Toon posts:

[asp] XML & GoT

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit :

topic('550514',4,'mailserver achter planet mxstream','','16-07-02 09:33','NOS','freubelaar',9,23,0);

en wil dit in ASP in stukjes hakken en in een db opslaan. Het in stukjes hakken is niet zo moeilijk, gewoon de positie van de komma's volgen; wat ertussen staat is data.

Nu komt mijn vraag: kan dit met XML "geparsed" worden? Dus dat je 1 keer de structuur aangeeft en dan zorgt XML voor de rest. Of praat ik nu compleet POEP?

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:41

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

je praat poep ;)

XML 'zorgt' nergens voor, XML is gewoon een manier van datarepresentatie

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kwam op het idee doordat het wel mogelijk is met het XMLHTTP-object een html pagina binnen te halen. Nu dacht ik dat die data ook meteen door 1 of ander XMLblaat-object geparsed kon worden. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Maar als ik het goed begrijp mag ik de strings zelf uitpluizen :)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

hmm wacht misschien begrijp ik je nu verkeerd... wat was je originele vraag nou?

of je topic('550514',4,'mailserver achter planet mxstream','','16-07-02 09:33','NOS','freubelaar',9,23,0); om kon zetten naar verschillende velden met XML, of hoe je de data uit een html pagina die je van GoT krijgt kunt vissen?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

En toen ging ik fijn een komma in mijn topictitel zetten :)

Maar XML is dus geen programmeertaal, maar een taal om data in een bepaalde vorm aan te bieden, zodat het vervolgens makkelijk te interpreteren is.

Je kunt die data zelf omzetten naar XML, maar als je die data slechts voor één doel gaat gebruiken heeft dat vaak niet zoveel zin.

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-09 17:39
Op woensdag 17 juli 2002 19:02 schreef Jeroenvw het volgende:
Ik kwam op het idee doordat het wel mogelijk is met het XMLHTTP-object een html pagina binnen te halen. Nu dacht ik dat die data ook meteen door 1 of ander XMLblaat-object geparsed kon worden. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Maar als ik het goed begrijp mag ik de strings zelf uitpluizen :)
XML is geen parser ofzo... Die parser meot je zelf schrijven.

XML is alleen een manier om HTML op te slaan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<XML>
<BLAAT>
<XXX>
    <WOEI>
      BLAATIBLAAT
    </WOEI>
    <1234>
      TOETTOET
    </1234>
</XXX>
<TTT TYPE = "99" ENBFDAS = "384">
    WOEI
</TTT>
</BLAAT>

Je verzint gewoon zelf wat HTML tags. Dáár komt XML op neer :P (en dan heb je nog XSL, zoek daar maar 's over)

Verbouwing

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal meteen even het hele verhaal uitleggen, misschien wordt het dan wat duidelijker allemaal :9

Ik wil dus kunnen zien wanneer er op een topic waar ik op gereageerd heb, of dat ik gestart ben replies zijn bijgekomen sinds mijn laatste visit.

Dit doe ik door de url "http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/ & GOTID" op te vragen dmv XMLHTTP. De data wordt dan in een SQL db-tje gestopt.

Een volgende ASP pagina haalt uit de sql-db de lijst met "mijn" topics op en geeft de links weer, alleen zijn deze links locale links welke verwijzen naar weer een andere asp pagina.

Als ik zo'n link dus aanklik zorgt die laatste asp pagina ervoor dat de db wordt ge-update (ik bezoek immers een topic dus de tellers voor dat Topic kunnen weer op nul) EN redirect me naar het juiste topic op GoT.

Snappie het nog?? >:)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 juli 2002 19:05 schreef Cheatah het volgende:
En toen ging ik fijn een komma in mijn topictitel zetten :)

...
oeps! :(

Dan volg ik toch ', en ',' en als iemand dat in zijn topic zet is het jammer. :P ;)

Verwijderd

Daar heb ik een usercontrol voor geschreven (ASP.NET dus). Haalt mijn active topix op, parst de headers en links uit die javascript brij met wat reguliere expressies en formatteerd ze in nieuwe linkjes op mijn portalpaginaatje..

