar wordt oa hier bij Tweakers en bij Ome Tom getest als zeer goede prijs kwaliteit.

Bij Salland kost dit setje ongeveer 79 euro. Setje ziet er ook best wel goed uit trouwens

• BierKoning

BierKoning

Bier 4 Ever!!

Topicstarter
En als ik dan nieuwe boxen koop voor mijn stereo? Geldt dan hetzelfde verhaal voor mijn geluidskaart? En heb ik dan ook nog wel dolby surround?

En wat kost me dat ongeveer?

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:43

Jack

MHz Matters

Op zondag 21 juli 2002 17:30 schreef hatseflats het volgende:

Compu boxjes kan ook, maar sluit ze niet op je speakeruitgangen aan.
wAt bedoel je hier mee?

[Specs]

Verwijderd

Je speaker uitgang levert over het algemeen veel te veel vermogen om op je compuspeakertjes te zetten, dus blaas je ze bij het minste of geringste eraan. Bovendien hebben de meeste pc-speakers een ingebouwde versterker. Je Speakeruitgang op de stereo is ook al versterkt. En versterking op versterking werkt niet, dan gaat ie stuk.

Dat bedoel ik dus ;)

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Je geeft zelf al aan dat je gedownloade muziek luisteren prioriteit heeft...
Dit is (bijna) altijd 2-kanaals stereo, wat moet je dan in hemelsnaam met Dolby surround sound :?

Als ik jou was, zou ik gewoon je PC doorlussen naar de HiFi-set met een (lange) standaard mini-jack --> tulp verloopkabel...
Overigens hoeft een redelijk klinkende actieve speakerset niet eens duur te zijn, ga ook daar es naar op zoek... :)

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
Om even wat misverstanden uit de wereld te helpen, een surroundset betekend niet meteen surround geluid. Je kan nog zo'n mooie creative/logitech/whatever set hebben met 5.1 of 4.1 speakers, zolang de bron dit niet is heb je geen surroundgeluid. Ook geen dolby pro-logic wat je op de tv vind (om het maar ff kort te zeggen), want daar is een pro-logic decoder voor nodig. En die zit niet op de speakers/geluidskaart.

Dus surround krijg je alleen als de bron bijv. een DVD is. Of anders een spel dat surround geluid ondersteunt. Doe je weinig met beide, koop dan ook geen surroundset.

- Wat moet ik dan wel kopen?
Nou je zegt het al, het gaat om muziek. De beste oplossing is om dan twee leuke stereospeakers te kopen en aansluiten op je versterker. Als deze niet genoeg ingangen heeft haal je er nog een switchboxje bij zodat je de tv en pc en cd aan kunt sluiten zonder stekkers te verwisselen.

- En dus geen dolby surround pro-logic voor de tv?
Nee, dat is de investering niet waard. Dan moet je nog extra een pro-logic receiver kopen en drie speakers (voor een totaal van 5). Dat is de investering niet waard, gezien je voor dit bedrag veel betere stereo speakers had kunnen halen.
Als je dan toch perse surround wilt, moet je je richten op dolby digital icm DVD. Met een redelijke set (geen pc speakers) heb je dan ook prologic erbij. Maar dan ben je dus wel flink wat meer geld kwijt.

Ik raad je aan een aantal hifi winkels langs te gaan en met je eigen muziek gaan luisteren naar speakers. Dan weet je in ieder geval een beetje waar je over praat.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:03

JvS

Ik heb hem zelf ook

-Wat is een goede geluidskaart, maar is niet al te duur
Kijk in de pricewatch naar kaarten in jouw catagorie en check de site van de fabrikanten. Sblive en terratec zijn de bekendste merken:
[search=geluidskaart kopen]
-Kan ik mijn pc speakers aansluiten op mijn stereo
Nee. Sorry hoor, maar dit is geen vraag van niveau.... :{

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.