Stereo of Home Cinema

Pagina: 1
Acties:
  • 997 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jofel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-08 12:35
Na het nodige zoekwerk via Google en enige dagen inlezen op GoT (alle mogelijke zoekacties op stereo, home cinema, 2.1, 4.1, 5.1, Dolby Surround, Prologic, DTS, etc.) ben ik een boel te weten gekomen.

MAAR toch nog geen antwoord op mijn eigen dilemma. Die luidt als volgt:
De versterker van mijn huidige miditower is doorgebrand na 12 jaar trouwe dienst. Tijd voor iets nieuws dacht ik dus.
In eerste instantie zat ik te denken om een 5.1 systeem aan te schaffen want... ja waarom eigenlijk? Gewoonte? Slachtoffer van de reclame golf voor dit soort systemen? Ik weet het niet maar ik ging gewoon weg uit van een 5.1 systeem.

Echter na mezelf ingelezen te hebben kwam ik er achter dat dit minimaal inhoudt dat ik 5 gelijke speakers moet hebben. En aangezien mijn vriendin en ik, ons aan het orienteren waren op speakers van zo'n €500,- per stuk betekende dit alleen al €2500,- voor de speakers. Daar komt dan nog een goede DTS versterker bij, een tuner en een leuke CD-speler. Minimaal €4000,- dus.

Toen ging ik mij afvragen of we wel 5.1 nodig hebben. Want dat is mij dus niet helemaal 100% duidelijk geworden na enkele dagen lezen. 5.1 Is bedoeld om samen met DVD weergave gebruikt te worden. En vervolgens lees ik allerlei reacties en artikelen waarin verteld wordt dat het gebruikt wordt voor muziekweergave. Sommigen zelfs 90% van de gebruikte tijd voor muziekweergave. En dat brengt mij dus weer in de war.
Want muziek heeft toch geen 5.1 geluidsweergave? :?

Toen kwam stereo in beeld. Een leuke Stereo versterker, tuner en cd-speler plus 2 speakers. En als het even kan voor €2000,-. Dit leek mij een stuk prettiger (voor de portemonnee). Volgens sommigen op dit forum schijnt dit ook nog beter te zijn voor de geluidsweergave.

Daarnaast hebben we op het moment geen DVD-speler en geen breedbeeld tv (sterker nog, we hebben gewoon een zeer simpele tv).

Gezien de bovenstaande situatieschets heeft een DTS versterker wel nut?

De plus van een DTS versterker met gewoon 2 speakers is dat het toekomstvaster is bij eventuele uitbreiding naar home cinema. Echter ik vraag mij af of je voor films nu al dat geweld nodig heb. Want ik kan mij ook de situatie voorstellen van 1 systeem voor geluidsweergave (stereosysteem bijvoorbeeld) en 1 (simpeler) systeem dat alleen bedoeld is voor home cinema (bijvoorbeeld een complete set van JVC, Pioneer, etc. met van die satellietjes en een sub). Dan lijkt het mij verstandiger om 1 stereo systeem samen te stellen wat gericht is op kwaliteit (relatief dan, want ik wil niet over ongeveer €2000,- heen gaan) en dan later als we ook DVD hebben en bijbehorende tv een home cinema setje aan te schaffen enkel en alleen voor het tv kijken (dus niet voor muziek).

Ter extra informatie:
Het hele gebeuren komt in de woonkamer te staan, plusminus 25 vierkante meter. We draaien voornamelijk hard rock of muziek uit de ether.

Sorry voor het lange verhaal maar dit geeft wel mooi mijn verwarring weer omtrent home cinema vs. stereo.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen met mijn/ons dilemma en als we er uit zijn dan zal ik posten wat we hebben aangeschaft. Alle informatie omtrent ons dilemma is gewaardeerd maar (en helaas komt dit al te vaak voor) wel graag significante en volwassen reacties.

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
hoe kom je aan die prijzen? vergeten om te rekenen van yang naar euro :?

een degelijke 5.1 set, met super geluid waarmee je de buren 10 huizen verder wakker maakt kost niet meer dan 1000 euro hoor

ik heb een 4.1 stereotoren gekocht (JVC MX-J850R), vorig jaar , 350watt is totaal, 5 boxen en heerlijk geluid (op z'n hardst is het geluid nog zuiver en gaat m'n oor kapot...)
ik betaalde er toen 900 gulden voor en 5 jaar garantie

wat wil je met een set van 5000 euro? daarmee kan je 10 discotheken gelukkig maken...

edit:
heel veel typo's |:( en wat aangepast

misschien iets meer dan 1000 euro (als je goeie boxen wil), maar nog lang geen 2000 euro en laat staan 5000...

Verwijderd

Je hebt inderdaad nog weinig muziek die 5.1 ondersteunt. Enkele concerten e.d worden wel ze gemaakt , maar dat is echt minimaal. En ja...of je het nodig hebt die 5.1. Laat ik het zo zeggen... als je een echte film freak bent dan zal ik het zeker doen. Kijk inderdaad uit naar een DTS versterker, want hier ligt immers de toekomst. Steeds meer films worden DTS gemaakt en dat is gewoon een geweldig geluid. Het geluid word dan digitaal verspreid over de 6 speakers ( 5 + subwoofer ) Ook als een film dolby digital is ( wat ze bijna allemaal zijn ) dan is dit zeker aan te raden om meerdere speakers te kopen. Ook kan je het anders doen.... Als je naar een van de betere audio zaken gaat heb je vaak mooie sets staan. Grote zuil luidsprekers voor en voor de surouns heb je daar mooi kleintjes voor. Mijn tip is...ga niet voor een standaard setje met die mini luidsprekers. DTS is daar niet voor bedoelt. DTS is ervoor ( met name ) dat als er een explosie is links achter je...dat die explosie ook echt links achter is en dan moet je wel een redelijke box hebben, en niet zo kleintje want die kan nooit die klank ( vooral de lahge tonen )nooit zo overbrengen. Als je dus zo'n klein speakertje hebt krijg je de hoge tonen van de explosie uit dat boxje en de lage tonen uit de subwoofer. Dat is dus niet wat. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

edit:
En het ligt er natuurlijk aan wat je prioriteit is qua geluid. Sommige zijn tevreden met een paar speakers van 100 euro en sommige vinden dat voor geen meter klinken. Maar voor een beetje instalatie moet je wel rekenen op het bedrag wat jij zei. Miasschien iets minder , maar wel daar in de buurd. Voor 1000 euro heb je geen kwaliteit iíg

Verwijderd

Beter een goede stereo set dan een matige surround set :) Of jij dat geweld bij films leuk vindt moet je zelf bepalen, maar je kan met 2 luidsprekers ook net zoveel geweld maken hoor ;)

• floduR
  • Niet online
ff een reactie op de rest van het verhaal:

een 5.1 DTS reciever kan je jaren (zo niet 10 jaren) vooruit, de boxen kan je eventueel nog vervangen, maar die kan je ook gelijk goed kopen

muziek wordt verlopig niet ondersteund met 5.1, en is ook niet echt nuttig (zou er echt muziek van links achter moeten komen?)

films hebben het wel, en gaat ook nog wel verder (7.1 enzo)
maar 5.1 kan je heel lang mee doen, en het geluid is echt super met b.v. een dvd speler

edit:
de prijs gaat pas oplopen, als je geen 2 tot 3 weg speakers wil, maar 1-weg (dus dat je geen geluid hoort uit verschillende speakers uit één box, met overgangs klikjes, maar uit één speaker per box)

1-weg boxen zijn met een membraam enzo, en die kunnen alles aan, hebben het bas vermogen van een echte subwoofer en de piep geluidjes van een super-tweeter
(maar ik weet er niet heel veel vanaf, maar heb dit weleens gezien en heb wat vrienden/kenissen die in die business zitten)

edit2:
het is bij mij iig zo: als je eenmaal een home-cinema gewend bent, met zuiver geluid, kan je niet meer zonder en je wordt steeds critiser, je hoort elke imperfectie na een tijdje

kijk je ergens anders een film op een simpele tv, verlang je naar je eigen home-cinema met 5.1 geluid

• Jofel
Op dinsdag 16 juli 2002 14:43 schreef floduR het volgende:

een degelijke 5.1 set, met super geluid waarmee je de buren 10 huizen verder wakker maakt kost niet meer dan 1000 euro hoor

wat wil je met een set van 5000 euro? daarmee kan je 10 discotheken gelukkig maken...
Euhmmm... hoe ik aan die prijzen kom? Ongeveer zo:
* Versterker: €400-€750
* Speakers: €500/stuk
* Tuner: €200
* CD-Speler: €250

Dus met 2 speakers kom ik uit op €1850-€2200. En met 5 speakers en een actieve subwoofer reken ik er nog eens €2000 erbij. Dus €3850-€4200 voor 5.1 DTS.

Daarnaast spreek ik nergen over een st van €5000 dus ik weet niet waar ik daar onduidelijk over was.
Ik geef trouwens ook aan dat mijn grootste probleem met zo'n home cinema setje ook is dat het zo duur wordt door de 5 goede speakers. En dat ik dus niet van plan ben om zo veel geld neer te leggen voor iets wat ik nu niet eens kan gebruiken (aangezien ik geen DVD heb, geen breedbeeld tv)

• floduR
  • Niet online
Op dinsdag 16 juli 2002 15:09 schreef Jofel het volgende:

[..]

Euhmmm... hoe ik aan die prijzen kom? Ongeveer zo:
* Versterker: €400-€750
* Speakers: €500/stuk
* Tuner: €200
* CD-Speler: €250

Dus met 2 speakers kom ik uit op €1850-€2200. En met 5 speakers en een actieve subwoofer reken ik er nog eens €2000 erbij. Dus €3850-€4200 voor 5.1 DTS.

