Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com
Aan de achterkant van de potmeters, onder de draaiknoppen, dus die verlichten de knop van onderen. Als het straks donker is komt er wel een piccie.......
Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com
Verwijderd
ik vind het niet echt mooi zo met die potmeters... dat schroefje blijf je zien ik heb het zo opgelost dat je dat schroefje niet meer ziet... maar mijn knoppen @ potmeter zijn ook niet zo groot
dan betaal je dus 8 x 4 euro
Still King
Zo dan eindelijk mijn rheobusje. Hij is af.
Naja af. Ik ben nog niet 100% tevreden.
Er moeten nog gaatje geboord worden om de rails voor mijn kast aan te schroeven.
Foto

klikkable
Er zit blauw licht achter en doormiddel van wit glasfiber heb ik in de knopjes wit licht gedaan.
Alleen de knop helemaal links vind ik goed. Daar is het witte licht echt goed zichtbaar.
Waarschijnlijk heeft de hete lijm de glasfiber laten smelten
Naja af. Ik ben nog niet 100% tevreden.
Er moeten nog gaatje geboord worden om de rails voor mijn kast aan te schroeven.
Foto
klikkable
Er zit blauw licht achter en doormiddel van wit glasfiber heb ik in de knopjes wit licht gedaan.
Alleen de knop helemaal links vind ik goed. Daar is het witte licht echt goed zichtbaar.
Waarschijnlijk heeft de hete lijm de glasfiber laten smelten
Da's mooi,
je had het plaatje alleen wel ff mogen resizen. Verder (miereneuken) is het jammer dat het blauwe licht ook langs de baykant schijnt.
Ik had hem al gerisizedAcouSE schreef op 09 augustus 2002 @ 11:43:
Da's mooi,je had het plaatje alleen wel ff mogen resizen. Verder (miereneuken) is het jammer dat het blauwe licht ook langs de baykant schijnt.
Hij was 2560 x 1920
Maar ik maak hem wel ff klikkable.
Misschien ga ik dat nog wel veranderen. Dan zet ik er zwart plexiglas in.
dat hort toch??? wij willen (ik iig
) een pic van int donker!! hij is echt strak die layout!!!
(ik hoef de binnenkant niet te zien...)
(ik hoef de binnenkant niet te zien...)
Is dat blauwe licht een CCFL of LEDs?
BeideAcouSE schreef op 09 augustus 2002 @ 12:33:
Is dat blauwe licht een CCFL of LEDs?
Zijn 3 5mm blauwe leds en 1x 3mm ledje. Had er namelijk nog maar 3 van 5mm
En een 10cm CCFL. Ik kan hem niet uitschakelen. Maar dat hoeft ook niet. Hij staat snachts toch nooit aan want daar heb ik mijn server voor.
Okay, deze was fijn maar simpel...
misschien wat tips voor volgende versies:
Het Micrel mic502 thermal and fan management ic proberen toe te passen, een speciaal voor dit doel ontworpen ic. http://www.micrel.com/_PDF/mic502.pdf http://www.micrel.com/_PDF/Eval-Board/502_eb.pdf http://www.micrel.com/_PDF/App-Notes/an-34.pdf
in die laatste application note staat een mooi schema voor een fanbus met tachometer en locked-rotor signalen, met de rest erbij zou je kunnen denken aan een temp/manual controlled fanbus met alarm voor falende fans en toerental opties.
Ook de ic-fabrikant maxim heeft een dergelijke pagina met voorbeelden; http://dbserv.maxim-ic.co...rticle.cfm?article_id=114 , ook hier vindt je veel interessante schema's en uitleg ...
misschien wat tips voor volgende versies:
Het Micrel mic502 thermal and fan management ic proberen toe te passen, een speciaal voor dit doel ontworpen ic. http://www.micrel.com/_PDF/mic502.pdf http://www.micrel.com/_PDF/Eval-Board/502_eb.pdf http://www.micrel.com/_PDF/App-Notes/an-34.pdf
in die laatste application note staat een mooi schema voor een fanbus met tachometer en locked-rotor signalen, met de rest erbij zou je kunnen denken aan een temp/manual controlled fanbus met alarm voor falende fans en toerental opties.
Ook de ic-fabrikant maxim heeft een dergelijke pagina met voorbeelden; http://dbserv.maxim-ic.co...rticle.cfm?article_id=114 , ook hier vindt je veel interessante schema's en uitleg ...
