Toon posts:

2 x 80 GB Maxtor 7200 RPM

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb hier nu voor het eerst registreert, maar kom hier zelf al enkele jaren(zonder nick). Allereerst wil ik zeggen dat dit een heel mooi forumpje is, en hoop dat ik hier dan ook veel kan vragen/beantwoorden.

En hier komt dan al direct mijn eerste eerste vraag:

2x80 gb maxtor op onderstaande configuratie lijkt een overtune te worden, werkt in principe wel, maar als je de pc uitschakeld hoor je voordat de pc uit gaat, de tweede echt een vrij harde klik geven. Ligt dit misschien aan de ide kabels? De beide schijven zijn niet kapot, want apart werken ze perfect in andere systemen.

De huidige ide volgorde zit zo:

Writer: Master
DVD:Slave
Hdd1:Master
Hdd2:Slave

Normaal sluit ik de cd-writer helemaal apart op een ide kanaal aan, maar bij mijn moederbord zaten er maar 2 kleine ide kabels met heel weinig aansluitingen, dus heb ik ze zo gezet:

Writer(master) + Hdd2(slave) op 1 ide
Hdd1(master) + dvd(slave) op 1 ide

Moet volgens mij wel kunnen toch? zo niet, dan zal ik er een ide kabeltje bij moeten kopen, in de hoop dat dit het probleem zal oplossen.

Overigens zit hdd 1 wel op een dikkere aansluiting op de ide kabel(waarschijnlijk de udma 133, hij is grijs) en hdd2 op een gewone aansluiting (zwart)

Hoop dat jullie weten wat er aan de hand is,

Gr,

Systemoverload

<B>
Pentium 4 @ 2.0 Ghz, 512 MB RIMM, P4TE, Geforce II TI 64 MB, 2 x 80 GB 7200 (Maxtor), Realtek 10/100 Mbps </B>

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:40
Op dinsdag 16 juli 2002 10:19 schreef Systemoverload het volgende:
Hallo allemaal,

...

Gr,

Systemoverload
I hate to do this maar lees de FAQ
[topic=309815/1/100]

Verwijderd

Topicstarter
uh gelezen, foutje,sorry :)

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Heel wazig verhaal, maar je tweede HD geeft dus een klik als je pc uitzet?

Ik denk dat je die klik hoort omdat je die HD misschien iets vaster hebt aangedraaid in je kast. Als het namelijk twee dezelfde HD's zijn dan moeten ze het allebei doen. Dit heeft niks te maken met kabels, mobo of wat dan ook.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

Op dinsdag 16 juli 2002 10:20 schreef RaZoRhEaD het volgende:

[..]

I hate to do this maar lees de FAQ
[topic=309815/1/100]
ik had opgevangen dat het tegenwoordig geen probleem meer was bij de openingspost hoor :)

Verwijderd

Weet niet zeker, maar volgens mij is de combinatie DVD(of CDRW) en een HDD op hetzelfde IDEchannel niet echt bevordelijk voor de speed.

Ook zou ik iig 1 HDD op de primaire master zetten.

Persoonlijk zou ik een RAIDkaart aanschaffen en daar de HDD's opzetten. :9~

Verwijderd

Topicstarter
een zware klik als je de pc uitschakeld ja, de hdd zijn niet echt vast aangedraaid, want zoals ik al zei, in andere systemen werken ze perfect (ze doen em beiden ook, its just the click)

het grappige is dat de combinatie van hoe ik de ide poorten
heb aangesloten, helemaal niet de speed aantast. De brander brand nog steeds perfect cds, dvd's worden goed gelezen. nero geeft wel aan dat het niet bevordelijk is om ze beiden op 1 ide aan te sluiten, maar ik zie gen snelheidsvertragingen.

Verwijderd

Die klik is het parkeren van de koppen. Niet bijzonders heel normaal. En heeft ZEKER NIET te maken met kabels o.i.d.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-03 20:07

Dennahz

Life feels like hell should.

Ja, als ik win2k afsluit hoor ik ook een klik (ook hdd) dat is gewoon een teken dat hij uitschakeld.

Twitter

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02-2025
Probeer eens een andere molex, misschien is die niet helemaal goed waardoor er een onderbreking in de stroomtoevoer kan onstaan waardoor je hd parkeert.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op dinsdag 16 juli 2002 10:28 schreef R01X0 het volgende:
Weet niet zeker, maar volgens mij is de combinatie DVD(of CDRW) en een HDD op hetzelfde IDEchannel niet echt bevordelijk voor de speed.
:? Dat was 5 jaar geleden zo, maar tegenwoordig maakt dat niks meer uit :)

Maargoed, ik zou het geklik even in de gaten houden, maar bij het afsluiten van het systeem is het geen probleem.. Da's gewoon de power-down van de hdd, die zoals al eerder gezegd gewoon de koppen even parkeert :)

Verwijderd

Topicstarter
ik ken die klik, maar deze klik is wel heel wat harder, die klik bij win2k, zorgt ervoor dat de koppen op de juiste plaats komen en de pc dan wordt uigeschakeld, maar die klik van mijn hdd is meer alsof de koppen juist NIET goed op de juiste plek komen en de hdd daardood dus "crashed" afsluit
:(

p.s: whats a molex?