Daarnaast spreek ik nergen over een st van €5000 dus ik weet niet waar ik daar onduidelijk over was.
Ik geef trouwens ook aan dat mijn grootste probleem met zo'n home cinema setje ook is dat het zo duur wordt door de 5 goede speakers. En dat ik dus niet van plan ben om zo veel geld neer te leggen voor iets wat ik nu niet eens kan gebruiken (aangezien ik geen DVD heb, geen breedbeeld tv)
de prijs van de versterker, tuner en cd-speler klopt wel (wat aan de dure kant, maar dan heb je hele hoge kwaliteit) dus ongeveer 1000-1200 euro
maar boxen hoefen niet zo duur te zijn hoor, voor die prijs heb je boxen die in een hard-rock opname studio zitten. (niet de grootste want je hebt boxen van 2000 euro per stuk, er is altijd meer... :) )

wat voor boxen had je op het oog? veel meer dan 100-200 euro per box hoeft niet denk ik en de achter speakers hebben minder kwali nodig dan front, en center is ook andere kwaliteit (aangezien die geen lage tonen doorkrijgt, is de prijs niet ze heel hoog daarvoor)

edit:
die 5000 euro moest 4000 zijn, typ foutje van mij, en vervolgens dacht ik dat jij dat ook schreef...
maar 4000 is ook nog veel

Verwijderd

Sorry hoor, maar de kwaliteit moet wel degelijk hetzelfde zijn. sterker nog.... er moet zelf exact de zelfde conus in zitten, want anders krijg je geluidsvervorming zodra het geluid van links naar rechts gaat. ( bijv. als er een straaljager door het scherm heen vliegt.) wel kan het een kleinere speaker zijn, dus dat maakt wel een groot prijs verschil. Als je een goede set B&W speakers wil ( zeer hoge kwali. dus ) ben je voor voor ongeveer 350 euro kwijt( zuilluidspreker) en voor achter zo'n 250. center kwam meen ik op 275
edit:
prijs per stuk, maar dat lijkt me duidelijk ;)

• floduR
  • Niet online
Op dinsdag 16 juli 2002 15:20 schreef Gisber het volgende:
Sorry hoor, maar de kwaliteit moet wel degelijk hetzelfde zijn. sterker nog.... er moet zelf exact de zelfde conus in zitten, want anders krijg je geluidsvervorming zodra het geluid van links naar rechts gaat. ( bijv. als er een straaljager door het scherm heen vliegt.) wel kan het een kleinere speaker zijn, dus dat maakt wel een groot prijs verschil. Als je een goede set B&W speakers wil ( zeer hoge kwali. dus ) ben je voor voor ongeveer 350 euro kwijt( zuilluidspreker) en voor achter zo'n 250. center kwam meen ik op 275
dat bedoel ik, minder vermogen enzo

en met die boxen heb je dus echte kwaliteit (dat je misschien niet eens zo nodig hebt) maar het is nog niet eens 500 euro :)

Verwijderd

ik heb een 4.1 stereotoren gekocht (JVC MX-J850R), vorig jaar , 350watt is totaal, 5 boxen en heerlijk geluid (op z'n hardst is het geluid nog zuiver en gaat m'n oor kapot...)

edit:

misschien iets meer dan 1000 euro (als je goeie boxen wil), maar nog lang geen 2000 euro en laat staan 5000...
Ik weet niet wat jij heb gekocht voor 1000 pleuro's maar wat wij hebben staan gaat denk ik nog wel over de 5000 euro heen. Maar goed dan heb je ook wel wat staan. En 5.1 is ook voor muziek mooi en voor DVD helemaal super zeker DTS weergaven :9~

• Semetrix
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:32
Neem alvast een DD/DTS versterker (met of zonder de 3 extra speakers). Want over niet een al te lange tijd wordt de cd-speler totaal vervangen door de Super Audio Spelers. En die ondersteunen Multi Channel. Dat is dus muziek met DTS. En dat klinkt echt fantastisch.

• Raziel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-07 20:11
Persoonlijk vind ik mijn DTS versterker voor muziek helemaal niks, tis ook maar een JVC maar toch. Geluid over je achterspeakers krijg je bijna niet maar die zijn ook zo klein dat je er geen kamervullend geluid mee krijgt. Wat je dus overhoudt is muziek uit twee speakers naast je TV, heel wat minder dan de 4 normale speakers die aan m'n oude set hingen. Nu is het net of je TMF op hebt staan :P

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Op dinsdag 16 juli 2002 14:43 schreef floduR zijn opinie:
Ja, schneider en jamo kan je altijd wel goedkoop op de kop tikken ergens.

mijn versterker koste fl 1300,- en mijn speakers > fl 1000,- per stuk, en dat hoor je. En ik heb lang niet de duurste apparaten hier op het forum.

Back on topic:

Ik heb in dezelfde situatie gezeten als jij, en ik heb uiteindelijk besloten om voor POS te gaan (plain old stereo ;)) Omdat ik in dat geval de spullen kon kopen die ik graag wilde, en omdat ik vind dat muziek mooier klinkt als het stereo is (zoals het hoort).

Ik heb dus een Onkyo versterker gekocht, en twee mooie JBL zuiltjes (veel geluisterd, en uiteindelijk ging het tussen de JBL's en de Musical Fidelity, maar de JBL's pasten beter bij mijn muziek smaak)

Ik ben van plan hier binnenkort gewoon een (wat simpelere) onkyo surround receiver + setje speakers bij te kopen voor mijn surround geluid, en dat aan elkaar te koppelen, zodat ze elkaar mooi complementeren.

Maar eerst maar eens mijn onkyo dvd-speler ;)
Op dinsdag 16 juli 2002 15:25 schreef Cybermol het volgende:

[..]

Ik weet niet wat jij heb gekocht voor 1000 pleuro's maar wat wij hebben staan gaat denk ik nog wel over de 5000 euro heen. Maar goed dan heb je ook wel wat staan. En 5.1 is ook voor muziek mooi en voor DVD helemaal super zeker DTS weergaven :9~
nee, 900 gulden!, das 400nogiets euro. En dan heb je ook precies waar voor je geld, geluid, niks meer niks minder.
Maar leg dat maar eens uit aan niet audiofielen ;)

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• JT
  • Laatst online: 09:38

JT

VETAK y0

Home Cinema of stereo hangt af van 2 dingen:
1.) Hoe vaak kijk je films
2.) Hoeveel waarde hecht je aan surround ?

Regel is wel dat een surround versterker van xxxx euro minder goed klinkt dan een stereoversterker van xxxx euro om de doodsimpele reden dat een surround receiver al die digitale decodering shit erin moet hebben plus 5 eindtrappen ipv 2. Maar met een goede Surround receiver kan stereo ook heel goed klinken, iets wat vooral het geval is met Marantz surround receivers.

Dat alle 5 de speakers hetzelfde moeten zijn is bullshit. Wel is het wenselijk dat ze allemaal van hetzelfde merk en type zijn. Elke speaker/serie heeft namelijk z'n eigen klankkarakter. Als je dan verschillende types of zelfs verschillende merken door elkaar gaat gebruiken dan klinken verschillende karakters door elkaar en das niet mooi. Sub mag trouwens wel van een ander merk zijn.

Je kan bijvoorbeeld als fronts de vloerstaanders nemen uit een serie en als rears de boekenplank versie en als center de center die voor die serie is gemaakt.

edit:

Damn, snap jij ook wat KWALITEIT is ipv van kwantiteit ??
Op dinsdag 16 juli 2002 14:54 schreef floduR het volgende:
edit:
de prijs gaat pas oplopen, als je geen 2 tot 3 weg speakers wil, maar 1-weg (dus dat je geen geluid hoort uit verschillende speakers uit één box, met overgangs klikjes, maar uit één speaker per box)

1-weg boxen zijn met een membraam enzo, en die kunnen alles aan, hebben het bas vermogen van een echte subwoofer en de piep geluidjes van een super-tweeter
(maar ik weet er niet heel veel vanaf, maar heb dit weleens gezien en heb wat vrienden/kenissen die in die business zitten)
Dat is geen 1-weg. Das een 2 weg systeem met een tweeter in het midden van de woofer, bijvoorbeeld Dual Concentric van Tannoy.
edit2:
het is bij mij iig zo: als je eenmaal een home-cinema gewend bent, met zuiver geluid, kan je niet meer zonder en je wordt steeds critiser, je hoort elke imperfectie na een tijdje
Een stereoversterker en speakers van dezelfde prijs klinkt beter.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Gewoon kopen wat je NU nodig hebt, niet wat je over 3 jaar nodig denkt te hebben. Tegen die tijd kan je al weer surroundamps kopen die veel meer kunnen en misschien wel goedkoper zijn. Een goede stereo + redelijke speakers geeft denk ik in jouw geval veel meer voldoening aangezien je toch geen DVD, Breedbeeld hebt. En ook niet aangeeft dat in de nabije toekomst te veranderen. Er zijn zoveel speakers te koop waarvan het meredeel te duur is voor wat je krijgt, gewoon goed rondkijken en misschien dat je wat kan vinden wat ook nog te betalen is. Voor 2000 euro kan je een goede stereoset kopen.