En dat zonder XML :)

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Sorry hoor, maar als je bezig gaat met het voorlichten van mensen zou ik er maar voor zorgen dat je in ieder geval ongeveer weet waar je het over hebt:
Mithrandir: XML is geen parser ofzo... Die parser meot je zelf schrijven.

XML is alleen een manier om HTML op te slaan

Je verzint gewoon zelf wat HTML tags.
De eerste twee opmerkingen zijn simpelweg volkomen onjuist (in het bijzonder verkracht de eerste uitspraak de visie van XML volkomen). De laatste kan ik begrijpen in een vergelijking, maar is verder ook onjuist.

Als de topic-starter nog wil weten wat XML is (of zijn probleem nu al opgelost is of niet) kan ik hem sterk aanraden om de search even te raadplegen. Er zijn al veel interessante discussies geweest waarin het begrip XML is besproken. Hierin is ook de relatie met HTML, XHTML en XSLT uitgebreid naar voren gekomen.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 juli 2002 20:02 schreef Kerrick het volgende:
Daar heb ik een usercontrol voor geschreven (ASP.NET dus). Haalt mijn active topix op, parst de headers en links uit die javascript brij met wat reguliere expressies en formatteerd ze in nieuwe linkjes op mijn portalpaginaatje..

En dat zonder XML :)
Kewl, maar kun jij dan ook zien of er nieuwe replies op zijn sinds jij voor het laatst het topic geopend hebt?

Verwijderd

Op woensdag 17 juli 2002 20:17 schreef mbravenboer het volgende:
Sorry hoor, maar als je bezig gaat met het voorlichten van mensen zou ik er maar voor zorgen dat je in ieder geval ongeveer weet waar je het over hebt:
[..]

De eerste twee opmerkingen zijn simpelweg volkomen onjuist (in het bijzonder verkracht de eerste uitspraak de visie van XML volkomen). De laatste kan ik begrijpen in een vergelijking, maar is verder ook onjuist.
Pre-cies, het is om data te 'storen' en eventueel te 'formatten'. Maar het wordt wel degelijk geparst!

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
robbinh: Pre-cies, het is om data te 'storen' en eventueel te 'formatten'. Maar het wordt wel degelijk geparst!
Mwah, dit past niet bepaald in de kritiek die ik op de poster had.

Als je XML wilt inlezen moet het inderdaad geparsed (vreselijke verbastering ;) ) worden, maar dat is een irrelevant iets in het hele concept van XML. De syntax van XML is zelfs volkomen irrelevant in de hele visie van XML. Het enige relevante van de syntax van XML is, dat het geparsed kan worden door een generieke parser. XML is een standaard voor het representeren van boom-vormige data (om precies te zijn reguliere bomen, die beschrijven kunnen worden met een regular tree grammar). Het is hierdoor in feite een abstract data-type: een data structuur waar je data in kunt stoppen. De syntax van XML is slechts een syntax voor deze boom-vormige data structuren.

Het gaat dus niet om de syntax, het parsen of de tags:
het idee van XML is data niet uitgewisseld moet worden in een syntax, maar in bomen..

Omdat data niet uitgewisseld wordt in een bepaalde syntax, is er voor het inlezen van deze data geen specifieke parser nodig. Voor een specifieke concrete syntax is er namelijk een parser nodig. Op zich allemaal geen probleem: een parser is zo gegenereerd uit een grammatica, maar toch blijkt het in de praktijk niet altijd even prettig te werken.

Een parser zet een stukje syntax om naar een parse-tree. Deze parse-tree is een boom die uitlegd wat er bedoeld wordt met een stukje concrete syntax. Het hele idee van XML is in feite om, als we toch altijd het liefste op bomen willen werken, de hele stap naar concrete syntax en de bijbehorende parsers maar gewoon over te slaan. We wisselen de data gewoon uit in boom-vorm. Deze boom-vorm heeft een bepaalde syntax die geparsed kan worden door een generieke parser voor alle XML documenten.