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ja maar de topicstarter claimt dat alleen de "Slave" klikt in zijn configuratie. En idd het is heel normaal dat hij klikt, het is niet normaal als je kast daarbij gaat wiebelen op z'n voetstuk :+

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

Op dinsdag 16 juli 2002 10:30 schreef Systemoverload het volgende:
...)

heb aangesloten, helemaal niet de speed aantast. De brander brand nog steeds perfect cds, dvd's worden goed gelezen. nero geeft wel aan dat het niet bevordelijk is om ze beiden op 1 ide aan te sluiten, maar ik zie gen snelheidsvertragingen.
Volgens mij trekt de DVD de snelheid van je HDD naar beneden, maar dat zou je ff moeten testen.

Die klik is idd vrij normaal volgens mij (om weer ff on topic te komen)

Edit

post van Twynn te laat gezien

/edit

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-03 14:44
Euhm, eerst welkom op GoT! Ik denk dat je vraag wel beantwoord is, Maar als je een ide kabel koopt is het niet zo dat je meer apparaten kan aansluiten. Dan heb je ook een extra IDE controller nodig. Op de meeste moederborden zitten standaard 2 controllers, primary en secundairy. Op elke controller kan je 2 apparaten aansluiten, master een slave.
Je kan ook losse IDE controllers kopen, die gaan dan in een PCI slot, bv. een Promise Ultra 100 Tx2. Sommige IDE controllers ondersteunen RAID. Hier staat uitgelegd wat RAID is, en welke soorten er zijn.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[b]Op dinsdag 16 juli 2002 10:30 schreef

Ik dacht dat zo'n dvd/cd/cdrecorder je harde schijf gigantisch zou afremmen? (iets van alles krijgt de snelheid van het langzaamste apparaat)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-03 19:07
Op dinsdag 16 juli 2002 10:35 schreef Twynn het volgende:

[..]

:? Dat was 5 jaar geleden zo, maar tegenwoordig maakt dat niks meer uit :)

Maargoed, ik zou het geklik even in de gaten houden, maar bij het afsluiten van het systeem is het geen probleem.. Da's gewoon de power-down van de hdd, die zoals al eerder gezegd gewoon de koppen even parkeert :)
Als je logisch nadenkt, je IDE controller neemt de snelheid van het langzaamste apparaat over. Dus je DVD speler is ATA33 en je HD is ATA100. Dan loopt die controller dus op ATA33. Ik kan er ook compleet naast zitten maar volgens mij klopt het zo.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-03 20:07

Dennahz

Life feels like hell should.

p.s: whats a molex?
Afbeeldingslocatie: http://www.procooling.com/articles/assets/images/brian-pwm-molex.jpg

:)

Twitter

Verwijderd

Op dinsdag 16 juli 2002 10:43 schreef TheJackal het volgende:

[..]

Als je logisch nadenkt, je IDE controller neemt de snelheid van het langzaamste apparaat over. Dus je DVD speler is ATA33 en je HD is ATA100. Dan loopt die controller dus op ATA33. Ik kan er ook compleet naast zitten maar volgens mij klopt het zo.
Dat dacht ik dus ook :?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op dinsdag 16 juli 2002 10:43 schreef TheJackal het volgende:
Dat was vroeger zo, maar de huidige controllers (in ieder geval de UDMA100, maar de meeste UDMA66 ook) kunnen gewoon overweg met de verschillende snelheden.. En laten je hdd dus ook lekker op UDMA100 draaien, terwijl de cd/dvd/brander op UDMA33 werkt..

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt me echt niet een probleem met de molex.

Quote:

volgens mij klopt dit ook, maar dan voor de oudere moederborden, bij de nieuwere is dit niet meer zo?!

kortom, de nieuwe mobo's kunnen dus goed overweg met verschillende snelheden dma's, de click lijkt normaal, dan rest mij nog maar 1 vraag: wat is de dikkere(grijze) aansluiting goed voor, udma133? want van die aansluiting heb ik er maar 1 van, en die was van fabriek af aan op de eerste harde schijf aangesloten. later heb ik er dus een harde schijf bijgezet, en toen begon die klik, de tweede hdd is gewoon aangesloten op een normale zwarte aansluiting die bijv ook in je cd-rom gaat, ligt die klik dan toch aan feit dat beide hdds een udma 133 aansluiting moeten hebben(dat is die grijze dus?) of is dit onwaarschijnlijk?

Verwijderd

Topicstarter
kortom, de nieuwe mobo's kunnen dus goed overweg met verschillende snelheden dma's, de klik lijkt normaal, dan rest mij nog maar 1 vraag: wat is de dikkere(grijze) aansluiting goed voor, udma133? want van die aansluiting heb ik er maar 1 van, en die was van fabriek af aan op de eerste harde schijf aangesloten. later heb ik er dus een tweede harde schijf bijgezet, en toen begon die klik, de tweede hdd is gewoon aangesloten op een normale zwarte aansluiting die bijv ook in je cd-rom gaat, ligt die klik dan toch aan feit dat beide hdds een udma 133 aansluiting moeten hebben(dat is die grijze dus?) of is dit onwaarschijnlijk?

sorry voor de dubbel post maar kon niet wijzigen...
Pagina: 1