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Misschien een goede tip om eens op deze site te kijken:

www.cheaphometheater.com

systeem

• floduR
  • Niet online
Op dinsdag 16 juli 2002 16:22 schreef JT het volgende:
Damn, snap jij ook wat KWALITEIT is ipv van kwantiteit ??
hoe bedoel je?
het gaat toch om wat het gaat kosten? het verschil tussen een simpele stereo van 100-300 euro en m'n systeempje is al aardig wat, dat hoor ik zeker (om maar te zwijgen over comp boxen, die overstap het ik gemaakt, een wereld van verschil) en het ene systeem van xxxx euro is beter dan de andere van dezelfde hoeveelheid, dat is altijd zo

ik zit nog lang niet in de klasse van over de 1000 euro, ben een arme student, dus denk er ook nog niet aan
(en hoor het verschil ook nog niet zo, en wil dat nog wel zo houden... mooi=mooi, het kan altijd mooier)

maar de persoon van dit topic? hoort die het verschil tussen het geluid uit boxen van 75 euro en het geluid uit boxen van 350 euro? daar gaat het toch om, als je het niet hoort, kan je het beter nog niet kopen

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Op dinsdag 16 juli 2002 17:20 schreef floduR het volgende:

[..]

hoe bedoel je?
het gaat toch om wat het gaat kosten? het verschil tussen een simpele stereo van 100-300 euro en m'n systeempje is al aardig wat, dat hoor ik zeker (om maar te zwijgen over comp boxen, die overstap het ik gemaakt, een wereld van verschil) en het ene systeem van xxxx euro is beter dan de andere van dezelfde hoeveelheid, dat is altijd zo

ik zit nog lang niet in de klasse van over de 1000 euro, ben een arme student, dus denk er ook nog niet aan
(en hoor het verschil ook nog niet zo, en wil dat nog wel zo houden... mooi=mooi, het kan altijd mooier)

maar de persoon van dit topic? hoort die het verschil tussen het geluid uit boxen van 75 euro en het geluid uit boxen van 350 euro? daar gaat het toch om, als je het niet hoort, kan je het beter nog niet kopen
Het ging om wat voor hem het BESTE zou zijn, niet om wat het ging kosten. een set van 1000 pleurop is niet het beste voor hem.

systeem

• Jofel
Eventjes een intermezzo. De kosten zijn in die mate belangrijk dat we niet over de €2000 heen willen gaan. Er onder is natuurlijk meegenomen maar we willen gewoon een investering doen. Zo zien wij de aanschaf van kwaliteits apparatuur. De aanname dat je zo'n 10 jaar naar je versterker en speakers mag luisteren is zeer reëel. €2000 over 10 jaar uitspreiden is slechts een (vereenvoudigde) afschrijving van €200 per jaar. Dat vinden wij zeer te doen.

En ja, het verschil tussen een speakert van €75 of €350 hoor ik wel. Tot nog toe. Ik vind persoonlijk dat dit erg snel duidelijk wordt bij een wat zwaardere belasting. Hard rock is muziek die erg rijk is aan bijna alle frequenties. Een speaker zal dus goed moeten presteren van laag tot hoog. Daarnaast wisselt de muziek erg veel in stijl binnen 1 nummer en dat moet allemaal goed naar voren gebracht worden. Als ik naar Techno luisterde zou ik de nadruk leggen op veel bass. Als ik voornamelijk klassiek luisterde zou ik bass minder belangrijk vinden.

We willen graag een goed systeem binnen het budget. Dus eigenlijk hebben jullie beiden gelijk. We willen het beste maar met een financiële limiet.

Bedankt voor de nuttige reacties iedereen. De mening van anderen horen helpt altijd in het proces van een beslissing nemen. :)

• PM
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-12-2022

PM

ik zou gewoon kijken naar een goede dts stereo/reciever en dan evt een tuner en een cd of dvd speler. Je koopt er dan 2 boxen bij. Het prijs verschil tussen een dts reciever en dvd speler enerzijds en stereo reciever en cd speler anderzijds lijkt me nog wel te overbruggen. je kunt dan altijd in de toekomst nog een paar speakers erbij kopen.

[edit]

ik wil trouwens even een statement maken nadat ik de rest van de posts aandachtig heb gelezen:

muziek luister je in stereo, tenzij het afgemixed is op 5.1, wat niet zoveel voorkomt.

je hoort het prijsverschil tussen speakers van 200 en 500 euro zeker wel. je hebt voor 2 a 300 euro mischien een leuk beginners speakertje maar als we over kwaliteit en profesionele speakers gaan praten dan heb je een heel ander prijskaartje. laat je dus niet verleiden door bullshit verhalen van lui die hun eigen 1000 euro kostende pioneer set met jbl speakers de hemel in prijzen omdat ZIJ geen verschil horen.

Laten we lekker link gaan doen...

Verwijderd

Koop wat ge wilt!

Wilt ge stereo luisteren , koop een stereoversterker.
Wilt ge surround moet ge een 5.1 set kopen. (hoofdzakelijk film)

Let wel!
5.1 audio is geen stereo op 5 speakers.
5.1 betekend 5 aparte kanalen .

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:44

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jamaar dan heb je niet de kwaliteit die je hebt met een mooie stereoset van 2000 euro... Het gaat niet om hard, of om veel speakers ofzo hoor. Niet iedereen heeft 5.1 nodig om hard te spelen of wil een JVC "stereoset" met "350watt" (OMG :'( dat je dat zo durft neer te zetten) die "hard" kan...

Alle hifi kan hard.
Ja, dream on... Ieder z'n smaak, maar ga eens rustig luisteren. Het feit dat jij met 1000 euro tevreden bent, betekent niet dat iedereen daar gelukkig mee is. Als Jofel speakers van 500 euro per stuk mooi vindt klinken, dan kan je wel 100keer roepen dat je 350watt set van 400 euro ook goed is, dat heeft geen zin... Kijk naar de situatie en schat het in... Wat jij lijkt te doen, is een ander een set opdringen die jij fijn vindt.
Als je goeie boxen wil, ben je misschien al 5000 euro per speaker kwijt, als dat jouw "grens" is.

Bedenk de volgende keer als je "advies" geeft, dat niet iedereen jouw smaak heeft, of jouw eisen... Als jij een set van 1000 piek wil en mensen roepen dat het pas vanaf 5000 gulden een beetje lekker begint te klinken, heb je daar ook niets aan. Denk bij adviseren aan degene zijn situatie, en niet de jouwe. Hoe gaaf en belangrijk jij 5.1 ook vindt en hoe zonde jij 2000 euro voor een stereoset ook vindt... Anderen zien dat anders. Ieder zijn smaak.

<font size=1>on-topic:</font><hr>Topicstarter: jij wil een goede set, en je gebruikt het nu alleen voor stereo. Dat is duidelijk. Koop dan nu een degelijke stereo versterker met mooie speakers en de tuner en cd-speler voor 2000 euro (ik neem aan 1000 speakers, 500 versterker, 300 cd speler, 200 tuner oid).

Wat je zou kunnen doen, is nu alvast in plaats van een stereo versterker een dolby digital receiver kopen. Wat JT al zei: dan ben je meer kwijt voor dezelfde kwaliteit. voor zo'n 800-1000 euro kan je hele mooie receivers kopen, die ook goed klinken (NAD, onkyo, Denon, etc). Dan ben je iets meer kwijt (200 minder omdat je geen tuner nodig hebt en 300-500 meer omdat zo'n apparaat duurder is).

OF (als die 2000 de grens is) moet je gaan schuiven met de bedragen, en dat zou dan voornamelijk betekenen: goedkopere speakers. Als toevallig de speakers van 350euro/stuk voor jou de mooiste zijn (dat zou kunnen, ik ken wel speakers die ik mooier vind dan anderen en die goedkoper zijn :)), dan hou je budget over om een dolby versterker te kopen die goed is :). Vergelijk "for the record" altijd eens een stereo versterker en (plus tuner voor het bedrag) een dolby digital receiver in dezelfde prijscatagorie, dus als het een versterker van 500 en een tuner van 200 wordt, zet daar gewoon een Dolby receiver van 700 euro naast, maar als het een receiver van 900 euro wordt, omdat de speakers goedkoper uitvielen (kan :)), test dan ook hoe een duurdere/mooiere versterker klinkt :). Koop dan gewoon de mooiste :).

Als je voor dolby kiets, heb je een set waar je later dolby digital/DTS 5.1 van kan maken door speakers uit te breiden. Dat hoeven overigens niet 5 dezelfde zijn, maar bij 'volwaardig' 5.1 is het toch leuk als de center uit dezelfde serie komt, of er goed bijklinkt en dat de rears ook 'matchen'. Ikzelf heb hele kleine boekenplankluidsprekers als rears en zelfs een ander merk als center (ik heb de 'passende' ook gehad ;)), dus de regel "het moeten 5 dezelfde zijn" is absoluut(!) geen 'gouden regel' ofzo. Het is wel ideaal, maar zoals ik het heb, klinkt het ook echt prima, en ik kan nog leven ook in mijn kamer en ik ben niet 5x dat grote bedrag kwijt voor speakers!

samengevat: Ga die winkel in, en luister eens naar de kwaliteitsverschillen tussen een 5.1 versterker en een stereo exemplaar, mocht je dit onoverkoomlijk vinden, doe het dan niet... Mocht je de 100-400 euro die je extra kwijt bent, niet onoverkoomlijk vinden, koop dan die 5.1 versterker, mocht je later 5.1 muziek willen draaien of mocht je films willen gaan kijken thuis.

Ben je absoluut geen filmliefhebber, laat dan dat 5.1 lekker aan je voorbij waaien! 5.1 muziek is absoluut geen noodzaak, je stereoset wordt er geen centje minder om. Mijn ouders zijn wel filmliefhebbers en willen ook goed geluid hebben, en die hebben nu een stereoset van NAD gekocht, met los daarvan een DVD speler een een 16:9 TV. Die beluisteren de muziek gewoon in stereo en de films luisteren ze ook in stereo. Laat je niet gek maken door de 5.1 Hype! 5.1 is in principe voor films (en heeeeeel misschien een beetje voor SA-cd of DVD-audio, maar 5.1 met muziek is meer marketing dan dat het vaak echt zwaar mooi is).

PS: Ik ben dus ook zwaar film en (dus) 5.1 fan, ik kijk 2-3 films per week en vindt het heel belangrijk dat ik dan surroundgeluid heb en geniet daar zelf erg van. Da's mijn persoonlijke mening. Ik denk dat jij het niet echt vaak zal gebruiken, bij muziek moet je gewoon stereo gebruiken. :). Welke speakers heb je eigenlijk op het oog?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:07
Nog een kleine aanvulling (wat het verhaal van JvS zegt zo ongeveer alles), ik heb zelf nog nooit (hard)rock muziek goed uit een sub-sat setje horen komen. Sterker nog, geen enkele vorm van snelle dynamische muziek, dit omdat de subwoofer vaak wat traag is. Is prima voor films, maar (voor mij in ieder geval) een bron van ergenis voor muziek.

Een andere tip: Neem vooral de tijd om naar de speakers te luisteren. Ga niet alleen de winkels in de buurt af, maar kijk ook in andere steden en bij grote zaken. En neem vooral je eigen muziek mee(!) En als laatste, de kans is zeker aanwezig dat de speakers in de winkelopstelling anders klinken dan wanneer ze thuis staan. Soms zelfs compleet anders...

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Jofel
Kijk, nog meer nuttige feedback. Bedankt daarvoor.