Die MIC502 is hier in Nederland zeer slecht tot niet verkrijgbaar.
Ik heb er hier nog 5 liggen en eentje zit in mijn case op een PCBtje van 45 x 21 mm.
Op dit PCBtje zitten alle componenten inclusief de grote potmeter.
Het is een compact geheel en je hoeft um dus nergens aan te bevestigen.
Ipv een NTC zit er een gewoon weerstandje, maar ik heb het geheel wel uitgetest en het werkt wel goed.
De fan is in principe regelbaar vanaf 0V tot 11.4V
Dit is een uitvoering van de schakeling met trimpots en NTC.
Het PCBtje heb ik gemaakt voor Tweaker Non-et, die de schakeling heeft opgebouwd en getest.
Ook het onderstaand piccie heeft ie gemaakt.
Helaas heb ik niets meer van Non-et vernomen.
Ik heb er hier nog 5 liggen en eentje zit in mijn case op een PCBtje van 45 x 21 mm.
Op dit PCBtje zitten alle componenten inclusief de grote potmeter.
Het is een compact geheel en je hoeft um dus nergens aan te bevestigen.
Ipv een NTC zit er een gewoon weerstandje, maar ik heb het geheel wel uitgetest en het werkt wel goed.
De fan is in principe regelbaar vanaf 0V tot 11.4V
Dit is een uitvoering van de schakeling met trimpots en NTC.
Het PCBtje heb ik gemaakt voor Tweaker Non-et, die de schakeling heeft opgebouwd en getest.
Ook het onderstaand piccie heeft ie gemaakt.
Helaas heb ik niets meer van Non-et vernomen.
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2002 11:56 . Reden: typo ]
ik zag hem al uitblinken door afwezigheid op de mij bekende bestellijsten, dus vermoede ik dat al...
geinig dat je er al mee bezig geweest bent...
geinig dat je er al mee bezig geweest bent...
... Laat ik nou net met het zelfde idee zitten...
Misschien al uitgekauwde koek voor jullie, maar ik zit met een probleem: Ik heb ook een potmetertje hier staan die ik wil gebruiken om mijn fans mee te regelen. Maar als ik deze topic (en andere) zo doorspit is het toch ietsje ingewikkelder dan ik dacht... Ik wou dus, heel simpel, tussen de voeding van mijn fan een potmeter plaatsen, klaar ben ik, dacht ik... Schijnt een potmeter dan ineens veel warmte te moeten wegstoken.
Met mijn fans kom ik op ongeveer 1.44 tot 3 Watt (0.12a en 1 0.29a Enermax). Schijn ik een potmeter van ong. 4-5Watt nodig te hebben?
Op mijn potmeter staat het volgende, misschien dat het jullie iets zegt: AB 25R 2 00 Een 25 Ohm potmeter dus, hier een pic:

Al die weerstanden, LED`s en schakelingen wil ik er niet in hebben, dus ben op zoek naar een potmeter die ik gewoon tussen de voeding kan zetten, punt. Is dat mogelijk?
Zo niet, hoe gaat het schema er dan ong. uitzien als er toch een weerstand of what-ever er tussen moet?
Sry ik weet het, begin net met het casemodden, en van electronica heb ik niet zo veel verstand...
Misschien al uitgekauwde koek voor jullie, maar ik zit met een probleem: Ik heb ook een potmetertje hier staan die ik wil gebruiken om mijn fans mee te regelen. Maar als ik deze topic (en andere) zo doorspit is het toch ietsje ingewikkelder dan ik dacht... Ik wou dus, heel simpel, tussen de voeding van mijn fan een potmeter plaatsen, klaar ben ik, dacht ik... Schijnt een potmeter dan ineens veel warmte te moeten wegstoken.
Met mijn fans kom ik op ongeveer 1.44 tot 3 Watt (0.12a en 1 0.29a Enermax). Schijn ik een potmeter van ong. 4-5Watt nodig te hebben?
Al die weerstanden, LED`s en schakelingen wil ik er niet in hebben, dus ben op zoek naar een potmeter die ik gewoon tussen de voeding kan zetten, punt. Is dat mogelijk?
Zo niet, hoe gaat het schema er dan ong. uitzien als er toch een weerstand of what-ever er tussen moet?
Sry ik weet het, begin net met het casemodden, en van electronica heb ik niet zo veel verstand...