De productie-regels die je ziet in een grammatica voor een bepaalde taal komen eigenlijk vrijwel 1 op 1 overeen met XML elementen. Ik gaf een tijdje geleden een voorbeeld in W&G, wat ik hier maar even plak:

Klein voorbeeldje: 4 + 5 kan je als volgt in XML vorm representeren:
code:
1
2
3
4
<plus>
  <int-const>4</int-const>
  <int-const>5</int-const>
</plus>

Nog een klein voorbeeldje: 4 + 5 * 6 kan je als volgt in XML vorm representeren:
code:
1
2
3
4
5
6
7
<plus>
  <int-const>4</int-const>
  <multiply>
    <int-const>5</int-const>
    <int-const>6</int-const>
  </multiply>
</plus>

Als je een grammatica zou willen schrijven voor deze rekenkundige expressies zou je bijvoorbeeld dit kunnen doen:
code:
1
2
3
plus:   Exp "+" Exp -> Exp
multiply:  Exp "*" Exp -> Exp
int-const: IntLiteral  -> Exp

Uit deze context-vrije grammatica, die bestaat uit productie-regels met een label, zou je (met nog wat extra informatie) een parser kunnen genereren. Als je de parser zou toepassen op een rekenkundige expressie zoals in de voorbeelden hierboven krijg je een boom die exact hetzelfde is als de XML die ik hierboven gaf.

Even samenvattend:

De uitwisseling van data in XML formaat is dus in feite de uitwisseling van data in boom-vorm. Dat is waar alles om draait bij XML. De syntax van XML is hierbij irrelevant (alhoewel de syntax van XML zeker voordelen heeft die de universaliteit van XML vergroten).

Hum, tis niet echt een enorm gestructureerd verhaal geworden, maar goed ;) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• D2k
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

mbravenboer: tnx dat je het weer blijft uitleggen, maar als de starter ff zoekt kan ie nog veel meer "proza" van jou lezen over dit onderwerp. Dus dit topic gaat dicht. helaas

op verzoek van mbravenboer heropend

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• Mithrandir
  • Laatst online: 01-09 17:39
Op woensdag 17 juli 2002 20:17 schreef mbravenboer het volgende:
[..]

Als de topic-starter nog wil weten wat XML is (of zijn probleem nu al opgelost is of niet) kan ik hem sterk aanraden om de search even te raadplegen. Er zijn al veel interessante discussies geweest waarin het begrip XML is besproken. Hierin is ook de relatie met HTML, XHTML en XSLT uitgebreid naar voren gekomen.
Die tweede regel was idd onjuist; die had moeten zijn:
XML is een manier om DATA op te slaan.

Verbouwing

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op woensdag 17 juli 2002 23:00 schreef Mithrandir het volgende:

[..]

Die tweede regel was idd onjuist; die had moeten zijn:
XML is een manier om DATA op te slaan.
de eerste regel ook, er is voor vrijwel elke programmeertaal wel een XML parser te vinden

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 17:14
Op woensdag 17 juli 2002 21:48 schreef mbravenboer het volgende:
Even samenvattend:

De uitwisseling van data in XML formaat is dus in feite de uitwisseling van data in boom-vorm. Dat is waar alles om draait bij XML. De syntax van XML is hierbij irrelevant (alhoewel de syntax van XML zeker voordelen heeft die de universaliteit van XML vergroten).
De universaliteit is leuk, maar ik heb het ernstige idee dat de performance niet geweldig is. Ik heb op het moment twee applicaties die communiceren via het zenden een relatief eenvoudige tree (~10 tags). Het maken en parsen van deze tree naar XML lijkt een onevenredig deel van de tijd te kosten, zoveel dat wordt overwogen de apps te mergen.
Herkennen meer mensen dit?

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

Ja, XML kost overhead, maar ieder zelf geschreven parsertje zal net zo goed overhead kosten. Natuurlijk kun je het specifiek gaan maken voor jouw type gegevens en het daardoor sneller maken. De kracht van XML is dat je de parser niet meer hoeft te schrijven.

Generieke en daardoor herhaalbare oplossingen zullen meestal minder performance leveren dan een zeer specifieke oplossing, maar zullen veel minder developers effort kosten en vaak een hogere kwaliteit opleveren. Zelf moet je aan de hand van je performance eisen vaststellen of een generieke oplossing goed genoeg is of niet.
Pagina: 1