Ik ga morgenvroeg met mijn vriendin luisteren bij Audio Gallery The Sound of Music aan de Binnenweg in Rotterdam.

De keuze van de speakers heb ik nog open staan net zoals alles overigens. Ik heb nog geen specifieke voorkeur voor merken ontwikkeld aangezien dit voor het eerst wordt dat we gaan investeren in een goed geluid thuis.

Maar ik ga nu denk ik eerst voor stereo versterkers luisteren en daar dan bijpassende speakers bij zoeken. Mochten de speakers goedkoper uitvallen dan gaan we nog even overleggen of we dat dan in een DTS versterker investeren of dat we het gewoon in de knip houden. En als we dan de breedbeeld tv en DVD speler hebben kunnen we er nog altijd een DTS versterker bij zetten. Inclusief de extra speakers.

Zijn er nog specifieke speakers en/of stereo versterkers die jullie ons kunnen aanraden om daar morgen naar te luisteren (binnen het gestelde budget)?

edit:

Typo in de naam van Audio Gallery The Sound of Music

• tbusquet
  • Laatst online: 11-02 23:14
Ik denk dat de oplossing die je zelf geeft de beste is in jouw situatie.

Een goede stereo setup kopen voor de muziek weergave. En later een wat bescheider setje voor surround weergave. En of je dan zo'n compleet setje koopt moet je dan maar weer kijken. Misschien zijn er tegen die tijd alweer hele andere systemen te krijgen.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• tbusquet

Ik weet niet waar jij dan zo'n set wilt kopen. En wat jij onder kwaliteit verstaat. Een degelijke surround versterker kost je al gauw 700 pleuro. Dan nog 5 goede luidsprekers erbij voor zo'n 400 pleuro 't stuk. Subwoofer erbij voor zo'n 700 pleuro. DVD-speler wil je dan ook meteen erbij, nog eens 3-400 pleuro.

Dan kom ik toch echt op een eindbedrag van 3800 pleuro.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• JT

JT

VETAK y0

Op woensdag 17 juli 2002 10:04 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Ik weet niet waar jij dan zo'n set wilt kopen. En wat jij onder kwaliteit verstaat. Een degelijke surround versterker kost je al gauw 700 pleuro. Dan nog 5 goede luidsprekers erbij voor zo'n 400 pleuro 't stuk. Subwoofer erbij voor zo'n 700 pleuro. DVD-speler wil je dan ook meteen erbij, nog eens 3-400 pleuro.

Dan kom ik toch echt op een eindbedrag van 3800 pleuro.
Zo duur hoeft het helemaal niet. Iemand die een home cinema setje wil die het pc speaker kwaliteitsgebied overstijgt kan al voro onder de 1000 euro voor receiver+speakers klaar zijn:
• Yamaha RX-V420
• 2x Tannoy m(X)2
• 2x Tannoy m(X)1
• Tannoy m(X)C

Om maar is een voorbeeld te geven. Dat je minimaal 3400 euro ex dvd kwijt moet zijn voor een beetje kwaliteit is bullshit. Een beginner kan hier HEEL goed mee uit de weg en mensen die geen pure audiofielen zijn maar gewoon mooi geluid voor niet al teveel willen kunnen hier ook goed mee uit de voeten. Sub kan later nog.

Maar dan heb je goede kwaliteit, geen superkwaliteit. En over dat 10 huizen verderop je buren wakker maken; dat kan je met een 50 watt versterkertje van 100 euro nog.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• DasHMauL
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-04-2025
Op woensdag 17 juli 2002 02:03 schreef ShittyOldMan het volgende:
Sterker nog, geen enkele vorm van snelle dynamische muziek, dit omdat de subwoofer vaak wat traag is. Is prima voor films, maar (voor mij in ieder geval) een bron van ergenis voor muziek.
Klopt, maar bij veel surr. receivers kan je gelukkig de subwoofer uitschakelen, waarbij je de woofers van je fronts weer gewoon activeert.

• tbusquet
Op woensdag 17 juli 2002 10:10 schreef JT het volgende:

[..]

Zo duur hoeft het helemaal niet. Iemand die een home cinema setje wil die het pc speaker kwaliteitsgebied overstijgt kan al voro onder de 1000 euro voor receiver+speakers klaar zijn:
• Yamaha RX-V420
• 2x Tannoy m(X)2
• 2x Tannoy m(X)1
• Tannoy m(X)C

Om maar is een voorbeeld te geven. Dat je minimaal 3400 euro ex dvd kwijt moet zijn voor een beetje kwaliteit is bullshit. Een beginner kan hier HEEL goed mee uit de weg en mensen die geen pure audiofielen zijn maar gewoon mooi geluid voor niet al teveel willen kunnen hier ook goed mee uit de voeten. Sub kan later nog.

Maar dan heb je goede kwaliteit, geen superkwaliteit. En over dat 10 huizen verderop je buren wakker maken; dat kan je met een 50 watt versterkertje van 100 euro nog.
Ja, moet je ff luisteren, ik heb het dus over een set voor de topicstarter. Die dus kennelijk iets goeds neer wil zetten. En het moet dus in stereo net zo goed zijn als in surround. Als je een kwaliteit wil die in stereo net zo goed is als in surround. Dan kost dat dus meer geld.

• tbusquet
Op woensdag 17 juli 2002 02:03 schreef ShittyOldMan het volgende:
Ik heb zelf nog nooit (hard)rock muziek goed uit een sub-sat setje horen komen. Sterker nog, geen enkele vorm van snelle dynamische muziek, dit omdat de subwoofer vaak wat traag is. Is prima voor films, maar (voor mij in ieder geval) een bron van ergenis voor muziek.
Ja, maar jij houdt ook van JBL 3-weg boomers :P

• JT

JT

VETAK y0

Op woensdag 17 juli 2002 10:51 schreef DasHMauL het volgende:

[..]

Klopt, maar bij veel surr. receivers kan je gelukkig de subwoofer uitschakelen, waarbij je de woofers van je fronts weer gewoon activeert.
Bij mijn Yammie klan je apart instellen wat je in stereo en wat je in surround wilt :)
Op woensdag 17 juli 2002 10:57 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Ja, moet je ff luisteren, ik heb het dus over een set voor de topicstarter. Die dus kennelijk iets goeds neer wil zetten. En het moet dus in stereo net zo goed zijn als in surround. Als je een kwaliteit wil die in stereo net zo goed is als in surround. Dan kost dat dus meer geld.
Ooooow, op die manier :) Ja, dan word het idd wel duur, zoals ik zelf ook al eerder aangaf :)
Op woensdag 17 juli 2002 10:59 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Ja, en daar is ook niks mis mee >:)

Ecodan warmtepomp

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:07
Op woensdag 17 juli 2002 10:59 schreef tbusquet het volgende:

[..]

En jij hebt een trage sub :P ;)

Hehe, nee maar 3-weg zou toch zeker mijn keus zijn, op dit moment geen JBL, maar ik wil altijd (soms zeer) hard kunnen draaien, en nou komt het, zonder mij zorgen te maken over of de speakers het aankunnen. En met 2-weg is me dat nog nooit gelukt.

Maargoed, de situatie moet het wel toestaan om er veel voordeel bij te halen (ofwel: geen buren). En verder wil ik de topicstarter niet beïnvloeden, je moet zelf gaan luisteren en zelf de keuze maken.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-08 23:46
Wat misschien een goede optie is: Je speakers zelf bouwen (mits je een beetje handig bent).
Kijk bv. eens op www.visaton.de
Ik heb zelf ook een paar Visatons gebouwd, en die klinken echt super. (Vox 252)
Kant en klare speakers zijn naar mijn mening veel te duur.
De mijne kosten zo'n 1400 euro per stel aan materiaal (3750 euro kant en klaar!) en ik wil ze echt niet ruilen voor Magnats of B&W's of whatever van 2000 euro per stuk.

Ik zou zeggen, koop een fatsoenlijke DD reciever met 2 speakers en koop er later de surrounds, center en eventueel een sub bij.

De duurdere DD recievers hebben ook een direkt schakeling voor puur stereo weergave.

Echter,als je een een stereo en een surroundversterker van de zelde prijs gaat beluisteren, zal de stereoversterker beter klinken.

succes met je keuze.

Verwijderd

Moeilijk probleem, ik zit er zelf namelijk ook mee, ik ben al meerdere malen naar mooie versterkers (voor mij gaat het alleen maar om de versterker, rest heb ik al) wezen luisteren maar kan de voor- en nadelen nog niet goed genoeg afwegen. Zelf vindt ik de Teac-sets kwalitatief zeer goed klinken en ze lopen over van functies en design. Met daarbij bijvoorbeeld een Mission Cinema 72 pakket. Of een Wharfedale Diamond Cinema (wat ik ook waanzinnig in stereo vind klinken). Denk qua versterkers ook bijvoorbeeld is aan een Denon AVR 1802, de wat duurdere modellen van Sony, een basis Onkyo of bijvoorbeeld een Yamaha. Ga gewoon is langs bij een zaak in de buurt, praat er daar met een verkoper over en ga lekker een middagje luisteren!

• uVo494
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-03 21:19

uVo494

................

Als je voor een surround opstelling gaat zou ik zeker een receiver (scheelt weer losse radio) kiezen met Dolby Prologic II mogelijkheden, geweldige ervaring om een gewone cd echt naar 5 kanalen omgerekend te horen worden, ik zou zelf niet meer zonder willen :9

• Jofel
Zelfbouwheb ik niet echt overwogen simpelweg vanwege het feit dat dat inhoudt dat ik me erg detaillistisch moet gaan verdiepen in de werking en constructie van een speaker. Daarnaast heb ik er op het moment geen tijd voor om daar aan te beginnen (ervan uitgaand dat het veel tijd kost) en ik heb tot mijn grote spijt geen klusgarage of iets dergelijks tot mijn beschikking (appartement).
En als laatste argument vind ik design ook erg belangrijk en ik denk niet dat ik de fabriekspeakers zo maar kan verbeteren qua design en afwerking.