Use the Search Luke...
Verwijderd
Het kan blijkbaar wel. Kijk eens op de Bit-tech site....
http://www.bit-tech.net/article/56/
http://www.bit-tech.net/article/56/
Mjah... met 25 Ohm stook je misschien de helft van het vermogen weg, dus 1,5Watt max. Daarnaast is het zo dat je die dingen wel een beetje buiten de specs kan gebruiken, je reduceert alleen de 'product-lifetime' van bijv. 100.000 uur tot 10.000 uur. En da's langer dan jij hem in je PC gebruikt
Ok, daar heb ik wat aan.
Dus als ik een potmetertje haal van 50Ohm dan zou die 3 Watt weg kunnen stoken?
Oftewel je kan er dan fans aanhangen tot, ff rekenen: ~0.25a op 12V Die heb ik namelijk in bestelling! 
Edit:
Edit:
Met 25 Ohm de helft van het vermogen van mijn fan (1.44Watt)? Als die potmeter 1.5 Watt kan wegstoken zit ik toch goed? Of zie ik dat verkeerd?Door AcouSE (Litemod CME) - Friday 13 September 2002 16:18
Mjah... met 25 Ohm stook je misschien de helft van het vermogen weg, dus 1,5Watt max.
offtopic:
Silentpuma vindt dat electro-gedoe maar ingewikkeld. Wil enkelt weten wat voor potmeter nodig is om fans van 0.12a tot 0.29a op aan te sluiten...
Silentpuma vindt dat electro-gedoe maar ingewikkeld. Wil enkelt weten wat voor potmeter nodig is om fans van 0.12a tot 0.29a op aan te sluiten...
Use the Search Luke...
D'r gaat anders een prima bus naar Leeuwarden, of naar Dokkum, Terpstra daaro heeft ook onderdelen te koop en dat is voor jou maar 12 km fietsen, valt best wel mee!Verwijderd schreef op 23 juli 2002 @ 13:53:
[...]
blija.... 23km van leeuwarden vandaan en als tiener heb je nog geen auto/brommer
Check out http://www.getbackonstage.nl
Als je een potmeter van 25 Ohm hebt en je fan is 12V / 3W, dan kun je de spanning over de fan regelen van 8V tot 12V.
Je kunt hier een potmeter van 1 Watt voor gebruiken, de stroom door de potmeter is wel hetzelfde als door de fan, maar de spanning die er over valt niet, en aangezien vermogen het produkt is van spanning en stroom zal het vermogen dat in de potmeter verstookt wordt zeker niet boven de 1W uit komen.
Je kunt hier een potmeter van 1 Watt voor gebruiken, de stroom door de potmeter is wel hetzelfde als door de fan, maar de spanning die er over valt niet, en aangezien vermogen het produkt is van spanning en stroom zal het vermogen dat in de potmeter verstookt wordt zeker niet boven de 1W uit komen.
Verwijderd
een LM317K is een TO-3 behuizing die 1.5A aan kan als je die belast met 1.35A zou ik em wel op een koellichaam bouwen. Niet vergeten als je een 4kanaals systeem maakt en 1 koellichaam wil gebruiken om de TO-3's met mica te scheiden, hier zijn setjes voor incl. kunstofbusjes voor montage van de LM. Wat je dan ook al op kosten zal jagen waarschijnlijk. De LM337 is het zelfde als de 317 alleen werkt deze met negatieve spanning. LM350K kan 3A aan kost stuk meer en heeft naar mijn weten toch ook koeling nodig.thunder8 schreef op 25 juli 2002 @ 10:32:
[...]
Ik heb zelf eens geprobeerd met een LM337. Die kan geloof ik tot 5A trekken. Maar het nadeel is dat ie aardig prijzig is (25 gulden destijds) en dat ie in een steelcase zat. Was moeilijk te solderen en het leverde me niet het juiste resultaat. Me Delta 120mm fan 36W trok ie makkelijk en er hoefde geen heatsink op, want hij werd nauwelijks warm. Maar ik wil nog steeds een keer die fan in me comp zetten. Kan ik deze PCB ook gebruiken met een LM337 steelcase version of moet ik daarvoor een gewone LM337 hebben met een heatsink? Ik heb namelijk wel interesse in zon PCB als dat wil, want dat ziet er beter uit dan een schakeling met draden maken........
prijzen bij Conrad LM317K €3,20 en de LM350K €8,16