Maar zoals ik al in een post op de eerste pagina zei ga ik morgen (vriendin gaat waarschijnlijk niet mee :() luisteren bij Audio Gallery The Sound of Music aan de Binnenweg in Rotterdam. Iemand ervaring met deze zaak?
Een zoekopdracht op hun naam leverde namelijk geen resultaat op.

Even van een stereospeaker uitgaande wat zijn setjes die jullie mij aanbevelen om te luisteren? Dit zijn grofweg wat specs die ik graag wil:

Stereoversterker
2x80Watt, strak design, voldoende aansluitmogelijkheden (niet echt veel criteria. Volgens mij hangt het voornamelijk van de luisterervaring af), aanvullingen?
Prijs: max. €700

Speakers
Gevoeligheid van rond de 90dB, slank design, 2 weg (ik overweeg ook 3 weg maar wederom, dat hangt van de luisterervaring af), goede bassweergave (aangezien ik er geen subwoofer bij hang), aanvullingen?
Prijs: max. €500 per stuk

CD-speler
Qua merk hangt het voornamelijk van het merk van de versterker af. Ik wil graag dat het design een eenheid vormt en dat het geluid van de CD-speler aansluit bij het geluid van de versterker. Verder geldt ook hier weer: hangt van de luisterervaring af. Aanvullingen?
Prijs: max. €300

Totale prijs: €2000,-

Er kan een beetje geschoven worden in de prijzen van de onderlinge componenten. Bijvoorbeeld iets goedkopere speakers en meer geld voor de CD-speler of versterker. Ook is lager uitkomen dan €2000 geen probleem... ;)
Als ik een leuke versterker met speakers zie voor minder dan geraamd dan is dat prima.

Op dit moment laat ik de tuner even zitten aangezien mijn oude Akai tuner het nog doet en ik niet zo veel om de radiouitzendingen geef dat het geluid daarvan de aparte aanschaf van een tuner rechtvaardigt. Dan gebruik ik liever die €100 voor een van de andere componenten. Grootste nadeel hiervan is naar mijn mening de verstoring van de uniformiteit in design.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

een kleine opmerking: vergeet die "2x80watt of hoger". Koop liever een goed klinkende 2x30watt versterker dan een mindere 2x80watt.

Zolang die speakers gewoon een normale gevoeligheid hebben (zegmaar boven de 88-89db/W en geen rare impendantiedippen, kunnen en zullen ze je in de winkel vertellen) is een normale versterker makkelijk in staat die speakers aan te sturen of er zelfs hard mee te spelen :). Meer dan 10 watt gebruik je zeer zelden :).

Ik zou zelf aanvankelijk ook max 300 euro aan een cd speler uitgeven, om het simpele feit dat je met speakers veel en veel meer verschillen en verbetering kan krijgen door 'betere' te nemen, dan bij CD spelers :). Voor de rest, ok indeling.

Als merk voor speakers zeg ik nog een onbekende, waar je ook eens naar kan luisteren: Chario, misschien dat je de chario syntar200 Tower wel heel mooi vindt :). Die is mooi, slank en heeft een aardig laag-fundament :).

Maar misschien vind je die wel helemaal niets...

• Jofel
JvS, ik ben bekend met jouw voorliefde voor Chario. Zoals ik al had gezegd, ik heb me enkele dagen ingelezen, ook op GoT... :)

Ik had leuke Chario's (Academy 1) gezien in de advertentie van RAF (die hebben weer hun jaarlijkse opruiming) maar ik las de advertentie een paar dagen te laat want ze waren al op donderdagochtend weg (de dag dat de aanbieding in ging in RAF Amsterdam). Ze waren slechts €175... :(

Maar over het vermogen van de versterker. 30 Watt, ik heb tot nog toe geen eens een versterker gezien die 30 Watt geeft. Het minste tot nog toe is zo'n 50 Watt.

[edit]
Chario Syntar 200 TOWER
LF load Bass reflex
Way 3
Sensitivity 90 dB SPL
Frequency @ -3dB 55 Hz
Xover frequency 0.2/1.6 kHz
Rated impedance 4 ohm
Suggested amplifier 110 W/4 ohm
Size (mm) 960x210x300
Weight 20 kg
Cabinet Natural veneer
Stand none

De specs van de gesuggereerde speaker door JvS. Ik zal eens kijken of ze hem ook hebben bij Audio Gallaxy. Wat betekent Xover frequency 0.2/1.6 kHz trouwens?

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Toevalliger wijs heb ik hier net een surroundset opgebouwd naast mijn gewone stereo.
De surroundset is wel van veel mindere kwaliteit dan de stereo maar de conclusie is voor mij duidelijk....
de surroundset verhuist naar de slaapkamer, niet om aan te horen met normale muziek.
Overigens bevestigd dit mijn eerdere luistertests in winkels en bij vrienden met surroundsets van 4000,- Eur en meer.
Ik heb nog nooit een surroundset gehoord die ook maar kan tippen aan het geluid van een dedicated stereo opstelling.
En aangezien ik meer dan 90% van de tijd muziek luister is voor mij de keus snel gemaakt.
Dit hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden maar denk goed na voor je een surroundset koopt.

Gebnruikte apparatuur:

Surroundset sony meuk 5.1 + sony sub en speakers waarde 1500Eur
Stereo set:
Nad preamp
Quad eindamp
Tannoy speakers

Op allebei de systemen getest met een Marantz DVD 7100 player.
Nu weet ik wel dat de sets niet in verhouding staan maar voor het geld van een goede surroundset koop je (voor muziek,of je moet natuurlijk de hele dag films kijken),een veel betere stereoset.

Verwijderd

Welke Tannoys?

Voor de topicstarter raad ik trouwens Dynaudio Audience 52 aan (+- 430 euro p/s); deze speaker staat garant voor duurzaam (geen luistermoeheid) genieten.

Afbeeldingslocatie: http://www.audioconnection.com.au/images/prod_p_257.gif

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
weggehaald, het was geen goed advies

systeem

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Op woensdag 17 juli 2002 22:57 schreef Jofel het volgende:
Wat betekent Xover frequency 0.2/1.6 kHz trouwens?
crossover freq. bij 200 hertz, en bij 1.6 Khz. resp. van laag naar mid, en van mid naar hoog. het punt waarop het geluid overgenomen word door een anders speaker (bas,mid,hoog)

systeem

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Op dinsdag 16 juli 2002 23:04 schreef Anthrax het volgende:
[..]

5.1 betekend 5 aparte kanalen .
5+1 = 6 :)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Jofel
Vandaag dus naar Audio Gallery geweest om daar eens te gaan luisteren. De winkel maakte een beetje een chaotische indruk op maar dat kan ook komen doordat er nu opruiming as. Aangezien dit voor het eerst was dat ik in een HiFi zaak was, zal ik hier geen oordeel over vellen.

Ik heb zo'n 2 uur geluisterd naar verschillende speakers met de volgende 2 CD's:
• Black Album van Metallica voor de bass en de weergave van Metal
• Klassieke CD (Adagio) voor het testen van de hoge tonen en het heldere geluid

Er stonden zo'n 20 speakers die ik heb beluisterd met de volgende apparatuur:
Rotel CD-Speler CD 961
Rotel Stereo voorversterker RC 971
Rotel Stereo Eindversterker RB 971-MkII

De speakers die ik het beste vond klinken heb ik ook nog eens beluisterd met een Rotel geïntegreerde versterker:
Rotel geïntegreerde Stereo versterker RA 971-MkII

De volgende speakers vond ik het beste klinken:
  • Mission M52 : Ik vond deze speaker erg goed klinken voor klassiek maar qua Hardrock miste ik de bass.
  • B&W DM603 S3: Mooie speaker. Persoonlijk vind ik hem beter klinken dan de Mission M52. Nog heldere tonen bij klassieke muziek. Alleen erg jammer van het plastic waar de drivers in hangen. Het hele front is van plastic. Nothing Else Matters van Metallica klonk ook erg goed. Bij de nummers met meer bass miste ik toch wel iets.
  • Chario Syntar 200 Tower: Veel aangeprezen op GoT en ook niet duur. Flinke woofer onderin die beel bass gaf. Maar 1 grote maar aan deze bass: hij klonk wel erg blaffend. Je hoorde hem aankomen zeg maar. (ja, ik heb moeite met het beschrijven van hoe iets klinkt :)) Dat vond ik bij Metallica niet eens zo erg maar bij de klassieke muziek was het erg jammer. De woofer blafde door de heldere tonen heen.
  • Visonik Evolution 702 Erg scherp en heldere weergave van de klassieke muziek. Stukken beter dan een van de bovenstaande speakers. Bass was niet wat ik hoopte maar beter dan Mission en de B&W. De Bass vergelijken met de Chario was erg moeilijk omdat de Chario net iets lekkerder klonk voor Metal (maar wel vermoeiend aan het oor) terwijl de Visonik neutraler klonk. Ik ben bang dat om dit te beoordelen ik de speakers thuis zou moeten mangelen. Maar verder... wow, wat een speaker. Echt erg prettig.
  • Visonik Concept 5 Kwijl... dit klonk echt goed. Ik zou zeer graag zijn grotere broer eens will horen, de Concept 7 aangezien die een zwaardere lage tonen luidspreker heeft. Maar de concept serie is op dit moment buiten mijn budget. Of iemand moet me even €1000 willen schenken... ;) Ik heb deze concept 5 speaker alleen even vermeld omdat ik deze gebruikte als reference speaker. Kijken welke speaker het beste dit geluid benaderde aangezien de Concept 5 perfect klonk. Maar ja, €1100 per stuk. Als ze €500 minder waren dan had ik het direct gedaan.
Het gaat een beetje tussen de B&W 603 S3, de Chario Syntar 200 Tower en de Visonik Evolution 702. Als de Visonik een wat diepere bass had gehad dan was die het geworden. Maar ik denk ook dat ik nog wat meer ga luisteren want geen van de speakers was in de aanbieding dus ik heb geen haast.

De verkoper wees mij erop dat de Rotel RA971Mkll (geïntegreerde versterker) gecombineerd kon worden met de Rotel RB971 Mk-ll (voorversterker) om zo de speaker te bi-ampen. Dit was nauwelijks duurder dan de losse eindversterker en de losse voorversterker. Ongeveer €100,- duurder. Ik dit de moeite waard om te vragen of dit mogelijk is? Want het is natuurlijk wel vrij veel moeite voor hun om met de bedrading te gaan klooien (zeker aangezien ze gisteren alles opnieuw hebben opgebouwd).

Mij viel trouwens het verschil tussen de eind- en voorversterker vs. de geïntegreerde versterker voor 99,9% procent niet op. Alleen bij 1 nummer op de klassieke CD kon ik een verschil in helderheid bespeuren.

Wederom een langdragig verhaal van mijn kant maar ik hou nu eenmaal van zo compleet mogelijk zijn. *D

edit:

Wederom een typo in de naam van de winkel

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op donderdag 18 juli 2002 17:01 schreef Jofel het volgende:
Vandaag dus naar Audio Gallaxy geweest om daar eens te gaan luisteren.
"Gallery" neem ik aan :)

Hadden ze geen Kef staan? Had je mening wel eens willen horen over een Q7 of Q5.

Verwijderd

Je zou misschien voor de tweede luistersessie een andere winkel kunnen proberen ; elke andere winkel heeft ook zijn andere kijk op de zaak, wel zo prettig.

De zaak waar mijn versterker vandaan komt is Pluimgraaff, in Vlaardingen, da's ook bij jou in de buurt volgens mij. Zij hebben ook Dynaudio, die ik al tipte. Verder zijn andere kandidaten ook nog Kef en Tannoy (en misschien nog andere, maar weet zo in die prijsklasse niet de types).

Verwijderd

Ik denk dat in jouw geval bi-ampen niet zoveel extra brengt, aangezien de toekomstige speakers niet super high-end zijn.

• JT

JT

VETAK y0

Op donderdag 18 juli 2002 17:31 schreef Taco het volgende:
Ik denk dat in jouw geval bi-ampen niet zoveel extra brengt, aangezien de toekomstige speakers niet super high-end zijn.
Bij mijn speakers van 1000 piek de set hoor je het verschil al. Dus het zal wel degelijk zin hebben :)

Ecodan warmtepomp

• Jofel
Op donderdag 18 juli 2002 17:23 schreef Duck-Twacy het volgende:

[..]

Hadden ze geen Kef staan? Had je mening wel eens willen horen over een Q7 of Q5.
Blijkbaar niet want ik zat in de goedkopere luisterkamer en daar was de duurste speaker €1150,- (Concept 5 van Visonik). Alles daaronder heb ik geluisterd. En de Kef Q5 of de Kef Q7 stonden er niet bij.

Over dat bi-ampen, daar ben ik niet zo in thuis en ik heb dus niet de mogelijkheid gehad om dat te beluisteren. Dus ik kan daar moeilijk een conclusie over geven.
Maar qua speakers kan ik nog wel even wachten.

Ik zit nu wel alleen te overwegen om de versterker aan te schaffen aangezien dit de laatste modellen waren die ze hadden van Rotel. Er komt weer een nieuwe lijn aan met zilveren en zwarte modellen en allemaal inclusief afstandsbediening. Daarom gaan deze versterkers nu weg voor 2/3 van de normale prijs.
Maar om te weten welke versterker ik wil kopen is het weer bijlangrijk of ik wil bi-ampen of niet... *zucht* Het lijkt wel een vicieuze cirkel...

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op donderdag 18 juli 2002 17:01 schreef Jofel het volgende:
[...]

De verkoper wees mij erop dat de Rotel RA971Mkll (geïntegreerde versterker) gecombineerd kon worden met de Rotel RB971 Mk-ll (voorversterker) om zo de speaker te bi-ampen. Dit was nauwelijks duurder dan de losse eindversterker en de losse voorversterker. Ongeveer €100,- duurder. Ik dit de moeite waard om te vragen of dit mogelijk is? Want het is natuurlijk wel vrij veel moeite voor hun om met de bedrading te gaan klooien (zeker aangezien ze gisteren alles opnieuw hebben opgebouwd).

Mij viel trouwens het verschil tussen de eind- en voorversterker vs. de geïntegreerde versterker voor 99,9% procent niet op. Alleen bij 1 nummer op de klassieke CD kon ik een verschil in helderheid bespeuren.

Wederom een langdragig verhaal van mijn kant maar ik hou nu eenmaal van zo compleet mogelijk zijn. *D
Voor bi-ampen heb je ook toch nog een actief scheidingsfilter (crossover) nodig (tussen pre en eind amp)?

Wordt dan wel een flink stuk prijziger.
De winst kan een mooier (strakker?) laag zijn, omdat er de eindversterkers niet meer tegen vervelende spoelen aankijken.

• Jofel
Op donderdag 18 juli 2002 19:51 schreef Duck-Twacy het volgende:

[..]

Voor bi-ampen heb je ook toch nog een actief scheidingsfilter (crossover) nodig (tussen pre en eind amp)?

Wordt dan wel een flink stuk prijziger.
De winst kan een mooier (strakker?) laag zijn, omdat er de eindversterkers niet meer tegen vervelende spoelen aankijken.
Grappig dat je dat net zegt Duck-Twacy want ik lees net op deze site het volgende over bi-amping:
Bi-Amping
Bi-Amping is het gebruik van afzonderlijke eindversterkers voor (de luidsprekers voor) lage en hoge tonen.
Het heeft alleen zin als je vóór de eindversterkers een actief wisselfilter gebruikt en er geen wisselfilters in de luidspreker kasten zelf zitten.
Uiteraard moeten de afzonderlijke luidsprekers/groepen afzonderlijke aansluitingen hebben.
Het voordeel is dat de luidsprekers ook goed gedempt zijn voor frequenties die (ver) buiten het gebied vallen waar ze feitelijk gebruikt worden.
Ook kunnen er met actieve filters fraaiere wisselfilters gemaakt worden dan met de dikke spoelen en condensatoren in de luidspreker keten.
Als je zorgt dat de eindversterkers dicht bij de luidsprekerkasten staan of er in gebouwd zijn hoef je je ook over de lengte van je luidsprekerkabels geen enkele zorg te maken.
Over Tri-Amping kan hetzelfde gesteld worden, alleen gaat het dan over de frequentie gebieden laag, midden en hoog.
Het is aan te bevelen om tenminste de tweeters te voorzien van een high-pass filter met een laag kantelpunt (ca. 1 KHz) . Dit om te voorkomen dat er per ongeluk even 60 Watt bromsignaal naar de tweeter gaat. Zonder dat filter moet je dan waarschijnlijk een nieuwe tweeter gaan kopen.
Zie ook het artikel over wisselfilters

Het komt er dus op neer dat bi-amping inderdaad alleen maar zin heeft als je dus actieve wisselfilters plaats voor de eindversterkers (punt 1, dat ben ik niet van plan). Daarnaast zegt deze bron ook dat je dan geen wisselfilters in je speakers moet hebben (punt 2, die zitten in alle speakers die ik beluisterd heb op de Chario na).

Met name mijn punt 2 vind ik dan frappant. Want als de gequote bron gelijk heeft dan begrijp ik niet waarom alle speakers (behalve de Chario) dan 2 extra aansluitmogelijkheden hebben. Want ze hebben ook wisselfilters in de kast zelf zitten wat ze dus volgens de gequote bron ongeschikt maakt voor bi-ampen.

Man, ik heb alleen maar meer vragen.

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Dat is voor bi-wiring. De "voordelen" daarvan zijn dat je voor hoog en laag verschillende soorten kabels kunt gebruiken.

Sommige zweren erbij :)

• Jofel
Hmmm... alleen maar daarvoor? Dan had ik liever dat ze ook maar gelijk een setje erbij leveren met actieve wisselfilters en een knopje om de ingebouwde wisselfilters er makkelijk uit te halen. Dan is bi-amping namelijk een stuk eenvoudiger.

Tja, dan ben ik bang dat ik bi-amping maar op geef. Vreemd dat er verkoper trouwens geen rekening hield met het feit dat bi-amping nutteloos (schijnt) te zijn als je de ingebouwde wisselfilters laat zitten in de speakers.

Een uitgebreid artikel over bi-amping:
http://sound.westhost.com/bi-amp.htm

Wat mij betreft vrij ingewikkeld maar ik denk dat ik wel 75% snap. Wat deze bron ook zegt is dat je per kanaal 2!!! versterkers plaatst. Hij onderscheidt Hoog+Midden en Laag als 2 aparte kanalen. Dus als je een 3-weg speaker hebt dan beweert hij dat je dus per speaker 2 versterkers nodig heb. Bij stereo dus 4 versterkers!
Dat haal ik onder andere uit dit stuk:
"It appears from this that a bi-amped system gives you "something for nothing" in the power department. Well not really, since four 100 Watt amps (2 x stereo 100W / channel) are going to be about the same price as two 400 Watt amps (1 x stereo 400W / channel), but will not be as highly stressed by high voltages, will probably run cooler, and each only has to handle a more limited frequency range. (For more good ideas on this concept, see Summary, below.)"

Maar ja, hij gaat geloof ik ook al standaard uit van 1 versterker per speaker.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 18 juli 2002 21:13 schreef Jofel het volgende:
Hmmm... alleen maar daarvoor? Dan had ik liever dat ze ook maar gelijk een setje erbij leveren met actieve wisselfilters en een knopje om de ingebouwde wisselfilters er makkelijk uit te halen. Dan is bi-amping namelijk een stuk eenvoudiger.

Tja, dan ben ik bang dat ik bi-amping maar op geef. Vreemd dat er verkoper trouwens geen rekening hield met het feit dat bi-amping nutteloos (schijnt) te zijn als je de ingebouwde wisselfilters laat zitten in de speakers.
het is dan niet compleet nutteloos, maar het is dan net zo 'nuttig' als bi-wiren, en je hebt meer vermogen en de versterker voor de lage tonen en hoge tonen is apart (het feit dat het erna gefiltert wordt, doet er niet toe, het is een 'stroomkring', dus of de filtering nu voor of na de versterker plaatsvindt doet er niet toe voor de eindtrappen.

Maar ik heb grote twijfels bij het nut van bi-amping in die vorm, net als ik grote twijfels bij het nut van bi-wiring heb (leuke discussies over te vinden :P). Met actieve filtering is het wel gaaf, dan kan je zelfs nog allerlei correcties toevoegen, maar dan ga je meer de PA kant op.

Overigens KAN je een chario niet eens bi-ampen :P. Er zit maar een enkele speakeraansluiting op :D.

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Ik denk dat je ook beter af bent (binnen je budget) mey een fatsoenlijke versterker en een paar speakers die je mooi vindt klinken (maar niet vermoeiend zijn!!)

Overigens wordt de site waat je van quote (van Jan) door sommige audiofielen nogal verguisd. Maar audiofielen denken ook met hun oren :)

Succes met je verdere zoektocht.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 22:29
Op donderdag 18 juli 2002 17:23 schreef Duck-Twacy het volgende:

[..]

Mening over q7 is heel simpel

HARD en basserig heb ze zelf staan heb alleen een hoop vermogen nodig om de racetracks aan te sturen :(

Kan met bi-amping wel de dakpannen laten trillen hier :)

Maar effe ontopic

Op welke versterker heb je de chario's beluisterd want de chario klinkt normaal niet zo hard,,
en probeer anders eens de const. lynx ook een erg mooite luidspreker van chario...

• Jofel
JvS, in de tijd dat jij je post postte had ik mijn originele post ook ge-edited met dat artikel over bi-amping waarin hetzelfde wordt gezegd als jij zei (min of meer).

Bi-amping heeft alleen zin als je de filters van de speakers er uit haalt en vervangt door actieve wisselfilters tussen de voor- en eindversterker. Op die manier zitten ze dus niet meer in de stroomkring zoals jij het noemde. Daarnaast vult die site het nog eens aan met 2 versterkers voor 1 3-weg speaker. Valt me nog niet mee dat tri-wiring (dus 3 versterkers (laag, mid, hoog) per 3-weg speaker) niet wordt aangeprezen door alle audiofanaten.
Dit gaat mij inderdaad allemaal te ver.

Wel leuk om te lezen dat op meerdere fora (met name bij hifi.nl ligt het pats gehalte erg hoog IMO) bi-amping wordt uitgevoerd door 2 versterkers te gebruiken voor 2 speakers, inclusief het intact laten van de wisselfilters in de speakers. Dat is dus, naar ik het begrijp, niet volgens de regelen der kunst en eigenlijk nutteloos. Meer vergelijkbaar met bi-wiring als ik het goed heb en eigenlijk jammer van je 2e versterker.

Mag ik trouwens op merken dat ik de informatie weergave op GoT vele malen vriendelijker en prettiger vind dan de omgangsvorm op hifi.nl. Daar vind ik de gebezigde taal veel meer gericht op "kijk-mij-veel-hifi-termen-in-1-zin-kunnen-gooien". Blijkbaar weten sommigen niet eens hoe goede bi-amping (goed=de beste techniek, niet de beste apparatuur) techniek werkt.

[nog meer toevoeging]
Ik had inderdaad op hifi.nl al gelezen dat Jan zijn site zo zijn tegenstanders heeft.

Ik wou nog even de site over bi-amping quoten omdat de summary goed aangeeft waar het om gaat bij bi-amping:
1.15 - Summary
During this article, I have given great account of the benefits of bi-amping, but nary a word about any negatives in the equation. There are some, of course, but they have actually been described already.

Two power amplifiers are required for each channel of a stereo system
An electronic crossover is needed
An ideal solution would be to incorporate the power amplifiers and electronic crossover within the speaker cabinets themselves. This has been done by many manufacturers (including the author, many years ago), and is becoming quite common for high-end studio monitor speakers, especially some of the new "near-field" systems.
Even using conventional amplifiers and a separate electronic crossover network, real advantages are to be had. Imagine the best of all worlds - a really good transistor amp for the low end, providing tight and well controlled bass, and a valve (tube) amplifier for the midrange and high frequencies. With its soft overload characteristics and the renowned openness of a good valve amp, with none of the standard valve amp failings - woolly bass (generally due to the rather poor damping factor of valve amplifiers), and low frequency intermodulation distortion, caused primarily by the output transformer.

• Jofel
Een beetje vreemd om hier al weer te replyen aangezien het af en toe net lijkt of ik tegen mijzelf praat. :)

Vandaag weer langs geweest bij Audio Gallery om de Visonik E702 te pesten met een CD van Fear Factory. Dit is strakke en snelle Industrial Metal en erg geschikt om een speaker te beoordelen op zijn power. Ik heb de Visonik E702 (¤549) wederom vergeleken met de Chario Syntar (¤385) en de B&W 603 S3 (¤475). De B&W bleef lekker strak maar miste het heldere bij de hogere tonen. Daarnaast gaf de Visonik net wat meer bass wat ook logisch is gezien zijn iets grotere driver voor het lage geluid. De Chario, tja, sorry maar ik vond hem weer erg blaffen. Veel trillingen bij stukken waar voornamelijk hoog en mid werden weergegeven. Die woofer is volgens mij iets te nadrukkelijk aanwezig. Maar, voor ¤385 echt een hele goede speaker. Ik denk niet dat er een betere speaker voor die prijs is.

Dus... het is de Visonik E702 geworden. Ik heb ze in het zwart besteld. Dit was ook nog eens ¤50 per stuk goedkoper dan de kleur die in de winkel (die was ¤599/stuk) stond. Plus daarnaast heb ik 7% korting gekregen op de Visoniks vanwege een gedeelde kennis met de eigenaar (Bert Eysbergen) van de zaak. Erg aardig vond ik zelf.

Op de rest van de onderdelen kon (of wilde) hij geen korting meer geven aangezien ze al voor zo'n 33% minder weggingen doordat er een nieuwe lijn van Rotel is aangekomen. Opruiming dus.

Dit is de uiteindelijke set geworden:

• Rotel RT 961 RDS Tuner..............................¤ 349
• Rotel RCD 961 CD-Speler.............................¤ 399
• Rotel RA 971 Mk-II Geïntegreerde versterker...¤ 289
• Rotel RB 971 Mk-II Eindversterker.................¤ 279
• Set Visonik Evolution 702 Luidsprekers...........¤1020
• 12m Monitor 2.5mm2 QM Jubilee LS kabel.........¤ 24
----------------------------------------------------
• Totaal.....................................................¤2360

Ik heb dus de eindversterker er bij genomen om te kijken of ik het verschil hoor tussen bi-ampen (zonder de passieve wisselfilters van de speakers te vervangen!) en gewoon aansturen door alleen de geïntegreerde versterker. Mocht ik het verschil niet horen dan mag ik de RB 971 Mk-II terug brengen voor volledige restitutie van het geld voor de RB 971 Mk-II. Niks te verliezen dus.

En aangezien ik nu dus extra snoer gekocht heb voor het bi-ampen kan ik altijd nog bi-wiren of ik het verschil nu hoor of niet. De kabel heb ik toch al liggen.

Aangezien de zwarte speakers besteld moeten worden heb ik het nu nog niet in huis maar wordt het als het goed is volgende week bezorgd. Zodra ik alles opgesteld heb zal ik hier weer posten met mijn resultaten van het bi-ampen vs. gewoon.

Ik ben benieuwd...

:D

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Ik ook :)

• JT

JT

VETAK y0

Voor je bas zou ik Van Den Hul Clearwater nemen, zilverkabel :)

Ecodan warmtepomp

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik ben benieuwd :). Welke versterker laat je nou hoge tonen en welke laag weergeven? In principe zijn midden en hoge tonen 'gevoeliger' dan lage tonen, dus zou het logisch zijn dat je de losse versterker het mid/hoog laat versterken.

Aan de andere kant is laag bij muziek normaal gesproken vele decibellen harder (vooral de uitschieters) opgenomen (drums, bassen, basgitaren etc zijn allemaal veel aanweziger, omdat het gehoor ze minder goed hoort), waardoor die meer vermogen 'gebruikt'. Misschien dat een voorversterker daar last van heeft...

BTW het verschil GoT <> hifi.nl is helemaal afhankelijk hoe je audio benaderd. Op de audiofiele manier, of op de meer logische (PC-achtige) manier, waarbij je kritisch kijkt waarom iets beter is of niet :).

Dat wil soms flink botsen ;). Toch zijn we het er met z'n allen over eens dat je gewoon moet gaan luisteren en het mooiste kopen :).

Wat je nou hebt staan, ziet er leuk uit. Ik ben ook erg benieuwd hoe die verschillen eruitspringen (leuk dat je gewoon stereo genomen hebt btw, ik hou er altijd wel van als iemand gewoon stereo neemt, als diegene amper films kijkt of dolby surround helemaal niet belangrijk vindt bij films :))

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Op vrijdag 19 juli 2002 14:33 schreef Jofel het volgende:
Dit is de uiteindelijke set geworden:

• Rotel RT 961 RDS Tuner..............................¤ 349
• Rotel RCD 961 CD-Speler.............................¤ 399
• Rotel RA 971 Mk-II Geïntegreerde versterker...¤ 289
• Rotel RB 971 Mk-II Eindversterker.................¤ 279
• Set Visonik Evolution 702 Luidsprekers...........¤1020
• 12m Monitor 2.5mm2 QM Jubilee LS kabel.........¤ 24
----------------------------------------------------
• Totaal.....................................................¤2360

Ik heb dus de eindversterker er bij genomen om te kijken of ik het verschil hoor tussen bi-ampen (zonder de passieve wisselfilters van de speakers te vervangen!) en gewoon aansturen door alleen de geïntegreerde versterker. Mocht ik het verschil niet horen dan mag ik de RB 971 Mk-II terug brengen voor volledige restitutie van het geld voor de RB 971 Mk-II. Niks te verliezen dus.
ehm, aangezien ik niet erg thuis ben (qua ervaring) in de combo geintegreerde versterker + eindversterker toch even een n00b vraag:

Hoe sluit je dit aan? (bijvoorbaat sorry voor de vraag)

ik heb tot nog toe namelijk alleen gewerkt met geintegreerd (spreekt voor zichzelf) en Pre/End combo's.

Mijn eerste gedachte zou zijn dat je hem via een line-out zou koppelen, maar dat kan niet omdat dat geen variabele output is. (dwz, hij wordt niet harder/zachter door aan de volume knop van de geintegreerde versterker te draaien)

Dus mijn eigenlijke vraag is: heeft die geintegreerde versterker een variabele line-out of hoe moet ik dat zien :?

nogmaals, excuus als dit een beetje n00berig overkomt, maar tot nog toe altijd met pre-amp gewerkt, waar wel variabele output op zat.

tot zover dat....
Ik ben benieuwd . Welke versterker laat je nou hoge tonen en welke laag weergeven? In principe zijn midden en hoge tonen 'gevoeliger' dan lage tonen, dus zou het logisch zijn dat je de losse versterker het mid/hoog laat versterken.

Aan de andere kant is laag bij muziek normaal gesproken vele decibellen harder (vooral de uitschieters) opgenomen (drums, bassen, basgitaren etc zijn allemaal veel aanweziger, omdat het gehoor ze minder goed hoort), waardoor die meer vermogen 'gebruikt'. Misschien dat een voorversterker daar last van heeft...
Logischerwijs wordt de eindversterker gebruikt voor de bas aangezien dat veel meer vermogen trekt. (zoals je zelf ook al aangaf)
En als ik het goed begrijp heeft hij geen voorversterker. maar een "normale" versterker + extra eindtrap
(leuk dat je gewoon stereo genomen hebt btw, ik hou er altijd wel van als iemand gewoon stereo neemt, als diegene amper films kijkt of dolby surround helemaal niet belangrijk vindt bij films )
idd. En het is goed om te zien dat plain-old-stereo nog steeds geprefereerd word door muziek fanaten, zo af en toe word je een beetje moedeloos van mensen met "surround" die je voor gek uitmaken dat je maar 2 speakers hebt. (voor muziek that is, films roeleert surround)
zéér hoogst waarschijnlijk geheel ten overvloede, maar liever een keer te veel, dan een keer te weinig, zorg je ervoor dat voor dat je gaat bi-wiren dat je de connectors er tussen uithaald. (op je speaker die connector paar 1 met 2 verbind)

systeem

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zaterdag 20 juli 2002 03:49 schreef zion het volgende:

Dus mijn eigenlijke vraag is: heeft die geintegreerde versterker een variabele line-out of hoe moet ik dat zien :?
Volgens mij heeft die versterker dat dan ja :).
Logischerwijs wordt de eindversterker gebruikt voor de bas aangezien dat veel meer vermogen trekt. (zoals je zelf ook al aangaf)
En als ik het goed begrijp heeft hij geen voorversterker. maar een "normale" versterker + extra eindtrap
Klopt, maar ook in een geintegreerde versterker zit een voor en een eindtrap :). En die delen dus de voeding (om maar wat te noemen) en dus kan die 'last' hebben van het laag dat gemiddeld meer vermogen gebruikt (als je dat al zo kan zeggen :)).

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op zaterdag 20 juli 2002 03:49 schreef zion het volgende:

[..]

Hoe sluit je dit aan? (bijvoorbaat sorry voor de vraag)
Op zaterdag 20 juli 2002 04:13 schreef JvS het volgende:

[..]

Inderdaad een goede vraag. Sommige geintergreerde versterkers hebben achterop een paar extra line-out en line-in connectoren (cinch meestal), die dan verbonden zijn met een stukje kabel of metalen plaatje. Ik nam aan, dat je met een verloopstekkertje wel zowel de aparte eind-amp als de ingebouwde amp kunt aansturen. Op het [url="http://www.rotel.com/pdfs/euro/ra971.pdf"]plaatje in PDF[/url] van de [url="http://www.rotel.com/euro/ra971mkll.htm"]Rotel link[/url] kan ik niets ontdekken.
Wellicht omdat het de RA971 is ipv de mkII?

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Op zaterdag 20 juli 2002 04:13 schreef JvS het volgende:

[..]

[..]

Klopt, maar ook in een geintegreerde versterker zit een voor en een eindtrap :). En die delen dus de voeding (om maar wat te noemen) en dus kan die 'last' hebben van het laag dat gemiddeld meer vermogen gebruikt (als je dat al zo kan zeggen :)).
precies, daarom zal logischerwijs de extra eindversterker gebruikt worden voor bas. ;)

systeem

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 22:29
Zo een idee heb ik hier ook.

Een hk met pre out stuurt de bas aan en een grote eintrap het midden en het hoog klinkt erg leuk met de q7 van kef...

100% verschil met gewoon aansturen laag klinkt gewoon veel feller en klinkt ook veel meer aanwezig plus de stemmen hoor ik nu ook spatje zuiver.

Alleen heeft ook zo z'n nadelen hoor nu fouten in cd's en dat vind ik wat minder af en toe lijkt het net of mijn tweeters eruit liggen, zeer storend..

Maar bi-ampen is echt zeker de moeite waard.

• Jofel
Op zaterdag 20 juli 2002 10:46 schreef Duck-Twacy het volgende:
Inderdaad een goede vraag. Sommige geintergreerde versterkers hebben achterop een paar extra line-out en line-in connectoren (cinch meestal), die dan verbonden zijn met een stukje kabel of metalen plaatje. Ik nam aan, dat je met een verloopstekkertje wel zowel de aparte eind-amp als de ingebouwde amp kunt aansturen. Op het [url="http://www.rotel.com/pdfs/euro/ra971.pdf"]plaatje in PDF[/url] van de [url="http://www.rotel.com/euro/ra971mkll.htm"]Rotel link[/url] kan ik niets ontdekken.
Wellicht omdat het de RA971 is ipv de mkII?
Inderdaad, die PDF file is van de voorganger. Ik heb [url="http://www.hifichoice.co.uk/archive/perl/4_printreview.htm"]hier[/url] een review van de 971 Mk-II waarin ze spreken over de verschillen t.o.v. de voorganger (de 971) en ze zeggen in de tweede paragraaf dat de enige externe verandering de toevoeging van pre-amplifier uitgangen is. Ik heb er nog geen plaatje van kunnen vinden tot nog toe maar ze zitten er wel... :)

En ik vind het eigenlijk logisch om stereo te kiezen boven surround als je niet naar surround recorded films kijkt. Maar niet iedereen zal even logisch redeneren denk ik. Mens=/=geen robot.

Ik denk dat ik de eindversterker voor de bass ga gebruiken vanwege de aparte voeding voor de bass. Maar ik ben ook van plan om te gaan luisteren of ik verschil hoor tussen de eindversterker voor de bass of voor midden+hoog. Mocht ik verschil horen dan kies ik natuurlijk voor de beste (in mijn oren) weergave.

Als alles goed ga heb ik het voor het einde van de week binnen en kan ik het weekend eens lekker gaan 'spelen'... *D

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Op dinsdag 23 juli 2002 15:47 schreef Jofel het volgende:

[..]

En ik vind het eigenlijk logisch om stereo te kiezen boven surround als je niet naar surround recorded films kijkt. Maar niet iedereen zal even logisch redeneren denk ik. Mens=/=geen robot.
Tis trouwens helemaal geen straf om films op je stereo (2.0) set aan te horen. Mits je installatie voldoende laag weergeeft doet dit mijns inziens niet veel onder voor een surround set. Geluid wat achter komt vind ik maar raar.

suc6 met je set.

• Jofel
Woensdagmiddag zijn de spullen al geleverd. Eerder dan verwacht maar dat vinden we niet erg... 8-)

Alles al aangesloten en het klinkt goed... maar dat mag ook wel verwacht worden. Op dit moment is alles gewoon aangesloten en staan zelfs de componenten op elkaar (ik weet het... blijft ook niet zo. Ik wil zelf een meubel gaan maken met voor iedere component een eigen plank van 22 MDF).

Het echte luisteren begint waarschijnlijk zondag. Eerder heb ik geen tijd om het goed aan te pakken. Tot die tijd geniet ik gewoon van het vele malen betere geluid dan mijn oude, dode Akai setje.

En de bass klinkt thuis in ieder geval beter dan in de winkel. Ik was eerste bang dat de woonkamer te klein was voor de speakers maar ze staan nu op de korte zijde (dus het geluid gaat de lengte in) en dat klinkt prima! Alleen nu moeten we er maar een stoel bijkopen zodat je optimaal kunt gaan zitten voor het geluid. Want op de banken klinkt het niet echt helemaal top vergeleken met de optimale positie.

Zodra ik de luistertest heb gedaan zal ik de resultaten hier weer posten.

• JT

JT

VETAK y0

Op dinsdag 23 juli 2002 16:58 schreef Sponz het volgende:

[..]

Geluid wat achter komt vind ik maar raar.
Dus als een auto van achteren nadert dan sta je raar te kijken :? :+

Ecodan warmtepomp

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

surround met muziek staat in zijn kinderschoenen en vind ik heel kritisch, het is bovendien soms ook heel vermoeiend om naar te luisteren.. hoe dat loopt,.. weet ik eigenlijk niet.. ik sta ook over een paar maanden te kijken wat voor verterker ik nou moet nemen.. ik ben benieuwd hoe multichannel audio het gaat doen,...

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Ik was een beetje door oude topics aant spitten die ik in de favorieten had staan, omdat ik ze interessant vond.
Is nu een maand later, kan je wat voor ervaringen je met je nieuwe set hebt en of je de eindversterker hebt gehouden.
Ben erg benieuwd.

• Dnc1n
  • Laatst online: 18-11-2025
Wat is nou een leuke 5.1 receiver om 2 bmw's 601's aan te sturen?

D8 zelf aan de yamaha 530, juiste keuze?

• Dnc1n
  • Laatst online: 18-11-2025
owja nog iets over surround sets. test ze NIET met beeld erbij. Het is namelijk bewezen dat wanneer je naar een film kijkt met surround sound dat je aandacht meer bij het beeld is dan het geluid. Dus lijkt het geluid al eerder mooi dan zonder beeld. Pas wanneer je geen beelden ziet is je gedachte vollop bij het geluid en kom je bij sommige setjes tot de conclusie dat ze eigenlijk niet mooi klinkt.
Pagina: 1